De Dacia Logan boert momenteel uitstekend en is zowel in het binnenland als over de grens een enorm succes. Dat is niet altijd zo geweest, maar sinds de introductie van de Logan MCV (een stationwagen voor nog geen 10K) is het hek van de dam. Alle 1.500 exemplaren bestemd voor de Nederlandse markt waren voor de introductie al verkocht.
Renault heeft met Dacia een sterke troef in handen. Op ons artikel over de Dacia Logan MCV in Parijs wordt daarom nog geregeld gereageerd. Vorig jaar werden er wereldwijd 415.000 Logans verkocht. Dit succes brengt ook de nodige problemen met zich mee. De Locan MCV is momenteel niet leverbaar en vooralsnog is onduidelijk of en hoeveel exemplaren nog onze kant op zullen komen. Wel is al duidelijk dat dit op zijn vroegst pas na de zomer zal zijn. Momenteel heeft Dacia een actie waarbij mensen die een Logan MCV willen kopen, voor 5 euro per dag een Renault Kangoo kunnen huren.
De Logan wordt momenteel op zeven locaties in de wereld gebouwd, waaronder India, Iran en Brazilië. In Brazilië worden de Logans speciaal voor de Mexicaanse markt zelfs voorzien van een Nissan logo. In Iran heet ‘ie Tondar-90 en zijn er volgens Dacia in één week 85.000 besteld, de complete jaarproductie voor 2007.
Heb jij er al één besteld?
50 reacties
http://www.tinytoycars.com/product_info.php/products_id/1723
Eerst niet, DUH!
En voor het geld… als het technisch betrouwbare auto’s blijken te zijn…
Dan zijn er auto’s die sneller afschrijven. Rijdt er 5 jaar mee, en hij is afgeschreven, en dan heb je het netjes gedaan. Vervolgens rijd je er nog 3 jaar mee en lach je de buurman uit. Er van uitgaande dat ie dan nog niet uit elkaar is gevallen.
maar ik zou hem graag willen hebben als begin auto.
Ik zouhet liest de 4×4 willen hebben natuurlijk voor Roemenie. ;)
Op de vraag of ik dacht dat deze auto goed verkocht heb ik geantwoord dat dat waarschijnlijk niet het geval was. En hier wordt mijn ongelijk even pijnlijk duidelijk gemaakt.
Ze hadden wel een mooi strakke stand moet ik bekennen. Jammer dat ze dan de styling van de auto’s dan zo simpeltjes houden. Als ze een auto hadden die dezelfde klasse uitstraalde als de stand hadden ze hier wellicht een liefhebber gehad.
Vind t een hele slimme zet van Renault en ik denk dat er in de toekomst nog veel meer marktaandel zal zijn voor de budgetcars. (Toyota met Scion, VAG met Skoda en in de toekomst misschien Proton en Renault met Dacia)
In tegendeel aan deze auto is juist zeer veel aandacht besteed aan het uiterlijk.
Echter niet met de nadruk op schoonheid. Maar meer met de nadruk op produceerbaarheid. Een van de mogelijkheden om productiekosten te besparen.
Als men de auto écht mooi gestyled had, zou het interne concurrentie voor Renault worden, of zie ik dat verkeerd?
Renault moet wel koperspubliek blijven houden natuurlijk, anders wordt het kannibalisme.
Als je op de centjes moet of wil letten en je wil ook een familieauto (7zitter) voor weinig kopen, dan is dit een goed alternatief.
zou me er niet voor schamen, evenzo ook voor Skoda
Ik denk niet dat het concurrentie voor Renault zou worden dan omdat Renault op een andere markt speelt. Renault zit meer in het hogere segment, waar Dacia gewoon voor praktische auto’s gaat voor mensen die een auto puur zien als vervoersmiddel. Dat verklaart inderdaad ook wel het uiterlijk, maar ik kan me voorstellen dat ze met wat meer aandacht voor het uiterlijk ook wel een hoop mensen hadden kunnen trekken die normaal al niet bij Renault zou kijken of waarvoor Renault gewoon niet binnen het budget past. Want wees eerlijk, Renault begint toch wel een wat duurdere auto te worden.
En wat betreft de produceerbaarheid, dit gaat niet achteruit wanneer een carosserie mooiere lijnen heeft. Ik denk alleen dat dit model deze vorm heeft gekregen om goedkoopheid uit te stralen. Daarmee trek je al een bepaald soort mensen aan. Mooie vormen (vaak sportieve) worden automatisch geassocieerd met hoge prijzen.
Maar goed ik gun het Dacia en Renault, en natuurlijk mezelf, want er komt een moment dat er goedkope auto’s komen die er wel goed uitzien.
Weet trouwens iemand hoe het zit met de duurzaamheid van deze auto’s? Mijn ervaring met Renault is tot nu toe negatief uitgevallen (2 auto’s die meer bij de garage staan dan bij mij op de oprit).
