Astra II komt terug als Zastava

Auteur: , 35 Reacties

Zastava kennen we als een van de Oostblok fabrikanten die Fiat-kloons bouwden. De laatste jaren is het wat stil rond Zastava, maar gelukkig voor alle fans komt daar nu verandering in. Zastava komt terug en hoe!

Zastava is van plan om de Astra II (of Astra G) te gaan bouwen onder de naam Zastava 20! Oude tijden herleven en we hebben ook nog een dejavu! Vroeger kon je een opgefriste, gemoderniseerde en opgevrolijkte Opel Kadettilac kopen onder de naam Chevrolet Daewoo Nexia. Het verbaasde ons altijd, maar de Nexia heeft best aardig verkocht dus de Zastava 20 gaat wellicht ook een goudgerande toekomst tegemoet (via autoblog.it).



35 reacties

Opel doet geen moeite meer om zijn imago nog te redden, zie ik :P
Maar voor Zastava is dit wel een sprong vooruit, het zou me niet verbazen als dit redelijk verkocht gaat worden (als ie hier leverbaar wordt).
in occasie verkopen die nog steeds super, dus waarschijnlijk lopen er nog veel mensen rond die dit model graag zien. De vraag is gewoon of Zastava hier ook zal verkooppunten hebben. Momenteel ben ik zeker de enige die zo dom is om met dit mooie weer te “werken”? Ik merk het aan de weinige reacties en nieuwtjes. Arme ik. Voor mij begint het weekend vanavond pas en eindigt het al op maandagmiddag. Voila, dat was een beetje zelfbeklag. Overigens, ik heb de astra en Opel algemeen steeds zeer onpersoonlijke wagens gevonden.
En ze gingen de oude Fiat Punto ook al verkopen. Wordt nog een raar mengelmoesje aldaar…
De wansmaak is nog niet voorbij dus… Snap niet wie in zo een aftandse bak wil rijden, zelfs nieuwe opels zijn ouderwets (lang leve de monochrome display mijn pc in de jaren 80 zag er moderner uit).
No Comment: het artikel zegt genoeg.

Maar ja, als er een markt voor is….
‘k Vind dat geen slecht idee. De Opel Astra was een degelijke, sobere wagen die goed verkocht. Waarom dit model na een jaar of 7-8 gewoon in de vuilbak gooien? Nee, laat men hem nog maar een paar jaartjes bouwen door bvb Zastava.

Ik zal hem niet kopen, maar sommigen zullen er gelukkig om zijn. Quasi-Opel rijden voor een bodemprijs. Liever dan met de spuuglelijke Dacia, me dunkt!
Dacia verkoopprijs er bij, en het wordt een knaller daar in het oostblok.
Onze kant komt hij, denk ik niet op.
Gaan zij ook een OPC versie maken?????????? Kunnen ze er misschien meteen vierwielaadrijving opzetten.
“Gaan zij ook een OPC versie maken?????????? Kunnen ze er misschien meteen vierwielaadrijving opzetten.”

1. Er was toen geen OPC.
2. Vierwielaandrijving opzetten?


Benieuwd of dit gaat slagen..
Hetzelfde als met die Landwind, gewoon een ouwe Opel Frontier…
@ H.J. Vaesen

VLGNS mij heette OPC toen GSi
@ chief_S5 : Frontera bedoel je denk ik
@H.J. Vaesen
Voordat je mensen gaat verbeteren kijk eerst even verder dan je neus lang is.
Van dit model(G) is wel degelijk een OPC versie gemaakt.
En de aanduiding GSI is gebruikt tot 1991 op de voorloper van de Astra, de Kadet.
1991 = 1998
De astra F was er als GSI en de G als OPC.
wat heb ik toch een hekel aan alles wat met opel te maken heeft zeg echt gruwelijke bakken
liever een dacia
@ trabbi: Nee die golfjes en de toyota’s en de focussen van tegenwoordig zijn lekker modern!!! :S Volgens mij heeft de astra toch echt wel de spannendste lijnen van dit stel!! Toch echt de minst behoudende duitse wagen lijkt mij!eageer op opel afzijkers! En dat alleen maar omdat opels VROEGER nogal roesten. Ik vind het persoonlijk een groot compliment waard dat opel de kwaliteit zo heeft verbeterd en toch nog stukken goedkopen is dan bvb een golf! En dat de Astra G zo onpersoonlijk is komt door de klachten over de Astra F opel keek met de G meer naar kwaliteit dan naar design.
@marvin

Zo duits is een opel niet. GM is amerikaans, niet?
GM een groep die (over)leeft op de rand die nog eens samenwerkt met het franse renault dat al even marginaal is.

