Het is eigenlijk geen verrassing, maar na 2005 en 2006 is BMW in 2007 wederom uitgeroepen tot motorenbouwer van het jaar. Dit jaar heeft niet de V10 uit de M5/M6 gewonnen maar de 3.0 Twin Turbo uit oa de 335i. Maar daar stop het BMW feestje nog niet, sleepte het merk uit München vorig jaar nog 5 van de 12 prijzen in de wacht, dit jaar gaan ze met maar liefst 7 prijzen aan de haal. Dit moet wel een zwarte dag zijn voor Audi & Mercedes fans.
De volledige uitslag:
International Engine of the Year 2007 – BMW 3-litre Twin-Turbo (335i)
Best New Engine of 2007 – BMW 3-litre Twin-Turbo (335i)
Best Fuel Economy – Toyota 1.5-litre Hybrid Synergy Drive (Prius)
Best Performance Engine – BMW 5-litre V10 (M5, M6)
Sub 1-litre -Toyota 1-litre (Aygo, Yaris, Peugeot 107, Citroën C1)
1-litre to 1.4-litre –VW 1.4-litre TSI Twincharger (Golf, Touran, Jetta)
1.4-litre to 1.8-litre – BMW-PSA 1.6-litre Turbo (MINI, Peugeot 207)
1.8-litre to 2-litre – VW 2-litre Turbo (Golf, Audi A3, A6, SEAT Leon, Skoda Octavia)
2-litre to 2.5-litre – BMW 2.5-litre (325, 525, X3, Z4)
2.5-litre to 3-litre – BMW 3-litre Twin-Turbo (335i)
3-litre to 4-litre -Porsche 3.6-litre Turbo (911)
Above 4-litre – BMW 5-litre V10 (M5, M6)
Zoals je kan zien zijn niet alle prijzen naar BMW gegaan en hebben Toyota, Porsche en VAG ook nog iets uit het vuur kunnen slepen. Zullen we volgend jaar een andere winnaar zien of denken jullie dat BMW blijft heersen op dit gebied? (via)
165 reacties
Ok, de RS4 heeft een goede 4.2 V8 maar eigenlijk is het maar zwak dat het gewoon een doorontwikkeling is van de 4.2 V8 uit de vroegere A8 en dat ze niet eens een volledig nieuw blok durven maken. En nu dat van Lambo maar stelen (de V10) maja zwak is en blijft zwak (voorsprung durch techniek! niks ervan! achterstand durch banglichkeit für nieve tingen zu probieren!!!)
En dan mercedes, daar begin ik nog niet eens over. Een V8 van 6.3 liter met 514pk vind ik niet indrukwekkend hoor, en de rest is allemaal verkregen door superchargers.
Allé kom maar op met ullien zever, SLK AMG55 mietenbak, ilquadrivierkazen met zijn mietig alfagezeik – al 4 maand bezig over de V8 die over 20j gaat komen of over de glorietijd van alfa van 20j geleden – en al die ander mogen ook komen met hun gezaag.
Neem dan de BMW 535D als voorbeeld ;)
Ja, blijkbaar. Het is dan ook wel een bepaalde gave. ;)
OT:
Zal ik het alvast dan maar roepen?! Dan hebben we dat tenminste gehad. Zal ik?
Does BMW make you feel horney, baby?! YEAH BABY! YEAH! ;) :P
Als voorbeeld: Best Performance Engine BMW 5-litre V10 (M5, M6) en de Ferrari 4.3 V8 (490PK) dan? Levert veel meer vermogen per liter dan de 5-liter V10 van BMW. Wat raar eens even kijken…..
Ohhhhhh ik zie het al het wordt gesponsord door BMW.
Bovendien is die V8 er al hoor in een Alfa ;-)
Voor de rest is dit natuurlijk een even belachelijke verkiezing als auto van het jaar.
Het gaat niet om vermogen per liter, dan zou er wel een (evo fq8 o.i.d.) winnen.
Hulde aan BMW trouwens. Mmm Audi helemaal nergens te bekennen? hahaha
Oh!? Kun je me dan vertellen waar het dan wel om gaat?
Volledig gelijk hebt ge. AUDI zwak, mercedes zwak, alfa zwak, alles zwak !!! BMW weet tenminste wat ze doen, maximaal vermogen met zo weinig mogelijk cilinderinhoud of foefjes zoals superchargers enz.
Mercedessen lijken wel amerikanen. 6,3 liter V8 en dan zo weinig vermogen, zoals ik al zei zwak !!!
