Panhard komt terug? PSA wil ook een premium merk…

Auteur: , 60 Reacties

Peugeot en Citroen willen misschien de Panhard-naam gaan gebruiken. Franse limousines verkopen erg slecht (607, C6, etc) en daar moet natuurlijk iets aan gedaan worden. Panhard was een bekend automerk en één van de Franse pioniers op het gebied van auto's. PSA kan deze naam gebruiken bij een eventuele introductie van een premium-merk, vergelijkbaar met de manier waarop Toyota (Lexus) en Nissan (Infiniti) dit in het verleden hebben gedaan.

Panhard was tot de Tweede Wereldoorlog succesvol maar daarna ging het slechter, in 1967 werden de laatste personenauto’s gemaakt. Het bedrijf bestaat nog, maar richt zich voornamelijk op militaire voertuigen.

CEO Christian Streiff (PSA) heeft al laten weten dat er rond 2010 zo’n zes nieuwe modellen moeten komen, daarnaast moeten de vaste kosten met 30% omlaag. De vraag is of dit met de introductie van een nieuw merk, waarbij bestaande onderdelen hergebruikt kunnen worden, gaat lukken?

PSA doet geen utspraken over eventuele plannen. Aanleiding van de “geruchten” zou de bouw van een verlengde Peugeot 607 (Peugeot Paladine concept) zijn geweest, in opdracht van de Franse president. Zo schrijft Automotive news (via motorauthority).

Peugeot 607 Paladine met president



60 reacties

de naam facel vega doet mij veel en veel meer
HAHa sure, gaat ze nooit lukken. Fransen kunnen alleen met Duitse inbreng premium wagens bouwen (zoals de Bugatti) en die maakt nog geeneens winst.
Wie wil nou een premium Fransoos?
@ Rossi: de Fransen hebben in het verleden al bewezen dat ze premiumwagens kunnen bouwen, dus waarom zouden ze geen kans hebben voor de toekomst?
een afzonderlijke merknaam zal daarbij helpen mijn inziens.
vØlvØ frǽk
@ rossi
citrofiel wil er beslist ééntje ;-)
maja of dit wat wordt weet ik niet… opzicht vind ik de Citroën C6 best mooi, maar de 607 vind ik weer behoorlijk saai
ik denk dat we gewoon moeten afwachten of dit aparte merk er daadwerkelijk komt en wat voor modellen / kwaliteit ze bieden en tegen welke prijs, oftewl of ze kunnen concurreren met de rest van het premium segment
De Fransen zijn bekend om hun goedkope voorwielaangedreven 4 cylinder diesel auto’s, en geen RWD V8 premium auto’s.

De fransen gaan nog lang moeten werken om te bewijzen dat ze een premium auto kunnen maken zo als lexus, mercedes of infiniti.
UPDATE: plaatje en filmpje van de 607 Paladine concept erbij gezet, dat is trouwens echt een bizar vreemd apparaat…
Panhard, dan denk ik aan auto’s als de Dyna. Niet echt premium. Facel Vega is geloof ik niet een merknaam die PSA bezit, dus dat wordt lastiger. Maar er zijn nog meer exclusieve namen, die veel meer doen, zoals Hotchkiss, Delahaye, Delage, …
vØlvØ frǽk
na de gewone CC’s en de SUV cabriolets nu ook al limo CC’s??
Nou ja zeg, de limo der limo’s is ook van PSA: De Citroen DS! En Bugatti bouwde het summum op het gebied van premium auto’s toen BMW alleen nog vliegtuigmotoren bouwde en Lexus nog niet bestond: De Royale. Sinds de duitse inbreng zijn alle Bugatti’s zo lelijk als de nacht, dus zo geweldig is die inbreng niet. Enig historisch besef is hier wel op z’n plaats dacht ik zo.
Hele goeie auto voor trouwerijen ;)
Geen goed idee if you ask me. Men is nu al nauwelijks geintereseerd in franse topklasse automobielen. Een naamsverandering (en bijbehorende prijsstijging) zal daar vrees ik niets aan gaan veranderen.

