Fiat Twin Stage Turbo 1.9 JTD 16v

Auteur: , 49 Reacties

Een sterkere JTD van Alfa/ Fiat zat altijd een tijdje in het vat en nu is er dan eindelijk de definitieve aankondiging dat er een sterkere variant van de 1.9 JTD 16v komt. Dankzij de Twin Stage Turbo (TST) technologie wordt de 100 pk per liter grens gehaald. De topversie van de JTD TST levert 190 pk, maar er komt ook een versie met 180 pk.

Beide versies leveren een koppel van 400 nm en zoals in de grafiek is te zien, heeft Fiat Powertrain dat koppel nog geknepen. Vanaf juli 2007 zal de 180 pk versie geproduceerd gaan worden, terwijl de 190 pk sterke versie pas vanaf juni 2008 in productie komt. Fiat heeft nog niet aangekondigd in welke modellen de sterkere diesel beschiklbaar komt, maar logische kandidaten lijken de Bravo en Croma. Zustermerk Alfa Romeo zal de 1.9 JTD TST ongetwijfeld in de Alfa GT, 147 en 159 gaan monteren.

Fiat Twin Stage Turbo

Fiat Twin Stage Turbo

Persbericht:

The 1.9 JTD TWIN STAGE TURBO is the latest development within the FPT Diesel Family with a specific power close to 100 HP/l. This engine has been developed with the target to add to FPT Diesel portfolio an engine with high power & torque density, excellent low-end-torque and already capable to meet the future Euro 5 emission standards.

Based on the current 1.9 JTD 16v engine, the engine will be available in two versions:

180 HP @ 4000 rpm
190 HP @ 4000 rpm

both with 400 Nm torque @ 2000 rpm.

The engine will be sold to both captive and non-captive customers, with the higher power output reserved to FGA applications.

The low-end-torque has been improved by 50%, with 300 Nm available already from 1250 rpm. These outstanding performances have been achieved basically through the introduction of an advanced charging technology, such as the Two Stage Turbocharger, together with proper design changes, to increase the thermo-structural resistance with increased peak cylinder pressure (up to 180 bar) and exhaust gas temperature (up to 800 deg. C). The Two Stage Turbo (TST) technology allows to remove the usual constraints that the engineers have to face when the size of the turbocharger must be selected, that usually means to accept a compromise between power and low-end-torque.
With TST we have a small turbocharger operating at low rpm for optimal low-end-torque and response from low vehicle speed. This small turbo is passed when the required power output increases and a second turbocharger with higher size comes into operation. Besides the improvement of overall performances, the TST technology allows increasing the EGR rate without penalties on fuel consumption and therefore gives a relevant contribution towards NOx emission reduction.

The engine has been designed to comply with Euro 5 emission standards. This target has been achieved thanks to: reduction of the CR from 17.5 to 16.5 and adoption of low-voltage metallic glow plugs improved EGR cooler (with by-pass) and EGR valve adoption on Lambda sensor with DPF new design of inlet ducts.

As far as start of production, the 180 HP version is forecast in July this year; the 190 HP version is forecast in June 2008.

THE PLANT

The new engine is produced, as the other “Family B” engines, in the FPT plant of Pratola Serra, in the Avellino province. Created from “green field”, the plant started its production activities in 1993 and has a yearly production capacity of 600.000 engines. At Pratola Serra both gasoline (1.6 16v, 1.8 16v, 2.0 16v, 2.0 20v, 2.4 20v) and diesel engines (1.9 8v JTD, 1.9 16v JTD, 2.4 20v JTD) are produced. The plant has been awarded important international recognitions, such as ISO 9002, ISO 14001, ISO TS 16949, but above all the Excellence in Consistent 1st Category, which represents a coveted recognition as far TPM Commitment as Preventive Maintenance and stands for the high level of excellence of the plant and its products. In Pratola Serra are currently working some 1700 employees, with a quite low average age of 33 years.



