Klassiekers gespot in Amsterdam en Londen

Auteur: , 64 Reacties

In Londen zijn ze populairder dan hier, met name omdat in de Engelse hoofdstad nogal veel overblijfselen rondrijden van de door de jaren heen aangeschafte Rolls-Royces en Bentley’s. We hebben het hier over klassieke auto’s, een categorie die zijn eigen charme heeft, sommige mensen heel erg aantrekt, en andere mensen totaal niet interesseert. En ik zou er natuurlijk niets over schrijven als het me niet interesseerde, klassiekers vormen een belangrijk gedeelte van de automobielgeschiedenis, en zien er heel anders uit dan het alledaagse verkeer. Ook in Amsterdam rijden ze zo nu en dan nog rond, gelukkig.

Bentley MK VI Franay Drophead Coupé

Deze van Franse koets voorziene Brit is meteen de allerzeldzaamste uit het hele rijtje, ik gok dat er niet veel meer dan tien zijn gebouwd met deze body. Maar waarom niet? Rolls-Royce en Bentley hebben zo hun heel eigen bronnen van koetsen, die bijna allemaal in Engeland zitten en zich eigenlijk nooit op andere merken richten. Mulliner is de belangrijkste geweest, Park-Ward bijna net zo belangrijk, en op een gegeven moment werd dat Mulliner Park-Ward. Ook James Young was er heel bedreven in, maar Franay, als Fransman, richtte zich haast niet op het nobele Engelse merk, maar voornamelijk op Delage en Talbot. Ook daar is het weer een uitzondering, een Franay koets is erg exclusief en zeldzaam. Maar Londen zou Londen niet zijn als het daar niet zou rondrijden, toch?

Bentley MK VI Franay Drophead Coupé - Foto Jim Appelmelk
Bentley MK VI Franay Drophead Coupé - Foto Jim Appelmelk
Bentley MK VI Franay Drophead Coupé - Foto Jim Appelmelk
Bentley MK VI Franay Drophead Coupé - Foto Jim Appelmelk

Chevrolet Bel Air 1957

Waar de Bentley met Franay koets in zijn tijd al bijna net zo zeldzaam was als tegenwoordig, was deze Amerikaanse kolos werkelijk een verkoopsucces. Alleen in 1957 werden er al bijna zevenhonderdduizend van verkocht, die waarschijnlijk bijna allemaal in de States bleven. Hier zijn het ook tussen alle andere klassiekers opvallende verschijningen, maatje extra large, zelfs ten opzichte van de al niet kleine Citroën DS, die hier in Nederland dan weer met bosjes rondreden en nog steeds op elke straathoek staan. De auto weegt echter maar 1.550 kilo, en dat vind ik niet zo veel voor zo’n gigantische auto die natuurlijk niet uit superlichte materialen is opgetrokken. Dan nog is dit een achtcilinder, met een motor die ongeveer viereneenhalve liter meet. Nog steeds zijn Amerikanen geen helden in het efficiënt motoriseren van auto’s, de brandstof kost er toch niet zo veel. Een wereld van verschil ten opzichte van Europa, waar de DS, met motoren tot 2,3 liter, al een redelijk luxe auto was tussen alle andere.

Chevrolet Bel Air 1957 - Foto Jim Appelmelk
Chevrolet Bel Air 1957 - Foto Jim Appelmelk
Chevrolet Bel Air 1957 - Foto Jim Appelmelk
Chevrolet Bel Air 1957 - Foto Jim Appelmelk
Chevrolet Bel Air 1957 - Foto Jim Appelmelk
Chevrolet Bel Air 1957 - Foto Jim Appelmelk
Chevrolet Bel Air 1957 - Foto Jim Appelmelk

