LPG nog altijd in de lift

Auteur: , 79 Reacties

Op LPG rijden is natuurlijk niet stoer, als is het alleen maar omdat je dan met zo'n lelijke zwarte dop in je bumper rondrijdt. Daarbij krijg je ook al heel snel het predicaat "leaserijder" opgespeld en dat is ook niet cool. Ondanks deze overdreven vooroordelen zit LPG nog altijd in de lift.

Door de opkomst van de diesels werd in 2004 met slechts 8.300 nieuwe LPG-installaties een absoluut dieptepunt bereikt, maar het ging in 2005 alweer iets beter als gevolg van de stijgende brandstofprijzen. Het nadeel van vermogensverlies behoort ook tot het verleden, dus het enige echte nadeel is nog die joekel van een gastank waar je bagageruimte of een reservewiel voor moet opofferen.

Die gastank nemen steeds meer mensen voor lief, want ook vorig jaar zijn er weer meer LPG-installaties ingebouwd en fors meer. Uit cijfers van de RDW blijkt dat in 2006 bijna 20.000 auto’s aan het gas gingen. Dat is 42 procent meer dan in 2005, maar nog altijd lager dan in de topjaren, midden jaren negentig. Toen gingen er jaarlijks bijna 40.000 lpg-installaties over de toonbank (via: automotive-online).



79 reacties

De Opel Ampera-e is duizenden euro's goedkoper geworden. Kijk hier voor meer info!
Mja toch blijft aftermarket spul verre van ideaal.
Voor auto fabrikanten loont het niet echt om gas versies te maken.

En nog één van de mythes, klopt het dat gas een hogere ontbrandingstemperatuur heeft waardoor je wel eens je kleppen moet vervangen ?
met de gastank op de plek van het reservewiel en een spuitbus ipv een reservewiel heb ik eigenlijk alleen een kleine actieradius en een licht gestegen storingsgevoeligheid als nadelen over…. Tja het is idd een leasebak, maar ja het kost mij dan ook niets.
Op de oprit staat ook nog een BMW 2.0 6cyl uit 1980 op gas, maar dat is ook wel nodig met 1:7.
@ Arie Nap, Ja daar heb je gelijk is. De kleppen worden anders gesteld.
@Arie Nap: bij mij weten is het spul tegenwoordig prima tegen die temperaturen opgewassen, ook omdat moderne motoren veel heter (ver)branden door armere mengsels ivm de milieunormen. Wat wel merkbaar is bij sommige auto’s is het sneller verslijten van de bougies…. maar dat is een kleinigheidje.
Om de 100.000-120.000 km mag je je kleppen vervangen. Tenzij er speciale geharde kleppen zijn geinstalleerd.
je kan dus je gastank laten wegwerken op de plek van je reservewiel en voor de SUV-rijders onder ons (dus ook de mensen met een Cayenne:P) is dat natuurlijk ideaal, en vind je dat de tankdop voro het gas op de verkeerde plek zit, koop dan een Mitsubishi Outlander want daar werken ze de gastank netjes weg en komt de tankplaats te zitten onder het kentekenbord. Echt heel netjes en handig!
@pipil dat is allang niet meer zo bij moderne auto’s. Mijn Seat Leon had bijna 150.000 km gereden zonder nieuwe of geharde kleppen en die leverde meer dan 102pk (van de 105) aan het eind van de levensduur (en heeft altijd veel hoge toerentallen gedraaid, na het rustig opwarmen).
C200 Kompressor
Geeft mij maar een DIESEL!!
Ook in klassiekers zit best vaak een LPG-installatie. De DSuper5 van mijn vader waar hij ’s zomers dagelijks mee rijdt, en mee op vakantie gaat heeft het ook. Idd is de bagageruimte kleiner, maar we hebben iig geen last van een lelijke dop in de bumper (waar zou je die ooit in de bumper moeten doen bij een DS?), hij zit achter de kentekenplaat. Van iets mindere prestaties merkt hij wel wat, vooral met caravan erachter, maar het is dan ook al een wat oudere installatie. (geen “iets met 3” modern ding)
Ha

Onze laguna heeft al 210 000 op lpg gedraaid. Zonder nieuwe kleppen zo ver ik weet.
Mijn vorige auto was een 206 op LPG. Die heeft zonder problemen 190.000 kilometer gelopen. Ik rij nu een 407, ook op LPG en die heeft in de eerste 40.000 km tot nu toe geen enkele storing opgeleverd. Enig nadeel is de beperkte actieradius.

