Rijtest: Citroën C6 2.2 HDI

Auteur: , 224 Reacties

De Citroën C6 lijkt geen typische Autoblog-auto, mocht die er überhaupt al zijn. Toch zijn we er in gaan rijden en we namen Autoblog columnist, ex-Spyker designer en Ferrari coachbuilder Michiel mee.

Misschien kunnen we samen met hem bepalen waarom je niet voor een A6, E-klasse of 5-serie hoeft te kiezen, maar ook de Citroën dealer binnen kunt stappen. Eén van de redenen kan zijn dat Citroën weldegelijk een rijke historie heeft met het produceren van fijne limousines. Voorgangers als ID/DS, SM en CX zijn zeker niet de minste.

Check HIER de video van deze rijtest.

Citroen C6 2.2 HDI

Het uiterlijk van de C6 biedt veel aanknopingspunten met het verleden, maar heeft (zoals het een Citroën betaamd) een modern sausje gekregen. De grote lijnen kloppen en in detail zijn er genoeg spannende items te vinden. Zie bijvoorbeeld de concave achterruit, het is weer eens wat anders en zorgt er tevens voor dat de ruit minder snel vuil wordt. En geheel tegen de trend in heeft Citroën geen als flaporen zo grote buitenspiegels gemonteerd, maar fraaie kleine exemplaren.

Citroen C6 2.2 HDI

De C6 die we reden was de instapper: de 2.2 HDI. Da’s een viercilinder met twee turbo’s, zodat er alsnog 173 pk en 370 nm beschikbaar is. Daarmee wordt de C6 geen racemonster, maar een sprinttijd naar de 100 in 9,5 seconden hoef je je ook weer niet voor te schamen (red: wat?!?). De 2.2 HDI is in de C6 geen explosieve krachtbron maar wel een hele smeuïge met een hele lange adem. Vanaf 1500 toeren is de 2.2 HDI bij de les.

Citroen C6 2.2 HDI

Een nadeel is wel dat de 2.2 HDI alleen met een (zestraps) handbak leverbaar is. Een automaat past veel beter bij het karakter van de auto, maar is alleen leverbaar in combinatie met de 2.7 V6 HDI of 3.0 V6 benzine. De zesbak schakelt overigens prima en ook over de koppeling zijn geen klachten.

Citroen C6 2.2 HDI

De C6 is niet het type auto waar je op een zondagmiddag even lekker mee gaat hoeken. Met bijna 1900 kg rijklaar gewicht en een lengte van zo’n 5 meter lijkt de C6 daar niet echt op voorbereid. Toch gaat de Citroën verbluffend strak de hoek om, uiteraard met dank aan de hydropneumatische vering. De vering kan ook in de sportstand worden gezet, waarmee de reacties nog iets scherper worden. Overigens lijkt de C6 qua comfort minder op zijn voorgangers dan op zijn directe concurrenten. Superzacht en deinerig is de wielophanging zeker niet. Maar wat nog steeds onnavolgbaar is, is het comfort over slechtere wegdekken zoals klinkerweggetjes. Doordat de vering nu elektronisch geregeld is blijven de voor- en achterkant van de auto steeds optimaal in balans. Een ervaring waar Michiel erg over te spreken was: ‘het lijkt alsof verkeersdrempels halverwege de auto verdwenen zijn’.

Citroen C6 2.2 HDI

In het interieur zijn genoeg spannende, hoewel niet unieke, gadgets te vinden. Zo worden de snelheid en aanwijzingen van het navigatiesysteem op de voorruit geprojecteerd door het heads-up display. De handrem is elektrisch bedienbaar met een klein knopje. Staat de C6 op de handrem, dan komt die ook echt niet van zijn plaats af, de elektronica trekt de rem snaarstrak aan. De C6 had ook het Lane Departure Warning System aan boord. Zodra de elektronica concludeert dat je buiten je rijbaan komt (en het knipperlicht niet aan staat), wordt de stoel tot trillen gebracht. Ik heb kunnen concluderen dat het systeem niet compatibel is met mijn rijstijl, want op de meest vreemde momenten werden mijn zachte billetjes op een trilling getrakteerd.

Citroen C6 2.2 HDI

De door ons geteste Citroën C6 2.2 HDiF Exclusive kost een vrij stevige 66.280,00 euro, maar als je zonder HUD, geheugenfunctie op de stoelen, leren bekleding, navigatiesysteem etc. kunt leven dan is er al een C6 voor 53.200,00 euro. In vergelijking met de 2.7 V6 HDIF en 3.0 V6 heeft Citroën afgezien van een aantal goodies zoals de actieve motorkap, die het letsel van voetgangers bij een aanrijding moet verminderen. Ook is het hydropneumatische veersysteem minder geavanceerd, wordt er gewone in plaats van variabele stuurbekrachtiging gemonteerd en zijn er kleinere 17” lichtmetalen velgen gemonteerd.

Citroen C6 2.2 HDI

Design

Het design van Citroën is al eens aan bod gekomen in de column “Stijl Iconen en verdwijnpunten“, bekijk daar het lijnenspel van de DS en CX. Bij de C6 heeft men het weer anders aangepakt, zoals hieronder te zien is.

Citroen C6 deurnaden

Fotografie

Het beeldmateriaal uit dit artikel is terug te vinden in onze C6 rijtest gallery.

Video

Zoals reeds aangegeven, Ruben Baeten heeft wederom een prachtig Filmpje weten te maken. Met speciale dank aan Michiel van den Brink voor zijn optreden.



224 reacties

M’n complimenten voor de foto’s, zien er goed uit. Voor de test uiteraard ook.
ja het is een mooie auto dat zeker… alleen is het nog steeds een citroën niet dat daar zozeer iets mis mee is maar ik denk zelf dat dit meer een auto is voor de wat oudere mensen terwijl een bmw 5 zeker en de a6 iets minder ook al veel beter staan bij jongere mensen maarja dat is maar een mening…
verder is het een prachtige auto alleen zou ik hem nooit kopen…
Toen ik hem voor het eerst zag vroeg ik me af hoe het mogelijk was dat Citroën zo een schandaal op de markt durfde brengen. Dat denk ik nog steeds, maar er zijn blijkbaar toch wel mensen die hem mooi vinden.
Daarbij komt dan nog eens de franse ‘betrouwbaarheid’, dus doe mij dan toch maar liever een 13-in-een-dozijn-duitser. Zeker voor dat geld!
@Willem: Als je dat “ouder” nou vervangt door “volwassen” en dat “jonger” door “puberaal”, dan ben ik het met je eens.
Hele aparte auto.Alleen jammer dat hij als een gek afschrijft.Bij andere merken krijg je er niks meer voor terug na een paar jaar.
Ik heb er op de autorai even in gezeten ( stoffen bekleding ) en dat zat gewoon fantastisch , een beetje zoals een oude cadillac je zakt gewoon lekker weg , daar kunnen BMW’s en Mercedessen niet tegen op , maja ik vind die 2,2 HDI wel beetje te zwak en met zo’n auto zou ik toch een automaat willen
@Willem,

Er zijn ook ‘jongere’ mensen die geen spijkerharde auto willen (zie laatste column van Lotte), zeker als je alleen maar in de file staat, en ook je gezin wil vervoeren, zonder iedere keer de inhoud van hun ingewanden op te ruimen.
(beetje overdreven, just to make a point).
De leeftijdsgroep die deze auto’s nieuw koopt (C6, 5 en A6) ligt denk ik ook op hetzelfde niveau, puur vanwege de prijs.
Leuk dat er voor gekozen is om ook eens een minder typische Autoblog-auto te reviewen!

Met de C6 weet ik ’t nooit precies. Ik hou van z’n karakter en unieke verschijning, maar vind de voorkant weer wat saai. Het interieur is mooi, maar niet zo mooi als dat van een Vel Satis. Er zit een knoppenpaneel van een 407 in en het hart van het stuur staat niet stil, maar hij heeft dan wel weer een HUD. En met een smeuïge diesel is het weer lekker comfortabel. Maar die kleinere diesel mist dan weer dat stoere spoilertje dat bij bepaalde snelheden omhoog komt. Wat een lastig ding! Aan de andere kant: als alles goed was geweest was is net zo karakterloos en klinisch als een Duitser.
Ik ben denk ik een van de weinige (zoniet enige) hier die deze auto mooi vindt… (en ik schaam me er niet voor ;-) ). Dit is eindelijk weer eens een ‘echte’ Citroen, een auto die anders durft te zijn dan de rest. Je koopt niet alleen een auto, je koopt een statement en een kunstwerk ineen. En mensen die zo’n auto dan weer afschrijven op een minder snelle acceleratie op lagere top of minder vermogen dan de (Duitse) gevestigde klasse hebben er weer ’s een keertje helemaal niets van begrepen.
Goed item, leuk gedaan. Blijft een droomauto want zo fantastisch anders en stijlvol dat hij alleen daarom al het overwegen waard is. Chapeau.
Mooie auto, alleen moet nog even wennen aan de kont (met name achterlampen).
‘het lijkt alsof verkeersdrempels halverwege de auto verdwenen zijn’

Haha. Verder een mooie auto, die helaas alleen weggelegd is voor rijke excentriekelingen.
Leuk filmpje
@Mr.R
Ben het helemaal met je eens over het design.
De voorkant is saai, en heeft te weinig karakter net als de C5. Heeft denk ik met de koplampen te maken.
Rijdt Jules Deelder tegenwoordig nou ook C6, of heeft ‘ie nog steeds van die oude CX’en?
@ Solstice

Ook ik vind ‘m prachtig. Zoiets als de Lancia Thesis, en bijv. een Kappa Coupe (uiteraard niet vergelijkbaar qua auto, maar wel qua statement, design etc.)
Je omschrijving klopt m.i. helemaal!
Ik vind het echt een geweldige auto, ook op de Autorai ff in gezeten, zelfs op de achterbank had ik genoeg beenruimte. Mooie test!
Quote Wouter ”misschien ben ik wel zo’n status gevelige lul die iets duits uit kiest”
:lol:

Weer een prachtige wagen en een prima review!
Aparte wagen, je onderscheidt jezelf wel van meerderheid die in een auto van duitse komaf rijden. Het zijaanzicht is best mooi (behalve die lelijke velgen), maar zo gauw je de auto van voor bekijkt lijkt hij inderdaad saai.
Ik zou dan toch een 520D High Executive met wat extra opties nemen…
hier zouden ze eens een shooting break impressie van moeten maken misschien krijg je dan wel iets bijzonder smaakvols!
68000 kilometer met m’n 2.7 diesel, en nog geen foute klap gegeven, het enige nadeel is dat dat ding bij 180 nog zo rustig loopt dat je er onbewust harder door gat rijden.
Er zitten trouwens geen kuilen meet in de weg !
Verder ga ik de volgende keer naar zo’n 2.2 diesel omdat ‘ie voor mijzelf al snel genoeg is en als kilometervreter vind ik het verbruik zeer belangrijk
tsja ik zou me er wel in willen laten rondrijden.. bijzondere auto, maar lijkt me niet heel bijzonder om nou dagelijks in te rijden!