49 reacties

Ze worden steeds beter en sneller, die diesels..
Nu de wegenbelasting nog gelijk trekken met die van benzine en ik ben overstag, want sinds er roetfilters opzitten ligt dat waarschijnlijk op hetzelfde, zo niet beter, niveau dan dat van de benzineauto’s.

Het lijkt me trouwens wel verstandig dat ze deze Fiat’s met 4wd gaan leveren, kun je het ook nog een beetje bruikbaar maken die pk’s..
Zoals al lang bekend is, Fiat gaat de goede kant op!
Met niveau bedoelde ik dus mate van vervuiling van het milieu.
Fiat is echt met een inhaalslag bezig wat betreft Diesels. 10 jaar geleden moesten ze er nog niks van hebben en nu lopen ze voorop in de techniek.
Italian Car Driver
Eerst commonrail en nu deze generatie. Forza Fiat!
Iedereen zit wel altijd te zeiken op Fiat, maar ondertussen…
Stefan Schuilenburg
Daarna langs Squadra brengen, en je hebt een serieuze bom op wielen. (En dan spreken we nog niet over een evt. 2.4 JTD)
koppel geknepen? volgens mij is het koppel gewoon vlak tussen 1750 en 2750 rpm… waarom zou het aan de grafiek te zien zijn dat het geknepen is?
@remon

diesels zullen volgens mij nooit milieuvriendelijker worden dan benzinemotoren,vanwege het roet da ze uitstoten en met de roetfilters kunnen ze de grote roetdeeltjes wel tegen houden maar de kleinste vliegen er gewoon door en die zijn het meest kankerverwekkend.
Ik neem een oude diesel en zet er een kleine en een grote turbo op en de prestaties verbeteren…. wow…

Dan de Toyota diesel, die pakt het tenminste revolutionair aan!
Niet te lang naar de foto kijken mensen……het gevaar bestaat namelijk dat ie dan uit elkaar valt. ;) :P

De specs zien er in ieder geavl goed uit…
@Rick

heeft hopelijk niets met voorordeel uit te maken he?
Fiat (en alfa) hebben de laatste paar jaren altijd al snelle diesels gehad, dit verbaasd me dus eigelijk niets!.

Marten:
die Toyota diesel blijkt een behoorlijk krappe “powerband” te hebben, precies hetgene wat je met een compountturbo zoals deze oplos!.
BMW was natuurlijk het eerste merk met dit systeem op een diesel die veel vermogen leverde maar ik zeg altijd maar zo, beter goed gejat dan zelf slecht bedacht….

ps:
systeem wat Toyota gebruikt met een enkele turbo zal wel absoluut goedkoper bouwem, en dat is wel iets waar de fabrikanten veel waarde aan hechten.
so what? BMW brengt toch een 123d uit? deze zal 204pk hebben uit een 2 liter diesel. En dit ook met twee turbo’s. Wat is hier dan zo spectaculair aan?
Bij BMW heb je dan toch nog dat tikkeltje meer imago dan bij Fiat me dunkt.
PS
BMW was natuurlijk het eerste merk met dit systeem op een diesel die veel vermogen leverde maar ik zeg altijd maar zo, beter goed gejat dan zelf slecht bedacht….

Het is hoe je het bekijk… FIAT WAS ER AL IN 2004 OF EERDER AL MEE BEZIG.
MAAR DAT WAS BIJ BMW NIKS VAN BEKEND.ALLEEN BMW WAS ZO SLIM OM HET EERST TE MELDEN.

http://www.italiaspeed.com/2004/cars/alfa_romeo/11/157/2511.html

DUS KAN JE EEN BMW AL BESTELLEN MET EEN TWIN-TURBO VANAF 8-2007…
Een grote fabrikant met de mogelijkheid topaggregaten in allerlei auto’s te proppen tegen een fractie van de aanschafprijs van zo’n 1- serie met BMW badge er op.

