Mysterie ontrafeld: waarom mannen met één hand sturen en vrouwen met twee

Auteur: , 71 Reacties

Er zijn zo ontzettend veel verschillen tussen mannen en vrouwen, maar heb jij je ook altijd al afgevraagd waarom mannen over het algemeen lekker chill met één hand aan het stuur cruisen terwijl vrouwen doorgaans -braaf zoals we het hebben geleerd- met twee handen aan het stuur rijden?

Volgens een onderzoek uitgevoerd door de Londense universiteit in opdracht van BMW, komt dit doordat mannen de auto zien als een onderdeel van zichzelf en zitten daardoor veel meer ontspannen achter het stuur. Mannen praten over hun auto alsof het over henzelf gaat.

Vrouwen zien de auto veel meer als een aparte entiteit en zijn daardoor eerder geneigd het stuur met beide handen vast te houden. Vrouwen geven ook veel vaker dan mannen hun auto een naam.

Uit de studie is ook gebleken dat 46 procent van de mannen zijn andere hand op de versnellingspook laat rusten. Dat doet slechts 31 procent van de vrouwen. Slechts 27 procent van de mannen legt zijn andere hand op z’n schoot, tegenover 39 procent van de vrouwen die wel met één hand rijden.

Mannen hebben ook veel meer affectie voor hun auto. Dat merk je bijvoorbeeld in hun boosheid wanneer iemand de wagen beschadigt. Daarbij zijn er ook mannen die het stuur, dashboard of dak van de auto strelen. Mannen kijken na het uitstappen vaker nog eens om wanneer ze de auto achterlaten, alsof ze afscheid nemen.

Daarnaast kwam uit het onderzoek nog een aantal zaken naar voren. Als we zingen in de auto, dan is de kans vier keer zo groot dat dit onderweg is naar het werk, dan onderweg naar huis. Wie obsessief is over zijn bekerhouder, is waarschijnlijk een workaholic. Tot slot durven we na een decennium van zwarte, zilvere, blauwe en grijze auto’s ook weer meer expressieve kleuren te kiezen (bron: hln.be).



71 reacties

Haha, maar ik denk dat dit onderzoek wel klopt! :D
geweldig:D!
Aston Martin Rapide
Ja, volkomen mee eens! Onderzoek klopt helemaal.
Denk dat het ook klopt ja :D nu weet ik het eindelijk ;)
wat een onzin
ja ik streel wel eens over mn dashboard en ik kijk altijd nog eens na als ik uitstap,en ik word woedend als ze mn auto iets aandoen…eigenlijk behandel ik mn auto beter als mn meisje…
Zo herkenbaar dit :D
2.0 TDCI 160 pk
mijn vriendin zweert anders heilig bij dat bakkie van dr;)…
Oooooh! Ik kan hier zo´n platvloerse insinuerende opmerking op loslaten, maar laten we dat op de vroege zondagochtend maar niet doen!

Gevalletje wel of niet op je gemak voelen lijkt me. En dan heb je nog een hele grote groep mannen c.q. jongens die zich niet op hun gemak voelen achter het stuur, maar omdat iedereen het doet moeten zij het ook maar doen. Kuddevolk of zoiets……
@CLK

…beter als -» beter dan :P
Het komt me enigszins best wel bekend voor eigenlijk, terwijl ik nog mijn eerste eigen auto nog moet kopen. :) :P

Maar een Ford Focus 1.6 (leenauto van de zaak) rijdt ook erg lekker en het ziet er ook goed uit.
He dat klopt wel. Mijn ex had een nummerplaat met BKY en dus noemde ze haar karretje Bikky. Ze hield het stuur altijd met beide handen vast maar reed toch nog overal tegen.
enne…stokpaardje:

De groenen weten dat ook dat de man zijn auto als een deel van zichzelf ziet; zijn lul namelijk. Op die manier proberen ze de maatschappelijke positie van de auto te benadelen. En van de man natuurlijk, ook een vijand van hen.

