Facelift: maak ‘m of kraak ‘m?

Auteur: , 191 Reacties

Stel je eens voor dat je een autodesigner bent... Je werkt in een team van vormgevers, engineers, ergonomen en aerodynamicaspecialisten gebroederlijk samen aan een nieuwe auto. Alle designers doen gezamenlijk hun stinkende best om het geheel er zo harmonieus en aantrekkelijk mogelijk uit te laten zien. Je zorgt ervoor dat alle proporties mooi in balans zijn, dat alle lijnen en ornamenten mooi samenwerken en dat de vormentaal van voor naar achter helemaal consistent is. Kortom, je maakt een kloppend verhaal op wielen.

Vervolgens wordt het model op de markt gebracht en hij wordt goed ontvangen. Het model wordt zelfs een ware hit en zal enkele jaren een zeer goed verkopend model blijken te zijn. Maar na een tijdje zakken de verkopen in, want de concurrentie zit natuurlijk niet stil en de markt verandert continu. Jij vindt dat niet erg, want je hebt je opdracht goed gedaan en werkt intussen op dezelfde vruchtbare manier aan een andere auto.

Een hoge marketingbons uit het bedrijf begint ineens te roepen dat er een facelift nodig is. Een nieuwe beginnende designer wordt op jouw geslaagde, maar inmiddels een beetje verouderd model af gestuurd met de opdracht: “Maak hem anders, maar doe het wel zo goedkoop mogelijk.”
“Maar hoe anders dan?” vraagt de nieuwe designer, “Volgens welke filosofie?” De marketingbons antwoordt: “Kan me niet schelen als het maar nieuw en anders is. Dat wil de klant.”
“Moet ik naar een nieuwe toekomstfilosofie toewerken? Moet er iets verbeterd worden?” vraagt de nieuwe designer. “Stel nou niet zulke moeilijke vragen! Verander nu maar gewoon de neus en de kont, dan zullen de verkopen weer even aantrekken. Hup! Ga schetsen! Nu!” buldert de marketingbons.

Het eerste designteam houdt zijn hart vast, maar ziet al snel dat alle moeite die gedaan is om het geheel kloppend en mooi te krijgen lijntje voor lijntje, vlakje voor vlakje teniet gedaan wordt. Au… dat doet pijn.

Tsja… facelifts… Een noodzakelijk ‘kwaad’ om een bepaald model op een goedkope manier een langere levensduur te geven? Of kan het ook goed gaan en zijn ‘nieuwe’ designers soms toch in staat om een bepaald model met kleine vernieuwingen te verbeteren?

Hoe zou het team van Italdesign zich gevoeld hebben na het zien van wat Kia met de facelift van hun Rio heeft gemaakt?

Kia Rio Facelift

Wat was er mis met het basisdesign? “Grote koplampen zijn in, zegt ons marktonderzoek, dus doe er maar een stel lekkere jetsers van schijnwerpers in,” zou de marketingmeneer tegen de stagiair gezegd kunnen hebben. Ik vermoed dat deze facelift de levensduur van het model niet heeft verlengd, maar juist heeft verkort.

Bij de Kia Clarus kan ik al helemaal niet begrijpen wat de facelifter (een stagiair misschien?) heeft geprobeerd te verbeteren. Het basismodel is misschien niet spannend, maar hij klopt tenminste wel. Nieuw? Ja… Mooi? NEE!! Wie bedenkt nu zoiets?!

Kia Clarus facelift

Koreanen hebben er wel meer een handje van om nette modellen met een facelift volledig te verkrachten. Wat te denken van onderstaande Hyundai Accent? Wijsheid komt toch met de jaren? Vreemd, want de gefacelifte versie kijkt nogal dommig uit zijn ogen, terwijl het oer-model wel lekker intelligent oogt.

Hyundai Accent facelift

En de Lantra is ook flink te grazen genomen met een flinke hoeveelheid overbodige en rommelige gaten, randjes, bochtjes en bulten. “Het moet anders! Nieuw! Kan me niet schelen hoe! Al kraak je ‘m!” schalde er door de Koreaanse designstudio. “Mooi? Niet mooi? Dat maakt de klanten toch niet uit, zolang het maar nieuw is!” Yeah right…

Lantra Facelift

En inderdaad… deze ‘frissere’ versie van de Lantra heeft het niet lang uitgehouden.

Bij het eerste model Clio hebben ze het nog wel subtiel aangepakt, maar vaak zijn het juist de kleine dingen die het hem doen… Phase I is nog lekker strak, maar Phase II heeft overduidelijk teveel botox rond de ogen ingespoten gekregen. De rondere koplampen die niet meer in 1 lijn met de motorkapnaad liggen passen gewoon niet bij het geheel.

Renault Clio facelift

Gelukkig kan een facelift ook voor verbetering zorgen (wat eigenlijk altijd het doel van een facelift zou moeten zijn, toch? ) en dat is bijvoorbeeld te zien bij het tweede model van de Clio.

Hier dan de V6 uitvoering:

Renault Clio facelift

Een facelift kan ook als doel hebben om de overgang van oude naar nieuwe stijl niet te groot te laten zijn. Zo kreeg de Peugeot 307 alvast als eerste het grove smoelwerk van de later te verschijnen 207. In een eerdere column vergeleek ik dit monsterlijke gezicht al eens met Marijke Helwegen.

Peugeot 307 facelift

Zo jammer, want Peugeot heeft in de tijd van de samenwerking met Pininfarina altijd wel veel mooie en doeltreffende facelifts gemaakt. De 306 was als Phase I goed bij de tijd en zeer harmonieus en de Phase II was daadwerkelijk een geslaagde modernisering en misschien zelfs nog wel mooier.

Peugeot 306 facelift

Het toppunt van gerommel met facelifts is misschien nog wel de Subaru Impreza. Het oermodel was een topper, maar de eerste update was er 1 met van die rare bolle kikkerogen. Die ronde kijkers sloegen als een tang op een varken en er werd met een tweede facelift gepoogd het hele zakie weer recht te trekken. Ook dat bleek niet helemaal geslaagd, maar gelukkig was het bij de derde facelift wel helemaal raak!

Subaru Impreza facelift

Afijn, het kan met vernieuwingen alle kanten op gaan. Vaak is een basisontwerp al zo strak dat niets hem daadwerkelijk nog kan verbeteren, maar heel soms is een facelift wel een goede zet. Ik vind het dan wel heel belangrijk dat je de basisfilosofie van het eerste design goed weet voort te zetten, want vernieuwen puur om het vernieuwen alleen kan heel erg verkeerd uitpakken.

Ik kan nog wel even doorgaan met het opsommen van mislukte facelifts, want mopperen is zo makkelijk en vaak best lekker om te doen, maar ik ben eigenlijk meer benieuwd of jullie positieve voorbeelden kunnen aandragen. Van welke auto vinden jullie dat de geupdate versie een verbetering is ten opzichte van het eerdere model?
Welke modellen zijn volgens jullie op een goede manier gemoderniseerd, waarbij de inspanningen van het eerste designteam in ere zijn gehouden? Misschien weten jullie zelfs voor bestaande modellen nog wel wat aanpassingen te bedenken om tot een geslaagde facelift te komen?



191 reacties

64-JV-DS (nee, géén autokenteken)
Van de getoonde auto’s gebruik ik een oud Nederlands spreekwoord: “al draagt een aap een gouden ring, het is en blijft een lelijk ding…”

Enough said? ;-)
De facefilt van de laguna vind ik persoonlijk wel geslaagd. Ook al was dat stukje ‘metaal’ (wat was het eigenlijk?) boven het logo wel er kenmerkend, toch vind ik de facelift wat strakker ogen.
Ook de facelift van het vorige model corsa vind.vond ik wel geslaagd!