Doe mij maar rustig een Golf of een focus dan zonder enige twijfel. Hoe spannend de lijnen van de astra wel mogen wezen. De grootste rommel die er wel bestaat wordt verwerkt in elke gemiddelde opel. Ze draaien isuzu motoren in hun wagens. Daar gaat de “deutsche normen für waagenbau”

Voor die “paar” euros prijsverschil wil ik zeker genieten van de duitse kwaliteit.
@ mark:

Waarop baseer je je als je zegt dat “de grootste rommer die er bestaat, verwerkt wordt in elke gemiddelde opel”? Op een eigen negatieve ervaring?

Ik ken wel 10 mensen die héél tevreden zijn met hun Opel (Corsa, Omega, Astra…)
@ Mark: Ik dacht dat renealt samenwerkte met nissan en dat het samenwerkingsverband met GM stukgelopen was! En ook al is opel van GM ze worden nog steeds ontwikkeld in duitsland in het pas neergezette opel design centre! En alleen de opel gt wordt gebouwd in amerika! En geloof mij ik ben er ook niet blij mee dat opel van Amerkanen is! ik hoop elke dag dat GM faiiliet gaat en dat bvb bmw het opkoopt zodat de echte opels met achterwiel andrijving weer gebouwd zullen worden.
@tombnolz

Nooit een opel gehad en zal ik ook nooit hebben, ken wel mensen met slechte ervaringen.
Wil maar zeggen dat ik liever meer betaal voor echte duitse kwalitieit dan dat ik minder moet betalen voor een wagen waarin onderdelen van een vreemd merk in zitten verwerkt. Isuzu is niet bepaald het merk bij uitstek op vlak van motoren. Duits is nu eenmaal gekend om zijn kritische kijk op vlak van normering en jarenlange voorafgaande research en development, daarmee onderscheiden ze zich ook van de rest.
Hoewel er nooit is bewezen dat een astra goedkoper is dan een golf of focus, zou ik nog voor een golf of een focus gaan.

@melvin

Opel in tegenstelling tot VW, audi,porsche, bmw of benz is geen duits merk meer in mijn ogen. Motoren van renault of isuzu, het ontwerp van de amerikanen, wat is er in godsnaam nog duits aan? Het design spreekt me trouwens nog veel minder aan. Dit is mijn mening en je moet je echt niet aangevallen voelen.

En eerlijk, ik zie van vandaag op morgen niet dat bmw opel opkoopt hoor.
@mark: Er zitten geen Renault-motoren in Opel, wellicht een of twee modellen, maar dat is niet uniek. Zo is de Opel Agila feitelijk een Suzuki. En de Frontera was feitelijk een Isuzu Amigo. Ook de Antara is geen Opel. Daarentegen zijn de Astra, Corsa en Vectra eigen modellen. Maar daar gaat het niet om. Het gaat er om dat Zastava afgedankte modellen van Fiat en Opel gaat produceren. En als men de prijs goed voor elkaar heeft zie ik daar wel brood in. Zo begon Daewoo ook, nadat het al GM modellen maakte, ging het oude Opel modellen onder eigen naam verkopen (Daarom heeft GM Daewoo heeft overgenomen).

Overigens, de merken die hier “puur” genoemd worden: Vroeger was er de Volkswagen Taro, feitelijk een Toyota. De Carver is een M-B Sprinter. Toen DKW door Daimler-Benz verkocht werd aan VW kreeg DKW een ontwerp “cadeau”. Die werd onder de naam Audi verkocht en werd een succes. Dit was de Audi 60. Ford verkoopt (verkocht) modellen van Mazda onder eigen naam.
ik ben het met Tombnolz eens, waarom een goed concept in de prullenbak donderen?

En ach, die mensen die zo op Opel zeiken kunnen het gewoon niet hebben dat Corsa’s [wel met 2.0 16V ombouw] uit 1992 nog de snelste tijden bij de sprints neerzetten.. En dat roesten, tja.. je moet een auto gewoon bijhouden.. mensen zijn veel te lui tegenwoordig [leasewagenrijders die hun auto LATEN wassen bij de wasserette].. Het is alleen jammer dat ze bij Opel in de 90’s hun eigen ramen ingegooid hebben omdat ze een gebrek hadden aan vernieuwende modellen.

