Vering

Auteur: , 105 Reacties

Met een nijdige klap komt mijn zonnebril op de passagierstoel terecht. Ik ruk het dashboardkastje open en zoek naar de afstandbediening van de parkeergarage. Vervolgens rijd ik iets te hard op de ingang van de parkeergarage af en probeer of mijn bumper enig effect heeft bij het sneller laten oprollen van de deur. Loeiend trek ik op en met een flinke rempiep kom ik tot stilstand. Mijn onnozele buurvrouw kijkt verbaasd terwijl ik halsbrekende toeren uithaal om langs haar Meriva te geraken. Met huilende banden rijd ik de parkeerplek op, alwaar ik met de auto mijn fiets klemzet tegen de muur. Grommend kneed ik de spieren van mijn nek en kaak... Muurvast en strak gespannen. De oerdegelijke, stugge Duitse vering nekt me letterlijk.

Gisteravond hadden we vrienden op bezoek en zoals het keurige dertigers betaamt keuvelen we over truttige onderwerpen. Het politieke klimaat, recepten met pesto en zongedroogde tomaatjes, wasmiddelen, Vinexoptie en omfietswijntjes worden afgewerkt. De Aliwen sauvi-blanc, geadviseerd door onze huissommelier Albert, begint de bodem te bereiken. Het gesprek verdiept zich en komt op een gegeven moment op jeugdherinneringen. We ritsen allerlei onderwerpen aan elkaar waardoor we terecht komen bij auto’s. En heel plots komt de oude groene 2CV bestelauto van mijn ouders het gesprek binnenrijden. In mijn gedachten stellen de verschillende type auto’s uit mijn jeugd zich in een file achter de 2CV op, waarbij ik deze keer niet vermoeid mijn hoofd op het stuur leg, maar iedere auto uitvoerig bewonder.

Het, door GEB Dordrecht afgeschreven, appelgroene 2CVtje vormde een buitenkansje voor mijn ouders. Ineens waren de hippies niet zo alternatief meer en zagen hun groene bijdrage terug in de kleur lak. Later werd ik op de achterbank gezet van een ‘normale’ grijze Eend en reden we hotsend naar Zuid Frankrijk. Samen met mijn vader reed ik in de haast zwevende snoek van onze bovenbuurman, waarbij mijn pa altijd grapte: “fijne coniferen heeft ie hè? ” (red. schokbrekers van het merk Koni). Goede vrienden van mijn ouders (a bit well to do) reden in de jaren ’70 en ’80 grote Amerikanen, waaronder de Lincoln Mark VII. In Rotterdam en omstreken waarschijnlijk een zeer opvallende verschijning. En als ik tijdens de autorit naar hun ‘buiten’ in Zeeland op de achterbank zat en mijn hoofd net boven het raam uitkwam, glunderde ik van trots. Aaide met mijn hand de zachte, luxe bekleding en keek met grote ogen naar de digitale vertikaal geplaatste snelheidsmeter. De auto reed niet, maar “zoefde” over de weg. Deze vrienden hadden een garage vol met on-hollandse auto’s. En zo heb ik met hun mintgroene Cadillac Eldorado Biarritz op een zonnnige zondagmiddag over de grote markt van Antwerpen gedeind. René Froger, die uit de speakers schalde, omlijstte mijn gevoel met zijn kraker: ‘Een eigen huis, een plek onder de zon’. Ook een bijzonder exemplaar was de Chevrolet Caprice Classic. Dit was een blauw metallic uitvoering waarbij ik in de kofferbak op een mini-bankje kon zitten, met de twee kwispelende hondjes van het stel naast me. En wat te denken van hun goudkleurige Daimler Vandenplas, die onverklaarbaar in de Rotterdamse Leuvehaven terechtgekomen is. Bij graafwerkzaamheden voor de metro werd hij weer opgetakeld. Stuk voor stuk auto’s waarbij ik me voelde alsof ik ronddobberde op een luchtbed in de Stille Oceaan. De vering van deze auto’s maakten dat er een rust neerdaalde op de passagiers en we met een soort dedain uit het raam naar stugge Opels, Peugeots en Fiatjes keken.

Door de stugheid waarmee ik al jaren rijd, ben ik bijna vergeten waar mijn autoliefde zich eigenlijk op richt. Het betreft geen uiterlijk vertoon, pk’s, brandstofverbruik of onderhoudsvriendelijkheid, maar vering. De aanschaf van een deinende sloep (met dank aan Ruben voor de perfecte omschrijving) is een steeds grotere wens en met die tergende nekkramp en houten bips eigenlijk een noodzaak aan het worden!