Citroën DS

Waarschijnlijk is dit de minst zeldzame auto die tot nu toe is langs gekomen op de woensdag, gekeken naar het aantal rondrijdende exemplaren. In Amsterdam is het zeker erg, want fiets je hier een kwartier rond, dan heb je er al zeker vier te pakken. Soms naast elkaar. En zelfs de behoorlijk zeldzame en kostbare Décapotable – zonder dak – kom je hier in Amsterdam nog relatief veel tegen, blijkbaar heeft de DS hier in de buurt bovengemiddeld veel waardering. In Parijs schijnt het echter vrij slecht gesteld te zijn met de DS-density. Het begon allemaal in 1955, de eerste generatie DS werd toen voor het eerst aan het publiek getoond. De auto was revolutionair. Ook toen uitte Citroën zich al met een heel eigens uiterlijk dat niet door iedereen werd gewaardeerd, en daarnaast had de auto het interessante veersysteem op basis van olie en gas. Het werd een razendpopulaire auto, van de sedan werden er 1,3 miljoen verkocht. De stationcar deed het met nog geen honderdduizend veel slechter dan je aan de hand van het huidige voorkomen zou verwachten, en de open versie kostte bijna het dubbele, waardoor er maar 1.365 werden gebouwd.

Citroën DS - Foto Jim Appelmelk
Citroën DS - Foto Jim Appelmelk
Citroën DS - Foto Jim Appelmelk
Citroën DS - Foto Jim Appelmelk
Citroën DS - Foto Jim Appelmelk
Citroën DS - Foto Jim Appelmelk
Citroën DS - Foto Jim Appelmelk

Citroën DS - Foto Jim Appelmelk

Citroën DS - Foto Jim Appelmelk
Citroën DS - Foto Jim Appelmelk
Citroën DS - Foto Jim Appelmelk

Daimler DS 420

Londen is zoals we al eerder hadden geconcludeerd erg leuk om rariteiten uit het heden en verleden tegen te komen. In dit geval uit het verleden dus, de klassieke auto speelt daar een redelijk grote rol in het verkeer. Voornamelijk de exclusieve klassieker, zoals deze uit de kluiten gewassen Daimler, een auto die bij uitstek gebruikt wordt voor met name bruiloften. Ik kwam twee exact dezelfde exemplaren tegen op precies dezelfde plaats op Park-Lane, het enige verschil is het witte randje dat één van de exemplaren op de wang van de band heeft. Dat is iets dat uit Amerika is komen overwaaien en op Rolls-Royces en Bentley’s uit die tijd ook nog vaak te zien is. Het opmerkelijke aan de productieloop van de auto is het feit dat hij van 1968-1992 werd gebouwd, al eerder had ik opgemerkt dat dit ook het geval was bij de Rolls-Royce Phantom VI. Hoe zou dat komen? Ik heb er in ieder geval geen antwoord op. Een auto die 24 jaar lang zonder veel wijzigingen wordt geleverd is tegenwoordig ondenkbaar, de DS is het min of meer gelukt maar die auto is dus wel regelmatig gefacelift.

Daimler DS 420 - Foto Jim Appelmelk
Daimler DS 420 - Foto Jim Appelmelk
Daimler DS 420 - Foto Jim Appelmelk
Daimler DS 420 - Foto Jim Appelmelk
Daimler DS 420 - Foto Jim Appelmelk

Edsel Villager

Edsel is één van de automerken met een redelijk dramatische geschiedenis. Het was bedoeld als premium-merk van Ford, maar kwam helaas op een moment dat de behoefte naar heel dure auto’s niet zo groot was. Er werden veel minder exemplaren verkocht dan waar men op had gerekend, waardoor het merk in 1960 al na zo’n twee jaar de pijp uit ging. De Villager was ook al niet zo heel populair, deze stationcar werd 11.884 keer gebouwd tussen 1958 en 1960. Niet echt veel dus, van de Ford Stationwagon werden tussen 1957 en 1959 bijvoorbeeld al 773.161 exemplaren verkocht, om maar even een relevante vergelijking te maken. Toentertijd was dat erg jammer, nu is deze auto interessant als rariteit, en stond zelfs als één van de weinige Amerikanen vrij hoog op mijn wannaspot-lijstje.

