Alfa Romeo 149 & Junior

Auteur: , 43 Reacties

Als er een model van Alfa Romeo op de nominatie staat om vervangen te worden, is het wel de 147. Gelukkig zijn de Italianen daar dan ook hard mee bezig. Het is zelfs zo dat er niet één, maar twee opvolgers van de 147 achter de schermen staan te trappelen.

Dit heugelijke nieuws heeft Alfa Romeo gemeld op een presentatie tijdens de Morgan Stanley Conference. De driedeurs 147 wordt opgevolgd door de Alfa Romeo Junior (AKA ‘Racer’) die op de motorshow van Frankfurt (september) of op de autoshow van Bologna (december) zal worden onthuld. De Junior zal het platform van de Fiat Grande Punto gebruiken en worden uitgerust met diverse potente motoren. De startmotorisering wordt 95 pk sterk, terwijl de GTA versie mogelijk een 230 pk sterke 1.8 turbo motor en vierwielaandrijving krijgt.

Alfa Romeo Junior

Alfa Romeo Junior

De tweede 147 opvolger krijgt de wat-minder-gedurfde naam: Alfa Romeo 149. De 149 komt er alleen in een vijfdeurs variant en zal wat groter groeien. Met een lengte van 430 cm wordt de 149 vergelijkbaar in grootte met de Alfa 156. Voor de 149 moeten we geduld hebben tot het eerste kwartaal van 2009. Voor de aandrijving zal kunnen worden gekozen uit motoren die tussen de 120 en 265 pk leveren.

Met dank aan Floris voor de tip!

Alfa Romeo 149



43 reacties

Ziet er strak uit:D Alfa’s zijn hele mooie auto’s!
Natuurlijk zijn Alfa Romeo’s goed qua design, alleen dit wordt me iets te spacey.
Ik zie daar enigzins wat stijlelement van Seat in terug..
Met de Junior krijgen we hopelijk de perfekte koets voor de nieuwe ‘jTTd’ :)
leuke concepttekening. Alfa is en blijft de nr. 1 qua design. Hij komt pas eind 2008 op de markt, dat geeft hen nog even tijd om hem NOG mooier te maken.
Wouter de Alfa-man…;)

Goed nieuws, Fiat plaatst Alfa Romeo op deze manier wat hoger in de markt als echte concurrenten voor de 1-serie en A3.
1.8 Turbo 230 pk?? Das meer dan Audi uit hun TT turbo motor krijgt!! Stevig bezig bij Alfa! Other than that heeft het design van Alfa (de auto, niet Aimee :P ) mij nooit echt aangesproken.
alfa’s zijn altijd al mooie auto’s geweest. Dat bewezen ze laatst nog met de 8C en 159, en nu dus met de opvolger(s) van 147.

Ik hoop alleen niet dat de achterkant idd zo wordt als het 2e plaatje weergeeft, is beetje seat altea… (die ik overigens echt lelijk vind ;) )
Tenminste, met die achterlichten dan he…
Mr. Reddingius
Op de laatste foto doet de achterkant me sterk aan een golf denken. Maar verder bijzonder strak.
@H.J. Vaesen: off topic: spacey schrijf je niet zo, maar zo: spacy. Kevin Spacey is een acteur, en heeft nu niet echt de beste looks, maar is wel een zeer goed acteur.
Wat er heugelijk is aan dit nieuws ontgaat me. Als de nieuwe Alfa enigszins lijkt op de afbeeldingen die hier staan hebben we volgens mij een nieuwe Ford Edsel. Hopenlijk zegt een erkend journalist (Jeremy Clarkson) dit zodat we dit gedrocht niet te veel op de weg tegen komen.
Maar ja, het is een Alfa dus het design zal wel weer fantastisch zijn…
Marco van Wensveen
Hoog tijd voor een opvolger voor de 147? Qua verkoopaantallen dan maar toch niet om de styling. Zij blijft gruwelijk mooi!
De eerste Alfa die als een fiat rijdt
Die schetsen van de Alfa Romeo Junior zijn echt briljant! Heel erg mooi!
PeterVanHteV heeft er al in gereden begrijp ik? Heb je wat meer details?
Ach, in levende lijve valt de 149 buiten de grijze massa boot, zoals zelfs de roemruchte Arno een Corsa het nakijken gaf…

