Gespot: My Favourites

Auteur: , 60 Reacties

Dat er op elke foto in “gespot” wel een bijzondere auto te bekennen is, betekent niet meteen dat ik er zelf speciale gevoelens bij heb of er later veel geld voor zou overhebben. Een dergelijke positie is maar voor een paar auto’s weggelegd, hoewel “een paar” meer wijst op het feit dat het maar een kleine fractie is van alle bijzondere auto’s, dan dat het daadwerkelijk een realistisch aantal te bezitten auto’s is.

Wie op mijn smaak en kritiek in de afgelopen 16 maanden heeft gelet weet ongeveer wat hij wel kan verwachten en wat niet. Duitsers kun je in ieder geval op je buik schrijven, afgezien van zo’n beeldschone 356 Carrera. Het zijn voornamelijk Britten en Italianen, waarvan er één model een wel heel erg belangrijke rol speelt. Over die auto volgende week meer.

Aston Martin V8 Vantage

Een auto die momenteel een beetje ondergesneeuwd is geraakt door het hergebruik van de naam op een nieuw model is deze lompe Aston-Martin met 5,3 liter V8. Dat was nog eens een V8! De huidige V8 zal op een circuit wel stukken beter scoren door zijn lagere massa en betere wendbaarheid, maar die heeft een liter minder motorvolume aan boord, en is sowieso een heel stuk braver.

Aston Martin V8 Vantage - Foto Jim Appelmelk

De uitstraling alleen al van deze auto is gemeen, de power voorin is onovertroffen, net als het koppel, en hij is zeldzaam en had een veel te hoge nieuwprijs voor wat je kreeg, iets dat trouwens best kenmerkend is voor mijn smaak. De motor levert maximaal 550 pk, serieus veel dus, en is daarmee het krachtigste model dat Aston-Martin tot nu toe heeft geleverd (afgezien van de V600/Le Mans dan). Een erg brute auto waarvan er maar 279 zijn gebouwd!

Aston Martin V8 Vantage - Foto Jim Appelmelk
Aston Martin V8 Vantage - Foto Jim Appelmelk

Bentley Continental T

Een directe concurrent van de Aston Martin V8 Vantage was deze erg forse en eveneens veel te dure coupé uit de schappen van Bentley. Dezelfde uitstraling, dezelfde lompheid, een nog grotere V8 mèt compressor, iets minder vermogen en indrukwekkende topsnelheid van 273 km/u. We hebben het hier over een auto die twee-en-een-halve ton weegt, 524cm bij 206cm bij 146cm meet, en desalniettemin nauwelijks meer dan twee personen kan vervoeren. Autozine weet zelfs nog te melden dat de motorruimte zo groot was dat de motor alleen met een groothoeksobjectief kon worden vastgelegd! Daar ligt namelijk de bekende 6,75 liter V8 die de auto aandrijft met maximaal 426 [email protected] en een kolossaal maximum koppel van 875 Nm kan leveren.

Bentley Continental T - Foto Jim Appelmelk

Het maakt dus niet echt veel uit dat dit via slechts vier verzetten – uiteraard automatisch – wordt overgebracht op de achterwielen. Tevens was het in zijn tijd de meest koppelrijke prodctieauto. Naast al deze heel erg karakteristieke eigenschappen heeft de auto ook nog een bijzonder mooi interieur vol met geborsteld aluminium, de auto heeft hiervoor nog een award gekregen in 1997, kan ik me nog herinneren uit een Autovisie uit die tijd. Daar werd de auto overigens vergeleken met de V8 Vantage van hierboven, een CL600 (C140), een 993 Turbo en een auto die ik alweer ben vergeten, uiteraard kwamen mijn favorieten – de twee Britten – als slechtse uit de test wat betreft value for money. Maar voor mij scoren ze zeker het hoogst wat betreft emotion for money, als het geld al een variabele is…

Bentley Continental T - Foto Jim Appelmelk
Bentley Continental T - Foto Jim Appelmelk
Bentley Continental T - Foto Jim Appelmelk
Bentley Continental T - Foto Jim Appelmelk
Bentley Continental T - Foto Jim Appelmelk

Bentley S1 Continental Park-Ward Coupé

Veel mensen kennen mij als een liefhebber van Engelse auto’s, Italiaanse auto’s, maar vooral van klassiekers. Daarom heb ik bij Klassiekergespot ook zo’n grote vinger in de pap. Het is niet ieders smaak heb ik gemerkt, dus heb ik wat uit te leggen opdat anderen er wat meer begrip voor krijgen, en dat doe ik graag. Want naast het feit dat zo’n klassieker momenteel heel erg bijzonder is en dus vrij lastig te spotten – zeker in Amsterdam, Londen en Düsseldorf zitten er vol mee – heeft het ook met stijl te maken.