Een totaal, door jou nog niet genoemde, mislukte facelift vind ik de saab 9-5. Het oermodelwas dan wel niet spannend, en ze hebben hem met die chromen randen om de koplampen misschien wel spannender gemaakt, maar absoluut niet aantrekkelijker!
hmmm niet echt mooi lopende zinnen, ik ben nog niet helemaal wakker geloof ik. Mijn excuses
De MGF is een positief voorbeeld voor mij. Toen ie voor het eerst uitwam had hij veel te ronde, vrouwelijke vormen. Overigens is er niks mis met vrouwelijke vormen, alleen zou ik een sportwagen iets meer kracht laten uitstralen. En dat gebeurde met de facelift. De voorkant werd strakker, de lieve koplampen verdwenen en werden vervangen voor puntigere exemplaren etc etc. Erg geslaagd!
ik heb geen idee hoe ik er bij kom?! maar de update van dat kleine hoekige citroentje naar de eerste xsara was best netjes gedaan…

Ook kan ik bij BMW de laatste update van de Z4 wel waarderen. Het blijft eigenlijk bij de lampjes steken, maar die rechtere vormen vind ik wel wat hebben. Doet weer een beetje aan de goeie ouwe tijd denken ;)
Ook heel minimaal geupdate: de nieuwe E, maar toch net een beetje strakker dan het oude model.

En, anders zou ik ik niet zijn :P … wat subaru kan, kan volvo ook!!! De eerste 740 was heel strak en zag er uit als een tank :P De update in 1989 was afschuwelijk. De 740 kreeg toen een plastick kapje op het front wat over de hele breedte van de auto stak.
Gelukkig konden ze alles weer een beetje herstellen met de 940. Hoewel deze er lang niet zo stijlvol uitziet als de eerste 740 naar mijn mening. En op het laatst hebben ze met de V90 weer een net en sjiek model neergezet.
Ehhhh. Ford Mondeo?
Van zowel eerste naar 2e model en nu weer naar de 3e?
Een facelift wordt absoluut niet gedaan door een beginnend autodesigner/stagiair, maar wordt vaak door hetzelfde team doorgevoerd als het originele design. Ook begint geen marketingbaas ineens te roepen dat er een facelift moet komen, dit wordt zorgvuldig gepland op het moment dat het model gepresenteerd is. Vaak lijkt het echter wel zo te gaan, aan je voorbeelden te zien…
Enkele wel geslaagde facelifts (eerste gedachten):
Citroen Visa (zonder ook maar een stuk plaatwerk aan te raken!)
Citroen C5 (op de achterkant van de sedan na)
Alfa 33 (laatste versie)
Alfa Spider (laatste versie)
Ford Escort Mk4 naar Mk5

Mislukte facelifts:
Ford Mondeo
Fiat Ritmo
Alfa Spider (een na laatste versie)

Ik heb het idee dat we hier al een keer over gediscussieerd hebben??
Ja de 147 is een strakke facelift.
Maar de Alfa 156 facelift is nog veel beter gelukt. Deze auto was al tot klassieker verkozen maar de facelift is heel goed gelukt. De alfa 156 heeft dan al een beetje de Brera kenmerken.

http://www.autoweek.nl/images/800/b/33e644778563ff33e8dd8fd1bd59f60b.jpg



Maar ook de Alfa 166 is erg goed gelukt. Al heeft het weinig voor de verkoop kunnen doen.

http://www.autoweek.nl/images/800/7/df59f016d3d20235ceae56bb4203b647.jpg
Type 2 MGF:

http://www.mgfcar.de/mgtf/mgtf_t.jpg

Ze hebben hier niet alleen de neus strak getrokken, maar zijn consequent te werk gegaan door alle lijnen van voor tot achter strakker te maken.
Het babyvet van model 1 is hier helemaal weg.
Suzuki Baleno is er op vooruit gegaan na de facelift…
@ MarcO : dat zijn niet echt facelifts eh… eerder MkI, MkII et cetera. Leuke column trouwens en een waarheid als een koe. Er zijn maar weinig facelifts die de auto in kwestie er beter doen uitzien. De 306 is btw een lekkere auto ja, was één van m’n eerste wagens, een 1.9D. Tot er een grootmoedertje de parking van een kledingwinkel kwam afgestoven en ik sindsdien een zwevende rib heb.
Soit.
Om antwoord te geven op de vraag van de columnist hierbij mijn voorbeelden van geslaagde faceliften:

– BMW Series7… oude mode met de opgeplakte kofferbak was erg plomp van uiterlijk en is mooi gecorrigeerd.

-AlfaRomeo 166… oude model met de mini koplamen is veel stoerder geworden na de facelift.

-Mitsubishi Lancer Evo is na elke facelift weer een stukje mooier en agressiever.

-Cadillac heeft de CLS en de Escalade ook een stuk spannender en moderner gestyled

– De facelift van de toekomstige Seat Toledo.. Hoewel het gefacelifte model nog helemaal niet bestaat weet ik 100% zeker dat het een zeer succesvolle facelift wordt :lol:
Onze eigen wagen vind ik en mooi voorbeeld van een grote verbetering. De Ford Fiesta is van koekedoos op wielen naar mini-Focus gegaan imo (na 2002 that is).

VAN: http://www.schadeautos.nl/autos/165/216461.a.jpg

NAAR: http://eur.news1.yimg.com/eur.yimg.com/xp/autowereld/20061011/20/4245274042-sportief-geprijsde-ford-fiesta-st.jpg

Meer beter.
@facelift 147, DAt vind ik nou echt een typisch voorbeeld van kraken Michiel! De al eerder door alfabruur genoemde facelift vd 156 vind ik dan weer wel heel erg geslaagd.
Om antwoord te geven op de vraag van de columnist. Succesvolle facelifts in mijn ogen zijn:

-De BMW Series 7. Het oude model oogde heel erg plomp en dat is mooi opgelost

-De Alfa 166 is destijds heel mooi vernieuwd. De mini koplampjes zijn vervangen door stoere lichtunits.

-De Mitsubishi Lancer Evo oogt na elke facelift weer strakker, agressiever en sneller

-Cadillac heeft heel mooi werk verricht met de facelift van de CLS en Escalade. (ook het interieur is supermodern geworden, topwerk!)

-De facelift van de Seat Toledo. Hoewel deze facelift nog moet komen weet ik zeker dat het de beste facelift in facelifthistorie wordt!!! :lol:
O, ik zit net wat citroen plaatjes te bekijken… en ik bedoelde eigenlijk de update van de ZX naar de Xsara… maar dan is de xsara toch wel een heel nieuw model eigenlijk.

De update van xsara1 naar xsara2 vind ik niet heel succesvol maar als je het in de modellenlijn van citroen zet past het heel aardig. De xsara1 had nog veel verwantschap met de xantia, terwijl de xsara 2 een mooie aanloop naar de C5 was.
Ik meen trouwens ook te herinneren dat er hier ook laasts een log was over een facelift van een ssangyong (type zou ik mijn god niet weten, vind ik bij dat merk ook niet echt de moeite om te onthouden), welke getipt was door slk55amg. Dit vond ik ook wel een geslaagde facelift, maar ja een ssangyong ‘mooier’ maken is dan ook niet echt een prestatie. Wat wel een prestatie zou zijn, is als je een ssangyong zou facelift dat hij ook echt mooi word ;)
Een facelift wordt tegenwoordig niet ‘opeens’ door een marketingbons beslist, maar is zorgvuldig in de levensloop van het model ingeplant. Om dit over te laten aan een beginnend designer/stagiar is ook niet bepaald de realiteit, vaak wordt dit door het originele team bepaald, en in ieder geval gesupervised door de chiefdesigner! Kosten en risico’s zijn daar veel te groot voor.
Ok genoeg gezeurd, even wat geslaagde facelifts uit mijn geheugen opgraven:
Citroen Visa (zonder maar een stuk plaatwerk aan te raken!)
Citroen C5 (op de achterkant van de sedan na)
Alfa 33 (laatste versie)
Alfa Spider (laatste versie van de Duetto)
Ford Escort (van Mk4 naar Mk5)

Minder geslaagde facelifts:
Ford Escort (van Mk1 naar Mk2, Mk3 naar Mk4)
Ford Mondeo
Fiat Ritmo (die prachtige achterlichten van de eerste versie!)
Alfa Spider (een na laatste Duetto, BAH)
Ferrari Testarossa naar 512TR (klapkoplampen vervangen door vaste exemplaren, erg lelijk)
volgens mij zit de kracht hem er bij de duitsers in (mercedes/bmw/audi) dat ze heel voorzichtig updaten waardoor de details een beetje netter worden maar niemand een echt duidelijk verschil zit.