Een hoop Nederlanders kunnen geen BMW betalen.
De diesels van Fiat liggen al vrij lang voor op de concurrentie, zeker in die prijsklasse. Het is niet voor niets dat Opel ze tegenwoordig ook gebruikt.
Van Toyota is ’t wel een 2.2 ipv een 1.9.
Trouwens, Fiat was ook een pionier in diesel voor ze de common rail uitvonden hoor. In de Croma was er de 1.9 TD met directe dieselinjectie eind jaren ’80.
Jaja, ze zijn op zeer goeie weg.
@ 666

“Bij BMW heb je dan toch nog dat tikkeltje meer imago dan bij Fiat me dunkt”

Imago en bmw-1 gaan niet samen…in positieve zin dan.
De 1 van bmw wordt ook wel hangbuikzwijn genoemd en vindt ’t de lelijkste auto ooit…ja zelfs de multipla is mooier.

De diesels van fiat zijn erg fijne motoren en kwa techniek lopen ze voor op de andere fabrikanten.
Het common-rail systeem is ook uitgevonden door fiat en bosch ;)
In 2008 wordt deze opgevolgd door een 2.0 Bi Turbo met 230 PK (115 PK/L).
Hmm, ik vond de 2.4 5 cilinder (klinkt lekker!) met 210pk/400nm al behoorlijk sterk…en nu dit! Maarja, zo’n 5 cilinder ronkt wel lekkerder natuurlijk.

Knap hoor!
@Julian

Vooroordelen? Who me?!
@666: “Bij BMW heb je dan toch nog dat tikkeltje meer imago dan bij Fiat me dunkt”

Dat is iedere kamper, drugsdealer of loverboy vast en zeker helemaal met je eens. ;-)
180 en 190 pk. Hoe belachelijk is dat nu.
@Pipil: “180 en 190 pk. Hoe belachelijk is dat nu.”
Dat de ene versie 180 pk heeft en de andere 190 pk lijkt vreemd. Maar ik vermoed dat dit verschil in (piek)vermogen niet het enige verschil zal zijn tussen de varianten. Realiseer je dat de motor in een brede range van wagens komen te liggen, met verschillende doelgroepen en (rij)eigenschappen. Bij wijze van spreken van Fiat Ducato tot Alfa GT. Ik ga er daarom vanuit dat de twee versies gewoon een totaal ander karakter krijgen (waarschijnlijk grotendeels door verschillend motor management settings) en dat het verschil in piek-pk’s daarvan slechts een (relatief onbelangrijk) onderdeel/gevolg is.
Als ik mag kieze tussen een BMW 1 of een fiat, dan weet ik het wel hoor
@ Pipil: 180 en 190 is zeker niet belachelijk.
1) kan te maken hebben met de taksen in bepaalde landen
2) de oude (en beste) 3.2 V had in GTA 250 pk en in de GT heeft ie er 240, en als ik ’t goed voor heb in de 166 260. Is dat zo belachelijk dan…
@ mark : een fiat bravo of grande punto JTD Abarth met 180/190pk dus!
@crosske: ik denk dat Mark een auto wil, geen mooi designspel dat met haken en ogen aan elkaar hangt. Een Beemer dus.
Ik vond de prestatie van Bmw met de 204 pk uit een 2 liter wel goed en dat lijkt me dan ook een fijne motor, alleen de ontwikkeling van het koppel door de toeren heen voldeed niet helemaal mijn verwachting voor een twinturbo. Deze Fiat/Alfa diesel scoort nog beter qua koppel dan die nieuwe twinturbo van BMW. Het vermogen is dan wel een fractie lager (deze komt 3pk “tekort”). De koppelkromme ziet er verder ook iets beter uit. Die van de BMW piekt en begint dan snel terug te lopen. Daardoor ligt het koppel bij deze Fiat motor bij alle toeren tot 4500 hoger. Goede prestatie als je bedenkt dat de cilinderinhoud kleiner is en het kleine kritiekpuntje dat ik had bij de bmw motor is hier niet van toepassing…. Blijft wel de vraag waarom die BMW motor zo’n vreemd koppelverloop heeft, deze laat zien dat een vlak koppelverloop met een twinturbo(diesel) wel te realiseren is….. Maar goed….. nu nog een goede geluidisolatie en een paar goede anti-roet systemen en een leasebudget waarin deze motor mogelijk is….. ;)
@666: “ik denk dat Mark een auto wil, geen mooi designspel dat met haken en ogen aan elkaar hangt. Een Beemer dus.”

