Column nu: Le Mans op Diesel

Auteur: , 45 Reacties

Vorig weekend konden de nachtbrakers genieten van de welbekende 24-uur van Le Mans. Een "endurance-race" die tegenwoordig ook dienst doet als marketingtool voor leasesletjes, diesel tanken is helemaal 2007!

De 24h van Le Mans is de oudste en grootste autorace ter wereld. In één dag moet de winnaar ruim 5.000 kilometer afleggen, dat is een compleet F1 seizoen in 24 uur. Je kunt je daarom voorstellen dat vooral deze race een leuke testcase is voor nieuwe technieken.

Vorig jaar reed Audi voor het eerst met een diesel, de betreffende sportwagen (inclusief roetfilter) beschikte over 650 pk en een koppel van rond de 1.100 Nm. Leuke cijfers, maar er was veel negativiteit rondom een walmende oliestoker die lekker mee wilde rijden op het circuit. Dieselmotoren horen immers gebruikt te worden waarvoor ze bedoeld zijn: tractoren, vrachtwagens en soortgelijke werkpaarden. Daarnaast is een stille TDI toch een enorme afknapper voor het aanwezige publiek? Veel fans staan namelijk langs de kant van de baan om het machtige geluid van de racers te horen. In Zandvoort schijnt dat ook een enorme pubiekstrekker te zijn…

Toch was het geen slechte keus. De Audi R10 TDI kwam, zag en overwon. Het was volgens velen echter geen eerlijke strijd. Audi was sponsor van Le Mans en had tevens gezorgd dat de regels voor diesels werden aangepast. De winst was afgekocht, zo beweerden boze tongen, het was allemaal een grote marketingtruc.

Dit jaar zou alles anders zijn, er was namelijk serieuze concurrentie. Peugeot had ook een dieselracer klaarstaan en deze 908 HDI moest het Audi flink moeilijk gaan maken.

In eerste instantie klopte dat ook, Peugeot zette een week voor de race een nieuw ronderecord neer tijdens een testsessie. Maar ook na de kwalificatiesessies bleek de Peugeot 908 HDi FAP een zeer snelle tijd neer te zetten en het Franse team ging van start op pole-position!

Toch wist Peugeot geen winst te behalen. Audi-technologie is in Le Mans al zeven jaar ongeslagen en ook dit jaar was het niet anders. De vernieuwde Audi R10 won wederom, met Peugeot op een tweede plek. Het dieseldebuut van Peugeot is wel noemenswaardig vanwege de podiumplek, maar het was niet goed genoeg.

Maar goed, terug naar het feit dat de race een testcase is voor nieuwe techniek. Vraag is vervolgens wat Peugeot met die kennis gaat doen, komt er dan toch een 207 SW met V12 motor? Waarschijnlijk niet, maar de Duitsers hebben ondertussen al wel definitieve plannen. De V12 TDI, waarmee Audi in 2006 de Le Mans won, komt binnenkort beschikbaar in de Q7 SUV.

En volgend jaar gaat Audi waarschijnlijk opnieuw een trend zetten, het team gaat dan racen op biodiesel.

Moraal van dit verhaal? Franse auto’s zijn nog steeds slecht en (bio)diesel wordt de brandstof van de 21e eeuw.

[ gepubliceerd op nu.nl, 20 juni 2007 ]



45 reacties

Het is juist erg goed van Peugeot om tussen de Audi’s toch nog 2e te worden..
“Moraal van dit verhaal? Franse auto’s zijn nog steeds slecht…..”