goed idee trouwens om ons eerst het filmpje te laten kijken, super goed geheel. En leuk zo’n gastoptreden.
Mooie wagen. Ik vind hem wat te lang lijken, maar lijkt me voor de rest wel aardig. Qua electronica en blikwerk zullen ze ook de lat wel wat hoger hebben gelegd, maar de restwaarde is denk ik het probleem…
Leuke auto de C6. Probleem is het achterin zitten. Ik zou met toch ook af en toe laten rijden. Hoofdruimte achterin is slecht. Het lijkt wel een trend, ook de nieuwe S80 valt achterin niet te zitten voor mij. Beenruimte is goed in de C6. Echter ontbreekt het aan rijervaring in deze auto voor mij. Que design zeg ik top! Hij rijdt al geruime tijd hier rond in de buurt, want die kerel had zo’n preproductie versie die Brinkhorst bijv. ook had. Heb er menigmaal naast gestaan en genoten. Vooral die holle achteruit die geaccentueerd word door de achterlichten is prachtig.
@Jan: of de restwaarde is het geluk. ;) Ik hoop over een jaar of twee-drie een mooie C6 2.2HDiF Exclusive met alle opties te kopen, voor een bedrag waar je nog geen A6 van koopt.
Leuke video en rijimpressie.
Maar wat een ongelooflijk lelijk ding en die design, bah! En die 1900kg, omg :O
Doe maar toch echt 100% een Duitser.
Moet ik mijn mening nog geven? :D ;) Prachtwagen, hoewel de 2.2 toch wat minder is dan de zescilinders, al is het maar voor het idee! :P Maar velgen maken de auto, en deze velgen (van de test) vind ik persoonlijk ook stukken minder mooi dan deze grotere:
http://home.scarlet.be/~steve107/Citro%EBnC6/C6%20velg.JPG
En hoe zijn ze in het zwart?:
http://img01.picoodle.com/img/img01/8/5/7/f_Todevide116m_05380e2.jpg
Of andere velgen eronder kan ook nog:
http://img03.picoodle.com/img/img03/8/5/7/f_Todevide053m_6568c27.jpg
(ik ben op Citromobile geweest dit weekend, op zaterdag overal C6’en!!!
http://img01.picoodle.com/img/img01/8/5/7/f_Todevide052m_26f0319.jpg
Op zondag geeneen…)
Ik zocht op C6 break:
http://www.autovisie.nl/_internal/cimg!0/33van9092bkmb
Lijkwagen anyone? Ook andere impressies vond ik maar niets, laat Citroën het hier maar bij houden!
ik heb de C6 nooit echt heel mooi gevonden. het is wel een gedurfd en apart design met een aantal leuke details. toch zou ik nooit deze wagen kiezen als ik een luxe sedan zocht. deze auto is gewoon gemaakt om bijzonder te moeten zijn. nee, als ik een bijzondere en geen alledaagse luxe sedan zou kopen, zou ik voor een lancia thesis gaan. die auto is ten eerste italiaans, heeft prachtige achterlichten, is goedkoper, is sneller, en is niet zozeer ontworpen met de bedoeling bijzonder of apart te moeten zijn.

o ja, op CWW zag ik deze zeer gelikte SM op basis van de C6.

http://www.autoblog.com/media/2006/05/citroen_sm-resized.jpg
Haha! :lol: Komt slk55 amg weer met die SM… Je bent er wel helemaal weg van, hè? :P Ik zou nooit voor de Thesis gaan, de koplampen vind ik (zoals zovelen) lelijk en de lijnen zijn heel gewoon, té gewoon (gewoner dan de Duitsers zelfs, en daarom vind ik het van opzij al helemaal niets:
http://faimg1.forum-auto.com/mesimages/123321/DSCI136.JPG (ik kon even geen beter plaatje vinden)
Wél vond ik een zeer mooie impressie van een Thesis saloon, maar nu raak ik off-topic…:
http://faimg1.forum-auto.com/mesimages/123321/DSCI136.JPG
Oeps… Dat was niet de saloon. Dit wel:
http://www.italiaspeed.com/newmodels_thesis_245.jpg
Ik begin hem steeds mooier te vinden..
Heb zelf ook even snel een shooting break gemaakt:
http://www.autojunk.nl/pix/show/130743/1
Erg leuk filmpje! Prachtige auto die laat zien dat in deze klasse ook nog iets bestaat naast al dat duitse geweld!
@slk55amg: Nee, als je dan écht bijzonder wil zijn in deze klasse, ga je voor een Vel Satis! Schitterend interieur (met écht gigántisch veel ruimte voor deze klasse!) en een spraakmakend exterieur. Als je per sé geen C6 wilt, natuurlijk. ;)
@Murcielago: Mooie impressie!

Ze mogen wel oppassen bij Citroën. Als de impressies van de C5 een beetje kloppen, is de C5 straks nog meer Citroën dan de C6!

http://www.plaatjesupload.nl/foto2/citroen-c5-impressie-15478.html
@ Murcielago; Dat heb je snel gedaan! En gelijk de velgen wat vergroot, zie ik. ;) Maar ja, ik vind een shooting brake helemaal niets, zelfs niet als het een Citroën is (…)!
Het is zeker een mooie, apart gestylede auto. Op de een of andere manier zou ik de C6 alleen nooit in het rijtje A6, 5 serie, E klasse noemen. Het bedoelt meer een uitgesproken publiek die misschien meer voor comfort en styling gaan dan voor rijeigenschappen. Al zijn jullie aardig te spreken over die rijeigenschappen. Het gewicht valt me tegen zeg, als ik me goed herinner weegt een 5 serie iets van 1500-1600 kg? Dan is 1900 wel heel erg veel.
vanaf de koplampen zou je ook een lijn naar beneden kunnen trekken
overigens vind ik de c6 niet de mooiste auto
Mja, het is vrij simpel, het is een prachtige wagen maar toch neigt niemand hem te kopen. Moet je ook eens rekenen, 80% of meer van alle 5 series, A6’en en E’s dat zijn gewoon leasebakken en omdat die hun inruilwaarde altijd veel hoger zal zijn komt de C6 hier ook niet aan bod. Jonge mensen kunnen zich geen 5, A6 of E permiteren tenzij ze die van hun chef krijgen dus daar moet de C6 absoluut ook niet op mikken. Wel een beetje jammer dat ie mijlen ver afstaat van de de rest van het gammele gamma.
Unieke auto, maar die overgedesignde achterlichten passen niet bij een auto van deze grandeur. Interieur is slecht; kitscherig.

Ik wel eens eerder een redesign gedaan:
http://img225.imageshack.us/img225/4245/citroenc6restyle2qi1.jpg
@ DAT; Nee, sorry, dan vind ik het origineel toch echt mooier. Ik vind de achterlichten juist mooi, helemaal niet overgedesignd. En die kappen over de achterwielen vind ik ook niets, maar dat zal slechts een kwestie van wennen zijn.
@ DAT
Niet slecht… (wat eigenlijk zoiets betekent als: best mooi!) :)
Het enigste dat ik mooi vind aan deze auto is dat hy een spoiler heeft,
de Audi A6 is toch véél mooier
@ DAT: Zie ik het goed dat je de kofferklep afgerond hebt?
nog eens proberen:)

[img]http://img291.imageshack.us/img291/900/citroen20c62038bfq2.jpg[img]
@Citrofiel Die wielkappen zijn natuurlijk een historische verwijzing. Maar dat hoef ik jouw niet uit leggen!
Wat betreft de achterlichten; ik vindt het een hoop gedoe op de vierkante centimeter. Gerommel dus. Terwijl de auto een prachtige boogvorm heeft (dat zul je met me eens zijn) waarvan mijn achterlichten een bevestiging zijn.
@ Murcielago; Lees de beschrijving boven het schermpje waar je in typt, daar staat een code met img src en de image url, die moet je gebruiken om een plaatje neer te zetten. (incl. widthgedoe)

@ DAT; Ik snap het wel, maar ik vind het niet mooi…

@ MYSELF; Smaken verschillen… Zo vind ik de A6 juist weer he-le-maal niets…
@Michiel Ik geloof het niet, zal wel een bijeffect zijn van slecht photoshoppen.
Maar wat vindt jij als autodesigner van die achterlichten?
Zo, thanks Citrofiel;)
@ DAT: daar heb ik het in het filmpje al over.
Als ik een C6 zou hebben, zou ik er als eerste mee naar onze coachbuilder Alwin Hietbrink ( http://www.hietbrink.com ) rijden voor wat optische aanpassingen.
Ik zou de achterwielen af laten dekken en wat rustigere achterlichten fabriceren.
Vervolgens zou ik voor een wat meer sfeervol interieur naar onze bekleder Henk van Lith ( http://www.carinteriors.nl ) rijden.
Is Meo misschien in de zaal?
Herken je het kasteel op de achtergrond?
@ Murcielago; No problemo! :)

@ DAT; Je hebt het achterlicht korter gemaakt, en daardoor moet de achterklep wel anders lijken, anders kan het niet… Tenzij de de zijkanten verder dan bij het origineel doorlopen dan de achterruit, wat niet het geval is. (ik kan niet uitleggen… :( laat maar zitten als je het niet snapt ;) )
de achterlichten vind ik juist wel weer mooi (hoewel je ze inderdaad over-designed kunt noemen):

http://www.citrofiel.nl/fotogallerij/9529.jpg

@citrofiel

oké de thesis is niet zo ‘spannend’ als de C6, maar de thesis is ook al meer dan 5 jaar oud. de koplampen zijn inderdaad niet erg mooi te noemen, maar dat ‘foutje’ wordt ruimschoots gecoricieerd door de elegante achterlichten.

@Mr. R

nee, dat vind ik ook niks, en met die ruimte valt het wel mee, ik (1.94 m) kwam op de achterbank met mijn hoofd tegen het dak.
@DAT: Die afgedekte achterste wielkasten zouden echt op het productiemodel moeten zitten. Zoveel mooier.

http://www.sitronen.fi/autot/xm/xm071005.jpg

http://www.autoreview.ru/new_site/year2002/n19/citroen/800/cx-1.jpg
@Michiel Ik heb het filmpje gezien. Complimenten. Het stoort me vaker aan designers dat ze zoals je al aangaf doen aan funky details. Ik zie dat altijd als een zwaktebod, niet zeker genoeg zijn van je idee en dus maar een paar extraatjes er in proppen. Dat doet juist vaak afbreuk aan het geheel.
Wat betreft je behandeling (hietbrink/carinteriors) ben ik zeer enthousiast. Zoiets zou pas echt ‘tuning’ zijn. Geen sjonnie-gedoe maar heel beschaafd en decent de fabrieksfouten eruit poetsen. Geniaal.
@Ruben. Precies dat bedoel ik. Geeft hem zo’n prachtige limousine-lijn. En dat is precies wat het is.
@Citrofiel. Ik weet het, je kan niet zomaar ongestraft photoshoppen. Maar het ging mij om het idee. Een schets dus.
Hele mooie wagen maar in deze klasse zou ik gaan voor de Alfa 166. http://www.caradisiac.com/media/images/le_mag/mag148/nouv_alfa166_01_big.jpg
Helemaal top toch? Doe mij er maar eentje, met creme leer aub :D
@ Bart; Waarom leert niemand het nou… :( Lees de beschrijving boven het schermpje waar je in typt, daar staat een code met img src en image url, die moet je gebruiken om een plaatje neer te zetten. (incl. widthgedoe)

@ robbie; Zeker top, maar crème? Ik heb het niet zo op lichte interieurs, het wordt wel lichter, ruimer, maar ik vind het niets. (hoewel zwart weer zo donker en saai is…. Ik weet het niet meer) En daarbij, het is wel héél besmettelijk hoor…

@ DAT; Ik gaf ook geen fout aan (ik kan het zelf helemaal niet, dus ik zou niet durven ;) ), ik probeerde alleen een verklaring te geven.
Heb de 61 voorgaande reacties niet (allemaal) gelezen maar ik wil toch nog wel ff kwijt dat ik dit echt een hele mooie, sjieke bak vind.
@ DAT: ik zou het niet als fabrieksfout willen omschrijven en al zeker niet als zwaktebod.
Het getuigt van lef om dit soort tegendraadse items in ’t design te integreren, maar het is wel een risico.
De verschillende reacties hier tonen al aan dat men het zowel erg mooi als erg lelijk vindt.
Ik zou het noch goed noch slecht noemen, alleen niet helemaal mijn smaak.
Gelukkig is Citroën geen allemansvriend.
Sjaak Trekhaak
Mwa, ik denk dat ik voor dat geld bij een andere winkel ga shoppen. Voor EUR 70.000 ga ik wel even bij Volvo, Audi of iets dergelijks kijken.

