Stel je eens voor dat je een autodesigner bent... Je werkt in een team van vormgevers, engineers, ergonomen en aerodynamicaspecialisten gebroederlijk samen aan een nieuwe auto. Alle designers doen gezamenlijk hun stinkende best om het geheel er zo harmonieus en aantrekkelijk mogelijk uit te laten zien. Je zorgt ervoor dat alle proporties mooi in balans zijn, dat alle lijnen en ornamenten mooi samenwerken en dat de vormentaal van voor naar achter helemaal consistent is. Kortom, je maakt een kloppend verhaal op wielen.
Vervolgens wordt het model op de markt gebracht en hij wordt goed ontvangen. Het model wordt zelfs een ware hit en zal enkele jaren een zeer goed verkopend model blijken te zijn. Maar na een tijdje zakken de verkopen in, want de concurrentie zit natuurlijk niet stil en de markt verandert continu. Jij vindt dat niet erg, want je hebt je opdracht goed gedaan en werkt intussen op dezelfde vruchtbare manier aan een andere auto.
Een hoge marketingbons uit het bedrijf begint ineens te roepen dat er een facelift nodig is. Een nieuwe beginnende designer wordt op jouw geslaagde, maar inmiddels een beetje verouderd model af gestuurd met de opdracht: “Maak hem anders, maar doe het wel zo goedkoop mogelijk.”
“Maar hoe anders dan?” vraagt de nieuwe designer, “Volgens welke filosofie?” De marketingbons antwoordt: “Kan me niet schelen als het maar nieuw en anders is. Dat wil de klant.”
“Moet ik naar een nieuwe toekomstfilosofie toewerken? Moet er iets verbeterd worden?” vraagt de nieuwe designer. “Stel nou niet zulke moeilijke vragen! Verander nu maar gewoon de neus en de kont, dan zullen de verkopen weer even aantrekken. Hup! Ga schetsen! Nu!” buldert de marketingbons.
Het eerste designteam houdt zijn hart vast, maar ziet al snel dat alle moeite die gedaan is om het geheel kloppend en mooi te krijgen lijntje voor lijntje, vlakje voor vlakje teniet gedaan wordt. Au… dat doet pijn.
Tsja… facelifts… Een noodzakelijk ‘kwaad’ om een bepaald model op een goedkope manier een langere levensduur te geven? Of kan het ook goed gaan en zijn ‘nieuwe’ designers soms toch in staat om een bepaald model met kleine vernieuwingen te verbeteren?
Hoe zou het team van Italdesign zich gevoeld hebben na het zien van wat Kia met de facelift van hun Rio heeft gemaakt?
Wat was er mis met het basisdesign? “Grote koplampen zijn in, zegt ons marktonderzoek, dus doe er maar een stel lekkere jetsers van schijnwerpers in,” zou de marketingmeneer tegen de stagiair gezegd kunnen hebben. Ik vermoed dat deze facelift de levensduur van het model niet heeft verlengd, maar juist heeft verkort.
Bij de Kia Clarus kan ik al helemaal niet begrijpen wat de facelifter (een stagiair misschien?) heeft geprobeerd te verbeteren. Het basismodel is misschien niet spannend, maar hij klopt tenminste wel. Nieuw? Ja… Mooi? NEE!! Wie bedenkt nu zoiets?!
Koreanen hebben er wel meer een handje van om nette modellen met een facelift volledig te verkrachten. Wat te denken van onderstaande Hyundai Accent? Wijsheid komt toch met de jaren? Vreemd, want de gefacelifte versie kijkt nogal dommig uit zijn ogen, terwijl het oer-model wel lekker intelligent oogt.
En de Lantra is ook flink te grazen genomen met een flinke hoeveelheid overbodige en rommelige gaten, randjes, bochtjes en bulten. “Het moet anders! Nieuw! Kan me niet schelen hoe! Al kraak je ‘m!” schalde er door de Koreaanse designstudio. “Mooi? Niet mooi? Dat maakt de klanten toch niet uit, zolang het maar nieuw is!” Yeah right…
En inderdaad… deze ‘frissere’ versie van de Lantra heeft het niet lang uitgehouden.
Bij het eerste model Clio hebben ze het nog wel subtiel aangepakt, maar vaak zijn het juist de kleine dingen die het hem doen… Phase I is nog lekker strak, maar Phase II heeft overduidelijk teveel botox rond de ogen ingespoten gekregen. De rondere koplampen die niet meer in 1 lijn met de motorkapnaad liggen passen gewoon niet bij het geheel.
Gelukkig kan een facelift ook voor verbetering zorgen (wat eigenlijk altijd het doel van een facelift zou moeten zijn, toch? ) en dat is bijvoorbeeld te zien bij het tweede model van de Clio.
Hier dan de V6 uitvoering:
Een facelift kan ook als doel hebben om de overgang van oude naar nieuwe stijl niet te groot te laten zijn. Zo kreeg de Peugeot 307 alvast als eerste het grove smoelwerk van de later te verschijnen 207. In een eerdere column vergeleek ik dit monsterlijke gezicht al eens met Marijke Helwegen.
Zo jammer, want Peugeot heeft in de tijd van de samenwerking met Pininfarina altijd wel veel mooie en doeltreffende facelifts gemaakt. De 306 was als Phase I goed bij de tijd en zeer harmonieus en de Phase II was daadwerkelijk een geslaagde modernisering en misschien zelfs nog wel mooier.
Het toppunt van gerommel met facelifts is misschien nog wel de Subaru Impreza. Het oermodel was een topper, maar de eerste update was er 1 met van die rare bolle kikkerogen. Die ronde kijkers sloegen als een tang op een varken en er werd met een tweede facelift gepoogd het hele zakie weer recht te trekken. Ook dat bleek niet helemaal geslaagd, maar gelukkig was het bij de derde facelift wel helemaal raak!
Afijn, het kan met vernieuwingen alle kanten op gaan. Vaak is een basisontwerp al zo strak dat niets hem daadwerkelijk nog kan verbeteren, maar heel soms is een facelift wel een goede zet. Ik vind het dan wel heel belangrijk dat je de basisfilosofie van het eerste design goed weet voort te zetten, want vernieuwen puur om het vernieuwen alleen kan heel erg verkeerd uitpakken.