Bentley S1 Continental Park-Ward Coupé - Foto Jim Appelmelk

De vormen vind ik mooier, ronder, rustiger, en vooral de details zijn in overvloed aanwezig en zijn erg mooi. Het is hard om te zeggen, maar van een betrekkelijk steriele auto als de Carrera GT kan ik moeilijk meer dan dertig foto’s met veel variatie schieten, daarvoor heeft de auto te weinig details, de auto is te glad. Een auto als deze zit vol met leuk details en interessante vormen, leuke chromen randjes, achterlichtunits, vleugeltjes, grill, en nog veel meer! En wat er aan deze auto specifiek zo bijzonder is, is dat het een Bentley is met een erg bijzonder en mooi koetswerk dat maar heel weinig voorkomt, gemaakt door Park-Ward voor een Bentley S1 chassis uit 1956. Opmerkelijk genoeg weet de RDW zelfs te melden dat het om een Park-Ward koets gaat!

Bentley S1 Continental Park-Ward Coupé - Foto Jim Appelmelk
Bentley S1 Continental Park-Ward Coupé - Foto Jim Appelmelk
Bentley S1 Continental Park-Ward Coupé - Foto Jim Appelmelk
Bentley S1 Continental Park-Ward Coupé - Foto Jim Appelmelk
Bentley S1 Continental Park-Ward Coupé - Foto Jim Appelmelk
Bentley S1 Continental Park-Ward Coupé - Foto Jim Appelmelk

Bentley Turbo RT LWB

Wat hier zo bijzonder aan is ten opzichte van andere auto’s is al lastiger uit te leggen, want van de vormgeving zullen niet veel mensen warm worden denk ik. Maar het is ook weer een heel gepast, veilig en statig ontwerp, het is gewoon typisch een Bentley en hij had niet anders moeten zijn. Zo ziet een echte Bentley er uit, lomp, groot, recht omdat het ontwerp uit 1980 komt, en die uitstraling mag ik wel.

Bentley Turbo RT LWB - Foto Jim Appelmelk

Het ontwerp klopt daarnaast ook helemaal, de auto is zoals je verwacht, afgezien van de velgen, die speciaal voor de Turbo RT zijn gemaakt (maar ook wel op de New Turbo R zijn verschenen). Daarnaast is de RT nog een erg speciale uitvoering, het staat voor Road & Track. Het is de überversie van deze generatie Bentley’s met het-één-en-ander uit de Continental T, zoals een heel erg krachtige V8 met lagedruk compressor die 400 pk levert bij 4.000 min-1 en 800 Nm tussen 2.000 min-1 en 3.450 min-1. Iets anders dan bij de Continental T vermeld, maar dat zijn specificaties van latere uitvoeringen.

Bentley Turbo RT LWB - Foto Jim Appelmelk

Deze Gentle Brit is daarmee een erg vlotte auto die met zijn megakoppel altijd wel goed uit de voeten komt. Zo is 0-100 gedaan in maar 5,9 seconde waar dit beest ruim 2.400 kilogram op schaal brengt. Er is ook een Mulliner uitvoering gemaakt met een nog stugger onderstel, de bekende roostertjes, een brutere uitbouw en een honingraatgrill. Wegens zijn toenmalige prijs van 150.000 pond en zijn oude basis is het een erg weinig gekocht model. Van de Turbo RT Short Wheel Base werden er 2(!!) gemaakt, van de afgebeelde met lange wielbasis 250, en van de reeds behandelde Mulliner zijn er 56 afgeleverd.

Bentley Turbo RT LWB - Foto Jim Appelmelk
Bentley Turbo RT LWB - Foto Jim Appelmelk
Bentley Turbo RT LWB - Foto Jim Appelmelk
Bentley Turbo RT LWB - Foto Jim Appelmelk
Bentley Turbo RT LWB - Foto Jim Appelmelk
Bentley Turbo RT LWB - Foto Jim Appelmelk
Bentley Turbo RT LWB - Foto Jim Appelmelk

Citroën SM

Natuurlijk kan deze auto niet ontbreken, ik heb al regelmatig verteld hoe belangrijk deze auto voor mij is. Ik houd van excentrieke auto’s, auto’s waarvan veel mensen zullen zeggen dat ze een beetje vreemd zijn, en deze is dat zeker. Dat kan ook niet anders wanneer Robert Opron de vormgever ervan is, hij is een kunstenaar. Het ontwerp van de auto is echt een geheel, geen losse onderdelen zoals we van onze oosterburen wel eens zien, en is gebaseerd op de vorm van een vallende waterdruppel met het oog op aërodynamica.