Máár, opzich geen foute auto van Citroen.
pff, ik weet niet wat ik ervan moet denken…
lang, groot, ziet er log uit… het aflopende design doet hem er nog groter uitzien dan hij al is(toevallig gisteren nog een(tje) ingehaald op de autosnelweg :)
citroënfreak
Haah mooi en eindelijk eens iets anders dan een mercedes of een bmw die stijlen zijn zo gewoontjes terwijl dit toch mooi en gewaagd is.
@Michiel
Lef? Kunstjes noem ik dit. Er is trouwens lef genoeg omdat deze auto zo afwijkend is binnen deze klasse.
Een auto-ontwerp moet 1 gedachte uitstralen om uiteindelijk een gebalanceerd geheel te zijn. Designgrapjes her en der doen daar juist afbreuk aan.
Dat veel mensen hem mooi of lelijk vinden vindt ik geen sterk punt. Dat is zo gewild controversieeel. Zo van, kijk mij eens apart zijn!
Heel veel mensen vinden b.v. een DS prachtig. En dat zonder een allemansvriend te zijn. Mensen herkennen bewust of onderbewust de puurheid van het design.
Maar mischien ben ik wel een hele erge purist.
Wouter, Wouter, Wouter, ik ga het nog 1 keer zeggen! Ga nou eens met Autoblogger en Sacha om de tafel zitten. Je hebt toch ook wel door dat jij de rot klusjes krijgt? Jij mag lekker in de kou gaan zitten om de auto´s van Gumball op te wachten. Sacha rijdt dikke Porsches, BMW´s, Mercedessen, Bentley´s etc. En jij? Jij mag wat rondrijden met grijze muizen spul. En dan gooien ze je een bot en dan mag je met een BMW Z4M Coupé rondrijden. Of was Sacha toevallig ziek? ;) :D :P

Ik kan niet begrijpen dat mensen zo idolaat over een Citroen kunnen zijn. Gelukkig lopen er geen Citrofielen op Autoblog rond! ;)

Gaaf stukje in ieder geval. Leuk om ook een gezicht bij Michiel te hebben. Had je anders voorgesteld (niet negatief bedoeld ;) ) en ja over het filmpje hoef ik geen uitspraken meer te doen lijkt me.
-edit: dank voor je inhoudelijke bijdrage-
Ik ben vorige week toevallig in Frankrijk en Parijs geweest.
Wat mij daar opviel is hoe veel van deze C6’jes daar rijden !!
Hij valt dus zeker in de smaak bij de Fransen :)
@ Rick dos; Rotklusje?! Grijze muizenspul?!?! :x Een C6 een grijze muis?! Kijk naar je eigen wagenpark!

Dat moest er ff uit. Wat een opluchting… ;)

En btw; Ik had Michiel ook heel anders voorgesteld. (ook niet negatief)
@ Rick Dos & Citrofiel: Tsja… that’s me. ;)
Wat hadden jullie je voorgesteld?

Ik had de C6 viercilinder trouwens ook anders voorgesteld…
Maar deze heeft me blij verrast.
@ Michiel; Ben je niet snel beledigd? ;)
Ik denk het niet… ;)

Ik had jou toch ook anders voorgesteld? Ouder vooral…
@ Michiel; Gelukkig maar. En ja oke, ik ben ook moeilijk goed voor te stellen… :P
Maar oke, ik had jou ook ouder voorgesteld, en met een wijzer uiterlijk, want (je zou niet beledigd zijn! ;) ) in het filmpje doe je nogal slungelig aan… Ik had jou meer verwacht als een zakenman:
http://www.italie.nl/algemeen/zakelijkitalie/images/zakenman.gif
Zoiets. En dan opeens die jonge gozer zien…
Maar oke, ook niets mis mee, hoor! ;) :P
En bedankt dat je mij ouder had voorgesteld. Dat is precies mijn bedoeling! (waag het niet om mijn leeftijd hier neer te zetten, ik wil het nog langer volhouden ;) )
Ik vind het echt een walgelijke wagen! Ik had niet verwacht dat er naast de verstrooide wijnzuipers, ook nog andere mensen interesse in dit ding hadden. Franse auto’s doen zowieso pijn aan het oog, maar dit slaat alles!
@ Citrofiel: zakenmannen die er nu zo uitzien als op jouw plaatje zaten meestal niet van kind af aan in hun schoolschriften en op servetjes auto’s te tekenen.
ondanks ik het niet voor franse autos heb vind ik deze citroën wel speciaal
@ Michiel; Vast niet, nee. :lol: (en ben je niet beledigd?)
@ mercedesfan; Speciaal is net zo’n woord als apart: Op verschillende manieren op te vatten. Bedoel je het positief of negatief?
Nou Michiel…….ik had me meer zoiets voorgesteld…..

http://home.hccnet.nl/h.schriel/Mijn%20afbeeldingen/atavar/Adonis%252012.JPG

Nee! Geintje!

Ik weet niet. Ik had een wat oudere persoon in gedachte. Kun je nagaan hoe vreemd een menselijk brein werkt. Orrr it could just be me! ;)

@Citrofiel

Kom maar Cirofiel. Gooi het er allemaal maar uit! ;)
@ Rick dos; *@##$^*(@$#!!! Ik schrok me helemaal de &#$([email protected]^ van die babykop!!! Pffff…. Ik moet even bijkomen zeg… En je bent niet de enige die Michiel ouder had voorgesteld! (zie de conversatie hierboven ;) )
He Citrofiel…..Hoe kom jij aan mijn foto ?
@ Janus; Jaah… Dat is mijn geheimpje! :D :P

@ DAT; :lol: Zou ook gekund hebben, al betwijfel ik of die ook zulke vloeiende lijnen kan tekenen als Michiel. ;)
jeetje michiel?! zie je er zo uit! :o

haha :P ;) maarre tsja… ik moet toegeven dat ik een wel een beetje ander beeld bij je had.
Jullie zijn verder wel een meesterlijke combinatie voor de filmpjes volgens mij, tegenpolen zonder elkaars vijand te zijn :P Ik blijf het zeggen maar de filmpjes worden écht beter en beter!

Citroen lijkt hiermee weer een beetje op het ‘goede’ pad te zijn maar ik zou er nooit een willen hebben.
Ik had Rick dos eigenlijk ook wel ouder ingeschat ;)
@Citrofiel

Great minds think alike! ;)
Mooie test! Ik ben blij dat de C6 bij AB nu ook positief in beeld is gekomen. Goede review en eveneens prachtige foto’s!
Leuk het commentaar van Michiel over de styling. In het echt is de eerste indruk van dhr van den Brink misschien een beetje artistiek maar blijkt heel toegankelijk en onderhoudend….. verrek het lijkt wel alsof ik de Citroën C6 beschrijf! ;)

Leuk dat er ook eens wat anders langskomt en grappig dat de auto Wouter wel kan bekoren. Toch wel een beetje verrassend.

Leuke video, maar niet heel spannend. Aan de anderen kant snap ik dat wel, hoe zou je het qua rijden spannend kunnen maken als het over een limousine hebt…? Zoals gezegd vond ik het commentaar van Michiel erbij wel een leuk element in de review.
Zucht… Citroën maakt eindelijk weer ‘ns mooie auto’s. Nu nog een onderstel waarmee je daadwerkelijk een bocht door kan en ik ben om.
@ r3fl3x; Volgens Michiel en Wouter kan dat al heel aardig, en ik vind niet dat ze dat moeten aanpassen, want om strakker de bocht om te gaan, moet je straffere demping hebben, en dat zou het kenmerkende comfort verminderen.
Nu moet ik heel eerlijk bekennen dat ik nog geen C6 heb gereden, dus het is een beetje een vooroordeel. Wat ik wel aan recente Citroëns gereden (C4 en C5) vind ik te deinerig. Comfort is fijn (soms), maar enig gevoel van wat er onder je gebeurt ook. En dat ontbreekt nog wel eens. Dan vind ik mijn 406 fijner, ook comfortabel, zonder het contact met de weg te verliezen.

Verder vind ik het echt een heel mooie auto, zoals ik al zei de eerste Citroën in jaren. Veel mooier en in ieder geval aparter dan een 5, een E of zelfs een A6.
@ r3fl3x; Als de C4 (zonder hydropneumatische vering) al te deinerig is, denk ik idd dat je dat ook vindt van de C6 (hoewel ik er ook nog niet in heb gereden :( ). Over het contact met de weg zijn duidelijk verschillende meningen over wat fijner is. Als je liever goed contact heb moet je idd niet voor een Citroën gaan.
Eindelijk heeft Citroën weer een auto waar ze trots op kunnen zijn! Schitterende lijnen, en rijdt heerlijk. Af en toe maak ik voor de fun wel eens een proefrit, en deze C6 (maar dan de 2.7HDI) kreeg ik een hele dag mee. Steeds weer stapte ik in om toch nog een rondje te rijden..

Wat ik alleen niet snap: waarom is de C6 zo belachelijk duur?
Ter vergelijking:
Alfa 166 2.4 JTDm 20V 43.720 euro
Audi A6 2.7 TDI 52.275 euro
BMW 525d 56.500 euro
Volvo S80 D5 47.500 euro

Citroën C6 2.7 HDI 60.705 euro !!!!

Alleen de Mercedes E280 CDI Classic zit op hetzelfde prijspijl, 59.500 euro.

Ook opmerkelijk: de Peugeot 607 met 2.7 HDI motor kost ook 61.055 euro, maar dan heb je wel de Executive-uitvoering, terwijl deze bij de C6 73.785 euro kost!!! Zelfs de Jaguar S-Type 2.7D Executive kost “maar” 66.750 euro…

Deze auto is gewoon 13.000 euro te duur, en dat vind ik doodzonde, want ik denk dat dat een van de belangrijkste redenen is dat je ‘m maar zo weinig ziet rijden.

Als er heel toevallig iemand van Citroën Nederland dit leest, kan die misschien uitleggen waarom er zo’n belachelijk hoge prijs voor wordt gevraagd?
Erg leuk om al die verschillende meningen en ideeën over het design te lezen!

Ik vind de achterlichten juist één van de mooiste onderdelen van het ontwerp. Dat de daklijn niet precies doorloopt vind ik juist typisch Citroën en erg fraai. De wielkasten zou ik ook al niet afdekken; bij de C6 ontstaat dan wel een heel groot achterscherm qua oppervlakte.
@ Boxster; Wat zie je dan als concurrenten? IMO zijn dat de E-klasse (€ 51.050), 5-serie(€ 50.400), A6(€44.040), Jaguar S(€60.550), Peugeot 607(€39.585), Renault Vel Satis(€43.035) en Thesis(€48.795). Oke, de C6 mag met zijn €53.500 dan wat duurder zijn, je krijgt er ook meer uitrusting voor terug. Of zie je vooral de Fransen als concurrentie en sla je de Duitsers voor het gemakt maar over?
@ Mr. R.; Vind ik ook, maar jij weet het tenminste te verwoorden! ;)
mn vader heeft er ééntje, 2.7 en een automaat is inderdaad veel aangenamer voor dit type auto. Rijdt wel lekker en over het concept zijn er verdeelde meningen, ik vond er in het begin ook niets aan eens je er inzit, valt het goed mee, qua rijligging beter dan onze vorige, a6
@Mr.R Wat is daar typisch Citroen aan? Kijk eens b.v. naar Cx-en Ds-en, dat zijn juist hele precieze gebalanceerde ontwerpen.
Ahja, wat jullie allemaal over die prijzen zeggen klopt totaal niet. Je moet weten dat je drie soort uitvoeringen hebt, zwaarte van motor niet meegerekend.
@ Boxster; Ik zie het… Met dezelfde motoren (zoals ik stom genoeg niet deed (te veel moeite :P )) is er idd nogal een verschil… Ik heb nog wat meer erop nageslagen, en ik weet ook niet waar dat vandaan komt. :( Mss deels opties, maar dat is niet erg duidelijk. Citroën bouwt er natuurlijk minder van dan de meeste concurrenten, dus de ontwikkelingskosten moeten op minder auto’s toch teruggehaald worden. Daardoor zijn ze mss ook wat duurder…

@ willem; Ik begrijp het, maar moet ik nu de prijzen van alle opties bij alle merken op gaan zoeken om ze gelijk uit te rusten?! Beetje moeilijk. ;)

@ DAT; Idd, de DS, CX en XM hadden ook een doorlopende lijn, en geen duidelijke afscheiding voor de kofferbak, dus eigenlijk is dát idd meer Citroën dan hoe de C6 is, met die kofferbak…
@Boxster, Jouw vraag is terecht en daarvoor volgend uitleeg: Dat contigent van C6 wat Nederland krijgt is niet groot. Tenslotte is de C6 geen massaproduct. En wat doet een importeur in deze situatie? Hij haalt het maximale uit de markt. Goedkoper aanbieden brengt nee verkopen of niet te accepterende levertijden. Jouw vergelijk met het zustermodel 607 brengt mij terug begin de 90er jaren: een Alfa 164 V6 had een prijskaartje van Hfl 92.000.- en het zustermodel Lancia Thema V6 was voor Hfl 125.000.—te krijgen. Argument van de importeur: ook wanneer wij de Alfaprijs hanteren verkopen wij geen stuk meer. Vreemd genoeg hadden deze twee modellen in België wel de zelfde prijs.
@citrofiel:
Neen , je hebt gelijk:) maar het scheelt toch een hap in het budget.
Weten de meeste trouwens dat er een spoiler zich vanachter begint?
Nu ,wij wisten dit niet:)
Plots ging dat ding omhoog toen we 140 reden, efjes verschieten maar wel de moeite waard net zoals die sportstand
De mijne heb ik als ‘jahreswagen’ of demo in Duitsland gekocht en nog even in de republiek laten staan ivm onze fijne BPM.
Verder rijdt het gewoon lekker voor een kilometervreter, het ding loopt gewoon heerlijk rustig en komfortabel en hij is nog niet kapot gegaan.
Wat men van het odel vindt, laat mij geheel siberisch, als ik een Benz had gekocht of een A6 was ik volgens mij met een gelijkwaardige motoriek en uitrusting meer kwijt geweest.
Daarnaast is er gewoon 1 argument een Citroen rijdt als een Citroen
@ alfaman; Contigent? Ik weet niet wat het is, en het staat niet in het woordenboek… :? Maar ik probeer het te snappen. Ze proberen zo veel mogelijk winst te maken, minder verkopen, maar meer winst per auto leidt tot meer winst over all? Zoiets?

