250 GTO: Schoonheid en een edele afkomst

Auteur: , 40 Reacties

Als er één automerk is dat tot de verbeelding spreekt dan is het Ferrari wel. De legende is bij velen bekend maar het blijft een mooi verhaal. Na een tijdje redelijk succesvol te zijn geweest met het race-team van Alfa Romeo besluit Enzo Ferrari dat hij zijn eigen team op wil richten. Om het racen te kunnen (blijven) financieren moet er veel geld binnenkomen dus ontstaan de Ferrari sportwagens. In feite zijn de auto's die wij kennen vooral een "bijproduct" en draaide het altijd maar om één ding: Racen! Gelukkig heeft Ferrari door de jaren heen ook sportwagens gebouwd die een beetje racewagen en een beetje straatauto waren.

Na recente berichtjes over American Muscle, leeghoofdige “schoonheden” en de column van Lotte over Lamborghini leek het mij daarom weer eens tijd om aandacht te besteden aan één van de (in mijn ogen) mooiste sportwagens ooit: de Ferrari 250 GTO.

Niet iedereen is fan van de huidige ontwerpen van Ferrari en het Formule 1 team lijkt steeds meer ondergeschikt aan het bouwen van heel veel sportwagens die al met al heel veel geld opleveren… de waarheid is hard: hoe speciaal een moderne Ferrari ook is/wordt… het zal altijd in de schaduw staan van deze racewagen (o.a mille miglia) voor de openbare weg. Tijdloze schoonheid gecombineerd met keiharde prestaties… those were the days.

Genieten maar en wie weet maken we over 20 jaar wel zo’n artikeltje over Vandenbrink GTO

Op een autoshow:

Een paar mooie plaatjes

En nog wat meer fraaie beelden en geluiden!

Fine tuning:

Filmpje (zet je geluid maar uit tot de auto gaat rijden want de muziek is vreselijk)

Een 250 SWB (kan deze auto nog mooier zijn dan de GTO?)

Een 147 mag dan wel een Q7 kunnen aftroeven, maar dit is te moeilijk (vooral ook door de Espace en een vrachtwagen) ;)



40 reacties

HET voorbeeld van de Classic ferrari voor mij

mooie filmpjes maar nogal saai
gaye fransmannen op het einde :/
Sorry hoor maar wie zei dat de muziek vreselijk was van dat filmpje
Wat ben ik gek op deze auto zeg:)
De 250 ‘swb’ vind ik nog iets mooier, maar de GTO is voor mij nog steeds de ultieme supercar.
Ja, hier kun je natuurlijk geen commentaar opgeven (ik niet in ieder geval). Dit is gewoon prachtig. Ook hoe die motor er uitziet. Prachtig gewoon. Zo maken ze het heden ten dage niet meer. Jammer eigenlijk.

En voor mij is de 250 SWB ook net dat tikkeltje interessanter.
Erg mooie auto. Ik verkies zelfs de GTO boven de SWB (Short wheel base)….
Ferrari’s zijn vooral gemaakt voor het racen. Maar mooi? Eerder bruut zou ik zeggen.

Mooi zijn eerder Lambo’s, Alfa’s en Maseraties.
In het derde filmpje rijden ze in een rechts gestuurde, ik vraag me daarom af of het wel een echte is. Maar zo ja dan ben ik benieuwd naar hoeveel rechtsgestuurde 250gto series 1 er zijn gebouwd… Iemand?
ik ben verliefd :)

eigenlijk al heel lang :P was het eerste schaalmodel wat ik zelf heb gekocht…
@Emiel: scherp opgemerkt. Volgens mij zijn er nooit rhd GTO’s gebouwd. Dus of het filmpje is in spiegelbeeld, of het is zo’n japanse replica.
Weet er iemand waar je wallpapers kan vinden van de 250 GTO in een beetje degelijke resoluties?
@Jrn

http://www.supercars.de

Je moet wel registreren, maar dat is helemaal gratis

Ontopic: Geweldige auto, maar men bouwt op dit moment ook mooie wagens met geweldige prestaties dus het is niet voorbij (mijn persoonlijke smaak).
Kunst. Sex. WOW! :D
@Emiel: idd scherp opgemerkt, maar er zijn als het goed is 9 rechtsgestuurde 250 GTO’s gebouwd. Het kan dus wel degelijk een originele GTO zijn….. maar…. als hij wegrijdt zie je een 250 SWB in de achtergrond (rechts) en een andere auto die ook sterk lijkt op een Ferrari 250/275…. dat maakt het eigenlijk wel waarschijnlijk dat het GEEN echte is, want zeg nou zelf…. wie heeft 3 van dit soort (uiterst kostbare) Klassieke Ferrari’s buitenstaan?