Zie je ze al rijden?
79 km/h caravan erachter zak aardappelen erin. Oma zit met de breinaalden in de aanslag, opa zet z´n kunstgebit in het stuur. Op de linkerbaan naast een vrachtwagen. Die net wat makkelijker de berg opgaat met ±81 km/h.
Of 110 linkerbaan waar 120 is toe gestaan, rechterbaan volledig vrij.
Dit is de ultime auto ervoor.
en niet de betweterige autobloggers…
ehm…
maar ik vind m wel hip!
maar is hij wel echt veilig ? daar twijfel ik sterk aan .
Dat het een schot in de roos is blijkt wel uit het feit dat andere merken nu ook
als de bliksem een budget-auto aan het ontwikkelen zijn.
De Dacia heeft precies dat waar het om gaat: veel ruimte voor weinig geld.
En wat veiligheid betreft: hij zal de 5 sterren niet halen maar wat maakt dat nou uit? een aantal jaren terug deden de duurdere merken dat ook niet en werd er ook niet over gezeurd.
Want denk eraan: veiligheid begint bij jezelf.
(een dacia-enthousiast)
19 April 2007 om 14:08
WAT EEN LELIJKE AUTO! Iedereen die in zo’n auto rijdt moet voor straf zonder sokken naar bed! gewoonweg vreselijk.
______________________________________________________________
Ik vind menig auto lelijker dan de Dacia en omdat ie zo hoog op zn poten staat met veel ruimte tussen grond en bodemplaat (hoe heet dat nog maar) is ie bij uitstek geschikt om ook in landen met een minder ontwikkeld wegennet goed te functioneren.
Trouwens; als je MET sokken naar bed gaat ventileren je voeten te weinig met kans op voetschimmel dus dan rijd ik wellicht toch nog liever Dacia, ROFL :P
je schrijft dat je denkt dat het design is om goedkoopheid uit te stralen. Maar in landen in Oost-Afrika zijn vierkante sedans bijvoorbeeld nog steeds hip. Lada is stoer daar en een bedrijf dat Holland Car heet heeft daar de Holland Car DOCC geïntroduceerd, een reïncarnatie van de Fiat 131. De Logan wordt daar als mooi gezien. Ik denk dat ook deze markten in het achterhoofd hebben gezeten bij de styling van de Logan.
Zie je ze al rijden?
79 km/h caravan erachter zak aardappelen erin. Oma zit met de breinaalden in de aanslag, opa zet z´n kunstgebit in het stuur. Op de linkerbaan naast een vrachtwagen. Die net wat makkelijker de berg opgaat met ±81 km/h.
Of 110 linkerbaan waar 120 is toe gestaan, rechterbaan volledig vrij.
Dit is de ultime auto ervoor.
________________________________________________________________
Word je betaald om te generaliseren? Cabrio’s zijn zeker voor homo’s, Mercedes voor boeren, Saab voor artsen etc. :p
19 April 2007 om 18:38
Dit gaan we toch niet menen hè!!!! Ik zou ze persoonlijk allemaal plat wille rijde met een Tank!!!
___________________________________________________________
Neem je dan je eigen Opel Manta of plastic Golf ook even mee? ;)
De diverse testen laten weten dat het met de betrouwbaarheid en degelijkheid wèl prima in orde is.
De rest is persoonlijke smaak en afwegen van voor en nadelen.
Bovendien denk ik dat het een trendsetter is en er nog meer fabrikanten een
dergelijke auto gaan maken. Een auto voor een derde wereld land?
Kijk dan maar eens goed om je heen en besef dat zo’n voertuig in Nederland
niet misstaat!
Dat zie ik bij andere “duurdere” merken niet gebeuren en daarom zie je zo vaak autoreclames op de TV of in de brievenbus. Deze auto verkoopt zichzelf door de combinatie van ruimte / 7 persoons optie / prijs.
(Een Dacia MCV koper)
http://www.dacialoganmcv.nl/
Wij gaan hem van de week halen en lachen iedereen uit voor dat geld.
De blaaskaken die hem van de weg willen hebben incluis!
Als je 195 lang bent riant zitten achter in lol top auto.
Goedkoper dan kia, Skoda ect.
Dit gaat jeuken bij de concurenten.
kortom dit merk ik niks voor een merk als renault.
tenzij dat je de vorige editie van het stuurwiel, radio, spiegels zo mooi vond, dan zou ik zeggen ga je gang! hier is je kans…
Op dit moment is de Dacia Logan binnen het gamma van de volledige Renault-stal de auto met het minste aantal problemen (tja…). Daarnaast heeft Renault bekend gemaakt dat het Logan-programma het meest winstgevende onderdeel van het concern is. Kortom: Renault zelf is heel blij met Dacia.
http://www.dacialoganmcv.nl/
[ Ger ]