Haima S1: Chinees met een Japanse smaak

Auteur: , 30 Reacties

Ok, we weten dus dat de Chinezen eraan komen en we weten dat China de ambitie heeft het grootste autoproducerende land te wereld te worden. Kijk er dan ook niet vreemd van op wanneer ze dat nog gaat lukken ook. Ze produceren spotgoedkoop, waardoor de auto's hier voor half geld op de markt gebracht worden.

We weten ook dat Chinezen heer en meester zijn in het kopiëren van complete modellen, of ze maken een “schitterende” compilatie. Toch verwacht ik dat men dit gegeven op den duur voor lief zal nemen en zal zwichten voor prijskaartje van de Chinese auto’s. Hoewel de Chinese auto-ontwerpers wat mij betreft zeker nog wel op bijles moeten, moet ik toegeven dat de concepten steeds beter worden. En ach, beter een goed gestolen idee, dan slecht bedacht.

Hier de Haima S1 een concept waarbij je meteen aan Mazda moet denken. Dat is ook niet zo gek, want Haima was van origine een joint venture tussen Hainan Automotive en Mazda. Haima maakte diverse Mazda modellen voor de Chinese markt. Haima werd overgenomen door First Auto Works (FAW) maar de venture met Mazda bleef bestaan. Zo werd bijvoorbeeld de Mazda 6 ook in China geproduceerd.

Er is nog weinig bekend over de Haima S1, maar deze 2+2 zitter ziet er helemaal niet fout uit. Vergroot de uitlaatpijpen, doe er een normaal benzinedeksel op en kijk nog even naar de achterlichten en je bent al een heel eind.

Haima S1

Haima S1

Haima S1

Haima S1

Haima S1

(via: mazda-madness.nl)



30 reacties

De Opel Ampera-e is duizenden euro's goedkoper geworden. Kijk hier voor meer info!
benzinedeksel?
waar?
Integrale EVO
Tja, ik heb gewoon niets met China, of het nu om auto’s, voer of vrouwen gaat. Desondanks zullen ze er wel komen op deze manier, ook al blijft het een samenraapsel van stijlelementen.
Mazda? Als ik naar die grille, achterlichten en logo’s kijk denk ik gelijk aan Opel. Moet zeggen dat het er niet verkeerd uitziet, maar origineel is het weer niet.
@Adriaan: Op de laatste foto.
Dit is idd net een astra coupe maar dan geen verkeerde ziet er idd vrij aardig uit

maar die uitlaat pijpen moet idd een slagje groter en die benzineklep moet verdwijnen… ziet er uit als een autostyle product :p

(p.s. niet tegen autostyle )
Het doet mij inderdaad ook heel erg aan opel denken
….
Er is nog weinig bekend over de Haima S1, maar deze 2+2 zitter ziet er helemaal niet fout uit. Vergroot de uitlaatpijpen, doe er een normaal benzinedeksel op en kijk nog even naar de achterlichten en je bent al een heel eind.
….

Volgende zin … qua design.

Nu nog tegen de muur knallen om te zien of je niet wordt onthoofd, daarna een vergelijking in snelheid, verbruik, wegligging, comfort etc. met andere merken.

Spreken we nog niet over herverkoopwaarde en afwerking….
Zelfs het logo is gejat van Mazda lijkt er erg op.
“En ach, beter een goed gestolen idee, dan slecht bedacht”

Ik hoop dat je dat niet meent? :p
Ik heb toch echt wel meer respect voor iemand die iets zelf bedenkt, ook al vind ik het niet mooi.
beschuitfluiter
ziet er niet verkeerd uit… tis gewoon een kwestie van tijd voordat de grote chiefs last gaan krijgen van China. Zowel kwa auto’s als kwa andere zaken.
India ook btw
@Lennart: Ik zeg niet dat ik er respect voor heb, maar ik snap het fenomeen wel. Daarbij gebeurt dit echt niet alleen bij auto’s. Je ziet het overal, bij kleding, apparatuur, enz. enz.

Wanneer jij je brood verdient met het bouwen van auto’s en je moet kiezen tussen goed afkijken of slecht bedenken, dan weet ik wel wat je kiest.
@Bramzel, idd ik moet ook meer an opel denken dan aan mazda. Het logo vind ik om te beginnen al meer ople als mazda, en de achterkant is gewoon een astra… Ook die choromen streep bij de gril doet me erg aan opel denken.
Laat ze maar komen die Chinezen.
8C Competizione
Behoorlijk hoog opel mazda gehalte hea?! maar de Chinezen zijn op de goede weg! wij allemaal blij en Chineze auto’s kopen(?) ik vind het verschrikkelijke auto’s (en ook lekker origineel) maar ik hoef helaas nog lang geen auto te kopen :( maarja dat wordt denk ik echt GEEN Chinees.
Die gril ook ja….kom op…
chinesen kunnen beter bij restaurants blijven ….
restwaarde van die wagens is zip , na 2 jaar nog maar 1/3 waard !

Dus als je hem total los rijdt na 2 jaar krijg je nog 1/3 vd prijs terug !
Ik dacht ook gelijk aan Opel (mss mede door het logo), maar ik moet zeggen dat dit er toch best wel goed uit zou zien na die aanpassingen die Dennis al noemde.
Best een aardig ontwerp, maar de kont is wat saai. Het geheel doet me niet zoveel, maar dit is wel het zoveelste teken aan de wand dat China serieus genomen moet worden.