LOL! :lol: En ik maar denken dat er toch ècht geen moraal in het verhaal zat! :D
Hoe komt het eigenlijk dat Franse auto’s zo kut zijn? Uiterlijk is smaak, niet mijn smaak dus op +/- 2 modellen na. Amerikaanse auto’s schijnen ook al zo kwalitatief uitermate terleurstellend te zijn. Hebbben zich daar nog geen slimme onderzoekers over gebogen.
* ziet gat in de markt*
ik wordt zo moe van het feit dat diesel zo wordt afgekraakt op deze site. Liever een lekkere turbo diesel dan altijd maar aan de pomp staan met je benzine karretje en lekker 1,40 € de liter betalen :s maar blijf lekker op benzine rijden joh!!! je bent een dief van je eigen portomonnee
@jellert… een paar mogelijke redenen:
1) de fransen houden niet echt van werken, ze zouden liever met een glas wijn in de hand achter de vrouw van een ander aanzitten ;)
2) de fransen zijn een tikkie arrogant, dus nemen ze aan dat ze het goed hebben gedaan want Frankrijk en de Fransen zijn nou eenmaal geweldig (duitsers willen zeker weten dat ze het goed hebben gedaan dus wordt alles tot in den treuren gecheckt)
3) er moet geld verdiend worden, dus waarom zou je niet je auto zo goedkoop mogelijk maken en door een hip ontwerpje en wat leuke kleurtjes in het interieur de kopers voor de gek houden?

Overigens, ik rij een franse auto (inmiddels tot mijn spijt) maar qua comfort, ruimte, gebruiksgemak, uitrusting en rijgedrag ben ik zeer tevreden, maar de kwaliteit is echt triest.
Iemand hier bekend met het spreekwoord “iets met de Franse slag doen”?

Het zal heus wel een reden hebben waarom we het de FRANSE slag noemen…… ;) :D :P
Stokbrood maken kunnen de Fransen wél (stokbrood schijnt het ook heel aardig te doen in botsproeven), maar auto’s niet zo goed. Ik sluit me aan bij WOoOdy, ik denk inderdaad dat het één of meerdere van deze redenen moet zijn ;-)
Wat een onzin dat franse auto’s nog steeds slecht zijn. De motoren van PSA behoren tot de meest betrouwbare. Ik rij na jaren (gelukkig) weer Citroën en dat bevalt prima, bij mijn dealer ben ik stukken goedkoper uit dan dat ik ooit bij de Nissan of Opel dealer was. Is dat dan toeval?Verder is er geen merk dat zo innovatief is als Citroën. Het is natuurlijk een kwestie van smaak maar feit blijft dat er nog steeds meer oldtimer DSen rondrijden dan menig ander merk en al helemaal de Aziatische merken.
En die Franse slag, ach is het niet heeerlijk om niets te “moeten”?
Eeven iets totaal anders: Wat was het laf zeg, die finisch van peugeot! Probeer dan op een normale manier de finish te halen. Dan maar je auto aan gort. Nu gaan ze wachten tot de winnende auto over de finish heen is om hem vervolgens over de finish heen te zetten, zodat ze geen vol rondje meer hoeven te rijden. Over zwak gesproken.

En voor wat betreft het lemans regelement: Trek in de inhoud van motoren voor beide klassen eens gelijk, mt dezelfde restrictors. Dan eens kijken wie er wint. Op die manier heb je een eerlijk vergelijk. Dan ga je namelijk stuk voor stuk 4.0 tdi motoren zijn, want er zal geen hond zijn die met een 6.0 diesel gaat rijden zonder turbo. Pas dan heb je een eerlijk verloop. Niet zoals het nu gaat door benzineauto’s af te knijpen als een achterlijke, en diesel vrij ademhalent over het circuit te laten rondrazen.

Voor de leek ziet het er leuk uit, maar de mensen die weten waar ze over praten vinden het gewoon oplichting….
@Anno: ik heb 71.000 km op mijn 20 maanden oude franse auto staan en ik heb motorstoringen gehad, voortijdig versleten bougies, stilgestaan met een zogenaamd kokende motor, meerdere storingen aan de cruisecontrol en bekleding van het stuurwiel die spontaan loslaat achter de rug…..en ik heb inmiddels ook een nieuwe versnellingsbak. Ik weet echt wel waar ik het over heb.

