Completely bonkers! Maar o zo leuk! Autodelta is specialist in het opfokken van Alfa Romeo's. Hun laatste creatie betreft de Autodelta 147 GTA AM 3.7 Super die er weer een handjevol pk's bij krijgt.
De standaard Alfa Romeo 147 GTA haalt 250 pk uit een 3.2 liter V6. Om tot de spectaculaire vermogensstijging te komen doet Autodelta twee dingen: allereerst wordt het blok opgeboord tot 3,7 liter en daarnaast wordt er een Rotrex supercharger gemonteerd. Die combinatie was al bekend in 400 pk trim, maar Autodelta heeft toch nog meer pk’s uit het blok weten te halen. Totaal is er nu 422 pk en 520 nm beschikbaar.
De ophanging is ook veranderd met aangepaste veren, een nieuwe anti-roll bar en een gewijzigde wielgeometrie. Een sperdiffertentieel moet er voor zorgen dat alle 422 pk’s nog enigszins nuttig op het asfalt kunnen worden gezet. Topgear testte al eens een 328 pk sterke versie (video) en die kwam bijzonder goed uit de verf.
53 reacties
Dit alles laat mij dus echt twijfelen over de wegligging en handelbaarheid van dit monster hierboven!
En natuurlijk zal ik daags na aankoop aankloppen bij Autodelta of Madeno voor een paar zo onzichtbaar mogelijke, maar ook zo effectief mogelijke upgrades!
Het linkje naar de video gaat trouwens naar een filmpje die niet langer beschikbaar is! Hier een linkje naar youtube waardat het filmpje wel werkt:
http://www.youtube.com/watch?v=bPxeouwzIM8
Al heb je al 30 jaren lang je rijbewijs.. als je dit beest hard op z’n staart trapt gaan de wielen vanzelf spinnen.. alleen t moet niet overdadig worden, en dat is dus een veelgehoord probleem bij deze Alfa
hoe snel kan hij gaan
ze zijn aimee vergeten :@:@
En mensen ik kan zeggen niks wielspin het diff doet heel goed zijn werk, en de wegliging is van een andere planeet. De auto reed heel vriendelijk zeker qwa koppeling en versnellingsbak auto pakte zo mooi op helemaal geen moeite of hard werken.
Binnen een paar tellen zat je aan de 200, ik vind de 156 GTA met autodelta Evo kit nog mooier zeker in het rood. De auto die ik mocht rijden was bij Henk Thuis geweest van Intrax voor het onderstel en was voor een paar dagen in Nederland. De auto koste zonder BPM en BTW ik geloof iets van 65.000 euro helemaal klaar. Dat was dus met aanschaf van een nieuwe Alfa 156 GTA erbij momenteel kun je er al eentje kopen voor rond de 20.000 euro.
Dat is dan wel de standaard versie, de jongens van Autodelta maken gewoon hele mooie producten op een hoog niveau voor mij de beste Alfa tuner.
Groeten
Niels
Nieuwe en oude grill van de 147 zien er toch anders uit….argh!
Yep.. t kan prima gaan met goede voertuigbeheersing en brede banden. Als je normaal sportief rijdt, levert deze bak een en al plezier op, maar wie compleet los wil gaan kan liever in een R32 racen dan in de standaard 147 GTA lijkt mij. De R32 is beter voorspelbaar, waardoor je meer risico’s neemt als je racet.
Jammer genoeg kan ik alleen maar afgaan op de commentaren van anderen die deze auto wel goed kennen. Ik ben sowieso wat racen betreft voorstander van achterwiel aandrijving. Ik heb wel ervaring in het hard rijden met BMW’s en als je eenmaal in een snelle BMW hebt geplankt is er praktisch niets dat dat gevoel kan evenaren.. (afgezien van de echte raceauto’s als Lambo, Ferrari enz)
“Juah, juist. die standaard 250 pk is al op t randje van compleet geen wegligging.”
