De afgelopen weken is er een heleboel narigheid over Neerlands trots Spyker heengestort. Zo schreef ik zelf enige tijd geleden een artikel waarin ik mij afvroeg of Spyker geen zeepbel was die uit elkaar zou spatten, dit artikel leidde tot heftige reacties en delen ervan drongen door tot onder andere RTLZ, De Financiële Telegraaf en Elsevier, maar het bleek slechts het begin te zijn van een complete stroom aan geruchten, halve waarheden, speculaties en beschuldigingen.
Op 30 maart leek het erop dat Spyker alle azijnpissers de mond kon snoeren door een winst van 8 ton te rapporteren over 2006, het liep echter iets anders. De media dook namelijk massaal op een uitlating van accountant Ernst & Young dat het voorbestaan van Spyker in gevaar zou komen als het management er niet in zou slagen om extra kapitaal aan te trekken, gelukkig wist Victor Muller dit vuurtje snel te blussen. En na de presentatie van de jaarcijfers was het op 19 april tijd voor de AVA, iets wat normaliter zonder problemen zou moeten verlopen, maar de Financiële Telegraaf wist te melden dat drie financieel-economische rechercheurs van de Amsterdamse politie getracht hadden om de AVA te bezoeken “in verband met politiewerk”. Ook dit incident werd snel door dhr. Muller uit de wereld geholpen.
En als je denkt dat je alles gehad hebt dan verschijnt er plotseling een artikel, alweer in DFT, dat Spyker een betalingsachterstand van 3,3 miljoen zou hebben bij leverancier Karmann, oeps foutje! Victor Muller doet alsof zijn neus bloedt en ontkent alles. Helaas voor hem heeft de journalist van DFT zijn werk goed gedaan en staat de sommatie van Karmann aan Spyker inmiddels online: deel 1, deel 2 (PDF Alert). Dat maakt het allemaal iets lastiger voor Spyker, want ontkennen heeft nu geen zin meer. Spyker heeft inmiddels laten weten een overeenstemming met het bedrijf te hebben en dat er ook reeds 663.000 euro aan de Duitsers is overgemaakt. De rest moet uiterlijk op 11 mei betaald zijn.
Enfin, je hoeft geen Bedrijfskunde gestudeerd te hebben om te begrijpen dat al dit nieuws en geruchten een, om het zachtjes uit te drukken, negatief effect hebben op de beurskoers. In de periode 30 maart (bekendmaking winst) t/m gisteren is de koers met maar liefst 16,3% omlaag gegaan en bijna terug op de introductiekoers van 15,50.
Resultaten 1e kwartaal 2007
Maar is er wel reden om je zoveel zorgen te maken? Zoals Spyker elk kwartaal doet hebben ze ook vandaag weer bekend gemaakt hoeveel auto’s er in het afgelopen kwartaal geproduceerd zijn en hoeveel orders er zijn binnengekomen voor de C-modellen en de D12 SSUV. En dat valt om eerlijk te zijn nogal tegen! In de eerste 3 maanden van 2007 heeft Spyker slechts 10 auto’s geproduceerd, tegenover 24 auto’s in 2006. Volgens Spyker hoeven we ons geen zorgen te maken en komt de lagere productie door de introductie van een andere motor (ketting aangedreven ipv riem aangedreven) en voorbereidingen voor de productie van Long Wheel Base modellen, zoals de C12 Spyder & C8 Double 12S. Als een gevolg van deze lage productie heeft Spyker 20 man personeel in het eerste kwartaal thuis laten zitten, de niet gewerkte uren zullen ze moeten inhalen in de tweede helft van het jaar. Zorgwekkender is echter het feit dat er in de afgelopen maanden maar 1 order binnen is gekomen voor een C-model, wel zijn er 18 mensen zo gek geweest om hun handtekening te zetten onder een koopcontract van een D12.