De italianen kunnen gewoon erg goed ontwerpen en daardoor mislukt het niet zo snel…

en de rest van de wereld is een beetje gokken… die proberen wat en soms is het wel wat :P
Geslaagd:
VW Polo , Had eerst van die ronde lampen, oogt nu toch een stuk sportiever.
Volvo S40 en V50, van onlangs, need i say more.
Citroen C5, Niet zo zeer mooier, maar eigentijdser.
VW Touran en Touareg; dat chroom maakt de auto veel massiefer.
De facelift van de vorige Renault Scenic vond ik ook één van de betere.
En de Multipla natuurlijk, maar die had met opzet zo’n aangeboren afwijking.
Niet Geslaagd:
De huidige Renault Laguna, vind ik saai geworden, lijkt net een Megane.
De koplampen van de vorige model Smart. Rara vorm.
@ vinox: die overgang is geen facelift, maar een complete modelwisseling.

@ joep: ik vind de update van de Alfa 147 ook een kraker!
Wat dacht je van een Ford Sierra (verbeterd)

En de laatste Escort was een draak tov zijn voorganger. Daarna zijn ze ook maar overgegaan op een andere naam (Focus).
Ahbon :-) Dat hebben we dan ook weer geleerd vandaag :-) Ik blijf het alleszins een verbetering vinden, vooral het interieur.
Bij vw werken ze enkel met facelifts , nooit nieuwe modellen !!
Ben niet zo thuis in de KIA wereld, er staat nergens bij welke foto’s de originele zijn en welke de gefacelifte…
JLJ schrijft: “Een facelift wordt tegenwoordig niet ‘opeens’ door een marketingbons beslist, maar is zorgvuldig in de levensloop van het model ingeplant. Om dit over te laten aan een beginnend designer/stagiar is ook niet bepaald de realiteit, vaak wordt dit door het originele team bepaald, en in ieder geval gesupervised door de chiefdesigner!”

Weet ik wel en soms wordt de start van het design van de facelift al ingezet voordat het eerste model goed en wel te koop is…
Maar wat is er dan in godsnaam gebeurd bij hierboven getoonde Koreaanse merken?
Dat zou je toch onmogelijk gesupervised door de chiefdesigner kunnen/willen noemen?!
@ Nico: de bovenste van de twee is het origineel, de onderste de facelift.
sommige facelifts waren totaal onnodig, zoveel veranderde er niet
Ik ben het klinkend met Alfabruur eens: Alfa Romeo slaagt er keer op keer in een model richting levenseinde te perfectioneren.
Stilistisch was de eerste misschien wel in harmonie.
Maar de facelift is toch een duidelijke verbetering; niet meer zo’n zuinig mondje.

http://www.nileautos.com/docs/images/wallpapers/alfa_166_1024.jpg
166

http://www.netcar.co.il/img2/news/frankfurt2003/alfa166.jpg
Michiel, je had de Impreza van mij ook mogen gebruiken als voorbeeld hoe dat het NIET moet; de huidige Impreza, met ‘hondeneus’, is wat mij betreft van alle kanten een prachtige, stoere auto en dat kan ik absoluut niet zeggen van het nieuwe ontwerp.
Toen de eerste scans in het openbaar verschenen zat ik (en velen met mij blijkbaar) serieus te twijfelen of het niet om slecht ge-Photoshop of een late 1-april grap ging. Maar nee hoor, hij schijnt zo in de showroom te gaan staan.
Ik hoop echt dat ie flopt en Subaru snel terug naar de tekentafel gaat.

Een voorbeeldje van naar mijn mening goede facelift: de bijgeschaafde Volvo’s V50/S40!
@ Frostbite: helemaal mee eens, maar bij de nieuwste Impreza gaat het niet om een facelift, maar een modelwisseling.
Worden er bij facelifts ook niet vaak het nieuwere familiegezicht erop geplakt.

En wordt dat familiegezicht ook niet vaak bepaald door de waan van een goedlopend en opvallend of populair model.

@Sven: Je hebt helemaal gelijk met je VW, maar geld dat niet voor BMW’s, Porsche’s. Mercedessen, Audi’s.
Het probleem bij die modellen ligt denk ik in het feit, dat de Koreanen heel vaak van huisstijl veranderen cq. met de mode van het moment mee willen lopen, en goedkoop de oudere modellen in de nieuwe stijl willen veranderen.
Dus de designer komt met een voorstel, waarna de program manager (want verantwoordelijk voor de centjes, niet de marketing bons) hem op zijn plaats zet, omdat de veranderingen te veel kosten. Na de derde poging gooit hij de pet erna, en komt met de goedkoopste oplossing op designgebied mogelijk (‘je wilt goedkoop, dan krijg je goedkoop’!)…
oh, en soms is het inderdaad overduidelijk dat fabrikanten een model zo maken dat ze een aantal facelifts achter de hand hebben.
Vooral dingen als meegespoten bumpers/stootstrips/spiegels die worden verkocht als ‘facelift per modeljaar’ ofzo valt nogal eens op – Volvo was daar bijvoorbeeld erg goed in.
Oeps… de F512 M in een eerdere reactie viel weg…

Hier dan alsnog:
http://absolutecars.free.fr/Auto/Ferrari/F512M_2001net.jpg
Volledig gekraakt, als je ’t mij vraagt…
@ ml:
Toch vond ik de facelift bij de “bijbehorende” Megane’s juist een achteruitgang. Bijna met koreaanse precisie.

Bij de Scenic hebben de grotere koplampen veel goed gedaan. Volgens mij is dat ook het moment geweest dat de Megane en Scenic van elkaar losgekoppeld zijn. Oké, behalve dat toch op elke Scenic nog een stickertje of reliefje met de Megane naam zit.
ik vindt de clio 1 phase I niet mooier als de phase II hoor, samen met de peugeot 306 vindt ik dit een zeer geslaagde verbetering (peugeot een stukje meer though).

wat betreft de clio 2 phase I (eerste v6 uiterlijk) en clio 2 phase II / III / IV
(phase II is tweede v6 uiterlijk) vindt ik dit net zo verkracht als de impreza.

De Phase I was gewoon perfect en de phase II vindt ik dan toch een behoorlijke stap achteruit. zeker de grill en de achterkant!

(misschien omdat ik zelf in een clio 2 phase 1 sport rij :) )
In de categorie geslaagde subtiele facelifts:

-vorige generatie BMW 3 serie (geniale restyling van de koplampunits)

-VW Sharan/Seat Alhambra (op zich een zwaar gedateerde styling, maar toch heeft de facelift het model een nieuw impuls kunnen geven)

En ook de Mitsubishi Outlander is er zwaar op vooruit gegaan.
Duidelijke achteruitgang Totota Corolla met dubbele koplampen naar wat er na kwam.
@ml die face lift van de multipla vind ik juist absoluut niet geslaagt! De originele multipla was een supereigenzinnig, ok ook erg lelijk, maar wel uniek model. Door de facelift is ie veranderd in een grijze muis….
@Thesis
Gedeeltelijk mee eens. Ik vind hem opzich wel netjes gedaan, maar na de facelift had de gewone megane niet meer dat sportieve en vloeiende. Dus het had zeker beter gekunt.
@ TomRS6

hahah mooi kleurtje ook;)

@ Michiel van den Brink

Gemaakt, alleen lijkt die F512 M op dat plaatje wel erg nep.