105 reacties

De laatste brandstofpas van 3.500 euro wordt nu geveild Bepaal zelf wat je betaalt!.
Wellicht dat James May je nog aan zo’n auto (geen uiterlijk vertoon, pk’s, brandstofverbruik of onderhoudsvriendelijkheid, maar vering) kan helpen….(zie Top Gear USA specail)…
Het gaat er inderdaad om dat je fijn in een auto rijdt, en dat is voor iedereen zelf afzonderlijk te bepalen. Het is maar wat je belangrijk vind aan een auto
En daarom kies ik binnenkort voor de Avensis Wagon. B-)
Een verstandige keuze
Toen ik mijn huidige auto kocht maakte ik ook een verstandige keuze. Nu voel ik mij een broodje jonge kaas (smakeloos) als ik achter het stuur zit. ;-)
Het is wat iedereen zelf maar lekker vindt.
Ik persoonlijk heb het niet zo op die (franse) cruise schepen. Ik wil voelen wat een auto doet, en dat de auto doet wat ik van hem vraag en dat ook op het moment dat ik het vraag, en geen seconde(n) later. Kortom: doe mij maar een Duitse auto. Een nieuwe Leon met sportonderstel bijvoorbeeld (ja, dat is gewoon Duits!) comfort is niet zo heel hoog, maar wat stuurt dat ding!
Klopt, ieder z’n meug! Toen ik in de grote stad woonde ;-) vond ik een directe auto ook erg prettig. Je reactievermogen wordt er scherper van.
Tja, als je daar al last van hebt. Het soort auto’s dat je nu noemt zijn voor mij comfortabel. Mijn auto veert welgeteld 2,5cm in bij een verkeersdrempel, maar dan houdt het wel op. Maar goed, ik kies er dan ook zelf voor. Als ik comfort wil, dan rij ik wel naar mijn ouders en leen ik de Jag….
Tja Lotte,

Voor iemand die een MX-5 gewend is (wat volgens mij toch geen ‘harde stuiterbak’ is), wordt het wennen in een Tucson of Terios…

Terwijl ik toch ‘ervaring’ heb opgedaan in een DS(pa), CX (pa), BX (later overgenomen van Pa). Overigens zat ik altijd met een gesloten oor, dmv watten. Dat voorkwam wagenziekte bij mij, wan mijn vader vond twee keer mijn kots opruimen wel genoeg EN hij reed ook een stuk rustiger, als ik in de auto zat. :D

Leuke column, Lotte!
@hester: haha! Ik werd altijd misselijk van de lucht die in de auto hing: de combinatie van skai, Mentos en sigaretten :-/
leuke column! :D en ik kan het best een beetje met je eens zijn… de vering moet naar mijn mening echter nog wel enigszins gedempt worden. :P

en ik denk niet dat jullie me direct zullen geloven… maar lotte! neem een volvo! :P de echte volvo’s: 740/760/940/960/V90 hebben allemaal heel erg lange veren.
moderne auto’s (passat) hebben een veertje aan de voorkant van zo’n 10-15cm in hoogte, de grote vierkante bakken van volvo hebben allemaal veren van 25-30cm!

die lengte scheelt héél erg veel in comfort, door de grote lange veren van deze wagens veren ze grotere hobbels heel rustig weg in plaats van fel. Het voordeel is dat het europese wagens zijn en daardoor nog wel enige wegligging hebben.

en dan nog 1 reclamepraatje :P volvo’s zijn gemaakt om met 80 over de on-geasfalteerde zandpaden van zweden te cruisen… al die hobbeltjes zou je in de meeste duitsers helemaal gek van worden.
@Alwood: Okay! Trouwens Mercedesvering is ook niet te versmaden (vooral die oude uitgewoonde taxi’s)
Ik heb zowel zeer stugge auto’s (oude mini) tot zeer comfortabele auto’s gehad (wat vering betreft dan: Citroen Dyane), met alles ertussen. Na vooral zeer sportief geveerde auto’s te hebben gehad (waar geen enkee Duitser bij zat trouwens!) zie ik bij mijn laatste keuzes een lichte verschuiving weer naar wat meer comfort, zonder dat de wegligging er (veel) van lijdt. Het kan zijn, vanwege de veelal slechte(re) kwaliteit van de wegen hier in de bergen onder Imola, of dat ik meer rekening houd met mijn kinderen, of ligt het aan het feit dat mijn leeftijd nu begint met een 4 (‘Je wordt ouder papa” – Peter Koelewijn)??
Mijn leeftijd begint over een jaar met een 3 en ik zie nu al een verschuiving JLJ.

En wil je het niet meer hebben over de bergen onder Imola? Ik moet gewoon werken! ;-)
Over werk gesproken: bij mijn verhuizing naar Imola hoorde ook het accepteren van een baan met 50% minder salaris dan voorheen, dus mag ik het over die bergen hebben aub!
Enige nadeel van deinende auto’s is vaak het grote verbruik… Omdat slecht grote (oude) amerikanen deinen.

Je zou toch ook gewoon ander vering onder je huidige auto kunnen zetten?
@Robin
Ga eens rijden in (oudere) Franse auto’s, ook de kleine!
De enige andere vering die je onder je auto kunt zetten, zijn sportveren. Ik heb eigenlijk nog nooit een ‘comfortvering’ optie gezien. Wellicht een goede tip voor de autofabrikanten!
Dit is wel een herkenbaar verhaal. De eerste auto die ik kocht toen ik mijn rijbewijs had gehaald was een Oldsmobile Cutlass Supreme van 1971 die inderdaad over de weg zoefde. Nu rij ik een Ford Focus (de zogenaamd verstandige keuze die al aardig wat reparaties achter de rug heeft), maar ik vind dit eigenlijk een verschrikkelijk oncomfortabele auto.
Misschien toch maar weer eens zo’n deinende sloep overwegen. Met dikke V8 uiteraard ;-)
@JLJ: dat mag je zeker! Maar, voor 50% minder salaris zou ik het ook doen! Bij nader inzien: dan zit ik onder de armoedegrens, laat maar… ;-)

@Robin: andere vering? Ik had juist mijn zinnen gezet op deze: http://www.autoblog.nl/archive/2007/03/13/video-burnen-met-je-30-inch-slofjes
@Focus: that’s what I’m talking ‘bout! En dan ook je nickname veranderen in ‘Cutlass’ ;-)
@lotte:
een broodje kaas smakeloos? NAJA ZEG!! Ik zou de dag niet doorkomen zonder mijn boterham met kaas!