Ik geef op dit moment Hyundai/Kia zelfs nog meer kans om met een premium merk succes te boeken, dan PSA.
De DS van Citroën was toch vooruitstrevend en dus een echte premium auto.
Anders dan de duitse premiums maar dat is onderscheidend vermogen.

De C6 is wel aardig, maar heeft niet de klasse die de DS had.

Dus Citroën: gewoon beter je best doen.
Ik geloof er niet in. Ik denk dat PSA er behoorlijk veel aan zou kunnen verliezen.
Als ze een concurrent van Mercedes willen maken en er dezelfde prijs voor vragen, kunnen ze het schudden. En als ze een pak minder vragen, wordt het model niet au sérieux genomen. ’t Is altijd wat!
Eindelijk! Dat dit nog niet eerder gebeurd is. Als er iemand goed is in comfortabele auto’s bouwen ,zonder daarvoor erg diep in de buidel te moeten tasten, zijn het de Fransen wel. Laat maar komen!!!
Lampredi,. historisch besef prima, maar BMW bouwde wel zeker toen al auto’s…
Ze zouden een vierwielaandrijving (met bias achter uiteraard) op de C6 en 607 moeten aanbieden.

Is veiliger dan voorwielaandrijving, geef je meer mechanische grip, dus sneller optrekken en rijd gewoon weg veel fijner.

Als je een S4 bijvoorbeeld hebt gereden, dan weet je wat ik bedoel.

Een V6 Bi-turbo zou interessant zijn, en de Yamaha V8 uit de Volvo S80 zou ook niet mis zijn.
Toyota levert ook genoeg V8 motoren voor bijv. Lexus.
#NICK


Toyota levert geen v8 motoren aan lexus want lexus is toyota, tot 2 jaar geleden hete alle lexus modellen gewoon toyota in Japan.
Hmmm.. wie zit er nu op een Franse auto van een ton of meer te wachten die na een jaartje nog maar 10k waards is…
Dat ze dan maar onmiddellijk de Peugeot 908 RC in productie nemen. Daarvoor zou je wel kopers vinden denk ik.
@ rossi

bugatti is van oorsprong frans
@stefan: Dat weet ik. ;)

Mister-E:
Dan mogen ze wel wat aan die hazelip doen, Peugeot was toch de verdedigende leeuw? :P
DeAutogids.nl
@Sei: Niet alle Franse auto’s doen dat. De oude Bugatti’s, De Dietrich’s, Hotckiss’, etc. zijn meer waard dan toen. Of dichterbij deze tijd: Bij mijn weten brengt een Matra Djet genoeg op…. Nu even terug naar het bericht: Premium kan luxe limousine betekenen, maar ook sportwagen. Afhankelijk van wat ze willen kan dat best goed verkopen. Maar: Dit zijn geruchten, de tijd zal het leren.
Of misschien de naam Talbot. Of is die niet meer in handen van PSA? Alhoewel, ik moet als ik die naam hoor meteen weer aan die jaren 80 brikken denken.
DeAutogids.nl
@SaxoVTS: Ik denk dat de meeste mensen teveel aan de Horizon denken, geen premium auto. Maar de naam is nog steeds van PSA, dat wel
’t Merkwaardige is dat, volgens Wikipedia althans, PSA in 2005 Panhard heeft verkocht aan Auverland, die toen wegens de grotere bekendheid van die naam, als Panhard verder ging. Heeft PSA het weer terug gekocht? Weet iemand hier het fijne van?

Als ik ’s een suggestie mag doen, how about Vaillant? Naast de bekende strip (waarin het merk dan overigens ‘Vaillante’ heet) is het ook ooit een echt Frans automerk geweest.

