In 2012 één op de vijf auto’s met start-stop systeem

Auteur: , 42 Reacties

Volgens Bosch topman Dr. Bernd Bohr, zullen in 2012 20 procent van alle auto's zijn uitgerust met een start-stop systeem. Een met een dergelijk systeem draait de motor niet langer onnodig stationair. In plaats daarvan slaat de motor af en start weer op het moment dat de motor in zijn versnelling wordt gezet. Vorig jaar hadden we al het bericht dat BMW in navolging van een aantal andere fabrikanten zijn modellen met dit systeem zal uitrusten.

Met het systeem wordt brandstof bespaard en daarmee kan de uitstoot van CO2 tot 8 procent worden verminderd, iets dat momenteel bij alle fabrikanten een zeer hot issue is.

Iemand persoonlijke ervaringen met een dergelijk systeem? Ik ben benieuwd hoe snel de motor weer gestart is op het moment dat het stoplicht op groen springt. Dit is wat Bosch er zelf over zegt, maar hoe snel is “quickly”:

For the Bosch start-stop approach, developers have designed a specially adapted starter, the Smart Starter Motor. There is no need for any further adjustments to the drive train or the engine. This gives the system its excellent cost-benefit ratio, and makes it so attractive compared with alternative systems. The number of engine starts the starter has to make – its service life, in other words – has been significantly increased for this application. In addition, the starter’s improved-performance electric motor, and a low-noise, stronger pinion-engaging mechanism ensure that the engine starts reliably, quickly, and quietly.



42 reacties

Verbruikt een motor niet meer wanneer hij telkens weer moet starten?
Is dat niet heel zwaar voor je accu? Vooral als je veel in de stad rijdt?
ik heb dit systeem nooit zo begrepen. je auto starten kost een hoop brandstof, daar kan je heus nog wel ff stationair van draaien. + ik heb vaak zat dat ik afrem voor rood licht, en dan sta ik eindelijk stil, wordt tie weer groen :? mis ik soms iets over het hoofd of ?

p.s. : citroén heeft toch al een tijdje ook al dit systeem ?
@ flaxis

Als een motor eenmaal warm is hoeven er met het starten geen grote hoeveelheden brandstof te worden geinjecteerd. Vooral bij een koude start in de winter is dat het geval. In de 95% van de gevallen zal een motor dan bijna direct na het intrappen van het gas weer oppakken. (beter gezegd, de startmotor hoeft amper 1 keer rond te draaien)
@ cl600.
Klopt. Is op de C3.
Heb tijdje met de C3 gereden en geen problemen mee gehad op dat gebied. Ik kon vlot vertrekken aan groen licht, als ik gewoon met een andere auto zou doen.
Bij de Autorai meegereden met Civic IMA die dit systeem heeft. Quickly is daarbij gewoon direct. Geen aarzeling geen verschil met stationair laten lopen.
Ik dacht toch dat het starten van een motor het slechtste is wat er bestaat (zou gelijk zijn aan een groot aantal km’s rijden)?
ik heb een BMW 118i met zo’n systeem. het werkt perfect. je merkt er niks van. als het rood is en je komt aanrijden en je remt af dan wordt er energie in je accu opgeslagen. als je dan stil staat dan merk je absoluut niet wanneer hij afslaat of aan gaat. prima systeem.
Is dit niet slecht voor auto’s met een turbo? Turbo krijgt de kans nog niet om uit te spinnen.
indd, voor auto’s met turbo is het enorm slecht

maar voor gewone motoren ook..

een motor 2 uur laten draaien is minder schadelijk dan 1x starten!
Starten is alleen slecht voor een motor die nog niet warm is. Wanneer een motor eenmaal warm is maakt het niet meer uit. Voor een turbo is dat idd wat anders.
Hier is al iets op uitgevonden maar nooit gebruikt, je kunt het vliegwiel loskoppelen van de krukas en die gebruiken als remmen totdat het punt waar je vliegwiel je auto bijna aandrijft daar word hij ontkoppelt en nemen de normale remmen het over.

Als je gaat remmen dan sla je de kinetische energie op in het vliegwiel van de decelererende auto.

Hiermee kun je of een dynamo aandrijven om de accu op te laden, of je kunt de energie gebruiken om op te trekken en daarmee gelijk je motor te starten.
DeAutogids.nl
Dit is toch vreselijk oud? De Golf III Eco had dit al…

Over meer brandstofverbruik: Als je met jouw auto 30 seconden stil staat kan het al meer dan uit.