;)

leuk stukje, maar geef mij maar een strak geveerde auto :P
@Bram: buitenlanders vinden ons wit bolletje jonge kaas vergelijkbaar met papier mache! Ik lust het natuurlijk ook, maar een smaaksensatie is het niet. Tenzij het een verse grof volkoren boterham met licht belegen Stolwijker is… Mmm…
je wil comfort en snelheid?

XM V6.24 handbak
C5 V6 handbak
CX 25 Turbo 2
SM V6

de laatste brengt natuurlijk wel enige kosten met zich mee ;)
en een DS 23 wil ook nog wel best van de plek :)

geen duitse stuiterbakken voor mij :)
@ JLJ: Dat soort veren zijn er wel degelijk Appetle eitje om eronder te zetten trouwens….
@Dude: sorry hoor, maar mijn autokennis is niet van een dergelijk niveau dat ik aansla op getalletjes en cijfertjes ;-)

*is even weg om te Googlen*

De SM V6 is een prachtige auto!
http://www.autoweek.nl/carbasemerkindex.php?merkID=13&serietotaalID=&jaar=&add=&merkID1=12&cache=no&vpos=-1&ref=atag

hier kan je alle specs vinden :)

Xantia V6 en Xsara VTS kan je overigens ook wel aan het lijstje toevoegen ;)
@Lotte

Seht gut aus ;-) deinen zal dat in ieder geval doen.

Ik denk als je wil dat die vering wel te vinden is hoor. Je zou kunnen denken aan luchtvering. Hou je goede wegligging maar geen gestuiter… zal wel iets kosten. Zijn bedrijven die zulke systemen later in kunnen bouwen.
AUTOWEEK? Wat is dat voor beeldschermvervuiling? Ga jij je eens heel diep schamen! ;-) :-D
@Robin: bedankt, maar voor mij is het handiger als ik gewoon een andere auto koop… Met luchtvering idd. ;-)
ach als je even wat specs wil weten kan je het daar wel makkelijk vinden ;)
@Lotte

f5’en is leuk, net als luchtvering… ik weet niet of het op een Jaguar XJ zit maar daar zou ik voor gaan als je comfi zou willen rijden. Koop je zo’n ding uit ’95 ofzo zien er toch al jaren hetzelfde uit. Ik ziet hier gewoon mijn eigen masterplan te verhullen :O…
@Robin: wacht even… ik maak even een aantekening. ;-) Een Jag behoort nl. zeker tot de opties…

F5
F5
F5



F5

;-)
Jammer dat autojournalisten en de zogenaamde sportieve rijders onder ons altijd denken dat ze het circuit rond moeten scheuren in die familieauto’s. En dan een hoop commentaar op het weggedrag van die auto’s (dat voor een groot deel door de vering wordt bepaald). In bijna alle gevallen ben je beter af met een comfortabele auto met een wat zachter afgestelde vering. Valt me trouwens op dat veel van die zogenaamde sportieve auto’s meestal bereden worden door mensen die toch echt niet het onderste uit de kan halen op het gebied van prestaties van de auto die ze besturen. Waar ze dan al dan dat vermogen en sportieve weggedrag voor nodig hebben is mij niet duidelijk.
@Frank:…Amen? ;-)

Tja, en wat is in hemelsnaam ‘sportief rijden’? ;-)
@Lotte

Vraag ik me ook al tijden af…
Comfort wordt ook bepaald door je banden.
Vaak kiest men ook voor een verlagingsset en grote wielen met platte banden omdat dat zo stoer staat, zonder zich te realiseren dat het comfort er onder lijdt.

@Frank, je ziet ook steeds dat ‘autojournalisten’ een auto die op comfort is afgestemd afkraken, omdat hij op het circuit zo slecht presteert, nou ja!
Ik vind het heerlijk om auto’s met een langere veerweg te rijden. Ik rijd momenteel in het eerste model Clio. Het ding houdt van overhellen maar ik kan tenminste wel relaxed over drempels heen knallen. En het deint echt niet hoor.

Het valt me op dat bij veel moderne alledaagse (duitse) auto’s kleine hobbels nauwelijks worden gefilterd en de stoelen kei hard zijn. Dit wordt dan verkocht als sportief. Ga ja scheuren dan merkt je dat de auto alsmaar overstuurd is en alleen maar rechtdoor wil. Rijd je over een grote hobbel of drempel schuur je je voorbumper of dorpel tegen de grond omdat de klap slecht wordt opgevangen en de voorbumper (vanwege de looks) te dicht bij de grond hangt. En het vreemde vind ik nog dat iedereen (inclusief nederlandse autopers) erin trapt!

Lang leve confortabele vering.
Harde stoelen, ook zoiets! VRE-SE-LIJK!
Heerlijk topic dit! Helemaal mijn ding! Lekker comfortabel zoeven in je Citroën… Hoewel, als je dan een níeuwe auto wilt, moet je wel minstens een C4 Picasso nemen of C5, want die daaronder zijn niet echt Citroën-achtig qua veergedrag. Maar tweedehands Citroëns met comfy vering zijn er genoeg, en de afschrijving van Citroën kennende, niet eens zo duur! ;)

@ Frank; Mee eens.