Ik kan nog wel even doorgaan met het opsommen van mislukte facelifts, want mopperen is zo makkelijk en vaak best lekker om te doen, maar ik ben eigenlijk meer benieuwd of jullie positieve voorbeelden kunnen aandragen. Van welke auto vinden jullie dat de geupdate versie een verbetering is ten opzichte van het eerdere model?
Welke modellen zijn volgens jullie op een goede manier gemoderniseerd, waarbij de inspanningen van het eerste designteam in ere zijn gehouden? Misschien weten jullie zelfs voor bestaande modellen nog wel wat aanpassingen te bedenken om tot een geslaagde facelift te komen?
191 reacties
Enough said? ;-)
Saab 9-5:
http://car-reviews.automobile.com/images/cars/ArtImages/32336/01.jpg
http://foto.autozone.be/fotoseurotax/450/saab-9-5-2006-5097.jpg
Ook de facelift van het vorige model corsa vind.vond ik wel geslaagd!
Een totaal, door jou nog niet genoemde, mislukte facelift vind ik de saab 9-5. Het oermodelwas dan wel niet spannend, en ze hebben hem met die chromen randen om de koplampen misschien wel spannender gemaakt, maar absoluut niet aantrekkelijker!
Alfa 147:
http://www.steylautos.nl/Photos%5C147-1.jpg
http://www.autoweek.nl/images/480/d/fc1a1d41169326c938346df826778f4d.jpg
Ook kan ik bij BMW de laatste update van de Z4 wel waarderen. Het blijft eigenlijk bij de lampjes steken, maar die rechtere vormen vind ik wel wat hebben. Doet weer een beetje aan de goeie ouwe tijd denken ;)
Ook heel minimaal geupdate: de nieuwe E, maar toch net een beetje strakker dan het oude model.
En, anders zou ik ik niet zijn :P … wat subaru kan, kan volvo ook!!! De eerste 740 was heel strak en zag er uit als een tank :P De update in 1989 was afschuwelijk. De 740 kreeg toen een plastick kapje op het front wat over de hele breedte van de auto stak.
Gelukkig konden ze alles weer een beetje herstellen met de 940. Hoewel deze er lang niet zo stijlvol uitziet als de eerste 740 naar mijn mening. En op het laatst hebben ze met de V90 weer een net en sjiek model neergezet.
http://rsiauto.free.fr/images/MG/F_1.8i_VVC_2000/1.jpg
http://www.pistonheads.com/pics/news/14803/MGF_flipcolour-L.jpg
Van zowel eerste naar 2e model en nu weer naar de 3e?
http://www.swedespeed.com/gallery/generated//RWD/700%20Series/760%20Station%20Wagon/001__scaled_600.jpg
de 2e :(
http://www.girlscars.co.uk/phdi/p1.nsf/pages/girls:VOLVOESTATE.JPG/$file/VOLVOESTATE.JPG
de 940’s :?
http://www.swedespeed.com/gallery/generated//RWD/900%20Series%20-%20S90%20-%20V90/940%20Station%20Wagon/001__scaled_600.jpg
en gelukkig :) ze kwamen ook nog met een V90
http://www.swedespeed.com/gallery/generated//RWD/900%20Series%20-%20S90%20-%20V90/V90/004__scaled_600.jpg
Enkele wel geslaagde facelifts (eerste gedachten):
Citroen Visa (zonder ook maar een stuk plaatwerk aan te raken!)
Citroen C5 (op de achterkant van de sedan na)
Alfa 33 (laatste versie)
Alfa Spider (laatste versie)
Ford Escort Mk4 naar Mk5
Mislukte facelifts:
Ford Mondeo
Fiat Ritmo
Alfa Spider (een na laatste versie)
Ik heb het idee dat we hier al een keer over gediscussieerd hebben??
Maar de Alfa 156 facelift is nog veel beter gelukt. Deze auto was al tot klassieker verkozen maar de facelift is heel goed gelukt. De alfa 156 heeft dan al een beetje de Brera kenmerken.
http://www.autoweek.nl/images/800/b/33e644778563ff33e8dd8fd1bd59f60b.jpg
Maar ook de Alfa 166 is erg goed gelukt. Al heeft het weinig voor de verkoop kunnen doen.
http://www.autoweek.nl/images/800/7/df59f016d3d20235ceae56bb4203b647.jpg
http://www.mgfcar.de/mgtf/mgtf_t.jpg
Ze hebben hier niet alleen de neus strak getrokken, maar zijn consequent te werk gegaan door alle lijnen van voor tot achter strakker te maken.
Het babyvet van model 1 is hier helemaal weg.
Soit.
– BMW Series7… oude mode met de opgeplakte kofferbak was erg plomp van uiterlijk en is mooi gecorrigeerd.
-AlfaRomeo 166… oude model met de mini koplamen is veel stoerder geworden na de facelift.
-Mitsubishi Lancer Evo is na elke facelift weer een stukje mooier en agressiever.
-Cadillac heeft de CLS en de Escalade ook een stuk spannender en moderner gestyled
– De facelift van de toekomstige Seat Toledo.. Hoewel het gefacelifte model nog helemaal niet bestaat weet ik 100% zeker dat het een zeer succesvolle facelift wordt :lol:
VAN: http://www.schadeautos.nl/autos/165/216461.a.jpg
NAAR: http://eur.news1.yimg.com/eur.yimg.com/xp/autowereld/20061011/20/4245274042-sportief-geprijsde-ford-fiesta-st.jpg
Meer beter.
-De BMW Series 7. Het oude model oogde heel erg plomp en dat is mooi opgelost
-De Alfa 166 is destijds heel mooi vernieuwd. De mini koplampjes zijn vervangen door stoere lichtunits.
-De Mitsubishi Lancer Evo oogt na elke facelift weer strakker, agressiever en sneller
-Cadillac heeft heel mooi werk verricht met de facelift van de CLS en Escalade. (ook het interieur is supermodern geworden, topwerk!)
-De facelift van de Seat Toledo. Hoewel deze facelift nog moet komen weet ik zeker dat het de beste facelift in facelifthistorie wordt!!! :lol:
De update van xsara1 naar xsara2 vind ik niet heel succesvol maar als je het in de modellenlijn van citroen zet past het heel aardig. De xsara1 had nog veel verwantschap met de xantia, terwijl de xsara 2 een mooie aanloop naar de C5 was.
