Fiat wilde Jaguar en Land Rover kopen? [Alchemy Update]

Auteur: , 35 Reacties

Volgens insiders heeft Fiat onlangs geprobeerd om de merken Jaguar en Land Rover te kopen van Ford. Dit schrijft Automotive News vandaag en zou bevestigen dat beide merken in de etalage staan. Het feit dat Fiat interesse zou hebben geeft tevens aan dat het goed gaat met het Italiaanse merk en dat er duidelijk ambitie is om snel verder te groeien.

Het besluit van Fiat om de besprekingen met Ford te staken zouden teweeggebracht zijn door zorgen over het eventuele ongunstige effect op de kredietwaardigheid van de Italianen.

Ford blijft dus op zoek naar kopers en heeft volgens geruchten de hulp ingeroepen van Goldman Sachs en Morgan Stanley. Het gaat daarbij om Jaguar, Land Rover, maar uiteraard ook Volvo.

UPDATE 1: Beleggingsfonds Alchemy Partners schijnt 3 miljard pond (4,4 miljard euro) geboden te hebben voor Jaguar en Land Rover. Managing partner Jon Moulton liet weten: “I am very interested in a bid for Land Rover and Jaguar in particular.” Andere geïnteresseerde partijen zijn het Franse Renault en de Britse ondernemers Dave Richards (Aston-Martin) en David James (bron: Reuters)

UPDATE 2: Alchemy Partners laat weten dat ze geen bod willen doen op Jaguar en Land Rover, de merken zijn alleen interessant op “emotioneel vlak”. Een woordvoerder liet weten dat het bedrijf niet met een aankoop bezig is (bron: Reuters).

UPDATE 3: Renault heeft in ieder geval geen interesse (bron: Reuters).

UPDATE 4: Ja, Ford is aan het rondkijken “wat het beste is” voor de betreffende merken… Zo schrijft Automotive News.



35 reacties

Wie wordt er Vakantieauto van het jaar in de FUN categorie, bekijk het HIER!
Ik geloof wel dat de Italianen zo gek zijn om Jaguar en Land Rover te kopen. Die Italianen zijn nu eenmaal een ambitie gedreven volkje. Of het verstandig zou zijn is een tweede. Fiat moet blij zijn dat ze nu goed verkopen maar natuurlijk ook weer niet te hard van stapel lopen. De volgende generatie auto´s moet ook weer goed verkocht worden en vraag maar aan Peugeot hoe moeilijk dat is.

Volvo en BMW blijft interesant vooral vanuit het oogpunt van synergie. Daarnaast denk ik dat BMW net dat beetje kan toevoegen aan Volvo waardoor het nog beter gaat met Volvo.
Wat wil Fiat met die merken? Als hun Lancia nou zo goed ging kon ik de move Jaguar begrijpen, maar 2 merken die moeite hebben hun volume modellen te verkopen…
Grappig bericht.

Een tijd geleden riep een autogoeroe eens dat ‘r in de wereld 5 of 6 grote autoproducenten zullen overblijven, naast een rijtje nichemerken. In mijn beleving is Fiat daar niet één van. Maar Ford blijkbaar ook niet (meer).

Wie maken wel kans? Toyota en GM, natuurlijk, maar ook Porsche-VAG, PSA Peugeot-Citroën als ze nog een derde partij erbij halen (Fiat?), evenals Renault-Nissan en vast nog één of twee Chinese en/of Koreanase conglomeraten.
UPDATE: Beleggingsfonds Alchemy Partners schijnt 3 miljard pond (4,4 miljard euro) geboden te hebben voor Jaguar en Land Rover!
Toch vind ik het wel sneu, die neergang van Ford. Wat ooit eens het grootse bedrijf ter wereld was en sterk heeft bijgedragen aan het feit dat de auto nu een massaproduct is, heeft nu moeite het hoofd boven water te houden. Ook wat ze in recente jaren hebben gepresteerd verdiend, vind ik, respect: Aston Martin weer op de kaart en voor het eerst in 1700 jaar weer winstgevend gemaakt; enorm veel geld, tijd en moeite om het verschrikkelijk mooie merk Jaguar van de ondergang te redden (wie weet bestond dit merk al lang niet meer zonder de toewijding van Ford.); Volvo is nog steeds/weer? een mooi merk met sterke eigen identiteit en ook land rover heeft nu een aantal mooie en goede modellen in de portfolio zitten. Ten slotte zijn ook de (Europese) modellen van Ford zelf zker de moeitewaard…

Eeen merk dat (oa) de T en de Mustang heeft voortgebracht verdient het te blijven bestaan…
Fiat is, en zeker financieel, een sterk merk. Alleen al hun aandeel in de Italiaanse economie valt niet te onderschatten. Moest Fiat dreigen failliet te gaan dan zal de Italiaanse regering (en ook Europa) zeker ingrijpen.