Zo zeg, jij hebt er goed over nagedacht !!! Jij hebt echt wel vreselijk veel verstand van auto’s !!! Indrukwekkend hoe jij je mening kunt onderbouwen !!! Dat zie je maar weinig.

Vaak baseren mensen hun oordeel over Italiaanse auto’s alleen maar op allerlei vooroordelen uit het verleden. Maar jou zullen we op dat soort onnozele borrelpraat vast nooit betrappen.
Hmm, dat is knap. Vind ik wel chill worden, 2 turbo’tjes in je moter. Die bezorgen je de koppel.. Stel je voor dat ze er 2 van de echte grote er in deden..
@ de mensen

Ik heb bewust niet gezegd voor welke auto ik zou kiezen.

Zeg je fiat, dan krijg je de beemerliefhebbers op je dak, kies je voor de beemer dan krijg je de alfa/fiat liefhebbers op je dak.

Ieder zijn keus en mensen moeten dit leren aanvaarden. Het leven zou heel saai geweest zijn als iedereen dezelfde smaak had. Zie je iedereen al op blondjes vallen??? Niet dat ik perse op blond val hoor ; )
en hopelijk duwen ze hem in de fiat panda ;)
Uhh voor alle mensen hier Fiat is de uitvinder van het Unijet Comenrail principe en verkochten dat halverwegen jaren 90 aan Bosch.

Fiat riep in de jaren 80 al dat TDI het niet ging worden omdat je dat maar tot een bepaalde grens kunt evolueren. En wat zie je nu vooral bij Audi dat veel grote motoren Comenrail diesels zijn.

Uhh en trouwens voor de mensen die riepen dat de Italianen nooit goede diesels hadden geef ik advies om is met een oude Alfa 155 2.5 TD VM motor te gaan rijden en je dan verplaatsen in die tijd, dat was toen al een kanon.

Fiat heeft gewoon hele goede ingeneurs die echt heel veel dingen weten ik las een verhaal in Autovisie over de nieuwe Fiat Bravo en de TJet motoren waarom die alleen maar een turbo heeft en geen compressor zoals VW dat doet bij de 1.4 TSI motor. Antwoord van Fiat was heel erg simpel omdat je voor het vermogen de compressor niet nodig hebt en daarbij die compressor is heel erg zwaar, toen werd de vraag gesteld waarom VW het dan doet het antwoord was erg kort om marketing redenen om te laten zien wat ze kunnen technisch is het niet nodig!!!!

Met vriendelijke groet

Niels
@niels,

Ben het niet met je eens. Het werpt wel degelijk zijn vruchten af als je een turbo combineert met een compressor. Het turbogat wordt opgevangen door de compressor en is hierdoor beter. Een turbo met variabele geometrie is een alternatief, maar ook deze is beperkt over een bepaalde bandbreedte van het toerental. Een compressor heeft het voordeel dat de inlaatdruk veel beter kan geregeld worden (door smoren bijvoorbeeld) naar de behoefte van de motor. Zo werk je steeds aan maximaal rendement door net onder de detonatiegrens (met een bapaalde marge) te werken. Daar bij een turbo de inlaatdruk functie is van toerental kan je de inlaatdruk niet laten varieren naar de behoefte van de motor. Ik ben zelf ingenieur en kom zelf in contact met gasturbines en straalmotoren. De schoepgeometrie bepaald de aanvalshoek en zo ook de impuls die een maat is voor de inlaatdruk. Bij een turbo met variabele geometrie is de aanvalshoek regelbaar naar toerental toe om een zo maximaal groot impuls uit te oefenen op de schoepen. Dit regelen van de aanvalshoek is begrensd en daarom is een compressor een betere oplossing. Mercedes bijvoorbeeld gebruikt ze en dit is zeker niet vanwege motieven omtrent marketing. Het vermogenverlies dat opgeslorpt wordt door de aandrijving van de compressor weegt niet op tegen de vermogentoename verwezenlijkt door de hogere inlaatdruk die perfect aansluit op de behoefte van de motor.