Citroën SM - Foto Jim Appelmelk

De auto heeft natuurlijk niet precies die vorm omdat het nogal onergonomisch is, het bovenaanzicht is een druppel met afgehakte voor- en achterkant waarbij de voorkant redelijk breed begint, breder wordt, en heel smal eindigt. Voor de luchtstroom is dat heel erg goed, en de auto heeft dan ook een cW-waarde van 0,27, nog steeds één van de allerlaagste die we van serieproductieauto’s kennen! Overigens zegt dat niet meteen iets over de netto luchtweerstand, maar daar zit het ook goed mee. De auto is in veel opzichten heel erg bijzonder, zoals in zijn stuurgedrag. Hij stuurt namelijk superdirect heb ik zelf ondervonden, van de koplampen draait de binnenste set dan mee. En dat kan bij lekker hoge snelheden omdat je die heerlijke vering hebt. Deze auto heeft ook voor hedendaagse begrippen fantastische rijeigenschappen!

Citroën SM - Foto Jim Appelmelk
Citroën SM - Foto Jim Appelmelk
Citroën SM - Foto Jim Appelmelk
Citroën SM - Foto Jim Appelmelk
Citroën SM - Foto Jim Appelmelk
Citroën SM - Foto Jim Appelmelk
Citroën SM - Foto Jim Appelmelk
Citroën SM - Foto Jim Appelmelk
Citroën SM - Foto Jim Appelmelk
Citroën SM - Foto Jim Appelmelk
Citroën SM - Foto Jim Appelmelk

Jensen Interceptor III Saloon

Een andere auto die gekenmerkt wordt door opvallende vormen is deze multiculturele GT. Jensen is een Brits merk, maar de koets is ontworpen door het Italiaanse Vignale, en het motorblok is er eentje van het type “no replacement for displacement”, je ziet hem misschien al aankomen, een onverwoestbare massieve V8 van Chrysler met een inhoud van 6.276cc en zelfs 7.212 cc in sommige exemplaren. Naast een prachtige roffel levert het ook nog best wat vermogen, 284 pk bij 5.000 toeren per minuut en 330 pk bij 4.600 min-1, ook nog bergen koppel dus. De auto haalt daarmee 220 km/u, maar we weten inmiddels allemaal wel dat er in die tijd veel aan bakverhoudingen werd geklooid. Een mooi exemplaar kost tegenwoordig ongeveer 20 mille, best veel dus!

Jensen Interceptor III Saloon - Foto Jim Appelmelk
Jensen Interceptor III Saloon - Foto Jim Appelmelk
Jensen Interceptor III Saloon - Foto Jim Appelmelk
Jensen Interceptor III Saloon - Foto Jim Appelmelk
Jensen Interceptor III Saloon - Foto Jim Appelmelk

Maserati 3500 GTI Vignale Spyder

Ook deze komt van Vignale, maar zonder dak heeft een design al veel minder, ik ben ervan overtuigd dat de daklijn één van de belangrijkste punten is van design. De coupé is dan ook een stuk mooier, maar deze spot uit Düsseldorf van afgelopen zaterdag moest ik gewoon even kwijt. Daar wordt toch wel erg veel gepatst met klassiekers, en dan heb ik het niet over de gebruikelijke Volvo Amazones, DS’en en MGB’s, want daarvoor doen ze niet de moeite in deze zeer modieuze stad. Het gaat om echt bijzondere klassiekers, waarvan deze prachtige cabrio van één van mijn lievelingsmerken erg hoog stond.

Maserati 3500 GTI Vignale Spyder - Foto Jim Appelmelk

De auto is zeker geen onthoofde Maserati 3500 GTI, want die komt van Touring en deze van Vignale. Er is dus best moeite gedaan voor verschil zoals de grill met verchroomde rand, deuren die ten opzichte van de wielbasis veel verder naar voren staan, een wat ander roostertje achter de voorspatborden, en een kenmerkende knik na de deur die mij eerst bijna deed geloven dat het om een Ferrari 250 GT Cabriolet ging. De auto is alleen geleverd met een Lucas ingespoten motor die nogal wat kuren gaf omdat de brandstofinspuiting nog in de kinderschoenen stond. Van deze voor mij zeer aantrekkelijke auto zijn er maar 242 gemaakt, en zodoende kosten ze tegenwoordig zeventig mille, gok ik.

Maserati 3500 GTI Vignale Spyder - Foto Jim Appelmelk
Maserati 3500 GTI Vignale Spyder - Foto Jim Appelmelk
Maserati 3500 GTI Vignale Spyder - Foto Jim Appelmelk
Maserati 3500 GTI Vignale Spyder - Foto Jim Appelmelk

Maserati 4200 GT (Facelift)

De Masers van tegenwoordig doen het bijna net zo goed, de Quattroporte wordt erg gewaardeerd en de coupé wordt daardoor een beetje vergeten, het eerste dat mensen vaak zeggen is dat die leuke boemerangs achteraan zijn verdwenen. Jammer ja, maar ik heb wel liever zo’n gladde motorkap.