Ben ook weer eens benieuwd wat die gaylords zoals SLK 55 AMG , citrofiel, alfamiet hierop hebben te zeggen …
waarschijnlijk dezelfde zwakke reactie als altijd, daar lach ik gewoon mee.
zwak !!
http://www.autoweek.nl/carbasedata.php?cache=no&vpos=&id=32124&cache=no
zie bij brandstofsysteem.
Raar dat die 3.0 tdi motor van audi niet in de prijzen is gevallen, ik denk een van de beste diesels op het moment te krijgen. Bij veel testen zeggen ‘kenners’ dat de A5 3.0tdi lekkerder rijd als de S5.
Misschien speelt de sponoring inderdaad een rol ;)
Daarbij blijft BMW toch superieur que motoren. Alhoewel Honda ook in de buurt komen. Ondertussen is de S2000 al weer 8 jaar oud en nog nietmand die 120pk per liter uit een blok krijgt (en ja, dat is zonder foefjes als turbo/supercharger)
Raar dat VW en niet Honda er tussen staat.
Ik heb de 335i.
@Ilquadrifoglio
Dat kun je hier allemaal vinden.
http://www.ukintpress.com/engineoftheyear/
heb je gekeeken naar de service intervalen? ik neem aan dat je de bmw V10 elke 10-15000km een beurt moet geven. bij de ferrari is dat zekere elke 5-10000km. En als je de motor een beurt geeft wil je dat niet betralen. ze kijken bij alles van een motor, pks, gewicht, uitstoot, eficientcie duurzamheid, en naturlijk inovatie.
http://www.ukintpress.com/engineoftheyear/rules06.html
maar waar slaat die onwijs kinderachtige reactie van Tomek op… alsof Audi en Mercedes niks meer voorstellen… zeer triest. toevallig staat het VAG concern (ook audi) er ook in met een 2.0T motor. maar goed, de perfecte motor bestaat niet, dat is voor iedereen anders. voor de een is het onderhoud het belangrijkst, voor de ander hoe zuinig de motor is en voor weer een ander gaat het puur om het geluid.
Met de woorden van Ali G Restecp.
@ Rick dos.
Goeie smaak. Heb je een sedan, coupe of een touring?
Hier staat toch echt dat ze geen advertising krijgen van nietmand niet. Nergens kan ik ook een relatie krijgen tussen BMW en de EotY awards. Verklaar u nader voor zulk één beschuldiging.
Yeah right…
Terecht voor bmw, al vind ik de M_V10 nu wel niet dé beste performance engine, alhoewel missch is de kwaliteit van de italaanse motoren gewoon niet op hetzelfde niveau…, denk aan gebruiksvriendelijkheid, onderhoud, duurzaamheid, enz
– Niet, Mercedes is gewoon mooier, kijk maar naar de CLS
– Ga toch weg, Audi heeft gewoon voorsprong door techniek
– Tssss, Ferrari? Nee, Ferrari zuigt gewoon, lees maar na op dit heerschende en gezaghebbende forum
– En omdat ik een Ford Focus heb, is de verkiezing bij voorbaat al onbegrijpelijk
– Trouwens, auto’s… boeiuh?! Het is maar een stuk blik op wielen, als tie me van A naar B brengt, is het goed.
– Al dat gezeik
Jij zei:
– Trouwens, auto’s… boeiuh?! Het is maar een stuk blik op wielen, als tie me van A naar B brengt, is het goed.
Wat doe je dan hier op autoblog als het voor jou toch maar een stuk blik is?
Een Petrolhead ben je in ieder geval niet anders had je wel een andere auto gekozen ipv zo’n Ford Focus
@ Rick Dos, laat je niet gek praten!! 335I is heerlijke auto (heb je auto of handbakl?) vind dat ie wat beter aan het gas mocht hangen (bij zowel auto als handbak) maar evengoed blijft het een heerlijke auto met een nog beter geluid en prestaties icm uiterlijk= goede keus!! maar dat wist je zelf ook haha!! ;-)
Lijkt me duidelijk.
En gewoon niet in discussie gaan met al die Autoweek-lezers….. ;>
Goed, ik had er een paar :) :) :) :) :) :) :) bij moeten zetten misschien :) :)
Het was slechts ironisch bedoeld. Bij dit soort topics worden bepaalde mensen vaak op hun pikkie of het vergelijkbare bij het vrouwgeslacht (‘sappig vleesch’) getrapt, dus vandaar.