Je mag niet vergeten dat Johnson Control (bv. zetels voor BMW etc…), Magnetti Marelli enz…. onder de FIAT Group vallen. Ferarri en hun F1 team en nog zoveel andere onderdelen die de FIAT Group tot een financieel sterke groep maken.
@joep: Als je weet dat Ford meerdere malen in de geschiedenis flink geld heeft verloren (Edsel anyone?) en dat Ford zelf ook een flink aantal keer over de kop ging voor hij de Ford Motor Company oprichtte, dan is dit niet meer dan een storm in een glas water, plus dat ze nog altijd auto’s verkopen en dus nog lang niet, zoals je omschrijft, bijna failliet is.
@ Lustigson: Dit werd al een tijd geleden geroepen maar de markt is ondertussen verandert. Vroeger redeneerde de OEM´s dat het verhogen van de productie aantallen automatisch leidt tot meer winst. Nu zien ze in dat de winst niet gelijkmatig verdeeld is over de merken en dat het daardoor verstandiger is om slecht lopende merken te verkopen. Daarnaast heeft Ford een cash-flow probleem en moeten ze snel geld binnen halen om meer te kunnen investeren in hun core business.

@ Davy Johnson Controls is een onafhankelijk bedrijf en is geen onderdeel van Fiat het enigste wat ze hebben is een samenwerkingsverband maar dat heeft JC ook wel met andere OEM´s.

Alchemy Partners zijn een stelletje idiooten. Zij hebben in 2000 Rover MG gekocht van BMW (Alsof je een dode papegaai koopt in de dierenwinkel) en we weten allemaal hoe dat is afgelopen. Je zou zeggen dat Alchemy niet meer omkijkt naar de Automotive markt maar blijkbaar hebben ze het nog niet geleerd.
Ik zie Automobili Lamborghini als beste koop voor FIAT. Een bedrijf als FIAT moet zich vooral richten op de Italiaanse merken. En ik denk dat Ferruccio Lamborghini zelf ook had gewild dat zijn droom, een Italiaanse droom zou blijven.
@Ilquadrifoglio
Lamborghini de is aartsrivaal van Ferrari. Zelfs het door hun gekozen logo, de stier is een reactie op het paard van Ferrari. Ferrari zit feitelijk al bij Fiat. Lamborghini daar onderbrengen zou hetzelfde betekenen als bijv. een overname van BMW door Daimler; not done dus.
@Greg: Amen!
@ Greg

Ferrari, Maserati, Lancia en Alfa Romeo waren op de circuits elkaars grootste rivalen.

Deze merken vallen ook gewoon onder de FIAT Group…
Lancia was een rijder voor Fiat. In den beginne in ieder geval. Meneer Ferrari begon bij Alfa Romeo. Veel meer synergie dus. Maar buiten dat, Lamborghini is bij Audi en voor zover ik weet niet te koop.
@Jan: Amen! ;-)
Lijkt wel een kerk hier :D

Ik denk idd dat Lamborghini idd niet te koop is, draait veel te goed. Maar het zou naar mijn mening wel een betere koop zijn voor FIAT.
@jan, volgens mij gebruik je de term synergie hier niet helemaal goed… als in absoluut niet
@joep: Synergie is een begrip wat een proces beschrijft waarbij het samengaan van delen meer oplevert dan de som der delen.
@Ilquadrifoglio
Baseer je dat puur alleen op de italiaanse afkomst van Lamborghini en Fiat, of denk je dat Lamborghini er beter van zou worden als ze bij Fiat zaten.

Persoonlijk denk ik dat het voor Lambo een zegening is geweest (ja weer een kerkterm ;-) ) dat ze bij Audi zitten. Audi heeft van Lambo in zeer korte tijd een superbedrijf gemaakt. Vooral de kwaliteit van Lambo’s is als een raket omhoog gegaan, en dat is absoluut te danken aan de boys uit Inglostadt.

Ik twijfel eraan of Fiat hetzelfde succes met Lambo zou kunnen bereiken in zo’n korte tijd.
Vooral de Italiaanse afkomst…

En omdat veel mensen het gevoel hebben dat er water bij de wijn is gegaan. Het karakter en het brute is weg bij Lamborghini.

En ik denk dat de kwaliteitsverbetering ook bij FIAT mogelijk had geweest. Toch het comerciële succes waarschijnlijk wat minder, Duitsers zijn gewoon zeer goede marketeers.

Hier zegt Clarkson hetzelfde: http://www.car2max.com/video/Top%20Gear%20-%20Lamborghini%20Gallardo.wmv
@Jan, idd. maar hoe heeft dat volgens jou dan betrekking op “Lancia was een rijder voor Fiat. In den beginne in ieder geval. Meneer Ferrari begon bij Alfa Romeo.” Ik zie niet hoe je dit linkt aan “Veel meer synergie dus.”
@joep: Als je iemand hebt die automerk A heeft die vroeger reed voor automerk B kan ik mij zo voorstellen dat A+B beide meer maakt als dat ze apart zijn.
@jan, maar een historische band is daar toch geen voorwaarde voor?
Geen voorwaarde, maar wel het logische gevolg.
@Jan, mijns inziens ook niet perse. Het kan een logisch gevolg zijn, maar hoeft dit niet altijd de zijn. Het slecht draaien van Lancia is daar een voorbeeld van.
Hoe lang zit Lancia al bij Fiat? Heeft het goedraaid onder Fiat? Ik zeg alleen dat er meer een optel som is tussen die merken die tot een meerwaarde komen dan bij Lamborghini.
FlorisFerrari
lancia moet gewoon weer een hoekige 4-wielaandrijver maken…
met de kwaliteit van fiat..
Kan me niet voorstellen dat FIAT de engelse toer op gaat. Naar mijn mening zijn de bedrijfsculturen er tè verschillend voor.

