RUF CTR3 [updated]

Auteur: , 81 Reacties

Nog even een korte update over de RUF CTR3 Prototype die gisteren onthuld is. Er zijn wat nieuwe afbeeldingen opgedoken van deze batmobiel met 3,8-liter twinturbo: 700 pk en 890 Nm!

De CTR3 zal het eerste Ruf-model zijn dat in Bahrain wordt geassembleerd. De CTR3-Concept zal komende maanden nog wat kleine aanpassingen krijgen, waarna men eind november de eerste versies hoopt uit te leveren.

UPDATE: de CTR3 schijnt toch een chassis van de 911 te gebruiken (geen Cayman), zo schrijft AMS. Hier een gallery (44 foto’s).

RUF CTR3
RUF CTR3
RUF CTR3
RUF CTR3

Ruf CTR3

Ruf CTR3



81 reacties

een woord: schitterend!
Kan me niet voorstellen dat er mensen zijn die dit mooi vinden…..
Vet bakkie hoor, hopen dat PD deze, net als de meeste andere RUF’s, in GT5 stopt :)
Deze cayman is toch verlengd of lijkt dat maar zo?
-edit: ja leuk joh-
nu kun je spreken van Porsche :>
Pfff…dat ding is grof gekk
prachtig misschien wel mijn favoriete supercar nu
goh, mooi hoor. Verslaat dit ding de Carrera gt nu ook?

Hij lijkt inderdaad langer dan de normale versie..
Sjors Heiligers
ik vind hem te veel op een Carrera GT lijken
Misschien een idee voor een volgende triple test: Gemballa Mirage GT Black Edition vs 9ff GT9 vs RUF CTR3 :D
Mooi apparaat, soort van mini-Carrera GT maar dan met meer vermogen?
ik pas ..

achter kant veel van Carrera GT .. heel mooi.. maar de voorkant past der totaal niet bij.. of de voorkant is te kort of de achter kant te lang.. er klopt niet niet
niet niet = iets niet
Ik weet niet waarom, maar ik vind hem iets weg hebben van de Mercedes CLK-GTR.
Hoe dan ook, heel dik!
Hij ziet er niet zo uit als een Carrera GT, maar hij zal ook geen Carrera GT kosten..

Zijn er nog mensen nodig voor de tripple test?
Cayman meets Carrera GT :D Echt erg gaaf dit ding zeg.
Hij heeft ook wel wat van de Carrera GT weg hoor. Maar wel een heel mooi bakkie. Die hoop ik vaker te zien.
Ik vind ‘m schitterend. Mooier dan de Carrera GT, waarvan ik het deel achter de cockpit niet mooi vindt.
prachtig ding,beter dan die saaie luie porsche desingstudio
dik, te dik, je hebt niet eens een achterruit meer, en met zo’n dik achterste kan je ook al niet parkeren…
Erg mooi,

Alois Ruf heeft weer een mooi product ontwikkelt, De Cayman ziet er heel erg dik uit ben heel benieuwd als ze de auto in de pers gaan testen!!!!

Lijkt wel of er een wedstrijd is tussen alle Porsche tuners om de ultieme Porsche te bouwen.

Groeten

Niels
geef mij toch maar carrera gt 2 :D da blijft DE porsche ;)
@fubar

Lichter, Sneller, Origineler en zuiniger. Ze moeten zich schamen bij Porsche!
@ Knilles, kijk eens boven je;)
Voorkant is mooi, maar de achterkant lijkt veel te veel op de carrera GT, wat een afschuwelijke auto is.
GRUWELIJK DIK!!!!
haha vet power cayman
Sowieso moooi!
2 woorden FOEI LELIJK!
Hoe bedoel je een Carerra GT maar dan de Cayman GT!

Greetz
Beetje een gek klepje om die achterkant er af te halen en ik ben niet weg van de velgen…voorderest is ie natuurlijk heerlijk :P

en @ beau92 : ga je mond spoelen
Vind het net een carrera GT
Als het moet wil ik hem wel testen…
Het is een beest, en hij rijdt ongetwijfeld fantastish (zal ik waarschijnlijk nooit ervaren,,,) maar als je puur naar het uiterlijk kijkt kan je naar mijn idee alleen maar constateren dat hij functioneel is. Form follows function etc.