Maar als je mijn overige posts in andere topics zou hebben gezien, zou je geweten hebben dat mijn reacties over het algemeen wat genuanceerder zijn.
Bedankt voor je compliment voor m’n Focus :)
De reacties van JC en Tomek zijn echt zielig… echt het niveau van iemand met het IQ van een kiwi. Dat zijn gewoon pure flames… dat die niet weggemod worden?
Ontopic:
Netjes van BMW, blijkt wel weer dat ze goede motoren maken. Alhoewel er ook wel een paar andere motoren van mij tussen hadden mogen staan. Maarja wie ben ik om dat te zeggen ;)
Is dit met een kwinkslag, of helemaal serieus?
Jouw B18-motor is natuurlijk maar 1 exemplaar.
Maar goed, ik ben de laatste die zegt dat BMW slecht spul maakt.
haha ik dacht al wat doet zo iemand hier op autoblog
http://www.autojunk.nl/clips/view/130755
Ze heten niet voor niets “Bayerische Motoren Werke”. Hier kunnen anderen merken wel een puntje aan zuigen, maar gelukkig geven ze dat zelf altijd toe.
Hier de lijst vanaf 1999 tot 2006:
http://www.ukintpress.com/engineoftheyear/previous04.html
09 May 2007 – Audi has received the “Engine of the Year” crown for the third year in succession. A jury of more than 60 recognised trade journalists from 30 countries named the 2.0 TFSI engine the winner of the prestigious award.
The jury opined that this impressive four-cylinder unit is the dominant engine in its class, giving the verdict that it is “not only incredibly versatile and clever, but also remarkably powerful”. The 2.0 TFSI combines vigorous pulling power with particularly high everyday suitability. The jury also observed that Audi has demonstrated the best engine development in the 1.8-litre to 2.0-litre segment this year, too.
– Apache
Shame on me? Wtf heb ik hiermee te maken?? Als ik van Audi hou, dan ben ik daar eigenlijk wel trots op. Als ik het ff zo mag zeggen, ik ren tenminste (net zoals andere trouwe audi fans neem ik aan) niet achter de winnaars aan. Ik blijf gewoon bij wat ik mooi vind.
Thx! Ik heb de coupé versie.
@jan
Ja, precies…..
@Martijn
Ik heb heel lang getwijfeld tussen een handbak en een automaat. Ben uiteindelijk voor de handbak gegaan, omdat ik dat toch nèt wat sportiever vind rijden.
Ik persoonlijk heb totaal geen problemen met de reactietijd van de motor op het indrukken van het gaspedaal. Waar ik wel mijn twijfels over had was de turbolag die blijkbaar bij een turbo motor hoort. Maar als ook maar 1 iemand mij kan zeggen waar die turbolag zit bij deze motor, dan noem ik hem een mierenneukert! ;) :D.
Automaat vind ik voor een automaat trouwens wel lekker snel maar het is het toch niet!!
en tsjaa die turbolag is inderdaad minimaal… want eigenlijk alleen bij plots gas erop merk je dat ie ff moet laden zeg maar maar ik ga niet mierenneuken hehe!! Het is alleen niet het gevoel dat je hebt bij 5000 toeren in de M3 want die hangt echt aan het gas net als de vorige 3 serie 328i die stukken beter aan het gas hangt dan de 3.0i motor!!
Maar goed dat is een gevoel in ieder geval lekkere auto en heerlijk geluid dus zal je nog een hoop plezier van hebben!! enne blijft natuurlijk altijd leuk om te vermelden dat je auto een prijs heeft voor beste motor!!! maar het feit dat het een BMW is zegt al genoeg! ;-)
Ik denk dat het al gezegd is maar ik denk dat de E92 M3 volgend jaar met een prijs gaat lopen
lawaaierige td’s, man neem is een ritje in de 3.0tdi en de 4.2 tdi, dan praat je wel anders….dit is pure onzin wat je hier zegt.
@Knilles, comon rail techniek? dat hebebn ze al een tijdje bij audi:
te beignnen met de 2.7tdi, de 3.0tdi, de 3.7tdi en de 4.2tdi, dan ook nog de 6.0tdi.
En ze genieten allemaal van piezo injectoren welke in de 6.0tdi hun werk doen op 2000bar.
@ Tomek, weinnig veromgen in de 6.3 V8? man wat voor auto rij jij….