Een twincharger (parallel) heeft hetzelfde nadeel als de “met variabele geometrie” namelijk dat het turbogat zich nog voordoet over bepaalde toerentallen.

Het heeft zeker niets met marketing te maken. Anders zou VW zeker niet de prijs gewonnen hebben van “Best new engine of the year” met hun TSI.
@Eric, neen, idd. Ik heb namelijk nog in het bezit geweest van een Lancia Delta 1,9td HPE, alsook van een Alfa 156jtd. Beide motoren waren idd. zeer goed, maar qua afwerking van de binnenruimte( loszittende panelen,etc…) en qua service in de garages, kunnen ze toch nog heel wat leren van de Duitsers.
@ 666

Beetje discutabele naam die je gebruikt hier – dit doet gelukkig weinig af aan je verhaal. Italiaanse auto’s, face it – de kwaliteit is gewoon minder dan een Duitse auto. Ook staan de dealers ronduit slecht aangeschreven. Natuurlijk valt er soms wel iets voor het design te zeggen, maar over het algemeen betreft het een risicovollere investering dan een Duitse auto. En nee, ik ben niet Duitse-Auto-Gek. Heb alles gereden.
@666:
Mmmm… het gaat hier over een artikel over een toekomstige motor, en jij baseert je oordeel op de afwerking van de binnenruimte van 2 modellen die inmiddels niet meer gebouwd worden. Toch wel een klein beetje wat ik bedoel…
Maar ik denk dat we elkaar begrijpen, hoor. Voor wat betreft de service in de garages geef ik je zelfs groot gelijk. Al zijn de Duitsers op dat punt nou ook weer niet de per definite de top. Vergelijk bijvoorbeeld maar eens een paar willekeurige VW garages met garages van bepaalde Aziatische merken. Zal je zien dat Duitsers ook nooit te oud zijn om nog wat bij te leren. ;-)
@ H.J. Vaesen: “over het algemeen betreft het een risicovollere investering dan een Duitse auto”
Over het algemeen is het ook risicovoller om wat te beginnen met een lekker wijf met een eigen willetje, dan met een volgzame zeekoe look-a-like die geen andere ambitie heeft in het leven dan zorgen dat de aardappels op tijd op tafel staan.
Het is maar net wat je voor hebt in het leven. Genieten van zoveel mogelijk leuke en mooie dingen, of je dagen vullen met zoveel mogelijk risico mijden. Ik denk dat in dat verschil van grondhouding/manier van in het leven staan, vaak de kern zit van discussies Duitse vs. Italiaans. Waarbij “risico mijden” niet alleen staat voor “welke problemen kan ik krijgen?”, maar ook voor “wat zullen de buren/mijn vrienden/mijn collega’s, etc. er van zeggen?”

Maarruh… misschien ten overvloed: Iedereen moet gewoon lekker doen waar ‘oe zich zelf het best bij voelt, hoor. Al is dat een Duitse auto kopen. ;-)
Alleen komt dit idee niet van Fiat of Alfa Romeo maar van Opel! In 2003 (!) hadden ze daar een Vectra GTS OPC 1.9 CDTI. Die had 2 turbo’s met 212 PK en 400 Nm. Maar goed, beter laat dan nooit ;)
Eindelijke Fatsoenlijke diesel.
Na de Twinturbo BMW Diesels (535 335 120) werd er tijd dat iemand wakker geschud werd.
Bericht voor Mark,

Het verhaal was eigenlijk niet helemaal compleet ben het eens met jouw verhaal, maar het ging om het halen van die 175 PK die de 1.4 TSI motor heeft daarbij werd gemeld dat je daarvoor niet die compressor nodig had.