Wil een auto mooi zijn, dan moet hij appeleren aan redelijk algemene normen over wat een evenwichtig design is. Daar passen voor mij bijna alle Astons, een Porsche 911, de meeste Lamborghini’s (niet de LM002, Espada en Urraco/Silhouette), Ferrari’s tot en met de 575 maar ook de oude en nieuwe Mini, de Peugeot 206 (niet 207!) in.

Het is ongetwijfeld een fantastische auto om in te rijden, maar hij is hoogstens indrukwekkend en daar ben ik (behalve te arm) eigenlijk te oud voor…
plak er een suzuki teken op en iedereen zegt afschuwelijk!!!
@jantje: niet iedereen, maar dan mag de prijs nog wel iets lager ;)

Ja dit is geen ingetogen sportwagen waar je ook mee naar de supermarkt kan…. who cares? Iemand die zo’n wagen kan betalen heeft vast ook nog wel een sedan of station voor de boodschappen staan. Dit is gemaakt om hard te gaan…. beetje een 911 GT3(-RS) eigenlijk voor op het circuit, maar hij mag ook de weg op.
Wat is er eigenlijk “Cayman” aan deze RUF? Serieuze vraag, want ik denk niet dat er daar iets van de Cayman in zit of aan hangt.
Ze hadden een 911 moeten gebruiken……….Als ze op basis van de Cayman een statemnet wilde maken dan hadden ze een andere naam moeten bedenken.

That said. Het ziet er niet slecht uit. De achterkant kan wel wat meer aandacht gebruiken. Maar goed het zal wel aerodynamisch verantwoord zijn……..
Rood interieur !!
Nee danku !! :S
Voor de rest is het model wat te dik en te lang!!
net een Carrera GT, vooral als je hem van achter bekijkt.
Ik zie hem niet zo graag…
Te gek, echt een hele mooie auto! Alleen jammer dat het een automaat is, maar ja…je kan niet alles hebben
Sequentieel is iets anders dan automaat. Een automatische bak gebruikt een torque converter zodat je niet hoeft te ontkoppelen, en een sequenciele bak gebruikt rechte tanden op de versnellingen, zodat ze in elkaar kunnen glijden zonder te ontkoppelen. Het heet sequentieel omdat je geen versnellingen kunt overslaan. Als je bijvoorbeeld van 5de naar 3de wilt, dan moet je via de 4de gaan. Meeste racewagens gebruiken dit type overbrenging.
seau, die is mooi!
Zeer vette bak!
Ben geen fan van de cayman maar dit is een andere league. Velgen zijn mooi vind ik, lekker strak en zou een carrera GT ook niet misstaan (bovendien kenmerk van RUF). Achterlichten maken m iets te carrera GT van achter, doet me denken aan die proto van Ferrari voor de Enzo motor (http://www.supercars.net/cars/3171.html), dat was ook zo’n samenraapsel, maar o zo gaaf.
Ik ben blij dat ze voor een cayman kiezen inplaats van 911, dit is meer supercar en qua motorligging veel gunstiger voor t weggedrag.

nog @ Pieter-Jan:
een sequentiele bak voor straatauto’s (zoals al op de e36 M3 SMG I, en al die andere auto’s met zo’n bak) hebben toch wel een koppeling, alleen vaak electronisch bediend. Ik vraag me wel af waar deze bak uitkomt, misschien M5
ik vin het nou niets aan zou kank oowk wel een auto op de markt brengen kruising cayman en carrera GT pff afschuwlijk
nja de groeten
Mooie auto, fijn ook dat RUF de caymann pakt, middenmotor is gewoon beter en tegen de natuur kun je niet opboksen met een fout concept….
Jammer dat ze turbo’s nodig hebben voor dat vermogen maar dat mag de pret niet drukken, meer motor inhoud hadden ze waarschijnlijk toch niet kwijt gekunt. Maar hij is behoorlijk verbouwd, ze bouwen gewoon carrera GT achterlichten in :P
één woord DIK
Aan alle die zeggen dat het een Cayman chassis is… In de tekst staat duidelijk dat het om een 911 gaat als basis. Eerst lezen alvorens je scherm vol te kwijlen!!!