514 pk is veel voor een v8.tuurlijk valt er meer uit te halen, maar denk is aan levensverwachting van de motor.
@Carfreak, vorsprung durch technik slaat op ontiwkkelingen van Audi in een bepaald jaar, zei kwamen als eerste met de diesel zonder nadelen en dat was in 1989, sindsdien pioneer op turbo diesel gebied.
1980 kwam quattro, ik zie vandaag de dag nog geen bmw/mercdes (exclusief suv’s) met vierwielaandrijving. het feit dat Audi in elk model permanente vierwielaandrijving aanbied zegt genoeg. (oke het Haldex systeem uit de a3 en de tt is iets anders maar toch.)
@Apache, zeker jaloers op al die succesvolle zakenmensen die Audi rijden.
Audi’s rijden voortreffelijk, het interieur is hoogwaardig en kwa design nog steeds mooier als dat van mercedes en bmw. Smaken verschillen, dat is zo maar je kan duidelijk zien dat er bij audi iets beter word nagedacht over de elementen dan bij de 2 andere duitsers.
parachtig verwoord, ik ben ook Audi fan in hart en nieren en ben er trots op.
Ik heb mijn rijbewijs nog niet, ik ben nu 17 en bij de dealer vinden ze het prachtig dat iemand van mijn leeftijd weg is van het auto merk. Dat zie je zelden, meestal hangt er een poster van porsche of ferrari boven het bed, maar hier niet.
Ik kan wel meeoordelen over Audi’s, heb al redelijk wat proefritten meegemaakt. denk daarbij aan S8 en Rs6 en nog een aantal…
ik geef je gelijk in dat van de 4.2 v8….maar iets wat goed is, waarom zou je dat vervangen ipv door te ontwikkelingen, denk is uit economisch oogpunt.
en die v10, tja die is zelf door Audi ontworpen, hetzij met een lamorghini logo erop, maar die Gallardo is op en top Audi….en komt uit dezelfde fabriek als de a8, r8 en de S/RS
Ik heb de M3 nog nooit gereden. Mijn krachtigste auto die ik tot nu toe heb gehad is mijn vorige auto en dat was de 530i E39. En als ik daar plots gas gaf dan moest ie altijd eerst ff nadenken voordat ik de power kreeg. Dit was overigens maar een fractie van een seconde. En dat gevoel heb ik totaal niet bij deze auto…….maar ja dat kan ook aan het feit liggen dat ik niet heel erg kritisch daar op gelet heb…..
Zit namelijk alleen maar met een grote smile op mijn gezicht achter het stuur. ;) :D
Laat maar! Zit er net aan te denken dat mijn vorige auto een automaat was en dat dat de reden was dat ie altijd hèèl ff moest nadenken…. ;) :)
Maar ik ga er zeker wel op letten. ;)
Alleen is een auto voor mij veel meer dan alleen de motor.
En, alle facetten van een auto samengenomen, denk ik dat BMW recent enkele banken naar achteren is geschoven.
Een BMW V10 beter dan een Ferrari 4.3 V8?
“Best Performance Engine: To qualify for inclusion in this Awards category, an engine must have been housed in a passenger car that was on sale in more than one country as of 9 May 2007, and either have been designed specifically for a performance-orientated car or be installed in a vehicle, the aim of which is sporting fun”.
tja, die hele testslaat nergens op.
ik snap wel meer dingen niet, waarom een V10 van bmw?? Waarom niet de v10 uit de Gallardo, meer pk’s, meer Nm’s, en de pk/koppel curve is beter…
er spelen meer dingen mee tot het eindresultaat….kan niet anders
iemand nog een stukje taart
http://img248.imageshack.us/img248/5025/bmwcakeoh2.jpg
Juist ja die bestaat niet
ik zeg ook niet dat die het beste is…
Ik vind het wel verdient dat BMW er zeven heeft.
Ik hoop dat ze er volgend jaar weer zoveel hebben of misschien zelfs meer.
