Spyker geeft nieuwe aandelen uit

Auteur: , 45 Reacties

Autofabrikant Spyker geeft weer eens een keertje aandelen uit. Dit keer gaat het om ruim 133.000 stukken ter waarde van €2 miljoen aan de Zwitserse Alexandre Pesci. De opbrengt van deze emissie kan Spyker goed gebruiken voor de schuldafbetaling aan de Duitse carrosseriebouwer Karmann.

Het zal niemand ontgaan zijn dat Spyker de laatste tijd tamelijk onder vuur ligt, maar er zijn ook positieve berichten te melden. Zo lijkt de beurskoers zich wat te herstellen sinds het dieptepunt van €12,82 op 2 mei 2007. Ook op het bericht van deze aandelenemissie stijgt de koers met ruim 4% (bron: dft.nl).

De opbrengst kan het bedrijf uit Zeewolde gebruiken om een schuld af te betalen bij de Duitse carrosseriebouwer Karmann, de belangrijkste leverancier van Spyker. Karmann zou nog ongeveer 2,5 miljoen euro van Spyker tegoed hebben. Sinds de introductie van Spyker op de effectenbeurs is het bedrijf ruim een derde in waarde gekelderd. Het bedrijf zou in financiële nood verkeren en op zoek zijn naar geld om de aankoop van het Midland Formule 1-team te betalen. Bestuurder Victor Muller noemde alle ophef vorige week overspannen. Volgens hem gaat het om “tendentieuze berichtgeving”, waar volgens hem geen kruid tegen gewassen is.

Spyker heeft de afgelopen jaren diverse keren nieuwe aandelen uitgegeven.



45 reacties

Aankoop minardi F1 team? D8 het niet ;-P ging om midland F1 wat een jaar daarvoor Jordan was.
Syker heeft op dit moment meer dan 50 (vijf-tig!) schuldeisers, het is een grote bende…
En de eigenaar van spyker rijdt in een bugatti veyron.Als hij die nou eens verkoopt en eerst zijn schulden afbetaalt!!
Wat een gedrocht is die spijker toch,met die lange achteroverbouw.
@ sosa

Voctor Muller in een Spyker? Ik denk dat je in de war bent met Michel Perridon
eigenaar van Trust en sponsor van Albers.
en de zeepbel wordt weer wat dunner.
Het ene gat wordt met het andere gedicht. Het is en wordt een groot drama. Ik vraag mij af hoe lang je het kunt volhouden/doen, het uitgeven van aandelen. Dat kan je toch niet ongelimiteerd doen denk ik.
Goedenmorgen allemaal. Fijn weekend gehad?
Uhm… Goedemorgen……. waarschijnlijk slaap ik zelf ook nog een beetje…
Die auto heeft het achterwerk van eenr rat! Veel lelijker wordt het niet. Opheffen die bende, voordat Nederland echt een pleefiguur slaat door de omhooggevallen textielboer.
Weer een pret-investeerder d´r bij. Alexandre Pesci is eigenaar van de Zwitserse Spyker dealer en racet met de Spyker in de ELMS. Dit is dus niet iemand die bij baat heeft bij een investering in Spyker maar eerder in het behoudt van Spyker.
Chrizzzie: “weer een pret investeerder..” en “..baat … heeft bij … behoudt van Spyker” spreekt elkaar tegen. Wat hebben mensen hier te zoeken met berichten als “…achterwerk van een rat” en “wat een gedrocht…”, het gaat om aandelen van Spyker, niet het design.
huub Vanderlubbe
Jullie gaan op dezelfde tour als John Delorean. Hij eindigde bankroet en een illusie armer. Jullie gaan dezelfde toekomst tegemoet maar hij had het gevoel van de ‘GEWONE’ man in zich. Bij jullie ontbreekt dat geheel dus het faillisement komt nog wel, ze slaan jullie heus niet over hoor! Geen paniek…….
Ik vrees dat Spyker binnenkort wordt overgedaan of anders failliet zal gaan.
@ lagonda:

Zolang de nominale waarde (in het geval deze emissie 2.000.000/133.000) van de uitgegeven aandelen het bedrag (maatschappelijk kapitaal?) dat is opgenomen in de statuten niet overschrijdt dan kunnen ze nog nieuwe aandelen emitteren. Geen idee wat dit bedrag is bij Spijker,maar bij Philips (NV) is het dacht ik 100 miljard….
@ Hylke: Maar betekend dit dat het constant in het leven roepen van nieuwe aandelen een gezonde bedrijfsvoering is? (Op de lange termijn)
50 schuldeisers lijkt me niet veel voor een autobouwer. Maar ik heb wel het idee dat Spyker vaker aandelen uitgeeft dan auto’s aflevert. Ook vraag ik me af of je een auto gratis krijgt bij afname van meer dan 100.000 aandelen, daar lijkt het soms wel op.
Man o man, wat zitten hier toch vaak een stelletje azijnpissers.
Ieder nieuwsdetail wordt op de meest pessimistische manier geinterpreteerd en breed uitgemeten. Kunnen jullie niet gewoon een radiostilte houden over de financiele situatie bij spyker, dit is toch een site voor autoliefhebbers of heb ik het fout begrepen?
wat mij altijd geleerd is, is dat aandelen een gezonde vorm van eigenvermogen creërn… ook kan het soms gunstig zijn om via aandelen emisie schulden af te lossen alleen is het natuurlijk niet de beste vorm van vreemdvermogen aflossen. ook is het natuurlijk niet mogelijk om onbeperkt aandelen te emiteren zoals dat met een mooi woord heet. het is te hopen voor Spyker dat de achterban en de grote geldschieters blijven investeren in het bedrijf zolang de achterban blijft betalen komt het nog wel goed… en oja voor al die pro spyker fan’s jullie kunnen ze ook helpen:P ga leuke kleren van spyker kopen schoenen enz. net als ferrari ziet spyker nog steeds te overleven door de verkoop van kleding. ik dacht zelfs ergens gelezen te hebben dat ferrari veel meer winst maakte met kleding als met auto’s maar dat weet ik dus niet 100% zeker
@ Jan: Alexandre Pesci is een nogal excentrieke Zwitser die rijk is geworden via zijn vaders bedrijf (LEMO, connectors) Hij heeft een tijdje in Amerika gewoont en staat er om bekend om de Amerikaanse arrogatie te combineren met het Zwitsers bankieren en dit vervolgens uit tegeven aan dure auto´s en racen. (Nu ik er zo bij nadenk moet hij toch wel goede vriendjes kunnen worden met Michiel Mol.) Maar dit is dus de rede waarom ik het label Pret-inversteerder er aan hang.

Het dealership van Spyker is ook niet zijn voornaamste inkomstenbron en is dan ook meer een hobby voor hem.
@ Willem: In fact, Ferrari acknowledge about 50% of its $28 million profit in 1998 came from licensing its name, badge, and prancing Italian stallion logo. At Ferrari, they call it “solde trovati” – “found money”.

Spyker heeft daarnaast als bijkomstig feit dat de kleren verkocht worden via McGregor wat het andere bedrijf van Victor Muller is maar die wel samen de marketingafdeling delen. Ik weet echter niet of de licentie van Spyker verkocht is aan McGregor en dat zij vervolgens de winst maken of dat ze de winst verdelen met Spyker.
@ Chrizzzie