Verder nog dit: http://en.wikipedia.org/wiki/Category:Defunct_motor_vehicle_manufacturers_of_France — daar staan er waarschijnlijk genoeg tussen.
@SQB: volgens mij is alleen de militaire tak verkocht, de rest is nog eigendom van Citroen.
Laat ze maar eens fatsoenlijke en degelijke wagens maken voor de normale burger voordat ze zich in ’t “premium” deel storten.
@Jan: Ja, een in licentie gebouwde Dixie. Heel erg premium…
DeAutogids.nl
@Lampredi: Jij kent duidelijk geen autogeschiedenis. Het is trouwens Dixi, een in licentie gebouwde Austin 7. Zoek maar eens op BMW 328…
Je haar gaat er wel gek van zitten, in zo’n auto, als vrouw zijnde.
DeAutogids.nl
@DafMaf: ???
Een limo met alternatieve motor,dät zou vooruitstrevend zijn!!!B.v.een waterstof motor of brandstofcel!
@DeAutogids.nl: Duidelijk wel, want de 328 is uit 1936. De Royale uit de 20-er jaren. Als je zoekt, moet je dus beter zoeken, beter lezen, of verder gewoon je mond houden. En je naam veranderen, want je bent als autogids duidelijk vrij waardeloos.
Eerste vraag is natuurlijk welke toekomst er nog is voor premium-limousines.
dat is toch een uitdovend marktsegment nu iedereen voor monovolumes kiest die meer ruimte en comfort bieden ook voor de top-bedrijfsleider, de ondernemer en mijnheer de minister. Die lui verplaatsen zich vandaag ook liever meer bescheiden & incognito dan wel in een opvallende XXL-kar.
Bovendien is er het verbruik en de milieu-impakt van die dikwijls 3-ton zware vehikels: niet meer van vandaag en de global warming indachtig: onverantwoord!

En als de Franse chauvinisten persé toch hun eigen limousines willen, welaan dan: Citroën heeft sinds de DS een traditie om U tegen te zeggen en de C6 mag er zeker zijn als alternatief voor die Duitse grijze look-a-likes. En Peugeot: breng uit die 906 !
En als je dan persé toch een Franse premium-voiture onder een meer tot de verbeelding sprekende merknaam op de markt wil gooien, dan denk ik dat de hierboven gedane suggestie ‘Vaillant’ nog meest kans op slagen heeft!

En nog een tip voor PSA: gooi er die hybride diesel-motor die jullie in ontwikkeling hebben in, want Lexus is daar nu reeds mee op de markt (benzine-hybride).
DeAutogids.nl
@Lampredi: Nu ff flink je bek houden: De Royale is van 1929 tot 1933 gebouwd. Het lijkt me toch echt ’30-er jaren.
DeAutogids.nl
@SQB: Klopt, nu je het zegt, Auverland bezit de merknaamrechten…
@DeAutoGids: Das dus een flink eind eerder dan de 328. Dus je mag zelf je bek houden totdat je ook iets van auto’s weet. En nou ophoepelen want anders ga ik uitschelden en een wind in jou richting laten.
ok ok, nu hebben jullie allebei gezegd dat je je bek moet houden, nu weer even een beetje niveau graag! Ruziën doe je maar op de vismarkt, niet op autoblog.
@Sir Smolalot: De vismarkt? O, zit hier helemaal verkeerd! Heb ik al die vis voor niks meegenomen. Iemand trek in een harinkje dan? Of zou ik het ook nog ff tegen jou mogen zeggen? Zachtjes? Houjebekje?
Maar om het goed te maken met Autogids:
http://www.autoblog.nl/archive/2006/05/11/bmw_concept_coupe_mille_miglia
DeAutogids.nl
@Lampredi: Nee, jij zei dat ie uit de 2-er jaren is. Weer zo’n natte scheet. Net zoals zeggen dat BMW alleen vliegtuigmotoren bouwde toen Bugatti, wat jij het summum van de Premium auto noemt, bouwde. Dat je dus je gelijk moet halen met een luizige 3 jaar i.p.v. 20 jaar, zoals jij het wil doen voorkomen is dus gelul. Ik ben geen BMW-fan, maar weet een beetje teveel van auto’s om dit over mijn kant te laten gaan.