Beste design voor de TT en beste performance car of the year voor de RS4.
kijk! das goed nieuws. kom op autoblog schrijf daar ook maar een stukie over…
Jazeker kan ik je vertellen of er wel of geen verschil tussen zit. Ik heb namelijk zelf een X5 3.0d automaat. Maar of je het nou kunt vergelijken weet ik niet. Het zijn natuurlijk 2 motoren met verschillende kararkteristieken. Wat ik wel weet is dat het een fractie van een sec. is voordat de automaat terugschakelt en gas geeft. Maar het is verwaarloosbaar. Ik heb het gevoel dat de processoren even de tijd nodig hebben om te bepalen wat je verwacht van de motor. Maar dat is maar een gevoel.
bestaat. Velen durven geen objectieve mening te geven. Ik als Audi fan weet
best dat BMW het beste het vak van heerlijke motoren verstaat. Ook Audi heeft een aantal van die lekkernijen zoals de common-rail V6 TDI’s; de V8 4.2 uit
de RS4 en de nieuwe generatie V6 FSI. Maar – zoals iemand al eerder schreef-
het draait niet alleen om de motor. Ikzelf geniet elke keer weer van de bouw-
kwaliteit en afwerking van de Audi. Ook de Quattro aandrijving weet ik in de dagelijkse praktijk erg te waarderen. Goed, achterwielaandrijving geeft wel een kick maar te veel vermogen kun je niet op een normale manier kwijt.
tja dat is wel waar, het is opzich al genieten hoe Audi het interrieur heeft afgewerkt, en met welk soort materialen. Het is slim en doordacht ontworpen en dat hoor in een executive segment. Ik vind een s8 daarom ook het mooiste interrieur hebben, oneens?
Iedereen gebruikt foefjes, laat die van BMW het “sportiefste” zijn, en die van Mercedes-Benz en Audi werkende en betrouwbare zijn. ;)
Voor de “Overall best engine” is die S85B50 toch best wel onbetrouwbaar. :P
Ik bedoel in één keer 2 M5’s tergelijkertijd in dezelfde garage die allebei een gescheurde cilinderkop hadden… :P
Maar, ik moet zeker zeggen dat het een geweldige motor is, 8250 tpm, ze klinken ook wel sehr net.
Nu nog de S85B50 – 2 cilinders (= 4.0 liter V8) van de M3, die moet ik echt eens van dichtbij horen! :D
9 May 2007 om 20:13
Wat een teleurstelling dat voor die echte BMW fans blijkbaar alleen BMW
bestaat. Velen durven geen objectieve mening te geven. Ik als Audi fan weet
best dat BMW het beste het vak van heerlijke motoren verstaat. Ook Audi heeft een aantal van die lekkernijen zoals de common-rail V6 TDI’s; de V8 4.2 uit
de RS4 en de nieuwe generatie V6 FSI. Maar – zoals iemand al eerder schreef-
het draait niet alleen om de motor. Ikzelf geniet elke keer weer van de bouw-
kwaliteit en afwerking van de Audi. Ook de Quattro aandrijving weet ik in de dagelijkse praktijk erg te waarderen. Goed, achterwielaandrijving geeft wel een kick maar te veel vermogen kun je niet op een normale manier kwijt.
—————————————————————————————-
Amen! Ik ben ook een enorm Audifan, maar ik ben ook een groot BMW liefhebber. Zo kun je vierwielaandrijving niet met achterwielaandrijving vergelijken, maar dat begreep je natuurlijk al. Juist het gevoel al dat vermogen niet goed kwijt te kunnen geeft een enorme funfactor, BMW is wat dat betreft gewoon veel sportiever en daarvoor haal je dan ook een BMW. Een Audi met quattro systeem koop je om comfortable te kunnen rijden, het gevoel dat je met welke snelheid dan ook de auto de baas bent. Ook dit kan heerlijk zijn, de enige reden om voor Audi te kiezen is omdat ik met Audi ben opgegroeid. Dit wil (nogmaals) natuurlijk niet zeggen dat BMW minder is. ;-)
En Audi fans zijn trouwens niet anders dan BMW fans hoor, daar kunnen andere merken vaak ook niet…. :S
Tot slot wil ik overigens toch nog olie op het vuur gooien wat prijzen betreft, met “ons” toekomstig RS6 V10 Biturbo met 580 pk staat Audi volgend jaar vast wel weer op de prijzenlijst :-D
“… in 1989, sindsdien pioneer op turbo diesel gebied.”
Sry man man vergelijk eens een BMW diesel met een audi diesel, lees alle tests en ga dan zelf eens rijden. Het is niet omdat je een veel te zware en dure 6 liter diesel kan maken dat je daarom pionier bent in de diesel technologie. De meeste audi moteren zijn voortontwikkelde volkswagen blokjes en die spelen toch wel een klasse lager dan de pareltjes van BMW
“1980 kwam quattro, ik zie vandaag de dag nog geen bmw/mercdes (exclusief suv’s) met vierwielaandrijving.”