Productiecijfers
Al die productiecijfers van Spyker maakten mij nieuwsgierig en dus heeft Robbie in zijn vrije tijd even proberen te achterhalen hoeveel auto’s Spyker nou geproduceerd heeft sinds de productie in 2000 opnieuw is opgestart. Nou tot eind 2006 waren dat er dus precies 190 en dat is inclusief racers (C8 Double 12R & C8 Spyder GT2R, geen F1), maar interessanter is het natuurlijk om te zien hoeveel van die auto’s nou daadwerkelijk aan klanten zijn verkocht. Hoewel je zou verwachten dat beide aantallen relatief dicht bij elkaar zouden liggen is dat niet het geval. Als we de cijfers van Spyker mogen geloven dan hebben ze in de afgelopen 7 jaar slechts 120 auto’s daadwerkelijk verkocht aan klanten. De overige 70(!) auto’s zijn, voor zover ik kan nagaan, ingezet als demo, gebruikt voor crashtests, voor ontwikkeling, of het zijn race auto’s en voorraad(?).
Ik begrijp natuurlijk dat er auto’s gebouwd ingezet moeten worden als demo, race auto of voor ontwikkeling maar voorraad? Constant klaagt Spyker over oplopende wachtlijsten maar aan de andere kant worden er wel auto’s op voorraad gebouwd? Helaas was Spyker niet zo vriendelijk om over 2006, zoals voorheen gebruikelijk, het verschil tussen productie en verkoop te verklaren dus dat blijft gissen. Het jaarverslag vermelde wel dat er eind 2006 bij Spyker 29 nieuwe auto’s op voorraad stonden. Of dit auto’s waren die al wel verkocht waren maar alleen nog moesten worden afgeleverd of dat ze nog op zoek waren naar een baasje verteld het jaarverslag helaas niet.
Alle in dit artikel genoemde aantallen zijn afkomstig uit de openbare jaarverslagen van Spyker Cars NV welke onder andere HIER te downloaden zijn.
83 reacties
Jazeker, niemand minder dan glamour girl Paris Hilton zou het Spyker Formule 1-team kunnen komen versterken tijdens de Grand Prix van Monaco eind mei. De Amerikaanse is het boegbeeld van het bruisende drankje Rich Prosecco, een product van de Oostenrijkse miljonair Gunther Aloys.
Aloys bevestigde deze week dat hij met Spyker in onderhandeling is over een speciaal optreden als sponsor voor de meest legendarische Grand Prix van de Formule 1-kalender: de Grote Prijs van Monaco.
foto:
http://f1.gpupdate.net/nl/nieuws/2007/04/27/wordt_paris_hilton_de_nieuwe_ster_bij_spyker_/
Maar de klanten die er een geleverd hebben gekregen zijn wel in het bezit van een veel exclusievere auto dan ze ooit gedacht hebben…
Hoop uiteraard dat Spyker wel levensvatbaar blijkt, ziet er echter niet zo positief uit.
Hoop dat het gaat lukken ;)
Spyker is een schande, mooi dat het straks flopt. Nou die andere neppers nog :Donkervoort. Dit bedrijf bouwt super seven kloons voor 4 keer het bedrag wat een Seven kloon nieuw zou moeten kosten. Donkervoort heeft zelfs een eigen kledinglijn, kom op man.
Nederland kent geen originele autofabrikant, ik ben benieuwd of er ooit eenje op zal staan.
ik blijf maar gewoon zeggen: ‘we zullen zien..’
@911 hater, carrera gt lover: Spelling? “Volgens een vriend van mij…” ja lekker anoniem weer.
Als ’t kapot gaat is het niet door gebrek aan ambitie. Ambitie wordt in Nederland vaak verward met grootheidswaanzin.