@ Dude; Helemaal mee eens! Jij bent ook Citrofiel zo te zien. :D
Leuke column, goed beschreven nostalgische gevoelens! Alsof je zelf in de auto meerijdt :)

Hm, ik begon met een Classic Mini (hoezo vering? hahaha) maar die zou ik toch elk moment weer terug willen hebben. Waarschijnlijk door de wagonladingen emotie, sfeer en kneuterigheid die ‘zij’ met zich meebracht.

Nu een Focus (16″ wielen, dus nog iets straffer), maar dat vind ik werkelijk de lekkerst rijdende auto waarin ik heb gereden (en dat waren er veel). Voor mij wel een goede mix van stugheid en comfort. Beter dan bijv. een Polo van de laatste generatie.
@ SaxoVTS; Ja, stom hè, dat iedereen als een kudde schapen achter de ‘standaard’mensen aanloopt. (zoals autojournalisten, die kunnen er ook wat van, alles moet zo sportief mogelijk… :( )
@JLJ 12:25:

Juist!! Ik kan me nog goed het plaatje herinneren uit een autoweek waarop een zwaar hellende Citroen C6 op een circuit stond afgebeeld. Ook werd de auto in het verslag afgekraakt door het ontbreken van sportief weggedrag. Daar is die auto toch helemaal niet voor gemaakt.
Leuk stuk weer Lot!

Ben het helemaal met je eens dat EN stoelen EN v(t)ering een hoop plezier brengt maar ik denk nog altijd met heimwee aan mij eerste auto’tje terug…. de volkwagen kever uit ’72… en die hadden beide niet. Zo’n kanarie gele waarmee ik Rotterdam onveilig maakte. In de winter standaard pas de verwarming op het gewenste ‘warmte’niveau bij aankomst van bestemming was, bij regen beslagen ruiten en de spanning om een plasje water in de auto te vinden en in de zomer mooi opgepoets cruisen over de coolsingel….
Citrofiel: nu weet ik wie je bent: Jeroen van Koningsbrugge!

http://www.bnn.nl/page/lamaswieiswie
oeps bij mijn eerste post (12:27) bedoelde ik onderstuur ipv overstuur. Ik schaam me diep :P
@ Frank: “beter mee verlegen dan om verlegen”, “Liever te veel dan te weinig”. Dat is uiteindelijk hetgene waar het om draait. Een auto blijft veel voorspelbaarder met wat hardere vering. Denk aan roll (of zelfs omslaan), maar ook aan onder en overstuur wat sneller optreed bij auto’s met slappere vering. Het feit is en blijft dat auto’s met stijvere veren beter bestuurbaar zijn en blijven dan auto’s met slappere veren. Maar hardere veren hebben meer comfort. Het blijft dus altijd een compromis. De keuze is dus voor iedereen aan zichzelf: Comfort of stug, goed weggedrag of slechter weggedrag, en daar ook de auto op uit te zoeken. En dus niet achteraf gaan lopen zeuren dat de vering zo stug is. Dan kan je namelijk 2 dingen doen: of je past de auto aan, of je koopt een andere….

Ik behoor zelf tot de categorie die zijn auto met enige regelmaat op het circuit uitlaat, maar heb dan ook een onderstel wat nog erger is kwa comfort als dat je je voorkunt stellen waarschijnlijk. Alles voor snellere tijden….
Hee Citrofiel,

Begin je weer?!! Je lijkt wel op dat mannetje uit de reclame voor Citroën wel!
Altijd begin ‘zijn’ merk te verkopen… :D

Alleen jammer dat de enige stoere Citroën de Saxo VTS is! Zo’n Berlingo (schrijf ik dat goed?) is wel praktisch, maar niet echt stoer! Ik dacht dat er wel een Berlingo 4×4 werd gebouwd? Die zou hoog genoeg kunnen zijn voor mij!

BTW, ik denk dat het toch een Tucson ga halen…Die Terios I is toch niet zo ruim, als het eruit ziet…

Enne Citrofiel, ‘mannetje’ vindt het best om de Coupe weg te doen…Hij vindt het geen straf om in de MX-5 te gaan rijden, hahaha!

A Blonde Gets A She Wants…. :D
@Kevski Style: ken je het begrip voortschrijdend inzicht?

Dit in het kader van jouw opmerking: “En dus niet achteraf gaan lopen zeuren dat de vering zo stug is.”
@ Lotte; Hahaha! :lol: Nee, helaas, ik ben hem niet. Zoveel humor heb ik toch niet, dat moet je wel doorhebben. ;) Ik lees daar trouwens dat hij nog een CD wil maken met Dennis van de Ven in de hoofdrol! Lol!
@Hester: two minds, one thought! ;-)