Edsel Villager - Foto Jim Appelmelk
Edsel Villager - Foto Jim Appelmelk
Edsel Villager - Foto Jim Appelmelk
Edsel Villager - Foto Jim Appelmelk
Edsel Villager - Foto Jim Appelmelk

Ferrari 365 GTB/4 (Daytona)

Deze schitterende supercar is natuurlijk nog veel zeldzamer dan een Edsel, maar reken erop dat je vaker een Daytona dan een voornoemde premium-Ford. In ieder geval heb ik van mijn vorige Londen tripje al een blauw exemplaar overgehouden, en zelf heb ik begin 2003 eens meegereden met een bloedsnelle Daytona van Nederlandse bodem. De auto moest het opnemen tegen onder andere de Miura, en is daarmee voor mij eigenlijk sowieso al de verliezer omdat ik veel meer heb met Lamborghini. De meeste spotters die ik ken zouden sowieso wel blijer zijn met een Miura dan met een Daytona, schat ik zo in. Dat even terzijde. De auto heeft een 4.390 liter V12 voorin, met –naar beneden afgerond- 365 cc per cilinder, en de motor leverde standaard 352 pk bij een flinke 7.500 min-1. Er komt werkelijk een prachtig geluid uit! Tegenwoordig zijn de geluiden wat “gemaakter”, denk ik, maar desalniettemin de moeite waard.

Ferrari 365 GTB/4 - Foto Jim Appelmelk
Ferrari 365 GTB/4 - Foto Jim Appelmelk
Ferrari 365 GTB/4 - Foto Jim Appelmelk
Ferrari 365 GTB/4 - Foto Jim Appelmelk

Jaguar XK 140 Drophead Coupé

De XK-serie uit de periode 1948-1961 vind ik ongetwijfeld de mooiste serie klassieke Jaguars, maar welke is nou precies de mooiste? Er zijn namelijk nogal veel verschillende, te beginnen met de “chronologische” verschillen. Het begon in 1948 met de XK120, die in 1954 werd vervangen door de XK140, en de serie werd afgesloten met de XK150. De modellen lijken allemaal erg veel op elkaar, maar er zijn aanzienlijke verschillen tussen de drie. De makkelijkste zijn:
– XK120, gedeelde voorruit, veel spijlen in de (smalle) grill;
– XK140, gedeelde voorruit, 7 spijlen in de (smalle) grill;
– XK150, voorruit uit één stuk, aanzienlijk bredere grill met 13 spijlen.

Voor het snel herkennen, zullen we maar zeggen. Er zijn veel meer verschillen zoals in de daklijn en de zijschermen. Daarnaast zijn er per model een coupé, convertible en roadster. Het verschil tussen de convertible en de roadster is het feit dat de convertible (Drophead Coupé) een linnen dak heeft, terwijl de roadster in het geheel geen dak heeft. Daarnaast zijn er ook nog modellen uitgevoerd als S(-E) met meer vermogen, in de XK150 zelfs met een grotere motor (3.761cc in plaats van 3.442cc, beide zes-in-lijn).

Jaguar XK 140 Drophead Coupé - Foto Jim Appelmelk
Jaguar XK 140 Drophead Coupé - Foto Jim Appelmelk
Jaguar XK 140 Drophead Coupé - Foto Jim Appelmelk

Lamborghini Espada

De ster van deze aflevering is wat mij betreft deze geweldige machine uit Sant’Agata Bolognese, wat een beest vind ik dit! Ik heb zoals eerder gezegd natuurlijk een vrij grote voorkeur voor Lamborghini ten opzichte van andere sportwagenmerken. Deze aparte auto is een vrij grote 2+2, net als de 365 GT 2+2 (de belangrijkste concurrent), en is net als veel andere Lammetjes ontworpen door Bertone. De motor was uiteraard een V12, met een inhoud van 3,9 liter, en lag voor het eerst in de 400 GT van 1966. De motor leverde in de eerste serie Espada’s vanaf 1968 zo’n 325 pk, in 1970 kwam de tweede serie met 350 pk, en de afgebeelde is een Series III met helaas maar 306 pk (225 KW, aldus de RDW), dat scheelt een slok op een borrel. Van alle series bij elkaar zijn er 1.217 gemaakt, ongeveer 120 per jaar, waarmee de auto een redelijk goed verkochte Lambo is.

Lamborghini Espada - Foto Jim Appelmelk
Lamborghini Espada - Foto Jim Appelmelk
Lamborghini Espada - Foto Jim Appelmelk
Lamborghini Espada - Foto Jim Appelmelk
Lamborghini Espada - Foto Jim Appelmelk
Lamborghini Espada - Foto Jim Appelmelk
Lamborghini Espada - Foto Jim Appelmelk
Lamborghini Espada - Foto Jim Appelmelk

Rolls-Royce 20/25 H.P.

