Breaking news: Victor Muller weg als CEO bij Spyker

Auteur: , 56 Reacties

Er gingen al geruchten, maar het is nu officieel: oprichter Victor Muller zal aftreden als CEO bij Spyker Cars. Muller gaat zich richten op ontwerp- en merkontwikkeling. Duizendpoot Michiel Mol, die reeds verantwoordelijk is voor Spyker F1, is aangesteld als CEO ad interim. Mol gaat komende maanden op zoek naar een nieuwe CEO, deze persoon zal hopelijk voor wat meer transparantie gaan zorgen want de laatste tijd waren er erg veel "onduidelijkheden" bij Spyker...

Het vertrek van Muller zal de beurskoers waarschijnlijk geen goed doen. Vandaag bereikte de koers het laagste punt sinds 52 weken en ik ben bang dat we morgen een nieuw dieptepunt gaan meemaken.

Volgens het persbericht heeft Muller de degradatie zelf aangevraagd en hij legt dit als volgt uit: “It has been such a privilege to lead the (re)creation of Spyker since Maarten de Bruijn and I founded the company on January 1, 2000. No one could have anticipated then the exceptional growth that would materialize in the years to come. With 450 employees worldwide, the company has now entered a phase where different management skills are required than those that were instrumental to create the company and build the brand until this point. Michiel Mol has those skills and I am proud to hand over the reins to such a competent and energetic partner. It allows me to do what I am best at: brand building.

Het lijkt inmiddels een stoelendans, laatst hadden we namelijk nog bericht over diverse verschuivingen in het bestuur bij Spyker. What’s next?



56 reacties

Mr. Reddingius
Het lijkt me niet geheel onverstandig. Een groeiend merk kan nooit in alle aspecten door 1 man geleid worden. Zoals al eerder was opgemerkt: Het was een one-man show.
Wil niet meteen negatief beginnen maar; “450 employees worlwide” en nog maar krap 60 auto’s per jaar kunnen verkopen, geen wonder dat het gerucht gaat dat het niet zo goed gaat bij spyker. Hoef je geen rekenwonder voor te zijn.
jammer dat muller weg gaat, maar niet geheel onverstandig…
Via het AD: Volgens Michiel Mol, die vorig jaar oktober met andere investeerders 106,6 miljoen dollar fourneerde voor de aanschaf van de Formule 1-renstal van Midland, was het terugtreden van Muller noodzakelijk om orde op zaken te stellen. ,,Van alle verhalen klopte meestal een deel wel en een deel niet. Er was altijd een kern van het verhaal juist, maar dan klopte de rest van de berichtgeving weer niet. Het was duidelijk dat er een lek zat in het bedrijf. Daardoor is het vertrouwen in Victor en in Spyker helaas wel geschaad. Daarom doet Victor een stapje terug,’’ aldus Mol, succesvol ondernemer in nieuwe media en sinds oktober vorig jaar grootaandeelhouder in Spyker Cars NV in Zeewolde…

Muller blijft overigens wel betrokken bij de auto-activiteiten van Spyker. Hij zal blijven zorgdragen voor de creatieve zaken rondom het exclusieve automerk.

Volgens Michiel Mol, die aanvankelijk alleen verantwoordelijk was voor de Formule 1-activiteiten van het bedrijf, zal hij de komende maanden op zoek gaan naar een permanente vervanger voor Muller. ,,Ik doe dit op tijdelijke basis. Belangrijk is dat we op korte termijn het vertrouwen terugwinnen van aandeelhouders, sponsors en leveranciers.’’

Mol erkent dat er thans rekeningen aan derden openstaan. ,,Ik heb me tot dusver alleen met de Formule 1-activiteiten beziggehouden. Naar openstaande rekeningen zullen we onmiddellijk kijken en de zaken netjes oplossen. Maar we hebben in de afgelopen maanden natuurlijk flinke investeringen moeten doen en dan is het niet vreemd dat andere zaken blijven liggen. Dat is niet goed, maar we lossen het op.’’

