Rijtest: Cadillac SRX V8

Auteur: , 42 Reacties

Zoals jullie weten zijn we bij Autoblog niet zo van de objectiviteit. Ieder van ons heeft een mening, en die zullen jullie horen ook. Daarnaast hebben we allemaal wel een bepaald automerk dat onze harten sneller doet bloggen. Sacha heeft Mercedes. Wouter heeft Alfa. En als er eens een Cadillac in zicht is, kom ik opdraven.

[ Eerst kijken dan lezen? Zie HIER de bewegende beelden van deze rijtest. ]

De Cadillac SRX is een van die andersdenkende Amerikanen. Eentje die gelooft dat ‘the land of opportunity’ feitelijk aan deze kant van de plas ligt, die alles op alles zet om in Europa naam en faam te verwerven. Een beetje de Scott Speed van de softroaders, wat natuurlijk betekent dat hij het moet opnemen tegen gevestigde namen van hier.

Cadillac SRX

Even was ik daarom bang dat ik nu door de mand zou vallen. Ik mag dan van kinds af aan bevangen zijn door GM’s luxemerk, ik ben wel realistisch – ook ik kan niet ontkennen dat het Cadillac-schildje in het vrij recente verleden auto’s gesierd heeft waar je eigenlijk niet met goed fatsoen enthousiast over kunt worden. Ze zijn aardig in de war geweest daar in Detroit, en er is een hoop halfslachtig werk geleverd. De laatste jaren beginnen ze het licht weer te zien, maar met name in Europa oogst het merk nog altijd kritiek op interieurafwerking en algehele verfijning.

Cadillac SRX

Ik stond daarom voor de keuze: bevestig ik wat men zo graag wil lezen en verpulver ik de SRX meteen, omwille van zijn vermeende tekortkomingen? Of blijf ik mijn merk trouw en schrijf ik een lofzang over de auto, gooi ik daarbij mijn geloofwaardigheid te grabbel, duik ik digitaal onder en post ik mijn berichten voortaan onder de noemer ‘Rick tres’, vijftigjarig Daihatsu-rijder met faalangst en een hond?

Gelukkig heb ik die beslissing niet hoeven nemen, want zowel ik als Autoblogger, die weinig op heeft met Amerikanen maar voor de filmopnames toch bereid was het stuur ter hand te nemen, werden verrast door de SRX.

Cadillac SRX

We reden de topversie SRX V8 Sport Luxury met een prijskaartje van 82.550 euro. De testauto had het gefacelifte interieur voor modeljaar 2007, en om alle vooroordelen meteen maar de kop in te drukken: dat ziet er gewoon goed uit. Het dashboard is overzichtelijk, getooid met mooi hout, en de meeste plastics zijn verborgen onder een gestikt lederlook materiaal. Netjes dus, en af en toe ook best slim. Zo kun je de stoelverwarming gescheiden instellen voor je rug en je reet. Lampjes boven de achterruit assisteren de parkeersensoren, en de houtstrip aan de passagierskant van het dashboard klapt open om een plat opbergvak te onthullen. Hier kun je bijvoorbeeld de handleiding in kwijt, en andere onnodige dingen die normaal gezien je halve handschoenenkastje innemen. Onze SRX had verder een denderend Bose 5.1 audiosysteem met DVD-speler en -navigatie, een elektrische derde zitrij voor twee middelgrote aardappelzakken, en bovenal het briljante UltraView schuifdak: een glazen dakraam van voor tot achter dat zich tot boven de achterbank kan openen. Waarom dit niet standaard op alle auto’s ter wereld zit is mij een raadsel, want ik mis het nog dagelijks.

Cadillac SRX

De bekende Northstar V8 maakt van de SRX een lekker vlot beestje: 4,6 liter, 325 pk, 0-100 in 7,4 seconden. Met 32 variabel getimede kleppen hebben we het hier niet over een hamer uit de oertijd, maar de motorkarakteristiek is zoals je van een Amerikaan mag verwachten: bij 120 km/h draait hij nauwelijks meer dan 2000 toeren. Dat is evenveel als onze dieselende BMW van vorige week, en die had daar zes versnellingen voor nodig – de Cadillac vijf. Take that. De automaat is af en toe wel wat trager dan ik zou willen, bij kickdown moest hij regelmatig een goede seconde nadenken.