Ok genoeg gezeurd, even wat geslaagde facelifts uit mijn geheugen opgraven:
Citroen Visa (zonder maar een stuk plaatwerk aan te raken!)
Citroen C5 (op de achterkant van de sedan na)
Alfa 33 (laatste versie)
Alfa Spider (laatste versie van de Duetto)
Ford Escort (van Mk4 naar Mk5)
Minder geslaagde facelifts:
Ford Escort (van Mk1 naar Mk2, Mk3 naar Mk4)
Ford Mondeo
Fiat Ritmo (die prachtige achterlichten van de eerste versie!)
Alfa Spider (een na laatste Duetto, BAH)
Ferrari Testarossa naar 512TR (klapkoplampen vervangen door vaste exemplaren, erg lelijk)
De italianen kunnen gewoon erg goed ontwerpen en daardoor mislukt het niet zo snel…
en de rest van de wereld is een beetje gokken… die proberen wat en soms is het wel wat :P
VW Polo , Had eerst van die ronde lampen, oogt nu toch een stuk sportiever.
Volvo S40 en V50, van onlangs, need i say more.
Citroen C5, Niet zo zeer mooier, maar eigentijdser.
VW Touran en Touareg; dat chroom maakt de auto veel massiefer.
De facelift van de vorige Renault Scenic vond ik ook één van de betere.
En de Multipla natuurlijk, maar die had met opzet zo’n aangeboren afwijking.
Niet Geslaagd:
De huidige Renault Laguna, vind ik saai geworden, lijkt net een Megane.
De koplampen van de vorige model Smart. Rara vorm.
@ joep: ik vind de update van de Alfa 147 ook een kraker!
En de laatste Escort was een draak tov zijn voorganger. Daarna zijn ze ook maar overgegaan op een andere naam (Focus).
Weet ik wel en soms wordt de start van het design van de facelift al ingezet voordat het eerste model goed en wel te koop is…
Maar wat is er dan in godsnaam gebeurd bij hierboven getoonde Koreaanse merken?
Dat zou je toch onmogelijk gesupervised door de chiefdesigner kunnen/willen noemen?!
Maar de facelift is toch een duidelijke verbetering; niet meer zo’n zuinig mondje.
http://www.nileautos.com/docs/images/wallpapers/alfa_166_1024.jpg
166
http://www.netcar.co.il/img2/news/frankfurt2003/alfa166.jpg
Toen de eerste scans in het openbaar verschenen zat ik (en velen met mij blijkbaar) serieus te twijfelen of het niet om slecht ge-Photoshop of een late 1-april grap ging. Maar nee hoor, hij schijnt zo in de showroom te gaan staan.
Ik hoop echt dat ie flopt en Subaru snel terug naar de tekentafel gaat.
Een voorbeeldje van naar mijn mening goede facelift: de bijgeschaafde Volvo’s V50/S40!
Gemaakt of gekraakt?
http://www.motorcities.com/media/image/640/00HND311504367B/1990-Ferrari-Testarossa-rosso-corsa-B-640.jpeg
http://www.fantasycars.com/derek/cars/images/ferrari/testarossa_1.jpg
http://www.geocities.jp/komatu1992/_gl_images_/512.jpg
http://www.autoweek.nl/images/480/4/32090aa64f9c5b2be75eba083aaad824.jpg
http://www.autoquarta.it/UserFiles/Image/renault/2006-04/renault-scenic-celeste-front.jpg
En wordt dat familiegezicht ook niet vaak bepaald door de waan van een goedlopend en opvallend of populair model.
@Sven: Je hebt helemaal gelijk met je VW, maar geld dat niet voor BMW’s, Porsche’s. Mercedessen, Audi’s.
http://www.lamundial.net/user/serraro/kadett.jpg
Iemand ooit zon goede facelift gezien? ;)
Dus de designer komt met een voorstel, waarna de program manager (want verantwoordelijk voor de centjes, niet de marketing bons) hem op zijn plaats zet, omdat de veranderingen te veel kosten. Na de derde poging gooit hij de pet erna, en komt met de goedkoopste oplossing op designgebied mogelijk (‘je wilt goedkoop, dan krijg je goedkoop’!)…
Vooral dingen als meegespoten bumpers/stootstrips/spiegels die worden verkocht als ‘facelift per modeljaar’ ofzo valt nogal eens op – Volvo was daar bijvoorbeeld erg goed in.
Hier dan alsnog:
http://absolutecars.free.fr/Auto/Ferrari/F512M_2001net.jpg
Volledig gekraakt, als je ’t mij vraagt…
Toch vond ik de facelift bij de “bijbehorende” Megane’s juist een achteruitgang. Bijna met koreaanse precisie.
Bij de Scenic hebben de grotere koplampen veel goed gedaan. Volgens mij is dat ook het moment geweest dat de Megane en Scenic van elkaar losgekoppeld zijn. Oké, behalve dat toch op elke Scenic nog een stickertje of reliefje met de Megane naam zit.
wat betreft de clio 2 phase I (eerste v6 uiterlijk) en clio 2 phase II / III / IV
(phase II is tweede v6 uiterlijk) vindt ik dit net zo verkracht als de impreza.
De Phase I was gewoon perfect en de phase II vindt ik dan toch een behoorlijke stap achteruit. zeker de grill en de achterkant!
(misschien omdat ik zelf in een clio 2 phase 1 sport rij :) )
-vorige generatie BMW 3 serie (geniale restyling van de koplampunits)
-VW Sharan/Seat Alhambra (op zich een zwaar gedateerde styling, maar toch heeft de facelift het model een nieuw impuls kunnen geven)
En ook de Mitsubishi Outlander is er zwaar op vooruit gegaan.
Gedeeltelijk mee eens. Ik vind hem opzich wel netjes gedaan, maar na de facelift had de gewone megane niet meer dat sportieve en vloeiende. Dus het had zeker beter gekunt.
hahah mooi kleurtje ook;)
@ Michiel van den Brink
Gemaakt, alleen lijkt die F512 M op dat plaatje wel erg nep.
Ik vind Alfa 1 van de beste merken als het gaat om een facelift. Kijk maar naar de 156 en 166. Bij de nieuwste spider kan je niet spreken van een facelift dat is gewoon een nieuwe auto.
:o dat is voorbij kraken :? ik wist niet dat die zó is gemaakt door ferrari!