Mooi karretje trouwens!!
De SMG is geen sequentieele bak. Dat is een geautomatiseerde traditionele bak. Net als die van Lamborghini, Audi (R8), Ferrari, Maserati,… ze komen trouwens allemaal van hetzelfde bedrijf.

Een sequentieele versnellingsbak zal wel een koppeling hebben, voor naar beneden de schakelen. Anders blijft de motor in hoge toeren, en zal je je toertallimiet overschrijden. Door te ontkoppelen kan je het toerental op de volgende versnelling afstellen. om naar omhoog te schakelen is dit niet nodig. Maar het kan zijn dat dit word geautomatiseerd.

Je hebt het vast al eens gezien. Een hendel in een racewagen vlak bij het stuur. En de bestuurder geeft er telkens een flinke ruk aan. Dat is geen hendeltje dan informatie stuurt naar een computer die dan hydrolisch de steek verlegt, maar het is een volledig mechanische link met de versnellingsbak. Een sequentieele bak kan maar in twee richtingen, naar boven en naar beneden. Terwijl een traditionele bak van neutraal in alle versnellingen kan.

Een geautomatiseerde bak noemen ze ook sequentieel omdat je ook maar die twee opties hebt in je cabine (op en neer), maar technisch gezien moet de bak niet sequentieel door de versnellingen gaan.

Ik weet niet wat er bedoeld word in de press release, maar als het een paddle shifer was, en niet een echte sequentieel, dan had het er waarschijnlijk bijgestaan. Misschien is het wel een zeroshift. Dat is een adaptatie van de sequentieel die nu al enkele jaren in ontwikkeling is in Engeland. Eerst gingen ze iets maken voor de tuning markt, maar nu werken ze al met F1 teams. De technology bestaat erin dat de ene versnelling de snelheid doorgeeft aan volgende, zonder onderbreking. http://www.zeroshift.com/
Dat zou pas een primeur zijn voor RUF.

Een probleem met een sequentieel die ik alvast kan bedenken is dat je moeilijk een vlotte overgang kan krijgen als er geen ontkoppeling is. Vooral dan in de stad, waar je al vroeg schakeld. Maar met engine cut-out via de computer van de motor kan je dat verhalen.

Een tweede probleem is het lawaai. De traditionele bak is populair opdat de dakvormige tanden (Citroën logo, niet toevallig) het lawaai absorberen. Heb je al eens geluisterd naar het gezaag van je achterste versnelling. Klinkt een beetje als een grote telegeleide wagen. Dat is een versnelling met rechte tanden.
die achterkant lijkt op de onderste foto vet veel op een gt1

net zo bruut ! hebbe
hij is trouwens inderdaad verlengt van 4341 naar 4445 mm.
Ik moet hierbij een hééééél kleinbeetje denken aan de Ruf Supercar Concept.. maar dan wel alleen door de voorkant. Of moet ik toch maar een bril kopen?
@ Byron: Wat je zegt over de versnellingsbak klopt.

@ Pieter-Jan: Senquentieel komt af van sequentie, oftewel opvolgend. Het komt erop neer dat een senquentiele versnellingsbak de versnellingen in de lengterichting heeft zitten. Je kan geen versnellingen overslaan. Deze hebben in de meeste gevallen een koppeling, al dan niet zelf bedient. Verder wordt er in de meeste gevallen ook gewoon gekoppeld als je opschakeld. Doe je dat niet dan slijt de boel te hard. rechte vertanding is geen vereiste.