Cadillac SRX

En ik vervolgens ook, omdat de tank na zo’n actie meteen leeg was. Bij stop & go-verkeer, waarbij ik af en toe het gas eens goed intrapte voor de betere achtergrondmuziek, haalde de SRX een verbruik van niet meer dan 1 op 5,7. Dat is bizar genoeg hoger dan onze zwaarbepakte wintersport-Q7 4.2 met kruissnelheid 180 door Duitsland. Omdat ik dit niet kon geloven, en omdat ik ’s avonds nog wilde eten, heb ik ook maar een rustig ritje over de snelweg gemaakt met de cruise control op 130. Hierbij scoorde de SRX dan wel weer een respectabele 1 op 8.

Rijdend op de snelweg doet de auto nog het meest denken aan een dikke New Yorker die sinds een tijdje twee ochtenden per week gaat joggen in het park. Hij voelt als een echte Amerikaan – fluisterstil, comfortabel – maar met duidelijke invloed van zijn gelikte Europese rivalen. In het stuur is geen ‘dood punt’ te bespeuren, maar bij het remmen weet je weer dat je in een grote GM-mobiel zit – je moet aardig doortrappen om de 2040 kilo’s vlot te stoppen.

Cadillac SRX

De Cadillac vergt ook veel armbewegingen van zijn bestuurder; een halve omwenteling om van een minirotonde af te rijden kom je nog maar bij weinig auto’s tegen. Mede hierdoor, en door de zitpositie, voelt de SRX veel groter en hoger aan dan hij eruit ziet. Toch ligt hij behoorlijk strak in de bocht en helt hij erg weinig over. Een relevant technieklesje: Magnetic Ride Control, een doorontwikkeling van Cadillacs road-sensing suspension uit de jaren ’90, is standaard op de V8-versie. Bij dit systeem kan het gedrag van een schokdemper in een fractie van een seconde aangepast worden door een elektromagneet en metalen deeltjes in de dempervloeistof. Het maakt dat de SRX zijn hoge zwaartepunt in de bochten van zich afschudt.

Cadillac Vizon Concept

De Vizón concept car uit 2001 lag ten grondslag aan de SRX, maar GM heeft het productiemodel binnen de ‘Art & Science’ designlijnen toch iets behoudender gelaten. We kunnen er lang of kort over praten, maar opvallen doet hij nog steeds. Dat weet ik omdat menig oliestokend premium-suvferd uitvoerig de achterkant heeft kunnen bewonderen, om bij de volgende stoplichten met de neus tegen het raam gedrukt te zitten.

Cadillac SRX

En toch ga ik hier een balletje opgooien en zeggen dat het een ingetogen auto is. Hij is lang niet zo bling als zijn grote broer, de Escalade. In het donkergrijs is het eerder een uitsmijter in een maatpak dan een rappert met een bontjas en ijzer in z’n smoel. Daarom misstaat de SRX helemaal niet in Europa, waar men over het algemeen toch wel houdt van strak en simpel.

Cadillac SRX

Onlangs had ik een discussie met ons aller Wouter over de X-factor die auto’s kunnen hebben. Een Lancia Delta Integrale bijvoorbeeld is een vreselijk, hoofdpijnopwekkend, kwalitatief waardeloos frutsel van een ding, en toch ben je mijn nieuwe beste vriend als je er een voor mijn deur parkeert. En we waren het erover eens dat dit vreemde verschijnsel niet alleen voor rally-iconen geldt. De SRX is een auto met een aantal tekortkomingen, en een paar regelrechte missers – prachtige glimmende ventilatieopeningen bijvoorbeeld, die precies ter hoogte van je buitenspiegels in de zijramen reflecteren, 2-dollarcent plastic suicide-asbakjes voor de kindervingertjes achterin, en een lullig contactsleuteltje uit het jaar nul. Maar voor mij zit ‘m de X-factor in het rustgevende gevoel dat je hebt als bestuurder van een grote Amerikaan op de snelweg, zoevend in stilte, met een rijkelijke V8-roffel als je je voet naar beneden duwt. En dat je zelfs in de meest vreselijke file tussen op de opgefokte leasekneuzen nog relaxed achterover leunt en J.J. Cale een tikje harder zet. Life is good. De SRX lijkt hierin nog steeds op zijn voorgangers, de ontspannen deinende slagschepen van weleer, maar speelt ondertussen meer dan ooit in op de eisen die we in Europa stellen aan een luxe auto. En daarnaast zijn nieuwe Cadillacs gewoon cool, wat weer het filmpje verklaart dat nogal haaks op bovenstaande uitspraken staat. Een ‘jack of all trades’.