Maserati 4200 GT - Foto Jim Appelmelk

Een tijdje terug werd de 4200GT gefacelift en werd wat opvallender, een grotere grill, een andere achterbumper die veel stoerder overkomt, en prachtig lichtmetaal. Dat maakt het voor mij helemaal af. Daarnaast is het de zeldzaamste variant, afgezien van de open versie. De Gransport zul je ook iets vaker tegen komen, en dat zal ook niet meer veranderen aangezien dit model alweer een grootschalig in bestelling zijnde opvolger heeft die ik misschien wel nòg mooier vind! Zodra hij te zien is spot ik er eentje voor jullie, en dan zeg ik hoe hij me in real life bevalt.

Maserati 4200 GT - Foto Jim Appelmelk
Maserati 4200 GT - Foto Jim Appelmelk
Maserati 4200 GT - Foto Jim Appelmelk
Maserati 4200 GT - Foto Jim Appelmelk
Maserati 4200 GT - Foto Jim Appelmelk
Maserati 4200 GT - Foto Jim Appelmelk
Maserati 4200 GT - Foto Jim Appelmelk
Maserati 4200 GT - Foto Jim Appelmelk

Porsche 356 A Carrera

Daar is hij dan eindelijk, de enige Duitser uit het rijtje. Ook vers van de spot, uit Düsseldorf. Duitse auto’s doen mij niet zo heel veel, ik vind het veelal stoïcijns vormgegeven auto’s zijn de me maar weinig emotioneren, ik kan ze nauwelijks spannend vinden, of in ieder geval niet echt mooi. Een AMG is natuurlijk vaak leuk en heel goed, maar mooi…? Nee, niet speciaal mooi. Klassiekers vind ik daarentegen heel erg mooi, met op 1 de onovertroffen Gullwing, de mooiste Mercedes-Benz ever naar mijn mening, Maar helaas heb ik daar nog geen beeldmateriaal van geschoten.

Porsche 356 A Carrera - Foto Jim Appelmelk

De elegante Porsche 356 vind ik ook keer op keer leuk, echt heel mooie auto’s hoewel ze erg veel Kever-DNA in hun design hebben, DNA dat ik nu veel te veel terug zie in de producten van het VAG-concern. Maar op de 356 boeit het me nog, wat een prachtige auto. De eerste versien vind ik verreweg de mooiste, met de mooiste rondingen. En omdat het eigenlijk niet zulke heel erg zeldzame auto’s zijn, ben ik heel blij met deze twee Carrera’s, een uitvoering waarvan maar 700 exemplaren zijn gemaakt tussen 1955 en 1961.

Porsche 356 A Carrera - Foto Jim Appelmelk

Voluit heetteen de auto’s Carrera 1500 GS/1600 GS, zonder 356 zelfs. Toen betekende Carrera nog dat het om iets echt bijzonders ging, tegenwoordig zijn het de meest standaard uitvoeringen. De auto had 2 x 2 bovenliggende nokkenassen die aan werden gedreven door een koningsas. Verder is het eigenlijk geen uitvoering die wat betreft prestaties veel toevoegt want gebruikelijkere uitvoeringen hebben zeker niet minder vermogen.

Porsche 356 A Carrera - Foto Jim Appelmelk
Porsche 356 A Carrera - Foto Jim Appelmelk
Porsche 356 A Carrera - Foto Jim Appelmelk
Porsche 356 A Carrera - Foto Jim Appelmelk
Porsche 356 A Carrera - Foto Jim Appelmelk
Porsche 356 A Carrera - Foto Jim Appelmelk
Porsche 356 A Carrera - Foto Jim Appelmelk

Rolls-Royce Silver Cloud III

Rolls-Royce kan natuurlijk niet ontbreken in dit rijtje omdat het één van de meest befaamde merken is en ik het zelf ook zeker één van de mooiste merken vind tot de Phantom kwam, toen werd het eigenlijk een heel ander merk wat betreft stijl. De Silver-Cloud is eigenlijk de meest klassieke RR en daarmee de beste allrounder, maar er zijn talloze interessante uitvoeringen verschenen met rare koetsen van Mulliner, Park-Ward, James-Young, en vast wel een enkele Graber.

Rolls-Royce Silver Cloud III - Foto Jim Appelmelk

Maar de meest standaard RR’s hebben natuurlijk het meeste Rolls-Royce DNA. De Cloud III is trouwens nèt niet mijn favoriet, de II heeft nog de enkele koplampen en is verder hetzelfde, dat vind ik wat mooier. Het zijn klassiekers die niet onvindbaar zijn, van de 2.809 ooit gebouwde exemplaren komt een spotter er nog regelmatig een tegen, of in ieder geval niet eens in de tien jaar.