De Testarossa is dan in alle opzichten de mooiste vind ik. Zowiezo meoten al die sportwagens eignelijk opklaplampjes hebben :P ik heb nog steeds tranen in me ogen als ik terugdenk aan de facelift waarbij de Diablo zijn klaplampjes verloor :(
Dat is waar. Maar in het oorspronkelijke model zou ik niet durven rijden, in de tweede wel. Misschien zegt dat meer over mij.
Alle facelifts van de Testarossa waren mislukt. Het origineel blijft het mooiste (voorkant!), ook met die 15 inch wieltjes (voor de mierenneukers, OK, de maat was Michelin TRX 415!).
Afgelopen weekend was ik in Brisighella, waar de Trofeo Lorenzo Bandini aan Felipe Massa werd uitgereikt. Zelfs Piero Ferrari (evenbeeld van z’n pa) was aanwezig! Natuurlijk ook veel Ferrari’s. Het blijft een kippenvelervaring wanneer een Testarossa vol wegaccelereert. Wat een geluid!
Trouwens, Michiel ik had je helemaal nog niet gecomplimenteerd met deze column! Ik vind hem weer erg leuk en leesbaar, en hij lokt weer een leuke discussie uit! Sjapo! ;)
http://www.theautochannel.com/media/photos/vw/1998/98_volkswagen_passat_gls2.jpg
http://images.consumerguideauto.howstuffworks.com/autoreview/400x266/2004-Volkswagen-Passat-04606131990001.JPG
http://www.rsportscars.com/foto/07/modena360_front.jpg
de neus van de 360 is wat platter, hij deinst een beetje terug ‘hmm ik weet niet of ik zo snel vooruit wil hoor :S’
http://www.sport-cars.org/site_img/large/ferrari-f430-5.jpg
de neus van de F430 wil meer lucht eten dan ie kan en met z’n koplampen laat ie zien dat ie keihard naar voren wil.
Deze cycle wordt voor elk model van tevoren vast gesteld en meestal ligt er een uitgebreide planning achter, voor het complete pakket van het merk. Dit heet ook wel branding. (Wat is marketing toch interessant)
En een prima geslaagde, dacht ik zo.
jullie kunnen zeuren, het is maar een opel saai ding
och plak er porsche op en jullie zeuren niet meer
http://www.wiro-consultants.de/images/zafira.jpg
http://www.autotudos.hu/fotokcikkek/kep_05_02_opel_zafira_1_nagy.jpg
http://www.schilleropel.hu/pics/tipusok/zafira.jpg
http://www.autotudos.hu/fotokcikkek/kep_05_02_opel_zafira_2_nagy.jpg
http://media.autobild.de/bild/C/7882ac63dce188cf6a80c0f457436ebc_2.jpg
http://www.autotudos.hu/fotokcikkek/kep_05_02_opel_zafira_3_nagy.jpg
dat was toch echt een facelift. Heel erg netjes gedaan van VW trouwens.
nee nog nooit zo’n goede facelift gezien haha
http://www.classiccars.de/Oldyrent/plz7/images/71665.jpg
Waarom vind je dat? Die oude met enkele koplampen, was ook al mooi, misschien iets minder karakterestiek.
Ff vraagje.. Waar valt dit onder dan?
Ferrari 308
http://faimg1.forum-auto.com/mesimages/179074/introduction-2.jpg
Ferrari 288 GTO
http://www.heritageclassics.com/ferrari/85red288gto/0.jpg
De 288 GTO vind ik persoonlijk de mooiste Ferrari die er ooit is gemaakt. :D
http://ash-institute.web.infoseek.co.jp/ash_personal/photo_car/ferrari_288gto_01_front.jpg
Sorry Michiel maar de beste facelift is toch echt van de 156.
hier een paar (minder)geslaagde facelifts:
geslaagd:
1. volvo vindt ik erg goed wat betreft facelifts:
http://www.autoweek.nl/images/800/c/e43fed4c57f10ead9cff6f15a661620c.jpg
http://www.autoweek.nl/images/800/9/fa5298a59bd86a0c477410bc33582ac9.jpg
http://www.autoweek.nl/images/800/e/48893e2403be9f9eb64c6aab7d8fcc9e.jpg
http://www.autoweek.nl/images/800/e/9517c54955d11605f98fdef468c184be.jpg
http://www.autoweek.nl/images/800/a/29c83765acd7666554d78cc330f2c7ca.jpg
http://static.autoblog.nl/images/wp2007/Volvo%20S40%20V50%20update%2003.jpg
ook ssang yong kan er wat van met hun Kyron:
http://static.autoblog.nl/images/wp2007/Ssang%20Yong%20Kyron%20Facelift.jpg
http://static.autoblog.nl/images/wp2007/Ssang%20Yong%20Kyron%20Facelift%20rear.jpg
http://www.km77.com/marcas/ssangyong/2006/kyron/gama/med/06.jpg
http://www.dn.no/multimedia/archive/00106/LB-SsangYong_Kyron_106903i.jpg
andere goeie facelifts vind ik de VW pheaton, de renault espace etv.
minder goeie vind ik de VW touran, touareg, etc..
Die Opel facelift kan niet beter inderdaad.
Maar wacht dacht je van de Alfa Romeo 33. Na de face lift (1990) begon het model pas echt goed te verkopen (aldus in Nedeland)
http://www.autoweek.nl/verkoopcijfers.php?merk=Alfa%20Romeo&modelserie=33
En niet te vergeten de Renault 5 die facelift was volgens mij ook een groot succes!!
Valt dat onder een facelift of is het een nieuw model?
een mooie facilift is dit:
http://www.car-accidents.com/pics/carphotos/911_2_1-8-01.jpg
http://www.schadeautos.nl/autos/216/210503.a.jpg
Ook een geslaagde facelift, van onverkoopbaar naar een succes:
http://img412.imageshack.us/img412/9241/visa1pf4.jpg
http://img521.imageshack.us/img521/7165/visa2ig6.jpg
Die Zafira is zeker een vooruitgang, maar geen facelift.
Duidelijk een modelwisseling.
Het model Fabia II vind ik tot op heden niet echt karakter hebben, maar da’s mijn smaak.
Zelfde geld bij de voorloper de Alfa 145. Deze bumper facelift (199) lijkt op het eerste gezicht veel mooier maar dit is niet vanuit elke hoek zo.
De 156 vind ik toch echt wel heel goed gelukt!