@ de sjonnies; Odel? Ik denk model? En over die prijs. Citroën is dus niet duurder dan de Duitsers, maar ze hebben een hogere vanafprijs (en meer opties) om minder te verkopen? Zoals alfaman volgens mij probeerde uit te leggen.
@ Willem: die uitschuifbare spoiler zat helaas niet op de uitvoering die wij voor deze impressie gereden hebben.
Op de foto’s zie je dat deze slechts een klein vast gemonteerd spoilerlipje heeft, welke de mooie ronding in het kofferdeksel onderbreekt.

@ de sjonnies: inderdaad! Een Citroën rijdt als een Citroën!
En dat geldt zeer zeker ook voor de C6, de meest echte Citroën sinds tijden!

w0o0dy: “In het echt is de eerste indruk van dhr van den Brink misschien een beetje artistiek maar blijkt heel toegankelijk en onderhoudend….. verrek het lijkt wel alsof ik de Citroën C6 beschrijf!”

Dank je, w0o0dy.
Ik voel me dan ook helemaal thuis in de C6 en dankzij jouw omschrijving weet ik nu ook waarom. ;)
Het was een gezellig etentje laatst! Erg onderhoudend. :)
Te gekke test, leuk dat onze Michiel ook mee was. Ook natuurlijk een mooi filmpje, maar wat een *piep* muziek.. :P
@citrofiel Vreemd verschil toch? Mijns inziens blijft hierdoor de C6 té exclusief, en zul je ook over 10 jaar nog steeds meer DS-en en CX-en zien rondrijden dan C6-en…

@alfaman Ik begrijp precies wat je bedoelt, maar ik vind het wel zonde. Misschien is de C6 in België en Frankrijk dus ook wel veel goedkoper dan in Nederland?

Eigenlijk moet je lelijke auto’s juist duurder maken, dan blijven die tenminste exclusief! Een C6 voor 40.000 euro en een Kia Opirus voor 120.000 euro, dat lijkt me wel wat…
@ alfaman; Aha! Ik denk het te snappen. NL krijgt slechts een klein deel van de productie toegewezen, en men kan niet meer verkopen dan men heeft!!! Juistem.

@ Boxter; Lijkt me een fantastisch idee!! En over die prijzen, in België en Frankrijk zijn alle auto’s goedkoper dan in het dure NL… :( Maar je bedoelt natuurlijk in verhouding… Nou, geen idee eigenlijk. :)
@Chief_S5: Pas de la haine au Brel, hein!
@citrofiel, sorry: contingent = quota,
@boxster, in België shoppen is niet verkeerd, daar ben ik met jou eens. Dat in 10 jaar meer DS en CX rondrijden, ik denk het niet. C6 wordt zeker 10 jaar produceert. Het probleem van Citroen is het vacuüm tussen de opvolger. Andere merken in deze segment hebben een opvolger klaar staan waneer zich het model nog goed verkoopt. Bij Citroen (en ook Peugeot) moeten de klanten goede vijf jaar wachten op de opvolger, nadat het eigen model uit productie is. Dit is een proces waar merkentrouw niet bevordert word. Zie jij een XM als inruiler voor een nieuwe C6 bij de dealer staan? Geen een! En dat is het hele probleem.
Citroenverkoper moeten de klanten zoeken bij de tegenstander, in princiep niet mis, doch in eigen klantenbestand vissen is heel makkelijker en dat doet de concurrent.
@ alfaman; Maar snapte ik het uiteindelijk nou wel? (zie een eerdere reactie, beginnend met: Aha, ik denk het te….)
En over dat vacuüm ben ik het totaal met je eens. Dat is erg onhandig en inefficitënt, zoals je al aangeeft.
Inefficitënt moet natuurlijk inefficiënt zijn…
www.citrofiel.tk
In 1 woord:

Superauto, nog even en ik hoop er ook 1 te rijden (over n jaar of 5…)
Jammer alleen dat het prototype de Lignage al in 1999 op de Salon stond.
Ik heb het idee dat zelfs Audi daar een beetje styling heeft gepikt en in de A6 heeft gestopt…
Maar ja zo comfortabel en strak als de C6 zal hij nooit worden, het blijft Duits.

Mzl Hans
Goedzo, in iedergeval een echte Citroen.
Heel mooi artikel met foto’s en een leuk filmpje. Ook de tekst was goed hoor!;)
Leukdat je ook helemaal ingegaan bent op die lijnen en verdwijnpunten.
citrofiel evil twin
Trouwens citroen kwam al eens eerder op de markt met breaks zoals de XM break en de CX break.
Dus waarom niet de opvolger de Citroen C6 break?
citroënfreak
Citroën kwam al eens eerder op de markt met breaks zoals de XM break en de CX break.
Dus waarom niet de opvolger de Citroen C6 break?
Waren vooral de CX en de XM (in mindere mate) niet gewoon kei fijne werkpaarden, eigenlijk no-nonsense Breaks met een grote laadcapaciteit en een soort van voorloper van de heftige bestelwagens die we nu hebben?
Tissier bouwde zes wielers op basis van de DS, de CX en de XM die bedoeld waren voor mensen die letterlijk dag en nacht kilometers vraten zoals de beroemde krantenwagens van Hollander (franse koerier) Algemeen Dagblad en de Telegraaf om kranten door heel Europa van vliegveld naar vliegveld te rijden.
Ik denk dat er geen behoeft zal zijn voor een C6break: koop een C8 want de luxe die de klant die een station koopt nu gewend is zal een C6 break denk ik errug duur maken en de krantenjongens …..alles gaat nu digitaal en een 130 PK Sprinter loopt vrolijk 170 – 180 per uur en kost een bak minder dan een C6 voor de koerier !
Btw; Ik weet ook niet of een C6 break wel zo leuk uit zou pakken. De impressies die ik tot nu toe vind op Internet zijn allemaal niets, lijken nog het meest geschikt voor een lijkwagen. Ik denk niet dat Citroën een C6 break kan maken zonder de lijnen van de C6 teniet te doen, en dat haalt gelijk een koopargument weg, het zal een heel comfortabele, maar saaiere break worden, en dan kun je ook al terecht bij Mercedes (die door Autoweek zelfs comfortabeler werd gevonden dan de C6!).
Mijn mening is dat citroen het na de ds en cx weer voor mekaar heeft gekrgen een auto die nog maar net uit is en naar mijn mening nu al een klassieker is En dan natuurlijk de zeer mooie vormgeving en al die techniek daar kunnen de duitsers gewoon niet tegen op!
En nog even terug te komen op de reactie in het begin ik ben nu 17 en ik vind het een mooie auto dus Het is geen oude lullen bak het is een auto voor mensen met smaak!!!
Ik ben 8 jr lang in het rijke bezit geweest van een XM 2.0 injection wat voor mij een vreselijke mooie tijd is geweest .. FANTASTISCHE auto !!!

Toen de C^6 (leuk en toepasselijk dat dakje) verscheen, vond ik het eerst helemaal drie keer niks, ik zag er niet de opvolger van de DS,CX of XM in, maar nu ik er een paar keer zo naar gekeken heb, zie ik meer overeenkomsten met de DS, dan met de CX of XM wat ook wel goed is, zo grijp je terug naar een van de meest opzienbarende auto’s ooit.

Mannen en vrouwen die liever een Duitser kopen.. DOE maar, jullie snappen tóch niet wat écht autorijden is het is tegenwoordig meer file-rijden dan scheuren niet in de laatste plaats om de flits-nichten van de verkeerspolitie !

Wanneer je eenmaal wat volwassener word en begrijpt dat je geen Schumacher heet en dus elke race-aspiratie die je hebt alleen in je dolle dromen beleeft, kun je ervoor kiezen om een RIJDERS-auto te kopen en je kunt lullen wat je wilt, maar comfortabel rijden, daar hebben de Fransen écht kaas van gegeten.!

Vroeger stonden Franse auto’s en Citroën in het bijzonder bekend om de slechte elektronica in de auto’s.. dat is waar en ook ik heb mijn deel daarvan echt wel gehad, er knippert hier en daar eens wat (of juist niet), soms raakte bij mijn XM de computer een beetje in de war en ging ‘ie spontaan op de “SPORT-stand” (hardere vering) maar hij heeft mij nóóit laten staan !

Als je tegenwoordig ziet dat zelfs Mercedessen en BMW’s , ja zelfs Toyota’s zijn niet meer 100% storings-vrij !! dan kun je stellen dat Citroën toch écht een serieus merk is met mooie, goede auto’s .. De C^6 is een auto die je moet pákken, het is een auto waar je emotie bij moet hebben, het is geen grijze muis, maar een reis-gezel waarin je zéker op de langere ritten zéér comfortabel kunt rijden.Dit is een auto die vanzelf uitnodigd om een mooi stuk klassieke muziek op te zoeken.! Maar houd u van de stampende teringherrie die tegenwoordig mooi gevonden word.. koop gerust een BMW hoor..
De C^6 heeft in mijn ogen maar een páár nadelen.

1) Ik vind de neus van de C^6 teveel op de rest van de Citroëns lijken en daarmee is het onderscheidende van het TOP-model teniet gedaan, da’s jammer.. ik hou wel van een aparte neus die je kunt herkennen op kilometers afstand.

2) Ik had het net als anderen van dit lijstje, mooier gevonden als men de wielkasten inderdaad IETS bedekt had.

3) De prijs.. Ik kan ‘m namelijk de eerste paar jaar nog niet betalen :( maar wees blij met de lage inruil van een Citroën .. want met deze prijzen komen de huidige C^6’jes toch al redelijk snel binnen het bereik van een grote groep mensen. Mocht er hier iemand zijn die er een mag gaan uitzoeken van de baas, ik wil er graag een automaat in, een navigatiesysteem en het liefst in de kleuren, Champagne of donkerblauw, ik kom ‘m over een paar jaar ophalen als u erop uitgekeken bent en de prijs meer binnen mijn bereik ligt ! ;)
@ Boterletter; Ik ben Citrofiel, houd dus van de C6, maar ook van de “stampende teringherrie die tegenwoordig mooi gevonden wordt” (ik ben jong, dus ik ben er mee opgegroeid/aan gewend). Wat nu?! Mag ik nu de C6 niet meer mooi vinden of moet ik nu van klassieke muziek gaan houden of zo? Geen enkele combinatie is onmogelijk, en stereotypen kloppen niet altijd…
Citrofiel: “of moet ik nu van klassieke muziek gaan houden of zo?”

JA !! ;) ;)

…en van J. Brel, E. Piaf, enz…
@ Michiel; Liever niet… ;)
Sinds 1/2/2007 rijd ik met een C6 2,2 HDI en ben de gelukkigste chauffeur van West Europa !
C6 is een geweldige auto : mooie lijn (streling voor het oog) , superieur confort (confortabele zetels en zachte vering ) , ruim interieur , kwalitatieve afwerking binnen en buiten , laag verbruik ( gemiddeld 7l/100km ) , motorvermogen van 163 pk is ruim voldoende (100km/u in minder dan 10 sec. ) , rijke basisuitrusting …. kortom een heerlijke auto om mee te rijden … wat moet en kan een mens zich nog meer wensen !
Ik hoop dat ze er ook nog een dikkere motor in leggen, een sprintje van 0 – 100 in zo’n 6 seconden zou niet mistaan. Verder een prachtwagen. Eén minpuntje mischien, het brave interieur, spijtig geen éénspakig stuur of een met vaste kern. En de gps die staat zo lelijk als een bult op het dashbord, mischien hadden ze dat ook kunnen projecteren. Je kan het nog zo gek niet bedenken of citroen kan het voor je doen.
@ parisi; De belangrijkste dingen van de navi worden ook geprojecteerd op het HUD, pijltje links/rechts/rechtdoor. Voor de uitgebreidere info moet je idd nog naar het scherm. En het stuur is idd jammerlijk braaf.
@ ah oke bedankt dat wist ik niet.