Ander voorbeeld: Laguna 1,9 120pk dci: Airco kapot, versnellingsbak maakt lawaai, turbo vervangen en die auto heeft ook pas een 100.00 gereden…..
@Kevski, volgens mij hebben de diesels dezelfde inlaatrestrictie als de benzine auto’s in LMP1
@Jantjebeton: “Liever een lekkere turbo diesel dan altijd maar aan de pomp staan met je benzine karretje en lekker 1,40 € de liter betalen ”

Effe opmerken dat dat geen technisch voordeel van de dieselmotor of nadeel van de benzinemotor is, maar een accijnsprobleem. Eens je de accijns op diesel en benzine afschaft of gelijktrekt, stort de dieselverkoop op enkele jaren in elkaar.

btw, mogen de benzinemotoren nu eindelijk net zoals de diesels in Le Mans turbo’s hebben? Dacht het niet nee, van discriminatie gesproken.
Beetj jammer deze column, eigenlijk een opsomming van nieuwsfeiten die al bekend waren. De conclusie is dan ook bedroevend.

Ben vorige week voor de tweede maal op Le Mans geweest, en na inderdaad vorig jaar die Audi uitgekafferd te hebben kon ik ze dit jaar wel appricieren. Het zou inderdaad jammer zijn als het veld bestond uit louter zelfverbranders maar het blijft een indrukwekkende auto.

Overigens blijft de grootste sensatie om Jacques Villeneuve te zien sturen, wat een idioot. Geweldig.
Diesels zijn alleen maar troep en de enige reden dat ze op le mans winnen is door de regelement, je mag een 5.5 liter turbo diesel hebben of een 4 liter turbo benzine.
@ Woody:

Van de inlaatrestrictie durf ik je dat eerlijk gezegd niet te zeggen, maar de motorinhoud is 1500cc meer. Ze gebruiken immers turbo motoren en die zijn bij benzine gelimiteerd tot 4000cc en 6000cc als ze atmosferisch zijn. de inlaatrestrictor is dan wel hetzelfde, maar 1500cc is in principe al een motorinhoud op zichzelf. Zom lang je dat niet gelijk trekt is het geen eerlijk vergelijk. Diesel verbruikt minder, benzine draait meer toeren. Dan krijg je een leuk vergelijk. Dat ze het op deze manier winnen verbaasd me niks….
idd, altijd zeiken over diesel… Ik heb altijd het idee dat ik hier de enige ben die liever diesel dan benzine rijd…
Uit het LeMans regelement:

5.2 – Turbocharged engines :

5.2.1 – Air restrictors location : a one piece and airtight right cone
must be fitted between the restrictor(s) and the inlet diameter of
the charging device :
a/ The cone must have a mandatory opening of 7° minimum ;
b/ To each base of the cone, over 10 mm maximum in length,
a round shape is permitted within the diameter of both the
restrictor(s) and the charging device inlet.

5.2.2 – Charging devices incorporating ceramic components,
variable diameter inlets and adjustable internal vanes are
forbidden. Adjustable internal vanes fixed on the turbine
housing are permitted.

5.2.3 – Boost pressure : see Appendix 1.

Verder is de tank voor de benzine auto’s max 90 liter en voor de diesels 81 liter

Er is wel verschil tussen de diameter van de restrictors, de diesels krijgen meer lucht.

Benzine turbo tot 4 liter: 1x 45,3 of 2x 32,4mm
Diesel turbo tot 5,5 liter: 1x 55,9 of 2x 39,9mm diameter

Verder is de turbodruk bij benzine max 1500 mbar
en bij de diesels: 2940 mbar

Daaruit kun je wel concluderen dat de strijd niet echt eerlijk is als het gaat om vermogen per liter, maar het doel is om de auto’s qua absoluut vermogen ongeveer gelijkwaardig te maken.

Zo heeft de auto van Pescarolo 650pk bij 7000 toeren en draait ie in de kwalificatie maximaal 8200 (dan komt er dus waarschijnlijk ook meer dan 700pk uit) en in de race max 7800tpm. Het koppel zal wel lager liggen, want dat komt niet boven de 700nm uit bij 6000 toeren.