Enkel een hele sterke familiegelijkenis.
Strak
http://www.forum-auto.com/uploads/200405/olio_1084820125_19_16s_av.jpg
rommeltje vind ik
http://img516.imageshack.us/img516/8369/19wl7.jpg)
Ik lees hier een hoop voorbeelden van ‘facelifts”, waarbij er volgensmij gewoon een nieuw model bedoelt wordt. Als VW bijvoorbeeld met de Golf VI komt, dan is dat in mijn optiek geen facelift, maar een nieuw model. Als vervolgens de bumperts en koplampen enz van de Golf VI worden gewijzigd.. dan is dat een facelift..
Mensen die dus de nieuwe Zafira een geslaagde facelift vinden, vinden volgensmij dan niet de facelift geslaagd, maar gewoon het nieuwe model.
Verdere toppertjes:
BWM E46 (subtiel)
VW Passat (zie hierboven)
Mercedes W124 (met die Sacco-Bretter aan de zijkant)
Niet zulke successen:
De laatste facelift van de Laguna II (rare zwarte randjes om de koplampen??)
Audi A4 cabrio (jammer van de rare koplampjes)
http://autoreview.ru/new_site/year2003/n03/news/800/bmw.jpg
http://eur.i1.yimg.com/eur.yimg.com/util/anysize/450,http:%2F%2Feur.news1.yimg.com%2Feur.yimg.com%2Fxp%2Fautowereld%2F20061012%2F10%2F1190810530-subtiele-facelift-maakt-bmw-x5-nog-krachtiger.jpg
Maar inderdaad, een geslaagde facelift waarbij de subtiele aanpassingen mooi binnen de vormentaal van het geheel passen.
Hahaha! Ik wist het!
Ik vind het idd ook knap dat ze met minieme aanpassingen het toch weer een heel fris gezicht hebben kunnen geven.
welke is nou de nieuwe? :P
de volvo facelifts zijn inderdaad de betere! Zowel de v40 destijds als de v50 enkele weken geleden gingen er erg op vooruit na hun facelifts.
Welke ik nog niet gezien heb is die van de Peugeot 406. Vond ik ook zeer geslaagd. Best veel veranderd, maar wel goed in proporties gehouden. Zal kijken of ik nog een mooi plaatje kan vinden…
Hyundai Coupé:
http://www.csi-auto.nl/carshopping/0666/hyundai_coupe.jpg
http://autospy.dreamwiz.com/board/bbs/table/spyshot2/upload/mrsatan.jpg
Wel anders, niet lelijk, maar toch een beetje gezichtsverlies…
Maakt ie ‘m of kraakt ie ‘m?
http://www.automarket.bg/wallpaper/peugeot_406coupe_1.jpg
http://www.automag.be/IMG/Peugeot_406_COUPE_2003-14.jpg
406 Coupé kraken… Op de foto valt het niet ontzettend op, maar in het echt vond ik die ‘mond’ veel te groot. Weer zo’n geval van het warm maken voor de opvolger.
http://awesomecarauctions.com/uploaded_images/1966%20alfa%20romeo%20duetto%20spider%20convertible-777915.jpg
//usaclassiccars.com/images/files/1983alfaromeo_016973_010.jpg
http://images.google.nl/imgres?imgurl=http://www.365.com.mk/images/stories/storii/andrej/maj06/carver.jpg&imgrefurl=http://www.365.com.mk/index.php%3Foption%3Dcom_content%26task%3Dview%26id%3D384%26Itemid%3D2&h=323&w=480&sz=40&hl=nl&start=1&tbnid=NcstMLyb8JdX9M:&tbnh=87&tbnw=129&prev=/images%3Fq%3Dcarver%26gbv%3D2%26svnum%3D10%26hl%3Dnl
http://a4.vox.com/6a00c2251d1f0d549d00ccff85e50c985d-320pi
naar
http://www.365.com.mk/images/stories/storii/andrej/maj06/carver.jpg
http://www.autogaleria.pl/tapety/img/opel/opel_vectra_2002_02_m.jpg
http://autoimage.autoweb.cz/opel/opel-vectra-2006-02.jpg
Van:
http://www.theautochannel.com/news/2005/09/15/143098.3-lg.jpg
Naar:
http://www.drivingsportsvideo.com/subiesport/08tribeca_driving.jpg
Ok ok, het blijft niks, maar het is wel een grote verbetering toch?
facelift:
http://www.vw.net.ua/images/articles/history_passat/passat_b3.jpg
http://www.vw.net.ua/images/articles/history_passat/passat_b4.jpg
oud model –> nieuw model:
http://www.vw.net.ua/images/articles/history_passat/passat_b4.jpg
http://www.vw.net.ua/images/articles/history_passat/passat_b5.jpg
facelift:
http://www.vw.net.ua/images/articles/history_passat/passat_b5.jpg
http://www.freeauto.ru/images/upload/image34.jpg
duidelijk verschil, nietwaar?
Zeker wel ;)
Nog goede en geslaagde facelifts, ja, meerdere:
Zo was hij in 1985….
http://www.g-center.nl/image_occasion_big.php?iid=774
.. en zo is hij nu:
http://www.autoweek.nl/images/480/7/9491a679fab5f0d79ee09451741ad9a7.jpg
Een erg geslaagde facelift in mijn ogen! :P
http://www.partstrain.com/images/The_Auto_Blog/2006.Ferrari.599.GTB.Fiorano.jpg
Vandenbrink GTO:
http://www.didntyouhear.com/wp-content/uploads/2006/12/vandenbrink_gto_compo_700.jpg
Met alle respect voor het harde werk van Michiel VDB, maar dit vind ik ook wel behoorlijk hard verneukt hoor, hoewel hij goed in zijn retro opdracht geslaagd is.