Ooit van de X benaming bij BMW gehoord??? Die betekend wel degelijk iets. Juist ja, 4×4. En nee dat verkoopt zo hard niet, dat komt omdat BMW standaard achterwielaandrijving levert. Alles wat bij audi geen salamander badge draagt moet het met zijn voorwielen doen. Je dus eigenlijk verplicht om voor een quattro gaan.
” het interieur is hoogwaardig en qua design nog steeds mooier als dat van mercedes en bmw”
Het spijt me kerel, de interieurs van audi zijn wel mooi afgewerkt maar om het nu over design te hebben… De armleuning in de deur is een met leer bekleed blokje dat tegen het deurpaneel aan plakt, het instrumentarium is meestal niets meer dan een ordinaire kerstboom en de verkrijgbare kleuren combinaties volgen ook niet direct de laatste nieuwe trends.
Vraag eens heel vriendelijk aan Rick dos of je eens in zijn 3 coupe mag gaan zitten. Als die jonge enige smaak heeft (en daar twijfel ik niet aan) beschikt hij over een interieur met mooie en moderne kleuren combinaties en een design om je vingers bij af te likken. Een BMW interieur is een harmonisch ontworpen geheel waarin alles op mekaar is afgestemd. Je zal er ook nooit knopjes tegen komen van pakweg een ordinaire (ik zeg niet dat het een slechte wagen is) volkswagen passat.
Zou het enige merk dat tot nu toe er in geslaagd is Le mans met een diesel te winnen toch niet de naam pionier op het vlak van diesel verdienen?
Nope, want BMW had met een 320d al in 1998 de 24 uur van de Nurburgring gewonnen.
Wat ik bedoel is, het is niet omdat je een keer iets goed doet op een bepaald gebied, dat je van dan af pionier voor dat gebied bent. Trouwens het is al gezegd geweest, die diesels krijgen enorme voordelen in zo een wedstrijden. Maar toch, respect. En nee dat geeft je niet het recht om audi een diesel pionier te noemen. Of beter gezegd, het merk van de diesel motor. Globaal gezien komt op dat gebied het beste materiaal uit de BMW stal.
Voor de rest *ghostpost, ik doe geen moeite meer om de goede orde te bewaren. Het heeft kennelijk toch geen nut :(
jongen toch, ik ben helemaal niet jaloers op zakenmensen, waar haal je dat nou weer vandaan? :D Audi’s zijn gewoon overrated. BTW ik vind de Mercedes S-serie veel mooier dan alle Audi’s tesamen (het resultaat hierbij is toch een negatief cijfer, dus verwaarloosbaar als referentiepunt eigenlijk ;) ). Bij BMW vind ik de 6-serie en de 3-serie in het juiste kleur wel een lekkere look hebben. Voor een goeie wagen daarentegen moet je bij Volvo of Lexus zijn… (beetje discussie uitloken… ;) ).
– Apache
9 May 2007 om 21:18
… (beetje discussie uitloken… ;-) ).
– Apache
———————————————————————-
Met een knipoog, zoals het hoort ;-)
Neen. Je moet namelijk de EERSTE zijn die iets (goed) doet op dat vlak.
Denken we maar aan voorbeelden als het aluminium frame van audi, de vele innovaties die weer in iedere S-klasse zitten, of de enorm verbazende cijfers die de BMW 118d qua verbruik en prestaties kan neerzetten.
Het werk van een pionier is vaak niet perfect, maar opent wel perspectieven in de eerste plaats voor zichzelf, aangezien men de kennis heeft, en ook voor anderen.
En mijn auto is noch Audi, noch BMW, noch Mercedes…
ja ik ben ook zeker van plan mijn rijbewijs te halen, en dat in een a4 ja.
ze zijn gewoon de meester in en zullen nooit lullige/onbetrouwbare motoren bouwen als derest
Maar voor het overige vind ik alle argumenten die je aanhaalt in het voordeel van Audi redelijk… En ooit zal ik er nog wel eens een audi in mijn bezit hebben, althans dat hoop ik toch…
9 May 2007 om 21:52
volgend jaar wint audi toch met zn 6 liter tdi, kvind 4.2 van audi rs4 beter dan dat m5 blok. 3.0 tdi is beter dan x30d of x35d van bmw. Autoweek vond de 3.0 tdi a5 zelfs imponerender dan de s5, terwijl ze normaal erg mercedes-achtig zijn geven zij tenminste gewoon toe. Het blok van de f430 had ook wel mogen winnen. Deze uitslag is zo subjectief als wat. Gewoon nieuwe vorm van reclame bij bmw
——————————————————————————-
De diesels van BMW zijn sneller, de RS4 liep niet uit van de 335d (als echte audifan ben ik mans genoeg dat toe te geven)……
—————————————————————————-
Untouchable schrijft,
9 May 2007 om 22:04
volgend jaar is BMW weer aan de beurt. begint een beetje saai te worden he.
