Spyker soap #237: herfinancieringsplan en Squadron

Auteur: , 41 Reacties

Met het nieuws van de afgelopen dagen heeft het vertrouwen in de autoproducent uit Zeewolde een nieuw dieptepunt bereikt. Je vraagt je af hoe Spyker verder moet, met al die schuldeisers en het onderpand op de merknaam. Een nieuw management met veel extra kapitaal lijkt de enige mogelijkheid. Voor wat betreft dat laatste werkt de fabrikant nu aan een herfinancieringsplan, zo werd gisteren bekend. Maar er is ook nieuws over het Spyker Squadron...

Financieringsplan
Het plan wordt gemaakt door adviesbureau Booz Allen Hamilton en moet het bedrijf voorzien van werkkapitaal dat nodig is om de verwachte groei van activiteiten te kunnen voortzetten. Hoeveel geld er exact nodig is zal in het derde kwartaal bekend worden.

Om op korte termijn het hoofd boven water te houden is er extra financiering afgesloten ter waarde van 12 miljoen euro. Het gaat daarbij om een banklening van 2,5 miljoen euro, een lening bij een bestaande aandeelhouder van 7,5 miljoen euro en een versnelde uitbetaling van 2 miljoen uit een eerdere financieringsregeling.

Spyker Squadron
In het AD lezen we nog een ander nieuwtje, Muller lijkt namelijk teveel geld te hebben gestoken in het Spyker Squadron (what else is new?). Het raceteam zou op jaarbasis 5 miljoen euro kosten, terwijl aan sponsorinkomsten hooguit 250.000 euro binnen komt.

Michiel Mol zegt voor dit team, dat veel minder bekendheid geniet dan de renstal in de Formule 1, een koper te zoeken. Wanneer die niet wordt gevonden, dan is het aannemelijk dat deze kostbare marketingactiviteiten worden gestaakt.



41 reacties

Lenen lenen en nog eens lenen, merchandise leveert zelfs meer geld op dan de race activiteiten. Ik geef ze tot oktober de tijd echt jammer.
precies oktober en dan valt het doek waarschijnlijk wel een keer
Gelukkig heeft Papa Mol hele diepe zakken en mag Michiel hiervan gebruik maken. Hun reeds gedane investering in Spyker is misschien wel de beste garantie voor het voortbestaan.

ps: iemand het onderschrift bij de foto op AD.nl gezien.
Als het nog langer zo doorgaat dan worden de spijkers wel héél exclusief..

zou zonde zijn imho.
@firefly

ja :-) ‘enige problemen bij autofabrikant’
Hoorde vanmorgen op de radio dat meneer Mol de rijkste nederlander is onder de 41… 149 miljoen euro geschat vermogen. Waarom hebben we het dan in godsnaam over 5 miljoen? das toch wisselgeld….
Van de tijd voor de aankoop van Midland, was het Spyker squadron een uitstekende manier om naambekendheid aan het nieuwe merk te geven. Die 5 miljoen waren dus goedbesteede publiciteit. Nu ze een F1 team hebben is ook een team in de GT een beetje teveel van het goede, vandaar de stap van dhr. Mol.
Die extra leningen zijn, als ik het goed lees, om te groeien dus geen reden om alarm te slaan, dunkt me.
Driving Under Age
Heel erg jammer, maar ik vrees ook dat het doek binnekort gaat vallen
Helaas!
Ik heb een weinig inhoudelijke bijdrage…
Ben gewoon benieuwd naar het verloop; is spannend genoeg.

Wél een brute foto zeg! :)
Let op: Voor echte Spyker-fans: lees mijn bijdrage maar niet!!


Alvast mijn excuus voor de lompe bijdrage: Maar kunnen we ophouden over Spyker. De auto’s zijn niet om aan te zien (dat is natuurlijk wel een beetje persoonlijk).
Een meer objectieve waarneming: het zijn een stel bral-apen bij elkaar daar in Zeewolde. En het meest slechte team in de F1 kopen terwijl je eigenlijk niet genoeg geld hebt om een suf raceteampje, waar nooit 1 hond naar komt kijken, te financieren is natuurlijk niet echt verstandig.