De spots uit Londen domineren nogal deze sessie, dus domineren Britse wagens daarmee natuurlijk ook. Deze Rolls reed achter één van de Daimlers van eerder deze aflevering, en trad dus ook op voor een bruiloft. Opmerkelijk. In Amsterdam spot ik haast nooit auto’s die hiervoor worden ingezet, maar in Londen is het me de afgelopen twee keer overkomen, en natuurlijk gaat het dan om erg exclusieve klassiekers. De 20/25 H.P. volgde in 1929 de 20 H.P. op, een model waarvan eerder al eens foto’s van voorbij gekomen zijn, gemaakt in Laren. Het was de “kleine Rolls” uit die tijd, de Phantom II was er ook nog, uitgerust met onder andere een ruim twee keer zo grote motor, een 7,7 zes-in-lijn, waar de 20/25 H.P. een bescheiden 3,7 liter zescilinder heeft. Er werden 3.827 exemplaren gebouwd, allemaal voorzien van interessante koetswerken uit die tijd.

Rolls-Royce 20/25 H.P. - Foto Jim Appelmelk
Rolls-Royce 20/25 H.P. - Foto Jim Appelmelk
Rolls-Royce 20/25 H.P. - Foto Jim Appelmelk
Rolls-Royce 20/25 H.P. - Foto Jim Appelmelk
Rolls-Royce 20/25 H.P. - Foto Jim Appelmelk

Rolls-Royce Phantom VI

Zou je een 20/25 H.P. en een Phantom II naast elkaar zetten, dan zou ik je zo gauw niet kunnen vertellen welke van de twee in het hoogste segment zit. Bij de Phantom VI en de Cloud III zit dat echter heel anders, gezien het feit dat de Phantom 56 centimeter meer wielbasis heeft. Verder lijken de twee auto’s in grote lijnen alsnog best veel op elkaar. Deze auto’s werden meestal uitgerust met een Mulliner Park-Ward koets, dat is het meest standaard design. James Young had ook nog wel wat interessants in huis, die koetsen weken wat meer van de “Standard Steel” body’s af. De auto’s werden aanvankelijk geleverd met de 6,23 V8 uit de Cloud II/III, in 1979 kwam de befaamde 6,75 V8 voorin te liggen. Dat blok werd voortdurend geüpdate, in 1979 had de motor in deze auto nog de Shadow II specificaties, vanaf 1982 lag het blok er als iets modernere Spirit motor in. In 1991 ging het model pas uit productie, en heeft daarmee redelijk veel overeenkomsten met de voornoemde Daimler.

Rolls-Royce Phantom VI - Foto Jim Appelmelk
Rolls-Royce Phantom VI - Foto Jim Appelmelk
Rolls-Royce Phantom VI - Foto Jim Appelmelk
Rolls-Royce Phantom VI - Foto Jim Appelmelk
Rolls-Royce Phantom VI - Foto Jim Appelmelk



64 reacties

hmmmm nie verkeerd ma geef mij toch maar gewoon moderne auto’s (a)
Wat is het nut van het witte lint op die klassieke Rolls’en?
Ok, op die Rolls, die Bentley en die Daimler.
Mooie royces vet man
Reed James Bond (althans in de boeken, niet in de films), niet ook rond in een Bentley met een Mulliner koets?

Bij mij deden de 3 Jaguar XK 140 foto’s het trouwens niet?
lees eens goed, het witte lint is voor een bruidsstoet ;)
Goeie spots weer! Vooral die Bel-air, Daytona en Espada zijn er goed!
Stuk voor stuk mooie wagens weer, heb zelf ook een jonge klassieker voor de deur staan, dus dit gaat er lekker in :)

ps: bij mij deden de Jaguar XK 140 foto’s het ook niet :S
Klassiekkeralley en Citrofiel.
The dancefloor is yours ;-)
Mij doet het verder weinig al is die Edsel Villager wel heel groot en heel bijzonder.
@ jakob