Ga eerst eens rijden in een 147GTA voordat je zo’n onbenullig commentaar geeft…. je leest teveel blaadjes…. Vriend van me heeft o.a. een 147GTA en ja uiteindelijk wil ie wel spinnen in een krappe bocht… maar dat doet elke auto met een %$^#@* achter het stuur… Dit ding kan serieus hard de bocht door!
bedankt voor jullie enthusiaste artikel, top man! Misschien kunnen jullie binnenkort ook iets over de Auto Delta Tour schrijven, vette shit echt voor petrolheads!
is ook een video te bekijken.
Take care,
enrico69
(Auto Delta family)
volkomen mee eens!
een sperdifferentieel zorgt er niet voor dat de de wielen niet meer spinnen maar dat de auto niet teveel scheef trekt als hij slipt. met andere woorden, een sperdifferentieel zorgt ervoor dat de banden steeds evenhard draaien.
Hoe kan ie dan de M3 CSL etc. gewoon zoek rijden met zn voorwielaandrijving??
GTA is echt fantastisch te rijden,puur genieten van zijn rij eigenschapen!! en het geluid van de mooiste V6 die er bestaat niet te vergeten!!
Kijk naar een merk als bmw, de voorwielen doen het stuurwerk en de achterwielen de aandrijving een veel betere combinatie. En dat komt ook nog eens ten goede van de gewichtverdeling 50% 50%
Een sper diff heeft niks te maken met optrekken, deze zorgt ervoor dat je bij het uitkomen van de bochten geen tractie verliest. Het is een natuurlijke eigenschap dat kracht voor de makkelijkste weg kiest, dus in de bocht verliest het binnenste wiel druk en daar zal dan ook een hoop kracht naartoe gaan, het wiel kan dit niet verwerken en dus verlies je tractie. Het sper zorgt ervoor dat de kracht verdeelt wordt en je dus op die manier geen tractie verliest en sneller een bocht kan uit accelereren.
En een feit is als jij met 422 pk rechuit vol gas geeft, die wiele van deze 147 gta dat vermogen echt niet kunnen verwerken en om kunnen zetten tot een versnelling, je blijft gewoon stilstaan.
Pak een gemiddelde achterwielaandrijver met 400 of meer pk en geef stilstaand vol gas, deze spint ook. Alleen er komt veel meer druk op de achterwielen te staan omdat het gewicht naar achter valt, hetzelfde gebeurt ook bij een voorwielaandrijver en daardoor komt er bijna helemaal geen druk op de voorwielen meer te staan.
En dat heeft niks met rijbewijs te maken, de snelste start is koppeling tegen het aangrijppunt aan gas op 3000 rpm en in een keer op laten komen.
alles gewoon halen uit een bijzonder goede turboloze toerenmotor, oeh, de liefde!
Voor jouw duidelijkheid, een compressor is ook een turbo alleen dan een mechanische.
ps. wel leuke reactie die je gaf over de 2.0sd motor van bmw.
ik rij zelf in een alfa romeo gtv 3.0 v6 met 220 pk en ik moet serieus mijn best doen om hem goed te laten spinnen. dat zegt volgens mij wel wat over dr tractie van de auto.
in een gta met 400+ pk zal het vast erger zijn maar ben ervan overtuigd dat de wegligging nog steeds goed genoeg is om menig stoere bmw’s zoek te rijden.
dus 422pk is nog best rijdbaar op de voorwielen als bijna 270pk dat vrij makkelijk is
en die 166 rijd zelfs bmw 530 kwijt 530d 745 en vrijwel alle 3 serie’s dus die 422pk rijd ze helemaal zoek de bmw’s op de m5 / m6 in ieder geval
Dat is snel naar de max. snelheid rijden, in nederland dus 120.!!!
Waar is dit dus goed voor.?
Een dikke boom langs onze smalle wegen gaan echt niet op zij hoor!
zoveel vermogen kost alleen maar veel, erg veel brandstof.
Weg gegooid gelds dus!
Of het moet een verlengstuk van je lupido zijn.!!!
Echt iets voor kleine smalle mannetjes of domme blondjes.
Kijk eens het filmpje van topgearen naar de rondetijd. Hij rijdt er genoeg zoek en dat zijn niet de minsten! (denk aan een 4 (!) wiel aangedreven Impreza STI…