Ik vraag me af wat als eerste de ondergang tegemoet gaat (Al neemt het ene wel de andere mee in de ondergang) Of het Spyker automobiel tak is of de Spyker F1 tak. Spyker F1 speelt ook hele vieze spelletjes in de Formule 1 die ze uiteindelijk huilend zullen gaan verlaten.
oh-zo heerlijk off-topic. excuses.
Ik verdenk Spyker er wel van zaken te bagatelliseren, dat moet niet bij een beursgenoteerd bedrijf. Maar ten overstaan van een jaloers journaille snap ik het wel een beetje, want van een vlieg wordt per definitie een olifant gemaakt. Wanneer weten we dan wat een echte olifant (dus zorgelijk) of een vlieg is? Het is aan Spyker en aan de media de taak zuiver informatie te brengen. Dat is een verantwoordelijkheid van beiden. Lukraak uit een jaarverslag citeren is net zo gekleurd als het “geen probleem”, Robbie.
Kortom, ik zie het wel. Ik neem zowel de grote woorden van Muller, alsook die van de journalisten, met een korreltje zout. En hoop dat het goed komt met Spyker!
De producten die ze daar maken daar ben ik vèèl minder van onder de indruk. Maar goed dat is een questie van smaak.
Nu zie ik aan menig reactie hier boven me dat het chauvinistisch hartje goed zit te kloppen. Ook helemaal niets mis mee. Het gevaar echter is dat je door een bepaalde sterkte van chauvinisme doof of blind wordt voor enige realisme. Ik heb het wel eens eerder aangehaald, mijn GEVOEL zegt me dat het bedrijf geen gezonde cash-flow heeft en als ik dit zo lees dan bevestigd dat mijn gevoelens. Dit en het feit dat ik op teletekst lees dat Spyker met verschillende banken praat voor extra leningen, omdat het F1 avontuur nogal veel kost.
Je kan wel zeggen het bashen is begonnen, maar als er geen aanleiding is, dan valt er ook weinig te bashen.
Het enige wat ik kan zeggen is; Mocht het allemaal in duigen vallen, dan is het jammer maar geen tragedie. Je toont in mijn ogen pas echte klasse als je de heren in Zeewolde een applaus gunt mocht het zover komen. Dan dat je met z´n alle er omheen gaat staan, lachend, met je vinger wijzend en roepend: “Zie je nou wel!” Want dat is toch ZO makkelijk.
Tuurlijk, de cultuur in NL is helaas zo dat iemand die ooit failliet is gegaan geen tweede kans meer krijgt. En de heren in Zeewolde krijgen ook absoluut een applaus, puur voor het feit dat ze het zo lang hebben volgehouden. Echter, Muller heeft de jongensdroom van de Bruijn goed om zeep gelopen, en dat blijft eeuwig zonde.
Ik heb diep respect voor het lef dat Muller heeft, en zo zouden er veel meer moeten zijn, maar helaas heeft hij (uit arrogantie) veel te veel hooi op zijn vork genomen, denkende dat de droom niet stuk zou kunnen.
Zonde als Spyker om zou vallen, maar voor Muller is het mijn inziens een categorietje ‘Eigen schuld…’
Pimpmobielen met of the shelf Audi techniek…….. :-(((((
Ben trouwens benieuwd wanneer de naam VAG gaat vallen………..
je hoort zoveel negative geluiden (en dan niet uit de v8)
Aston Martin had bedrijfseconomisch gezien nauwelijks bestaansrecht, maar bestaat nog steeds alleen maar omdat er altijd wel liefhebbers waren die op cruciale momenten uit passie de knip trokken. Maar het DNA van Aston Martin is altijd onbetwist geweest. Minder Spyker bling-bling-bliksemafleiders dus, GEEN schaars geklede Aimees op de voorklep, en meer techniek en dynamica zouden het Spyker-merk goed doen.
Ik hou er gewoon niet van de show te stelen. ;)
Ik denk dat dat een bedrijfsstrategie is die gewoon verkeerd is uitgepakt. Als ze het wat langzamer aan hadden gedaan dan vraag ik me af of dat dan wel goed zou hebben uitgepakt.