Bij moderne motoren heb je geen bijzondere kleppen meer nodig en hoef je ze ook niet meer af te stellen.
Ik ben bang dat LPG geen toekomst heeft. Steeds minder motoren zijn geschikt voor ombouw (directe inspuiting, turbo’s), steeds meer fabrikanten laten de garantie vervallen als er aan de motor gekungeld is (en dat doen LPG boeren) en steeds minder lease maatschappijen vinden de extra onderhoudskosten en de vele storingen nog leuk. Als de overheid de straf belasting op diesels laat vervallen (immers diesels stoten weinig CO2 uit en dat is het enige wat heden ten dage nog telt) is het met de LPG branche gebeurd.
Neemt niet weg dat het wel goed kan gaan, mijn Golfje reed ook op autogas en op 2x afslaan per jaar bij het overschakelen na merkte ik er echt niets van. Actieradius op gas was mager (40l tank) en de nippel zat in de bumper (hoe verzinnen ze het: altijd straatvuil en op je hurken bij het tankstation) maar dat zijn dingen die je anders kan kiezen.
Waar komt dat verhaal van die kleppen vervangen bij ~110.000km ineens vandaan? Ik zie dit graag onderbouwd aangezien ik overweeg om een g3tank te plaatsen
Als men zoveel ruimte moet inleveren: mensen koopt allen een VW Passat!! :P
@kleppen: dat verhaal stamt nog uit de middeleeuwen…. de mythe was dat er een onzichtbare draak de kleppen opvrat bij iedereen die op lpg reed ;)
LPG = storingen, ik heb 10 jaar leasebak ervaring op LPG. Tis niks.
Deon denkt vast met weemoed terug aan de uitleen E-klasse van de garage waar in enorme groene letters. “Fährt auf gas, macht spass” op stond.
Heb een Amerikaanse suf met een 100Lt G3 tank eronder: i-de-aal! Lacht je telkens weer rot als je afrekent bij de pomp. Beesie rijdt 1 op slurp (5,5), maar dat boeit dus lekker niet.

Kleine tip: neem wat meer tankinhoud als je gaat laten inbouwen. Je hebt tegenwoordig 230Lt tanks; scheelt je een hoop tankbeurten..
Voor de huidige: een Alfa 155 met 330.000 km op LPG, originele kleppen. Enige storingen: lekkende injectoren van Vialle. Daarvoor een Lancia Delta op LPG ca 65000 km in 1 jaar storingsvrij. Daarvoor (SL)Opel Astra op LPG 5 x in 3 weken bij de garage (electrische kabelboom, klepstoters etc., niet echt LPG-storingen te noemen…)
Die groei is niet zo gek; LPG blijft lekker goedkoop en je ziet dat de ‘goedkopere’ merken het steeds meer aanbieden. Het grootste nadeel blijft nog altijd het vervallen van garantie bij veel merken. Een dikke 7-serie of A8 op LPG lijkt me wel wat. Jammer dat die merken de garantie laten vervallen bij LPG.
My two cents,

ik rij nu al bijna twee jaar op lpg in een alfa romeo 147(2001) 1.6 twinspark met een bosch lpi installatie. Deze installatie heeft net onder 2000 € gekost en onderdelen van de motor zijn naar nederland opgestuurd voor aanpassing nota bene.

Ik heb nog niets van problemen gehad met de wagen en om eerlijk te zijn” i’m rather demanding of my automobile”. Verder lach ik me altijd een deuk aan de pomp als ik die tellers van benzine en diesel zie. Ik zou zeggen het was wel een investering maar die heb is zeker al terug verdiend.

Daarnaast doe ik het meeste van het klein onderhoud zelf en laat ik de officiële dealergarage het groot onderhoud doen. En het kost me niets meer omdat hij op lpg staat, het bovengenoemde adres in Ndl was namelijk door Alfa Romeo zelf doorgegeven…
LPG tanken is zo vriendelijk aan de pomp. Schoon en de euro’s gaan nooit boven de 15. En mijn papa betaalt de wegenbelasting, dus ik ben heel blij met “mijn” lpg auto.
edit: ‘Vialle’-installatie ipv ‘Bosch’

desalniettemin,

lang leve lpg! ;-)
lelijke dop in de bumper? die bouwen ze tegenwoordig ook gewoon naast je benzine dop achter de klep in hoor.. bij de pomp draai je een verlengende nipple er op en tanken maar! en Ja het is bter voor het milieu! :) inmiddels 212.000km op lpg in een mitsubishi Galant.
Wat de kleppen betreft: het hangt af van het type blok waar je meer rijdt. Een 9-3 1.8 i zet je zo aan het gas. Dat gaat met gasinjectie, dan heb je gelijkwaardige prestaties als met benzine. Maar een 9-3 Aero (V6, 250 PK), daar zijn de meeste dealers wat voorzichtiger mee. Het kan wel gedaan worden, maar je rijdt er best niet uren aan een stuk 250 per uur mee. De temperatuur is wel degelijk hoger, en het kan je kleppen vervormen. Een snellere revisie van je kleppen en kleppendeksel dringt zich dus op. Op saabforum.nl is iemand nu de test aan het doen, en hij heeft er al ettelijke duizende kilometers mee afgelegd (Davidjoost).
3 liter motor in een bmw en al enkele jaren op LPG, nog geen probleem gehad, laat staan storing. Die Installaties kennen ook jaar na jaar verbetering. Vele vooroordelen zijn dan ook niet meer aanwezig in de nieuwe installaties.