Ik vind Alfa 1 van de beste merken als het gaat om een facelift. Kijk maar naar de 156 en 166. Bij de nieuwste spider kan je niet spreken van een facelift dat is gewoon een nieuwe auto.
@Michiel
:o dat is voorbij kraken :? ik wist niet dat die zó is gemaakt door ferrari!
De Testarossa is dan in alle opzichten de mooiste vind ik. Zowiezo meoten al die sportwagens eignelijk opklaplampjes hebben :P ik heb nog steeds tranen in me ogen als ik terugdenk aan de facelift waarbij de Diablo zijn klaplampjes verloor :(
@Joep,
Dat is waar. Maar in het oorspronkelijke model zou ik niet durven rijden, in de tweede wel. Misschien zegt dat meer over mij.
@ Michiel aangaande de Testarossa:
Alle facelifts van de Testarossa waren mislukt. Het origineel blijft het mooiste (voorkant!), ook met die 15 inch wieltjes (voor de mierenneukers, OK, de maat was Michelin TRX 415!).
Afgelopen weekend was ik in Brisighella, waar de Trofeo Lorenzo Bandini aan Felipe Massa werd uitgereikt. Zelfs Piero Ferrari (evenbeeld van z’n pa) was aanwezig! Natuurlijk ook veel Ferrari’s. Het blijft een kippenvelervaring wanneer een Testarossa vol wegaccelereert. Wat een geluid!
San Sebastiano
Ben ik dan de enige die geen Testarossa fan is… De F512 m daarentegen vind ik wel weer erg strak.. en veeeeeel exclusiever
@hahah hmm naja miss zou ik ook wel liever rijden in de facelift hoor… Bij die valt het tenminste minder op dat je in een multipla rijd haha. Maar als je puur naar het design element kijkt…

Trouwens, Michiel ik had je helemaal nog niet gecomplimenteerd met deze column! Ik vind hem weer erg leuk en leesbaar, en hij lokt weer een leuke discussie uit! Sjapo! ;)
Ondanks de door sommigen hier zo verfoeide rondjes in de achterlichten :-) naar mijn mening de meest geslaagde facelift ooit:

http://www.theautochannel.com/media/photos/vw/1998/98_volkswagen_passat_gls2.jpg

http://images.consumerguideauto.howstuffworks.com/autoreview/400x266/2004-Volkswagen-Passat-04606131990001.JPG
Ik vind de Ferrari F430 een gigantische verbetering wat betreft de 360. Het is natuurlijk geen facelift aangezien het een totaal nieuwe auto is, maar het is wel de opvolger. De 360 is een mooie auto, compact maar een echte ferrari (voor die tijd). Alleen die koplampen bleef ik me over verbazen, volgens mij net wat teveel aan de functie gedacht ipv de schoonheid er van (of het gebrek er aan). De koplampen van de F430 vind ik zelf bijzonder mooi. Sowieso is de F430 komt de F430 net wat eleganter edoch – yessss ik kan ‘m gebruiken! – krachtiger, ik denk dat dit ook komt doordat ie net wat langer is dan de 360.

http://www.rsportscars.com/foto/07/modena360_front.jpg
de neus van de 360 is wat platter, hij deinst een beetje terug ‘hmm ik weet niet of ik zo snel vooruit wil hoor :S’

http://www.sport-cars.org/site_img/large/ferrari-f430-5.jpg
de neus van de F430 wil meer lucht eten dan ie kan en met z’n koplampen laat ie zien dat ie keihard naar voren wil.
Binnen de marketing heet dit gewoon Product Life Cycle (PLC). Al bij de introductie van het model staat vast wanneer de facelift plaats moet vinden. Meestal wordt het nieuwe familiegezicht erop geplakt om het model weer modern te laten lijken. Hierdoor kan de life cycle weer met een paar jaar worden verlengt. Ook is dan al ongeveer bekend wanneer het nieuwe model er moet staan.
Deze cycle wordt voor elk model van tevoren vast gesteld en meestal ligt er een uitgebreide planning achter, voor het complete pakket van het merk. Dit heet ook wel branding. (Wat is marketing toch interessant)
@mashell Dit is een nieuw model, geen facelift. Gosh!
@ dru: Die Passat is toch echt een facelift, hoor.
En een prima geslaagde, dacht ik zo.
De facelift van de vorige bmw 5 serie (e39) vond ik erg geslaagd.
@Dru
dat was toch echt een facelift. Heel erg netjes gedaan van VW trouwens.
@ tom

nee nog nooit zo’n goede facelift gezien haha
@Michiel vd Brink
Waarom vind je dat? Die oude met enkele koplampen, was ook al mooi, misschien iets minder karakterestiek.
@ Michiel van den Brink

Ff vraagje.. Waar valt dit onder dan?

Ferrari 308
http://faimg1.forum-auto.com/mesimages/179074/introduction-2.jpg

Ferrari 288 GTO
http://www.heritageclassics.com/ferrari/85red288gto/0.jpg

De 288 GTO vind ik persoonlijk de mooiste Ferrari die er ooit is gemaakt. :D

http://ash-institute.web.infoseek.co.jp/ash_personal/photo_car/ferrari_288gto_01_front.jpg
@ Michiel

Sorry Michiel maar de beste facelift is toch echt van de 156.
@ tom RS6

Die Opel facelift kan niet beter inderdaad.

Maar wacht dacht je van de Alfa Romeo 33. Na de face lift (1990) begon het model pas echt goed te verkopen (aldus in Nedeland)

http://www.autoweek.nl/verkoopcijfers.php?merk=Alfa%20Romeo&modelserie=33

En niet te vergeten de Renault 5 die facelift was volgens mij ook een groot succes!!
Wat dacht je dan van de Skyline GTR?????????
Valt dat onder een facelift of is het een nieuw model?
nu jullie over opel negatief doen zonder enige redenen, doe ik het ook eens met de merken waarop jullie alleen kunnen geilen en niet kunnen betalen
een mooie facilift is dit:
http://www.car-accidents.com/pics/carphotos/911_2_1-8-01.jpg
http://www.schadeautos.nl/autos/216/210503.a.jpg
Er zijn hier veel mensen die een modelwisseling met een facelift verwarren…

Ook een geslaagde facelift, van onverkoopbaar naar een succes:

http://img412.imageshack.us/img412/9241/visa1pf4.jpg

http://img521.imageshack.us/img521/7165/visa2ig6.jpg
Helaas kan ik me niet helemaal vinden in de meningen van collega- Alfaliefhebbers. M.i. zijn de facelifts van de 147 en met name die van de 156 absoluut niet geslaagd. In basis is het nieuwe neusje misschien wel mooier maar het totale lijnenspel ervaar ik als ernstig verstoord.. Het lijkt alsof de neus van 156 mkII korter en stomper is.. Anders kan ik het niet omschrijven. Helaas is opvolger 159 minstens zo mislukt. Best schokkend als je deze modellen naast elkaar in een showroom ziet staan.
@ Luc

Die Zafira is zeker een vooruitgang, maar geen facelift.

Duidelijk een modelwisseling.
KlaasKippegaas
-edit: de groeten.-
Wat dacht je van de Fabia (Skoda) vanaf 2005 ietwat strakker smoelwerk en een mooier dashboard.

Het model Fabia II vind ik tot op heden niet echt karakter hebben, maar da’s mijn smaak.
Tja smaken verschillen nou eenmaal! Met de 147 kan ik in sommige opzichten het met je eens zijn. Vooral van een bepaalde hoek is ie mooier of minder mooi dan de voorganger.Maar overall vind ik hem toch netter.
Zelfde geld bij de voorloper de Alfa 145. Deze bumper facelift (199) lijkt op het eerste gezicht veel mooier maar dit is niet vanuit elke hoek zo.