@Sir Smokalot: Goed, “bek houden” is niet netjes.
DeAutogids.nl
2-er=20-er
@Autogids: Jammer joh, 1929 is de twintiger jaren, en toen bouwde Bugatti de Royale, dus je hebt gewoon ongelijk. Ik heb nergens 20 jaar genoemd, dus het gelul is geheel van jouw kant.
Verder heb je gelijk wat betreft de Dixi. Tis een auto, dat moet gezegd worden. Maar de 328 is toch echt van 1936, toen de Royale al weer uit ‘productie’ was. Fransozen zijn dus niet alleen maar bekend van kleine viercylinders, en daar ging het mij om. Het luizige kwam daarna ook direct van jouw kant.
Mag ik je nu doorverwijzen naar geenstijl.nl om daar je vulgaire taalgebruik voort te zetten? Het stuit me tegen de borst, maar ik kan er ook wat van dus pas maar op!
Heren, terug naar de discussie aub, en laat ons humor, ironie en een ieders mening acepteren !
Volgens de legende is Panhard het OUDSTE AUTOMERK TER WERELD en zijn de heren Panhard en Levassor eerder begonnen met een fabriek dan Benz.
Tevens heeft een Panhard & Levassor de eerste race ter wereld gewonnen.
Voor de 2e wereldoorlog was het een wagen in het hogere segment en was P&L al een pionier op het gebied van aerodynamica.
Na de 2e wereldoorlog was er in Frankrijk een enorm tekort aan grondstoffen en koos men voor een 2 cilinder boxer van zo’n 600cc.
Door constant geldgebrek heeft Panhard nooit meer zijn oude niveau kunnen handhaven en is Panhard het gebrek aan vermogen gaan compenseren door auto’s te bouwen met een lage Cw waarde om zodoende toch mee te kunnen komen op het gebied van prestaties. De Panhard 2 cilinder had al zelfstellende kleppen die hydraulisch bediend werden. Panhard is opgeslokt door Citroen en hun laatste model de CT & BT 24 zijn door Citroen misbruikt om de DS zijn laatste face lift te geven : De koplampen van de BT24 achter 1 glas zijn door Citroen gekopieerd, de verzonken deurklinken en de in hoogte verstelbare voorstoelen in de luxere DS’en ! Verder staan alle na-oorlogse Panhards bekend om hun rij – eigenschappen, ondanks het lichte motortje zijn het gewoon lekkere scheurijzers, vooral in ‘hun’GTI uitvoeringen die Tigre worden genoemd. Panhard was ook het eerste merk dat alle knoppen rondom het stuur en de bestuurder groepeerde. Al met al een prachtig niche merk voor de PSA groep en men kan kiezen tussen luxe en sportiviteit !
@De sjonnies: Men KAN stellen dat Panhard het oudste automerk is. In vele opzichten hebben de Fransen de automobiel veel meer omarmt dan de Duitsers deden. De meeste mensen zullen bij Panhard denken aan de 600cc Dyna en dus niet aan een Premium verleden.