Vergelijk deze cijfers eens met de specs van de Peugeot en je ziet…. de verschillen zijn niet erorm. De verschillende motorenconcepten zijn dus niet de reden van de overmacht van de diesels….. het is niet zo dat de diesels sneller worden gemaakt dan de benzine auto’s door de regels bij te stellen. Maar het kan zo zijn dat de diesels sneller zijn doorontwikkeld dan de benzine-motoren en ook sneller dan de ACO had verwacht, waardoor er toch een klein voordeel ontstaat voor de diesels. Het is zeker niet de doelstelling van de ACO om bepaalde auto’s te bevoordelen.
Peugeot heeft niet veel tijd gehad om de wagen volledig te ontwikkelen. Geen afgang dus. Audi moet trouwens opnieuw beginnen met hun R10 chassis, omdat het regelment geen roadsters meer zal toelaten. Het word dus nog spannend.

Zelfontbranders gebruiken nu eenmaal de compressie als ontsteking, dus is drukvulling wel een must. De cilinderinhoud vergelijking gaat niet op, omdat het verbrandings principe totaal anders is, en diesels beperkt zijn in hun toerental. Om een competitief vermogen te verkrijgen moet een diesel groot zijn met drukvulling. En dat op zijn beurt schaad dan weer het verbruik, zogezegd het voordeel van Diesel. (Bij straatwagens is er geen constante acceleratie, en doen diesels voordeel uit hun lagere toerental. Niet van toepassing bij wedstrijden.)

Het is een oneerlijke strijd in de zin dat er geen grootte teams zijn op benzine. Maar was dat wel het geval, dan zouden ze binnen het regelment wel zeker kunnen winnen van de Diesels. Peugeot en Audi doen hebben beiden diesels te promoten, en hebben beiden veel geld, en daarom lijkt het alsof het diesel regelment oneerlijk is. Maar het is gewoon een kwestie van geld.
ter illustratie ook de specs van de Courage 3,6 liter turbo motor:

Type: V8 leaning at 75°, type P32, alu
Position: Longitudinal, central AR, semi-porteur
Valve gear: Double ACT, 4 soupapes par cylindre
Supply: Injection électronique AER/Life Racing
Ignition: Bougies Bosch
Boosting: 2 TURBOS GARRETT
Engine torque: 740 Nm 6500 RPM
Regime maxi: 7500 RPM for the race 7250 RPM
Horsepower 635 hp 6800 RPM
Restriction: 2 brides dia. 32,4mm

(je ziet ook hier weer een vermogen dat dicht tegen de 700pk bij 7250 toeren zal liggen)

En de Diesel van de R8:

Type: V12 leaning at 90°, type TDI, alu
Position: Longitudinal, central AR, porteur
Valve gear: Double ACT, 4 soupapes par cylindre
Supply: Injection directe TDI
Ignition: Bosch MS14
Boosting: 2 TURBOS GARRETT
Engine torque: 1100 Nm
Regime maxi: 5000 RPM for the race 5000 RPM
Horsepower 650 hp NC RPM
Restriction: 2 brides dia. 39,9mm

De verschillen in vermogen zijn klein (behalve in het koppel) en daarmee is aangetoond dat het niet zo is dat de diesels enorme voordelen halen uit de afwijkende regels.
@ Woody:

Zoals ik dus al zei maakt dat het belangrijke verschil. Het verschil moet ontstaan doordat de concepten totaal anders zijn. Dus minder verbruik tegen meer vermogen. dan krijg je een leuke wedstrijd. Nu is het zo dat de dieselauto’ op het niveau van benzineauto komen door veel minder restricties toe te staan (kortom: bevoordelen) maar wel dat de diesel nog steeds zijn voordeel heeft van minder verbruik.

Je kan dan dus stellen dus stellen dat ze of het verbruiksverschil weg moeten halen, of inhoud en restrictors gelijk moeten stellen, samen met de turbodruk. Met name de turbodruk doet het hem. Zet die op 1,5 bar in plaats van de 3 en het beeld wordt al heel anders.