daar gaat je aandeel Spyker…

denk dat dit niet veel goeds kan brengen…
Volgens bronnen binnen Midland, is er nog nooit één cent betaald voor Midland F1, men hoopt door het generen van geld in de Formule 1, sponsoren, prijsgeld, betalende rijders, aandelen emissies etc etc. dat men hierdoor het geld kan opbrengen voor het F1 team…
haha was te verwacht!!
zwak hoor
@ Marco:
Prijzengeld? Voor het herkennen van de circuits aan de hand van grindbakgeluiden?
Ik denk dat dit het beste nieuws is sinds het oprichten van Spyker. Die Victor lijkt mij een autoritair mannetje. Dat wordt, vind ik, gestaafd door het vertrek van zowel Michiel van den Brink als Maarten de Bruijn en hun stilzwijgen hierover. Ik heb sterk het vermoeden dat er harde woorden zijn gevallen tussen hen en Victor Muller.
Aan de andere kant, wie ben ik? Ik ken geen van drie-en persoonlijk laat staan dat ik ze ontmoet heb en ik heb mijn mening alleen opgedaan door artikelen uit subjectieve media.
Met andere woorden: Jullie mogen er ook van denken wat je wilt, maar dit is wat ik ervan denk.
Er blijven maar slechte berichten naar buiten komen bij Spyker, ik vrees voor het ergste.
@ Arnoud, denk dat ze redelijk optimistisch waren aan het begin van het seizoen :-)

a – oude auto
b – Ferrari customer engine, met 20% minder vermogen dan het orgineel
c – hoogmoed
Ze hadden gewoon met het Squadron moeten uitbouwen, en zich daarop blijven concentreren, ipv zich te storten op F1.

Zelfs de mail van McGregor over de F1 collectie van Spyker kwam te laat binnen, 2 weken na de lancering….
Aston Martin Rapide
Ik ben het met Marco eens. Ze hebben in korte tijd zich teveel op nieuwe dingen gestort (bv. formule 1). Ze hadden zich alleen moeten bezighouden met productiemodellen en Squadron raceteam. Dat is mijn mening maar. Vind alleen maar dat ze niet teveel dingen tegelijk moeten doen en gewoon rustig opbouwen.
Ik krijg meer en meer de indruk dat Spyker een zeepbel is die ieder ogenblik kapot kan springen. Een bedrijf moet zich in eerst plaats richten op verkoop en bij Spyker krijg je niet die indruk. Ze gooien met geld en er komt er uit de reguliere verkoop niet voldoende binnen om een zekere toekomst uit te bouwen.

Tom
@ Tom, dat is nu merk ontwikkeling (hetgeen waar dhr. Muller goed in is), zorgen dat een merk groot wordt, en dan maar hopen, dat het uitkan…
Jammer, maar onvermijdelijk en uiteindelijk waarschijnlijk ook wel weer positief. :-)
Respect voor deze man mensen, zonder hem was spyker nog steeds geschiedenis geweest…
Wat is een CEO
Chief Executive Officer, oftewel de grote baas ;)

Wederom een briljante zet om te laten zien dat alle berichtgeving onjuist is en Spyker een uitermate stabiel bedrijf is. NOT!

Maar, om toch een positieve draai te geven: de woorden van Mol in het AD zijn wel hoopgevend. Er word tussen de regels gewoon erkend dat er fouten zijn gemaakt, dat ze Muller niet meer vertrouwen en dat er zaken veranderd moeten worden en problemen moeten worden opgelost. Als ze het nu niet alleen bij woorden houden dan zie ik het nog wel goedkomen.

@ Marco: Ik vind dat je een beetje losse flodders aan het afschieten bent. Hoogmoed? Welk gedeelte van ‘We zullen de eerste helft achteraan rijden en hopen langzaam progressie te boeken’ valt onder hoogmoed? Je kan ze bij Spyker van veel beschuldigen, maar qua F1 moet ik zeggen dat ze nog geen hoogmoed hebben getoond, maar telkens vrij realistisch zijn gebleven. Ik zou zeggen dat de voornaamste zwakke schakel daar Albers is, die gewoon onder de maat presteert.
Mooi, vond die Muller toch al een beetje een popie jopie.
een CEO is de Chief executive officer en dat betekent zoiets als de hoogste baas van de raad van bestuur, bij kleinere bedrijven de algemeen directeur.