De 156 vind ik toch echt wel heel goed gelukt!
KlaasKippegaas
Groeten terug!
@ Pannekoek : de 308 en de 288 GTO hebben onderhuids niets met elkaar te maken.
Enkel een hele sterke familiegelijkenis.
Zo te zien is iedereen het wel zo’n beetje met elkaar eens wat wel en wat niet goed gefacelift is. Een facelift waarover de meningen soms verschillen is de volgende:
Zo te zien is iedereen het wel zo’n beetje met elkaar eens wat wel en wat niet goed gefacelift is. Een facelift waarover de meningen soms verschillen is de volgende:

Strak
http://www.forum-auto.com/uploads/200405/olio_1084820125_19_16s_av.jpg

rommeltje vind ik
http://img516.imageshack.us/img516/8369/19wl7.jpg)
volgensmij zijn we met z’n allen hier facelift en nieuw model door elkaar aan het halen (of zit ik te spacen en zie ik t verkeerd?)

Ik lees hier een hoop voorbeelden van ‘facelifts”, waarbij er volgensmij gewoon een nieuw model bedoelt wordt. Als VW bijvoorbeeld met de Golf VI komt, dan is dat in mijn optiek geen facelift, maar een nieuw model. Als vervolgens de bumperts en koplampen enz van de Golf VI worden gewijzigd.. dan is dat een facelift..

Mensen die dus de nieuwe Zafira een geslaagde facelift vinden, vinden volgensmij dan niet de facelift geslaagd, maar gewoon het nieuwe model.
KlaasKippegaas
Ik zou wel eens weten wat de gemiddelde bezoeker hier rijdt. Ik denk dat er genoeg kia’s of shevrolets tussen zitten
KlaasKippegaas
Ja wat een zooi de renault, maar als je em kan rijden als student maakt het toch geen zak uit ? Of wel?
De beste update ever naar mijn mening is die van de 156 – subliem! De facelift maakt hem zoveel stoerder. In mindere mate zijn de facelifts van de 147 en de 166 ook geslaagd.

Verdere toppertjes:
BWM E46 (subtiel)
VW Passat (zie hierboven)
Mercedes W124 (met die Sacco-Bretter aan de zijkant)

Niet zulke successen:
De laatste facelift van de Laguna II (rare zwarte randjes om de koplampen??)
Audi A4 cabrio (jammer van de rare koplampjes)
@ Rick dos: dank je! Wow wat maak je me hier blij mee! Haha!

Maar inderdaad, een geslaagde facelift waarbij de subtiele aanpassingen mooi binnen de vormentaal van het geheel passen.
@Michiel van den Brink

Hahaha! Ik wist het!

Ik vind het idd ook knap dat ze met minieme aanpassingen het toch weer een heel fris gezicht hebben kunnen geven.
maak ’t of kraak ‘t, ik hoor het echt vaak sinds ik die audi A3 op autojunk heb gezet, met die big ass 20’inch deronder, haha toeval of niet :P
@ Rick Dos:
welke is nou de nieuwe? :P

de volvo facelifts zijn inderdaad de betere! Zowel de v40 destijds als de v50 enkele weken geleden gingen er erg op vooruit na hun facelifts.
Zoals meerdere mensen hier vind ik de 156 de beste facelift aller tijden. Die voorkant is echt subliem. Achterkant vond ik van het origineel stiekem ietsjes beter.

Welke ik nog niet gezien heb is die van de Peugeot 406. Vond ik ook zeer geslaagd. Best veel veranderd, maar wel goed in proporties gehouden. Zal kijken of ik nog een mooi plaatje kan vinden…
Tsja… de Peugeot 406 Berline…
Wel anders, niet lelijk, maar toch een beetje gezichtsverlies…
@ Michiel: Daar hebben we dan een meningsverschilletje wat betreft de Berline… :)

406 Coupé kraken… Op de foto valt het niet ontzettend op, maar in het echt vond ik die ‘mond’ veel te groot. Weer zo’n geval van het warm maken voor de opvolger.
Mwa…diet laatste 406 coupe doet me een beetje denken aan een uit de kluiten gewassen kruimeldief :) De eerste was in ieder geval eleganter.
KRAAK! De eerste 406 coupé vind ik echt een schitterende wagen. Bij Phase II hebben ze die grote smoel er al weer in verwerkt. Geen gezicht! Absoluut zonde bij zo’n mooie wagen!
Ik durf niet eens plaatjes te plaatsen van het drama dat de Jaguar E-type tussen series 1 en 3 heeft ondergaan.
Nog meer plezier voor Michiel:
Van:
http://www.theautochannel.com/news/2005/09/15/143098.3-lg.jpg

Naar:
http://www.drivingsportsvideo.com/subiesport/08tribeca_driving.jpg

Ok ok, het blijft niks, maar het is wel een grote verbetering toch?
… als de plaatjes t mooi deden =)
@stiggie

Zeker wel ;)
Ik vind de facelift van de 406 Coupe niet erg geslaagd, de Berline daarentegen wel weer..

Nog goede en geslaagde facelifts, ja, meerdere:

Zo was hij in 1985….
http://www.g-center.nl/image_occasion_big.php?iid=774
.. en zo is hij nu:
http://www.autoweek.nl/images/480/7/9491a679fab5f0d79ee09451741ad9a7.jpg

Een erg geslaagde facelift in mijn ogen! :P
Ferrari F599 GTB Fiorano:
http://www.partstrain.com/images/The_Auto_Blog/2006.Ferrari.599.GTB.Fiorano.jpg

Vandenbrink GTO:
http://www.didntyouhear.com/wp-content/uploads/2006/12/vandenbrink_gto_compo_700.jpg

Met alle respect voor het harde werk van Michiel VDB, maar dit vind ik ook wel behoorlijk hard verneukt hoor, hoewel hij goed in zijn retro opdracht geslaagd is.

– Apache
@ Apache: dat is nog niet hoe hij er in het echt uit gaat zien, hoor.
Wacht maar tot je the real deal in het echt ziet!
@OJ, facelift hebben een bedoeling: warm maken voor de opvolger. Of de kloof tussen het aankomende model klein te houden.
@autoblog

waar is mij reactie gebleven? (heb er zo hard aan gewerkt :( )
Heej jullie vergeten de AUDI A4, A6 A8 hun modellen lijken al 10 jaar op een facelift.
Er zijn veel voorbeelden te bedenken van geslaagde en niet geslaagde facelifts:

Geslaagd:
Alfa Romeo 156 en 166 en 33
BMW’s meestal, subtiel, maar toch een verbetering
Citroën DS, 2cv(voor zover iets veranderde :P ), XM, Xantia, Visa
Renault Scenic (vorige), Laguna (beide), Clio I én II (in mijn ogen), Megane (vorige), Espace (nwe)
Peugeot 306, 206, 205
VW Passat (vorige 2), Polo (nwe)
Opel Vectra (nwe en vorige),

Niet geslaagd:
Alfa Romeo 147 en Spider (een stuk hierboven te zien)
Audi’s van kleine naar grote grille
Citroën Xsara
Peugeot de rest
Renault Megane nwe, Scenic nwe,

Twijfelgevalletje: Citroën C5…

Maar deze beoordelingen gaan niet echt over hoe goed het bij de rest van de auto past, maar meer of ik het mooier vind geworden, moet ik bekennen…
alles kraken behalve de
Cli0 V6
en de subaru
@slk55 amg en Citrofiel.
Eindelijk hebben jullie alletwee een IP-ban te pakken. :lol:
(O nee, anders zouden jullie ook niet kunnen vragen waar je reactie is ;-) )
nou moe had ik een 5-tal facelifts met afbeeldingen erbij neer gezet, is hij zomaar verdwenen….