Zie mijn postje van 12:36
@ Hester; Dat zei Lotte net ook al… :lol: En ja, er is een Berlingo XTR, een ‘stoere’ auto… (het enige verschil zijn een paar plastic beschermplaten en hij staat een cm hoger… Zelfs ik kan dat niet eerlijk vinden) Verder is er nog de Berlingo Dangel, maar dat is niets… Niet voor gewoon gebruik. Ik begrijp wel dat je geen Citroën neemt, dat is idd gewoon niet stoer. Dat zie ik ook in, maar mij kan het niets schelen! En waarom een Tucson!? Ik houd al niet van SUVs, maar die tweeling vind ik wel héél erg… Ik vind ze er niet uit zien…. Maar oke, A Blonde Gets A She Wants is blijkbaar nog waar ook…. :( ;)
@Fransesca: heb zelf ooit achter het stuur gezeten en dat was geen succes :lol:
Mooi stukje! En ik ben het er volledig mee eens. Een kameraad van me heeft een audi TT gekocht. Een viertal jaar oud, model 2003 1.8 turbo quattro roadster voor de volledigheid :-) Ben ik in meegereden voor maar een twintigtal kilometer, en ik was geradbraakt. Elke kassei, elke bult, zelfs elke kleine oneffenheid ging door mijn ruggengraat recht naar het hoofd.

Neemt niet weg dat het een killer ride was, die auto met “maar” 180pk sleurde dat het niet meer normaal was (als je niet veel gewoon bent toch ;-)).

Het is dus echt kiezen of delen :-) Ergens wel jammer, want ik hou ook wel van een comfy ride waar je niet al te veel in voelt, maar die toch wel hard rijdt.

Er zijn echter wel enkele uitzonderingen (as always). Ik moet toegeven, mijn grootvaders Jaguar XJ indertijd reed als een salon, maar kon bij momenten de 225pk ff aanspreken om met een simpele kickdown de johnny met getunede golf naast ons ver achter te laten in no time (telkens ge-wel-dig leuk :-)). Uiteraard is de prijs van de wagen navenant in zo’n geval :-) Kijk maar naar de comment van James May over de Veyron toen hij hem naar de 407kmh gedreven had.
@Kevski Style
Ik ben het niet helemaal eens met je stelling dat een hardere vering een voorspelbaarder weggedrag heeft. Een comfortabel uitgelegde auto zal vaak (waarschijnlijk altijd) ondersturen. Als je dan gas terugneemt, blijft dit zo, alleen wordt dit minder. Zoals bij mijn oude Citroen Dyane het geval was. Wat later bezat ik een Ford Escort RS1600i, superstug geveerd, ook ondersturend (FWD, maar wel véél minder natuurlijk), maar bij gas loslaten moest je meteen tegensturen om de achterkant op te vangen. Heerlijk om mee te spelen, maar een ongeoefend iemand komt geheid in de problemen. Stuggere vering geeft wel meer informatie wat de auto doet, dat weer wel, maar dat moet je niet verwarren met voorspelbaarder, IMHO
@ JlJ: Dat komt niet door de stugge vering overigens, maar de gewichtsverhouding van de voor en achterkant. RS1600i is net zoals een mini vrij licht van achteren net zoals een mini trouwens. Gevolg is onderstuurd de bocht in, gas los en je krijgt overstuur en gas erop en normaal/klein beetje onderstuur de bocht weer uit.

Maar een RS1600i is alles behalve stug in mijn beleving. Stug voor mij is kunnen voelen of een euro met de kop of munt kant boven ligt als je eroverheen rijdt….
@ JLJ
Precies. Zoals ik zei is de Classic Mini ook zo’n voorbeeld van knoeperdharde vering. Maar als je flink doorreed in bochten (bij voorkeur bij nat…) en het gas losliet, was tie behoorlijk tricky. Maar overigens wel voorspelbaar, want de achterkant brak geheid uit :)
@ Kevski
Zag je reactie niet op tijd (over de Mini, indeed)
@lotte: Als je wilt deinen kun je een paar versleten schokbrekers onder je auto schroeven. De goedkope deining zou je het kunnen noemen.
@ vinox; “ik hou ook wel van een comfy ride waar je niet al te veel in voelt, maar die toch wel hard rijdt.” Lees de bovenste 2 reacties van Dude eens. Snel én comfortabel! :D
@ Citrofiel

ja ik ben zeker Citrofiel ;)
natuurlijk ook actief op citroen-forum.nl

http://www.youtube.com/watch?v=EjaHriYxYas
even een voorbeeld uit topgear
@Kevski
Voor een straatauto is een RS1600i toch best stug te noemen! Hij had trouwens fantastische stoelen, niet te hard, goede steun en heerlijke velours bekleding. Dat maakte de auto weer zeer comfortabel voor mij.
@Citrofiel

Dat ziet er inderdaad niet slecht uit he :-) Mr toch, s beetje Frans he :-p Just kidding hoor, ik weet dat citroens goede auto’s zijn, hebben er thuis vroeger zelf in totaal drie gehad. En ik wil de ax’jes niet tellen die nog rond rijden.
@ vinox; Wat heb je dan liever? Uit welk land zou jouw snelle én comfortabele auto moeten komen? Want blijkbaar heb je het toch niet zo op Fransen…
@ JLJ: Ga voor de grap eens in een mini of een ferrari 308 zitten. Dan weet je wat stug is voor op straat. Bovendien, die van mij mag gewoon de we op. Heeft APK en een kenteken. De auto zelf is alleen helemaal aangepast….
Alleen maar zitten in een Mini of 308 geeft me denk ik geen goed beeld van de stugheid van de vering…
Ik heb voor RS1600i (èn erna!) ook Mini gereden, en daarmee vergeleken lijkt de RSi een CX!
Er is dus wel degelijk een demper op de markt die zowel “sportief als op comfort gericht is, mensen..