– Apache
http://www.signeda.lt/catalog/pics/b_881.jpg
Wacht maar tot je the real deal in het echt ziet!
waar is mij reactie gebleven? (heb er zo hard aan gewerkt :( )
Geslaagd:
Alfa Romeo 156 en 166 en 33
BMW’s meestal, subtiel, maar toch een verbetering
Citroën DS, 2cv(voor zover iets veranderde :P ), XM, Xantia, Visa
Renault Scenic (vorige), Laguna (beide), Clio I én II (in mijn ogen), Megane (vorige), Espace (nwe)
Peugeot 306, 206, 205
VW Passat (vorige 2), Polo (nwe)
Opel Vectra (nwe en vorige),
Niet geslaagd:
Alfa Romeo 147 en Spider (een stuk hierboven te zien)
Audi’s van kleine naar grote grille
Citroën Xsara
Peugeot de rest
Renault Megane nwe, Scenic nwe,
Twijfelgevalletje: Citroën C5…
Maar deze beoordelingen gaan niet echt over hoe goed het bij de rest van de auto past, maar meer of ik het mooier vind geworden, moet ik bekennen…
Cli0 V6
en de subaru
Eindelijk hebben jullie alletwee een IP-ban te pakken. :lol:
(O nee, anders zouden jullie ook niet kunnen vragen waar je reactie is ;-) )
@autoblog
zouden jullie nog eens willen kijken of hij niet in de spamfilter ofzo is blijven zitten…?
Trouwens wel een heel interessante, maar ik kan nu niet echt een voorbeeld bovenhalen van een goede/slechte facelift.
http://www.letterluck.nl/images/facelift.gif
Het was me weer een waar genoegen, maar ga vooral nog even door met het aandragen van goede en slechte facelifts!
Een hele tijd terug was er een post over aftermarket single frames van een of andere tuner voor de B6. Deze leek toen wel erg op de B7. Maar toch verschillen ze veel voor een facelift, of niet…
En als er al voor volgend jaar een B8 zou aankomen zouden er toch wel erg vaak nieuwe modellen komen.
Daar heb je gelijk in !!
http://www.autozone4cars.com/AutozoneNewweb/images/audia3.jpg
http://www.autogaleria.pl/tapety/img/audi/audi_a3_2005_01_b.jpg
Dames en Heren… de beste facelift in de geschiedenis…
voor:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/a1/Volvo850_kombi.jpg/400px-Volvo850_kombi.jpg
en na:
http://www.autoweek.nl/images/800/0/a2ddf24bbc9a08c282c0cb2f8c5b59c0.jpg
Facelift, ganz klar. Ruiten, deuren, dashboard allemaal nog hetzelfde. Echt alleen de motorkap, bumper, koplamp units, achterklep, achterlicht units en achter bumper zijn aangepast.
MX 5 !!
http://www.imux.net/images/mx-5_front.jpg
http://www.brandje.nl/foto/Mazda%20mx5/Kopie%20van%20IMG_1478%20%20%2020-07-2006%20(Custom).JPG
http://home.tiscali.nl/~leuvelink/mx5.jpg
willen jullie kijken waar mijn zoveelste reactie gebleven is?
http://css.ffclub.ru/forum/uploads/post-14-1084261381.jpg
Naar
http://www.carprices.co.uk/images/fordfocus.jpg
Geslaagd: JA
“ga vooral nog even door met het aandragen van goede en slechte facelifts!”
ik zou wel willen…..maar dan moet autoblog ook een beetje meewerken ;)
Ik heb nu zelf hier ook last van de spamfilter, maar ik weet zeker dat de autobloggers er hun handen vol aan hebben en ze doen absoluut hun best.
Soms glipt er wel eens een reactie door de spamfilter, maar het is een dagtaak om dat in de gaten te houden.
Gewoon voortaan minder veel plaatjes in 1 reactie proppen.
Dat snap ik. Maar snap je ook dat ik hier onwijs aan kan ergeren. ik probeer een leuke/informatieve reactie met bijbehorende afbeeldingen te geven tot TWEE maal toe, en allebei worden ze niet geplaatst. het lijkt erop dat ik pas de aandacht van de mensen achter autoblog krijg als ik zo’n scheldwoord gebruik als in mijn vorige reactie (waarvoor mijn excuus).
Ik snap dat Autoblogger en zijn team er veel werk in (moeten) steken om de reacties te checken, waarvoor mijn uiterste waardering en respect, maar worden ze daar niet (deels) voor betaald? Ook op tips wordt nauwelijks gereageerd. AUTOBLOG is het niet eens tijd om meer man (of vrouw) krachten te vinden?
PS mijn niet geposte reactie ging onderandere over de Fiat barchetta, en de PT cruiser. allebei vind ik het uitstekende voorbeelden van slechte facelifts.
Ik vind in elk geval de nieuwste het mooist, maar dat is niet degene die jij bij de laatste link laat zien.
Ik ben overigens van mening dat ze de Touareg totaal verneukt hebben, en dat de Q7 een opfrisbeurt mag gebruiken voor dat ontiegelijk lelijke front van em.
Anyway, herstel:
Persoonlijk vind ik deze geslaagd:
http://www.autogaleria.pl/tapety/img/volkswagen/volkswagen_polo_gt_2004_01_m.jpg
http://www.caradisiac.com/media/images/le_mag/mag228/vw_polo_03_big.jpg
En Michiel, wat is/zijn de vordering(en) m.b.t. de GTO? ;)
Ik begrijp je ergernis, maar ik kan je verzekeren dat we nooit of te nimmer informatieve reacties weggooien, en al helemaal niet van iemand die regelmatig post en tips aanlevert. Dat je reacties niet doorkomen is niet te wijten aan een keuze van een moderator, maar de oorzaak ligt ergens anders.
Als je kijkt naar wat we allemaal doorlaten kan je zien dat we nog een zeer tolerant edit-beleid hebben, dus ga er maar van uit dat jouw reacties echt niet weggegooid worden. Dit geldt voor eenieder die een nuttige bijdrage levert aan autoblog.
Ik stel voor dat we de communicatie verder per mail voortzetten.
Van
http://www.autoweek.nl/images/480/7/12673acab96ff648fe3f3b07bc9135e7.jpg
Naar
http://www.autoblog.nl/archive/2007/02/28/facelift-jaguar-xj#post-8551
Daarbij is de Alfa 166 de mooiste facelift die ik tot nu toe heb gezien.
Ik heb wel vaker meegemaakt dat er een reactie niet gepost werd omdat hij om onverklaarbare redenen in de spamfilter terrecht is gekomen. ik denk dat dit ook het geval is bij mijn 2 reacties. al is het misschien dit keer niet geheel onverklaarbaar, alle plaatjes kwamen immers van Autoweek.nl :lol: .