@Lampredi: Mij stuit het ook tegen de borst. Beginnen over historisch besef en dan de plank misslaan met “alleen vliegtuigmotoren”. De 20 jaar die ik aanhaal komen direct uit jouw teneur dat voor de Tweede Wereldoorlog BMW alleen vliegtuigmotoren zou bouwen. Kortom allemaal voor jouw rekening.
Jan:
Ben ik het mee eens, de discussie van wat het oudste automerk is zal altijd een discussie blijven, voor wat betreft het Dyna verleden, daar ligt een uitdaging voor de PSA mensen, ik denk dat ze de Dyna moeten ‘vergeten’en zich moeten concentreren op de Z1 & Z12, de PL17 en de 24 serie, vooral de 24 was voor de zestiger jaren de duurste flat-twin ter wereld, maar hij was wel geweldig opgeleukt door een super mooi dashboard met grote Jaeger klokken, een lampje bij de make-up spiegel en achterruitverwarming waarbij de ‘warme ‘ lucht van de motor door buizen door de deuren heen naar de achterruit werd gevoerd.
@de sjonnies: Inderdaad daar ligt een uitdaging, maar volgens mij is de merknaam plus het militaire gebeuren van PSA verkocht aan Auverland. Bij mijn weten kan PSA daarom de merknaam niet gebruiken. Daarbij liggen er een aantal andere merknamen voor het oprapen met een rijk verleden. Zal Panhard echt gebruikt worden? Dat Panhard een heleboel mooie snufjes had zal ik niet ontkennen. Zo was meen ik de Dyna een fantastische auto qua onderhoud, daar de voorkant er volledig afgehaald kon worden…
jan – uiteraard weet ik het niet zeker en begeef ik me op glad ijs, maar ik kan me voorstellen dat Auverland de Panhard naam mag gebruiken voor defensie-doeleinden, maar dat de ‘autonaam’ Panhard gewoon nog bij PSA in een laatje ligt !
Bij de Z1 en de PL 17’s ging de motorkap met spatborden en koplampen in z’n geheel omhoog en dat was echt niet voor niks, die 2-cilinders gingen nogal eens kapot omdat je echt gevoel moet hebben om met een Panhard te kunnen rijden, ook bij de versnellingsbakken is een zijdezachte hand nodig !
Waarom ze Panhard als uitverkorene willen nemen weet ik niet, misschien omdat het de meest recente is die is gestopt? En de link naar Citroen ?
Klinkt aannemelijk. En ik doelde op de PL17. Waren trouwens die auto’s niet uit aluminium?
Nee, de eerste ‘stroomlijn’van na de 2e wereldoorlog de Z1 was van aluminium,
maar een aantal dodelijke ongelukken deed P&L besluiten de auto om te dopen naar Z12 en een stalen (blikken) carosserie toe te passen. Daarna is het staal gebleven. Ik ben in het bezit van een BT 24 die een volledige restauratie ondergaat (al 4 jaar lang !) omdat ik er zelf gen tijd voor heb.
Het leuke van Panhard is dat de 850 cc Tigre uit de BT 24 nog steeds wordt door ontwikkeld door freaks, een Engels smeersysteem een Duitse zuiger aanpassing ga zo maar door, een BT 24 met z’n gewicht zo’n krappe 800 kilo schijnt te sturen als een scheermes ! En met een upgrade motor kom je nog zwaar door de 160 heen !
Maar die van mijzelf moet eerst 100% in orde zijn voordat ik ‘em de sporen ga geven !
Een premium merk zou op zich oké zijn als je ziet wat een succes andere merken er mee hebben, maar anderszijds… dan zou Citroën zelf geen premium-limousines meer bouwen! Dat zou historisch gezien echt niet kunnen, vind ik. Dus toch maar geen luxemerk wat mij betreft.
@ vØlvØ frǽk; “citrofiel wil er beslist ééntje”