Rolls-Royce Silver Cloud III - Foto Jim Appelmelk
Rolls-Royce Silver Cloud III - Foto Jim Appelmelk
Rolls-Royce Silver Cloud III - Foto Jim Appelmelk
Rolls-Royce Silver Cloud III - Foto Jim Appelmelk

Rolls-Royce Silver Seraph

Voor mij is dit de laatste èchte Rolls-Royce, en ook dat kan bediscussieerd worden omdat er een BMW motor in ligt, in de New Corniche die hierop is gebaseerd gek genoeg niet. De auto is voor mij nog net iets mooier dan de Arnage omdat het een Rols-Royce is, en omdat het eigenlijk de chique variant is die zich meer onderscheidt van andere auto’s door wat subtielere details als de uitlaten, de velgen, het chroom en de grill. Verder ziet de auto er inderdaad hetzelfde uit als een Arnage, de meeste mensen vonden de Bentley wat aantrekkelijker en zodoende zie je die nu veel meer dan de Rolls.

Rolls-Royce Silver Seraph - Foto Jim Appelmelk

Logisch ook, want de Arnage heeft nog een echt Rolls-Royce blok (afgezien van de Green label achtigen) en is dus nog wat echter. Toch vind ik de Rolls interessanter, het blijft een zeldzamere auto, hoewel het nog meevalt met de verhouding 2:3, je ziet hem gewoon veel minder dan de Arnage Red Label.

Rolls-Royce Silver Seraph - Foto Jim Appelmelk
Rolls-Royce Silver Seraph - Foto Jim Appelmelk

TVR Tuscan MK II

Ten slotte een eigenwijze en brute auto die wel erg extreem is voor de meeste mensen, haast niemand heeft er eentje. Het is de directe tegenpool van bijvoorbeeld Porsche: matig afgewerkt, ouderwetse techniek, weinig luxe, een buitenaards en wel erg origineel uiterlijk, een prachtige sound waar Porsche niet veel verder komt dan een vergelijking met een draaiende koffiemolen waar nog niet eens keiharde bonen in rondspringen, en ten slotte is de TVR wèl bijzonder.

TVR Tuscan MK II - Foto Jim Appelmelk

Je kunt me er voor wakker maken als hij voor de deur staat. Ook het rijgedrag is een directe tegenpool, vrij lastig en listig waar een Porsche meestal vrij makkelijk te rijden is (de Carrera GT is wèl erg listig). Ten slotte is een Porsche het mooiste in een saaie kleur als zilver of zwart, een Tuscan is het mooist in een zo bizar mogelijke kleur zoals Chameleon, een kleur die afhangt van de hoek waaronder je kijkt.

TVR Tuscan MK II - Foto Jim Appelmelk

In de auto ligt een vierliter zescilinder in lijn motor waar met recht TVR op staat, het maximum vermogen is 365 pk bij 6.800 toeren per minuut, paardenkrachten die met een volle brul over worden gebracht op het wegdek via een handmatige vijfbak. Het zijn trouwens de achterwielen die aan worden gedreven. De auto is erg kaal en is gemaakt van kunststof, waardoor het een echte oldskool Spartaanse sportauto is van maar 1.167 kilo, zoals we van TVR kennen. Hij accelereert snel, maar op papier is de auto beter dan in het echt. De topsnelheid is leuk om te weten, maar in werkelijkheid waarschijnlijk veel minder dan de fabrieksopgave, en dan nog durf je in deze auto niet zo ver te gaan. Ongetwijfeld een auto die ik graag zou willen hebben, en het zou best kunnen want een occasion kost niet bijzonder veel.

TVR Tuscan MK II - Foto Jim Appelmelk
TVR Tuscan MK II - Foto Jim Appelmelk
TVR Tuscan MK II - Foto Jim Appelmelk

De alerte lezers en kijkers missen als het goed is nog een bepaald merk dat ik erg interessant vind, naast het feit dat er nog talloze modellen zijn die hiertussen zouden passen. Sommige heb ik nog niet gespot, andere wel. Één daarvan had hier eigenlijk tussen moeten staan, maar aangezien ik daar nogal veel over te vertellen heb zien jullie daar volgende woensdag een heel artikel over!



60 reacties

gaaf!
die maserati is mooi
Die aston martin v8 vantage blijft echt 1 van mijn favoriete aston martins
Op de 4de foto van die “Maserati 3500 GTI Vignale Spyder” is er aan de rechtse kant een stukje van de nieuwe Mercedes C te zien.

Mooie spots btw ;).
Daar ligt namelijk de bekende 6,75 liter V8 die de auto aandrijft met maximaal 426 [email protected]-1 en een kolossaal maximum koppel van 875 Nm kan leveren.