Anyways, hierbij een duidelijker plaatje:

http://static.blogo.it/autoblog/alfa_149_ipotesi_big.jpg
Alfa’s beginenn ook steeds op Seats te lijken zeg!
Alfa’s op Seats lijken?
hmm volgens mij zie je dat helemaal verkeerd… Seat probeert al jaren op Alfa te lijken. (en naar jouw oordeel lukt ze dat dus ook nog) Laten we de wereld vooral niet omdraaien..
Ontwerper Da Silva is van Alfa naar Seat gegaan, niet andersom he.
Idd in seats komt veel Alfa design terug. Andersom niet.
Al zo even lelijk als het vorig model.
MArco van Wensveen heeft helemaal gelijk. Overigens ben ik van mening dat Alfa bij de eerste facelift van de 147 het unieke design al voor een groot deel heeft verprutst. Het bleef een mooie auto maar het scherpe en aparte is er daarna afgeslepen. Ik hoop dat Alfa de moed heeft om weer een bijzondere creatie neer te zetten. De 159 is nl. wat mij betreft ook lang niet zo indrukwekkend als de 156.
LOL! Echt standaard dit! Als het Italiaans is, dan heeft iedereen z´n mond vol dat het mooi is. Mensen die voorkant van de schets is toch niet mooi! Ik wil bijna poessie mauw gaan zingen tegen dat ding….
Zie je wel, zelfs Rick dos ziet er een poesje in…
Rick dos, niet iedereen heeft smaak, mensen zonder smaak weten design pas te waarderen als iedereen het al heeft. Als zelfs Seat het design al na maakt…. dan is het pas mooi.
Italianen zijn al jaren toonaangevend (alfa ontwerpers zijn weggekocht door seat en zelfs subaru), natuurlijk blijft design persoonlijk.
@Frank

Ja, maar dat is niet zo moeilijk. Ik zie overal wel een…….oh wacht! Je bedoelt miauw miauw poesje.

Maar ik zie dat we dezelfde mening zijn toegedaan. That´s good to know. ;)

@snelste

Dat is waar, maar dan heb je ook nog eens een hele grote groep kuddevolk, die hun mening baseren op standaard aanvaarden waarden. En dat vind ik zo zonde…..
De echt goede ontwerpen (van Alfa) vragen enige gewenning. Na een tijdje worden ze steeds fraaier omdat je ondekt hoe goed het design in elkaar zit. En zelfs na 7 jaar is er geen auto in de klasse met een beter ontwerp. En het design is ook nog steeds niet achterhaald, de auto lijkt helemaal geen oud ontwerp, maar nog steeds modern.

Tja, de schetsen daar ben ik nog niet helemaal wild van….. maar ach, zelfs met de ogen dicht ontwerpen ze bij Alfa wel een mooiere auto dan de 1 serie. Niet echt een reden om me zorgen te maken over deze nieuwe Alfa.
“De echt goede ontwerpen (van Alfa) vragen enige gewenning.”

Uhm…..en de 8C dan? Daar heb je toch geen gewenning voor nodig? Alfa spider, Alfa 166, Alfa 155 stuk voor stuk mooie auto´s waar geen gewennigstijd voor nodig is. Maar dit toch niet? En een Alfa 159 heeft meer Duitse degelijkheid in het design zitten dan een Duitse auto zelf. Dus ja, soms mag je ook wel wat kritischer zijn….
@Rick dos: ik vond de 8c de eerste paar keren helemaal niet zo geweldig qua design. Kleine raampjes met een beetje aparte vorm….. tot ik de auto op een paar video’s zag rijden op een mooi weggetje…. toen viel het kwartje pas echt. Door de lichtval die continue wijzigt als een auto voorbij komt kun je pas goed beoordelen of een ontwerp als geheel werkt (vind ik) of niet.