Kortom: Maak alle randvoorwaarden van beide brandstofsoorten gelijk en je hebt een eerlijk vergelijk. En dan ben ik echt benieuwd wie er dan wint….
ach, dan gaat de rest toch ook op diesel rijden. ze worden niet gedwongen om benzine te rijden, ze doen het toch echt zelf
@ Wooody:

Vind je je laatste redenatie ook maar niet een klein beetje krom (als een hoepel) ?
@Kevski, nee want voor een racewagen is het vermogen van belang en het koppel nauwelijks…..Deze racers komen zelden laag in de toeren en gebruiken maar een heel kleine powerband.

Je vergeet trouwens het feit dat de diesels 10% minder brandstof aan boord mogen hebben in je verhaal mee te nemen. Hierdoor wordt het mogelijke voordeel in het verbruik grotendeels of zelfs geheel teniet gedaan. dat lbijkt ook wel als je naar het aantal pitsstops kijkt… dat ligt vrijwel gelijk, dus kunnen de verschillen in het verbruik nooit enorm zijn en is 9 liter minder aan boord een behoorlijke handicap.
Ok, zelf kom ik jaarlijks op Le Mans sinds (en vanwege) de introductie van de McLaren F1. Dat er tegenwoordig diesels mee rijden vind ik geen invloed hebben op de “fun factor”. Er rijden geboeg auto’s mee die voor voldoende spektakel zorgen. De Porsche’s die meerijden kan je ook saai noemen, die draaien relatief weinig toeren en klinken allemaal hetzelfde….. De prestatie die Audi neerzet vind ik absoluut top! Een prestatie eerste klas, of je nu van diesel houd of niet! Daarbij is het inderdaad techniek die we terug vinden in onze straat auto’s. Veel merken beweren dit maar Audi houd woord, respect.
(om nog maar niet over ons milieu etc beginnen)

Dan de franse auto’s,
wat mij minder aanspreekt aan franse auto’s is het feit dat ze alleen gezins bakjes maken. Ok, er zijn een paar uitspattingen, Renault Spider, Alpine etc. Maar dit zijn uitzonderingen. Geen enkele Fransman levert een V8 of meer…. Dikke diesels zijn ook schaars en wat betreft techniek kan ik er helaas ook niet warm voor lopen….. Dit is inderdaad goed uit commerciele overwegingen maar het bloed van de autoliefhebber gaat niet sneller stromen. Ik wil een icoon! Een Turbo, een V12, 4WD, 500PK whatever……
De Fransen maken ons lekker met een V12 studie model, die ik slechts één keer op Le Mans ben tegen gekomen. Jammer…….
En om af te sluiten, ik vind fransen ook moeilijk te volgen.
De telefoon opnemen met “wie”?……..
Maar ergens doen ze het toch niet verkeerd. Laten we eerlijk zijn: wie wil er nu niet met een glas wijn achter de vrouwtjes aan?

Als laatste de diesels.
Ik heb met verwondering de discussie omtrent “het nut van dikke diesels” gevolgd. Het feit dat schepen, vrachtwagens, generatoren en tractoren deze techniek gebruiken zegt mij genoeg. Gewoonweg efficiente techniek. Precies wat we nodig hebben in deze tijden. Ik geniet zelf van een 410 NM sterke diesel en neem van mij aan, Ubergeil! 80 km/h met 1350 toeren en 3000 toeren bij 160 km/h. Inhalen? HAHA instant power! Racen? tegen de tijd dat de benzine rijder zijn juiste versnelling heeft en toeren maakt is deze jongen al koffie drinken. En denk nu niet dat ik liever naar een diesel luister hoor…..

Kortom, ik blijf lekker dieselen en ben volgend jaar weer op Le Mans!
En als Audi wint, zal ik net zo hard klappen (hopelijk volgend jaar niet in de stromende regen)
Frans IS gewoon rommel, de mentaliteit van dat volk alleen al.
@H.J. Vaesen: volgende keer zal ik weer beter mn best doen ;)

@BMW M335D TOURING: ik heb op zich geen problemen met diesel hoor.