Lezen? Lekker plaatjes kijken dacht ik, lees al genoeg.
Als het om klassiekers gaat zie ik liever de Amerikaanse musclecars!
Ik vind die Edsel eigenlijk wel leuk. Ik zou hem niet willen, maar hij draagt voor mij een bepaald gevoel. Misschien omdat ik hem op de Ghostbusters auto vind lijken, ik weet het niet.
Fiat Coupe 20v turbo
Fraaie foto’s hoor.
Ik wist niet dat er ook een DS cabrio gemaakt was, leuke auto dat zeker.
Verder ben ik meer van de Daytona en de Espada dan van de Rollers, Bentleys en andere stijlvolle klassiekers.
Die foto van de DS station (of break op z’n Citroëns) is trouwens erg mooi!
Daytona baby, schitterend. Apart dat dat in zijn tijd de snelste productiewagen was (heb ik dat goed, kenners?) met eigenlijk maar 350 pk.

Ik sluit me verder aan bij Fej: waar zijn de Mustangs, Corvette’s en al dat moois?
die ferrari! daar wil ik ook nog een keer gedetailleerd foto’s van maken
ontzettend mooie serie! :D en de espada is een beest! :P die wil ik ook!
Ik heb ooit het genoegen gehad in een maserati-broertje te zitten. Ik ben dan weer zo stom dáárvan de naam niet te herinneren maar het was iig een GT zelfde tijd als de espada… Ook zo ontzettend laag en breed maar iets minder extreem.

gewéldig ik hou van lage auto’s. Hoe platter de vorm van de auto is hoe beter… hoeft niet eens laag op de wielen te staan.
(en niet aan dennis laten zien hoor :o dadelijk haalt ie de thread nog weg ;) )
De foto’s van die jaguar doen het bij mij niet.

En vanwaar al die linten zo over die auto’s gespannen? Trouwauto’s?
Die Edsel kan in ieder geval wel een goede restauratie gebruiken.
Mooi spots weer in mn favo categorie! Hoewel.. ik ben wel meer van de sub-catagorie jaren’50 – ’60 sportwagen en minder v/d subcatagorie Groot-Brits… maar desalniettemin, gave serie met leuke info!

@danger, dat staat geschreven…. zowel in het stuk als in de comments..
Ik zie ook geen XK’s… :(
Reminds me of streets of Havana, Cuba!
@ Appeltje
“en stond zelfs als één van de weinige Amerikanen vrij hoog op mijn wannaspot-lijstje”
Hoe ziet jou Wannaspot lijstje er nog uit dan? Zijn er nog dingen die je niet gespot hebt, maar wel graag zou willen spotten?
ik zoek ook nog een belastingvrije amerikaanse wagon op gas om met mijn surfplankje naar het strand te tuffen, weet iemand iets?? :) (die edsel is cool)
Dacht ik net: ‘waar blijven de leuke topics toch weer’, komt er een ‘gespot’ :)

Leuke foto, die nr. 7 van de DS!
En die Espada…… klassieke schoonheid die nooit verloren gaat; prachtig!
Hahahaa, die Edsel…. meesterlijk gewoon! Echt wel een kicke bak! al zou ik hem nooit kopen.
@Alwood: Die Maserati, was dat niet toevallig een Khamsin?

http://www.maserati.org.au/images/MaseratiPhotos/ROAD_Cars/Khamsin/kham_1.jpg

Die 70’s, dat waren nog eens tijden… ;-)
@ Solstice
Eensch, al heb ik ze zelf niet meegemaakt.
Gelukkig is de nalatenschap groot!
Alleen de Daimler DS en RoRo Phantom vind ik echt helemaal niets, de rest is heel mooi/bijzonder/leuk.

@ JANUS; Dank je! ;)

@ Fiat Coupe 20v turbo; Je wist niet dat er een cabrio-DS was?! Shame on you! :P

@ Autoblog/appeltje; Ik zie ook geen XK140.

@ appeltje; Heel mooi! (vooral de DSsen :P Nee hoor, de rest is veel bijzonderder -> leuker om te zien)
@SugarFree: ik heb ze ook niet echt bewust meegemaakt (heel klein staartje..) maar vooral in Italië zijn in de jaren na de oliecrisis ontzettend mooie auto’s gebouwd. Veel van mijn favorieten komen uit de jaren ’70 :-)
dat zijn nog eens auto’s
lijkt me echt wel leuk zo eentje te hebben, maar dan wel een opel kapitan

valt he tje ook op at die auto’s langer zijn
@ wimbers:

Op gas moet je koken! Ga je mond spoelen met zeep!