Zeer tevreden gebruiker en stuk schoner als een diesel met hun roet en stofdeeltjes.
De actieradius is voor mij het grootste bezwaar. Ik rijd 160 km per dag en dat betekend dus om de dag tanken. Wel leuk voor de airmiles. Ze zouden het vulpercentage van 75% eens omhoog moeten krikken. Onzin dat die dingen volledig zijn getest maar dan toch maar voor 75% vol mogen zitten.

Voor wat betreft de tankdop, dat is voor mij gelukkig geen probleem meer. Renault heeft in de nieuwe generatie auto’s een extra brede tankdop waar speciaal ruimte is gemaakt voor de LPG
LPG betekent voor mij motorrevisie bij 90.000 km en heeeeeel veel andere ellende. Gelukkig houdt mijn auto zich nu goed dat mag ook wel gezien de ongeveer 5000 euries extra reparatie kosten (de map met rekeningen als bewijs)
In italie krijg je een aankoopsubsidie als je LPG in je auto laat zetten, tot aan 1500 euro bij een nieuwe auto! Steeds meer fabrikanten leveren dan ook hun modellen met LPG af fabriek of af dealer. Subaru bijvoorbeeld verkoopt nu 3x zoveel tegenwoordig vergeleken met een aantal jaren geleden puur vanwege het aanbod van LPG.
@JLJ: Maar Volvo levert niet langer de flexifuel LPG modellen…
Ik heb 5 Alfa Romeo’s op LPG gereden, 3×145 1.4, 1×156 1.6, 1×156 1.8. Allen zonder problemen tonnen mee gereden. De verjaardagverhalen leren altijd dat met name Alfa’s niet tegen LPG kunnen, ik heb er niets van gemerkt. Het enige wat ik wel kan beamen is het kleppen verhaal. Zo rond de 120.000 kilometer was ik ook steeds aan de beurt om de kleppen te laten vervangen. Maar goed, dat heb je aan de pomp in een paar duizend kilometer terug verdiend.

Retourtje Amsterdam (250 km) is 9 euro, tel uit je winst. En dan rij ik zoals een goed Alfa Romeo rijder betaamd.
Ik heb 2 volvo’s op gas: een S70 uit ’98 met 320.000 kilometer op de klok en een 142 uit 1968 die 301.000 km heeft gelopen. Dat levert tot nu toe geen enkel probleem op. Alleen de 142 is voorzien van geharde gaskleppen en dito kop, maar dat is logisch gezien de leeftijd. bovendien, ik neem eventuele extra kosten voor lief: aan het eind van de rit ben je altijd nog goedkoper uit (vooral met die benzineslurpende Zweden)
Oh, over die kleppen mythe: Als ik het goed begrijp is het zo dat men in het verleden voor kleppen en kop staal gebruikte dat minder goed opgewassen was tegen de hogere temperaturen van lpg. Daardoor ontstond er extra slijtage.

Tegenwoordig wordt gehard staal gebruikt dat niet of veel minder gevoelig is voor hoge temperaturen. Dit verschilt overigens wel -naar men zegt- per motorfabrikant. De ene motor zou nog steeds geschikter zijn voor LPG dan de andere. Volvomotoren doen het in elk geval altijd goed :)

PS dit is het verhaal dat me verteld is door LPG-inbouwers en Volvo-freaks. Of het helemaal klopt, daarvoor durf ik mijn hand niet in het vuur te steken.
Weet iemand misschien hoe het zit met achteraf inbouwen? Mijn vriendin en ik zitten er over te denken om onze A6 2.8 op gas te laten rijden. Heb het gevraagd bij de Audi dealer, maar die vertelde mij dat het niet slim was vanwege de kmstand (113.000). De kleppen hebben nu een verbrandingslaagje opgelopen en daarom zou het niet slim zijn om op gas over te schakelen. Iemand ervaring met een dergelijke situatie?
Niks mis mee, dat LPG. Alleen verschilt het wel perk merk/type of je motor er goed tegen kan. Ik heb een Civic op LPG gehad, met bijna 400.000km op de teller. Geen enkel probleem! Alleen de rest roeste weg :(
Dankzij het LPG kwam bij het verversen de olie er weer net zo geel uit als het er in ging! Lekker schoon!
Heb een Passat 1.6 ’97 op lpg g3 heeft nu 270.000 gelopen zonder ook maar een motorstoring. Zuipt wel iets meer als op benzine (1 op 10), maar liter prijs is dik een euro goedkoper, terwijl de autobelasting G3 een stuk voordeliger is als het rijden van een diesel

Belangrijk met auto’s op gas is volgens mijn wel dat je ze rustig warm rijd.
(Is overigend voor elke brandstof type belangrijk en nummer een slijtage oorzaak)
Arienap, Tomrs6 en de andere kleppenmythologen:

Sinds de invoering van loodvrije benzine hoort het kleppenprobleem definitief tot het verleden en zijn dus àlle motoren die geschikt zijn voor loodvrije benzine automatisch geschikt voor LPG.

bovendien blijken de merken die het meest afstandelijk doen over LPG (een imago-keuze, meer niet) het best geschikt voor LPG. Bedoeld worden Audi, BMW en Mercedes.

Het verhaal dat de Audi-dealer van Kachel ophangt is puur broodje aap.