Cadillac SRX

Het minutieuze niveau van de Duitsers heeft GM simpelweg nog niet bereikt, maar ze zijn er dichterbij dan ze in decennia zijn geweest. De liefhebber in mij kan tevreden zijn, want ik mag toch echt stellen dat Cadillac met de SRX veel kopers in dit segment een serieus alternatief biedt. Omdat je in iets bijzonders rijdt waar alles op en aan zit, met een topmotor en een onovertroffen ‘king of the road’ gevoel. En vooral omdat je bij onze oosterburen voor iets vergelijkbaars ongeveer een Golf extra kwijt bent.

Omdat ik niet kan rijden en praten als ik film, hierbij een clip volgens het ouderwetse recept. De foto’s staan hier.



42 reacties

Als ik in amerika woonde, kocht ik hem.
Ik persoonlijk vind hem erg mooi. Ook dat ‘Heras hekwerk’ als grilletje vind ik erg mooi. Chique voorkomen en dikke 8 pitter. Het is tenminste een andere auto dan al die Q7’s (slagschip) en die touareg’s.
@ Michael

Als je dit al een Heras hekwerk grille vind zal ik meteen aandelen kopen…
Heb je de nieuwe mondeo nog niet in het echt gezien?

Mooie auto dit. Ik vind het een chique auto! eerlijk….
zal ongetwijfeld goed rijden maar is gewoon te vierkant voor mij.
Ik vind het een lelijke galbak…

Vooral dat laatste achterste zijruitje vind ik afschuwelijk. Ook het feit dat de auto hoger wordt naar mate je meer naar de achterkant gaat vind ik geen gezicht. Ook de kop en mistlampen zijn naar mijn mening niet echt gelukt (over de spiegels nog maar te zwijgen), verder vindt je binnen weer het eeuwige zelfde GM stuur wat in iedere auto van het merk zit. Als laatste vind ik de wielkasten erg groot, vergeleken met de wielen.

Nee ik kan niet echt zeggen dat ik er wild van word.
Het komt niet veel voor, maar deze keer vind ik de tekst beter dan het filmpje! Ongekend talent meneer Baeten!

Ik vind de SRX niet mooi. Komt misschien wel een beetje door het doodgraverskleurtje. Ik zou ‘m ev. uit praktisch opzicht willen hebben.
Een lekkere dikke, anders dan andere SUV-achtige. Lijkt me heerlijk.
SUV’s zijn niet mijn ding, maar in dit geval begrijp ik de positieve review wel. Geen “net doen alsof dit een offroader is” zoals zoveel Koreaanse SUV’s doen. Gewoon een grote bak met veel ci’s om lekker net als Tony over de New Jersey Turnpike te cruisen…Woke up this mornin’… (jaja, hij rijdt een Escalade, even je fantasie gebruiken).
@Ruben Baeten,

Nee in saab worden ze ook gebruikt, moet je maar eens kijken.
Pomoek: damn! Nu moet ik huilen!