@autoblog

zouden jullie nog eens willen kijken of hij niet in de spamfilter ofzo is blijven zitten…?
Altijd als ik die Clio-lampen zie moet ik aan een Toyota Supra denken.
125 reacties in een 7-tal uren, is het duidelijk genoeg dat we zaten te wachten op een column, Michiel?
Trouwens wel een heel interessante, maar ik kan nu niet echt een voorbeeld bovenhalen van een goede/slechte facelift.
@ Jela: inderdaad… niet slecht!
Het was me weer een waar genoegen, maar ga vooral nog even door met het aandragen van goede en slechte facelifts!
Timmy Highflyer
Van A4 B6 naar B7: facelift of nieuw model?
Een hele tijd terug was er een post over aftermarket single frames van een of andere tuner voor de B6. Deze leek toen wel erg op de B7. Maar toch verschillen ze veel voor een facelift, of niet…
En als er al voor volgend jaar een B8 zou aankomen zouden er toch wel erg vaak nieuwe modellen komen.
@ Thelis

Daar heb je gelijk in !!
SCHOKKEND! ik bedenk hem nu pas :o vast omdat ik er dagelijks naar kijk en er niet meer over nadenk…
Dames en Heren… de beste facelift in de geschiedenis…

voor:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/a1/Volvo850_kombi.jpg/400px-Volvo850_kombi.jpg

en na:
http://www.autoweek.nl/images/800/0/a2ddf24bbc9a08c282c0cb2f8c5b59c0.jpg
“Van A4 B6 naar B7: facelift of nieuw model?”
Facelift, ganz klar. Ruiten, deuren, dashboard allemaal nog hetzelfde. Echt alleen de motorkap, bumper, koplamp units, achterklep, achterlicht units en achter bumper zijn aangepast.
Het moet nu (&*%(^&%! niet gekker worden. heb ik weer een reactie van met daarin 5 facelifts… is die ook al weg! er stond nog voor de grap in “autoblog, waag het niet om deze reactie weer in de prullenbak te gooien”

willen jullie kijken waar mijn zoveelste reactie gebleven is?
@michiel

“ga vooral nog even door met het aandragen van goede en slechte facelifts!”

ik zou wel willen…..maar dan moet autoblog ook een beetje meewerken ;)
@ slk55 amg: ik heb op de redactie van Autoblog ooit eens gezien wat een ***klus het is om alle reacties te checken.
Ik heb nu zelf hier ook last van de spamfilter, maar ik weet zeker dat de autobloggers er hun handen vol aan hebben en ze doen absoluut hun best.
Soms glipt er wel eens een reactie door de spamfilter, maar het is een dagtaak om dat in de gaten te houden.

Gewoon voortaan minder veel plaatjes in 1 reactie proppen.
@ Michiel v/d Brink, Autoblog

Dat snap ik. Maar snap je ook dat ik hier onwijs aan kan ergeren. ik probeer een leuke/informatieve reactie met bijbehorende afbeeldingen te geven tot TWEE maal toe, en allebei worden ze niet geplaatst. het lijkt erop dat ik pas de aandacht van de mensen achter autoblog krijg als ik zo’n scheldwoord gebruik als in mijn vorige reactie (waarvoor mijn excuus).
Ik snap dat Autoblogger en zijn team er veel werk in (moeten) steken om de reacties te checken, waarvoor mijn uiterste waardering en respect, maar worden ze daar niet (deels) voor betaald? Ook op tips wordt nauwelijks gereageerd. AUTOBLOG is het niet eens tijd om meer man (of vrouw) krachten te vinden?

PS mijn niet geposte reactie ging onderandere over de Fiat barchetta, en de PT cruiser. allebei vind ik het uitstekende voorbeelden van slechte facelifts.
@ LC, de eerste is bij mij een tekeningetje van een Focusclub, het tweede plaatje de oude Focus.

Ik vind in elk geval de nieuwste het mooist, maar dat is niet degene die jij bij de laatste link laat zien.


Ik ben overigens van mening dat ze de Touareg totaal verneukt hebben, en dat de Q7 een opfrisbeurt mag gebruiken voor dat ontiegelijk lelijke front van em.
Werd er eerder überhaupt op tips gereageerd dan? Nooit gemerkt…

Anyway, herstel:
Persoonlijk vind ik deze geslaagd:

http://www.autogaleria.pl/tapety/img/volkswagen/volkswagen_polo_gt_2004_01_m.jpg
http://www.caradisiac.com/media/images/le_mag/mag228/vw_polo_03_big.jpg

En Michiel, wat is/zijn de vordering(en) m.b.t. de GTO? ;)
@slk55 amg

Ik begrijp je ergernis, maar ik kan je verzekeren dat we nooit of te nimmer informatieve reacties weggooien, en al helemaal niet van iemand die regelmatig post en tips aanlevert. Dat je reacties niet doorkomen is niet te wijten aan een keuze van een moderator, maar de oorzaak ligt ergens anders.
Als je kijkt naar wat we allemaal doorlaten kan je zien dat we nog een zeer tolerant edit-beleid hebben, dus ga er maar van uit dat jouw reacties echt niet weggegooid worden. Dit geldt voor eenieder die een nuttige bijdrage levert aan autoblog.
Ik stel voor dat we de communicatie verder per mail voortzetten.
Een bedroevende facelift is wel de Jaquar XJ. Eerst vond ik het wel mooi,maar op den duur blijft de oude mooier.

Van
http://www.autoweek.nl/images/480/7/12673acab96ff648fe3f3b07bc9135e7.jpg

Naar
http://www.autoblog.nl/archive/2007/02/28/facelift-jaguar-xj#post-8551
Ben het met slk55amg eens!

Daarbij is de Alfa 166 de mooiste facelift die ik tot nu toe heb gezien.
@ Sir Smokalot

Ik heb wel vaker meegemaakt dat er een reactie niet gepost werd omdat hij om onverklaarbare redenen in de spamfilter terrecht is gekomen. ik denk dat dit ook het geval is bij mijn 2 reacties. al is het misschien dit keer niet geheel onverklaarbaar, alle plaatjes kwamen immers van Autoweek.nl :lol: .

“Ik stel voor dat we de communicatie verder per mail voortzetten”

als er tijd is voor conversatie dan zou ik liever willen dat die tijd werd gebruikt voor het ploeteren in de filter ;)


@ Michiel

wat vind jij van de facelifts van de Fiat Barchetta en de PT Cruiser?:

http://www.autoweek.nl/images/800/6/70e175de2a1bf59275839eb8442019e6.jpg
http://www.autoweek.nl/images/800/d/dd7e0581e6f5e4a863f2cbf2d06a6efd.jpg


http://www.autoweek.nl/images/800/0/98b5ccd17c5ee7c988ecdb0c5965b810.jpg
http://www.autoweek.nl/images/800/5/e53d43510bc48e9965119828f7346f85.jpg
@ citrofiel, de nieuwe renault megane en scenic zijn zeker geslaagd

check de verkoopcijfers
E wat te denken van de Maserati 3200 gt en de Maserati Coupé, beetje jammer van die achterlichten…………
Tot mijn verbazing is de meest extreme facelift nog niet voorbij gekomen. Design vind ik best leuk maar het midden stuk (dat gelijk gebleven was) past gewoon niet meer.

http://www.parkovka.info/wp-content/uploads/2006/03/sedan_1.jpg

http://www.cromax.hu/foto/1152/Ford_Scorpio_105_(www.cromax.hu).jpg
@ mashell

dat is geen facelift.
ff off topic hoe zet ik een plaatje neer :) hoef ik niet zo een link te plaatsen
@ slk55 amg: toch wel.
De dragende carrosseriestructuur is nog hetzelfde.
slk55 amg: “wat vind jij van de facelifts van de Fiat Barchetta en de PT Cruiser?”