Mij voorstel: laten we de berichtgeving massaal negeren. Dan gaat het vanzelf voorbij.

Lekker zeg: zo zeiken als een Hollander, heerlijk, heerlijk.

BTW Sacha: ik kijk nog iedere dag naar de test met RR Sport. Super, super, super. Meer, veel meer van dat soort heerlijke items.
Victor Muller is gewoon een heel vervelend, verwend, verpest en arrogant mannetje die de droom spyker bij elkaar heeft gelogen.

Vader heeft ervoor gezorgt dat zoonlief victortje baas mag spelen over Spyker.
Voor Victor is het allemaal een groot spel.
Hij kon ook niks anders dan terugtreden bij Spyker om een minder publieke rol te vervullen, niemand geloofde meer in hem wat slecht is voor de aandeelhouders.
Beste Frank, blij dat je je bijdrage zelf al als lomp betitelt. Ik denk dat weinigen je mening delen dat er in FIA GT suffe teams rond rijden, het is alleen jammer dat het niet fatsoenlijk uit wordt gezonden (iets wat ik nooit helemaal begrepen heb). Bovendien, 24H LeMans genereert wel degelijk exposure al is het natuurlijk veel minder dan F1.

Maar vooral lijkt het me verstandig als iedereen nu eens ophoudt met dat doemdenken en gewoon afwacht. In mijn ogen hebben ze in korte tijd veel bereikt (iets wat destijds al voor onmogelijk werd gehouden) dus ik ben benieuwd of ze heel cynisch Nederland nog eens versteld kunnen doen laten staan. Tot die tijd volg ik vol interesse de nieuws items om te zien hoe het zich ontwikkeld en het enige wat ik probeer te negeren is de oppervlakkige, consequent inhoudloze stroom standaard reacties hoe ze het verkloten in Zeewolde.
Waarom houden ze zich niet gewoon bij auto’s bouwen??
Ik hoop toch echt dat Spijker het gaat redden. Nederland heeft al niet zo’n rijke autosport/sportauto history, we moeten zuinig zijn op het beetje dat er is.

Als ik zie waar ze vandaan gekomen zijn, en waar ze nu staan zit er in ieder geval progressie in.
misschien is een overname door een grote autofabrikant wat. iets als Daimler AG bijvoorbeeld.
@Lappy: weet je zeker dat hetgeen jij stelt geen klok/klepel-verhaal is? Volgens mij haal jij Muller en Mol door elkaar. Victor Muller heeft bij mijn weten weinig gesteund op zijn vader bij het opzetten van Spyker.
@Breinstein: een overname is natuurlijk het doel van het hele verhaal. Daarom heeft Victor het merk zo proberen op te blazen (media, f1, le mans, suv, etc), wat overigens prima gelukt is. De merknaam is in relatief korte tijd enorm veel waard geworden, hopelijk dat ze de schade van afgelopen weken kunnen beperken…
Beste Bertjan,

Supergave wallpapers heb jij op je site staan. Ik heb de Skyline inmiddels als wallpaper op mijn desktop.

Dank je wel.

Groet,

Frank
autoblogger > geen slechte suggestie die je doet kan inderdaad, was het goedgegaan met Spijker waren de ‘mannen’ helden geweest, gaat het slecht met Spijker dan is dit inderdaad een mooie optie !
ik vind het alleen jammer dat Spijker o.l.v. Mr Mol zich juist gaat terugtrekken uit de FIA GT, met deze races kun je bewijzen hoe goed ja produkt is en volgens mij niet met een F1 team wat nota bene met oude Ferrari motoren rijdt, het zal wel met merchandising te maken hebben
@ Frank

Dank je, cool om te horen dat je ze gaaf vind! :-)

@ de sjonnies

Mee eens, zal vast iets van marketing technisch enzo zijn maar FIA GT heeft denk ik inderdaad meer relatie met je product. Maar het is ook niet gezegd DAT ze zich terugtrekken. Totdat het niet definitief is hoop ik dat ze door gaan en als ze het team verkopen rijden er nog steeds Spykers mee natuurlijk.
Ik ben ondanks al het nieuws echt een Spyker Fan,


Op die Suv na dan maar de C8 vind ik echt een hele mooie auto, ik denk dat wat ze nu doen goed is voor het merk ik denk dat je zeker moet reorganiseren en dat op groot vlak.