(Tonyyyyy, please come back!) ;-)
@Ruben Ja dat kon ik wel weer eens gebruiken een positief stukje over een US car.
Het is mijn smaak niet echt maar idd de bekende roffel is goed en je rijd toch lekker exclusief
en above the crowd zal ik maar zeggen. Dat gezeur over interieurs moet ook maar eens afgelopen zijn en die van BMW ed zijn toch ook niet echt mooi (dashboard) en ik vind ze bijna allemaal veel te krap en te dicht om je heen en meestal zien ze er nog zo uit als die van 5 jaar geleden.
Schitterrende auto. Vind die scherpe lijnen van de caddy’s juist mooi. Strakke bak!
Wat mij betreft een hele lelijke achterkant, alsof het erop geplakt is.
Mijn advies: op dat spoor laten staan en maar wachten ;).
” ‘Rick tres’, vijftigjarig Daihatsu-rijder met faalangst en een hond?”

LOL! :) Ben jij 50? Rij jij een Diahatsu? Heb jij faalangst? En heb je een hond dan? Gaat echt niet goed met je, hè?

Maar ik zie dat alles electrisch is in deze auto. Zelfs de achterbank. Jaja, heel begrijpelijk. Je zal als zwaarlijvige Amerikaan maar een vinger moeten uitsteken! Stel je eens voor zeg…..
@Rick: lol ;-)

En je moet wel degelijk een vinger uitsteken. Denk je dat die bank vanzelf omklapt? Daar hebben we natuurlijk een knopje voor.
Maar dan wel een sedan.
@Ruben Baeten

Wat?1 Werkt dat ding niet via spraaksturing dan? Das wel een minpuntje, niet? ;)
@Rick dos

Ja, anders had ik er wel 1 of 2 gekocht…
deze auto lijkt wel heel erg op de R-klasse, mijn buur rijdt met een SRX, een lelijk gedrocht, hij is er trouwens niet tevreden van, zijn vorige was een X5, hij heeft de SRX nu al zo’n 2,5 jaar maar heeft toch weer een nieuwe ML besteld.

Wel grappig dat iedereen de R-klasse lelijk vindt en deze dan weer mooi. Het zijn beide lijkwagens oftewel ambulances, je mag kiezen.
– edit: nutteloze bijdrage –
Ik vind de wagen echt lelijk, veel te hoekig, totaal niets voor mij. Het interieur ziet er, verrassend, mooi uit. Ik hou het toch liever bij Europese wagens..
Mooi alternatief voor een porsche cayenne S of een touareg v10, een pak goedkoper en iets exclusiever! Prachtige sound van die v8 trouwens, krijg er kippevel va
Mooi alternatief voor een porsche cayenne S of een touareg v10, een pak goedkoper en iets exclusiever! Prachtige sound van die v8 trouwens, krijg er kippevel van :-)
@Robin

Dat bedoel ik… ;)
@Lotte: Thanks!

@Robin: Ik zie wel overeenkomsten, maar het is bij mijn weten niet hetzelfde stuur.

@Rob: Er zijn idd heel wat crappier interieurs te vinden, ook bij sommige Duitse auto’s.

@666: Die overeenkomsten zie ik niet. Of je hem mooi of lelijk vindt, de SRX is strak en scherp gelijnd. De R-klasse heeft nog altijd meer weg van een verregend nijlpaard.

Ik ben trouwens wel benieuwd waarom je buurman niet tevreden is – heeft hij er veel problemen mee, dat je weet?
Goede rijtest, mooie auto.
Ik denk dat het grootste nadeel van deze auto zijn imago is. Met dik 80 mille op zak zou ik denk ik ook niet zo gauw naar een Amerikaan gaan kijken.
@ Bisazza

Ford ook inderdaad; er rijden veel ‘hekjes’ rond: Mondeo, SRX, AUDI, B. Continental, 300C.

Maar og, het geeft de auto’s wel een chique uiterlijk vertoon, tog?
GEWOON EEN PRACHTIGE AUTO.
ik heb nog wat op google gekeken voor wat foto’s en prachtig.
Een gedegen verslag, Ruben.
Ik had het alleen betiteld met ‘Hoe een V8 de SRX van de ondergang redt’.
Grappig geschreven review van een redelijk originele auto (in europa), maar goed het blijft een SUV….. Verder is “reet” wel een beetje zinloos taalgeweld maar goed.