En feit blijft natuurlijk dat dhr. de Bruijn met z´n volle verstand in dit avontuur is ingestapt. Dus dan kun je ook tegen hem zeggen eigen schuld.
Maar als het moeilijk word, is de enigste optie, liquideren van bepaalde aandeelhouders zodat het zeggenschap tijdelijk anders ligt, en dat is uiteraard ook niet bevordelijk voor het bedrijfsimago. :P
@RCA: Jep, meer dynamica en techniek zouden Spyker beter doen.
Het blijft gewoon dat een Spyker eigenlijk lego is, de onderdelen hoeven ze allemaal aan elkaar te schroeven.
@Peter, DAF blijft over denk ik ;)
Ach ja, Spyker betsaat meer uit zakenmannetjes die een auto bij elkaar regelen dan een garage waar auto’s met passie worden gemaakt. Ik bedoel, wat maakt Spyker nou eigenlijk zelf? Motor, chassis em carroserie wordt allemaal elders gemaakt. En oja, had ik al verteld dat Spykers lelijk zijn met al dat Kitsch chroom erop (de achterkant is wel erg mooi trouwens). Zelfs het imago is gekocht, het heeft niets maar dan ook helemaal niets met het Spyker van vroeger te maken.
Spyker is een schande, mooi dat het straks flopt. Nou die andere neppers nog :Donkervoort. Dit bedrijf bouwt super seven kloons voor 4 keer het bedrag wat een Seven kloon nieuw zou moeten kosten. Donkervoort heeft zelfs een eigen kledinglijn, kom op man.
Nederland kent geen originele autofabrikant, ik ben benieuwd of er ooit eenje op zal staan.
Vroeger hadden we wel maar, zoals Eysink, die alles in eigen beheer bouwde. De Carver?
En dat in Nederland je wil niet weten wat je allemaal hier in Nederland overhoop moet halen omdat te kunnen met al die Mileu eikels hier in ons land.
We hebben hier circuits met geluids dagen moet je in Engeland is melden lache ze zich slap.
Ik ben trots op Spyker als Nederlander, ik zou alleen zelf een aantal dingen anders gedaan hebben maar dat doen wij Nederlanders altijd he Voetbal 15 miljoen bondcoaches.
Ik zou met Maximaal 3 modellen zijn gekomen en ik zou de eerste 2 helemaal top willen hebben kwa techniek en betrouwbaarheid voor dat het product op de markt zou komen, Ik zou ook met de C8 en de C8 laviolette komen maar zou dan ook een speciale uitvoering op basis van die auto’s maken. En misschien een paar jaar later met een speciaal model boven deze auto’s komen.
En ik zou geen F1 doen denk ik maar gewoon GT racen,
Groeten
Niels
Zelf vind ik de Spykers ook erg lelijk, maar ik zou het toch jammer vinden als het bedrijf over de kop gaat. Er werken immers ook veel mensen bij Spyker waarvan er een aantal een droom hebben. Het is toch zuur als die verdwijnt vanwege een faillissement o.i.d. En maar niet te spreken over de financiële problemen die de werknemers daarbij zullen krijgen.
Het klinkt allemaal in ieder geval niet goed, en het klinkt ook alsof er binnenkort een beerput open gaat. Ik denk dat er een hoop geld bij elkaar gepraat is en dat het ene gat met het andere gedicht wordt momenteel in de hoop dat er ooit wel veel orders komen. Er komt veel bravoure bij meneer Muller kijken, en daar zijn redelijk veel geldschieters ingestonken. Maar zoals altijd met dit soort praktijken, er komt een moment dat het niet meer lukt.
Dat zei m’n oma inderdaad gisteren.
In de hoeveelheid geproduceerde auto’s zijn de Double 12 racers niet meegerekend dit zijn er 3 of 4.