Ik denk dat het nodig is dat Spyker strakker wordt geleid. Als beursgenoteerd bedrijf kun je je geen onduidelijkheden veroorloven. Daar krijg je problemen mee en dan lopen aandeelhouders weg of wordt eht heel moeilijk meer vermogen aan te trekken. Ik denk dat er een relatief grote naam uit de autoindustrie (met ervaring op het leiden van de productie?) wordt aangetrokken.
Hmm…hier zijn blijkbaar een hoop CEO’s in spee…

Ik ben het wel eens met timferrari. Zonder de inspanningen van Victor Muller was de Gouden Koets de enige Spyker die vandaag de dag nog rondrijdt.
“CEO hoogste baas van de raad van bestuur”? hihihi, ik zeg nix
wat dan damster, leider van de raad van bestuur. Ik weet niet wat je denkt.?
Wel goed dat ze snel maatregelen nemen. Persoonlijk heb ik me echt kapot gelachen dat ze liever voor 25 miljoen euro per jaar een paar Ferrari’s kochten en de Cosworths voor minder dan de helft links lieten liggen. In het obouwjaar lijkt mij dat een klein beetje hoogmoedig. En dan nu met de gebakken peren zitten. Onbetaalde rekeningen. Erg sneu hoor.

Ik hoop dat de nieuwe manager er flink de bezem door gaat halen. Ik zou beginnen met Albers te vertellen dat ie nog 3 races heeft om significant sneller dan Sutil te zijn, anders komt Bruno Senna in dat stoeltje.

Tarzan, die vandaag goed scoorde bij de examens en nu een koude rakker naar binnen laat glijden.
Die zag ik wel aankomen.
De rol van “Chief Executive Officer” hangt af van de bedrijfsvorm. In een bedrijf met een Raad van Bestuur (RvB) is de CEO de voorzitter van deze RvB. Over het algemeen is de CEO verantwoordelijk voor het ten uitvoer brengen van de strategische plannen en richtlijnen zoals die zijn opgesteld door de RvB. In een bedrijf zonder RvB is de CEO over het algemeen de eindverantwoordelijke.
Aldus Wikipedia.
@Damster: niet zo elegant verwoord, maar het was de bedoeling iets begrijpelijks neer te zetten.

Zo beter? “CEO: This is the senior manager who is responsible for overseeing the activities of an entire company. The CEO usually also holds a position on the board of directors, or also holds the title of president.” http://www.investopedia.com

of nog gedetailleerder…http://www.investopedia.com/articles/basics/03/022803.asp
Een goede zaak dat Victor Muller zich gaat richten op design en ‘brand management’, daar is hij goed in. Zonder Victor Muller zou Spyker nu niet zo bekend zijn bij de happy few, je kwam hem overal tegen met Spyker, op concoursen, bij races, overal waar de mensen met geld zitten. Daardoor heeft Spyker in vrij korte tijd veel orders binnengekregen. Wel jammer dat het nu een probleem is om de bestelde auto’s te maken en te leveren.

De deelname aan Le Mans en nu de Formule 1 geeft Spyker een grote uitstraling, ook al rijden ze nog achteraan. Mocht het in een jaar of twee niets zijn geworden dan is de renstal goed geld waard, er zijn tenslotte maar weinig teams toegestaan. Maar logischer is dat volgend jaar, als de regels flink wijzigen, de Spykers ook beter mee kunnen komen.

Wat Spyker Cars nodig heeft is iemand die ervaring heeft in een hectische productie-omgeving, misschien uit de autobranche, maar er zijn natuurlijk meer soorten bedrijven waar ze een soortgelijk product maken. Ik ben benieuwd wie er gaat komen.
o ja, en die aandelenkoers gaat morgen eerder flink omhoog dan nog verder omlaag.
@ Guido, mijn simpeler braun rekenmachine heeft uitgerekend: 60 autos x € 250.000,– (da grijp ik hoog) brengen € 15.000.000,– in het laatje. Spyker heeft ( of moet hebben) zeker 200 topwerknemer met een bruto jaarsalaris van € 80.000,– (incl. werknemerskosten) Dat zijn € 16.000.000,– . En hoe word de rest betaald? De hele businessplan van Victor klopte van het begin niet.
@ Arnoud, niet realistisch optimistisch bedoel jij
@ Armada, popie jopie, dat is een goede 

Nu, zonder Victor is hoop voor Spyker, moet in elk geval op wonderen wachten, jammer, de bestaan niet .
Bij Spyker Nederland werken ongeveer 170 mensen,
Die denk ik de helft van de door jou geschatte gemiddelde jaarsalaris verdienen.