Check de Koni website maar eens en klik door naar “KONI FSD”… Lees de specs, en je zult zien dat het echt zo is… Helaas NOG niet voor de wat oudere modellen, maar zeker de moeite waard om ff te lezen, want het kan dus wel!!

http://www.koni.com
Mijn auto heeft zo’n knopje om de vering in sport of comfort stand te zetten. Best of both worlds…
Nu is ie in comfort stand al vrij hard, maar in sport stand is ie nog harder dus.
ik heb zelf een Oldsmobile Cutlas Cruiser uit ’88, je moet inderdaad ff wennen aan het indirecte sturen, maar wat comfort tijdens het rijden (vooral op de snelweg) betreft is dit ding echt briljant.

Daarnaast heeft ie slechts een V6, dus niet echt ‘Amerikaans’ verbruik met nog steeds redelijke prestaties voor een bijna 20jr oude auto.
@Citrofiel
zweden! :P

oja… en al dat getheeleuter over harde en zachte vering… veel belangrijker is soepele demping en vooral de lengte van de veren :) want met al die kleine ***veertjes die onder moderne autotjes zitten blijf je stuiteren.
Meeste van boven genoemde Citroëns hebben niet eens veren :)
Daar bepaald de grote van het toegangsgat naar de bollen de hardheid.

Ik denk dat je bij een XM V6.24 dan zelfs de trekhaak bijna op de grond krijgt als je vol wegtrekt vanaf stilstand :)
bij tussenacceleratie zal het niet gebeuren, maar zakt natuurlijk wel wat verder door dan normaal.

@TS
in welke prijsklasse zoek je eigenlijk een auto?
Wat mij opvalt, is dat een hoop mensen hier praten over de “veren”.. Het enige wat de veer onder de auto doet, is deze op hoogte houden, verder helemaal niets!!

Bekijk dus eerst wat voor een dempers je onder je auto hebt, en wat je er onder zou willen hebben… Met een demper maak of kraak je het hele rij gedrag van de auto en niet de veer..

Er zijn genoeg goeie dempers die van je “Olieboot” een rete strak sturende wagen kunnen maken, zonder het comfort te verliezen..

http://www.koni.com
@ ricardo: beetje erg kort door de bocht om alles aan dempers toe te schrijven. Veren bepalen de mate van vering. De dempers werken als een rem voor diezelfde vering, thats all. Een auto zonder dempers kan rijden, maar stuitert alle kanten op. Een auto zonder vering rijdt simpelweg niet eens….
lincoln mark8
@lieve lotte…… 2.5 ton..bladveren achter..banden met hoge wangen.. 3persoons voorbank ….overbekrachtigd dun stuur..en nooit haast..zucht.. heerlijk toch.
@Lincoln Mark8: ik zat al op je reactie te wachten! ;-)

Het lijkt wel een gedicht!
lincoln mark8
@lotte …. tja het is ook vrij emotioneel …als kindje is zo,n auto al groter en de geur was ook altijd typisch en alles electrisch verstelbaar… ik heb hetzelfde trauma lotte maar ben er anders mee omgegaan… op mijn 18de meteen de towncar 1977 aangeschaft (koste me een lousy 1800 gulden) daarna een mark3 een mark5 een t-bird een mark7 een ranchero een mark8…. maar toch …. die herinnering van mijn vaders cutlass station en marquis station …zucht.
“appelgroene 2CVtje”

En bedankt hè, Lotte?! En bedank je ouders ook maar gelijk van mij! Door een groene eend heb ik allemaal blauwe plekken en littekens gekregen. Mijn zussen en ik hadden vroeger een spelletje waarbij je als je een groene eend zag moest roepen: “Een groene eend!” en dan mocht je de andere 2 knijpen. Let op mijn woorden ik zei: “ZUSSEN!”
Ik ben de jongste en toentertijd (jaren ´70) ook de kleinste. EN ik zat altijd in het midden. Dus zag nooit wat er om me heen gebeurde. Het enige wat ik me nog herinner was dat ik ALTIJD de pisang was! En dat komt allemaal door die K!# eendjes!

Zo dat was ff mijn frustratie. Sorry! Ik zag eend en groen en kwam gelijk weer in mijn jeugd trauma terecht. :) ;)

Voor de rest een heel leuk stuk. Maar voor mij geen waterbedden op wielen graag. Ik wil contact met de weg hebben. Ik wil er mee communiceren………vertrouw me als ik dit zeg: ik heb geen idee waar ik het over heb, maar autojournalisten hebben het er altijd over dus ik wil ook een beetje interessant doen!………. ;) :P
@ Citrofiel: Goh, persoonlijk hou ik best wel van Duitsers als BMW, Audi, Merc, net als zoveel andere mensen. Maar om nu te zeggen dat ik Franse wagens mijd als de pest, dat zou overstating zijn. Zoals ik al zei hebben we zelf 3 citroens gehad, en die reden wel goed imo, verstookten niet veel, reden lekker comfy (vooral de BX Millésime) en gingen toch best wel goed vooruit.

Ik denk dat in deze tijd veralgemening op grond van land van herkomst voorbijgestreefd is, want ik ben van mening dat er maar zeer weinig echt sléchte auto’s gemaakt worden tegenwoordig, waar voor je geld zal je altijd krijgen als je je wagen nieuw koopt. Maw, als het een stevige fransoos is, laat maar komen, zelfs Citroën :-) I like the C4 very much for example. Kameraad van me heeft zo een en das echt wel fijn rijden.