Met compressor nog zon kutvermogen, en iedereen maar zeuren over amerikanen lololol
gaat vast over jaguar?
ik hou niet zo van old timers, k voel er totaal niks bij.
en op de laatste een phantom.

en trouwens prachtige spots!
@ Appeltje

Een Phantom toch wel?
Jensen Interceptor… alleen al voor de naam :-D Wat een geweldige auto’s, the best of many worlds in één auto.
Die Bentley Mulliner en Porsche zijn dik! En de laatste foto helemaal onderaan is echt super genomen! De voorkant van een Tuscan en de kont van een Phantom in one shot! Vet!
Subtiel hoor trouwens, dat bordje op de achtergrond ;-)

… op die tweede foto van de Jensen Interceptor (wou fotootje erbijzetten maar is blijkbaar mislukt.. )
Mooi foto’s word alleen niet echt warm van deze auto’s. Al is die klassieke Masser en Porsche wel errug mooi!!!
Maar volgende week dus een Ferrari of Jaguar spot-post?
De eerste vind ik meteen de mooiste – Aston Martin V8 Vantage. Echt een bruut geval.
Al die oude Rollsen en Bentleys zijn een pot nat wat mij betreft, het spijt me Appel.

Wat er mist… een Ferrari of een Lamborghini?
Wat een prachtige auto’s met de SM in het bijzonder. Een aantal jaar geleden heb ik nog de 70 ste verjaardag van Opron bijgewoond, het was fantastisch!!!
Gaaf kenteken op die grijze Porsche. :-)

@Quattro: een pracht van een Maserati in beeld en het enige waar jij op let is een ordinaire Mercedes CL? Ga je schamen! ;-)
netjes hoor
In de achtertuin van een vriend van me staat nog een SM weg te roesten. De motor ligt er nog in, maar het interieur is er jaren geleden al uitgehaald. Interesse?

Ontopic: Ook mijn favoriet is de Aston Martin, hoewel ik de Virage, waarop deze V8 toch gebaseerd is, wat eleganter vind. Ook de Aston Martin V8 uit de jaren 70/80, en dan met name de Zagato (!), heeft mijn voorkeur boven deze versie.
Leuke Blog! De SM doet mij niet zoveel, en het blijft wat mij betreft inderdaad eeuwig zonde dat Masserati is afgestapt van de banaan-achterlichten. Dat was voor zover ik weet ivm US-wetgeving, maar daar hadden ze toch ook iets mooiers voor kunnen verzinnen dan ie japanse achterlichtunits… Nog een laatste opmerking (off topic) zou er niet eens wat kunnen worden verzonnen voor die lelijke kentekenplaten? Met name de TVR ziet er minder strak uit door die grote lelijke plak plastic.
Erg gave serie weer zeg! Erg leuk om te zien wat de favorieten van de meester himself zijn! Volgens mij zitten we wel aardig op één lijn wat betreft auto’s volgens mij. Bij mijn persoonlijke favorieten zouden dnek ik alleen wat minder bentley’s en RR’s zitten. Leuk dat je dat opmerkt over cabbrio’s! Het valt mij ook altijd op dat ik de dichte variant van modellen vaak mooier vind. Uitzonderingen hierop vind ik de 300 sl, maar daar is ook niet zo dat de open variant mooier is als de gullwing, maar meer dat beiden verschrikkelijk mooi zijn. Er andere uitzondering hierop vind ik de door jou genoemde interceptor mk3, die vind ik open wel mooier als dicht.
Ver der had ik eigenlijk ook wel, gezien je voorkeur voor dichte auto’s, dat je misschien wel een sebring II zou hebbben als favoriet. Dat is een van mijn meest favo maserati’s.
Ik denk dat de auto van volgende week een lamborghini is. Volgens mij ben je ook wel aardig fan van dat merk en die heb ik nog niet voorbij zien komen. Het model zou ik niet zo goed weten. Misschien een espada?
@Pomoek
Je hebt helemaal gelijk met die kentekenplaten! Het lijkt wel of designers vergeten die mee te nemen in het design (wordt hier geen aandacht aan besteed tijdens de studie, michiel?). En juist bij de SM heeft Opron daar goed over nagedacht en bewust een plaats aan de voorkant ingeruimd.
Tja, de enige die mij aanstaat in de hele lijst is de grijze porsche 356…

Nu ja, een voordeel is dat de andere dan eindelijk ook een koper gevonden hebben en van de markt geraken
@ Solstice: Oude auto’s liggen mij niet zo, das iedereen zijn smaak eh ;) !

En ik blijf erbij dat het een nieuwe C klasse is, das ook iedereen zijn zicht eh ;) !
Pritt correct it
productieauto i.p.v. prodctieauto
die autos zijn echt mooi man! vooral die maserati en die tuscan, om de tvr z’n ronde vormen! :P
Nu nog de geluiden erbij ;)

Ik kan nooit een glimlach onderdrukken als ik een Cit SM zie rijden.
Prachtig die SM. Dat achterste plaatwerkdeel, gewoon beeldhouwkunst.
tja, je moet er van houden. ik vind de rolls op de laatste foto wel mooi…
“Autozine weet zelfs nog te melden dat de motorruimte zo groot was dat de motor alleen met een groothoeksobjectief kon worden vastgelegd!”