Maar waarom dan niet de grootste injectie de nek omdraaien namelijk het Formule1 team, en lekker in de GT’s blijven mee doen, de kennis die je daar opdoet is zeker ook te gebruiken in de gewone Spykers en je kan je ontwikkeling goedkoper maken voor nieuwe auto’s je kan ze alvast testen de nieuwe onderdelen op de race auto’s.

Ik denk dat Spyker moet down sise dus minder modellen en een betere financele bodem.

Je kunt niet alles in 1 keer doen punt.

Blijf het wel mooie auto’s vinden

Groeten

Niels
@ Thijs: Mol heeft wel veel geld maar als de andere aandeelhouders het niet meer zitten is Mol ook nergens meer.

@ Breinstein: Zet dat maar uit je hooft want een grote OEM zal het nooit in zijn hoofd halen om Spyker te kopen. Hoogstens dat een buitenlandse particulier probeert een doorstart te mak4en.
Ik heb altijd al gevonden dat ze het veel te groot zagen… Daarenboven vind ik het nu ook geen wondermooie auto’s en kosten ze evenveel als 2 huizen… Verder vind ik dagelijkse bijdrages over de spyker-soap nu wel wat overdreven.
squadron?! dat doet me denken aan startrek ;)
@jan; 2 huisJES/appartementen dan wel.. veel huis heb je niet voor 175mille. De kosten vallen nog wel mee, kijkende naar andere supercars. JUIST de kosten (onder andere) maken de spyker een exclusief ‘accessoire’.
“Spyker Squadron”
>
Dat Muller te veel geld in het raceteam gestoken had, daar geloof ik niets van. Raceteams zijn ideaal voor op papier zetten van miljoenen uitgaven zonder dat men het ook doet.
Daar zijn genoeg voorbeelden uit het verleden van hoe zwart / drugs – of geen geld via racerij circuleert.
En, waneer Muller echt vijf mill in dat team gestoken had, dan diskwalificeert hij zich zelf als zakenman. Wanner het racen in de GT2 klasse deze bedragen nodig zijn rijden de Spyker allen. Nee, het is een jonglieren met geld van anderen wat Victor doet, hij sponsort zeker niet.
Een en al nederlandse opportunisme hier.
Ik weet wel zeker dat Spyker niet als verloren beschouwd hoeft te worden hoor. Er is nu door de heren zoveel geld ingepompt dat het echt nergens op slaat dit weg te gooien. Als ze failliet gaan, zullen ze dus echt wel een doorstart maken.
En over Muller, deze man heeft de naam Spyker op de kaart gezet. Daar is hij goed in, het vergaren van naamsbekendheid. Nu is er echter iemand anders nodig die het roer overneemt omdat Muller zijn taak “erop” zit. Ik vind het dan ook een beetje jammer dat mensen die Muller altijd bij zijn enkels proberen af te zagen omdat het nu iets minder gaat. Toen Spyker net begon stond iedereen te juigen en was er geen wolkje aan de lucht, maar als er maar ook even buiten het hokje gedacht wordt staan de azijnpissres meteen met hun geschut klaar.
Maar het maakt mij niet uit, als oud werknemer van Spyker kan ik jullie verzekeren (en met jullie bedoel ik de azijnpisers ja) dat Spyker zeker groter gaat worden en ja d’r zal het een en ander gereorganiseerd moeten worden. Maar als ze eenmaal aan de top staan mag ik hopen dat jullie nergens voor worden uitgenodigd en/of op wat voor manier dan maar ook mogen meegeniten van de nederlandse trots.