Over de startmotor: Nu zal zo’n motor wel meer slijtage krijgen, maar goed ik neem aan dat ze dan een zwaardere uitvoering toepassen.

Over de accu: Bij enkel stadsverkeer is dat steeds starten wellicht niet god, andere kant: Als ie warm is zal de startmotor de motor vrij snel weer aan de gang krijgen en dus minder stroom van de accu nemen.
DeAutogids.nl
@Nick: Dat wordt wel gebruikt, ik weet alleen niet of dat bij de stop-start systeem ook zo gebruikt wordt..
“Is dit niet slecht voor auto’s met een turbo? Turbo krijgt de kans nog niet om uit te spinnen.”

@Bart: Dat is voor de Turbo het zelfde als opeens gas loslaten, dan is er ook opeens een verschil in vraag/aanbod. Een daar heb je Anti-Surge/Dump/Blow Off Valves voor, die zorgen er voor dat ie de energie kwijt raakt. Maar ik denk dat als je bij een stoplicht stopt de turbo al lang niet meer actief is ;)
Dag allemaal, Dit systeem zit op mijn nieuwe BMW Coupe, in het begin is dit wel echt wennen.
Maar van zodra je de koppeling nog maar aanraakt schiet de motor terug in werking. (gelukkig kan je dit systeem ook door een simpele knop uitschakelen).
De wagen doet dit wel enkel en alleen als de motor op temperatuur gekomen is!
starten ve motor is alleen schadelijk als die koud is, bij een warme motor is er geen probleem
Ik stel voor dat het start-stop syteem dan uitgeschakeld wordt in “sport” of “race” stand. Op die manier kan je snel weg bij het stoplicht en heb je geen problemen met je turbo als je hard wil blazen.
Alfex, het gaat erom dat de turbo heet geworden is en niet afkoeld omdat de motor gestopt is met draaien. Daardoor krijgt de turbo geen olie.
Best een goed systeem , alleen doe ik persoonlijk nooit de auto in ze neutraal voor het stoplicht , ik houd met automaat altijd in ze D met rem erop , en met handgeschakelde auto in ze 1 met me koppeling in….
DeAutogids.nl
@BMW320CI: Goed voor je koppeling joh…

@Remy: Ik neem aan dat als de auto in stadsverkeer zit dat het probleem met de hitte van de turbo wel wat meevalt.
Renault gebruikt t iig ook in de megane waar k een tijdje in heb gereden en eerlijk gezegd merkte ik geen duidelijk verschil met de traditionele methode
Ik neem aan dat voor turbo’s een separaat oliepompje komt dat gewoon even doordraait. Heb je daar ook geen last mee.
Mike Philippens
Grappig…ik was 20 jaar geleden in Zwitserland en daar reden al veel auto’s rond met dit systeem. En tests wijzen uit dat als je +/- 8 seconden stilstaat het zinvol is om de motor uit te zetten.

Ik haat het als mensen de motor nodeloos laten draaien bij bv pinnen en langer dan 1 minuut wachten op iemand. Ik woon in het centrum en eikels die dat doen, pompen mijn kamer lekker vol met uitlaatgassen. Ohja..het is ook nog slecht voor het miljeu…
Dat is een goeie zaak.
Ik heb vorige week nog gereden met een 1-serie Start Stop systeem..

Ik kan je vertellen dat je er eigenlijk niks van merkt.
Werkt als volgt.. stel je nadert een stop licht.. je stop.. de auto uit versnelling zetten en koppeling loslaten.. meteen slaat de motor af zodra je weer je koppeling een beetje maar in trap springt de motor weer aan.. in versnelling 1 zetten en rijden kun je.. hij slaat alleen de motor af als die op bedrijfstemperatuur is..
@ Autogids,

Kan jij mij uitleggen wat er verkeerd is aan wat bmw320ci doet? Ik zie het niet namelijk…
Je druklager gaat op den duur kapot van die actie.
@ stephan,