Deze auto heeft nog wat Opel-trekjes. Ik wrijf alvast in mijn handen op Autoblog-berichten én reacties over de Chery A3, Chery A6, Brilliance A1, een handvol Chang’an’s en de bloedmooie Roewe W2.
Ziet er best aardig uit. Het ontwerp vind ik nog wel wat vlakjes, voornamelijk de achterkant. Met een paar kleine aanpassingen aan de grille en de achterkant (lichten en kofferdeksel) zou ik ‘m qua styling zo kopen. Vraag me wel af wat voor kwaliteit deze auto’s zullen hebben. Van de andere kant, als het een joint-venture (was/is) met Mazda moet dat wel goedzitten.
Die ruitenwissers zijn belachelijk die gevbruikten wij in 1966 tot 1999!!
Bij het zien van deze auto denk ik ook gelijk aan de Lijnen van een nieuwe generatie Opel. Ik vermoed dan ook dat bij deze Chinese auto het ontwerp ook afkomstig is van de Lotus Design groep.
Als we dan toch de link met Opel hebben gelegd kan het zijn dat de techniek ook Opel is (ala Daewoo vroeger). Misschien ben ik bevooroordeeld dat Chinezen geen auto’s kunnen maken hoor en dat de vergelijking met Opel puur komt door het gelijk ogende logo op de Grille.
@ Fruitcake, Bramzel, Sjuul, Citrofiel, Joep, thomaz en Sjoske

nja, ik zou ook meteen aan een Opel gedacht hebben, door dat logo. Die lijkt er zo goed op (nou ja, van ver dan) , en het design is verzoenbaar, dat ik erg in een vlug beeld “Opel’ had tegen gezegd.

@Hoox

idd dus ;) :)

– Apache
Het design ( hetzijnde zelf ontworpen of nagamaakt) van de chinezen is op zich wel aardig; maar aan de veiligheid moet nog wel gewerkt worden…

ondanks denk ik toch niet dat de chinezen het gaan maken in Europa hoor, zeg nou zelf….
lees veel over de veiligheid van deze auto…. maar kan je dat echt zien van een plaatje….heel knap.
staat die tankdop niet aan de verkeerde kant? :-?
Ik zie geen enkele reden waarom de de chinese auto’s het hier niet gaan maken. ik som op.

– Mensen kopen nou eenmaal de auto die ze kunnen permiteren. Ondanks dat iedereen hier de mond vol heeft van wat de beste auto is, aan het eind van de dag gaan ze gewoon met moeders de vrouw naar de occasiondealer om daar zoveel mogelijk waarde voor hun geld bij elkaar te scharrelen. Als dat niet zo was reden er wel meer mercedesen rond.

Als je dan toch geen droom auto hebt… Voor chinese auto’s kun je stellen: Zelfde type auto voor minder geld. Maar ook: meer auto voor hetzelfde geld. Dat extra vermogen of die ruime auto liggen opeens wel binnen je bereik dus. Wellicht dat er wat veel plastic in het interieur verwerkt zit. Maarja, occaisions zijn ook niet alles.

– Goedkope auto’s zijn een markt met potentie, punt. Ik lees laatst dat de Dacia Logan een groot verkoopsucces is, ondanks dat dat ding is echt OER en OERLELIJK. Gejat of niet, deze Haima vind ik er echt mooi uitzien. Dus maak je keuze oostblok/China. Ik zie alvast geen reden om eerder voor dacia te kiezen. Ga me niet vertellen dat die Dacia van betere kwaliteit is dan chinese merken.

Ik las trouwens een paar dagen terug dat ook fiat wellicht een oude merknaam van stal haalt, om Dacia te beconcurreren.

– Uiteindlijk denk ik zelfs dat ook het kwaliteitsprobleem ook op gelost zal worden. Denk maar eens aan hoe dat gegaan is met de Japanse autoindustrie.

– Conclusie: Helaas maar waar, chinese auto’s gaan ook europa overspoelen. Een ding, om de pijn te verzachten; Het straatbeeld zal er niet op veranderen, gezien al die auto’s copiën zijn van wat er toch al rijd :)
Logo is meer als het Mazda logo gecombineerd met het Opel-logo. Dat jullie er verder Opel-trekjes in zien snap ik niet zo..

De achtermistlamp (ala RX-8), de clearlights-achterlampen met ronde elementen, de grille, de koplampen.. allemaal des Mazda
VW Rules (momenteel toch nog)
@ vincent

GROOT gelijk!

En als zo’n auto’s er dan werkelijk zijn, dan zal dit (hoogst)waarschijnlijk de dood betekenen voor een aantal aanwezige (bekende) merken op het europese continent. Dan koopt een rijk Chinees concern dit op, en dan ga je het zelfde verhaal krijgen zoals dat bij Roewe (ex-Rover) nu loopt.

In elk geval of het zo’n vaart gaat lopen zal de toekomst uitwijzen. Als de chinese wagens binnenkort de europese veiligheidsnormen halen tot op een aanvaardbaar (minimum) niveau – wat er ongetwijfeld zit aan te komen – dan zal ik mijn geliefkoosde merk vaarwel moeten zeggen en ook Chinees kopen!

P.S.: niet teveel op mijn naam letten, ik werk nl. in een VW-garage en ben dus (voorlopig) nogal eenkennig als het op auto’s aankomt!
@ahura: heb je ooit een astra gtc gezien? Of de Opel GT? Ontken dan nog maar eens dat ie op een opel lijkt.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).