Spyker is erg populair bij schuldeisers!

Auteur: , 33 Reacties

Ja mensen, de negatieve geluiden gaan maar door. Uw dienstdoende blogger kan er echter weinig aan doen, ditmaal is het gratis dagblad De Pers (notabene eigendom van Spyker aandeelhouder Marcel Boekhoorn) die vandaag een zeer pittig artikel heeft geplaatst. Zoals we al dachten is Karmann niet het enige bedrijf dat zit te wachten op geld, er zijn er veel meer...

Er zijn volgens de Boekhoorn-krant nog tientallen bedrijven die geld van Spyker krijgen. Een ingewijde laat weten: “Muller heeft het allemaal veel te positief voorgesteld. Het is alleen de vraag of hij zelf geloofde in zijn fantastische verhalen of dat hij wist dat hij fout zat.

Ook bandenleverancier Dunlop/GoodYear heeft nog wat onbetaalde rekeningen voor Spyker. De vele schuldeisers geven een beeld van de werkwijze in Zeewolde, je moet daar dus heel hard zeuren om je geld. Je kunt dit een slimme manier van zakendoen noemen, maar dan moet je mijns inziens niet raar opkijken als je uiteindelijk dit soort publiciteit krijgt.

Tevens wordt er geschreven dat de Formule1-tak alles behalve winst maakt. Het geintje kost zo’n 70 miljoen per jaar, terwijl er maar 50 miljoen opbrengst is. Volgens een ingeweide moet er dus elk jaar 20 miljoen bij! Dit terwijl de F1-avonturen volgens sommigen juist bedoeld waren om de verlieslijdende autoproductie te verdoezelen.

Spyker Cars geeft (zoals eerder) geen commentaar op berichten in de media over betalingsachterstanden van de onderneming.

Bron: De Pers, vrijdag 18 mei.



33 reacties

Het begint een beetje op het Lernout en Hauspie verhaal te lijken. Hopelijk loopt het hier beter af!
Zonde van zo’n Nederlandse onderneming
30,29,28,……

Ik heb het al vaker gezegd. Het gevoel dat ik al had wordt nu toch wel enigzins bevestigd.

Nu kunnen we wel met z´n alle onze kop in het zand steken en zeggen dat het allemaal prachtig is, maar waar trek je de lijn?

Wellicht dat niet alles waar is wat er geschreven wordt maar dan blijft er altijd een percentage over dat wel waar is. En dat percentage is al genoeg om funest te zijn voor een bedrijf.

Als je er heel realistisch naar kijkt, dan klopt er gewoon geen bal van het hele verhaal niet.

Desalniettemin blijft het natuurlijk prachtig wat die mannen geprobeerd hebben.
Ik eb het hele stuk gelezen vanmiddag. Blijkbaar is die Muller altijd al nogal een scharrelaar geweest.

Zal me niet verbazen als het bedrijf nog eens een doorstart moet maken. Maarja, liever een doorstart dan helemaal geen Spyker. Want ik moet wel zeggen dat spyker toch wel een unieke plaats ingenomen heeft. Welliswaar eentje die uit veel lucht bestaat. Maar toch, wel bijzonder.
Btw. kijk nog een snaar die grote glimlach op de foto bij dit stukje. Dat MOET toch wel een gladde jongen zijn ;)
Dan vraag je je toch af waarom het aandeel vandaag zo gestegen is?
1 ding toen Maarten de Bruin weg ging bij Spyker klopte er al dingen niet,

Ik denk dat Maarten een heel andere koers zou hebben gevaren met Spyker cars dan dat ze nu doen. Ik zou alle race activiteiten stop zetten en de productie verbeteren want ook dat schijnt drama te zijn. Gewoon langzaam het bedrijf opbouwen inplaats van alles in 1 keer.

Ik zou de kwaliteit echt perfect willen hebben bijvoorbeeld en niet met heel veel modellen in 1 keer komen op de markt. Gewoon de C8 en de C8 Laviolette en misschien nog een GTR uitvoering of zo een extra snelle, op de zelfde basis en dan klaar.

En dan zo het bedrijf beginnen en met die gekke Suv die heel veel geld kost al die ontwikkelings kosten van al die auto’s dan de race afdeling die geld kost heel veel geld.

Het merk moet eerst heel sterk zijn voor je iets kan misschien wat wel leuk is en ook betaalbaar zeker als fabriek is om een merken cup op te zetten met alleen maar Spykers.