“Ik stel voor dat we de communicatie verder per mail voortzetten”
als er tijd is voor conversatie dan zou ik liever willen dat die tijd werd gebruikt voor het ploeteren in de filter ;)
@ Michiel
wat vind jij van de facelifts van de Fiat Barchetta en de PT Cruiser?:
http://www.autoweek.nl/images/800/6/70e175de2a1bf59275839eb8442019e6.jpg
http://www.autoweek.nl/images/800/d/dd7e0581e6f5e4a863f2cbf2d06a6efd.jpg
http://www.autoweek.nl/images/800/0/98b5ccd17c5ee7c988ecdb0c5965b810.jpg
http://www.autoweek.nl/images/800/5/e53d43510bc48e9965119828f7346f85.jpg
check de verkoopcijfers
http://www.parkovka.info/wp-content/uploads/2006/03/sedan_1.jpg
http://www.cromax.hu/foto/1152/Ford_Scorpio_105_(www.cromax.hu).jpg
dat is geen facelift.
De dragende carrosseriestructuur is nog hetzelfde.
Allebei verschrikkelijk fout.
Ze halen met hun troepjes en tierlatijntjes allebei het nette basisdesign keihard omlaag.
http://img521.imageshack.us/img521/2438/sl55amg1ux3.jpg
http://img406.imageshack.us/img406/4079/sl55amg2zd1.jpg
je hebt gelijk de facelift van de 850 naar de v70 is wel een van de meest succesvolle facelifts geweest ooit maar dat is dan ook bijna niet meer een facelift te noemen zo ingrijpend werd de auto verbeterd en dan te bedenken dat het model uiteindelijk van 1991? tot 2000 te koop is geweest totdat de ford v70 uitkwam………. één ding met deze twee plaatjes doe je het wel voorkomen alsof de 850 een lelijk ding was maar als je dit plaatje had gepakt was het anders geweest
http://home.hccnet.nl/g.e.van.beek/volvo/img/DSCN9207.jpg
http://home.hccnet.nl/g.e.van.beek/volvo/img/DSCN9269.jpg
ik moest idd ff een beetje de V70 promoten :P de 850T5-R is eigenlijk gewoon een helemaal los model van de gewone 850… Ongeloofelijk brute uitstraling ook al ziet ‘ie er inmiddels een beetje ouder uit.
en daarbij kan ik met je mee praten, ik rij weliswaar een 740 maar me pa heeft de V70R :D en hoe langer ik daarnaar kijk hoe mooier ik em eigenlijk ga vinden.
Ik vind het 1e model V70 eigenlijk ook veel mooier en beter kloppen dan de voorlaatste V70. De eerste had een krachtiger uitstraling maar is net wat fijngeslepen t.o.v. de 850. Michiel?! zeg wat over lijnen van stations pls? :P
ik ben absoluut fan van de 850 ten opzichte van wat daarna is gekomen ik denk echt dat dit de meest revolutionaire was van allemaal (als je dat van volvo’s kan zeggen haha)
een 740 ha gaaf zeer lekkere reisauto welke uitvoering? en wat verbruikt ie ongeveer? mijn ouders hebben ook veel volvo’s gehad en kan me herinneren dat ons record was 1:3 voor een volvo 240
Die Saab 9-5 van de laatste generatie lijkt nog enigzins fatsoenlijk gelukt in grijs, maar kijk eens naar de foto’s van dezelfde auto met de chrome rotzooi rond de koplampen als de auto een donkere kleur heeft….. absoluut één van de slechtste facelifsts ooit (misschien wel na de Scorpio). Dit voorbeeld heb ik trouwens gebruikt voor een artikel http://www.autoblog.nl/archive/2006/02/14/if_it_aint_broke_dont_try_to_f
Goede voorbeelden van écht kraken is de: 147 en de 406 Coupé. Ook de facelift van de originele MX-5 naar de MX-5 facelift vind ik niet geslaagd. Die nieuwe koplampen vind ik helemaal niet in het design passen! Ze zijn zo onbestemd vormgegeven. De 9-5 facelift is al vaak genoeg besproken als complete mislukking en met de nieuwe 9-3 facelift zijn ze ook wat te wild geweest met chroom. (Check mijn ontwerpvoorstel in reacties op 9-3 facelift-log! Veel beter, al zeg ik het zelf. ;))
En dan máken: Volvo! Alle recente Volvo modellen worden écht super gefacelift. Van 850, S80, S60, V70, XC90 tot V50! De MG-F is ook echt veel mooier in de gefacelifte versie. Net als de Clio. Al kloppen de lijnen niet helemaal meer bij de Clio, het is wel mooier! Ik vind de Barchetta facelift juist wel erg geslaagd! Hij oogt wat steviger met de nieuwe bumper, alleen die pukkel op de achterkant is mislukt.
Nog ééntje voor de ‘maken of kraken’:
Origineel:
http://www.autoweek.nl/images/800/5/eccc8f70edd73832ca45ec30b68c7995.jpghttp://www.autoweek.nl/images/800/9/6cebd7da9078e7b1cc1df320a51aac09.jpg
Facelift:
http://www.autoweek.nl/images/800/6/e45aa90443dd35038d23a28a0ecae2c6.jpghttp://www.autoweek.nl/images/800/d/4e523b70b392e6132059d5ac8f5c397d.jpg
Wat mij betreft een ‘kraken’ voor de facelift van de Vel Satis. De nieuwe heeft twee uitlaatpijpen; iets dat echt niet past op een cruiser zoals de Vel Satis. Twee uitlaatpijpen past eerder op een dikke Duitser die bij elk stoplicht het sprintje kan winnen, niet op een relaxte Fransoos. Past gewoon niet bij het hele concept. En die voorkant: minder bijzonder geworden en een dun snorretje: jakkes.
Origineel:
http://www.autoweek.nl/images/800/1/20c56a68109425cef28173aed38324e1.jpghttp://www.autoweek.nl/images/800/2/b4f0ea0b438eb884e202096c358e1a52.jpg
Facelift:
http://www.autoweek.nl/images/800/f/73f06f60fbc78255162955d04c8a0bbf.jpghttp://www.autoweek.nl/images/800/f/cc7e4554f1442669ef58e66c31a3fc0f.jpg
Wat mij betreft een dikke ‘maken’! In feite is er weinig aangepast en het heeft zó’n grote impact. De gefacelifte is zelfs nu nog mooi, terwijl het origineel echt outdated is. Ik vind de opvolger zelfs minder mooi; veel te bol.