Tevens missen er de 2 of 3 Spyder racers van 2005.
Ook zijn de dealerauto’s vergeten. Dit zullen gemiddeld 2 auto’s per
dealer zijn. dus 2 x aantal dealers. Dit zal de voorraad tot 0 reduceren.
Spyker bouwt niet op voorraad.
Over het F1 team, dit 100% mogelijk gemaakt door de heer Mol.
En een zelfstandige(zelfrenderende) onderneming, hiervoor is geen automobielen kapitaal gebruikt.
Tevens zal het aandeel merchandising steeds belangrijker worden voor Spyker,
kijk naar Ferrari, deze haalt ook het merendeel van zijn inkomsten uit
merchandising.
Over het assembleren van auto’s.
Elke autofabrikant assembleerd zijn auto’s op de manier als Spyker,
dit geld voor Ferrari Aston Martin, en in een nog grotere mate Bugatti.
Over smaak valt eventueel te twisten maar niet in deze discussie,
Ook ik heb mijn vraagtekens bij de modellen.
Echter in real life zijn toch altijd fantastisch.
ontopic: spijkers zullen altijd een uniek model vormen. en dat is wat mensen (driedubbelmodaal mensen) aantrekt in deze auto.
(meschien beetje overdreven)
Wij hebben respect voor een man die eerst zelf allerlei bedrijfjes heeft gehad en daarmee startkapitaal mee verwierf door allerlei ontwikkelingen en technische hoogstandjes en producten uit te vinden zoals de nu ozo bekende autobrug begin jaren 1910-20 van de vorige eeuw, een speciaal ontwikkelde propeller voor vliegtuigfabrikant Nakajima en de spakenvelg voor de auto, dit is een greep uit de patenten waarvan hij er enkele aan het toenmalige Toyoda nu Toyota verkocht.
Niks namakerij en altijd origineel en een trendsetter op elk gebied, het bedrijf gaat altijd zijn eigen weg en trekt zich niets aan van zo moet het en zo hoort het. naam Soichiro Honda
(even voor al die mensen die nu zeggen jos houd van de grindbak.. knalt graag achter op mensen die hem op een ronde zetteb.. jos is een heet hoofd…
KLOPT, maar is er ooit een betere geweest ??
beetje off-topic ) naja
Ik vraag me echter wel af hoe dat zit met die dealerauto’s, Spyker krijgt hier toch gewoon geld voor? Het lijkt me dat de dealerauto’s uiteindelijk ook verkocht kunnen/gaan worden en dat de auto’s dus eigendom zijn van de dealer.
Pagani’s hebben Mercedes-Benz motoren, Ferrari’s gebruiken tegenwoordig Maserati-technologie (hoewel het uiteraard onder één kap zit), enz enz.
Allemaal één pot nat.
En wat boeit het nou allemaal, als Spyker eigenlijk een Audi is, weet je dat ze tenminste betrouwbaar zijn.
Dat is het vervelende aan aandeelhouders, vroeger, als aandeelhouder in de weg liepen bij de zware beslissingen, kon je ze nog liquideren.
Tegenwoordig met DNA enz durft niemand het meer. :P
Een hyperexclusieve auto, maar dan wel geschikt om 7 dagen op 7 mee te rijden, ook op vakantie en in de file of over een verkeersdrempel. En geef toe: hij is alles behalve saai!
12 cilinder, quattro aandrijving, alu alles, ik hoop dat Spyker het redt, ik wil dit ding op youtube zien blazen met een lachende Tiff Needell aan het stuur, en een kirrende Vicki B-H op de achterbank:)
Ik ben geen fan van spyker maar ik zie ze niet graag over de kop gaan, want de monteurs daar hebben zich die jaren suf gewerkt en die vormentoch het echte spyker . Het is jammer dat het door mannetjes als victor het een beetje firma list en bedrog is geworden!!!!