Deutsche gründlichkeit met een goede prijs/kwaliteitsverhouding [ja begin maar over Mercedes, Audi en BMW, maar daar betaal je ook voor]

ikzelf rijd een manta A uit 1972 [7 jaar geleden gerestaureerd en nogsteeds geen roest] en nee, ik ben geen sjonnie maar een liefhebber
@jan,

In (de nieuwe) astra’s worden isuzu motoren gedraaid, daar ben ik 100% zeker van, dat is wat ik ervan weet, over de vectra en corsa spreek ik me niet uit, hoewel ik er niet van verbaasd zou zijn mochten er vectra’s en corsa’s zijn met isuzu-motoren. Dit was een reactie los van het project van zastava.

Wou gewoon aangeven dat opel niet echt duits meer is de dag van vandaag, ze liggen in handen van de amerikanen en werken samen met het franse renault (zafira met 2.0 dci (renault) motoren, vivaro die meer dan alleen de motor deelt met het franse renault trafic, idem voor de movano met de renault master, de agila die een suzuki-kloon is, de antara die een nissan-kloon is, de astra met isuzu-motor (ecotech), etc. ) Zoveel opel of duits blijft er niet over in mijn ogen. Het is een smeltkroes van allerlei nationaliteiten.

De echte duitse merken blijven voor mij nog enkel VAG, Porsche, BMW en Benz.
Het kan echt niet mooier als op de foto.
@ Mark & Melvin

Veel woorden die “met zekerheid” neergezet worden zonder daadwerkelijk te weten hoe het zit.

Net als elke ander automobiel fabrikant heeft GM diverse samenwerkingsverbanden met andere. Zo is er de samewerking met Renault m.b.t. de Vivaro/Traffic en Movano/Master. De joint venture (nu inmiddels opgeheven) met Fiat heeft geleid tot het uitwisselen van technologie. Zo is de Grande Punto gebaseerd op de Corsa techniek en hebben vele Opel modellen nu een diesel motor die is gebaseerd on Fiat technologie (1.3 en 1.9 diesel motoren). Naast de Fiat diesels, maakt Opel ook gebruik van een doorontwikkelde diesel motor die is gebaseerd op Isuzu techniek (1.7 motoren) en een nieuw ontwikkelde motor die in opdracht van GM door VM (Italie) gebouwd wordt (in gebruik in Antara/Captiva) en Chevrolet modellen.

GM had een groot aandeel in Suzuki en hieruit is de samenwerking m.b.t. Agila / Wagon R voortgekomen.

Antara heeft niets met Nissan te maken. Is een zuster model van de Captiva en beide modellen zijn gezamenlijk ontwikkeld door Chevrolet/Opel en worden gebouwd in Korea.

Op op het topic terug te komen: de Astra G zal waarschijnlijk in Serbie door Zastava gebouwd gaan worden voor de locale markt. Van export is geen sprake.
@gps_wegkwijt,

Wat ik wil aangeven is dat sommige vaak zeggen dat ze voor een astra zouden gaan omdat die goedkoper is dan een golf, hoewel dit nooit bewezen is. Sommige vergeten echter dat de TDi motoren van VW kwalitaitef beter zijn dan de motoren van isuzu die opel in haar astras draait.

Zoals je zelf aangeeft, bouwd opel al haar modellen in samenwerking met of laat ze onderdelen van fiat (dat niet echt “het merk” is), isuzu of suzuki monteren. Vanbuiten mooi opel, vanbinnen goedkope oosterse rommel in mijn ogen.

Neem nu een corsa standaard met remtrommel op de achterwielen terwijl de polo uitgerust is met remschijven, het is misschien maar iets belachelijks klein en misschien zelfs helemaal niet nodig, maar een som van veel kleintjes kan tellen. je weet immers niet wat onder het dashboard steekt.
Opel is gekend om een goede prijs/kwaliteit misschien, maar die kleine details komen meestal niet tot uiting, enkel iemand met een kritische kijk let op de kleinste details. Deze kleine verschillen maken het verschil.

Melvin wist misschien zelfs niet dat opel isuzu motoren in haar wagens monteerd.
Hoewel ford fcus enkel met “door ford ontwikkelde motoren” werkt en VW met haar gekende TDi motoren met pomverstuivers.

Ik wil waar voor mijn geld, en wil daarvoor extra betalen als het moet.