Ik begrijp niet dat die mythe nog bestaat. Alsof je nog gelooft dat je ruggegraat kromgroeit van masturberen, zoals de paterkens ons vroeger voorhielden (vooral dat paterke met die bochel).
er is wel vermogensverlies met lpg, de auto zal hoe dan ook minder snel optrekken en topsnelheid is ook minder, zelfs als je overschakelt op benzine
@alex…. heb je daar ook bewijs van? Ik heb 2000km gereden met mijn auto voor de lpg installatie ingebouwd werd en ik zou alle verlies boven de 5pk zeker gemist hebben. Het koppel is op LPG (bij mijn auto) iets lager maar de prestaties zijn (handgeklokt)van 0 tot 150km/u identiek, dus groot kan het verschil in vermogen niet zijn.
hmm lpg kan leuk zijn…maar werkt niet op FSI motoren…dus pech voor me
Dank voor de opheldering, ik had al een zeer sterk vermoeden dat ’t kleppenverhaal uit de vorige eeuw stamde. Gelukkig wordt het hier bevestigd. Dat vermogensverlies is iig klinkklare onzin, ik merk geen verschil of ik met eenzelfde auto op benzine of lpg rij, ook op de autobahn is de top exact gelijk.
arjan schrijft
Wat een boordje aap verhalen over lpg wel niet doen met het imago van deze brandstof. Binnenkort zet ik ook mijn tucson v6 op gas, dat heb ik binnen een jaar terug verdiend, ook al kost een goede installatie 3000 euro. Na het zoeken naar een goede installatie blijkt dat tegenwoordig alle auto’s eigenlijk wel op lpg kunnen rijden. De ene dealer doet er echter wat moeilijker over dan de ander (qua garantie en bij dealer zelf inbouwen). Goede lpg-inbouwers plaatsen voor lpg een aparte motorcomputer die wordt aangeslotren op de al aanwezige ecu en gebruikt alle motorsensoren die op de auto aanwezig zitten. Moderne lpg-G3 installaties injecterenn lpg direct in de verbrandingskamers, waardoor verbrande kleppen, vermogensverlies en back-fire tot het verleden behoren. Omdat lpg een hogere energiewaarde heeft (en dus hogere verbrandingstemperatuur) kunnen de motorprestaties zelfs toenemen.
Door de hogere verbrandingstemperaturen kunnen kleppen verbranden, laat daarom altijd een flashlube installatie plaatsen indien je niet zeker weet of de klepzetels van gehard staal zijn. Flashlube is een verkoelende en reinigende olie die in het inlaatspruitstuk wordt geinjecteerd, waardoor kleppen worden gekoeld en gesmeerd. Ik laat daarom in de Tucson een Vialle g3 installatie inbouwen met flaslube en weggewerkte tankdop achter het tankklepje. Reservewiel laat ik wel thuis, ik heb de laatste 4 jaar geen lekke band meer gehad, mocht dat wel zo zijn, dan brengt een compressor met plaksetje me ook wel thuis. LPG is schoon en goedkoop: tegenwoordig ook goed en betrouwbaar; waarom niet hierop rijden met zn allen? Misschien omdat lpg een afvalproduct is van het raffineren van benzine, dus hebben we met zn allen lpg rijders de benzine rijders wel nodig voor het behouden van de lage prijs! Dus: schakel niet over naar lpg! Rij op benzine!, dan blijf ik jarenlang met een lage lpg prijs iedereen uitlachen bij de pomp!
Inderdaad, omdat LPG tegenwoordig direct in de cilinder geïnjecteerd wordt, zijn er veel nadelen verdwenen. Toch heb ik een heel enkele keer nog wel eens back-fire. Is iedere keer weer schrikken. Verder heb ik nooit gasgerelateerde problemen gehad met m’n huidige auto (Skoda Octavia, 200000km) en m’n vorige (Seat Toledo, 315000km!). Blij dat ik op gas rijd….
wat je eens moet proberen ,dat is 3-punts bougies bij lpg.
zeer mooie verbranding.
Ik moet zeggen dat bijv VW en en Audi zich niet aan LPG wagen (want FSI), maar dat bijvoorbeeld die Koreanen nergens een punt van maken en gewoon overal LPG in mikken. Ik vraag me dan ook af of dat wel goed getest is of dat zij juist de mythe willen doorbreken. Anyway, collega heeft een 850 2.5 gehad, 480000 op gas, en ding rijdt nog rond. Naja bij Volvo zijn daar genoeg voorbeelden van. Bij VW’s 1.6 gaat het ook prima. Als de motor geschikt is, waarom niet. Ik zou het zelf echt wel doen. Zeker bij een turbomotor heb je soms nog iets meer power ook!
Ik sta op het punt om een gasauto aan te schaffen, maar heb er veel verschillende verhalen over gehoord, vooral negatief. Kan iemand mij een advies erin geven? Het betreft een Seat Leon, bouwjaar 2000, rijd op G3. Na hoeveel km kan ik ongeveer problemen verwachten? en wat is de levensduur van zo’n gastank?
Ik had er 2 op het oog. 1 heeft al 2 ton gereden en de andere heeft nog maar 70.000 op z’n teller
YP> Het is maar net hoe er met de auto gereden is, hoeveel kilometers je er per jaar mee gaat rijden, en of er nog wat garantie op de wagen zit etc. De inruilwaarde van de eventueel nog aan te schaffen auto, over bijvoorbeeld 2 jaar, is wel minder als er al 2 ton op zit t.o.v. 0.7 ton. Ik heb zelf momenteel een Hyundai Accent 2000 op LPG. Ik heb hem gekocht bij 90.666 km, en nu staat er na +2 jaar 165.000 km op. Alleen in het begin moest ik 3x terug ivm met een gascomputerstoring, wat weer te maken had met het luchtfilter, aldus de Dealer. Wel prettig als dit in de garantieperiode aan het licht komt.
Hierna heb ik geen problemen meer gehad. Echter heeft hij nu soms wat last van moeilijk opstarten. Weet iemand wat dat kan zijn? (Ik ben ook maar een leek op autogebied)
LPG (LPi) wordt niet direct geinjecteerd in de verbrandingskamer, maar dit nieuwe systeem verschilt met andere, doordat het LPG vloeibaar inspuit voor de inlaatklep. De verdamping hiervan onttrekt warmte, wat gunstig is voor zowel motorvermogen (koele lucht = meer zuurstof) en levensduur.

