Russische miljardair neemt belang in Magna

Auteur: , 4 Reacties

Magna International, de Canadese toeleverancier die onlangs nog als enige serieus overgebleven bieder voor Chrysler werd bestempeld, verkoopt een belang van 1,54 miljard dollar aan 'Basic Element', een concern in handen van Oleg Deripaska, een Russische multimiljardair en eigenaar van Ruslands een-na-grootste autobouwer GAZ.

Dat er een bod op Chrysler gaat komen is wel duidelijk, maar door wie precies en voor wat voor omvang van het bedrijf is nog steeds niet duidelijk. Gisteren meldde Magna CEO Frank Stronach nog dat Magna met meerdere partners een bod kan doen op Chrysler. Een van die partners zou de ‘Onex Corporation’, een Canadese investeringsmaatschappij, zijn. Deripaska zou de andere partner worden. Deze Rus heeft een geschat vermogen van 13,3 miljard dollar, wat hem op plaats 40 zet in de miljardairslijst van Forbes. Met zijn belang in Magna krijgt hij een stemrecht van 43% in Magna. Saillant detail: er lopen in zowel de VS als in het VK rechtzaken tegen hem.

Stronach heeft al eerder duidelijk gemaakt dat hij niet van plan is om Chrysler in zijn geheel over te nemen, en mede-CEO Siegfried Wolf zei onlangs in een artikel in de Frankfurter Algemeine Zeitung dat Magna ‘slechts een minderheidsbelang‘ in Chrysler wil. De reden hiervoor ligt voor de hand. Wolf verwoordde het als volgt: “Magna does not intend to compete in future against other carmakers. That would be fatal.”

De laatste dagen begint zich steeds duidelijker een beeld af te tekenen over de overname van Chrysler. Het is duidelijk dat de aanstaande verkoop zich in een laatste fase bevindt en het vermoeden is dat er nog in mei een definitief besluit valt over wat er moet gebeuren met het Amerikaanse concern dat nu nog onderdeel van DaimlerChrysler is.

Voornaamste Bronnen: Automotive News en Automobilwoche.



4 reacties

Ik hoop dat Chrysler in goed handen komt, want vooral de 300C is geweldig
Deripaska heeft ook een aandeel binnen GAZ, niet dat Chrysler daar iets aan zou hebben maar wel de productiefaciliteiten.

Verbaasd me wel dat Magna in zee gaat met zo´n controversioneel persoon, echter Magna zit nog niet echt in Rusland dus misschien dat ze dat via hem gaan doen. (Hij is dikke maatjes met Putin)
Bedenk me net dat Magna – Deripaska – Daimler een interesante driehoeksverhouding zou kunnen worden die ook interesant kan zijn voor Mercedes. Mercedes is namelijk flink bezig in Rusland en verkoop daar
meer auto´s als alle landen bijelkaar in West-Europa!!!
Crhysler.. Wie wil dat nou kopen? Okee, toegegeven, die 300C (overigens gebaseerd op de vorige Mercedes E-klasse) is erg mooi. Maar de rest moeten ze vooral aan de andere kant van de grote plas houden. Net als alle andere amerikaanse auto’s. Amerikaanse autoproducenten lopen jaren achter en zijn gewoon niet gericht op de niet-amerikaanse klant.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).