De 155 was in die tijd ook wel erg apart met z’n spitse neus en enorm hoge achterkant….. De 166 vond ik oorspronkelijk wel erg ingetogen en die “ingedeukte zijkanten” snapte ik niet helemaal, maar nu is het nog steeds een fraaie grote sedan. De vorige spider vond ik minder mooi dan de GTV en de huidige vond ik op de plaatjes niet echt uit de verf komen, maar in het echt is ook die wagen erg mooi.

Mijn smaak is anders dan de jouwe (dat hoefde ik eigenlijk niet nog eens te zeggen, was iedereen wel duidelijk denk ik) dus misschien dat ik daarom wel moet wennen en jij niet….. Maareh…. als je wel kunt zien dat Alfa’s mooi zijn, hoe kan het dan dat het ontwerp van de huidige BMW’s je niet stoort?
Omdat ik verder kijk dan mijn neus lang is. Ik let op details die het grotere plaatje complementeren. Let wel, daarmee zeg ik niet dat het design van BMW perfect is, maar het totale plaatje met zijn positieve en negatieve details vertelt mij dat het een prachtige auto is. Immers perfectie bestaat niet. Alhoewel ik persoonlijk de AM DB9 perfectie heel dicht vind naderen.
“Omdat ik verder kijk dan mijn neus lang is.” Daarmee impliceer je dat anderen dat niet doen…. De vreemde propoties, de drukke lijnen en alle frutsels die BMW in het design stopt daar kan ik niets mee. Onnomgelijk om dat mooi te vinden, terwijl de auto’s technisch wel goed zijn (beetje stug over kleine oneffenheden, verder een goed weggedrag).

Alfa’s zijn ook niet perfect, maar het gevoel dat die auto’s je geven, die emotie kom ik bij geen ander merk op die manier tegen (tja Maserati….). Koppel dat aan het beste design en je hebt in mijn ogen een begeerlijke auto. Eentje waar je iedere keer weer blij van wordt als je ’s ochtends de deur uit stapt en de auto ziet staan en denkt “cool, ff een stukkie rijden voordat ik ga werken”.
onmogelijk dus….
Dat was idd een nogal botte uitspraak van mij. Wat ik ermee wilde zeggen is, dat ik heus wel kan begrijpen dat niet iedreen een BMW mooi vindt door z´n aparte lijnen. Ik kijk echter naar diezelfde lijnen en begrijp 9 van de 10 keer wat ze ermee “bedoelen”. Of ik er dan vervolgens mee eens ben met de bedoeling dat is een ander verhaal. Maar de vele pluspunten compenseert de negatieve punten.

Hoe jij over Alfa denkt denk ik prcies over BMW. Zie je nou wel we hebben nogal wat zelfde meningen, alleen het onderwerp waar we dezelfde mening over hebben is anders… ;)
precies dus… ;)
@ de Heeren

Beetje oneindige discussie eigenlijk, dit komt eigenlijk omdat de merken zó enorm verschillen van identiteit. Ik kan zowel BMW als Alfa enorm waarderen, maar dan wel de wat leukere modellen. Een 147 doet mij de broek écht niet bollen. Een 116i ook niet.
Eigenlijk is het ook goed dat ze zo enorm verschillen, dit houdt de branche levendig. Alfa design is speels, vloeiend. BMW design is ook vloeiend, maar robuust. Meer een ‘statement’.
@H.J.Vaesen: Autoblog draait toch op oneindige discussies?;)
Alfa maakt zeer stijlvolle ontwerpen, iets wat ik niet kan zeggen van deze schets…..
Joehoe! Damster hier!

Hang die GTA 1.8 JTB er maar in. Graag thuis afleveren, en een beetje presto. Enorm bedankt.
Aan die “foto’s” is volgens mij winig officieel…..
Alfa’s beginnen op Seats te lijken …. misschien even verkeerd van iedereen maar je moet het andersom zeggen … Vermits de tekenaar van de laatste alfa’s momenteel in dienst is van Seat

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).