Groeten

Niels
Ok. Zijn er nog bedrijven die Spyker willen overnemen?
Die Muller zal er trouwens wel een leuk zak centje aan hebben overgehouden.
Moet er iedere dag een artikel over Spijker verschijnen?
Begint wat tegen te steken…
Ik kreeg afgelopen maand via een betrouwbare bron the horen dat Spyker ook nog een rekening van zo’n €200.000 open heeft staan bij Lekkerkerker Autoschade
Tja, Spyker is wel zo hard gegaan dat het bijna niet anders dan een zeepbel kon zijn. Maar goed het is nog niet te laat: reorganiseren! Niels heeft hierboven de reorganisatie strategie al beschreven. Dus als Michiel Mol, de kersverse CEO van Spyker nu even oplet komt het allemaal toch wel goed.
Niels, je vergeet het een en ander:

Waarom zijn dat soort mannen met Spyker begonnen? Voor vaderlands glorie? Voor een naam? Of om van poen meer poen te maken. Ik ben bang dat het niet de eerste twee dingen zijn.

Hoe het nu gaat met spijker zit precies in de planning, maar dan wel de onderkant van de planning.

Iedereen weet nu wat een Spijker is.
Alle rijke lullen willen er eentje.
Nu is het cashen.
Het cashen valt een beetje tegen, daarom hebben ze nu dit probleem.
Gaat het cashen goed binnenkort, dan komt het nog goed. Gaat het want minder: moet er een rijke Rus komen.

Maar langzaam opbouwen in onzin, zeker niet onder deze leiding.

Kijk naar Pagani. Leuke bak, zijn er wat van verkocht, kan nog een paar jaar mee… daarna is het over. Een nieuw ontwerp kan deze al niet meer overtreffen.
Het verschil is: Pagani is opgericht door een liefhebber, Spijker door slimme zakenmannen.
Wat doe je als zakenman: zorgen dat er genoeg is om aan te bieden.
Het moet blijken of de SpijkerJeep een beetje verkocht kan worden en dan kan het goedkomen.
Je moet je risico’s spreiden en bij spijker doen ze dat door modellen. Ze zijn allemaal exclusief en veel te duur. Op elke spijker zit een winstmarge… kortom, nu is het de tijd dat ze de klapper gaan maken, of eraan gaan.
Hebben de oprichters geld gemaakt… waarschijnlijk wel. Hebben ze kans op nog meer geld: zit er zeker in. Kortom, missie geslaagd.

En een merkencup…. nee. Het is juist spykers bedoeling om zich af te kunnen zetten tegen de rest, daarmee maak je het onderscheid en daarmee trek je klanten. En zelfs als je het niet wint in de GT’s, hebben ze iig de naam ZEER exclusieve auto’s te maken.

En over die aandeelhouders. Dit is ook gebruikelijk. Er is er altijd eentje die gelijk z’n geld wil zien. Dat is goed. Dan is er altijd een 2e die dat wil, dat wordt link. Dan is er media die er meer in ziet: die gaat andere schuldeisers zoeken…
De schuldeisers weten echter dat als ze straks allemaal tegelijk gaan aankloppen, de aandelen omlaag gaan (= loss) en spijker failliet gaat (= nog meer loss)… ze zullen dus wel heel stom zijn om spijker failliet te laten gaan. Dan maar de gok nemen dat Spijker het redt en alles terug krijgen en in de toekomst op een andere manier werken.

kortom: het is precies zo als verwacht en het enige wat moet gebeuren is dat de pers zich een klein beetje rustig houdt..
@Pieter
Om bekend te worden bij de potentiele clientele hoefde Spyker niet te racen (bladen, shows etc genoeg). Een sportief image hoefden ze ook niet, de auto’s zijn exclusief niet sportief. Dus dat racen is waarschijnlijk echt voor de lol.

Risico spreiden door meerdere modellen is goed. Maar ze voor zo’n kleine fabrikant hebben wel erg veel modellen: 6 stuks, dat is meer dan Porsche! Natuurlijk is het vooral meer van het zelfde maar het zijn er wel erg veel. Tja, de schuldeisers kunnen ook niet allemaal eeuwig vriendelijk blijven, hun bedrijfsvoering komt ook in het geding.

