Het is zover: Toyota passeert GM

Auteur: , 38 Reacties

Het lag al in de lijn der verwachting, maar nu is het definitief. General Motors is zijn positie als grootste autofabrikant kwijt. Toyota verkocht in het eerste kwartaal van 2007 voor het eerst meer auto's en lichte trucks dan GM. Het Japanse merk zette 2,348 miljoen voertuigen af, tegenover 2,26 miljoen voor GM.

GM stond geruime tijd bovenaan als het om verkoopaantallen gaat, maar de producent van onder meer Chevrolet, Cadillac, Opel en Saab heeft het de laatste jaren zwaar. Volgens velen houdt het concern te veel vast aan ‘benzineslurpers’, terwijl Toyota meer oog heeft voor wat de (milieubewuste) consument van tegenwoordig wil, getuige het succes van modellen zoals de Prius. De verwachting is dat Toyota zijn nieuwe leiderspositie niet zo snel uit handen zal geven, het bedrijf streeft er naar om 15% van het wereldwijde marktaandeel in handen te krijgen.



38 reacties

Zijn hierin ook de verkopen van Lexus meegenomen?
@Armada
Jazeker, het is een optelsom van alle merken die in handen zijn, net zoals dat ook bij andere fabrikanten het geval is. Zie bijvoorbeeld ook de cijfers van VW van vorige week.
“heeft voor wat de (milieubewuste) consument”

Ik denk dat het vrij weinig met milieubewuste te maken heeft maar meer met prijsbewuste.

Maar toch, dat heeft Toyota goed gezien en gedaan natuurlijk.
@ Armanda
Denk het wel. En ik neem aan ook wel de verkopen van Scion. En misschien tellen Daihatsu en Hino ook (deels) mee. Maar ik twijfel over Subaru en Isuzu, waarvan Toyota mede-aandeelhouder is.
@Lustigson, Subaru is ook deels eigendom van GM, dus als ze die cijfer zouden meetellen wekrt dat aan beide kanten…
@Rick Dos
Vergis je niet, imago is erg belangrijk en de laatste tijd is het alleen maar hybride en mileuvriendelijk wat de klok slaat (zie Honda racing green, daihatsu die bomen plant, bmw die duidelijk de ‘zuinige’ kaart speelt). Daar staat Toyota goed tussen met zijn ‘voorbeeld-Prius’ terwijl GM nog steeds veel meer met dikke pick-ups wordt geassocieerd. Ik geef hier trouwens geen persoonlijke mening, maar geef wel aan wat op het moment ‘hot’ is.
@ Armada: Hier valt Lexus en Scion ook onder. Het is de totale groep van Toyota.
@Joep
Toyota heeft juist het aandeel dat GM in Subaru had overgenomen, dus hoogstwaarschijnlijk telt het alleen voor Toyota mee.
@Sir Smokalot

Ik denk dat dat vooral hot is bij de autofabrikant en beleidmakers omdat ze aan milieu eisen moeten voldoen. Bij de consument zelf overheerst de prijs aan de pomp.
Je kan je afvragen of dat als de benzineprijzen niet zo hoog waren of de milieuvriendelijke auto dan wel zo populair zou zijn.
Daarom ook prijsbewuste consument.
Scion is een erg populair merk in de US onder jonge rijders, Lexus bij de wat rijkere lui (waar Lexus op hetzelfde niveau wordt gezien als Mercedes-Benz, BMW en… Cadillac), toyota zit daar een beetje tussen en staan bekend om betrouwbaarheid en idd ook heeft Toyota een milieuvriendelijk imago. Maar is dit bericht niet erg geënt op de Amerikaanse situatie? (Merk Opel wordt niet genoemd…)
@ Rick dos

Toyota is al heel lang (tientallen jaren) aan de poten aan het zagen van de gevestigde orde. Het probleem van andere fabrikanten was dat ze veel te laat in de gaten kregen dat ze Toyota wel heel serieus moesten gaan nemen.
Er is tot eind jaren ’90 nogal eens gegniffeld om die fabrikant uit Japan die kleurloze auto’s maakte en die niet zou weten wat echte auto’s waren.

Zonder de dure benzine zou Toyota in 2009 of 2010 de grootste geworden zijn, denk ik. Het is dus niet iets nieuws, wel is de groei dus de laatste 5 jaar van Toyota erg hard gegaan.
Ik denk dat de groei van Toyota vooral afkomstig is van de 2de wereld landen. (Voormalig Sovjet, Midden-oosten, Zuid-oost Azie, Latijns-Amerika) Toyota is het vrij goed gelukt om een wereldauto op de markt te krijgen. In de 2de wereldlanden zit de grootste groei qua autoverkoop en Toyota profiteerd hier als volume merk het meest van als voordelig en vooral betrouwbare auto.