Je hebt ruwweg 3 typen: mengstuk (lpg wordt vermengd door onderdruk), een mengstuk betekend IETS vermogensverlies over het algemeen omdat het in het aanzuigtraject toch een obstakel is. Een mengstuk is daarbij wel eenvoudig, goedkoop en storingsvrij. Mijn safrane rijdt al 377.000km op zulke installatie zonder ook maar 1 enkele storing of slijtage aan de motor (volvo 2.5 motor is dan ook wel uitermate geschikt voor LPG).

Daarbij heb je het dampinjectiesysteem, waar lpg gasvormig wordt geinjecteerd voor de klep. De restrictie is er dan niet meer en het mengsel kan mooier aangepast worden. Een iets zuinigere loop, maar doordat het wat complexer is natuurlijk iets storingsgevoeliger.

Het LPi systeem heeft nog een component en dat is de LPG pomp in de tank, die vooral in de eerste periodes van bestaan nog wel eens de geest gaf. Qua vermogen zelfs iets winst t.o.v. benzine en tegenwoordig het mooiste systeem.


Ik wil dan afsluiting met de melding, dat een storingsvrije loop en veel plezier van dit systeem, valt en staat met de kundigheid en kwaliteit van de inbouwer. Systemen onderling doen niet veel voor elkaar onder, is mijn ervaring.

En qua prijs wint LPG het in vergelijkbare auto’s vrijwel altijd van een andere branstof qua kosten, zelfs al reken je een koprevisie op zijn tijd mee. Wat in enkele gevallen gewoon voorkomt, door slechte afstelling van klepspeling of hoge belastingen/toerentallen. Hydraulische klepstoters hebben altijd voordeel bij een LPG auto. Oudere auto’s hebben inderdaad moeite met hoge temperaturen, zoals R5 turbo meldt. Maar een revisiebedrijf zet hier harde klepzittingen in als het moet, welke 25 euro per stuk kosten.

(De klep gaat als oorzaak ook niet stuk, de klepzitting verslijt. Hierdoor kan de klep zijn warmte niet kwijt (minder raakvlak met cilinderkop) die dan op zijn beurt weer kapot gaat).
Hi,

Ik ben van plan een Renault Scenic op LPG G3 te kopen. Vanwege beperkt budget ( +- € 6000,- ) moet ik er wel één kopen met rond 150000 km op de teller. Hoeveel kan ik er nog bij rijden op gas? En is er iemand met ervaring met een scenic op gas?

Ik hoor het graag!
Vrijwel alle motoren draaien prima op gas. 150.000 is zeker niet te veel. Ik let tegenwoordig al helemaal niet meer op kilometerstand. Zoek voor de gein bij een garagebedrijf maar eens naar een volvo 850 van 1996 (op g3 dus), die onder de 300.000 heeft gedraaid en ook € 6000 euro moet kosten ;) Onderhoud is belangrijker, 3 ton moet voor alle motoren mogelijk zijn.

Ik weet niet of ze nog geleverd worden zonder hydraulische klepstoters, in dat geval zorg gewoon dat de kleppen voldoende vaak gesteld worden. Maar ik meen dat daar bij een Scenic geen sprake meer van is.