Dus zo’n 7.000.000,- op jaarbasis.

Tevens is de doelstelling minnimaal 100 auto’s op jaarbasis te produceren.
In deze rekensom vallen de personeelskosten dan wel weer mee.

Maar met de te grote uitgaven zullen ze beter kunnen gaan snijden in
het Le Mans team, waar nagenoeg geen of slechte publiciteit vandaan komt.
@alfaman

Je bent waarschijnlijk niet Nederlandstalig? Of ben je gewoon lui/slordig?
Zie even naar de huisregels.
@Shrike: Dan bedoel je waarschijnlijk kijk even naar de huisregels, of zie de huisregels.
Dank u Valetparker ;)
@ Shrike, huisregels:
“We verwachten van onze bezoekers enige kennis van de Nederlandse taal zodat e.e.a.”
Goed gezien, ben niet Nederlandstalig, ik doe mijn best, is ook zo een moeilijke taal :-(
@alfaman en donaldduck: die 100 auto’s zijn de aantallen exclusief de Peking to Paris SSUV…. daarvan wil men ook 50 tot 100 stuks per jaar gaan maken….. en die auto levert dan ook weer 7,5 miljoen (of meer op). Daarnaast maakt het Spyker team winst zolang er genoeg sponsorgeld binnenkomt en zeker als er punten gescoord gaan/zouden worden…..
Aandeelhouders en banken zijn echt niet gek, het rekensommetje is er wel alleen moeten ze wel genoeg auto’s bouwen en afleveren, en punten voor het F1 team zou een goede zaak zijn.
Frank van Putten
Brand building kost enorm veel geld, tijd en inspanning. It’s ALL about exposure. dit laatste is gelukt. de vraag is hoelang kun je het uitzitten…

door exposure trek je resources aan, gebruik ze goed. hoelang heeft het geduurt voordat Audi op het premium level kwam waarop ze nu zitten.

Dhr Muller, heeft dit naar mijn inzien goed gedaan, echter nu is het tijd om deze gang van zaken te continueren. lukt dit voor een jaar of tien, dan staat er een merk.