Hé!!? Hoe wist je dat nou?!
@Jan: Ik heb nooit 20 jaar genoemd. Ik noemde alleen “20-er jaren” . Die 20 jaar komen dus niet voort uit mijn teneur, maar uit jouw fantasie. Misschien kun je voortaan beter lezen in plaats van je onzin op mijn naam te schuiven.
Verder heb ik al gezegd dat Autogids.nl gelijk had wat betreft de Dixi. Maar hij kraaide wel de grootste onzin als het gaat om de 328. Ik heb werkelijk nergens beweerd dat de Royale 20 jaar eerder was dan de 328, alleen dat Royale uit de 20-er jaren stamt, en de 328 uit 1936. En 1929 is wel degelijk de 20-er jaren. Je kunt dan wel verstand van auto’s hebben, je moet ook je verstand gebruiken.
Wat jou dus tegen de borst stuit is je eigen fantasie, maar dat kun je mij moeilijk in de schoenen schuiven.
DeAutogids.nl
1929 tot 1933. Dat wordt door iedereen als de dertiger jaren beschouwd, al was het maar vanwege het kenteringspunt 1928 (wereldcrisis) vandaar dat men eigenlijk altijd 1929 tot de periode daarna beschouwd. Daarbij is de auto duidelijk meer gebouwd in de ’30-er jaren. Verstand is dus kennelijk in the eye of the beholder. Nee, je hebt niet 20 jaar genoemd, ook geen toespeling op gemaakt.
Dat is ook zo Autogids, maar in 1929 bouwde Bugatti al de Royale, en dat reken ik tot de 20-er jaren. Ik wist trouwens niet dat 1928-29 tot de 30-er jaren werden gerekend vanwege de beurskrach.
Maar laten we er zand over gooien in plaats van met modder blijven gooien. We kunnen het vast alletwee heel goed, het is erg makkelijk op het internet, maar het siert ons niet.
Ik denk wel dat we het er over eens zijn dat franse merken al heel lang ‘premium’ automobielen bouwen, veel langer dan dat veel mensen hier denken. Dat die herinnering blijkbaar diep is weggezakt is voor mij een reden om zo’n oud merk weer in ere te herstellen.
DeAutogids.nl
Zeker bouwden Franse merken voor, maar ook na de oorlog mooie luxe auto’s. Na de oorlog bijvoorbeeld Hotchkiss. Over de ’30-er jaren: Het gaat me om de periode. Natuurlijk is 1929 deel van de twenties, maar als tijdsperiode niet. Waarbij komt dat het overgrote deel van de 6 dus na 1929 gemaakt zijn.
@Autogids: Nee, ophouden nu, klaar, af! :)
DeAutogids.nl
Bien ;-)
gave auto veel luxe zo tezien gaaf
PSA heeft de militaire tak aan Auverland verkocht, maar heeft de naam Panhard nog in haar bezit. Zo was de naam Dyane in bezit van Panhard (als mogelijke naam voor de nieuwe kleine 600 cc twin, maar men koos voor de naam Dyna X). Toen Panhard in handen van Citroen kwam, kreeg deze laatste dus ook de naam Dyane in bezit. Waarom men voor de merknaam Panhard zou kiezen en niet voor een ander (als dat zo zou gebeuren)? Ik denk dat de naam nog een beetje tot de verbeelding speekt. Als je vroeger een Aluminium Dyna Z1 had, of een PL 17 Grand Standing, of een 24CT, dan had je een auto waar menigeen naar omkeek. Als je een topauto in de markt zet, zal deze ook tot de verbeelding moeten spreken. Misschien is het dat. En misschien, heel misschien is het een geste naar het mooie merk van vroeger dat wreed door Citroen om zeep is geholpen. Kijk in de jaren 50 was er wel de DS, maar in die tijd was de aluminium Dyna Z1 net zo bijzonder. Met z’n CW van toen al 0,28. En een lengte van 4,63 meter was dit gewoon een grote auto.
Als men Panhard nieuw leven wil inblazen met zo’n premium voiture, dan zal het gewoon iets heel bijzonders moeten worden. Misschien een retro Dyna Z van zo’n 5 meter?
Mwaah, een premium auto waarbij het comfort van de Fransoos en de degelijkheid van de Pruis gecombineerd kunnen worden zou best een goede propositie kunnen zijn.

Dan moet je inderdaad ht stigma van de gebruikelijke frenchies van je af slaan en doorgaan met een andere naam met cachet. Delahaye is er ook zo één. Van wie is die naam eigenlijk?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).