Rechte vertanding dient er dan ook alleen maar voor om de zijdelinkse krachten op je versnellingsbaklager veeeeel lager te maken. je versnellingsbak kan van het ene op het andere moment 2x zoveel vermogen aan zonder stuk te draaien. Maar dit is niet specifiek voor een senquentiele bak, want het komt ook wel eens voor bij normale bakken. Daarentegen hebben senquentiele bakken ook niet altijd rechte vertanding, maar is deze vaak schijn. Rechte vertanding geeft namelijk nogal wat herrie, en de tandwielen slijten hard. Verder moet je er echt meer leren schakelen, anders heb je de bak binnen 10.000km naar zijn grootje.

Die hendel waar je het over hebt is gewoon electronisch. Een handmatige senquentiele bak heeft een hendel die nog het meest weg heeft van een handrem, maar dan rechtop. Daarmee kan je alleen naar voor en naar achteren drukken, omdat de versnellingen in sequentie liggen.

Overigens is dat zeroshift een mooi concept. Ik heb nog voordat ik hoorde van hun uitvinding ooit eens hetzelfde getekend. Had ik een patent op aan moeten vragen, maar toen de tijd was het meer zoiets van: ach leuk, maar ik heb het geld niet om het te maken. Overigens is dat systeem alles behalve senquentieel, want de demo versnellingsbak die ze ervoor gebruiken is een 4 of 5 bak met H patroon….
Wat een gruwelijk vette bak !
En even over het parkeren en de achterruit: WHO CARES !!!!
Met deze auto wil ik helemaal niet achteruit.
Gewoon gas erop, en het liefst op Spa- Francorchamps.
Hij ziet er wel stoer uit. En ik was net Anti-Porsche geworden… Oke, eigenlijk is het ook geen Porsche, dus dan is er nog niets mis. :D
het is geen cayman (autoweek.nl) maar eigen ontwikkeld onderstel. alleen achterlichten komen van porsche, de rest is alleen op porsche geïnspireerd. maar toch. goede keus, toch een porsche, zescylinder boxer en middenmoter, al het goede bij elkaar. dus gewoon te gek!
Ik dacht dat alle sequentiele bakken van het “straight cut” type waren. I stand corrected.

Er zijn er toch wel een groot aantal met rechte tanden. Dat hoor je gemakkelijk bij sommige race/rallywagens. Zo kunnen de wielen gemakkelijk in elkaar schuiven, zonder synchromesh. Er is dan vrijwel geen onderbreeking bij het opschakelen, wat essentiele seconden kan sparen. Rechte tanden verliezen ook minder vermogen aan wrijving.

Ze zijn inderdaad structureel minder stevig, maar dat kan verholpen worden met de constructie ervan. Het lawaai is iets dat niet verholpen kan worden. Gelukkig zijn er hybride wieltjes die een combinatie zijn van rechte en dakvormig.

Die “rechtstaande handremmen” zijn wel degelijk mechanisch. Misschien zal er wel pneumatica, of hydrolica tussen zitten, maar het is enkel menselijke energie die de steek verlegt. Als het automatisch gaat, dan heeft men die hendel niet nodig, en dan zullen de praktisere hendeltjes aan het stuur zitten.

Op hun prentjes leek het op sequentiele versnellingen, vandaar mijn vergissing. Het lijkt erop dat zeroshift de DSG systemen vroegtijdig overbodig zal maken.
Die aan de vloer kunnen dat wel zijn idd, maar meestal gebeurt dat ook electronisch. Die aan/bij het stuur zijn altijd electronisch. dat bedoelde ik er eigenlijk mee. Structureel zijn ze overigens steviger, maar de slijtage komt door de rechte vertanding. Die moet preciezer in elkaar vallen. Doe je dit niet 100% goed, dan slijt de boel veel harder, met afgesleten tandwielen tot gevolg….
911 hater, carrera gt lover
achterkant mooi want van carrera gt voorkant lijkt weer heel erg op het meest onoriginele en oudste concept van de wereld: de 911 en is dus vreslijk vooral die koplampen die ook bij alle 911’s zitten vind ik vreselijk(saai) doe mij voor dat idiote bedrag van dik 6 ton toch liever een carrera gt,koenigsegg,saleen s7,mclaren slr of over een tijdje de snelste: de caparo
@911 hater, carrera gt lover

Zijn er al prijzen bekend dan?
The CTR3 is based on the floorpan of the Boxster, which is, incidentally the same bit as used on the 911. The inner structure of both chassis are the same.