ze zijn gewoon de meester in en zullen nooit lullige/onbetrouwbare motoren bouwen als derest
——————————————————————————-
De motor van een Veyron kan ik niet lullig noemen, de V10 Biturbo van Audi ook niet………
jaja, als BMW zoun kapital VW group had zouden ze allang en F1 motor op de markt brengen…
Veyron is een ander verhaal en welke V10 Bi-Turbo audi bedoel je (is die te koop of leverbaar zeker is die alles behalfe perfeckt)
9 May 2007 om 22:32
Met veel van deze BMW fans valt niet in discussie te gaan aangezien BMW toch boven alles gaat
—————————————————————-
Dat geld ook voor veel Audi fans, al moet ik idd toegeven dat BMW fans net wat koppiger zijn ;-)
en ja ik kan kiezen hier, of een a4 of een golf of een 3series….nou mijn keus is snel gemaakt haha.
Alleen al die slappe reply’s zonder argumenten……..
Een auto is namelijk niet alleen beter of slechter omdat men (in dit geval een groot gedeelte van de BMW aanhang) zegt dat dat zo is :S
9 May 2007 om 23:06
ik koop een BMW niet alleen om zijn motor, die auto is gewoon mooi en stijlvol!
————————————————————————————-
Eindelijk een goed argument, al is dat natuurlijk een smaak kwestie. BMW zou ik eerder willen omschrijven als mooi en sportief, en Audi juist als mooi en stijlvol ;-)
Geeft niet kan gebeuren. Ik heb zelf nog een 320i gehad uit ´85 Wat heb ik genoten van dat ding….totdat ik hem in de prak reed.
@Untouchable
Antfucker moi?!
http://usera.imagecave.com/Bigdaaf/Mierenneuker.gif
En ja BMW liefhebbers zijn koppige beestjes. Daar hebben we dan ook onze redenen voor. BMW wordt veel te veel onterecht door het slijk gehaald. Ze winnen 7 van de 12 prijzen en hup een groot deel anti BMW fanatiekelingen vinden het weer nodig om dit feestje voor ons te verpesten. Geef dan gewoon toe en hou al die onzinnige commentaar voor je eigen. En als je dat niet kan wees dan niet op je tenen getrapt als daar heftig op gereageerd wordt.
Ik ben trouwens zelf de laatste die in bij een audi post onzinnige info gaat dumpen in de trant van “BMW is the best” en “ik vind die motor toch veel beter…” Het moest er weer eens uit ;)
adios
het is wel mooi met dat bmw gediesel…
ja inderdaad BMW maakt toevallig ook nogs goede top diesels waar audi/vw niet aan kunnen tippen
check:http://www.ukintpress.com/engineoftheyear/winners_07/25_3.html
als je niet gelooft :p
Ik zal Piet wel even vertellen dat hij jullie nooit meer mag lastig vallen ;-)
Ik had het vooral over BMW topics waar audi lovers altijd massaal roet in de ogen komen strooien. Een ding kunnen we hieruit zeker concluderen: de twee merken met de felste en grootste aanhang zijn BMW en audi.
@ windhoos, tof dat je het toegeeft, wij danken u zeer ;)
toch wel mooi hoe je BMW in het groot en audi in het klein schrijft!!! :D
ja erzitten ook paar klojos tussen, maarjah iedreen neemt het serieus op en gaan in verdediging voortan moets misschien iemand van autoblog de rechter spelen. lijkt me wel leuk om eens een duidelijke winaar te wijzen………….goed idee toch
Welke merken kunnen je dan wel bekoren?