Dan zou alleen de Turbo voldoende zijn, ik ben het met je eens dat je ten alle tijden een Turbo gat hebt en dat je dat zo kan oplossen alleen heeft het volgens de Fiat ingeneur een aantal nadelen: Namelijk veel duurdere ontwikkelings kosten en een veel zwaarder geheel onder de motorkap waarbij je de wegliging weer moet verbeteren, waardoor de ontwikkeling weer duurder word.

Volgens de Fiat jongens was het onnodig om er ook een compressor toe te passen en heeft Volkswagen dit gedaan om te laten zien wat ze technisch allemaal kunnen ik moet zeggen vind het wel een heel mooi stukje techniek.

Alleen Volkswagen heeft nu zelf toe gegeven dat de nieuwe TSI motoren geen compressor meer gaan krijgen, vanwege kosten.

Ik vind trouwens het BMW verhaal op een Diesel zoals de 535D ook iets voor op een benzine motor, dus een kleine turbo voor onderin de lage toeren en de grote voor de hogere toeren tallen, misschien weet jij wel iets of misschien is dit er al dat je het desnoods electronisch kan regelen of meganisch.

Ik geloof dat Nissan in de nieuwe Skyline GTR daarmee komt ?

GRoeten

Niels
@Rudy

Ik doelde op de piezo inspuiting
@ V6-4Motion

Die motor die jij bedoelt v/d Vectra GTS OPC 1.9 CDTI komt uit de fiat fabriek.
In die tijd werden fiat diesels in de opels geplaatst omdat beide fabrikanten onder GM vielen…weet niet of dit nog steeds ’t geval is aangezien fiat niet meer onder GM valt.
Mijn vermoeden is dat ’t nog wel zo is.
Idee is dus niet van opel maar volledig van fiat zelf :)
@ Speedlimit,

Afla/Fiat is nooit onderdeel geweest van GM. GM had wel een aandelen transactie in gedachten, maar die is nooit door gegaan. De Alfa/Fiat diesels in Opels/Saabs is een gevolg van een motoren ruil, Alfa/Fiat gebruikt benzine motoren van GM.

Dus het is een idee van Opel toegepast op een motor van die oorspronkelijk van Fiat komt. Het maakt dus veder niet uit van wie de motor ontworpen heeft, het gaat dus om de toepassing van 2 turbo’s in serie op een diesel motor. Dat is idee is wel degelijk van Opel.
Maybe Panda 190HP JTD? :P
Wanneer zei ik alweer dat die 123d mijn favoriet was?? De portemonnee en mijn voorliefde voor lichte wagens zouden een Grande Punto JTTD wel zien zitten… wel heel goed en lang sleutelen aan die ophanging want op de wegligging van een Ibiza Cupra TDI zit ik NIET te wachten! (Tip: pas die van de corsa OPC beetje aan, en giet het blok in aluminium (als dat niet al het geval is)). En nu dat ik toch een wishlist aan het maken ben (are you listening FIAT??), laat ons aub kiezen of we een bodykit willen of niet (niet!). Aub, dank u.
Ik vraag me af hoe het zit met de betrouwbaarheid van die motor.
De 1.9 is begonne met 85pk meen ik en dan 180-190pk deruit halen, dat kan niet goed zijn ook al doen ze zoveel aanpassingen, ik volg zelf autoelektronica en kheb al van veel mensen gehoord dat die opgefokte diesels voor veel stukken zorgen.Want de 2.4jtd van fiat heeft maar 200pk, dan zou ik liever die motor derin hebben dan zo een opgevoerde 1.9jtd
Leuk vooruitzicht, die 190 pk uit een 1910 cc diesel. Laat ik dan onmiddellijk optunen naar een 230 pK. Met verbluffend lage verbruikscijfers, en met een power om de straatstenen uit de grond te dabben.
Moest hetzelfde nu eens ondernomen worden met de 1.3 JTd. Dat zou betekenen zowat 150 pk, en dit bij een verbruik van zo’n 3 l per 100 km (80 mpg voor de ollanders).
Het duurt toch allemaal zo lang ?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).