The CTR3 has a completely new rear half of the car, as the chassis is cut just behind the seats. The rear structure is a tube frame structure with a billet aluminum rear cross member and suspension mount “plates”.

The engine is the RUF RT2 twin turbo “911” motor with 700ish HP. A very powerful and torquey motor.

The gearbox is a 6 speed transverse box, made by a German company called Hoer. The box is similar to the box used in the Carrera GT, but is not the same. The Ruf box is unique to the CTR3

The rear has a pushrod type suspension, with Porsche 997 (modifed) suspension arms and uprights. The front suspension is McPherson strut, with modified uprights/etc.

The front and rear wheels uses acenter lock wheel retention system on RUF bespoke wheels.

The dampers are from Dynamic suspensions.

The rear chassis structure is integrated into the “donor” chassis thru the rollcage structure up top and thru some integral lower chassis tubes that run fore aft thru the rocker panel area.

The rear floor has a large ACO/ALMS style diffuser and is a stressed part of the chassis. (The engine floor is stressed as a shear panel, under the motor.)

The car’s styling was done (primarily) by a young Australian, Ben Soderberg-whose dad, Dick, was a designer for Porsche for years. (Dick did the 959 car, among others.)

The mechanical design and engineering of the “new chassis” and drivetrain was done by….me (Yes-it was!)

Bron: http://www.ferrarichat.com/forum/showthread.php?t=146290
Engine
Type turbocharged boxer
Cylinders 6
Displacement 3,746 cc / 228.6 in3
Bore 102 mm / 4.01 in
Stroke 76.4 mm / 3.01 in
Output 515 kW (700 hp) at 7,000 rpm
Max. torque 890 Nm / 656.5 lb-ft
Compression ratio 9.2 : 1
Engine control unit Bosch Motronic with OBD-2
Turbo charger two KKK turbo chargers
Intercooler two air-air-intercoolers

Transmission
Power delivery rear wheel drive
Transmission sequential 6-speed-manual transmission,
transversal, angle drive, shift indicator in the instrument panel
Limited slip differential multi-disc locking differential
Locking value load / deceleration 40 % / 60 %

Chassis
Front axle McPherson struts, anti-roll bar
Rear axle multilink rear axle, anti-roll bar
horizontal coil over shock absorbers
Steering Power assisted rack and pinion

Brakes
Brake callipers front/rear 6 piston fixed light alloy callipers
Brake discs front/rear ventilated and cross drilled
ceramic composite discs
Brake disc diameter front/rear 380 mm / 15 in / 380 mm / 15 in
Anti-lock braking system Bosch ABS 8.0

Wheels and tyres
Wheels front/rear 8.5″ x 19 / 12.5″ x 20
Tyres front/ rear 255/35 ZR 19 / 335/30 ZR 20

Size and weights
Length 4,445 mm / 175.0 in
Width 1,944 mm / 76.5 in
Height 1,200 mm / 47.2 in
Wheelbase 2,625 mm / 103.3 in
Front track 1,506 mm / 59.3 in
Rear track 1,585 mm / 62.4 in

Empty weight with 6 speed manual transmission
According to DIN 1,400 kg / 3,086.4 lbs
According to EG-standards 1,475 kg / 3,251.8 lbs

Performance
Top speed 375 kph / 235 mph
0-100 kph / 0 – 62 mph 3.2 sec

Price
Euro 380,000.00 (plus VAT)
“made by a German company called HOER”

haha….haha……autoblogger schreef Hoer! :) :P ;)
shit wat is dat ding mooi als ik 4 ton had om te besteden wist ik het wel!
Doet een beetje matchbox achtig aan
aangezien er toch weer veel verwarring is over de sequentiele versnellingsbak, vraag ik hierbij Autoblog om een artikel met duidelijke figuren. Mijn eerste zoektocht op internet leverden niet veel nuttigs op namelijk.
@Rick: uhh, en een jonge Australische Dick ;)