Wel grappig om redelijk enthousiaste teksten te lezen van Ruben over zo’n grote lompe bak.. vooral als je zijn “daily ride” kent…. Maar goed na het tonen van zoveel smaak heb je wel wat krediet natuurlijk ;)
“bij 120 km/h draait hij nauwelijks meer dan 2000 toeren. Dat is evenveel als onze dieselende BMW van vorige week, en die had daar zes versnellingen voor nodig”

Ik doe dat met een 4 liter V8 van BMW. Kortom, ook een (oude) BMW kan dat gewoon, niets bijzonders aan (met 4 versnellingen automaat).
@Ruben Baeten

Kijk maar is in andere caddy’s dat stuur is hetzelfde als bij saab, bij dit stuur hebben ze alleen een andere plastic kap, volgens mij.

In een BLS is het zover ik kan zien exact hetzelfde stuur als een 9-3, natuurlijk ook logisch want is bijna zelfde auto.

Maar goed, genoeg over een stuur nu hoor ;-)
@Djivy: Thanks. Om die titel te kunnen onderbouwen zou ik eerst eens in de V6 moeten rijden. Al spreekt het voor zich dat een achtcilinder een must is in zo’n auto. :-)

@w0o0dy: Toch ligt het wel op een lijn met mijn nieuwe daily ride (en vele van mijn vorige)… En wat ‘reet’ betreft, dat is goed bedoeld. Make alliteration, not war. ;-)

@Robin: Idd :-P
nieuwe daily ride? wtf? De mx-5 is weg?
Mooie bak hoor, snap (nog) niet waarom je die niet vaker ziet. Merkbekendheid, vooroordelen…gevestigde orde..

Zonde!
Omdat hij traag is?
Of is het eerder lomp?

Waarom zie je die hier niet vaker, tja, wat heb je ook aan zo’n auto?
Wat is het, wat wil het zijn? ik weet het niet.
Het lijkt op de onvruchtbare nakomeling van een SUV en een stationcar.
Of… of is het de lijkwagen van het jaar 2010?
En met dat interieur verbaast me dat niets, want had ik dat plastiek/hout in mijn auto was ik al lang dood (verblind door het plastiek en de tegenligger niet gezien).
Nee, het zegt me echt niets.
westerstraat15
De plaatselijke lijkenschouwer zal zeker intresse hebben!
Voor een Amerikaan heeft hij een mooi interieur. Zijn motortje klinkt als hele mooie muziek, maar wat een schreeuwerige carrosserie! Dik noem ik een “lelijke suv”.
Ach dat is allemaal heel mooi maar het zijn de belastingen die deze auto’s in de garage laten in Belgie een 4 liter met 8 cilinders is hier bijna niet tebetalen. Onze lijkwagen heeft netdezelfde motor als deze, Northstar maar je kunt hem niet vergelijken met een Europese 8 pitter . Die zijn meer sportief dan deze maar dat vind ik persoonlijk dan weer.
Ik heb een van de SRX uit de limited edition van 2007 en ben erg tervreden had hier voor een crx maar dit is toch veel sportiever
Rij nu twee weken met een SRX V8 uit 2004 en ik ben er heeeeel tevreden mee, wat rijd dit geweldig. Juist het afwijkende uiterlijk stond me aan, keek ook naar een X5, maar daar barst het eigenlijk van nu heb ik wat exclusiefs. En alles erop en eraan. Kijk eens hoe het achterste zijraam overgaat in het achterraam (zonder stijl) geeft de auto ook net dat beetje extra. Voor de prijs van een iets luxere dan standaard golf rijd ik een super car.

Edward



PS Wel 1 op een emmer, maar gezien het totale kosten plaatje van elke knappe auto en ik daarbij ook vrij weinig km maak boeit me dat niet zo.
Koop bijvoorbeeld een golf van 35.000 en reken na 3 jaar de afschrijving + alle andere kosten eens uit, vergelijk dat met de brandstof bij 10.000 km en ontdek dat de brandstof in % een lachertje, nu ja slechts een onderdeeltje is van de totaalkosten, zelfs als die verdubbeld zoals bij een srx.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).