@ Appeltje:

Ook ik zie de XK plaatjes niet, alhoewel ik de verschillen ook in mijn hoofd wel heb. Verder ben ik best benieuwd hoe jouw lijstje met nog te spotten auto’s eruit ziet. Wat betreft de klassiekers kan ik misschien wel een handje helpen….

Verder is het trouwens jammer dat de Bel Air niet origineel is kwa kleur. Deze kleur zie je ook vrij veel op mustangs, wat ze ook verschrikkelijk mismaakt maakt….
@ Solstice
Dat kleine staartje is voor mij 1 jaartje :)

Zeker, de schoonheid van veel auto’s uit die periode… neem de Merak, of de Fuliva (oke, iets eerder).
Héééérlijk, die Espada!
De Lambo is wel ZO vet, gaaf ook de platen erop. Geen zichtbare import voor mij.
@ Kevski Style: wat een vreselijk ouderwetse en achterhaald gedachtengoed houd jij er op na … wordt eens wakker!
echt mooie auto’s
zelf heb ik ook een klassieker in de garage staan
ja klassiekers zijn de bomb! erg mooie foto’s weer. Dit is een van de leukste onderdelen van dit hele blog.

@ Autobloggers en klassiekerrally

Waarom komt hier trouwens niet standaard elke week een stukje over klassiekers? klassiekerrally? :) :) :) Ik houd ook van klassiekers maar denk niet dat ik zo heel veel over klassiekers weet dat ik er ook echt iets nuttigs over kan schrijven…..
@ Appeltje: hou je zondag 2 september vrij in je agenda? Er staan dan sowieso een Espada, minimaal twee Countach’s (?), een XK120 DHC, een XK140 (DHC MC, dus met C-type kop, matching numbers!). Bovendien ben ik bezig met de Lotus club en met Wiesmann…
Wat betreft het feit dat de roadsters geen dak zouden hebben: dat klopt niet helemaal. Ze hebben wel een dak, maar dat moet je als een tent opzetten. Bij de DHC klapt het naar achteren.
Nog een verschil tussen de XK120 en de XK140: bij die laatste is de grill niet meer van verchroomd plaatstaal, maar van een gegoten alu-legering.
Ook ligt de motor verder naar voren waardoor er meer ruimte is in het interieur. Maar dat zie je natuurlijk niet zo makkelijk.

@ Florijn: zou wel leuk zijn he? Maar ik ben beredruk met m’n eigen site en de organisatie van de Klassiekerrally Winterswijk…
@klassiekerrally

ah please please? nou ok dan maar ik vind nog steeds dat autoblog een heel goede plek is om bijvoorbeeld elke week iets leuks met klassiekers te doen!

autobloggers nog ideeën of iemand anders die hier een mening over heeft?
@klassiekerrally

is het geen goed idee om af en toe een artikeltje van klassiekerrally over een klassieker een week later op deze site te zetten? :)

now i’m thinking!
@ floryn: het lukt me nu al niet om elke week op klassiekerrally.nl een nieuw artikel te plaatsen! ;)

Binnenkort trouwens een reisverslag over een reis door Italië met… -LET OP JANUS!!!- twee Lambo’s!
@ Grapjager:

Vanwege mijn opmerking over gas? Face the facts:

-Gas levert minder vermogen en koppel op, ook al is het octaangetal van LPG hoger dan van benzine. De warmteontwikkeling helaas ook….
-Vanwege die zelfde warmteontwikkeling slijt de boel ook harder, en dan met name de kleppentrein. En veel van de oude auto’s hebben geen geharde klepzetels. Daarmee krijg je dus vroeg of laat problemen….