Dus, mijn uitspraken vallen allemaal wel te relativeren hoor :-) Don’t forget, i’m a newbie ;-)
Xantia V6 is, voor mij, heel goede keuze. Na een paar jaar een New Beetle gereden te hebben kan ik nu weer over drempels zonder de neus te schuren.. Met automaat en aangenaam vermogen erg comfortabel cruisen. Prettige bijkomstigheid is dat de vering hydractief is, wat erop neer komt dat indien nodig (afhankelijk van o.a. snelheid, stuuruitslag, en g-krachten) de demping stugger wordt. Misschien wel het beste compromis.
Rij maar een keer mee in mijn Morris. ‘It floats on fluid!’Klein maar comfy!

http://www.elevenhundred.com/hydro.php

Verder hou ik wel van stevig (niet: hard) geveerd. Een Lotus Elise vind ik perfect.
Strak op de weg liggend, maar niet knuppelhard.
Oh ja, de Morris heeft dus géén veren (van metaal) en géén dempers…
Hydrolastic. Op een mini zou ik het voor mijn verdriet nog niet willen hebben….
Yep. Het brengt wat problemen met zich mee (onderdelen, onderhoud), maar het is juist de Hydrolastic die de Morris (en Austin, Riley, Wolseley, MG, en VandenPlas) uit de ADO16 reeks zo speciaal maken.
@Rick Dos: groene eend, GROENE EEND, groe-ne-eend, groeneeee eeeeeeeeeeend! Doet het al pijn? ;-)
@Lotte

Whahahahaha..ha..ha….ha……ha…….hammmmmm……

-pakt telefoonboek om een tel.nr van een psychiater te vinden- ;) :P
Vering is sterk afhankelijk van wat je met de auto wilt doen. Wij rijden een mx-5 uit de tweede serie met een sportonderstel. Dat rijd geweldig in de bochten maar stuiterig op straat en na 900 kilometer rijden is het comfort toch ook wel een beetje weg,ook met leren kuipjes. Dan nog ander probleempje met bijpassende downforce lip hier in rotterdam,drempelvrees(we spreken over 3 centimeter verlaging). Is gelijk mijn pleidooi voor SUV’s in de stad,met zulke drempels ga ik er ook bijna aan denken. Dus voor de lange afstanden en voor de hobbeligheid in de stad lange comfortabele vering. Voor de berg/dijk/landweggetjes liever wat korter en stugger.
@Lotte, leuk geschreven column! Zelf rij ik meestal in de MB, die toch behoorlijk comfy is! En als ik in het weekeind wil scheuren, dan pak ik de GTI!
Tja, ik ben nou eenmaal van mening dat je geen 20.000 euro hoeft stuk te slaan aan 1 auto! Dus heb/had ik voor hetzelfde geld min. drie autootjes (dus altijd wel eentje die comfort biedt… ;)

@Rick dos, Sterkte met je trauma. Misschien dat je je zussen moet aanspreken (en/of terugknijpen, hahahaha).

@Hester, gefeliciteerd met je zwangerschap! Maar een Tucson?!! Mijn vriendin reed tot voor kort in mijn oude Kever, maar ze is nu tevreden met (inderdaad) een Suzuki Wagon R+!
Maar goed, het zijn jouw centen en JIJ moet je op je gemak voelen in een auto! Inderdaad is een Tucson en betere keuze dan een Terios!
Heb ik iets gemist? Hester zwanger? Dan moet je helemaal een lekker verende auto (gaan) rijden. De Audi die wij reden toen ik zwanger was, bleek een hel op vier wielen te zijn. Ieder drempeltje veroorzaakte een rugwee!
Een prachtige column, ik ben 14, hou van stevig, ben weg van Lexus en Audi, wat moet ik nog meer vertellen?
Beste “veringliefhebbers”,

Ook ik ben zo een liefhebber aan het worden denk ik. Jullie veelal klagen over drempels???? Ik rij in zo een grijze Burgerlullenbak uit Tsjechieland (en ja…een stationwagon!) en hier in Roemenie (Cluj-Napoca) kan ik mezelf nog doodziek en misselijk maken. Al die gaten en richels hier! Wat men onder Elandtest verstaat weet ik niet, maar dat het hier erg is kan ik je wel vertellen.

Ik wil ook zo’n “slappe fransoos en/of patserige slee uit de USA!

Groet: :)
@Franco, Merci! Maar ikke ben lekker eigenwijs…Maar er zijn nog meer nieuwe ontwikkelingen aan de gang, maar dat hoor je wel van Noi! Dus misschien raak ik mijn MX-5 helemaal kwijt :sad:

@Lotte, Tja…het werd tijd! Of over tijd, hahahaha! :D
Gefeliciteerd! …dat het maar een autoliefhebber mag worden! ;-)
@Hester
Mijn vrouw zweert bij haar Subaru Forester. De Quinny Freestyle 4-wieler gaat er gemakkelijk in. Komfortabel genoeg voor verkeersdrempels, af en toe een bochtje afsnijden geen probleem, je parkeert ‘m op een postzegel en hij rijdt nog als een normale auto, ipv. SUV.
hannes (ja echt :( )
wij hebben als 2e auto een renault twingo, en die mag dan niet zo door de bocht knallen als de focus (met 17″ velgen, stuiterbak) maar door de stad rijden doet ie vele malen comfortabeler.
de volgende auto wordt zeker een op comfort afgestemde auto, dus Ford, als je aan mij nog een klant wilt hebben, stiller maken die auto’s en pas aub die vering aan…
@Lotte,

Dank je wel! Mijn kind zal (gelukkig) niet in Nederland opgroeien, daar ik met mijn half-thaise vriend emigreer naar Thailand!
En in Thailand heb je de SUV en dikke Pickups voor het uitzoeken. Stoere wagens en toch betaalbaar… :D

Alleen is een MX-5 daar juist vrij prijzig, naar mijn mening! Mijn broertje zal de mijne overnemen!