Kijk of je een 2.0 16v vind, die motoren draaien oneindig kilometers op gas omdat die erg harde zittingen hebben. De 1.6 16v is echter ook prima geschikt. Maarja, de 2.0 is sowieso veel fijner. Dat beetje meerverbruik gaat om een enkele euro aan de pomp, maar je rijdt wel een stuk lekkerder.
LPG is een prima brandstof. Op het Saabforum is vandaag het LPG-gedeelte open gegaan. Ik heb hier veel informatie geplaatst over Saab i.c.m. LPG:
http://www.saabforum.nl/viewforum.php?f=51

Groeten,

David Joost

Saab 9-5 Aero met 250pk rijdt nu al 75.000km op gas zonder koprevisie…
ludwig desmet
Heb met een Toyota Carina E 1.6 16v 300.000 km op gas gereden zonder het bestaan af te weten van klepsmering. Wel liet ik om de 20.000 de kleppen regelen. Ik spreek over een installatie uit 1998, dus nog met gewoon vergassing in het inlaatstuk. Nooit problemen gehad met de lpg installatie. Ik zou nu voor de zekerheid wel de flashlube installeren, want na die 300.000 waren de kleppen wel tot het eind bijgeregeld.
ik heb hele slechte ervaringen met een Renault Scenic op LPG met 130.000 km op de teller. Auto stond doorlopend in de garage. ben hem 1 keer 3 weken kwijtgeweest, Renault Nederland wilde de auto dan ook grondig onderzoeken.
Ik kreeg de auto terug en binnen 24uur rijdend op de snelweg viel de motor uit bij 140km/h, dat was wel even zweten met al het achterop komende verkeer.
Uiteindelijk heeft de lease maatschappij de auto met alle ellende terug genomen en kreeg ik een nieuwe. Inmiddels heb ik koopvrees voor alle auto’s van Franse makelij. Het bedrijf waar ik werkte waren 80 lease auto’s waarvan een groot deel Renaults waren. En echt waar heeeeel veel storingen. Dus pas op met het kopen van een Renault op gas. De lease maatschappij heeft 18000 euro aan deze auto uitgegeven met al zijn storingen.
Ik heb momenteel twee alfa’s bij de deur staan, beide op G3. (jaja, ben alfist EN een gasrijder, lang leve de verjaardagsverhalen zeg maar)

Alfa 155 1.6 16v: 368.000 km, alles origineel.
Alfa 146 Ti 2.0 16v: 244.000 km, alles origineel.

Ik heb voorheen een 155 1.8 16v op g3 tot 465.000 km gereden, toen vond een vrachtwagenchauffeur het wel genoeg voor deze auto en parkeerde zijn auto vol in mijn motorkap. Geen enkele auto had een koprevisie nodig, of heeft last gehad van verbrande kleppen.

ik bedoel maar: Auto’s van nu, en helemaal met wat goed onderhoud en vooral hydraulische klepstoters kunnen ontzettend veel rijden op gas. En je staat wel te glimlachen bij de pomp: Je betaalt zelf 16 euro voor een tank vol, degene naast je legt 100 euro neer voor een tank benzine.
Mitsubishi carisma 16. 16V G3. 283.000 km, geen enkel probleem, nooit kop/klep/etc. revisie
Mijn safrane heeft nu 400.000km op lpg -> en heb nog niets aan de motor hoeven doen !

En 2xtreme, soms is het ook de kundigheid van iemand die een storing fatsoendelijk kan verhelpen. Bovendien hoeft jou verhaal helemaal niets met LPG te maken te hebben. Dat renault storingen heeft klopt wel. Daarvoor koop je ze nu wel vrijwel voor niks en heb je een bovengemiddeld lekkere en luxe auto.
Ik rijd in een Hyundai Lantra 1.5 uit 98 met ruim 210000 op de teller. Ik heb nog geen problemen gehad en hij loopt als een trein.
Op naar de 3 ton:P
Net een Teleflex GFI (voorheen AG) LPG G3 in mijn Golf IV 2.0 85kw laten bouwen.
De auto heeft maar 50000km gelopen op benzine dus.
Vermogens verlies totaal niet merkbaar dus onzin.
Of het storings gevoelig is weet ik uiteraard nog niet dit moet nog blijken.
Wel lachen bij de pomp.
Ze zeggen eens een LPG rijder altijd een LPG rijder.
Ik ben benieuwd.
Maar ik denk zelf als auto monteur, dat (achterstallig) onderhoud zeer essentieel onderdeel uitmaakt van alle genoemde storingen die ik op deze forum gelezen heb. Ook de onkunde met LPG van Merkdealers.
Bij problemen met LPG ga gewoon naar de LPG specialist.
Heb je problemen op benzine en LPG dan moet je naar de dealer en niet meteen het gas de schuld geven.
Bovenstaande schrijf ik omdat ik zelf dan wel automonteur kan zijn en het principe van LPG wel begrijp maar ik ben ook een leek met LPG instalaties, en begin er ook niet aan. Ieder zijn vak. Ik kan en mag nog net een LPG auto APK keuren en verder blijf ik van de LPG instaltie af.
Het valt allemaal wel mee, het originele benzinesysteem vormt nog altijd de basis voor moderne systemen, die maken vaak alleen de vertaalslag naar juiste LPG hoeveelheden, met een stationairsysteem en lambdaterugkoppeling. Diagnose is vrij vlug te stellen.