Ik denk dat Muller het echt te gek gemaakt heeft, bij een kledingmerk kan dat: een model trui erbij, bij een automerk heeft dat meer voeten in aarde. En schuld bij pers leggen vind ik echt dom, de pers bericht alleen maar. Hoge bomen vangen veel wind en als de boge bomen de rekeningen niet betalen worden ze omgehakt net als kleine bomen.
ik heb heel vaak geroepen dat het allemaal wel goed kwam en dat mensen dit initiatief moeten ondersteunen maar het is gewoon een beetje een fout bedrijf waar een paar man proberen om geld te maken en dat ze daar niet erg goed in zijn zien we nu wel denk dat ze binnen nu en een half jaar vast wel failliet zijn verklaard en dan? ja dat weet ik ook niet maar dat die Muller weg is als CEO dat bevalt me wel in tegenstelling tot zijn grijns die ik altijd net iets te glimmend glad en glibberig heb gevonden
Muller is inderdaad een beetje een playboy. Maar ‘glamour’ werkt in zijn doelgroep wel. Veel Formule 1 coureurs hebben hetzelfde imago met hun snelle zonnebrillen. Wat veel mensen niet weten is dat Muller een uitgebreide collectie fraaie klassiekers bezit, hij is echt wel een autogek. Dan kun je ook snappen dat hij het leuk vond om Spyker op te zetten, dat is toch een jongensdroom die uitkomt. Hij heeft er zelf flink geld in zitten, en nog zo wel wat autovriendjes en zakenrelaties van hem.

Ik kan me prima voorstellen dat zoiets misgaat, dat de aandacht te veel op de uitstraling komt te liggen, en te weinig op de harde werkelijkheid van de productievloer. Dat dan ook nog rekeningen lang blijven openstaan is natuurlijk slecht, dat wreekt zich een keer, zoals nu.

Goed, Victor Muller heeft zich er blijkbaar bij neergelegd dat hij Spyker niet goed genoeg kan leiden, hopelijk kan Michiel Mol dat wel. Mol heeft ervaring opgedaan in de software-branche, een tak van sport die hectisch is en nog onvolwassen, vergeleken met de autobranche dan. Ik denk dus dat hij vast een geschiktere kandidaat is voor de functie van CEO bij Spyker. Natuurlijk zou het mooi zijn als er een echt bekende CEO uit de autobranche naar Spyker zou overstappen, maar moenteel zijn ze denk ik nog te klein daarvoor. Eerst maar eens kijken of:
1. de rekeningen nu betaald worden.
2. de productie snel op orde komt (inclusief de D12)
3. Spyker in 2007 leuk winst gaat draaien.

Ik wens ze sukses! Hugo.
maarten de bruin had nooit in zee moeten gaan met victor muller, die man had al voor spyker cars het een en ander op z’n kerfstok en het lijkt er niet op dat hij veel veranderd

als ik maarten de bruin was geweest had ik me nooit opzij laten schuiven maar de macht in eigen handen gehouden en de boel rustig hebben opgebouwd, niet alles-in-één-keer en snel naar de beurs en alles wat krom is praten we wel recht.

ik weet zeker dat spyker dan een grote toekomst zou hebben gehad, het lijkt er nu op dat spijker een zeepbel is die binnenkort uit elkaar gaat spatten.

het doet een autoliefhebber pijn in het hart als ik zie dat een praatjesmaker als victor muller zo’n mooi automerk om zeep heeft geholpen!
Dat gebeurt er met kloterige aandeelhouders.

Nu maar hopen dat één of andere grote autofabrikant ze overneemt…
@ Nick

Ze gebruiken al motoren van Audi wie weet? :P
“Eerst maar eens kijken of:
1. de rekeningen nu betaald worden.
2. de productie snel op orde komt (inclusief de D12)
3. Spyker in 2007 leuk winst gaat draaien. ”

Beste Hugo, je hebt blijkbaar geen ervaring noch veel verstand van zaken doen en in het bijzonder van auto´s bouwen…….

Spyker mag al blij zijn als ze überhaupt nr. 1 bereiken in 2007……..
Wat zou er eigenlijk gebeuren met de waarde van de reeds uitgeleverde Spykers als Spyker failliet zou gaan… jammer dat ik er niet eentje heb.