Ik deze wagen 2 dagen geleden trouwens voor het eerst zien rijden en parkeren, ik moet zeggen dat hij er in het echt nog veel groter uitziet. Het grappige was dat de bestuurder nog niet echt met zijn C6 overweg kon, hij kreeg de neus namelijk niet recht ingestuurd. ‘het was nogal smal’ Maar die neus is dan ook wel lang. Ik ben hem toen ook maar gaan zeggen dat aan de achterkant van het gebouw nog parkeerplaats te over was. Hij begon te lachen en bedankte mij en reed naar die andere parking. C6 rijders zijn ook een ras apart. Probeer dat maar eens tegen een bestuurder van bv. een dikke bmw te gaan zeggen.
@ citrofiel

Ik ben trouwens verzot van deze citroen, je maakt er zo een lekker anti – statement mee. bmw, merc rijders kijken je argwanend en een beetje ‘wat is me dat ?’ aan maar dan zou ik denken in mezelf ‘je m’en fous’ jullie weten niet wat je mist.

Ik hoop hem dan ooit ook eens te rijden, maar momenteel buiten men budget. En een wagen koop je hier met twee dus ook de andere proberen te overtuigen, maar die had liever de lancia thesis. Ik denk dat er nog een goed gepraat moet worden, maar wat we ook kiezen het zal altijd speciaal zijn.
@ parisi; “maar wat we ook kiezen het zal altijd speciaal zijn.”
Goed zo! Als ik iets leuk vind is het speciale auto’s, gewoon anders zijn dan de rest. Belangrijker dan wat dan ook vind ik hoe speciaal een auto is, dus helemaal toppie! ;)
Men kijkt inderdaad veel en vaak naar de C6, hij schijnt niet agressief over te komen want van de meeste weggebruikers krijg ik goedkeurende knikjes, BMW rijders kijken niet, mercedes rijders en Audi rijders wel……….en dat komt echt niet door mijn kop hoor !
@ de sjonnies; Citaat: “en dat komt echt niet door mijn kop hoor!”
Nounou, niet zo bescheiden… ;)
@ sjonnies

proficiat met je prachtige wagen. Nu ben ik wel een tikkeltje heel erg jaloers. :)
Welke kleur heeft hij, en het interieur ?
La C6 est la plus belle voiture de la monde! Et aussi la DS, bien sûr! Vive la France et vive la Citroën!
Ik begrijp er niet veel van, wel heel grondig getest.

http://www.autoreview.ru/archive/2006/21/300C_C6_GS300/
Ik heb vorige week het voorrecht gehad om eens 200 km in de C6 2,7 HDI te mogen rijden. Het is een heel makkelijke auto om mee te rijden dus als bestuurder vind je het al snel normaal maar echt iedereen om je heen kijkt! Het is echt een heel bijzondere auto. En rijden? Tja, la DS is terug. Vering, vering en nog meer vering. Zelf in vergelijking met de C5. Of rijders van Duitse auto’s hier aan kunnen en willen wennen? Ik vraag het me af.
@ C5 rijder; Ik zou zelfs zeggen: Gefeliciteerd met deze ervaring! Het lijkt me fantastisch. Helaas heb ik het voorrecht nog niet mogen ontvangen, dus ik wacht nog maar vol begeerte op een aanbieding… Enne, laat die rijders van Duitsers er maar niet aan wennen, dan blijft de C6 tenminste speciaal. Het moet geen allemansvriendje zijn.
@ parisi; Dat is zeker uitgebreid, zelfs het lichtpatroon van de koplampen wordt bekeken?! Helaas niet gewonnen trouwens. De C6 is tweede geworden met 815 punten, tegenover 855 voor de Lexus en 805 voor de Chrysler.

@ Vive la FRANCE!; Duidelijk… ;)
Ben ik de enige die aan de Sunbeam Rapier moet denken?

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/df/Sunbeam.rapier.arp.jpg

– Apache
Hoe kun je nou een citroen met een andere vergelijken, de hele gedachte achter de auto is anders dan bij anderen. Voorbeeldje, bij de duitsers en andere is de auto altijd mannelijk, bij een fransoos vrouwelijk. Dan heb je 3 keuzes,
Renault, een vrouw met dikke kont
Peugeot, het gewone buurmeisje
Citroen, de elegante dame

Trouwens onzin, dat citroen stijlkunstje doet om op te vallen. Ik denk dat ze zich nog inhouden. In dit segment mag je niet te afwijkend zijn, onopvallend opvallend zijn is de kunst! En de DS blonk daar in uit!

Wat prijs betreft, (belgie) €60000, daar heb ik geen duitser voor die in de buurt komt. Ok ik heb een A4 met opties of een A6 zonder, of een standaar lekijke 5 en mercedes wil ik niet (heb nu een en dat is een ramp). Ik mis het veercomfort enorm (hiervoor een xantia break) nu moet ik daadwerkelijk afremmen voor een drempel :-))

Mijn volgende wordt zeker en vast weer een citroentje. En ja ik hoop dat de nieuwe C5 nog gewaagder wordt.
@ panino; De DS onopvallend?! Hij was juist superópvallend naar mijn weten! En over die C5, ik geloof dat je de topics over de nieuwe C5 op autoblog al gevonden hebt…

@ Apache; Ik geloof het wel….
Wat een prachtige auto. Zo hoort een voiture er uit te zien. Van mij mag iemand Henry Chapron weer tot leven wekken en m een c6 geven … niet dat ik er dan 1 kan kopen, maar alleen om te zien wat hij er mee zou doen.
ik vind die recht-voor-zijn-raap Duitse koekblikken eerlijk gezegd helemáál niet goed voor je status: kleurloos, humorloos, stijlloos. Zo’n Citroen is oneindig veel geraffineerder, mooier en comfortabeler dan welk Duits geval ook.
… nu maar hopen dat de C6 net zo snel in waarde daalt als al zijn voorgangers … ik rij nu in mijn 4e XM en ben over een paar jaar toch echt toe aan iets nieuws … En om dan in een C5 te moeten stappen is ook zo wat … Dat gevoel had ik vroeger ook toen ik nog BX reed … prima auto maar de buurman had er ook een.
Met de C4 enC6 heeft Citroen de eigen identiteit weer te pakken…bravo. Niet dat de C5 bijvoorbeeld slecht rijdt, maar wat is dat een lompe auto zeg. De C6 is klasse, nu maar hopen dat de C6 niet zo’n lease-uitstraling krijgt als de C5, BMW 5, Mercedes E, Audi A4/6 en noem zo maar op.
En dan mag ‘ie best donkerblauw, zwart of grijs zijn, die fantasieloze kleuren waar iedereen nog steeds voor lijkt te gaan op die standaard leasebakken. De C6 blijft ook met zo’n kleur nog steeds exclusief.
De auto ziet er niet uit.
Als ik een citroen moest nemen zou ik liever lopen naar me werk !.


Ik heb liever een Golf 2 dan !!
@ Mario; Veel plezier in je Golf II dan, terwijl ik lekker in mijn (denkbeeldige) C6 cruise! ;)
Ik vind het eerlijk gezegd een zeer aparte auto, maar ik vind het jammer dat mensen de MB-E, BMW 5 en de Audi a4/6 er bij betrekken.
De autos in dit segment zijn naar mijn inzien een stuk beter op de toekomst voorbereid dan de fransosen.
Heb hier een MB E en een Audi a6 staan en die hebben ons tot nu toe niet in de steek gelaten.
De E is een 270cdi elegance uitvoering met alle toeters en bellen die je zou verwachten in een S en de A6 is een keurige 2,5 tdi met 180pk, bijde automaat.

Ik hoop niet dat ik zover geestelijk aftakel dat ik het in mijn kop haal om ooit een citroen te gaan kopen.

Doe mij maar een 24 in een dozijn duitser waarvan ik weet wanneer ik de auto nodig ben deze ook werkt.
das een stuk belangrijker dan zon overdesigned formloos koekblik. tis geen italiaan!
Ik heb de C6 onderworpen aan een optische kwaliteits inspectie. Dat vindt ik altijd leuk bij Citroens bekijken. En ja, ik heb bij een C6 tijdens een Citroen treffen betrapt op een afwerk slordigheidje. En niemand bij de dealer die tijdens het rijklaar maken van die C6 het opgevallen is. Het betreft een schroefje die ergens hoort, maar tussen een plastic kap en het rechter achterraampje tussen een kloofje ligt. Het is een kwestie van het schroefje tussen het spleetje eruit te friemelen en klaar is Kees. Verder heb ik niets kunnen vinden. De koplampen zijn goed bevestigd en zo ook de achterlichten. De sierstrippen zijn goed gemonteerd. Verder een prachtige auto, met een prachtig gebogen achterruit. Het stuurwiel is opvallend klein.
De C6 die ik geinspecteerd heb heb ik ook een foto van gemaakt, maar die kan ik niet op het blog plaatsen. Verder hulde voor het kiezen van JBL speakers!
@ Tim. ik heb zo’n duitse ‘wonder’ gehad en 2 keer toe een bak ellende. Die BMW 530 D heb ik na 6 maanden terug gedaan naar de dealer omdat hij alleen maar kapot ging. Toen nog een fout gemaakt om ee A6 3.0 Tdi te kopen en daar was ook wat mee. Veel electronica problemen en in mei dit jaar liep de aircopomp kapot in Frankrijk met 30 graden. En deze auto’s heb ik nieuw aangeschaft.
Nu rijd ik een C6 2.7 Hdi en wil je het weten: het rijdt 10 keer beter en de diesel loopt veeeel mooier.

Dus laat mij maar achterlijk zijn maar mij zie je niet in zo’n duitse orgel meer.
@ Dennis; Dit soort verhalen maken mij nou helemaal blij… :D

@ Sven; Dito. ;)
Het enige positief is het interieur maar het exterieur is gwn zo frans (lees: ziet er ongeloofelijk onstabiel, lelijk en traag uit)
Ergens kan ik er toch in komen dat je voor zo een auto kiest
@ rs; Dat hij een Frans exterieur heeft vind ik niet zo gek… En wat je dan weer van dat Franse exterieur vindt, is natuurlijk geheel persoonlijk. In de ogen van experts (lees: Michiel v/d Brink :P , zie filmpje) ziet het er goed uit, dus onstabiel…? Lelijk is persoonlijk, en een conclusie, geen argument. En traag… :? Ziet een A6, 5-serie of E-klasse er snel uit dan? Volgens mij heeft geen enkele auto in deze klasse een snel, dynamisch uiterlijk. Het segment is heel behoudend, en Citroën springt daaruit. Niet in ‘snelheid’ dus, maar in een compleet andere bouw en andere eisen.
2.7 hdi turbo exclusive, slordige 80.000 euro: banden na 25000km nieuw stel banden met mijn rustige rijstijl. Nieuwe banden (zelfde merk michelin en type) maken gigantisch lawaai. Profile tyre centre geeft schuld aan Michelin. Mijn lol is er helaas na 40.000km vanaf.
Ik heb van de week met een 2.2 gereden met alle opties en ikmoet zeggen hij doet niet veel onder voor mijn 2.7 Hdi.
Loopt erg mooi en zeer snel.
Jammer dat plmc6 er ellende mee heeft. Ik zou er niet mee naar Profile gaan maar naar Citroen. Ik hoop niet dat de lol er zo vanaf is dat je in een duitse orgel stapt want daar heb ik een bak ellende mee gehad. Lees mijn verhaal van 1 nov maar.
Ik vind het raar want ik heb er nu 50.000km op staan en heb nog steeds de eerste banden eronder. En ik rij niet echt rustig.
Maar goed ik heb ooit een Ster gehad en die had dat rond de 20.000km dat de achterbanden elke keer glad waren.

Nooit geen duitse trekker meer voor mij. Ik heb verschillende gehad en ik vind het allemaal troep. Dit is mn 6e Citroen en nooit problemen gehad. En waar ik echt mee heb gevlogen en waarmee ik al dat duitse spul achter me heb kunnen laten was een Xantia Activa V6. Geweldig wat een beest was dat. Een chippie erin en 230 peekaatjes. Nu is het niet bijzonder veel meer maar 10 jaar terug wel.