Bishop
@Bishop, Als Spyker begon, stond niet iedereen te juichen, mensen met verstand hadden het snel zat, dat decadente optreden van Victor en het etiket wat daardoor aan Spyker geplakt is.
Marteen de Bruijn was de eerste. En vele volgen. Dat nu zijn “taak” erop zit is een lachertje, het kan toch niet zijn, dat iemand een bedrijf op de rand van de afgrond brengt om een naamsbekendheid te krijgen en daarnaar zegt: mijn taak is op. En hoezo “nu iets minder gaat?” Waneer is het goed gegaan? Ik denk niet dat Nederland een Automerk nodig heeft, waarvan het cliënteel uit landen komt war het geld niet met waarden en normen verdient word? Waneer het “bling bling auto van Victor zo goed is, hoezo kopen het niet de Nederlander met poen, welke makkelijk naast de Ferrari’s en Lambo’s een Spyker in de garage stellen kunnen?
En het belangrijkste: Muller heeft zich als CEO teruggetrokken om zijn hachje te redden, de vinger heeft hij jammer genoeg nog bij Spyker in de pap als verantwoordlichter voor marketing en design, ha ha, een programmeerde ondergang voor Spyker.
Spyker zal echt niet ten onder gaan denk ik. Victor muller wist altijd wel iemand te strikken om een fikse investering te doen, dat zal nu zeker weer gebeuren…
@alfaman,

wat denk je nou? Dat een bedrijf wat begint meteen volle bak winst draait? Als je kijkt naar wat voor progressie Spyker heeft gemaakt in het begin van zijn ontstaan, dan kan je alleen maar concluderen dat Muller wel zeker goed werk heeft verzet. En Muller zijn taak zit er nog helemaal niet op, men beweert dat die nu einde verhaal is. Maar reken er maar op dat hij nog zeker wel even bij het bedrijf blijft hangen. Maar ja, daar weet jij toch niks over.
@ Alfaman
Ik zeg, spellingscheckje doen?

Dat Spyker decadent is kun je ze moeilijk kwalijk nemen als je auto’s verkoopt die voor niet minder dan… 3 euro ton ofzo op je oprit staan.

Verder is het volgens mij nog steeds speculatie dat ze echt aan de rand van de afgrond staan. Een groot verschil tussen loonslaven en ondernemers is het risico dat je durft te nemen. Ga je lekker veilig voor een vast salaris bij een baas zitten of ga je proberen iets nieuws te realiseren en in de markt te zetten. Je zult dan altijd moeten investeren en daarmee neem je altijd een risico. Nu wil ik niet lang gaan discussieren over HOEVEEL risicio je dan moet durven nemen, als dat zo makkelijk te bepalen was kon iedereen wel succesvol ondernemer worden.
Een onderneming starten kost altijd alleen maar geld in het begin en auto’s maken in de categorie van Spyker is extreem kapitaalintensief. Juist daardoor gaat het meteen over zulke grote bedragen. Het is een bijzondere business en volgens mij kunnen de meesten van ons zich niet voorstellen wat er voor nodig is dat op te zetten.

Tot slot: Gezien het communistische belastingklimaat in NL is het niet vreemd dat veel mensen hun supercar niet op nederlandse platen zetten. Heb je bovendien enig idee hoe klein de groep uberhaupt is die een dergelijke auto in Nederland kan betalen?? Beetje vreemd om daar iets uit af te leiden hoe de kwaliteit van de auto’s is.
Geef het maar toe; Albers is vre-se-lijk gay en draagt alle schuld van de slechte tijden!
@ Bishop een doorstart hoort zeker tot een van de meest mogelijke strategien echter denk ik dan wel dat Spyker niet langer meer in Nederlandse handen zal zijn.

@ Tarzan: Goh dat we daar niet opgekomen zijn. Het is gewoon allemaal Albers zijn schuld als Spyker failiet gaat. Probleem opgelost, ze moeten Albers ontslaan en dan komt het geld weer binnenstromen bij Spyker of misschien ligt het eraan dat jij vindt dat hij Gay is (Al moet ik zeggen dat hij wel een erg lekkere vrouw heeft) en als hij Hetero zou worden zijn ook alle problemen opgelost voor Spyker.
Mooi stukje:

Spyker heeft een groot voordeel: de aandeelhouders hebben diepe zakken en zullen het bedrijf niet snel in de steek laten. Een andere grote aandeelhouder is Mubadala Project Management uit Abu Dhabi- de overtreffende trap van diepe zakken. Spyker zal dus niet zomaar omvallen.