Hmm, da’s onzin natuurlijk. Zelfs met een ‘Joop-van-Tellingen-toeter’ is die motor vast te leggen. Gaat om de afstand tot het onderwerp he…

Goed, ontopic:
1. De Maserati 3500
2. De Tuscan
3. De Porsche

Prach-ti-ge wagens! …
wat zijn die bentleys toch hondslelijk, haha damn!
@ ik de dinges : wat bazel jij in godsnaam ? die auto is niet van 2007, en kijk ook ff heel goed naar het koppel, en lees het stukje nog maar is goed waar in verteld wordt dat die auto dekoppelrijkste auto van die tijd was. denk je nou echt dat de bugatti met een 16cilinder motor die door ettore bugatti zijn gemaakt een eeuw geleden ook 1000pk had ? paasei.

die porsche 356 staat der ook 1 van dat ik weet in rotterdam, een zilveren, in redelijk goede conditie, wordt ook gewoon mee gereden ( in hoeveelheid weet ik niet ).
Jaaah! Ik houd van SM! Eeuh, dé SM dan. ;) Ik kan me redelijk vinden in je smaak, alleen die vierkante Bentleys vind ik dus totaal niets. Verder (vanzelfsprekend) mooie foto’s.

@ Quattro en Solstice; Het is echt een nieuwe C (dus totaal niet boeiend), de achterlichten van de CL zijn heel anders:
http://eur.i1.yimg.com/eur.yimg.com/util/anysize/450,http:%2F%2Feur.news1.yimg.com%2Feur.yimg.com%2Fxp%2Fautowereld%2F20070108%2F13%2F1135907124-exclusieve-gt-mercedes-cl.jpg
Dank voor je wederom geweldige bijdrage. Je hebt smaak, da’s zeker. Ik verwacht dat je ons volgende week gaat verrassen met wat fraaie Jaguars. Ik hoop echter dat het Maserati’s zijn, da’s meer mijn ding. En wat klassieke Lancia’s mogen natuurlijk ook niet ontbreken. Ik kijk uit naar volgende week!

PS. Mocht je een sms-tiplijn nodig hebben in A’dam Oud-Zuid, dan neem ik deze rol graag op me.
Aston Martin Rapide
Zonder twijfel: de V8 Vantage….gewoonweg bruuuuut!
Gek op Wielen
Ik kijk al uit naar alle Lamborghini’s van volgende week, Jim! :)

Mooie serie met spots weer. De Aston Martin 3500 GTI is erg mooi, maar de Bentley S1 Continental Park-Ward Coupé…. Tjaa… Dat is nou echt een auto waar mijn hart sneller van gaat kloppen.
Aston Martin Rapide
@ Gek op wielen

Je bedoelt Aston Martin V8 Vantage of Maserati 3500 GTI?
Geweldige auto, die SM, jammer genoeg nog nooit in real life gespot…
Gek op Wielen
@Masarati Rapide…

Tjaa… Wat moet ik er van zeggen? :) Ik zal je moeten teleurstellen dat ik de Masarati 3500 GTI bedoelde.
@Citrofiel/Quattro: het is inderdaad een C, ik zie het nu ook. Ze lijken ook zo op elkaar, die moderne auto’s ;-) Vroeger daarentegen…. ;-)
Top Jim, mooie foto’s weer. Zeker die Continental T, dat is echt mijn favoriet! Maar zou de volgende ook een Citroën-loze woensdag kunnen worden ingevoerd? 1 SM is nog wel te overleveren, maar zo’n hoeveelheid foto’s… Give please some more Bentley en Aston pictures!!
@ Solstice; Vroeger, ja. Toen leken ze nog veel meer op elkaar! :D ;) :
http://www.carmemories.com/images/dbimages/2779.jpg
http://users.skynet.be/fa289264/images/citroenoud.jpg
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/0c/1928_Model_A_Ford.jpg/723px-1928_Model_A_Ford.jpg
Enzovoorts, etcetera, enz, etc.
Ik zou bij god niet weten hoe ze uit elkaar te houden… Snap je? Of had je het over auto’s van ná WOII? :P
Precies diezelfde JENSEN is al een keer op tv geweest met RTL autowerelds wereldauto
Mooie spots, vooral de oudjes, echter de maserati voor zo’n 70 mille, voor een mooie ben je helaas al gauw min het dubbele kwijt….

verder Fantastisch
@ Rick ja klopt, ik had het goehoord, die man rijdt hier zo nu en dan met zijn Interceptor rond, en ik hoorde dat hij op TV was. Ook eventjes in het progrmma “Willemspark”, over verwende jeugd in oud-zuid (geen documentaire b.t.w.).

@ J de vries volgens mij moet zo’n maser voor 70 mille wel kunnen, dat kwam ik op veiling uitslagen op Internet in ieder geval tegen.