Misschien moet ik toch maar zo’n Spyker petje kopen om ze een beetje te steunen ;)
Dit ziet er heel slecht uit. Als de oprichter op zo’n manier vertrekt dan is dat een heel slecht teken. Om nog maar te zwijgen van het vertrek van de financieel manager en dat allemaal in een korte periode. Van de geruchte zal een deel waar zijn en dat betekent dus dat men betalingsproblemen heeft. Zoals ik het verhaal lees dan is het schuiven met gelden begonnen. Slecht teken. De schuldeisers die het hardst schreeuwen krijgen als eerst hun geld. Inkomsten worden niet gebruikt voor het normale bedrijfsproces, maar om achterstallige problemen op te lossen. Als je achterop raakt dan wordt het steeds moeilijker om terug te komen.
Grote kans dat het verhaal over Spyker F1 waar is, oftewel schuiven met gelden. Het ene gat dichten met het andere. Interesting game totdat de financiering stopt. Ik vind het ook heel verdacht dat men een emissie nodig had om een formule1 team te beginnen. F1 is zeer risicovol, bewijs te over. Zeker als je onderop moet beginnen. Het getuigt niet van een goed doordacht plan, maar van een jongensdroom. Teams als Midland en Arrows hebben lange tijd op het randje geleeft en konden dus als voorbeeld dienen. An easy buck is not be made in F1. Maar het was een mooi avontuur.
Wat een ingewikkelde teksten allemaal, lijkt net of jullie allemaal CEO bij spyker zijn… die gasten zijn gewoon bezig geld te verdienen over de rug van een ander…
Ik denk dat als je kijkt wat hier bedoelt word kun je op 2 manieren naar Spyker kijken als liefhebber en als zakenman, Ik zelf ben auto gek echt benzine stroomt door mijn aderen.

Ik vind de C8 Spyker echt een hele mooie auto mooie verhoudingen en gewoon een mooi ontwerp, alles wat daarna kwam is eigenlijk een heel stuk minder kwa desing.

Maar wat ik bedoel met mijn verhaal is Spyker is een auto die zeker met Ferrari en Porsche mee zou kunnen doen alleen moet je wel je zaken voor elkaar hebben. Ik zou met de C8 heel veel test gedaan hebben op de Nurburgring om het onderstel echt helemaal top te krijgen zeker op dat gebied hebben wij Nederlanders toch een naam, kijk maar naar Koni, Intrax, en je hebt nog een paar Nederlandse merken die heel erg goed zijn op veren en dempers.

Bij de Topgear test die Jeremy Clarkson deed met de C8 was het onderstel toen niet heel erg goed, dat gaf Spyker toen ook toe van dat ze daarmee nog bezig waren, toen las ik 2 jaar later een andere test met een C8 door het blad Topgear en die gaven aan dat het onderstel nog steeds niet perfect was!!!!

Kijk als je een Super auto bouwt zorg dan dat die zaken helemaal top zijn dat je een mooie gebalanceerde auto hebt kwa onderstel waarbij je ook nog het een en ander aan kan verander, de dempers harder of juist zachter.

Het is jammer dat van Spyker meer een soort Kunstmatig gebeuren word gemaakt inplaats van een merk voor echte auto liefhebbers. Je hoort altijd de zakelijke kant van Spyker nooit de auto’s of puur het rijden met een Spyker.

Gewoon genieten in je C8 Spider, gewoon, seat, ass, road,

Ik vind dat jammer want de auto verdient het, je moet niet gelijk met een formule 1 team komen waarbij je tot nu toe alleen maar achterin rijd daarbij doe je het merk ook geen goed.

Ik gun het merk het beste als Nederlander want ik vind de sportwagen zo mooi alleen ik denk niet dat dit de manier is, maar aan de andere kant wie ben ik.

Groeten

Niels
Als men nou is begint om auto’s te produceren en niet van die gedrochten>vooral de suf
victor muller treed af bij spyker had ik net gelezen.

maandag (morgen dus) legt hij zijn functie neer.

bron: http://www.autoweek.nl/
Niels schreef:
Ik denk dat Maarten een heel andere koers zou hebben gevaren met Spyker cars dan dat ze nu doen.
Maarten zou inderdaad een ander koers hebben GEVAREN… daarom heeft hij nu een boot ontwikkeld. lol
@rick: jij hebt de spyker op de kop geslagen, kort en krachtig, twee regels en het klopt!
de beste stuurlui staan aan wal………………………
Een overname van Spyker door bijvoorbeeld een Rus is niet zo makkelijk. Er zijn veel verschillende aandeelhouders en meerdere van deze aandeelhouders zullen hun aandelen moeten verkopen om een meerderheidsbelang te krijgen. Daarnaast kan een overnamepartner deze aandeelhouders tegenover elkaar uitspelen zodat hij een lagere prijs kan afdingen.
Maarten, kom terug! Redt Spyker van de ondergang. Muller heeft je auto om zeep geholpen, het mooiste Nederlandse auto ontwerp aller tijden
Het begin van de einde vrees ik
edit: check! zie ook ons artikel: http://www.autoblog.nl/archive/2007/05/23/spyker-merk-verpand-aan-bank
en dat was het dan!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).