Allebei verschrikkelijk fout.
Ze halen met hun troepjes en tierlatijntjes allebei het nette basisdesign keihard omlaag.
@ Alwood

je hebt gelijk de facelift van de 850 naar de v70 is wel een van de meest succesvolle facelifts geweest ooit maar dat is dan ook bijna niet meer een facelift te noemen zo ingrijpend werd de auto verbeterd en dan te bedenken dat het model uiteindelijk van 1991? tot 2000 te koop is geweest totdat de ford v70 uitkwam………. één ding met deze twee plaatjes doe je het wel voorkomen alsof de 850 een lelijk ding was maar als je dit plaatje had gepakt was het anders geweest

http://home.hccnet.nl/g.e.van.beek/volvo/img/DSCN9207.jpg
of deze :) ik kan je zeggen hij rijd heerlijk!

http://home.hccnet.nl/g.e.van.beek/volvo/img/DSCN9269.jpg
Leuk verhaal, leuke reacties ook trouwens. Je column deed me denken aan een verhaal uit TopGear magazine van een paar maand terug. Waarbij ook het proces van het ontwerpen van een auto werd omschreven (heb je naar jaren ploeteren eindelijk zélf een eindresultaat af mogen leveren, veel gebrainstormd over hoe het er nou uiteindelijk uit moest zien etc.) en het feit dat er altijd weer onverlaten zijn die denken dat zo’n auto er dan beter uitziet met allerhande plastic op en om de auto. Leuk verhaal :)
lol… sjit florijn… je hebt me door ;)
ik moest idd ff een beetje de V70 promoten :P de 850T5-R is eigenlijk gewoon een helemaal los model van de gewone 850… Ongeloofelijk brute uitstraling ook al ziet ‘ie er inmiddels een beetje ouder uit.
en daarbij kan ik met je mee praten, ik rij weliswaar een 740 maar me pa heeft de V70R :D en hoe langer ik daarnaar kijk hoe mooier ik em eigenlijk ga vinden.
Ik vind het 1e model V70 eigenlijk ook veel mooier en beter kloppen dan de voorlaatste V70. De eerste had een krachtiger uitstraling maar is net wat fijngeslepen t.o.v. de 850. Michiel?! zeg wat over lijnen van stations pls? :P
@ Michiel van vind jij van de volvo stationwagons?

ik ben absoluut fan van de 850 ten opzichte van wat daarna is gekomen ik denk echt dat dit de meest revolutionaire was van allemaal (als je dat van volvo’s kan zeggen haha)
@ Alwood
een 740 ha gaaf zeer lekkere reisauto welke uitvoering? en wat verbruikt ie ongeveer? mijn ouders hebben ook veel volvo’s gehad en kan me herinneren dat ons record was 1:3 voor een volvo 240
de ultieme (minimale) faceliften komen natuurlijk op naam van Porsche. Zij zijn echt specialisten van de facelift op de vierkante cm….. en als één van de beste voorbeelden van een goede facelift zou ik dank ook de 996/997 overgang willen aandragen.

Die Saab 9-5 van de laatste generatie lijkt nog enigzins fatsoenlijk gelukt in grijs, maar kijk eens naar de foto’s van dezelfde auto met de chrome rotzooi rond de koplampen als de auto een donkere kleur heeft….. absoluut één van de slechtste facelifsts ooit (misschien wel na de Scorpio). Dit voorbeeld heb ik trouwens gebruikt voor een artikel http://www.autoblog.nl/archive/2006/02/14/if_it_aint_broke_dont_try_to_f
Leuke log om over te discussiëren, Michiel!

Goede voorbeelden van écht kraken is de: 147 en de 406 Coupé. Ook de facelift van de originele MX-5 naar de MX-5 facelift vind ik niet geslaagd. Die nieuwe koplampen vind ik helemaal niet in het design passen! Ze zijn zo onbestemd vormgegeven. De 9-5 facelift is al vaak genoeg besproken als complete mislukking en met de nieuwe 9-3 facelift zijn ze ook wat te wild geweest met chroom. (Check mijn ontwerpvoorstel in reacties op 9-3 facelift-log! Veel beter, al zeg ik het zelf. ;))

En dan máken: Volvo! Alle recente Volvo modellen worden écht super gefacelift. Van 850, S80, S60, V70, XC90 tot V50! De MG-F is ook echt veel mooier in de gefacelifte versie. Net als de Clio. Al kloppen de lijnen niet helemaal meer bij de Clio, het is wel mooier! Ik vind de Barchetta facelift juist wel erg geslaagd! Hij oogt wat steviger met de nieuwe bumper, alleen die pukkel op de achterkant is mislukt.

Nog ééntje voor de ‘maken of kraken’:

Origineel:
http://www.autoweek.nl/images/800/5/eccc8f70edd73832ca45ec30b68c7995.jpghttp://www.autoweek.nl/images/800/9/6cebd7da9078e7b1cc1df320a51aac09.jpg

Facelift:
http://www.autoweek.nl/images/800/6/e45aa90443dd35038d23a28a0ecae2c6.jpghttp://www.autoweek.nl/images/800/d/4e523b70b392e6132059d5ac8f5c397d.jpg

Wat mij betreft een ‘kraken’ voor de facelift van de Vel Satis. De nieuwe heeft twee uitlaatpijpen; iets dat echt niet past op een cruiser zoals de Vel Satis. Twee uitlaatpijpen past eerder op een dikke Duitser die bij elk stoplicht het sprintje kan winnen, niet op een relaxte Fransoos. Past gewoon niet bij het hele concept. En die voorkant: minder bijzonder geworden en een dun snorretje: jakkes.
En nog ééntje voor de ‘maak ’t of kraak ‘t’!

Origineel:
http://www.autoweek.nl/images/800/1/20c56a68109425cef28173aed38324e1.jpghttp://www.autoweek.nl/images/800/2/b4f0ea0b438eb884e202096c358e1a52.jpg

Facelift:
http://www.autoweek.nl/images/800/f/73f06f60fbc78255162955d04c8a0bbf.jpghttp://www.autoweek.nl/images/800/f/cc7e4554f1442669ef58e66c31a3fc0f.jpg

Wat mij betreft een dikke ‘maken’! In feite is er weinig aangepast en het heeft zó’n grote impact. De gefacelifte is zelfs nu nog mooi, terwijl het origineel echt outdated is. Ik vind de opvolger zelfs minder mooi; veel te bol.
Wat mij altijd blijft verbazen is dat auto ontwerpers in hun eerste model (nog steeds!) vaak met oranje eventueel losse knipperlichten durven te komen.
In de face lift worden daar dan heldere units uit 1 geheel van gemaakt.
Waarom doen ze dat toch niet gelijk goed?
De Renault Modus is hier een voorbeeld van, de Passat ook en ik kan er vast nog wel een paar bedenken. Maar eigenlijk is dat toch helemaal niet nodig?

@Mr R: Ibiza is inderdaad geslaagd.

De overgang van 850 naar V70 is eigenlijk een twijfelachtige facelift. Hangt een beetje van de definitie af. Maar inderdaad is het chassis gelijk gebleven. Alleen kop en kont zijn aan de buitenkant aangepast. Aan de binnenzijde is vrijwel alles anders.
@floryn
1:3 ?! daar heb ik gelukkig geen last van :P maar ik denk haast dat je 1:13 bedoelt? Ik rij iig een 2.3 ongeblazen 8klepper… het is een 745GL en meestal doet ‘ie 1:9-1:10 maar dat komt door veel te veel korte ritjes. Bij een lekker lange tocht lukt 1:12 zeker wel en zelfs 1:13 is haalbaar in de bergen(!). Dat komt echter heel zeldzaam voor ;)

En wat betreft de 850 en V70… ze zijn inderdaad grondig te werk gegaan :P en niet te vergeten, de R heeft awd gekregen :D
@ bmwF; Als een auto goede verkoopcijfers heeft, hoeft dat nog niet te betekenen dat hij mooi is… Heel simpel voorbeeld: De Dacia Logan MCV is geen schoonheid, maar was binnen de kortste keren uitverkocht…

@ marex; Kijk boven het schermpje waar je in typt, daar staat een code die begint met (pijltje)img src en eindigt met width=450(pijltje). Die moet je gebruiken.