Al met al zullen de voordelen dat het beter is voor het milieu en dat het goedkoper is me worst wezen. Er zitten nog wel meer nadelen aan overigens, maar die zal ik hier niet neerzetten. Dus noem het hoe je wilt, maar bovenstaande zijn gewoon feiten….
Ooit gelezen dat die Edsel flopte omdat men het letterlijk een kutauto vond: de grille deed aan een vagina denken.
@ Kevski style

je hebt helemaal geljik hoor klassiekers moet je toch altijd op petrol laten lopen dat is alleen al om de gedachte beter
Kijk, zo zijn die gespot-topics nog eens leuk! Meer graag, meer! :-)
Mooie foto´s alleen doen deze auto´s me heel weinig.
meer bmw’s voor Rick!!!
Nee, dank je. Ik heb al genoeg.
Geen spots meer voor Rick! ;)

@Kevski, ik kan het altijd wel waarderen dat jij ook daadwerkelijk (tenminste dat idee heb ik iig ) weet waar je het over hebt.
@ DafMaf

LOL!
@ A-Town er zijn ong eveeeel dingen die ik graag wil spotten! Even wat voorbeelden:
-Zonda, fantastische supercar maar helaas niet zo goed i sommige opzichten (aërodynamica bijvoorbeeld)
-McLaren F1, de nummer één supercar voor mij _O_
-EB110, extreem, heel snel, en ik vind hem serieus mooi/elegant
-XJ220 :D
-DB4 GT Zagato
-MG X-Power SV om zijn onwaarschijnlijke zeldzaamheid
-Maserati 5000GT, echt een droomklassieker _O_
-Iso Grifo
-CL 65 AMG, gewoon om de AMG-collectie tot compleet te doen naderen
-Tucker Torpedo om het hele verhaal, de looks en de zeldzaamheid, net als de Edsel één van de weinige uit de states

De kleur op de Bel Air is trouwens wel origineel hoor, zei de eigenaar ten minste…

@Jochen de Espada is wel geïmproteerd… In 2005

En voor Rick… Tsja… BMW heeft haast niks erg spannend in petto, in ieder geval is het boeiend-modelle-gamma wat aan de kleine kant.. M3 CSL, M5, M6, M6 Cabrio, ehm… Wat tuning? En een enkele klassieker…


Bedankt voor jullie leuke reacties!
@Kevski: je opmerkingen over gas zijn volgens mij achterhaald. Er is een raceteam geweest die renault megane trophy auto’s op lpg heeft laten meerijden in de Megane cup en die auto’s waren aan het eind van het weekend sneller dan de benzine auto’s omdat het vermogen bij de benzine uitvoeringen richting het einde van het raceweekend afnam en bij de lpg auto’s bleef het nagenoeg gelijk.

Ik heb nu twee auto’s op lpg achter elkaar en het verschil in koppel en vermogen is minimaal (ik gok minder dan 5% verschil en dan met name het koppel tussen 1700 en 2700 toeren)

LPG is zeker als je een moderne LPI installatie gebruikt een prima brandstof en in feite komen alle problemen die er nu nog zijn vooral door de electronica meuk die er voor het verbranden van benzine in/aan de motor zit. Sensors en computers die de uitlaatgassen schoon moeten houden moeten misleid worden en daar zit een bron van storingen, maar verder…..Welcome to the 21st century.
@joep

LOL! ;)

@Appeltje

BMW heeft haast niks spannends?! Weet je wel zeker dat je een echte autokenner bent?

Jij hebt duidelijk niet mijn BMW gezien.

http://www.tuning4cars.de/shop/catalog/images/tretauto.jpg

;)

Maar even voor de duidelijkheid ik heb never nooit niet om spots van BMW´s gevraagd.
@dos…. spots zouden die BMW’s alleen nog maar lelijker maken ;) (polkadot beemers?)
ZO! En zo kan die wel weer hè WoOody! Ik bedoel geintje is leuk maar uh…….dit is er ver overheen! :P
@ Appeltje: er zijn toch wel een paar leuke BMW’s?
De Isetta, de 502, de 503 Cabriolet, de 507 Coupé en Roadster, de 2000CS, de 1600GT, de 3.0 CSL, de 2002 Turbo, de 745i, de M1…

… moet ik doorgaan? ;)
@ Wooody:

Klopt ook wel wat je zegt, maar we hebben hier niet over auto’s uit de 21ste eeuw maar uit die van de 20 ste eeuw. Wat een hoop mensen vergeten is dat veel van dit soort auto’s rijden op gelode benzine en dat toleranties veel groter zijn bij moderne auto’s. gevolg is het schraal lopen van kleppen die invreten op je cilinderkop, en het wegdrijven van olie bij je zuigerveren.
Het vermogen blijft altijd achterhaald van gas. Je voorbeeld gaat namelijk niet op, omdat cupauto’s gelijk moeten zijn. Das hetzelfde als het le mans diesel verhaal, of nog simpeler: Ik mag het aanpassen maar jij lekker niet. Dat voorbeeld van je is dus zo krom als een hoepel.
Al met al zal gas ongewtijfeld beter werken in nieuwe auto’s, maar dan nog kun je je afvragen of je beter uit bent door de gewichtsverdeling die compleet naar zijn grootje is door de tank en pompen.

je kunt dus wel stellen dat als een oude auto op gas rijdt dat je het alleen maar doet voor het mislopen van belasting en lage kosten. Niet omdat je van een auto houdt. Naar mijn idee ben je dan echt geen autoliefhebber. Dan kan je beter een auto in zijn waarde laten en hem niet kopen als je de onderhoudskosten niet kan betalen als op deze manier hoekjes afsnijden. Want laten we eerlijk wezen: Ik vind Victory Boogie Woogie van Piet Mondriaan super mooi, maar ik ga hem toch ook niet stelen omdat ik zo goedkoper uit ben????
@ Kevski Style

damn right you are there brother!

nee serieus goed geschreven klopt helemaal volgens mij
@ Floryn:

Thanx, I try!!!!
@ appeltje; Heb je écht nog nooit een EB110 gespot?! Wauw… Des te bijzonderder vind ik het dat ik er wel eens een zie! ;)
@ Joep:

Ik lees je reactie nu pas! En thanx!
@ Appeltje:

Hoe vaak heb je dat al gehoord? Dat de eigenaar zegt dat de auto de originele kleur heeft? Rood zal hij ongetwijfeld geweest zijn, maar die kleur rood is nooit gebruikt op een Bel Air. Althans, niet zo van de foto af te zien.
En waarom ik dat weet? Ik heb nog wat boeken liggen met de oude kleurstalen van de auto’s van toen, inclusief de kleurnummers en de mengverhoudingen om die kleuren te krijgen.

Wat betreft die tucker torpedo: Hele mooie auto’s! Ik heb er wel eens eentje in het echie mogen aanschouwen toen ik een jaar of 7 was in Canada. Ik denk alleen niet dat er hier in NL eentje te vinden is. Ik schat de kans dat je 1 van de andere auto’s in je lijstje tegenkomt groter in dan die Tucker. Als er daarvan 100 zijn gemaakt is het al veel….
de kromme hoepel was niet zo krom. De auto’s waren aan het begin van het weekend gelijk en op de LPG installatie na waren alle gebruikte onderdelen gelijk. Er was dus geen verschil aan het begin van het weekend, maar waar de benzine versies steeds minder vermogen gingen leveren richting het einde van het weekend bleven de auto’s op LPG beter “op vermogen”.

Ik rij op LPG omdat ik dan een benzine versie kan rijden (goedkoper en minder bijtelling) en omdat ik relatief veel rij. Aangezien het een leasebak is zal het mij een rotzorg zijn of dat ding na 4 jaar motorisch niet 100% meer is…. not my problem. Ik ben wel degelijk een petrolhead van het erge soort (vraag m’n vriendin, lol) maar zakelijk rijden is business en privé kies ik wat ik leuk vind.

On-topic: die Daytona heeft wel veel uitstraling, maar echt mooi vind ik em niet… die Xk140 is wel erg fraai (alleen doen de foto’s het nu niet)
@ Wooody:

Leasebakken hebben idd niks met autoliefde te maken. maar dan nog zou ik het niet over mijn hart kunnen verkrijgen er zo mee om te gaan als de meeste leaserijders.
Alle gebruikte onderdelen zullen verder idd gelijk zijn, maar je vergeet wat voor aanpassingen er bij een LPG installatie komen kijken. Andere brandstofpomp, andere injectoren, en natuurlijk niet te vergeten: Een andere afstelling. En daar zit hem de crux. Je kan met jou voorbeeld niet zeggen dat de lpg auto’s sneller waren. Hooguit dat ze de afstelling van de auto beter voor elkaar hadden (omdat je aan de afstellng van een cupauto niks mag veranderen)….

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).