heb het nog even na gekeken en ja Mc Gregor betaald Spyker voor hun naam op de kleding van Mc Gregor. dus je kan het zeggen dat het een soort van winst verdeling is… het zelfde geld voor de schoenen van quick. enz.
nogmaals daar is dus niks mis mee vindt ik zelf. je maakt gebruik van een goede naam in de auto sport. en we kunnen er natuurlijk allemaal van dromen om er in te rijden een keer… maar als we realistisch zijn is de kans dat 1 van de mensen hier er 1 in werkelijkheid gaat kopen heel klein is terwijl er wel heel veel mensen hier fan zijn van het merk dus waarom zou je dan niet spyker kleren verkopen voor een andere doelgroep! wat in het stukje van chrizzzie al stond FOUND MONEY
In het beginsel vindt ik de deal met McGregor ook erg slim en ook zeker interesant. Het is ook leuk dat de tiener Spyker kan belven dan de normale poster en schaalmodel in zijn kamer. Je kan dit zien als een win-win deal (Voor Victor Muller) Maar kan ook makkelijk een lose-lose deal worden. Als het verhaal Spyker echt zou gaan mislukken kunnen ze ook McGregor meenemen echter andersom is dit ook zeker mogelijk (McGregor is in het verleden al in aanraking geweest met justitie)
@chrizzzie. McGregor is geen eigendom meer van Victor Muller, het is namelijk van de beurs gehaald door Marcel Boekhoorn (inmiddels ook Spyker aandeelhouder).

Het is wel vreemd dat Alexandre Pesci sinds dit jaar 1 van de 2 Spyker C8 Spyder GT2R’s van het fabrieksteam inzet als Speedy Racing team in de ELMS. Mijn gevoel zegt dat hij voor die 2 miljoen euro niet alleen een pak aandelen heeft gekregen maar ook een jaartje racen…
Bericht van het Spyker Squadron op 17 december 2006 (via)

Spyker Squadron currently rebuilds their 2006 cars to sell them to customer teams and is building two new cars for the upcoming 2007 season.

En hoe heeft dat uiteindelijk uitgepakt? De 2006 auto’s zijn opnieuw opgebouwd en eentje wordt gebruikt door het Spyker Squadron zelf en nummer 2 is “verkocht” aan Speedy Racing. Twee nieuwe auto’s voor het 2007 seizoen zijn er nooit gebouwd….
Ik hoop dat ze de rechtzaak tegen Scuderia Torro Rosso en Super Aguri winnen, 9e of 11e worden in het Formule 1 WK scheelt tientallen miljoenen aan televisiegelden, en dat geld kunnen ze hard gebruiken.

Zeker gezien de constructie die ze met het F1 team hebben, als het F1 team schulden heeft liggen die bij Spyker F1 en niet bij Spyker Cars, terwijl de eventuele winst van Spyker F1 wel doorgeschoven kan en mag worden naar Spyker Cars.
Als men aandelen begint uit te geven om een schuld af te lossen, dan kan je er van uitgaan dat het goed mis zit bij Spyker. Ik ben bang jongens dat dit niet meer lang gaat duren. De vrienden met miljoenen is natuurlijk ook niet oneindig.
Jammer dat ik geen geld heb voor een spyker (ik ben 16, dat is éen reden) maar dat zou wel een mega goeie investering zijn als je nu een Spyker koopt en Spyker vervolgens failliet gaat…

Parkeren in een zeecontainer en over 30 jaar openen, kijken wat hij waard is…
@Rick Dos: Marcel Boekhoor was in januari 206 goed voor een geschat vermogen van 850 miljoen, als hij dat zou beleggen in obligaties dan levert dat per jaar 51 miljoen euro aan rente op…… ik denk dat hij nog wel een paar aandeeltjes Spyker kan kopen als hij wil….. En dat is maar één van de “Muller friends with deep pockets”.

Zolang er nog geen vreemd vermogen wordt aangetrokken hoeft Spyker in principe geen vergoeding voor vermogen te betalen. Dus eigen vermogen is goedkoper dan vreemd vermogen. Zolang er kennelijk mensen zo ongeveer in de rij staan om geld in de club te steken is er qua financieringsmoeilijkheden geen sprake.
de f1 gaat ze de kop kosten
Maar goed, nog even ter aanvulling. Dat Spyker twee keer in een maand of 2,3 aandelen uitgeeft is uitzonderlijk. Ik denk dat de afspraken met Karmann ongeveer zo zijn geweest: “Wij betalen nu één deel van de vordering. Per einde mei hebben wij nieuwe aandelen uit kunnen geven en betalen we de rest.”