BMW maakt goeie engines, de motoren van AMG zijn ook super maar alleen met automaat te verkrijgen anders loopt alles in de soep :S
Mijn idee de diesels van VAG en benzine BMW
wat ik trouwens niet snap is dat de hele harde kern van audi riep “vursprüng durch technik” ,miljarden geinversteerd, niewste technieken, binnenkort naar de maan, BMW zit op de kont en lopen 5 jaar achter op audi etc. etc etc.
maar hoe kan het dan dat BMW elk jaar zoveel prijzen binnenhaalt
en audi niet?
mijn eigen 520i sedan hendbak heeft 350.000 op de teller en die van pa 520i touring automaat heeft al 4 ton gedraaid en dr mankeert niks aan. lopen beide op LPG.
Volgens mij heeft BMW een veel betere 4wielaandrijving
Die zit niet alleen op de X series
Hou je vooroordelen voor jezelf !!!!!
Jullie zouden heel graag willen dat BMW geen 4wielaandrijving heeft.
Ze hebben het dus zekers wel en nog wel een volledig variabel systeem die de pks op alle 4 de wielen kan verdelen.
Maar vanwege die fantastische tractie van BMW heb je eigenlijk geen 4wielaandrijving nodig
Welke merk klapte als eerste over die 19.000 toeren heen??
BMW natuurlijk ,omdat ze “onterecht” de beste motoren bouwen???
Zou het dus niet kunnen zoveel prijzen te winnen ?
Zo zie je maar weer ,je krijgt wat je verdient
BMW verdient al die mooie prijzen !!!
20 May 2007 om 23:33
Aan alle AUDI gekken,sinds wanneer denken jullie de enige te zijn met 4 wielaandrijving??
——————————————————————————————–
Dat hoor je mij niet zeggen………………………. :-S
jij beweert dat audi en mercedes geen lelijke auto’s maken? heb je die Q7 gezien. wat een lelijke lompe met een enorm afschuwlijke grill macho bak is dat. en die nieuwe S van mercedes dan? die kofferdeksel is gewoon een imitatie van de 7 serie. dus blijkbaar vinden andere auto fabriekanten de design line van BMW ook mooi.
BMW blijft de specialist als het gaat om motoren, rijbeleving, rij-eigenschappen. daar kunnen audi en mercedes absoluut niet tegen op.
om van de X3 te zwijgen; de X5 en de jap-achterlichten van de 3
10 June 2007 om 12:35
@ japie
jij beweert dat audi en mercedes geen lelijke auto’s maken? heb je die Q7 gezien. wat een lelijke lompe met een enorm afschuwlijke grill macho bak is dat. en die nieuwe S van mercedes dan? die kofferdeksel is gewoon een imitatie van de 7 serie. dus blijkbaar vinden andere auto fabriekanten de design line van BMW ook mooi.
BMW blijft de specialist als het gaat om motoren, rijbeleving, rij-eigenschappen. daar kunnen audi en mercedes absoluut niet tegen op.
——————————————————————————-
Niet voor iedereen praten aub, smaak is een heel erg breed begrip…..
japie constateerd dat BMW alleen maar lelijke auto’s maakt. ik vind dat audi en mercedes dat ook doen met de nodige BMW emitaties omdat ze zelf niks origineels kunnen bedenken. en dus praat ik niet voor iedereen maar voor mezelf.
Dat BMW alleen maar lelijke auto’s maakt is natuurlijk onzin, maar dat de andere merken alleen maar aan het imiteren zijn klopt natuurlijk ook niet helemaal, dat is gewoon iets wat in feite altijd al zo is geweest in de auto industrie. Zo heeft de BMW M3 E30 de wielkassen gekregen van de Audi quattro, maar andersom gebeurt het natuurlijk ook vaak ;-)
of was i nog niet beschikbaar ten tijde van de contest.
deze hoogtoerige 4 ltr zonder turbo , verslaat toch menig turbo motoren met meer cc’s
a) de motoren zijn gestolen van Honda*…
b) door de lobby**…
c) te geheim
*ruim 7 jaar geleden hebben de duitsers de blauwdrukken van Honda engines gecopieerd bij Rover(daar profiteerd nu ook een Chinese autofabrikant van).
Bij het overdragen van de RoverGroep(destijds gelinieerd met Honda) werden ondertussen de tekeningen van de new Mini en details (X5..)van de Range-Rover(naar Ford) weggesluisd…
**daar zijn ze meesterlijk in, de kampioenen(zie tevens EU lobby).
Mercedes en Audi dachten: wat BMW lukt kunnen wij ook dus……(vul zelf maar in)
Audi heeft een heele goeie systeem dat Quattro heet en ook dat is een FEIT !
En Mercedes tsjaa 8-) de nieuwe C classe is wel mooi .