ik wens Spyker het allerbeste toe. Gisteren zag ik er voor het eerst een in het wild. het gevoeld van puur chauvinisme dat door mij heen ging was heerlijk.
laten we trots zijn op dit merk, het koesteren en hopen dat er weer een leider komt die spyker door “the next level” leidt. ik ben ervan overtuigd dat er iemand op zal staan die deze enorme uitdaging fully comitted op zich zal nemen!
Ach, het is nu wel pijnlijk duidelijk dat het aftellen is begonnen.
huub Vanderlubbe
Mooooi, nu het restant nog!
Alfaman, je bent een rekenwonder en je hebt gelijk wat de financien betreft!
Een merk bouw je op met bloed, zweet en tranen en Müller heeft het wat betreft het introduceren van het merk best goed werk verricht.
Het is alleen zo, dat je een merk alleen maar kunt neerzetten door je hand op de knip te houden en geen waardeloos formule 1 team te kopen.
Ik heb dan ook nooit begrepen waarom ze die Spijkerbak niet verder als ‘Le Mans’series wagen hebben doorontwikkeld, kijk hoe Porsche zich in de zestiger jaren met de 917 als sportwagen fabrikant hebben gepositioneerd in de markt.
Iedereen die een Porsche heeft, koopt em met toch in z’n achterhoofd de sportieve successen van de wagens gekoppeld aan de reputatie van betrouwbaarheid die men heeft verdiend door de race successen.
Verder laat de geschiedenis zien dat het re-animeren van een merk nog nooit succes heeft gebracht, financieel althans Bugatti, Talbot, Lambo, Maserati etc.
Dit zijn en blijven zwakke broeders die geheel financieel aan de rokken van grote en financieel sterke moederconcerns hangen met bakken geld !
Spyker & Muller = Survival of the fittest
Ja,ja de beste stuurlui staan aan wal, gaat er in mij om als ik alle commentaar lees! Maar laten we nou eerlijk zijn als ik naar zo’n spyker kijk (behalve het laatste model die op de RAI stond, ik dacht dat die door Guillardo ontworpen is) dan komt er niet meteen in me op “WOW, die moet ik hebben” ik erger me vooral dood aan het stuur, deze hoort eerder thuis op een boot dan op een peper duure “race-monster” en dan heb ik niet eens over het algehele ontwerp waar naar mijn mening veel te veel luchthappers op zitten. Daar komt als eerste in me op “overdaad, schaad” en ik blijf de meining toegedaan dat mensen die vroeger en nog steeds ontwerpen als motto hebben “if it looks good, it goes fast” of je het nu over schepen, auto’s of vliegtuigen hebt!
Waar rook is , is vuur ………..
@drago
Die van de RAI was een Zagato.
Ik vind het jammer, dat er zoveel negativisme is over Victor Muller. Hij heeft wel een droom van hem verwezelijkt! Je kan zeggen wat je wilt over de manier hoe hij iets doet, maar hij heeft het, samen met Maarten de Bruijn, wel gedaan. Daar heb ik respect voor. Wie wil er nu niet een automerk hebben, laat staat een eigen renstal?
@L-Fred: helemaal gelijk!
ik hoop dan ook nog steeds dat Spyker het gaat redden.
lol, zullen we samen een automerk gaan beginnen, autoblogger?
@ de sjonnies, ik kan mij in jouw verhaal helemaal vinden, jij hebt de spyker  op de kop geslagen.
@ L-Fred, Een droom verwezenlijkt op kosten van anderen. De integriteit van Maarten de Bruijn om de zeep helpen, dat is zeker geen voorbeeld van dromen verwezenlijken . Respect kan ik alleen voor de Bruijn hebben, het had zo mooi begonnen met de prototype Silvestris.
Dat die eigengeiler van een Muller zelf vrijwillig opstapt en het roer van Spyker overdraagt aan andere eigengeiler Mol, dat gelooft toch niemand ?

M.a.w. : this story stinks.
Victor Muller heeft gelukkig de komende dagen wat anders aan zijn hoofd, hij doet mee aan de historische Mille Miglia, met een Lancia Lambda uit 1926, die nog van Anthony Fokker is geweest. Erg leuk evenement trouwens.

Hugo.


http://www.virtualcar.it/?p=3002

http://motoringpicturelibrary.com/preview_image.asp?lcID=25&page=9&fleID=6399
volgens mij doet ie dit zodat zijn imago overeind blijft staan, volgens mij gaat het helemaal de foute kant op met spyker……….
ik wil zijn plaats wel innemen
@L-Fred: is goed! Slycker ofzo?

@Hugo: de koers ging weer lekker vandaag, of niet? Ben je ingestapt?
@autoblogger:

gisteren was het een rustig dagje op de beurs, misschien dachten mensen dat de beurs dicht was. De koers deed gisteren weinig, alhoewel-ie toch even op 12,70 stond. Slot op 12,51. 4 cent minder dan woensdag. Ik denk dat volgende week de grotere partijen zullen bepalen of het een goede zet was van Spyker. Ik denk zelf van wel. De float is trouwens toch beperkt, de meeste aandelen zitten min of meer vast bij grote jongens, en Spyker is leuk speelgoed voor grote jongens. Dus dat doe je dan niet weg omdat het een paar eurootjes minder waard is geworden.

Hugo.
Terwijl de koers van Spyker vanochtend al leuk omhoog gaat kijken wij even naar sfeerbeelden van de Mille Miglia in Italië, waar ook Victor Muller met een Lancia Lambda uit 1926 aan meedoet:

Brescia:
http://www2.millemiglia.it/img/fotos/10507_318433.jpg

Verona:
http://www2.millemiglia.it/img/fotos/10507_318461.jpg

Zodra ik een foto van startnummer 8 (Muller) zie zal ik dat hier melden. Misschien ietsje off topic, maar wel aktueel.

Hugo.

@autoblogger: Ik heb gisteren niet bijgekocht, wel eerder deze week op 12,65, ik heb er nu wel even genoeg. Is toch gewoon leuk om aandelen in zo’n bedrijf te hebben!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).