Waarom is Toyota dan zo betrouwbaar? Simpel omdat zij de fabricage van onderdelen niet uitbesteden maar in eigen beheer maken.
@chrizzzie: da’s niet 100% waar. Ze gebruiken banden, bougies en vele andere zaken die niet zelf gefabriceerd zijn.
Integrale EVO
Een historische gebeurtenis heeft plaatsgevonden. GM heeft zijn leidende positie overgedragen aan Toyota. GM zal het roer rigoureus om moeten gooien, wil het weer de koppositie overnemen. Ik denk dat GM de waarheid, zoals deze nu is, moet accepteren en zich vooral moet behoeden om verder af te glijden.
In het geval van Toyota speelt ook het feit mee dat de onderdelen- en de onderhouds prijzen tot de goedkoopsten behoren van alle de autofabrikanten. Dat maakt dat een hoop mensen de keuze voor een Toyota maken.

Verder zijn die auto’s ook gewoon super betrouwbaar in elkaar gezet. Er zijn in de enorm veel landen waar de wegen bar slecht zijn, en waar menig Europese auto na 5 jaren van ellende ermee ophoudt. Als je dan ziet hoe die Toyota’s zich redden onder die omstandigheden, dan zie ik ook een reden voor de nummer 1 positie van Toyota…
@Coyote

Ik denk dat wij het wel met elkaar eens zijn. Ik durf alleen niet zo stellig te stellen dat Toyota zonder de hoge benzineprijzen ook zo snel marktleider geworden zou zijn.

De afgelopen jaren hebben we ontwikkelingen in de markt (en dan met name de Amerikaanse) kunnen zien die héél erg gunstig uitpakte voor Toyota. Tel daar bij op dat het imago van Toyota niet zo zeer milieuvriendelijk is maar eerder een imago van betrouwbaarheid heeft. Dat zijn van die dingen die een prijsbewuste consument zeker wel aanspreken.
Trouwens of een Toyota echt zò goedkoop is, is maar de vraag.

Mensen van Autospies hadden een leuke berekening gemaakt tussen een BMW en een Toyota. En wat bleek? De BMW was goedkoper in de lease…….in Amerka dan……weet eerlijk gezegd niet hoe het hier in Nederland zit.

http://www.autospies.com/news/Which-is-Less-Expensive-to-Own-A-BMW-or-Toyota-The-Answer-May-Surprise-You-14230/
Dat komt vaak omdat de Duitse fabrikanten de auto’s laten leasen tegen de kostprijs. Toyota doet dit niet. De Duitse fabrikanten zien wel dus veel van hun auto’s op de weg rondrijden maar verdienen er eigenlijk heel weinig aan.

We zijn het trouwens dan helemaal eens. Ik zei dat Toyota zonder de dure benzine rond 2010 dan de grootste geworden zou zijn, scheelt toch 3 jr.
Integrale EVO
@ Greg:

Toyota goedkoper in onderdelen- en onderhoudsprijzen? Ik dacht, mede omdat de auto’s van Toyota zo goed in elkaar worden gezet, dat de prijzen hiervan juist veel hoger lagen. Mijn huisgenootje heeft weleens de complete uitlaat van zijn Starslet uit ’95 moeten vervangen: €1100!!
@Integrale EVO
volgensmij was er meer aan de hand dan alleen een kapotte uitlaat. Zoniet, dan heeft je huisgenoot lijkt mij te veel betaald voor de uitlaat van zo’n supercompacte auto.

Maar dat neemt nog niet weg dat een bezoekje naar BWM, VW of Ford voor onderhoud, over het algemeen een hoger prijskaartje oplevert dan een onderhoudsbeurt bij Toyota (uitzonderingen daargelaten off course)
jan, het merk Opel wordt wel genoemd, kijk maar goed
jullie hebben het allemaal fout…… het verre oosten is de laatste 5 jaar een enorme groeimarkt…. en toyota heeft dat nooit genegeerd dus hebben ook daar een sterke naam gemaakt….. en die 200 miljoen mensen in amerika is maar een kleine markt geworden…
Een groeimarkt voor luxe ja. Je kunt je ongelooflijk luxe marge-producten daar dus goed afzetten. Voor modale auto’s zou ik als fabrikant toch echt nog steeds voor 200 miljoen relatief rijke Amerikanen gaan, dan voor 1,3 mld Chinezen waarvan er maar een handvol stinkend rijk zijn.
Bovendien is het Verre Oosten meer Zuid-Oost Azië, maar dat even terzijde.
@Lincoln
America een kleine markt noemen gaat te ver… Niet al te lang terug stond er hier op autoblog.nl een artikel over het gemiddeld aantal auto’s per 1000 inwoners van een land. Als ik me goed herinner was het gemiddelde autobezit in Azie nou niet zo spannend dat hierin een verklaring zit voor de groei van Toyota.