Geeft mijn mening nog extra kracht bij dat het aandeelhoudersvertrouwen danig op de proef wordt gesteld en dat het crusciaal voor Spyker is om deze te behouden.

De belangrijkste aandeelhouder is Mudabala omdat zij de meeste aandelen hebben en hoofdsponsor zijn van Spyker F1, als zij zich terug trekken is het gedaan met Spyker.
@Bishop,

Maar waarom ben jij dan een “oud-werknemer” van Spyker?
@ Franco
Na stage en vakantiewerk gaat school gewoon weer verder. Ik had er zeker willen blijven hangen, maar wat niet is kan nog komen.
@ Chrizzie

Nee, de belangrijkste aandeelhouder is Mol sr. Normaal durf ik best in te schatten wat er met het bedrijf gaat gebeuren, maar de berichtgeving is zó slecht dat ik echt niets nuttigs erover kan zeggen.


Toch denk ik wel dat er potentie is voor een goedlopende onderneming, de auto’s worden verkocht en het marketing-apparaat werkt. De markten die interessant zijn voor Spyker, USA & het Oosten, worden goed bereikt. En daar worden originele of goedwerkende oplossingen bedacht om het merk meer naamsbekendheid te geven.
Muller is overigens een vindingrijke CEO, en staat bekend om zijn vermogen om een investeerder te vinden. Echter was hij ook wel het gezicht van Spyker, dit zijn zij nu kwijt. Maar ook hier kan ik niet inschatten of dit internationaal van waarde zal zijn.
Maar wie zal Squadron willen kopen?

Het enige wat je hiervoor krijgt is 2 nieuwe en 2 oude chassis.
Die geen van alle ook maar enigzins competatief zijn.

Als je met de spyker wil gaan racen kan je beter van scratch beginnen.

Ook zal een squadron los van de fabriek geen winstgevende organisatie kunnen
zijn, zoals geen enkel GT2 team winstgevend is, zij zijn alle gentleman racing treams.

Het zal echt aan Victors overtuigingskracht moeten liggen om een dergelijk
team te kunnen verkopen. Mischien zal het huidige klantenteam hiervoor
vallen! 80% kans dat na Le Mans het team hieraan verkocht is.
Aardig filmpje van een interview met Victor Muller over zijn visie voor het merk en het bedrijf Spyker N.V. en over de (in zijn ogen meest interessante) groeimarkten voor de Spyker producten carros.nl/page/television_popup/brantsen%20stapt%20in/Spyker%20(3)
oh, de 3 tussen haken moet er wel bij staan… maar goed, in het pop-up venster staat ook de juiste link.
Beste bischop,

Opportunisme? dat betekent juist dat we allemaal wel denken dat het goed komt, dat we dus opportunistisch zijn. Misschien was dat de fout wel van Spyker, dat ze niet de slimste werknemers hadden. Zoals dat mannetje van de F1 renstal. Arrogant manneke heeft nog niks gepresteerd in zijn leven, enkel zijn pa heeft naam gemaakt.

Ze moeten eens een ervaren raad van bestuur, met daarin een paar wijze mensen die de jonge arrogante mannekes een goed in de gate houdt. Ik ben zelf overigens ook nog student fiscaal, niet dat jullie denken dat ik een zeikerd van 60 ben.

Spyker is goed opgesplitst, dat is niet best. Kijk naar abn! Iedereen is bang dat het helemaal opgesplitst gaat worden, als dat gebeurt is het klaar met abn. Spyker denkt er andere over, die doen maar een dotje. Beetje lenen, dom investeren, niet de juiste mensen op de juiste plekken plaatsen. Stel een goede algemeen directeur aan, raad van bestuur met daarin de juiste mensen geen mannekes die nog niks kunnen en alle andere zogenaamde oud-werknemers vergeten, want als die je bedrijf zo belachelijk maken op een forum moet je wel met ze breken. Bischop ik vind je stuk vermakelijk, maar dom. Zeker je eerste zinnetje!

Spyker is en blijft de mooiste ooit. Ik hoop overigens ook zeker dat het kan uitgroeien tot Nederlands trots. Al blijft Heineken nr. 1

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).