Ik rij nu met veel plezier een C6 en heb medelijden met al die mensen die 50.000 km in een Duitse stuiterbak afleggen.
@ plmc6; Tsja… Op zich hebben banden weinig met de auto te maken, dus geef Citroën hier aub niet de schuld van! En ook vreemd dat je dit met je eerdere setje banden dan niet had… :? Hopelijk voor jou is het een maandagmorgenband…
Vandaag heb ik een hele dag mogen sturen in de oude Xantia van mijn broer.
Mijn mening over Citroen is 360 graden om in positieve zin. Kan zijn dat mijn broer een zeer goed exemplaar heeft gekocht, maar het is een waar genot dat comfort!
De 2cv’s waar ik dikwils mee gereden heb en zelfs een DS zijn niet te vergelijken met de Xantia die mijn broer nu in zijn collectie heeft. Tekort komingen vallen me niet meer op. Had nooid verwacht dat het zoveel rijplezier met zich mee brengt een goed werkend veerbollen systeem. En diesel notabene. Geen haast, en minachtend denkend aan Duitse auto’s. Frans comfort is toch iets apparts.
Wat Dennis schrijft is waar. Duitse auto’s zijn stuiterbakken. Daarbij lach ik alle Duitsers in Duitsland uit dat die auto’s van hun niks waard zijn. Komt door die Xantia van mij broer. ik vindt zelfs japanse auto’s nu saai. Wat een dagje Citroen niet kan doen met je. En de betrouwbaarheid, ik neem een pech geval voor lief en geniet van de dagen dat alle wegen lijken alsof alle wegen nieuw vers kuilenloos geasfalteerd zijn.
Citroen rijdt ‘inderdaad’ als een Citroen.
De test van 25-11-2005 heeft mij een (late) reactie weten te ontlokken (pas op 26-11-2007), maar op de bovenstaande reacties wil ik toch ook graag reageren.
Het heeft me veel tijd gekost om te bepalen wat ik van de C 6 vond. Tot voor kort vond ik hem wel “apart”, maar dat vind ik niet zo erg duidelijk. Nu weet ik, dat ik hem mooi vind en wel héél erg mooi. In zijn klasse de mooiste, die er is! Maar…….
Ik ben een uitgesproken autoliefhebber en koop daarom de auto, die IK mooi vind en het zal me werkelijk worst wezen, wat anderen daarvan vinden. Alleen ben ik niet “gebonden” aan een merk of een land en daarom begrijp ik iets niet goed: Waarom zetten mensen zich zo laatdunkend af tegen de merken, die ze niet willen kopen?
Duitse stuiterbakken? Geen dynamisch karakter? Banale uitstraling, enz? Ik denk, dat dit voor het merendeel ongefundeerde en misschien ook wel gefrustreerde kwalificaties zijn. Ik ben er namelijk geheel van overtuigd, dat bij een test tussen 5-serie, A 6 en E-klasse tegen een C 6 in de vergelijkbare motorinhoudsklasse bij een ritje over de Alpenpassen (geen autosnelwegen!), de C 6 een eervolle vierde plaats zou behalen. Mij kan het niets schelen; ik zou toch voor de C 6 gaan, maar zij, die het niet met me eens zijn, zijn volgens mijn bescheiden mening geen autokenners. De Duitse autoindustrie, -ja ook VW, Opel en Ford -, hebben zich steeds meer gefocussed op snelheid. De onderstellen zijn daar ook op afgesteld en dan moet je wel concessies doen aan het comfort. Maar ze behoren wel tot het beste, wat er voor geld te koop is.
Niet mee eens? Ook goed! Maar het land zal het weten: Ik ga voor de C 6!
Groetjes!
ben het eens met de ex Saab rijder. Van oudsher ben ik blind Citroenliefhebber (ben in DS geboren) en heb ze allemaal meerdere malen gehad in alle types en uitvoering. De laatste 10 jaar noodgedwongen vreemd gegaan vanwege gebrek aan XM opvolger: Lancia Kappa, BMW, Mercedes, Saab, Volvo. Allemaal genieten (behalve Mercedes 250 D, slechte zitcomfort en achterwielaandrijving). Met name de BMW 530D kan ik geen stuiterbak noemen en heb er erg van genoten. Vooral met droog weer (achterwielaandrijving, ‘mooiweer-auto’). Volvo S80 is nog altijd een favoriet en kanjer (180.00km). Maar de C6 heeft me toch weer verleid en eigenlijk had ik geen keuze, zo bijzonder en mooi en eigenwijs. Als ik een stoere A6 zie (heeeeel vaak, veel vertegenwoordigers in NL) dan ben ik blij met m’n keuze. Maar super rijeigenschappen zijn niet meer exclusief voor Citroen. Integendeel!
@ 9000cse; Tsja, als iets niet je smaak is, ben je er al snel negatief over.
“Ik ga voor de C 6!” Ja? Komt er echt een bij jou? Lucky bastard…

@ plmc6; Heeft je al verleid? Dus je hebt er al een? Lucky bastard…

Als ik zie hoe veel mensen op dit forum een C6 hebben, vind ik mezelf heel zielig. ;) Nee hoor, maar wel heel opvallend dat dit C6-rijders lijkt te trekken. Mss om tegen de vooroordelen in te gaan?
@ Citrofiel:

Inderdaad valt 2008 de beslissing en dat is niet meer ver weg. De C 6 staat als 2.7 HDiF V6 Exclusive inderdaad bovenaan op het verlanglijstje, dicht gevolgd door…… Ik laat de spanning er nog even in.
Overigens beken je door je antwoord aan mij hierboven, dat je DUS geen objectieve autoliefhebber bent, want als Citrofiel zeg je: Als het maar Citroën is, vind ik het mooi. Al het andere stelt niets voor.
En ik vind het een beetje jammer, dat je niet ingaat op m’n test over de Alpen. Is het soms een beetje moeilijk om toe te geven, dat…….
Geeft overigens ook niets. Vriendelijke groet!
@ Citrofiel; Laat ik nu net tien minuten geleden een bekentenis hebben gedaan (bij de quiz). Mijn naam is eigenlijk niet helemaal meer passend, aangezien ik een autoblogger ben, veel meer open sta voor andere merken. Frankrijk in het algemeen en Italië zijn goed, en veel andere merken/modellen is ook niets mis mee. Ik walg er niet van. Alleen houd ik meer van ‘apart zijn’ (ja, ik weet het, dat is een vooroordeel over cirtrofielen, en bij mij waar!), dus massamerken zullen er bij mij niet snel door komen. Bij een keuze tussen een Citroën en een ander model zou ik echter niet (meer) vanzelfsprekend de Citro nemen, maar ook nog serieus kijken naar de andere(n). Hoewel Citroën natuurlijk altijd een plekje in mijn hart heeft. ;)
Wat moet ik zeggen over de Alpentest? Wat kan ik er over zeggen? Behalve dat ik het er helemaal mee eens ben…?
:lol: Ik ben zo vol van mijn naam dat ik zelfs anderen er mee aanspreek. Mijn vorige reactie was natuurlijk aan 9000cse gericht.
@ Citrofiel

Leuke reactie! Je bent dus toch een autoliefhebber en waarschijnlijk nog een beetje objectief ook. Nog veel autoplezier toegewenst!
Heb vanmorgen eindelijk een proefrit gemaakt in een 2.7 diesel en wat een ongekend mooie auto. Donkergrijs, zwart interieur. Helemaal goed. Zeer ontspannend om te rijden ook, niet een auto waar je snel te hard in rijdt. Maar als je wilt, ben je meestal nog als eerste bij het stoplicht weg ;-)
@ 9000cse; Dank je! Jij ook!

@ r3fl3x; De ultieme combinatie. Luxe, comfort én snelheid. :) :P
@Vive la France!: “La C6 est la plus belle voiture de la monde!” Met zo’n nickname zou je toch beter moeten weten. “Monde” is mannelijk. Heck, er is zelfs een krant met die naam: “LE monde”. Je zin wordt dan “La C6 est la plus belle voiture du monde”. Of, en zo zou het uit mijn bek rollen: “la C6 est la plus belle bagnole au monde” – dus niet “du monde”.
Ik ben 19 jaar, maar als ik het geld had kocht ik met 110 % de citroen c6, er is niks aan om in een dikke bmw of audi te rijden, citroen is altijd al anders dan anders geweest, heeft zijn eigen stijl. doe mij maar zo’n zwevend tapijt op wielen i.p.v een stuiterende bmw!

alleen is het erg jammer dat citroen de duitsers achterna gaat ( de nieuwe c5 die in 2008 uitkomt) maarja ze hebben geen keus.
@ Herke, inderdaad. De nieuwe C5 heeft een Duits uiterlijk, en gewone vering op de goedkopere modellen. Met het uiterlijk vind ik echt niets mis. Het is wel minder apart, dat is zeker. Maar niet lelijker. Qua vering moeten ze ook wel om een grotere klantenkring aan te spreken, maar ik hoop dat het comfortabel gestemd blijft. En de echte citrofielen zullen maar een duurdere moeten kopen, of een tweedehands, iets later.
Ben het eigenlijk compleet eens met je post, muv de leeftijd. ;)

@ BaRa; Franstalig? Dat zoiets je meteen opvalt? Of ben je Autoblog letter voor letter aan het uitpluizen op zoek naar fouten. ;)
@Citrofiel: tot je 18e in een franstalig land, dat gom je niet zomaar weg. En af en toe heb ik wel eens zin om te zeuren ;-)
Hoe kun je dit nou mooi vinden.. net als die koplampen van de nieuwe Laguna..

daarom blijf ik maar bij mijn motto:
“Liever oud en Japans dan nieuw en Frans.”
@ RDB; Je hebt het alleen over mooi zijn. Jij vindt oud en Japans dus mooier dan de nieuwe Franse auto’s? Lijkt me sterk, maar smaak is heel persoonlijk, weten we. Vind je eigenlijk alle Franse auto’s niets, of zijn de nieuwe Laguna en de C6 (inderdaad behoorlijk smaakgebonden auto’s) de uitspringers. Wat vind je bijvoorbeeld van de Peugeot 207/308, of een Citroën C4, of de nieuwe C5?
als ik kijk naar de meeste reactie,s dan zie ik mensen die zich jonger voor doen dan ze zijn .
wat is er mis mee met zo,n auto.
pure luxe in plaats de zogenaamde sportieve gedrag.
glijden over de weg dan hobbelen ,qua vering daar kan geen duitse auto aan tippen en ook geen mercedes of audi .
nee ,weinig mensen weten wat echt rijden is .
@ Bara, oeps spelfout! :oops:
@ Bara, welk franstalig land? Frankrijk?
@ h.l.k.; Mee eens. Hoewel er ook genoeg jongeren op autoblog zijn. Ik ben het tegenovergestelde van wat jij beschrijft. Ik doe me ouder voor dan ik ben. XD
A. van der Brug
Wil toch even mijn mening kwijt richting al die mensen, die maar blijven blaten over hun duitse auto.
Altijd maar die opmerkingen, dat Citroëns niet goed zouden zijn. Allemaal pure onzin. Zelf ben ik in het trotse bezit van een 12 (!!!) jaar oude Xantia. Wat een heerlijke auto. Comfort staat op een héél hoog niveau, terwijl duitse auto’s alleen maar hard zitten en ook nog eens veel te duur zijn.
Daarnaast nog het feit, dat een Citroën onbetrouwbaar zou zijn. Wat een gezwets. In een laats gelezen artikel over betrouwbaarheid kwam bijvoorbeeld een Citroën Xsara beter uit de bus – auto’s van 2 en 3 jaar oud – dan een bmw 7 (let op het verschil in klasse!!!) Dus hoezo: een duitse auto is beter. Een Xantia van 6 à 7 jaar oud, doet het beter dan een Opel Vectra van vergelijkbare leeftijd. Tot slot wil ik nog kwijt over de C6: het is een hele mooie auto. Samen met de DS/ID, de CX en de XM zo’n beetje de mooiste auto ooit gemaakt en ontworpen met heel veel durf. Iets waar ik tegenwoordig maar een handje vol auto’s op betrap!!
@ Tombnolz

mag het voor jouw een ontnuchtering zijn dat haast alle auto’s rond die tijd barslecht in de veiligheid waren. Zoek even de bmw 3 op en kijk dat is even schrikken niet ? http://www.euroncap.com/tests/bmw_3_series_1997/15.aspx
A. van der Brug
Reactie op Tombnolz:
1. moet het toch ff kwijt: graag A. van der Brug i.p.v. A. van der Burg
2. Er is wel een verschil tussen nu en vroeger en derhalve gaat vergelijking best wel beetje mank. Vroeger waren er andere manieren van testen en ook andere eisen. Een auto van tien jaar geleden vergelijken met huidge stand van zaken, is dan ook zacht gezegd niet echt eerlijk te noemen.
Daarnaast zijn er auto’s geweest, die volgens mij veel onveiliger waren. Bij uitwijken op je kant gaan, kan ik nou niet echt representatief noemen.
En kijk dan maar eens naar de Rover 100. Kijk en…huiver!!!
www.citrofiel.tk
Vind het ook jammer dat dat stukje over de Xantia opeens ZO in de media moest verschijnen. Inderdaad een auto van ruim 10 jaar geleden is niet te vergelijken met het huidige gamma.
Wat ik wel vond was dat de Xantia juist veilig aanvoelde toen ik overstapte van mijn AX naar de Xantia.