China bijvoorbeeld zat met iets van 11 of 12 voitures per 1000 en de VS op ruim 450..

http://www.autoblog.nl/archive/2007/04/13/aantal-autos-per-inwoner

Verder hebben de overige autoproducenten niet zitten slapen en zijn ze in de laatste jaren of zelf op de Aziatische markt gegaan, danwel via joint ventures met chinese concerns de markt bediend…
@Lincoln
America een kleine markt noemen gaat wel te ver… Niet al te lang terug stond er hier op autoblog.nl een artikel over het gemiddeld aantal auto’s per 1000 inwoners van een land. Als ik me goed herinner was het gemiddelde autobezit in Azie nou niet zo spannend dat hierin een verklaring zit voor de groei van Toyota. China zat op iets van 11 of 12 voitures per 1000 man, en de USA op ong. 450…

http://www.autoblog.nl/archive/2007/04/13/aantal-autos-per-inwoner

Verder hebben de overige autoproducenten niet zitten slapen en zijn ze in de laatste jaren of zelf op de Aziatische markt gegaan, danwel via joint ventures met chinese concerns de markt bediend…
@sir smokalot…… nee…. niet de eeuwige chinezen….. maar ,birma ,nepal ,indonesie ,taiwan ,maleisie ,thailand ,enz….
daar wonen ook mensen..
Ik zie niemand hier ingaan op het ‘light trucks’ gedeelte van de afzet.

Vergeet niet dat de bestverkochte ‘auto’ in Amerika nog altijd een pickup is. Toyota heeft de laatste jaren heel slim ingespeeld op de chauvinistische zuiderlingen die al jaren ‘voor het vaderland’ in Ford en Chevy pickups rijden, door met traditionele trucks te komen (Tundra) die niet alleen alles bieden wat een rechtgeaarde Texaan zich kan wensen, maar bovendien geheel in de VS worden gefabriceerd. Dit terwijl Ford en GM juist steeds meer buitenlandse onderdelen gebruiken uit o.a. Mexico.

Daarbij rijdt zelfs Jack Bauer tegenwoordig Toyota, en als íemand een patriot is… ;-)
Jack Bauer is dan zeker ook uit de kast gekomen?
is dat wel zo Ruben Baeten? Worden er meer Pick-up’s in de USA verkocht dan bijvoorbeeld sedans? show some evidence to back that up… ;-)

Kan best wel hoor, maar er worden zoveel sedans daar verkocht dat daar wel erg veel pick-up’s tegenover moeten staan..
wij zijn chauvenistischer dan de Amerikanen. wij houden ons meer bezig met de reeds gevestigde waarden. In Amerika, waar alles reeds sportgoedkoop is , behalve dan de sociale zorg en onderwijs, kijken ze veel vaker naar hun portemonee, met als resultaat dat ze daar meestal voor de goedkopere gaan. + de Amerikanen lopen echt niet zo hoog op met de Duitsers hoor. Ze denken trouwens nog steeds dat we niet geëvolueerd zijn na de tweede wereldoorlog. De dommerikken!!
@Greg: #1 Ford F-150. #2 Chevy Silverado. #3 Toyota Camry. (via Forbes/MSNBC)
@666…. niet helemaal waar… de credit cultuur is in de states toch wel een stukje hoger.. maar de amerikaanse auto,s zijn idd heel goedkoop … daarom produceerd toyota , honda ,nissan veel in de states…. deicide rules.
Lekker dat toyota nummer 1 wordt het is naast nissan een van mijn favorite merken.
inderdaad Ruben, de F150 is de koploper!
@stefan: met nissan gaat het ook goed, renault nissan stond pas nog op nr. 3!
Toyota nr 1 kijk da’s ’n prestatie waar ze hard voor geknokt hebben.
Pas aan ’t eind v/h jaar weten we hoeveel verschil er totaal zit ytussen de nr 1 en 2.
@ Sir Smokalot: Jij hoort idd de succesverhalen van BMW en Mercedes met 25% groei enzo maar daar langs is er een steeds groter wordende middeklasse in Azie die harder groeit als de bovenklasse. Binnen deze middeklasse is Toyota heel erg populair. Daarnaast is deze klasse vele male groter als bovenklasse. Daarom snap ik niet hoe jij erbij komt dat er in de boveklasse meer auto´s verkocht worden als in de middenklasse.

@ Greg: Als wij denken aan de VS denken we aan grote steden als NY en LA waar veel sedans verkocht worden. De VS is echter een erg groot land waar op het platteland de bevolkingsdichtheid nog redelijk groot is en de Red Necks hier zijn helemaal gek op Wapens, Garth Brooks, George Bush, en………Dikke Vette benzine slurpende Pick-ups.
idd chrizzzie.. daar heb ik mij op verkeken!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).