Meer weten: http://www.web-cars.com/gto/ferrari_index-2.php
@Emiel en Lampredi: ik heb het naslagwerk (Landmarques: Ferrari 250 GTO door Keith Bluemel) er eens bij gepakt en daaruit blijkt dat er toch nog een behoorlijk aantal RHD (rechtsgestuurd) was.

Paar foto’s van een RHD 250 Gto die ik zo even kon vinden:
http://www.seriouswheels.com/def/Ferrari-250-GTO-Interior.htm
http://www.seriouswheels.com/def/Ferrari-250-GTO-RA.htm
Vraag blijt ook waarom de GTO in filmpje 4 en 5 een andere versnellingspook hebben of in ieder gevak bij de een heb je het schakelpad, bij de ander niet.
BTW: elke GTO is weer anders, er zijn geen twee identieke gemaakt. (Heb je met het echte handwerk uit die tijd ;-) )
Een GTO is mooi, een 250 SWB en een 250 GTL ook zeer mooi. Maar een 250 GTO 64 is nog vele malen mooier, of wat te denken van een 330 LMB…

http://www.student.oulu.fi/~jasu/pics/cars/Ferrari_250_GTO_64.gif
even wat specificaties…
Engine
Configuration . . . . . . . . . . . . 60° V12, Single chain driven overhead cam per head
Displacement . . . . . . . . . . . . 2953.211 cc. (180 cubic inches)
Bore / Stroke . . . . . . . . . . . . 73.0 mm. / 58.8 mm.
Compression Ratio . . . . . . . . . . . . 9.7:1
Output . . . . . . . . . . . . 300 bhp @ 7500 rpm
Torque . . . . . . . . . . . . 250 lbs-ft. @ 8000 rpm
Redline . . . . . . . . . . . . 8000 RPM
Oil Capacity . . . . . . . . . . . . 21.1 Quarts

Prestaties:
Performance
0 to 30 mph . . . . . . . . . . . . 2.5 seconds*
0 to 40 mph . . . . . . . . . . . . 3.9 seconds*
0 to 50 mph . . . . . . . . . . . . 4.9 seconds*
0 to 60 mph . . . . . . . . . . . . 5.8 seconds* / 4.7 seconds**
0 to 70 mph . . . . . . . . . . . . 7.6 seconds*
0 to 80 mph . . . . . . . . . . . . 9.0 seconds* / 7.4 seconds**
0 to 90 mph . . . . . . . . . . . . 10.9 seconds*
0 to 100 mph . . . . . . . . . . . . 12.7 seconds* /10.5 seconds**
0 to 110 mph . . . . . . . . . . . . 14.8 seconds*
Standing 1/4 mile . . 14.4 seconds @ 108 mph* / 13.1 seconds @ 113 mph**
Top Speed . . . . . . . . . . . . 144 mph*
Braking, 70 to 0 mph . . . . . . . . . . . . 218 feet*
Braking, 60 to 0 mph . . . . . . . . . . . . 112 feet**
*Car and Driver, April 1984. s/n 5571 GT / **Road and Track, June 1997. s/n 3943 GT.
mooie wagen maar ik hou meer van de modernere ferrari’s :P
@Woody: nou, Tony Mason, de drummer van Pink Floyd, die heeft een aardige verzameling, waaronder een GTO.
@Solstice: Thx voor de de info!
@ Marco:
Helemaal mee eens. Ik vind de 250 GTO uit 1964 nog mooier dan die uit 1962. Maar ook de 1958 250 GT Ellena vind ik prachtig.
De 1964 GTO is altijd al m’n favo Ferrari geweest. Wel grappig trouwens Marco, dat plaatje van je is exact hetzelfde als datgene dat ik als 5-jarig kind onder m’n neus geschoven kreeg. Op van die grote vierkantige kaarten. Jammer dat ik die niet meer heb.
Hele mooie auto maar wel vreselijk saaie filmpjes.