@vinnie: http://www.autoblog.nl/archive/2007/06/09/the-frankrijk-files-wederom-zelfmoorden
@ Vinnie, voeg eens iets toe.

@ Wo0o0o0o0o0dy

Hm je doet een verschil van 330Nm af als een klein verschil?
@Anno:

In het tevredenheidsonderzoek 2006 van Autoweek stond onder andere een pechgevoeligheids onderzoek, de uitslag:

1 Renault Espace
2 Renault Laguna
3 Renault Clio
Renault Scénic
5 Peugeot 407
6 Ford Focus C-MAX
Opel Vectra
8 Nissan X-Trail
Peugeot 307
10 Citroen C4
Renault Mégane


8 van deze 11 zijn Frans. Dus zo’n “onzin” is het niet.

Bron: http://www.autoweek.nl/tt2006.php?overzicht=31&cache=no
DeAutogids.nl
Altijd goed scoren, zo’n column waarin je Franse auto’s rommel noemt.

Overigens: Wie heeft hier wel eens een wedstridj truckracen gezien. Toentertijd wist de DAF SRT II 0-100 te doen in 3,2 seconden. Geen wonder dat die trucks begrensd zijn op 160km/u. Echt stil zijn ze niet…
Ik volg even totaal niet wat de betrouwbaarheid van een Renault Mégane met de 24 uur van le Mans te maken heeft. Of Franse auto’s in het algemeen. Wat een onzin, gebruik dit in een ander topic.
@H.J. Vaesen:

Je vraag zelf aan Vinnie “Vinnie, voeg eens iets toe.”
dan voegt iemand iets toe en dan zeg je “Doe dat in een ander topic”

Nu moet je het wel weten hè?
@ Smokin

Het lijkt me handig als iedereen zich beperkt tot het onderwerp van de column. Ik wijs de heren hier op.
Ach, wat is betrouwbaarheid…het heeft uiteraard ook met rijstijl te maken. Als je binnen 100.000 km van 2 totaal veschillende auto’s de versnellingsbak aan gort rijdt zou ik daar eerst maar eens naar kijken. Vermoedelijk was de versnellingsbak van een Toyota (toch bekend als één van de meest betrouwbare auto’s) net zo goed stuk gegaan. Mijn ervaringen met Citroën én Peugeot zijn gewoon goed, basta!
En suggereren dat Audi het reglement van LeMans gemanipuleerd zou hebben, hadden Jaguar en Peugeot dat destijds ook gedaan zeker? Het reglement is voor een ieder gelijk, het is je eigen keuze om al dan niet Diesel te gaan rijden. De prestatie om zo’n evenement met diesel te winnen vind ik op dit moment een grotere prestatie dan even een “standaard” benzine V8 in een “standaard” chassis lepelen. Wat ik wel voor zou willen stellen is dat de grotere merken “verplicht” een bepaald aantal auto’s/motoren zouden moeten verkopen aan andere teams met minder budget, zodat ook die een reële kans maken.
Toen Peugeot Le Mans won in ’92 en ’93 , met alle pudiumplaatsen bezet, toen was dat natuurlijk een ‘fluke’ ? Een toevalstreffer ? Helemaal niks te maken met betrouwbaarheid en expertise in het bouwen van motoren ?
Kunnen de Autoblog-lezers zich dat nog herinneren ?Of zijn Autoblog-lezers pas 10 jaar oud?