Maar: LPG wordt steeds maar interessanter. Stond vanmorgen te tanken voor 65 cent per liter. Poe poe denk je. Maar mijnheer naast mij vulde af met Euro 95 voor maarliefst 1,66 euro de liter! Dat is een dikke euro en een cent erop!! Het mag allemaal wel duurder worden, het verschil tussen benzine en gas wordt wel héél groot ! Als ik dagelijks dezelfde hoeveelheid benzine als gas moest tanken, kostte me dat 30 euro per dag extra ! (en ik rijd nu eenmaal wel een tankje leeg op een dag…)

Jesses…
Hallo,
Ik overweeg een Renault Grand Scenic te kopen op LPG. Het wordt een occasion met minimaal 150000 op de teller (heb niet meer budget). Wat denken jullie, verantwoorde aanschaf als ik hiermee nog 4 á 5 jaar door wil rijden ((20.000 per jaar, dus naar 250.000) of laten staan dat ding?
Ik rijd ondertussen al jaren een Mitsubishi Carisma.
Huidig km stand 210.000
Het rijd perfect en rustig.

Een keer een storing gehad, ik kreeg er geen gas meer in getankt.
Bij de garage hebben ze een klap met een hamer op een bepaald onderdeel van de tank gegeven, het bleek nl dat het systeem wat de inhoud aan moet geven vast zat. Dit is door de klap los geschoten. Kosten 30 euries en papa rijd weer vrolijk verder.
Hallo,
Ik ben van plan om een renault megane 1.6 LPG G3 te kopen.
er staat echter al meer als 2 ton op de teller.
Nou wordt mij dit sterk afgeraden, maar op internet lees ik dat dit niet direct problemen op hoeft te leveren met een LPG G3. Kan dat?
Ook vraag ik me af wat het kost om de kleppen te laten vervangen.
Er zit een tik in de motor, zullen dat inderdaad de kleppen zijn?
Wie geeft mij een eerlijk antwoord….???
Alvast bedankt,
Laura
Prima motor op LPG!

Die 200.000km, tja, wat zijn kilometers he. Hoe is de rest van de auto? Die motor hoef je je het minst druk om te maken: die zijn erg eenvoudig en sleutelen fijn, dus kosten vallen wel mee.

Op zich moet die 2 ton niets uitmaken, maar hou gewoon wat geld opzij voor een eventuele cilinderkoprevisie. Probeer dat van de aankoopprijs af te krijgen en je zit altijd safe. IN het ergste geval kost je dat grapje 750 euro, maar dan is je motor wel weer als nieuw en goed voor nog eens 2 ton.

Lees: voor hetzelfde geld rijd je nog 2 ton zonder wat uit te geven!
2 ton en al een tik in de motor? Die 2 ton zou ik me geen zorgen om maken, er zijn mensen die met gemak 5 ton rijden op lpg. De tik in de motor is wat anders. Komt die tik door een klep die een cilinder aanraakt, dan moet je zowiezo de kleppen reviseren, kun je gelijk geharde klepzittingen laten monteren en zonder problemen op lpg rijden. Voor het op lpg zetten moet vaak de kop eraf, dus wellicht valt reparatie te combineren….
Is de auto soms veel goedkoper doordat de motor een tik heeft? Als je het niet vertrouwd, zou ik verder kijken naar een auto met 2 ton zonder tik… Afhankelijk wat je aan extra kosten wil uitgeven. Als je kop laat reviseren en gelijk op lpg gaat zetten, heb je wel weer een nieuwe motor waar je een hele tijd plezier van zult hebben. Ik zij nu 50.000 km op gas en lach me telkens weer rot als ik bij de pomp sta…:)
Als ie een klep raakt loopt ie al niet meer :) Die tik is vast een slechte klepstoter, een goede flush zou dat kunnen verhelpen, een goede beurt of een goede garage :)
bedankt voor de goede adviezen!
ben al blij dat ik me over die 2 ton geen zorgen hoef te maken want dat hebben de meeste auto`s op LPG heb ik gezien.
tja en als ik dan weer anderhalf jaar kan rijden ben ik al lang blij want na die tijd wil ik toch wel weer een nieuwe ;)
ga maar eens op zoek naar een goede monteur die mee gaat om hem te bezichtigen.
groetjes Laura
Ik voer zelf een lpg experiment uit met een toyota aygo.
Begin februari 2008 heb ik een lpg installatie laten inbouwen. Om de motor vwb de levensduur te helpen maak ik gebruik van een gas additief. In dit geval Tunap.
Ik betaal nu 88 euro wegenbelasting per jaar en haal een gemiddeld verbruik van zo’n 1:15.
Op mijn weblog kun je mijn ervaringen lezen : aygo.autogasrijders.nl (dus zonder www ervoor).
88 euro per jaar?
Yep, dat klopt.

Per kwartaal 25 euro. Betaal je per jaar dan krijg je 12 euro korting.

Aygo weegt 832 kg en heeft label A.
Kijk maar na bij de belastingdienst.