En ja, dat duitse spul wil ik ook niet teveel over zeggen, ik reed laatst in de 530 van een oom van mij, maar ik ben mijn XM gewend en reed toen over een drempeltje…

Eerder heb ik dezelfde inschattingsfout gemaakt toen ik met een Marbella een drempeltje wilde pakken terwijl ik mijn Xantia gewend was…

Nee, die C6 is niet zo slecht, rijdt subliem en zoals ik al zei, die hydropneumatique en het design van de grote Cit’s zijn voor mij toch echt super!

Verder heb ik nog een Digit uit 1985, maar als ik daar in rijd, dan geniet ik ook altijd weer van dat supercomfort zeg…in duitse auto’s echt niet te vinden.

Mzl. Hans
ik-in-mijn-citroen.hyves.nl (Checkit out en wordt gratis lid!)
http://www.citrofiel.tk
@ Parisi & A. van der Brug:

‘k Weet dat wel hoor. Maar hoe je ’t nu draait of keert, je rijdt vandaag met een onveilige auto rond, hoe goed en mooi en leuk ook… Maar als u zich daar geen zorgen om maakt, mij best. Mijn tante rijdt ook met een Xantia 1.9sd en daar rijd ik maandelijks ook mee. En ja, het rijdt best goed en is uiterst comfortabel. Hij heeft maar 160.000 echte km, maar ik ken ook iemand met het dubbele op de teller.

Mijn broer reed tot 2m geleden met een Volvo 940. Echt zo’n auto waarvan iedereen beweert dat hij superveilig is, maar kijk eens hoe hij het doet ten opzichte van een onnozele Modus: http://www.autoblog.nl/archive/2007/09/30/daarom-rijd-je-modus

Toen waren ze misschien veiliger dan het gros, maar echt veilig waren ze toen niet en zijn ze nu zeker niet.
Echt!……ik vind hem (net als elke citroen) spuug en spuuuuuuuuuuuuuug lelijk!
Hij is nog lelijker dan al die anderen!
Zelfs een volvo vind ik mooier dan zit ding!
Vooral de voorkant is niet om aan te zien!

Gelukkig kunnen mijn ouders hem niet betalen.
@ Tombnolz; A. van der Brug had het nergens over veiligheid, alleen over betrouwbaarheid. Iets heel anders. Jouw opmerking was dan ook een beetje vreemd… En dat hij onveilig is. Doh… :roll: Alsof anderen het zo veel beter deden inderdaad.

@ willem; Gelukkig valt er geen C6 in handen van een persoon zoals jij. ;)

@ citrofiel.tk; Een Digit? Stoer!
www.citrofiel.tk
@ Willem,
En wat rijden je ouders dan? Japans? …

@ citrofiel,
Digit is zeker stoer.
Wil je hem kopen voor paar honderd? Heb een andere op het oog namelijk… ;-)

Mzl. Hans
A. van der Brug
@ Willem,
Denk toch dat je je eens na moet laten kijken. C6 NIET mooi? Gewoon geen smaak.
@ citrofiel,
Gelukkig weten wij wel beter ;)
Nieuwe C5 al gezien…? Mooi is ie hè? Heb al belofte van garage voor proefrit. Kan bijna niet wachten. Heel benieuwd!!!!
www.citrofiel.tk
Nieuwe C5 is inderdaad super ook!
Ik zou echter wel voor de topmodellen met HP-vering gaan natuurlijk!

Hans
Het is toch gewoon ernstig!?!?
Als je niet ziet dat dit ding lelijk is, is er echt iets goed mis met jouw smaak!!!!!!!
je moet toch wel zien dat zelfs een auto van een kleutertekening mooier is!?
Mijn ouders hebben een oude peugeot, en ik vind dat niet erg!
Die is tenminste mooier dan dit schepsel.
Dit citroentje is totaaaaaaaaaaaaaaaaaal niet veilig, hij is namelijk erg schadelijk voor je ogen.

-edit: doe normaal-
Dhr. M.F.C. van Berkensteijn
Geachte, heer of mevrouw

Ik ben het uitermate eens met de jonge heer Willem.

De citroën C6 vind Ik uitermate een zeer slechte structuur hebben.
De constructie is abomenaal ordinair en de verlichting is te zwak voor een auto van deze prijs klasse.
En face is het theoretisch alsof gij naar gazelle uitwerpselen kijkt.
Door de horizontale lijnen die aan het logo bevestigd zijn, lijkt het net alsof u naar een zeer misvormde kreeft kijkt.
Deze auto zou totaal niet passen in mijn omgeving, omdat ik niet op de schroothoop woon.
En voor zo’n afzichtelijk maar groot schepsel, is het zo dat u claustrofobie krijgt als u er instapt.
Ik zou geen cent van mijn vermogen uitgeven aan zo’n bespottelijk stuk metaal.

Gegroet, Dhr M.F.C. van Berkensteijn.
-edit: dag dag-
-edit: jaaa dag dag-
Prachtige auto, maar ofwel doe je een test, ofwel geef je een opsomming der feiten. Weeral krijgen we niets te horen over het gebruiksgemak, zitcomfort, verbruik e.d.
@ Willem; Ten eerste, smaak is persoonlijk. Leg me niets op, en scheld me aub niet uit…

@ A. van der Brug; Hij kwam me voorbij stuiven. Alleen de achterkant gezien dus. Maar dat was veelbelovend!

@ Dhr. M.F.C. van Berkensteijn; Fantastisch. Je taalgebruik. :lol:

@ Citrofakker; Willem, houd maar op…

@ Hans; Ik ben voorlopig nog niet aan een auto toe… (jaja, had je niet verwacht hè?)
www.citrofiel.tk
Zullen we dan nu weer naar die vette C6 toegaan?

Mzl. Hans
ik wil toch nog even een reactie geven op de meeste reacties hier,

betreffende de kwaliteit van de Citroën’s, ze zijn nooit slecht geweest, ze hebben een periode gehad met: de XM mk1 dat ze er meer electronica inpropten dan ze aan konden. Dit zorgde voor de nodige storingen. bijv. ABS lampjes die aangingen, of zomaar op het display aangeven dat het koelwaterpeil te laag is. Gelukkig zijn deze problemen bij de Mk2 opgelost. Tevens was het zo dat je bij de gemiddelde golf/passat nog raamslingers had, geen abs enz enz..

Nog even wat uit de wereld helpen… de gevoeligheid van het veersysteem.. als je het netjes behandeld(zoals je met elke normale auto doet) gaat het niet kapot, eens in de 120dkm veerbollen vervangen à 30 euro per stuk. en je kan er weer flink tegen aan..

tuurlijk heeft een Citroën weleens wat, maar mensen willen graag overdrijven, zoals bijv de reactie van een zeker iemand die binnen 25dkm de banden op heeft van z’n c6. waarschijnlijk rijdt dit karakter op 2 wielen door de bochten. Of hij heeft een keer flink een stoeprand gepakt met z’n c6’je zodat z’n sporing niet meer klopt.. of het is een fout geweest in de banden..
En zeuren over dat na 40dkm de lol wel op is kan ik me niet voorstellen. Waarschijnlijk heeft deze persoon geen c6 maar rijdt in een audi o.i.d. en is gewoon ontzettend jaloers.. want geef nou heel eerlijk toe,, al zouden de banden binnen 25.000 km opzijn. Zou dat uitmaken voor mensen die een c6 kunnen betalen? ik denk het niet, die piepen niet over 400 euro voor een paar bandjes.. doen ze dat wel? kunnen ze beter een c1 kopen!

Elk merk heeft wel wat, bijv..

Polo –> zeer slechte versnellingsbak
Twingo –> Waterpomp en wiellagers zwakpunt
BMW –> E46 plaatwerk zeer slecht
Golf tdi’s na 1998 –> moeten vaak eerst een blokkie om volgas getrapt worden voordat ze de roetmeting doorkomen
Mercedes Vito–> zeer slechte motoren
Ax—> slechte aandrijfas hoezen zodat de aandrijfassen kapot lopen.

ongetwijfeld zullen nu de reacties binnenlopen: ja maar mijn golf rookt niet, nee nooit problemen gehad met de Vito. Kan best maar dit zijn mijn ervaringen.. geen enkel merk is perfect wel weet ik dat de Citroën C6 onder hevige kwaliteitscontrole is onderworpen. Dus met de kwaliteit zal het wel pluis zitten.

Iedereen is zo vol van Duits, ok het heeft wat. Je weet in ieder geval dat je niet uitgelachen zal worden, en opvallen doe je ook niet in het straatbeeld.. maar die duitsedegelijkheid waar altijd over gesproken werd is het allang niet meer, het is namelijk ook Franse Degelijkheid, en Japanse Degelijkheid..

Even over de auto zelf: ik heb er laatst zelf mee gereden. 3.0 v6.24 wat een heerlijke auto! Ben zelf XM 2.5td12 VSX gewend, maar wat een geweldige machine. Het is geen prestatie auto, maar dat hoeft ook niet. alle 3 de motorvarianten halen ik geloof +220kmpu en dat is snel zat voor het linksrijdend nederland. Al zou ik niet snel een 2.2 nemen. Wat mij wel opviel was dat de stijlloze portieren niet geheel stil waren. Het was niet storend maar viel me wel op. Waarschijnlijk omdat de rest van de auto zeer stil was.

Aandachtspunt van de 3.0 V6 vond ik het verbruik. Het is een relatief oude motor met kleine updates. Op zich niks mis mee want kwalitatief zijn ze zeer goed. Ik heb zo’n donkerbruin vermoeden dat er over een tijdje een 6 cilinder benzine van BMW voor in de plaats zal komen.
@ citrofiel; weet je……..
Ten eerste begon v.d.brug er over dat ik geen smaak had.
Ten tweede ben ik geen citrofakker, dat is de vriend van mijn broertje.
Ten derde had ik je niet uitgescholden als je gewoon je echte naam vertelde, en ten vierde lijk je wel een levende citroën reclame!
Oké, ik weet nu wel dat ik je niet kan overtuigen, maar ik kan het me gewoon niet voorstellen dat er meer dan drie mensen op de wereld zijn die een C6 durven te kopen.

@Gideon; dat verhaal is extréééééééééééém lang, als je niet meer dan 16 jaar bent, eet ik mijn schoenen, mijn computer, mijn tv, mijn boekenkast en mijn rechter arm op!
Dhr. M.F.C. van Berkensteijn
Geachte, Gideon

Ik ben zeer te spreken over uw bijdrage, maar kunt U het in het heden beter in een samenvatting doen.
Want als Ik U tekst zou lezen zou het belachelijk veel tijd kosten, en tijd is geld!
Ik wou er nog zeer over nadrukken dat, het niet een wezen is waarvan, gij zegt: Dat deze auto beeldschoon is en dat de speciale voorzieningen in top vorm zijn.

Geachte, Citrofakker

Deze woorden zijn ongepast, of het nou zo is of U de waarheid spreektof niet.

P.S. Willem U bent dat vast, maar u heeft steun.