@ Sacha; Die is wel heel minimaal… Zo minimaal dat het me helemaal niets uitmaakt! :P

@ Mr. R; Mee eens. Vooral die Ibiza is idd heel goed gelukt.

@ Michiel; Wat vind je eigenlijk van de facelift van de C5 (en dan vooral de voorkant)? Ik vind het een twijfelgevalletje… Maar ik ben geen deskundige! ;)
@Citrofiel: De C5 is inderdaad een beetje eigenaardig! Hoewel het origineel al niet erg fraai was, vind ik de facelift ook niet erg geslaagd. De voorkant is gemaakt voor een wat hoekigere auto, terwijl de lijnen in het origineel juist zo soepel getekend zijn. Kijk naar de zijkant waar de lijn golvend loopt! Klopt niets van, eigenlijk.
De C5 was als eerste uitgave al een twijfelgeval en nu met de facelift is hij dat nog steeds.
Maarja… ik ben ook geen expert. ;)
@ Mr. R; Dat dacht ik ook ja… Maar Michiel vindt het een twijfelgeval, dus ik ook! :P

@ Michiel; Als jij het al niet weet… weet niemand het! ;)
@ Michiel; Btw, jij geen expert?! Oke, dan geen expert, maar je weet wel heel heel heel veel meer over design dan de meeste mensen hier, ik incluis, dus jouw oordeel weegt (voor mij althans) het zwaarst.
En de nieuwe MB R klasse, daar merk je het verschil ook niet van
Michiel houdt niet van Volvo stationwagons :P ’t interessert em geen r**t :o ;)
tss! zijn anders wel onwijze stijliconen! dus! hoor! toevallug!

Volvo is een van de weinige merken die échte stations maakt (met rechte achterkant) :P ;)
@ Alwood; Die facelift is idd heel goed gelukt, hoewel de verandering bij details blijft: Slim! Ik heb overigens niets met Volvo stations, alleen de V90 vind ik wel leuk, en die V70 die je noemde als beste facelift gaat ook nog wel. (als het een V70 is tenminste :P , die daarvoor is iig een 850, die weet ik nog wel. Al die stations lijken zo op elkaar bij Volvo, voor mij zijn ze echt onmogelijk uit elkaar te houden…)
@ mashell; Wauw… Nooit geweten dat die twee Scorpio’s een facelift waren… Ze zien er echt totaal verschillend uit. Als je er echt op let zie je idd dat de basis gelijk is, maar het is heel goed gedaan, ik dacht echt dat het een nieuw model was. Op zich dus goed gedaan, alleen vind ik het design van de eerste mooier dan van de tweede, hoewel die er veel gedateerder uitziet. Ja, ook ik vind die na-de-facelift-Scorpio lelijk…
“s werelds meest geslaagde facelift en tevens een ontdoening van verdoemenis voor het menselijk oog:

http://www.rentacarlasrosas.com/templates/template/imagenes/autos/14_Fiat_Multipla.
http://www.vtm.be/autowereld/images/testen/thumbs/667.jpg

– Apache
Mr. Reddingius
Neu de bovenste vind ik leuker. Liever lelijk dan saai!
nee apache

de originele multipla is veel beter en spreekt veel meer aan al is het in lelijkheid

wat ze beter hadden kunnen doen is de vetrol behouden maar de kwaliteit van het gehele vehikel drastisch verbeteren en de aperots als dashboard had echt anders moeten worden beetje bixenon lampen voorin en ander gadget stuff ook een abart versie die heftig verlaagd is en met 200pk zou het een brute bak zijn geweest waarmee je een statement van een dijk zou maken
nu is het eigenlijk helemaal niks meer zelfs vrouwen met een slechte smaak kochten dit vehikel in Nederland niet meer en daarom wordt het hier ook niet meer verkocht
@ Mr. Reddingius; Dat is ook precies mijn gedachte!
@ Citrofiel, Mr. Reddingius en Floryn

Dan heb ik toch een drastisch andere kijk op de zaak, geef mij maar mijn eigen smaak :)

– Apache
De oer-Kia Rio is van I.DE.A, niet Italdesign.
De Opel Corsa. De laatste 2 facelifts hebben hem echt heeeeeeeeeeeeeel wat cooler gemaakt…
de nieuwe impreza breekt alle voorgaande verbeteringen weer volledig af. Totaal versufte bak.
Die SAAB is naar de Opticiën geweest!
MG B
Absoluut zonde, deze facelift. Maarja, Amerikanen….
joop de bruijn
De toyota Yaris vind ik een buiten gewoon geslaagde upgrade.
Goed voorbeeld van hoe je een mooi design verkracht vind ik ook wel de Fiat Punto II
Van deze lekker strakke voorkant
http://www.puntosportivo.com/mk2.jpg

Tot dit wanstaltige smoelwerk
http://www.autobiermans.nl/upload/algemeen/puntoclassic1.jpg
Deze:
http://www.car-catwalk.com/cars/VW_Passat_3BG_Maggy_99.jpg


En deze:
http://static.pagenstecher.de/uploads/46726.11825.jpg

Verschillen?
De spiegels de ene heeft link grote spiegel andere kant kleine spiegel
En de andere passat heeft allebij evegrote spiegels en met knipperlichten erin!
Gewoon los te bestellen en bast ook op de passat 3B
sir Cumalot,
helemaal gelijk! Prachtige strakke Punto werd aangepast aan de zgn. Polo-look. Echt heel jammer.
De polo-look Punto is zelfs zo lelijk bevonden, dat een of ander oostblok land dat model Punto nu gaat produceren onder hun eigen naam.
Ik heb nog de oude MGF 1.8vvc…hij is idd wel rond…zag pas idd de nieuwe rijden….woooeeiii!
Die is ook wel erug mooi!
maar k ben trots op mn wagentje hoor ;)
antreciet grijs….zwart soft topje dr op….ja hoor mijn wagentje…
Ik snap het punt van de column… maar bij alle voorbeelden (neem de kia’s) denk ik toch “ach, het was al lelijk” en kan ik niet zeggen dat er echt verschil in zit…

En de Clio V6 was in eerste uitvoering mooier dan in de 2e vind ik… veel meer karakter.

Oh, en die Clio en Subaru, zijn dat wel facelifts? zijn dat niet gewoon nieuwe modellen? (Ik snap dat de grens soms vaag is, maar zeker de Clio V6, die auto’s waren ook qua handelbaarheid compleet anders…)

Natuurlijk moet een model soms opgefrist worden, natuurlijk gaat dat soms beter en soms minder… net als het ontwerpen van het origineel…

Oh en een geslaagde facelift? Nieuwe koplampen op het vorige model C5.
we zijn bij de clio inmiddels hier..
het ‘feestlift’ feest gaat gewoon door:

huidig model (mooi!)
//www.mols.be/Afbeeldingen/Wagens/klasse03.gif

de nieuwe (bah!)
https://www.carandvan.com/uploads/images/jun_09/DTBD_1244022501_2009_Renault_Clio_.jpg
Ik vind de face-lift van de Saab 9-5 nog wel geslaagd. De meeste andere facelifts vind ik een achteruitgang.
Zo ook bij één van de weinige mooie Mercedessen, de SL. Al houd ik niet van cabrio’s, de oude versie vond ik echt een mooie auto:
http://www.seriouswheels.com/pics-2004/2004-Mercedes-Benz-SL-600-FA-1280×960.jpg
Maar met die nieuwe neus, vind ik ‘m echt een stuk minder mooi:
http://www.hyts.hu/autok/mercedes/sl-2008/mercedes_sl-2008_r40.jpg
Ik merk nu dat de link hierboven het niet doet.
Dit is dus de oude (mooiere) neus:
http://www.cregarcars.net/images/2004_Mercedes_Benz_SL500_Sport_White_001.jpg

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).