Als je als constructeur (onderneming) verder wil komen zal je continu moeten investeren in ontwikkeling en een duurzame relatie met klanten en dat mis ik toch wat bij Opel. Je moet je onderscheiden van de rest.
liever een lada
wat ik er over wil zeggen is het volgende
wat kunnen jullie zeuren over een opel astra g zeg
ik rij aljaren in een opel en er valt niets op aan te merken en ik vind het juist en eer dat ze de astra g model willen herbruiken dat geeft ook weer aan hoe mooi de astra g is en nog steeds is
en als jullie iets willlen zeggen over opel kijk en vraag dan eerst goed rond
opel 35 jaar nummer 1 van nederland astra best verkochte auto van europa 2007 astra f bestverkochte auto van nederland ga zo maar door

en wat sommige missen is gewoon een opel astra g
Als ik eerlijk mag zijn de 2.0 DTL van opel is en de 2.0 DTH de pompen die erop zitten zijn gewoon bar en bar slecht te noemen. Bij welke auto houdt de brandstof pomp het nu voor gezien… Kan toch niet!? En je moet dan ook nog even bij de dealer dan 2700 euro betalen voor een ruilpompie lekker weer.

Gelukkig is de diesel variant van opel sterk verbeterd. En krachtiger terug gekomen. Maar als ik eerlijk mag zijn wat meer opties als standaard is wel goed te noemen en zal zeker een goed begin zijn van Opel maar zie dat niet zo snel komen. Zeker die kleine motortjes in de astra dat is echt een ramp 1.4 16v in een astra H schei toch uit….. komt nauwelijks vooruit. Pomp er standaard een 1.6 in en begin bij een corsa met een 1.4. en prop in een vectra geen 1.6 maar begin bij een 1.8.

En 4 electrische ramen en airco als standaard met electrische spiegels scheelt geld lijkt mij. Zelfde als de optie van een boardcomputer en cruisecontroll gewoon standaard maken.

Hopelijk doet Zastava het beter en gooien ze er standaard een cdti in en standaard airco en electrische ramen!!
@ mark
Even wat feiten op een rij: (autoweek, autobild, fifth gear)
de gemiddelde levenduur van een opel:vw = 14:11 jaren. Opel is een GM dochter en werkt als zodanig mee aan een technologie-pool waaruit alle GM merken putten. Maar Opel heeft een zelfstandige R&D afdeling. Opel staat in de automotive werdeld bekend als makers van de beste onderstellen en de meest inovatieve ondersteltechnieken (IDS). Zelfs de Alfo Romeo GT is gebouwd op een Opel (vectra) onderstel. Opel neemt deel aan joint-ventures met andere merken: Opel/Renault/Nissan, Opel/Chevrolet, Opel/Staurn eb Opel/Susuki. De kosten worden hierdoor gedrukt en het wiel hoeft niet telkens opnieuw te worden uitgevonden. Opel maakt gebruik van italiaanse en nederlandse ontwerpers, naast hun eigen Design. Opel gebruikt Dieselmotoren van Fiat en Isuzu, die overigens ook in de kwalitatief succesvolle Toyota’s zitten.
Opel modificeert en ontwikkeld door in de zgn ecotec-line motoren en komt tot goede resultaten. Opel is R&D leider op het gebied van downgrading. En VW? VW gebruikt mechanische, electronische en motorische technieken vanuit de hele wereld, zij werken samen met Daimler, bosch VDO, Fiat, Ford (ja zeker) en Citroën. En is het daarom een slechter merk? O ja bij de cost per mile test van 2006 door fifth gear kwam vauxhall (Opel in UK) er met afstand als goedkoopste af. (VW verkoopt niet zo goed in UK????).
Waarom doet iedereen nagatief? De Astra II is een redelijk goede auto, ziet er aardig uit. okee, hij is verouderd, maar dat mag de pret toch neit bederven?
Wij hebben in begin jaren 80 één van de laatste Zastva’s gehad en na 9 jaar en 271000km en nooit problemen hebben we hem vervangen. Nu zijn opvolger (Opel Kadett) hebben na 3 jaar en 53000 km van misserie moeten wegdoen (Overal Pech En Leed). En waar is de tijd dat ieder merk zijn eigen modellen had, kijk naar die Franse bakken (Berlingo en Partner) gewoon een ander klevertje erop en die Franse bakken krijgen nog gene caravan de berg omhoog. Wij rijden na onze Kadett met Volkswagen en moet zeggen geen klagen van
Wat een gezeur over duitse auto’s. De japanners hebben de naam beter te zijn maar halen het niet met de verkopen. Mercedes roest tegenwoordig onder je kont vandaan zakt door zijn voorveren of heeft elektronische malaise. BMW kan nog steeds geen fatsoenlijke cilinderkoppen maken en de wielophanging rammelt aan alle kanten en volkswagen kloont goedverkopende modellen van Opel ( denk maar aan de Touran) en als er een nieuwe astra uitkomt gooit volkswagen er een golf tegen aan af of niet.
je zal maar een golf 5 hebben, is ie na twee jaar weer verouderd. en polo’s??
nog nooit over versnellingsbakproblemen gehoord zeker?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).