In de face lift worden daar dan heldere units uit 1 geheel van gemaakt.
Waarom doen ze dat toch niet gelijk goed?
De Renault Modus is hier een voorbeeld van, de Passat ook en ik kan er vast nog wel een paar bedenken. Maar eigenlijk is dat toch helemaal niet nodig?
@Mr R: Ibiza is inderdaad geslaagd.
De overgang van 850 naar V70 is eigenlijk een twijfelachtige facelift. Hangt een beetje van de definitie af. Maar inderdaad is het chassis gelijk gebleven. Alleen kop en kont zijn aan de buitenkant aangepast. Aan de binnenzijde is vrijwel alles anders.
1:3 ?! daar heb ik gelukkig geen last van :P maar ik denk haast dat je 1:13 bedoelt? Ik rij iig een 2.3 ongeblazen 8klepper… het is een 745GL en meestal doet ‘ie 1:9-1:10 maar dat komt door veel te veel korte ritjes. Bij een lekker lange tocht lukt 1:12 zeker wel en zelfs 1:13 is haalbaar in de bergen(!). Dat komt echter heel zeldzaam voor ;)
En wat betreft de 850 en V70… ze zijn inderdaad grondig te werk gegaan :P en niet te vergeten, de R heeft awd gekregen :D
@ marex; Kijk boven het schermpje waar je in typt, daar staat een code die begint met (pijltje)img src en eindigt met width=450(pijltje). Die moet je gebruiken.
@ Sacha; Die is wel heel minimaal… Zo minimaal dat het me helemaal niets uitmaakt! :P
@ Mr. R; Mee eens. Vooral die Ibiza is idd heel goed gelukt.
@ Michiel; Wat vind je eigenlijk van de facelift van de C5 (en dan vooral de voorkant)? Ik vind het een twijfelgevalletje… Maar ik ben geen deskundige! ;)
Maarja… ik ben ook geen expert. ;)
http://www.3000gt.ee/images/1972964.jpg
http://www.carsearch.com/photos/782974.jpeg
@ Michiel; Als jij het al niet weet… weet niemand het! ;)
tss! zijn anders wel onwijze stijliconen! dus! hoor! toevallug!
Volvo is een van de weinige merken die échte stations maakt (met rechte achterkant) :P ;)
http://www.rentacarlasrosas.com/templates/template/imagenes/autos/14_Fiat_Multipla.
http://www.vtm.be/autowereld/images/testen/thumbs/667.jpg
– Apache
de originele multipla is veel beter en spreekt veel meer aan al is het in lelijkheid
wat ze beter hadden kunnen doen is de vetrol behouden maar de kwaliteit van het gehele vehikel drastisch verbeteren en de aperots als dashboard had echt anders moeten worden beetje bixenon lampen voorin en ander gadget stuff ook een abart versie die heftig verlaagd is en met 200pk zou het een brute bak zijn geweest waarmee je een statement van een dijk zou maken
Dan heb ik toch een drastisch andere kijk op de zaak, geef mij maar mijn eigen smaak :)
– Apache
Absoluut zonde, deze facelift. Maarja, Amerikanen….
Van deze lekker strakke voorkant
http://www.puntosportivo.com/mk2.jpg
Tot dit wanstaltige smoelwerk
http://www.autobiermans.nl/upload/algemeen/puntoclassic1.jpg
http://www.car-catwalk.com/cars/VW_Passat_3BG_Maggy_99.jpg
En deze:
http://static.pagenstecher.de/uploads/46726.11825.jpg
Verschillen?
De spiegels de ene heeft link grote spiegel andere kant kleine spiegel
En de andere passat heeft allebij evegrote spiegels en met knipperlichten erin!
Gewoon los te bestellen en bast ook op de passat 3B
helemaal gelijk! Prachtige strakke Punto werd aangepast aan de zgn. Polo-look. Echt heel jammer.
De polo-look Punto is zelfs zo lelijk bevonden, dat een of ander oostblok land dat model Punto nu gaat produceren onder hun eigen naam.
Die is ook wel erug mooi!
maar k ben trots op mn wagentje hoor ;)
antreciet grijs….zwart soft topje dr op….ja hoor mijn wagentje…
En de Clio V6 was in eerste uitvoering mooier dan in de 2e vind ik… veel meer karakter.
Oh, en die Clio en Subaru, zijn dat wel facelifts? zijn dat niet gewoon nieuwe modellen? (Ik snap dat de grens soms vaag is, maar zeker de Clio V6, die auto’s waren ook qua handelbaarheid compleet anders…)
Natuurlijk moet een model soms opgefrist worden, natuurlijk gaat dat soms beter en soms minder… net als het ontwerpen van het origineel…
Oh en een geslaagde facelift? Nieuwe koplampen op het vorige model C5.
het ‘feestlift’ feest gaat gewoon door:
huidig model (mooi!)
//www.mols.be/Afbeeldingen/Wagens/klasse03.gif
de nieuwe (bah!)
https://www.carandvan.com/uploads/images/jun_09/DTBD_1244022501_2009_Renault_Clio_.jpg
Voor de facelift:
http://www.mynetbizz.com/car-reviews/wp-content/uploads/2008/10/mazda-rx-8.jpg
http://images.paultan.org/mazda_rx8_2.jpg
Na de facelift:
http://www.dieselstation.com/up_pics/2009-mazda-rx-8-pictures.jpg
http://anycarinfo.com/wp-content/uploads/2009/04/2009-mazda-rx8.jpg
http://www.autoweek.nl/images/800/3/643de8aeace8f5268a2aae9700162713.jpg
http://www.autoweek.nl/images/800/0/f26b98c09b5f0de049fba18f5e6438c0.jpg
Zo ook bij één van de weinige mooie Mercedessen, de SL. Al houd ik niet van cabrio’s, de oude versie vond ik echt een mooie auto:
http://www.seriouswheels.com/pics-2004/2004-Mercedes-Benz-SL-600-FA-1280×960.jpg
Maar met die nieuwe neus, vind ik ‘m echt een stuk minder mooi:
http://www.hyts.hu/autok/mercedes/sl-2008/mercedes_sl-2008_r40.jpg
Dit is dus de oude (mooiere) neus:
http://www.cregarcars.net/images/2004_Mercedes_Benz_SL500_Sport_White_001.jpg