Het ontwerpen en daadwerkelijk bouwen van auto’s is al kostbaar genoeg. Als je ook nog eens alle techniek zelf zou moet gaan ontwerpen en maken moet je ongeveer wel over het kapitaal van Bill Gates beschikken. Waarom het wiel opnieuw uitvinden ?
Computerfabrikanten maken ook niet hun eigen geheugenchips of harddisk om maar iets te noemen. Spyker staat voor exclusiviteit en dat lukt hun erg goed, of je het mooi vindt of niet. En zonder het gebruik van onderdelen van ander automerken zou er nooit een Spyker geweest zijn.
Kom maar eens met een automerk dat ALLES zelf produceert.
Nederland kent geen originele autofabrikant, ik ben benieuwd of er ooit eenje op zal staan. ”
Als je ooit een auto hebt ontwikkeld of eraan meegewerkt hebt, weet je dat deze onzin volledig gebaseerd is op afgunst. Niettemin vind ik ook dat Spyker heel verkeerd bezig is…… maar dat is mijn opinie.
Donkervoort bouwt pure sportauto´s, ook met weliswaar Audi techniek, maar die rijden wel bijna alles aan gort op de circuits en de openbare weg. Bovendien klopt de filosofie, marketing en kwaliteit van Donkervoort. Een eenvoudige super 7 kloon zoals velen beweren……….. denk het niet.
We zijn in Europa geschiedenis geil en geven merken als Lexus en Acura totaal geen kans omdat deze geen history hebben, daar heeft het mee van doen. Maybach bijvoorbeeld krijgt wel veel aandacht absurd.
En spyker krijgt ook ten onrechte aandacht slaat gewoon nergens op, het is maar een naam hoor. Omdat het nederlands is maakt het niet uit hoe het er uit ziet dan is het altijd mooi, dat heeft niets met afgunst te maken maar met idiooterie.
Wij europeanen kijken eerst naar een merk en dan oordelen we, dat je daarmee behoorlijk onderuit gehaald kan worden, hebben ze in programma’s zoals de Mythe busters al diverse keren laten zien, daar lieten ze oa enkele grote onherkenbare en al sinds de jaren 1960 aparte V12 en V8 auto’s van japanse makelij aandraven en deze wagens onherkenbaar met Europese logo’s uitgerust en diverse mensen konden maar niet geloven dat dit na afloop aziatische modellen waren zo apart en klasse gewoon.
als ik een auto mooi vind zeg ik dat en kraak niet iets af omdat ik het merk niet leuk vind.
Rustig jongen! of meisje…of hele familie, of wat dan ook. Maar in ieder geval: rustig!!
Je springt een beetje van de hak op de tak met je hele verhaal waardoor het vrij moeilijk leesbaar wordt. Ook de interpunctie, zinsbouw en spelling laat af en toe een beetje te wensen over :P
Maar hoezo krijgt een merk als Lexus geen kans? Lexus doet het juist hartstikke goed en het gaat steeds beter! En ik vind het persoonlijk niet gek dat Acura weinig bekendheid krijgt, want dat merk is hier gewoon niet leverbaar.
Eerlijk gezegd kan ik op de rest van je oratie geen commentaar geven….want dat gedeelte snap ik gewoon niet..
En kun je je verwijten tegen audi misschien onderbouwen met iets duidelijkers dan alleen “whahaha”?
Ik rijd zelf een audi en heb hier tot nu toe alleen nog maar kleine, niet noemenswaardige problemen mee gehad die niets te maken hadden met bouwkwaliteit. En ik ken voldoende mensen die ook meer dan tevreden zijn over hun audi. Sterker nog, ik kan me zo niemand voorstellen die iets te klagen had!
(behalve dan één iemand waarvan ik gehoord heb dat ie de Q7 wat te groot vond om praktisch in rond te kunnen rijden :P )
En nou wil ik niet het predikaat “op de teentjes getrapte merk-fanaticus” opgeplakt krijgen, want eerlijk gezegd ben ik niet extra wél of géén fan van Audi. Ik ben alleen benieuwd naar wat argumenten achter de uitspraken.