Geachte, Citrofiel

Ik ben het nog niet met u eens dat deze Citroën in een voortreffende conditie zal blijven rijden na één week.
die c6 is niet geweldig maar jullie gezeur jeeeeetje hebben jullie niets beters te doen ofzo. kom op zeg,de een vind hem mooi de ander niet en dan. dan gaan jullie elkaar zitten afkraken?
@citrofiel;dat ding is echt niet zo geweldig als je denkt

@willem;die c6 is echt niet zo lelijk als jij denkt

@gideon;ik ben het helemaal eens met dhr. M.F.C. van berkendinges behalve tijd is geld kom op zeg wie is hij dagobert duck?
Willem van Berkenbroek
Goeden dag!, heren van den hemel.
Ik, Berkenbroek, graaf van den haag, uitermate goede vriend van de hemelse heer Berkensteijn, ben het overgewichtig uitermate met de zeer ambitieuze heer berkensteijn eens.
De tekst van Gideon, de achternaamloze verrader, was langer dan het kwadraat van de nek van een zeer zeldzame Orchimedus Polodiacus Podilé.
Mijn bruto nationaal product is zonder vraageffect meer dan sextiljart keer te hoog om een onderberoerde C6 te kopen.
Hij bezit bovendien een ruimte die uitermate te minuscuul is om mijn relatief kleine Manicoutaris Snurfilenis in te transporeren.
Weg met die onderstructuur-infatieve bak!
Koop liever een Alfa romeo!
He!, Citrofiel, heb je nog iets te zeggen of niet!? 8)
Hé!, Citrofiel, geef je het op?, heb je nog iets te zeggen of niet!? 8)
:twisted:
Dan niet…… :|
Ik maak zelf wel uit of mijn verhaal lang is ja of nee, als je hem niet wil lezen sla je hem over. Ik denk dat ik redelijk objectief geantwoord heb, tuurlijk trek ik Franse auto’s auto’s voor. Omdat ik gewoon liefde heb voor franse auto’s. ik weet ook dat een franse auto haar zwakke punten heeft.

Bijv. de 3.0 v6 is sterk veroudert en dus hoog verbruik en relatief weinig vermogen voor een 3.0. ik vind dat VAG op gebied van dieseltechniek weer behoorlijk achterloopt. Elk merk focussed zich vaak teveel op iets…diesel of benzine… PSA heeft de laatste jaren ontzettend veel nieuwe diesels uitgebracht.. maar op gebied van Benzine motoren hebben ze afgezien van de 1.6 thp(met bmw) weinig uitgehaald. Dit valt mij ook best wel tegen. Als je kijkt naar VAG die heeft: 1.4 TFSI, 1.8 20vt(beer van een motor) 2.0 TFSI, 3.2 TFSI en zo nog even verder.
@Gideon ; ik vind het niet erg dat je verhaal zo lang is, maar ik kan het me gewoon niet voorstellen dat je dat verhaal in minder dan een uur af kan hebben.
Als ik een grote lap tekst zie, heb ik ook niet erg veel zin om hem te lezen.
Ik kan het me voorstellen dat je met zóóóóóóóóóó veel auto ervaring, snel de neiging hebt om alles op te schrijven.
En trouwens, in hoe veel auto’s moet jij wel gereden hebben?, hoe krijg je het voor elkaar?
ik type gemiddeld zo’n 140 tekens per minuut dus een verhaal van een a4 heb je zo vol. Vaak weet ik al direct wat ik wil typen,

even over de ervaringen, in mijn avond uurtjes sleutel ik vaak aan auto’s. En wij zijn geen beunhazen, maar wij hebben geen dure garage en geen dure showroom die we moeten onderhouden, wij rekenen dus 35 euro ex btw. omdat wij zo ‘goedkoop’ zijn, krijgen wij vaak mensen met rare problemen, mensen die bij een dealer zijn geweest, maar de reparatie daar uiteindelijk niet uit lieten voeren omdat het gewoonweg te duur is. Op die manier heb ik dus redelijk veel ervaring met auto’s en hoe ze rijden. Daarnaast komt er ook nog eens bij dat ik familie heb die in de auto wereld zitten
Dhr. M.F.C. van Berkensteijn
Geachte Gideon,

Ik ben met akkoord gegaan dat uw teksten veel tijd zouden kosten, maar de informatie dat in uw tekst staat is een wereld van kennis.
Fantastische bijdrage.

Geachte Laila,

Ik ben gerusgesteld dat U het met moi eens bent, maar pardon hoor, Ik ben géén Dagobert Duck anders zou Ik géén tijd besteden aan dit forum.
Als ik de kans krijg even met een auto te rijden, dan doe ik dat. Heb zelf ook redelijk wat auto’s gehad in mijn korte leven.
-edit: probeer een beetje niveau te houden-
Ik was op vakantie, vandaar mijn verlate reactie. Natuurlijk is de C6 geen perfecte auto, maar dat is geen enkele auto. De C6 heeft veel eigenschappen die mij persoonlijk aanspreken. Inderdaad, doordat Citroën met de C6 nog een beetje traditie hoog heeft te houden, zal niet iedereen het een leuke auto vinden. Ga je gang. Geen probleem. Ik probeer je ook niet te overtuigen. Ik heb alleen te zeggen dat ík het een leuke auto vind. Klaar. Fini. Basta.
Ik vind dit gewoon zo’n heerlijke auto. Mijn vader heeft een XM en waarschijnlijk binnenkort ook een CX. De C6 vind ik gewoon verreweg de mooiste Citroen ooit gemaakt. Jammer dat de stoelen nogal hard zijn, dat zit het echte zweverige gevoel een beetje in de weg. Maar voor de rest een topauto!
CX, Xm en C5 reed ik mee gedurende 25 jaar. Ja en tussendoor met een BMW, Audi of Mercedes als vervangauto of voor de fun. Nu een C6 en 2pk.
Ik race niet op de openbare weg met mijn auto’s. Voor gebruik op de openbare weg is een Citroën (die van de genoemde) de meest conforfortabele en veilige auto van al diegene waarmee ik reed. BMW 1 is zeer geschikt voor een groot go-cart-circuit maar is niet een echte gebruiksauto (een boerekar zonder vering is het benadererend confort). Een BMW 5 is al meer aangewezen op gebruik voor de openbare weg maar is voor zijn prijs vrij ongebruiksvriendelijk. Een Mercedes E met luchtvering is zeer confortabel maar heeft bij regenweer toch flink wat nadelen. Een Audi A6 break met luchtvering is evenwaardig aan een Citroën C6 in alle omstandigheden. Ik spreek natuurlijk nog steeds als niet-racer op de openbare weg. Als racer op de openbare weg lijkt mij een Porsche nog altijd flink verheven boven een BMW.
Een C6 geniet persoonlijk mijn voorkeur, alhoewel een Subaru (4×4) enkele (veiligheids-)troeven meer heeft doch veel minder confortabel. Voor dagelijks gebruik overstijgt de C6 nagenoeg alle andere modellen.
Gérard Mestrallet (CEO) Gdf-Suez verkiest een C6 zowel in Frankrijk als in België. Zijn persmedewerker rijdt met een Mercedes E 270 CDI, andere van zijn medewerkers met zware BMW. Die man (verdient meer dan 2.000.000 euro per jaar) verkiest duidelijk levenskwaliteit boven status. Een prachtige decapotable in het weekend op de buitenbaantjes is nog altijd die luchtgekoelde 2pk. Aan het terrasje parkeer ik dan met (echte valse) bescheidenheid naast die BMW 3, 5, 6 en 7. Met plezier zie ik hun neus ophalen. Ze missen het echte leven. Voor een ritje met 4 naar Perpignan verkies een C5 break boven een C6, die ik verkies voor een trip naar Lyon. Je ziet de perfecte auto bestaat niet, maar tot nu toe was er wel altijd één of andere hoogconfortabele Citroën. Laat ons hopen dat het zo kan blijven. De anderen krijgen van mij hun statusgevoel cadeau.
@ 2-pktje; Helemaal met je conclusie eens: “Je ziet de perfecte auto bestaat niet.” Geen enkele auto kan in alle omstandigheden aan je wensen voldoen.
Ook in de rest van je verhaal kan ik me goed vinden… Veel plezier nog met je C6 en 2CV. :D
Heb bij de introductie van de c6 in NL me ingeschreven voor een proefrit. Reed toentertijd in n XM 2.1. td automaat, ook n heerlijke bak. De auto opgehaald bij mijn garage ( BM Groningen) en vooraf al gesteld dat ik dit louter voor de fun en uit nieuwsgier deed, niet omdat ik seriös van plan was zoveel geld in n voiture te steken. Ik deed een rit met n 2.7 diesel automaat.
Geweldig, maar ook wat apart: stil, wat gevoelloos in het stuur en voor ik het wist reed ik veel te hard. met vriend gerard die ook mee was en ook citrofiel, een traject uitgezocht en gecontroleerd op flitsers…. Bij afwezigheid van Gatsonides c.s. de weg terug es flink gegast… 200 p/u of het nix is Ik miste eigenlijk wat van een sensatie zoals bij mijn cx gti turbo 2.
Inmiddels een Espace 2.2 dci aangeschaft, maar weet nu in de buurt een C6 te koop, ik twijfel ernstig: de vorm, anders dan anders, chique. Maar wat me zorgen baart: het type verkoopt voor geen meter en als je leest hoeveel er te koop staan…..
@ tom; Ja, financieel ‘verstandig’ zal het niet zijn. Een grote Citroën koop je puur uit liefde voor de auto, zeg maar. De kosten zijn schrikbarend hoog, tenzij je hem toch op rijdt, want de afschrijving zal denk ik de grootste kostenpost zijn.
Wat bedoel je met dat er veel te koop staan? Denk je dat dat aangeeft dat de C6 de mensen niet bevalt?
En de godin zeker laten keuren! Mooi uitzicht op de weg. :)
@ Citrofiel

Dat het financieel niet verstandig is, is wel duidelijk. Maar is niet minder verstandig dan de aanschaf van een BMW 5 ofzo. Het welbekende fabeltje dat de afschrijving hoger ligt van een Citroën dan van een VW o.i.d. is allang verleden tijd, mensen denken ow ik krijg voor mijn Passat nog 25.000 euro weer en voor m’n C5 nog 18.000. Ow dan heb ik met de passat minder afgeschreven, het is alleen wel een feit dat die passat ook ruim 7-8.000 euro duurder was bij de aanschaf. Auto kopen is altijd zonde van je geld. Of je nou een C6 koopt(en je hart volgt) of een saaie vw en jezelf rijk rekent bij het inruilen ervan omdat je er niet tevreden mee bent. Afschrijven doe je altijd en uitgekleed wordt je toch wel door de overheid.
@ Gideon; Ik heb wat rondgekeken naar vergelijkbare C5’s en Passats uit 2003, en je hebt gelijk. Het maakt weliswaar enkele duizenden euro’s verschil, maar dat deed de nieuwprijs ook. Bedankt dat je me er even op wees!

@ tom; Kortom, doen! ;)
wat zitten jullie te zeuren heb je wel eens in een xm rond gereeden dan valt een id/ds cx helemaal in het niet ik heb ook in een c6 gereeden hy is 400 kilo zwaarder dat is ook het wat het verschil is en je kan ook hard rijden met een xm en een c6
@ erwin

ik snap jou punt niet helemaal, je bedoelt dat er minder sensatie is?
Voor diegenen die twijfelen aan de wegligingskwaliteiten van hydraupneumatisch geveerde Citroëns verwijs ik graag naar dit filmpje:
http://www.youtube.com/watch?v=2DN9Rbs8V88

En voor diegenen die denken dat duits comfort dat van Citroën evenaard een ander filmpje:
http://www.youtube.com/watch?v=-tdEKmnWUy4
Ik rij nu sinds 2007 met een Citroen C6. 2.7 Diesel. Er staan nu 163.000 km op de teller zonder enig mankement. Toen ik de wagen kocht had ik de keus tussen een BMW 5, de Audi A6 en Mercedes E serie. Kortom de eewige Duitse trio. Ook heb ik de Volvo S80 (uitlopend model)de Lexus (geen Diesel)en Jaguar ( te krap van binnen) overwogen.
Uiteindelijk dan maar voor Citroen gekozen, met een bang hart voor pannes en verborgen gebreken. Niets van dit alles! Wat Citroen hier levert , daar kan het Duitse trio niet aan tippen ! Vooral op lange afstanden bewonder je het comfort en de stilte van deze wagen. Een collega heeft een Mercedes E klasse met niets dan ellende (vooral de electronica). Ook het onderhoud bij Citroen is goed. Een hele verademing met het koele onvangst die ik kreeg bij mijn vorige dealer (Audi) Mijn Citroen garage ziet me als klant, en behandelt me ook als zodanig. Onderhoud wordt correct en met deskundigheid uitgevoerd. Wat mijn afschrijving betreft. Dit is een lease auto. Ik betaal een vast bedrag , en gezien de opties die mijn C6 me biedt , is hij zelfs gunstig geprijst t.o.v de Duitse drie. Mijn volgende auto? Citroen C6 natuurlijk ! Geen twijfel meer mogelijk.
@Pim:

Dat is nogeens een mooi bericht zeg!
Ik heb er zelf ook in gereden en vond het een waar feest.
Zelf rij ik XM, en de C5 kan dit niet echt opvolgen eigenlijk…dus over enkele jaren een C6 lijkt me super!

Hans
ik-in-mijn-citroen.hyves.nl

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).