@byron: we nemen je aanvraag in behandeling! goed idee
@autoblogger

hahaha! Hoe heb ik die link nou kunnen missen! ;) :P
de teksten op de site van RUF zijn echt erg grappig….”Die Karosserie des CTR 3 ist eine völlige Neuentwicklung, sie basiert auf keinem bestehenden Mittelmotorkonzept.” (natuurlijk, dit lijkt in de verste vertes niet op welke Porsche dan ook….;) )
@Byron:

Wat zoek je precies????
@ Kevski:
ik vind het moeilijk om iets te begrijpen als ik het niet kan zien. Ik begrijp niet hoe het sequentiele schakelen werkt, ik weet dat je een soort buis bediend met daarop allerlei groeven die de tandwielen bedienen.
Eerlijk gezegd snap ik ook niet precies hoe racebakken werken met rechte vertandingen, is dit nog wel net als bij een normale bak dat je via een inwendige vertanding het tandwiel aan de as koppelt en dat alle tandwielen dus wel continue in elkaar draaien alleen er maar maximaal 1 tandwiel aan de as verbonden is. Ik snap het voordeel dan namelijk niet echt tov synchromesh want die rechte vertandingen zullen toch ook op elkaars toerental afgestemd moeten worden en de synchromesh was daar nu net het perfecte hulpmiddel voor ipv de vertanding er gewoon in beuken. De term ‘dogleg’ bij versnellingsbakken is mij ook vreemd. Maar een mooi topic met duidelijke plaatjes en als het kan bewegende beelden zou bij mij wonderen doen.
@Byron: een dogleg is een bak met de 1ste versnelling apart en de 2+3 tegenover elkaar en de 4+5 ook. Zie ook http://en.wikipedia.org/wiki/Dog_leg_gearbox
@ Byron: Dat heb je helemaal goed van die racebakken. Je moet de boel ook exact op elkaar afstemmen. Vandaar dat ik ook aangaf dat tandwielen veel harder zullen slijten. Het enige voordeel wat dat heeft is dat de baklagers ontzien worden. Dit komt omdat ze nu alleen druk van opzij krijgen en niet langer ook van voren. daardoor worden de lagers beter benut, wat de levensduur van de lagers ten goede komt. Dit kan je ook anders vertalen: Voor dezelfde levensduur als normaal kan de versnellingsbak meer vermogen aan. Verdere voordelen zijn er ook niet….

Overigens kan je beter deze link pakken als degene die woody aangeeft: Hier staat zo’n beetje elk denkbare schakelpatroon uitgetekend, dus ook senquentieel. Als je overigens wilt weten hoe het er intern aan toegaat bij senquentiele versnellingsbakken dan raad ik je aan eens te gaan zoeken naar plaatjes van motorfietsbakken. Die hebben op enkele uitzonderingen na allemaal senquentiele versnellingsbakken….

http://en.wikipedia.org/wiki/Manual_transmission
911 hater, carrera gt lover
check autoweek voor de de prijzen = dik 600.000
Gelukkig hebben ze die achterlijke stopwatch weggelaten.
zie hier een kruising tussen een 911 en een carrera gt ;)
prachtig!
hier ’n prachtig voorbeeld van de grafherrie van ’n sequentiele bak :)
heej, doet embed ’t niet? :( zo dan maar

http://www.youtube.com/watch?v=zZvcQ27aWmw
ik vind hem ongelovelijk lelijk.
dan vind ik een mini nog mooier wat denkt die alios ruf wel dat hij met dit lelijke ding winst kan maken en dat nog wel voor 400.000 euro hij moest zich schamen en hij is ook nog te dik.
959 stijlelementen, mooi hoor. Toch is de 959 qua design nog steeds meer geslaagd.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).