Maar aan de andere kant liever FIAT die deze 2 overneemt dan een investeringsmaatschappij, want dat is nooit goed voor een autofabrikant.

Kan me geen automerk bedenken waar deze 2 merken wel goed bij passen.
Of gaat de Fiat groep, nu het beter of zelfs goed loopt met hun merken, iedereen opkopen die ooit durven denken heeft dat het Italiaanse merk ten dode opgeschreven was…de zoete wraak….of hoe sterk iemand kan worden als hij uit een diepe put komt. De laatste zwakke jaren van Fiat hadden dan ook als oorzaak de zware investeringen voor de toekomst, lees: de resultaten van vandaag en morgen. Fiat heeft achter de rug waar anderen vandaag nog aan moeten beginnen.
@Rick

Daimler heeft sinds kort de handen weer vrij en het bod van Alchemy ligt redelijk in de buurt van wat zij hebben ontvangen voor Chrysler.

Of misschien Honda, probeert zowel in het luxe segment als in het SUV segment een voet tussen de deur te krijgen. Op het moment met beperkt succes (op de CR-V na dan).

Als een van deze het niet wordt dan vrees ik voor Korea of China.
We hebben het allemaal over waar de PAG bedrijven naar toegaan, maar wat blijft er eigenlijk achter.

Ford USA, Ford Europa, Mazda en voorlopig nog even Volvo. Even afgezien van die laatste twee, maar blijft er dan zoveel over. Een retro-Mustang, een Focus, een Mondeo, en oké een paar amerikaanse pickups. Blijft ook gewoon niks van over.

Ik acht Ford USA in staat om de Mondeo en de rest van Ford Europa te verkopen. Hetgeen ze nooit hebben durven doen is een goede sanering in eigen land. Maar ja, ze verkopen de (kroon-) juwelen en blijven zitten met wat leren bandjes.

Korea, China of Rusland kunnen natuurlijk nog wel wat, maar dat is vast niet goed voor de werkgelegenheid in (West-) Europa.

Zie MG Rover. Een assemblagefabriekje in Groot-Brittannie blijft over.

En wat kan het verkeren, Fiat 2 jaar geleden nog op sterven na dood, loopt weer lekker en Wordt genoemd.

Denk trouwens dat Renault ook graag Volvo wil hebben, aangezien ze op vrachtwagengebied toch al een link hebben. Da’s ook voor het in de markt zetten van een merk beter.

Trouwens is het kopen van Santana (van de Spaanse Land Rovers) niet al een hint geweest om het wel of niet kopen van Land Rover.
Meedoen in dit soort koopprocessen is pure noodzaak. Ten eerste als je meedoet drijf je de prijs op voor de concurrentie. Je wilt je concurrent niet een goedkope aankoop gunnen, dan wil je hem liever zelf kopen. BTW… Dit zijn echt niet zulke geliefde bedrijven in de financiele wereld, het rendement is vaak (indien positief) enkele procenten, en daarom relatief goedkoop tenopzichte van de omzet.
“Fiat is, en zeker financieel, een sterk merk.”
Ben ik nou zo oud of is het nog maar heel kort geleden van Fiat op het randje van omvallen stond? Ik meen zelfs dat het begin deze eeuw was.
@ Thelis: Trouwens is het kopen van Santana (van de Spaanse Land Rovers) niet al een hint geweest om het wel of niet kopen van Land Rover.

Kan goed. Dat die Italianen zeggen, als Ford ons niet Land Rover wil verkopen maken we wel onze eigen Land Rover. (Of gooien tenminste een persbericht de wereld in).

Ik denk dat Renault-Nissan wel interesse zal hebben in Volvo maar het benodigde geld in kas is moeilijk in te schatten bij hun. Daarnaast heeft Volvo Trucks, Renault Trucks gekocht en niet andersom.
Kort geleden verklaarde een hoge Ford topman nog voor 200% achter Jaguar te staan. Zo zie je maar wat dat soort uitspraken waard zijn. Hopelijk wordt Jaguar niet overgenomen door een rijk investeringsclubje van een of andere zakenman, maar door een autofabrikant die in staat is dit prachtige merk weer op te bouwen. Anders is het gegarandeerd binnen 5-10 jaar afgelopen.
@Chris

Ik denk dat Daimler zijn energie en tijd in Mercedes Benz gaat steken. Het lijkt mij niet héél waarschijnlijk dat dat het gaat worden.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).