@JLJ,
Forester…Hmm, ok! Maarja, ik wist toen nog niet dat ik naar Thailand kon verhuizen. Daar rijden er meer van deze soort…
http://www.bahtsold.com/popup.php?f(21607.jpg)

Dus ik ga lekker op de Thaise variant van marktplaats snuffelen… ;)

Enne Franco, nog bedankt voor je hulp.
@hester….. heel veel succes … tweede hands auto,s zijn daar vrij prijzig vergeleken met hier… wel hebben ze daar hele goede credit regelingen van de fabriek/importeur uit.. je zal je waarschijnlijk bezig houden in de touristen sector .. die is daar verlopig onverzadigbaar .. succes met je moedige en benijdenswaardige besluit.
@Lincoln,

Wat dacht je van een drinkwaterbedrijf? Een Nederlands bedrijf is de samenwerking aangegaan met een Thais (overheids)bedrijf.

EN mijn vriend is half-thais…dus moedig besluit…och…;) (in verband met registratie, kopen huis e.d.). We zijn er wel jaren mee bezig geweest. Kan er al een boek over schrijven…(idee)… :D
@Lincoln,

Tweedehands duur?

9240 euro voor een Nissan Frontier 4WD pickup (3 liter ZDi) met dubbele cabine, bouwjaar 2002?
4274 euro voor een Sportage 2001.
Deze is al helemaal mooi (maar helaas al verkocht)…10500 euro voor een drie liter Isuzu uit 2000.

Jouw opmerking geldt wel voor de uit Japan geimporteerde auto’s…Ik mag hopen dat een Landcruiser mogelijk is.

Maar de auto gebouw/geassembleerd in Thailand zelf, zijn veel goedkoper.


Gelukkig bemoeit mijn vriend zich niet met de 1e autokeuze, hahaha! Hij ook zo lief, he!
@hester .. zooooo ik zit me net te bedenken dat jij straks echt de pineut bent met dat rare schrift/taal in thailand…. moet je echt een enrme knobbel hebben om dat onder de knie te krijgen…
en idd de burocratie daar is nog erger dan in nederland….
@Lincoln,

de taal is geen probleem. Anders zou ik drie jaar van mijn tijd hebben weggegooit! Aan het kalligrafische schrift waag ik me niet, al kan ik het meeste wel lezen. Gelukkig komt het Thaise schrift in een westerse letters ook vaak voor!

Ben je zelf ooit in Thailand geweest? Hoe denk je anders te weten dat de bureaucratie erger is dan in Nederland, tot zover je met zowel de Thaise als Nederlandse bureaucratie te maken hebt gehad (ik jammer genoeg wel)?

Het lijkt mij sterk dat je, bijvoorbeeld op je vakantie in Thailand, daarmee zou zijn geconfronteerd.

Elk land kent haar eigen bureaucratie. Als je naar Spanje zou willen emigreren (mijn ex-stiefvader), dan kun je ook je lol op…

En natuurlijk kun je je niet zomaar vestigen in een ander land… Dat moet toch ook geregeld worden? Vandaar dat ik schreef dat het e.e.a. heus niet ZO moedig was, omdat mijn vriend half-thais is. Hij krijgt daarom veel sneller een sofinummer (tax-registration) e.d. en omdat wij kunnen bewijzen dat wij al jaren samenzijn (samenlevingscontract), zijn we gelijkgesteld aan gehuwden.

Wel moet alles naar het Engels vertaald worden, daar zit veel tijd in. Maar bureaucratisch?

Wel als je wilt immigreren in Thailand en meteen een eigen bedrijf wilt beginnen…ja dan kun je lachen…
@Lincoln,

Mss. geprobeert een Thais vriendinnetje naar Europa te halen? Ja, dan wordt de burocratie-strontkar over je uitgestort, maar niet van Thaise kant… :sad:

Gewoon doorzetten. Moest ik ook met mijn vrouw.

Ik heb inmiddels een zeer ruime ervaring met Thaise documentatie mede daardoor en mijn importbedrijf destijds.

Ook dat Noi, de vriend van Hester en mijn collega, half-thais is heeft veel geholpen. Je moet een beetje je netwerk hebben en dat heb ik! :D
nope .. niet het geval .. laat ik het zo stellen .. corruption saved my ass .. nieuwsgierig????
Nope, not really…….
@Lincoln,
ik heb wel een indruk…waarschijnlijk een boete aangesmeerd gekregen?

Och, die paar bahtjes… ;)
Mensen… ik houd ook van offtopic gaan, maar dit wordt wel heel persoonlijk. Wissel even mailadressen uit via de redactie ajb!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).