Als Peugeot dus volgend jaar wint, met welke smoesjes komt men dan? Is Audi dan opeens niet meer betrouwbaar…of ze concentreren zich nu voornamelijk op DTM (hoe lang is het geleden dat Audi daar heeft gewonnen?? Zelfs Opel is er kampioen geweest…)

O ja, als ik betrouwbaarheidskampioen wil worden koop ik geen Audi, geen BMW of Mercedes en nee ook geen Peugeot…maar een Suzuki Swift (2ehands mag ook)
DeAutogids.nl
@Romeo: Net zoals bij Audi een paar jaar terug was er toen geen noemenswaardige concurrentie. Grappig dat je geheugen je daar in de steek laat.
@DeAutogids.nl; dan nog moet je wel even 24 uur zien vol te houden, dat is meer uitdaging dan de concurrentie. En kom niet aan met; ze hebben het rustig aan kunnen doen omdat er geen concurrentie was, LeMans winnen met of zonder noemenswaardige concurrentie is een prestatie van formaat, of je nu Audi, Peugeot of wat dan ook bent en benzine of diesel verstookt….hulde aan de winnaar!!
DeAutogids.nl
En die winnaar heet Audi.
@H.J. Vaesen: Nee dat is een groot verschil, maar geen belangrijk verschil in deze context. Zoals ik al zei: “voor een racewagen is het vermogen van belang en het koppel nauwelijks”

Een olifant heeft meer koppel/kracht in huis dan een muis maar toch is de muis sneller als het op accelereren, remmen en bochten maken aankomt. De olifant drinkt veel meer, en dat is een groot verschil, maar geen verschil dat er in dat verband veel toe doet.

@Anno: maar één van de auto’s is de mijne en ik weet van Renault dealers dat de Laguna’s gemiddeld erg veel problemen hebben
DeAutogids,

Ik durf te wedden dat Peugeot toen meer concurrentie had dan Audi nu…(de laatste Le Mans niet meegerekend) Jij ook?

Grappig overigens dat je niet op de andere punten in gaat..
DeAutogids.nl
Goed Audi was nog een paar jaar geleden DTM kampioen, dat is slechts een van de punten die al lang zijn aangehaald door anderen. Ik hoef toch niet steeds te copy-paste-en? Dunkt me dat je geheugen inderdaad niet je sterkste punt is… of lezen natuurlijk.
Autogids…

Opel is ook eens DTM-kampoien geweest…en nu? Opel is net zo betrouwbaar als Audi ? Opel ook zo technisch hoogstaand? Hoor je het je zelf al zeggen?

Maar je ontwijkt weer..had Peugeot toen meer concurrentie dan Audi nu in de laatste paar jaren ? Of niet?
DeAutogids.nl
@Romeo: Ik ontwijk niks. Dat roepen met Opel heeft geen zin als je zelf diegene bent die om de hete brij heen draait. Op al je vragen is al een antwoord gegeven. Peugeot had toen NET ZO WEINIG concurrentie dan Audi. Is dat zo duidelijk Romeo? Snap je het nu? Is het nu dan eindelijk aangekomen? Ik dacht al dat je zou zeggen “nee”. Want het probleem is dat hoe vaak mensen het herhalen tegen je het komt gewoon niet aan.

Ik ben geen Audi fan, of een Peugeot fan. Maar Peugeot had toentertijd weinig concurrentie, Audi had het tot voor kort niet. Of Franse auto’s betrouwbaar of onbetrouwbaar zijn weet iedereen wel. In de autotevredenheidstesten komen de Franse auto’s er slecht uit.

En met racen moet je technisch hoogstaand zijn. Hoor je het je zelf al zeggen? Ja! Natuurlijk moet er een prestatie komen als je zoveel geld er in pompt.
Pfff, dat gezeur over koppel telkens… 330 Nm koppelverschil boeit niet als je een benzinemotor veel hoger in de toeren kunt trekken…

toeren * koppel = vermogen

M.a.w. een auto met veel koppel kun je schakellui rijden, maar is (mits je goed bent met de schakelpook) maar een heel klein stukje trager dan een auto met een lager koppel maar met hetzelfde vermogen…
nou laatst een 206 hdi gereden. peugeot heeft het wel.
Willen degene die er geen verstand van hebben gewoon lekker hun mondje dicht houden? lijkt me beter.
En autogids: Geef maar gewoon toe dat je anti-peugeot bent.
Als je een race van 24 uur weet uit te rijden getuigt dat van betrouwbaarheid en goede techniek!. En doet het er niet toe of je nou veel of weinig concurrentie had.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).