In de hoeveelheid geproduceerde auto’s zijn de Double 12 racers niet meegerekend dit zijn er 3 of 4.
Tevens missen er de 2 of 3 Spyder racers van 2005.
Het kan best zijn dat jij iets mist, maar dan is dat omdat Spyker het zelf niet openbaar gemaakt heeft. Alle informatie heb ik namelijk gehaald uit de jaarverslagen en de prospectus die uitgegeven is bij de IPO. En hoe kom jij erbij dat er over 2005 2 tot 3 racers ontbreken? In mijn overzicht staat dat er in 2005 3 GT2R racers gebouwd zijn, als ik jou zou moeten geloven dan zijn er in 2005 dus 5 tot 6 racers gebouwd? Dat lijkt mij een beetje veel…
Ook zijn de dealerauto’s vergeten. Dit zullen gemiddeld 2 auto’s per
dealer zijn. dus 2 x aantal dealers. Dit zal de voorraad tot 0 reduceren.
Spyker bouwt niet op voorraad.
Auto’s die bij dealers staan zijn verkocht aan die dealers en vallen dus onder “external sales” zoals Spyker dat noemt in haar jaarverslagen. Heel leuk dat jij stelt dat Spyker niet op voorraad produceert maar in hun eigen cijfers nemen ze zelf op dat er auto’s gebouwd zijn met de bestemming: “Stock” en volgens mij woordenboek betekend dat toch echt VOORRAAD. Ook is te lezen in het jaarverslag over 2006 dat er 29 auto’s op voorraad zijn (en 21 in 2005).
Die fout hebben ze idd onlangs toegegeven maar ze kunnen er niet veel mee, verlagen dan zouden ze veel klanten kwijtraken.
Ferdinand Porsche en daarmee indirect Volkswagen hebben een oorlogs verleden die er niet om liegt. Nog steeds worden we elk jaar wijsgemaakt dat Adolf Hitler met het idee kwam van een volksauto en de naam Volkswagen. Nu de auto zelf het idee en het model en modelnaam is van een Hongaarse jood die postuum een medaille verdiend.
De reden waarom Porsche behoed tegen vijandige overname is dat dit feit aan het licht zou komen.
Porsche was overigens een goede kameraad van Hitler en heeft diverse vergrijpen op zijn naam staan die allemaal de doofpot in zijn gegaan.
onze eigen ANWB dweept met Vw niet omdat het merk zo goed is maar omdat diverse bestuurders van de anwb ook in Vw nederland zitten dus belangenverstrengeling.
Ook wordt er regelmatig berichten de media ingebracht dat VW de best verkochte auto is van ons land, onder leasebedrijven dus en dan zijn deze lease bedrijven ook nog van het merk zelf.
Particulieren kiezen al jaren voor andere merken.
Het heeft met geld, macht en maffia achtige praktijken te maken.
Hij stelt dat er 1 order is binnengekomen voor de C lijn en 18 voor de D12. Volgens mij is dat niet juist. Er zijn namelijk in het eerste kwartaal 10 auto’s geproduceerd.
In de update over het eerste kwartaal staat inderdaad dat het orderboek is gegroeid met 1 C model en 18 voor de D12, wanneer er echter 10 zijn gefabriceerd en dus uit het orderboek verdwijnen, dan zijn er dus niet 1 maar 11 orders binnengekomen voor de C lijn.
Greetz Coupé
En om even duidelijk te maken hoe nederlands de auto is: De auto is niet eens toegelaten op de nederlandse wegen. Er is niet een Spyker die legaal met een nederlands kenteken rondrijdt. Zelfs de demo’s van de fabriek staan noodgedwongen op engels kenteken omdat je daar gemakkelijk een kenteken kan krijgen op elke kitcar.