Let wel, Spyker heeft een bijzonder slecht kwartaal achter de rug. Veel investeringen in het aanpassen van de motoren en nog wat andere zaken, geen succes in de F1 en dus geen punten en geen geld. Daarnaast heeft door dat aanpassen van de productieauto’s de productie forse vertraging opgelopen (het eerste kwartaal maakten ze er maar 10).

Wil Spyker in de buurt komen van het aantal auto’s dat voor dit jaar gepland staat dan moet de productie richting 40 auto’s per kwartaal en dat moet ik nog maar zien gebeuren….
@w0o0dy, Spyker wil pas in het tweede deel van 2007 echt geld gaan investeren en als je dus nu al problemen hebben…

Op zichzelf is het natuurlijk nooit erg om nieuwe aandelen uit te geven, het gaat er alleen om wat het doel is. In dit geval heb ik het vermoeden dat het gebeurt om uitstaande schulden te betalen en wordt er dus weinig aandeelhouderswaarde gecreeerd. Als het opgehaalde geld gebruikt zou worden om nieuwe investeringen te doen (zoals bij het F1 team het geval was) dan is het in mijn ogen minder “erg” als er nieuwe uitdelen worden uitgegeven.
@ Robbie Als eerste heeft Muller nog altij 5,5% van de aandelen in McGregor Fashion Group en is hij nog steeds betrokken bij de dagelijkse operaties. Marcel boekhoorn kocht met 2 partners iets van 12% maar aangezien twee van hun ook weer aandelen in Spyker hebben is de circel weer rond.

@ j.: Als een formule 1 team op deze manier plaatsen moet winnen vindt k het echt wel zielig.

@ w0o0dy: Op het einde van de dag zijn het toch zakemensen en blijven ze niet de hele tijd geld in een bodemloze put gooien. Tijd zal moeten leren hoeveel geduld ze hebben. Bij Marcel Boekhoorn hangt het er allemaal vanaf hoe ver Spyker F1 (Met kolles voorop) wil gaan met het laden rijden Van Guido van der Garde, hoeveel geld hij in zijn schoonzoon wil blijven investeren en hoe goed de relatie blijft tussen Guido en zijn vriendin!!! (Maar met zoveel geld zal hij er wel alles aan doen om haar tevriend te houden)
@robbie: goed punt, maar dan vergeet je voor het gemak het dramtische 1e kwartaal… geen auto’s bouwen/afleveren is ook geen geld… dus heeft Spyker een flinke dip in de geldstrom te verwerken gehad. Door in het tweede kwartaal meer dan 35 auto’s op kenteken te zetten kan met zo weer 3,5 miljoen bijschrijven. Vergeet niet dat er niet echt heel veel vreemd vermogen in Spyker zit (103 van de 188 miljoen balanstotaal). Als ik zo de balans doorspit dan kan Spyker ook nog wel een deel van de debiteuren te gelde maken met een factoring deal. Bij 60% voorschot op de debiteuren zou dat nog eens 21 miljoen opleveren….(de meeste factoring deals zijn zelfs 80% van de openstaande debiteuren).

Probleem in het hele verhaal vind ik dat er 80 miljoen aan vreemd vermogen in Spyker zit en dat de kortlopende vorderingen+de vaste activa ook ongeveer 80 miljoen zijn. Dat betekent dat alle geld van de aandeelhouders staat tegenover de Goodwill en een latente vordering op de belastingen. De goodwill is iets waar ik mijn geld niet in zou steken en de latente belastingen… tja daar heb je alleen wat aan als je winst maakt.

Reden tot zorgen zie ik zo snel niet, maar ik denk dat Spyker wel een productief kwartaal moet gaan draaien en wat van die debiteuren moet gaan innen.