Ik heb ook een Almera Tino op LPG van ruim 1300 kg. Deze kost mij 77 euro per maand. Dit is de gezinsauto.
De Aygo wordt voor woon/werk gebruikt.
Heel aardig!
Als je 88 per kwartaal had gezegd (nog geen 30 euro per maand) had ik je ook geloofd hoor ;)

Wel mooi dat wat LPG-vooroordelen weg zijn. Die 10.000 km toevoeging wekt wel vraagtekens op bij mij trouwens, ik ken het spul niet en iets bij je lpg gooien ? Hoe werkt dat spul samen met de verdamper en de rest van het LPG systeem? Beter flashlube installeren dan, al ben ik overtuigd dat met een goede rijstijl je echt niet hoeft toe te voegen.

(Rijd zelf een safrane gewoon droog op gas, 450.000km en nog als nieuw…de motor dan)
Inderdaad, eenmaal LPG altijd LPG. Met Mazda 626 350000 km op LPG zonder problemen, alleen extra kleppen stellen. Tegenwoordig hoeft dat bij moderne motoren met hydraulishe klepstoters of variabele kleptiming Niet meer. En omdat LPG een schone branstof is gaat de motor langer mee.
Ik rij een Citroen BX 16V (zelfde motor als de 405MI16) die inmiddels op 350.000 kilometer staat, 200.000 kilometer daarvan heeft hij op LPG gelopen en qua draaiend/dichtend mechaniek in het blok is alles nog origineel.
De compresse bedraagt op alle cilinders nog steeds >14 bar (15,2 is fabriekswaarde) En qua hoge toeren heb ik nog geen enkel probleem gemerkt, hij trekt op LPG lekker door tot 5500rpm en op benzine zelfs tot 7200rpm. De motor geeft daarbij geen krimp. De laatste tijd merk ik dat de hydraulische klepstoters wat langzamer op gang komen, maar dat wijt ik aan het hoge kilometrage. Mijn LPG vuldop is achter de tankklep weggewerkt dus van buiten zie je niets, alleen heb ik zo’n sigaar in de kofferbak. Ik betaal 80Euro wegenbelasting per maand (want G2) en zelfs dat (vreselijk grote belasingverschil van 5 tientjes per maand) rij ik er met gemak uit als student met een OV. Voor mij hoeft er voorlopig geen andere brandstof meer te komen, LPG is fantastisch spul!
Audi A6 1995 met 95000 op de teller gekochtin 1999 omlaten bouwen bij Bakker LPG installateur in Wormerveer G3 installatie. Ix per jaar onderhoud verder nooit problemen bij starten als er tenminste………..benzine in de tank zit! Nu 325ooo op de teller geen problemen met kleppen, ook nooit gehad. olieverbruik 2/4 liter op 15000 km. Moter loopt nog alas een “zonnetje”. Natuurlijk wel regelmatig alle beurten gehad bij de garage waqr hij in onderhoud is Grarage Prins in Zaandam. Hoezoo/ Audi kan niet op gas? Vorige Audi 100 5 cilinder dito. Daarvoor 4cilinder ook nooit problemen. Vroeger was je na 120000 aan andere koppakking en kleppen toe. Nu nooit meer problemen gehad.
Ik ben van plan een tucson 2.0i te kopen met ong 40000 km op de teller. Heeft er iemand ervaring met deze wagen op LPG.
@alex: Ik heb een tucson v6 op lpi van vialle. Je kunt ook kiezen voor prins, die heeft een grotere tank, maar volgens mij komt je afdekplaat vd. bagageruimte dan iets hoger te liggen. Mijn vialle tank valt volledig in de reserviewielbak en kan 55 ltr bevatten, ik tank max. 40 ltr. LPi werkt op zich prima. Ik heb wel een oliedruppelaar (flashlube) laten plaatsen. Nu 2,5 jr, 40.000 km mee gereden, bij 25.000 geplaatst. Tot nu toe geen extra onderhoud aan de lpg installatie gehad en geen storingen. De Tucson v6 rijd 1:7 dus lpg kan voor mij vrij snel uit. Brandstofverbuik van de tucson is fors, dus loont lpg snel. Vraag bij de dealer ook even naar de nieuwe software voor de 2.0i, want die is een stuk zuiniger dan de oude versies.
Ik heb een Tucson 2.0 op een Vialle LPG installatie nu 74.000km nooit problemen gehad.
Heb wel een druppelaar ingebouwd, of het nodig is, is nog maar de vraag. Rijd al tientalle jaren met veel plezier op LPG, lees hier heel veel fabels van mensen die niet weten waar ze over praten.
ik reed 8 jaar een honda accord op lpgg3,goede keuze geweest achteraf,want al met al lpg is toch goedkoper ondanks een keer verdamper vervangen en kleppen regelmatig afgesteld, lpg was ook 0,35 cent de ltr.
nu een audi A8 2.8 benzine, al afspraak gemaakt met gas-specialist voor de lpg instalatie.de motor is geschikt gebleken,kosten 2500 euro. verbruik op benzine 1op 8,5 en op gas zou ong. 1 op 7,5 worden en met 20,000 km per jaar zou ik 1500 euro besparen op branstof kosten.
bovendien, met een knop-druk rij ik weer op benzine wat heel geruststellend is voor het geval dat…
mensen die te veel denken aan hun imago i.v.m. gasvuldop op de bumper van de auto wens ik succes, en totziens bij de bp.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).