Kom op mensen, iedereen is met open ogen in de marketing praatjes van VM gestonken, waarvoor ik respect heb. En nu moet dhr. Mol het merk redden? is dat niet de zelfde man die jaren probeerde om een F1 stal over te nemen? en die Spyker met z’n eiden geld een F1 team heeft laten kopen waardoor hij nu groot aandelhouder is van een verliesleidend bedrijf met een geld verslindende marketing (F1) afdeling? hahaha
Je kunt het als kleine firma het jezelf niet permitteren om zelf motoren te ontwikkelen. Zelfs bij Porsche zie je het aantal motorvarianten en het aantal verschillende varianten teruglopen omdat de kosten niet meer te rechtvaardigen zijn tov de productieaantallen. De platte zescilinder boxer wordt met dezelfde basistechniek ingezet in zowel de Boxster, Cayman als 911. De V8 in de Cayenne kent relatief grote productieaantallen maar zal waarschijnlijk ingezet gaan worden in de ‘Panamera’.
Afwijkende topmotoriseringen in kleine aantallen zullen we in de toekomst steeds minder gaan zien door de toenemende kosten om een aandrijflijn emissie gecertificeerd te krijgen.
Het is als kleine firma financieel praktisch onmogelijk om zelf emissie gecertificeerde moderne motoren te ontwikkelen. De kosten (en benodigde tijd) hiervoor zijn simpelweg te groot. Je kunt dan beter een bestaand stuk goede techniek kopen, met moderne verbrandingskamers en laag specifiek brandstofverbruik (voor een lage emissie) en een in de basis voor jouw voertuig/ aandrijflijn geschikte powerband. En deze vervolgens inregelen op jouw product.
Ik vindt het overigens een goede zet van Spyker dat er niet al te moeilijk wordt gedaan over het gebruiken van Audi techniek. Porsche verkoopt grote aantallen sportwagens en doet dit (imho) omdat de producten een kwaliteitsimago hebben. Onderhoudskosten zijn redelijk te noemen, zeker in vergelijking met bepaalde exoten. Spyker zal ongetwijfeld hetzelfde beogen. Je koopt een auto tenslotte om mee te rijden, niet om in onderdelen verspreid over de garagevloer te laten ‘onderhouden’.
Wat off-the-shelf techniek betreft. Een firma als Bmw gebruikt transmissies van ZF en praktisch alle elektronische snufjes worden voor een groot deel ontwikkeld bij de toeleveranciers. Zelf produceren ze niet veel meer. Dus Spyker is bepaald geen afwijking op dit vlak. Ze herhalen hetzelfde efficiente kunstje van de grote jongens om zo geld te verdienen aan kleinschalige productie.
HTS-ers autotechniek zijn leuk maar direct van school niet echt nuttig. Ze hebben echter wel personeel van Cosworth Engineering ‘ingekocht’ om orde op zaken te stellen. Ze hebben namelijk mensen nodig met applicatie-ervaring. Mensen die weten welke mensen, apparatuur en voorzieningen nodig zijn om een product te valideren en een PLM programma op te zetten.
In Nederland is overigens prima automotive personeel te vinden (die voornamelijk bij de Oosterburen werken) maar die zijn voor geen geld naar Spyker of andere ‘beunschuur’ te krijgen. Die werken liever bij een firma met toekomstperspectief waar zij zich op hun taak kunnen richten in plaats van puin ruimen binnen een opstartende firma.
Merkgeil zijn we en anders niets, oh kijk een Spyker dat is mooi!
Dat je snel typt en lees of spelfouten maakt heeft niets te maken met feiten over automerken!
Er is geen automerk zo apart als Spyker en er is geen navigatie systeem zo goed als TOMtom om de enige reden het is Nederlands, allemaal mediageil. Als men het zegt in de media zal het wel zo zijn