Over het F1 team en het race team:

“It is the Company’s policy that development costs in racing as well as the race expenses have to be financed on a stand-alone basis. This includes the Spyker Formula One race activities.”

Dat betekent dat het racen geen cashflow van Spyker cars kan/mag gebruiken en zichzelf moet zien te financieren.
@w0o0dy

Mijn vermoeden bestaat al langer dat er niet een gezonde cash-flow is binnen Spyker. Als ik dan het “nieuws” rond Spyker de laatste tijd hoor en volg. Dan versterkt dat alleen maar mijn vermoedens.

Dit ook weer. Het toont mij alleen maar aan dat het bedrijf kunstmatig in leven wordt gehouden.

Ik denk dat de wil ook steeds minder wordt bij de kring rond Spyker. Immers als Spyker zo goed presteerde, dan was die 2 milj. die afbetaald moest worden geen enkel probleem voor de dames en heren miljonairs. En het verneukeratieve van dit soort deals is dat men met verschillende interesses instapt in dit avontuur. Boekhoor-Garde bijv. een interesse die niet echt bij de gezondheid van Spyker ligt.

Al met al als ik alles bij elkaar optel dan zie ik niet een financieel gezond bedrijf. Een bedrijf met schulden wilt niet zeggen dat het niet een gezond bedrijf is. Als een bedrijf met schulden maar toekomst heeft. En dat zie ik hier niet.

Wat ik ook zo vreemd vind is het feit dat ik nog geen één spyphoto van de Peking express heb gezien. Er moet toch ook wel wat R&D ingestoken zijn? Hoe hebben ze dit opgelost?
Ik denk niet dat Paris de omzet doet laat stijgen…
@Rick dos, alles kan tegenwoordig toch gewoon op de PC? Stap toch eens in de 21e eeuw ;)
@ robbie; Als alles zo gemakkelijk op de PC zou kunnen, dan zouden we heus niet zo veel spyshots hebben… Ook op de PC is het nog moeilijk om met alle factoren rekening te houden.
@Citrofiel, hopelijk voel je de cynische ondertoon in mijn vorige reactie ;)
@ robbie; Door de ;) enigszins, maar niet helemaal…
@robbie

21e eeuw? Joh, das pas over een jaartje of 15 aan de orde. Maar wat is een PC? Ik zit al een tijdje te bedenken wat ik na mijn Commodore 64 zal nemen. En hoeveel Florijnen kost zo´n PC?
@Robbie: Als Michiel de windtunnel op de pc kan laten draaien dan kan Spyker het toch ook?

@Rick dos: er zijn van die projecten voor arme mensen die zijn achtergebleven…. misschien valt er wel een pc’tje te regelen voor een 100 euro…. leuke pentium II of zo, lekker modern en hip. ;)

On-topic: ik denk dat de situatie bij Spyker zwaar wordt overdreven door DFT. ALLE berichten komen uit die hoek en daarna neemt de rest ze over…. waarschijnlijk zijn ze bij de Telegraaf pissig dat ze geen Spyker hebben mogen rijden of zo….
Wacht ff hoor, ik schrijf het ff op…….pen…..ti….um……II…..Zo, kan ik even stoer gaan doen bij de V&D. ;)

OT:

Ik weet niet zo zeker of dat zo is. Al die jaren hebben ze verlies geleden. Het jaar dat ze winst maakte was door de overname van MidlandF1. Ik denk ook niet dat de naamsbekendheid in het buitenland groot genoeg is om de orders te rechtvaardigen.

Als je kijkt hoe het allemaal gegaan is, dan lijkt het allemaal een sprookje. En in sprookjes geloof ik niet.

Ik hoop dat ik het verkeerd heb, maar ik ben bang van niet.
Bedenk ook dat de leider van het gewone raceteam (niet f1) ook het Mitsibushi en Lexus DTCC avontuur heeft doen mislukken….

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).