Wat is er nou verkeerd om de koppeling in te houden met de pook gewoon in de versnelling? wat kan er nou slijten als je de koppeling in houdt…? En ik toch al lang automaat, heb nog nooit m´n versnelling uit de D gehaald voor het stoplicht en ken verder ook niemand die dat ooit gedaan heeft. Dus wat is er nou verkeerd, vertel me?
In de 22 jaar dat ik auto’s bezit heb ik altijd de auto in zijn versnelling gehouden voor het stoplicht en nog nooit een koppeling od druklager hoeven te vervangen (ook niet na meer dan 200000 km). Dus als er al extra slijtage is, dan is die verwaarloosbaar/theoretisch.
Volgens mij is het beter voor je automaat om hem gewoon in D te houden, dan om bij elk stoplicht van D naar N naar D te schakelen (je aandrijflijn krijgt dan toch elke keer een tik). Maar dat is iets wat er bij mij ingebakken zit, waarschijnlijk omdat ik het jaren terug eens gehoord heb, dus weet niet of het klopt.
DeAutogids.nl
@Ruben: Ik denk dat het er dan ook aan ligt wat voor automaat je hebt. Een CVT bijvoorbeeld trekt (van nature) niet en kkan je dus rustig in D laten staan. Maar een conventionele daar druk je op de rem dus dat is een beetje als de koppeling op laten komen de handrem aantrekken, lijkt me.

@BMW335D Touring, kijk eens naar wat Stephan zegt.
@ autogids.nl

ja ik weet het. Maar m´n afgelopen auto´s heb ik ieder minimaal 200.000 km+ gereden en nog nooit zoiets hoeven te vervangen. Dus “op den duur” betekent denk ik na …. 500.000 km? Nou, en welke auto haald dat nog tegenwoordig…?
DeAutogids.nl
En je doet dat altijd? Koppeling ingedrukt en in de versnelling?
uhmm, nee. zei ik net niet dat ik automaat rijd? sorry, dan was ik vast onduidelijk geweest.


Ik rijd automaat
@DeAutogids.nl: Wij hadden ooit een Audi met CVT, daarbij moest je wel je voet op de rem houden voor het stoplicht, anders rolde ie net als een conventionele automaat.

Maar goed, volgens mij is de kracht die op zo’n moment (stilstaan in D) op de transmissie staat relatief gering, en hebben ze het ding geconstrueerd om dit lange tijd aan te kunnen. Het in- en uitschakelen van D heeft volgens mij meer slijtage tot gevolg. Maar ik kijk uit naar een onderbouwde uitleg van iemand… ;-)
nee kijk, ik vond het gewoon vreemd dat dit ineens verteld werd terwijl ik er nog nooit iemand over gehoord dat er iets vervangen moest worden omdat die z´n versnelling er niet uithaald voor het stoplicht. Ik vind het ook gek. En dan zeggen jullie dat ineens…
DeAutogids.nl
@Ruben Baeten: Ik zei expres van nature. Ik vind het mooie van de originele CVT, zoals toegepast in de DAF, en mijn eerste auto, dat hij niet trekt. Audi heeft de CVT verkloot, zodat hij meer “voelt” als een “gewone” automaat. Een CVT gaat ook zonder schokken, maar bij Audi bouwde men schokjes in, zodat je het gevoel had dat hij van het ene verzet naar het andere ging.

Enfin. Mijn auto had een ECVT toentertijd en dat was ideaal.
DeAutogids.nl
Een automaat kun je voor het stoplicht in de D houden en voet op de rem. Ik weet alleen niet of het goed is om het er uit te halen. Bij een CVT maakt het opzich niks uit….
Bij een automaat kun je rustig de auto in D laten staan. Behoudens bijzondere omstandigheden.

Bijzondere omstandigheden zijn die omstandigheden waarbij de remblokken erg heet zijn. Voorbeelden; duits snelweggebruik (200km/h en regelmatig afremmen) en het rijden in de bergen.
In de D moet je de rem ingedrukt houden. Dus de remblokken tegen de remschrijven. Hierdoor kunnen er hete plekken ontstaan in de remschijf waardoor de remschijven kromtrekken.

In andere gevallen is het gezien de schok in de aandrijving, zoals hier al genoemd, beter hem niet in de N en dan weer in de D te zetten.
Ik vind de uitvoering dat de auto stop als je de rem indrukt, ronduit belabberd. Je zou dit moet doen met een knop op het stuur. Ik moet bijv. stoppen voor rechts af te slan, schit auto slaat af, ik moet starten, shit moet weer stoppen ben toch net te langzaam. Op dat moment erger ik me aanhet systeem, ik wil dat ding uit hebben!!! Bij een stop licht mag het gewoon werken of indien ik weet dat ik langer stil moet staan. Maar 50% van de gevallen is het gewoon lastig. Ik kan het uitzetten maar de knop zit niet op een handige plaats.

Dus beste autofabricanten zet die knop op het stuur!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).