Ik heb ook net nog meegereden in een 348 echt geweldig geluid en hij trok ook vrij makkelijk door naar de 250 alleen toen ging het verkeer vrij langzaam dus konden we niet harder, maar ik ging ook nog even achter het stuur zitten maar dat is wel errug krap, de stoel helemaal naar achter en m’n knieen zaten vrij hoog en vrij breed omdat het stuur daar zat :S
Zoals ik jullie al verteld heb (topic over top 10 most sexy cars), is dit een van m’n droomauto’s. Er zo eentje hebben, moet toch geweldig goed doen? De SWB moet bij nader inzien helemaal niet onderdoen, net als de 250 gt berlinetta.

Miljaar, Ferrari heeft godinnen van auto’s gemaakt!
@ Lampredi; I hope you meant NICK Mason…

Prachtige wagen, maar de GTO uit 64 en de SWB zijn ook niet te versmaden.
Lampredi dan weet jij niet veel van FERRARI jong en wat er nog rond rijd. Ik heb hier bewijzen. Zwart op wit waar er nog orginele 250 GTO te zien zijn en zelfs nog mee doen aan Concours. Enfin. Nu wat denk ik over de 250 GTO als ik een top 5 mag maken van FERRARI zit de stand zo
1) 250 TR 1957
2) 365 GTB/4 1968
3 250GTO 1962
4) 275 GTB 1964
5) 330P2 1965
Mooi. Had u er graag zo eentje gewild? Reken op een 9.000.000€ !!
Verplicht lees voer, van Nick Mason and Mark Hales, Into the Red, geweldig boek over de autocollectie van Nick Mason, zit een CD bij, met start, sprint, en voorbij rijdt geluiden van bijna alle autos uit het boek. incl. 250 GTO, maar ook een BRM V16, en dat is pas echt geweldig.

Top 5 van Ferrari gaat moeilijk worden..

– 250 GT LWB Spider California
– 275 GTB/4 NART Spider
– 250 Tour de France
– 288 GTO
– 330 P4
– 250 LM
– 512 M ‘White Elephant’
– 512 BBLM
– 512 BB Uderzo

En kan denk ik zo nog wel een tijdje doorgaan…
Film en geluid horen niet bij elkaar, geluid is van de cd behorende bij het boek..

http://youtube.com/watch?v=fZMPDCNyQxE
De 250 GTO heeft nooit de mille miglia gereden. Hij is te jong. De laatste mille miglia was in 1957.
@Classic red: je hebt volgens mij gelijk…. wel heeft de auto in de Targa Florio gewonnen. Kleine vergissing, sorry.
@Classic red: je hebt volgens mij gelijk….

Overigens won de 250 S wel veel races en won wel in de Mille Miglia (als ik het goed heb). Vanwege die overwinning kwam de 250 MM uit en later werd met dezelfde motor als basis de 250 GT uitgebracht.

Maar idd de 250GTO reed niet in de Mille Miglia. Wel heeft de auto in de Targa Florio gewonnen. Kleine vergissing, sorry.
Ja de laatste Mille Miglia was in 1957 of 58. Er zijn enkele interessant boeken in de handel over de 250 GTO te verkrijgen. Ik heb hier foto’s dat ik zelf genomen heb van de 250GTO met chassisnr. 4153GT vorig jaar in Brussel maar ik weet niet juist ik ze moet plaatsen hier
Misschien ook leuk om te tonen, 34 foto’s van de 250 GTO van Meneer Kroymans:
http://www.wesselvannierop.com/gto/medium/0004.jpg
http://www.wesselvannierop.com/gto/
Een van de mooiste Ferrari’s … nee eigenlijk de mooiste auto allertijden!
FlorisFerrari
de SWB is ZOOOO mooi…..
nu heb ik 2 liefdes (l)
de 250 swb en me meisje (l)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).