Bedankt voor jullie reacties! Volgende week wordt geen Citroën SM trouwens, voor degene die daar een overdosis van hadden gekregen. Het wordt een heel sensationele auto, sommigen zaten al in de buurt!
Ik kan je groot gelijk geven in je keuze van favorietjes maar ik vind dat de eerste mercedes-benz SL, Jaguar “E” cabrio, porche 935, bristol 410, renault alpine en de mclaren f1 zeker ontbreken.
@Citrofiel: dat zijn toch drie dezelfde oude gebakjes? Of toch niet…? ;-)

Het valt inderdaad allemaal nog wel mee. Ik kan zelfs moderne auto’s nog redelijk goed uit elkaar houden. Ben alleen van mening dat vanaf eind jaren ’50 tot aan zo’n beetje halverwege jaren ’70 de mooiste auto’s gebouwd zijn. Let wel, de mooiste, niet de beste auto’s. Het is zelfs zo erg dat als ik weer ’s loop te dagdromen over onbeperkte budgetten te spenderen aan een auto, ik toch altijd weer uitkom op klassiekers en nauwelijks moderne auto’s. Ik denk dat dat bij de meesten hier precies andersom ligt?
De enige auto uit dit rijtje die me een beetje kan bekoren is de Aston Martin V8 Vantage.
Onder het kopje off-topic geneuzel in de kantlijn: ;-)

Het viel me ineens op: die Maserati is een 3500 GTi, de eerste Italiaanse auto met injectie. Eigenlijk is het daarom dus onterecht dat Volkswagen zegt de uitvinder van de term ‘GTI’ te zijn, aangezien Maserati ze in 1961 een jaartje of 13 voor was. VW is natuurlijk wel degene die de term voor het eerst verbond met een hot hatch, waarmee een merknaam een soortnaam werd.
o appeltje je hebt exact dezelfde smaak als ik allemaal auto’s waaar je lekker lang naar kunt kijken en die je steeds mooier gaat vinden voooral de bruutheid van de bentley turbo RT vind ik prachtig maar jammer dat je geen foto hebt van een mulinner uitvoering want daarbij past het uiterlijk beter bij het innerlijk. Volgens mij zijn er overigens ook turbo RT’s te vinden met 420 pk uit 1998 de allerlaatste!

de enige auto die ik niet echt snap is de jensen interceptor heeft net zulk verneukte lampunits als een e-type type 3
In willekeurige volgorde vind ik de Bentley Turbo RT LWB, Citroën SM en Porsche 356 toch het leukste. Dat neemt niet weg dat ik die laatste niet in mijn garage zou hoeven om eerlijk te zijn (veel liever zo’n 4200GT) maar het heeft wel wat. Vooral die rode is echt een plaatje, mede dankzij de goede foto’s!
appeltje, hulde!

Top foto’s van top auto’s. Je hebt absoluut smaak!

Spectaculaire auto van volgende keer: Miura? Countach?
Ik laat me verrassen…
Het zijn klassiekers die niet onvindbaar zijn, van de 2.809 ooit gebouwde exemplaren komt een spotter er nog regelmatig een tegen, of in ieder geval niet eens in de tien jaar.
Ik heb er 1,geen gein. topstaat. zie http://www.munsterhuissportscars.nl/html/index1.html

van mij mag je x komen spotten.
@ Solstice; Nou, ik moet zeggen dat ik ook behoorlijk klassieker-minded ben, voor oa dezelfde periode als jij. Maar ik kan ook de grote jaren ’30 en ’40 mobielen ook heel erg waarderen. (niet de gewonen dus)
hmm, lichte voorkeur voor het jaren 90 Engelse werk?

Doe eens meer Italo’s!
De Porsche 356 blijft toch één van de mooiste auto’s, de cit SM is een mooie auto maar niet echt bijzonder te noemen. Weet niet hoeveel er in Nederland rond rijden maar kom er elke week wel één tegen. Maakt het toch minder leuk. Volgende week zal de jaguar e type wel aan bod komen. Echt een klassieker die niet in het rijtje mag ontbreken.
Off Topic
1. Iemand had het over Mercedes en dan de AMG’s dat ze wel aardig waren, vorige week op werk weer een s65 gereden en dat is ook een mooi gevoel, over het geluid zullen we het maar niet hebben.
2. Is het mogelijk om geluidsfragmenten te posten??? misschien ook eens leuk voor de echte kenners. weer eens een nieuw soort wedstrijd ipv dat eeuwige snipper foto gedoe.
3. Laatste dan hou ik op vorige week was er een renault alpine dag, in en om loosdrecht heeft iemand daar nog foto’s gemaakt???
Ahhhhhh…de tuscan…*zucht*
De auto met verreweg de mooiste motorkap ooit !….zo mooi…
emblemen king
mensen. please doe het voor mij. als jullie een auto spotten… dan wil ik graag altijd de emblemen er ook bij hebben! maar niet iedereen heeft dat. please doet dat!! :P love yall
Ik vind die maserati’s en die TVR erg mooi. Ik vind de rest nogal oudbollig!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).