Volgende keer weer een stokpaardje.
Sturen met 1 hand is prima, als je dan maar niet zo’n Sjonnie bent die zijn stoel op “lig-modus” heeft staan en met zijn hoofd boven de versnellingspook hangt alsof hij scheef geboren is…

Maar is het tegenwoordig ook niet zo door de verbeterde wegligging en dingen als stuurbekrachtiging dat men geen 2 handen meer nodig heeft om zijn gebakje onder controle te houden?
klopt wel denk ik ik doe het ook vaak. enne ik denk eerder dat een auto laat ziet wat voor bankrekening je hebt en wat je status is. niet hoe groot u gedoe daar vanonder is dat is dikke zever, hoe kunt ge dat nu weten en controleren? onderzoek gedaan ja, dan geloof ik er nog niets van ik ga de mijne niet laten zien aan zo een vreemd dokter gedoe omdat ze dan weten of de theorie klopt.

ik zie mijn auto als een deel van mijzelf ja..krachtig( vol ATP, CP, Glycogeen:: koppel en pk’s) , vinnig en vol goede wil om risico’s te nemen.
Wat een kwats! In principe heb ik altijd 2 handen braaf aan het stuur, zit rechtop … min of meer het brave jongetje idee. Dit is niet omdat ik me niet op mijn gemak voel, integendeel. Zo zit ik, zodat in geval van ‘whatever’, snel kan reageren/inspelen op de situatie.
Met 1 hand aan het stuur ben je altijd te laat. Probeer het maar eens op een willekeurige slipcursus ;)
Ik heb hetzelfde als AbartMkII. Ik zit netjes rechtop en twee handen aan het stuur. Hierdoor kun je veel sneller reageren. En toch zit ik ontspannen achter het stuur!
Valt mij op dat veel vrouwen hun linkerhand bovenop het stuur plaatsen met hun lichaam een beetje naar voren geleund. (Mannen zie je dat ook weleens doen maar dan heel “stoer” met gestrekte arm met handje bovenop het stuur).
Waarom vrouwen vaak in zo’n houding achter het stuur zitten? Wie het weet mag het zeggen.
geweldig stuk :)
lol,
maar als me vader rijdt, en ik zit ernaast. dan zit me vader met 1 hand leunend op het raamgedeelte en zn ander op het stuur. automaat :-)
“Mannen kijken na het uitstappen vaker nog eens om wanneer ze de auto achterlaten, alsof ze afscheid nemen.”
Hahaha. Wel herkenbaar dit.
Stoel goed naar voren, armen negentig graden en 2 handen aan het stuur.

Sportmodus rijden is zoveel leuker dan met 1 handje bovenop je stuur een beetje debiel de pauper uithangen.
Sportmodus veel leuker? Jij maakt zeker weinig snelwegkilometers, want daarbij gaat 2 handen aan het stuur rap vervelen…
maar WAAROM dat handje op de pook??
Hoe vaak schakel je nou en goed voor je versnellingsbak is het ook NIET.
DeAutogids.nl
Ik haat het om de hand op de pook te leggen. Je gaat automatisch scheef zitten, voeg nog een petje toe… maar behalve dat is het niet goed voor de bak… Maar goed, terug naar het onderzoek: Mijn ervaring is dat mannen roekelozer zijn dan vrouwen. Een vrouw wil controle, een man denkt dat hij controle heeft.
Handje op de pook is alsof je je piemel vasthoudt. Itaianen rijden allemaal zo. Daarom is de pook er ook nog. Technisch natuurlijk is er geen enkele reden waarom we nog zo een ding moeten hebben, neemt namelijk alleen plek in voor bekerhouders of multimedia besturing. Echter zou je zonder willen…
Jaren geleden toen ik nog autorijles had en mijn hand op de pook liet liggen terwijl ik eigenlijk mijn handen netjes op “10 voor 2” moest hebben zei mijn rij-instructeur altijd “die pook die blijft wel zitten”.
@ DeAutogids.nl : dan heb jij mijn zus nog nooit achter het stuur gezien, de gemiddelde Sjonnie houdt haar niet bij in haar 205 GTI :| Gevaar op de weg!
ben heel blij belasting te betalen aan de europese unie .. ook blij dat er van die infatiele onderzoekers bereid zijn hun tijd te besteden aan het ontstaan van de aarde en waarom mannen en vrouwen anders met hun auto omgaan.
helemaal gouwd
Heel herkenbaar allemaal!
Maar toch rijdt ik met twee handen aan het stuur, omdat je dan -zoals hierboven al eens eerder geroepen- inderdaad veel alerter kan reageren op allerlei situaties.
Wat mij ook opvalt: veel vrouwen zitten niet met de rug tegen de rugleuning, maar met de neus tegen de voorruit, zo voorover gebogen. Heel eng… Zo heb je geen enkele vorm van voertuigbeheersing, net als die sukkels die midden in hun auto lijken te liggen. Stoer? Yeah, right…
Er zitten een aantal goede punten in dit onderzoek, maar één ding klopt absoluut niet. Mannen vertonen veel meer macho gedrag, en met één hand sturen staat natuurlijk verschrikkelijk stoer. Zeker als die hand ook nog eens heel nonchalant over het midden van het stuur bengelt. Neen mannen en auto’s ha ha. Mannen hebben ook een heel vreemd taalgebruik over hun koetje, zoals. Kom je op een feesstje in Amsterdam, vraagt er altijd wel iemand; zeg waar sta jij? Mijn auto bedoel je???
Ik ben het er mee eens, zowel het man als het vrouw gedeelte. Maar zelf leg ik mijn andere hand op schoot – het is niet goed voor je versnellingsbak om continue je hand op de pook te houden. Je oefent druk uit op de techniek, en das nie goe nie.
Ik weet ook dat je op een snelweg aan de manier waarop mensen hun stuur vasthouden kan zien hoe goed ze kunnen rijden, een overzicht:

– met beide handen, 10 voor 2, heel ontspannen: ervaren chauffeur die z’n wagen graag onder controle heeft en dat ook best kan zonder veel slip en bochtenwerk. Onvoorziene omstandigheden zijn vaak geen probleem hoewel ze vaak een klein beetje ervaring missen gezien ze nooit met de wagen spelen.

– met beide handen geklemd rond de bovenkant van het stuur, heel gespannen en staar: totaal geen controle maar willen er toch het beste van maken, de minste onvoorziene situatie doet hen schrikken en recht op het gevaar afsturen… en crashen uiteraad.

– met 1 hand iets hoger dan de zijkant… andere hand op de versnellingspook: ervaren chauffeur die totale controle heeft over z’n wagen en bij de minste onvoorziene omstandigheid het ander handje erbij neemt en dit ook graag doet om de bocht zijwaarts te nemen. Samen met categorie 1 de beste chauffeurs.

– met 1 hand bovenaan op’t stuur: onervaren chauffeur die liever opvalt dan controle heeft over z’n wagen. We noemen hen wel vaker Sjonnie of Ronny, nederlanders hebben misschien andere benamingen, wil ik graag vernemen.
Z’n verplaatsingen zijn beperkt tot het woon-werk verkeer, meestal een dichtbijgelegen fabriek waar ze hun handen graag vuil maken, de weekend uitstappen met naast hen een niet onknappe domme del die de wagen het einde vindt… en de maandelijkse bijeenkomsten van de sjonnies die er graag hun tuning laten zien en de muziek laten pompen alsof ze verantwoordelijk zijn voor de muziek op de bijeenkomst. De drassige weide vormt alvast een goeie basis voor de akoestiek.
En voor ik het vergeet, hun stuurhouding gaat meestal gepaard met een scheefhangend hoofdje, alsof ze denken meer te kunnen zien als ze door de midden van hun voorruit kijken. De spiegel is in elk geval versierd met in’t beste geval een geurboompje. De kleur van de wagen is bij hen veel belangrijker dan de rijkwaliteiten… alle auto’s rijden voor hen immers hetzelfde.
@lincoln: wijze taal!
Mmmm volgens dit onderzoek zou mijn vrouw dan eigenlijk een man moeten zijn.
Hmm, ik rij niet vaak met mijn rechterhand op de pook, aangezien mijn piemel groter is dan die pook (Cuore)… ;)…Heb daarom een middensteun van *kuch*Halfords*kuch*…gemonteerd.

En als ik in de MX5 zit ook met 1 hand achter het stuur, tenzij het gas erop gaat…dan wel met twee handjes!
Cruisen?! Met een hand op de pook schakel je nog sneller, dus . . . Met stuurbekrachtiging gebruik ik beide handen eigenlijk alleen maar in een voorwieldrift of als ik de voorwielen schuin heb na een bocht . . . Tja.
ik rij dikwijls met linkerhand zijkant stuur en rechterhand op m’n schoot.. linker arm soms es op het raam :-)

op versnellingspook leggen is idd slecht, het klein beetje drukken erop zorgt voor slijtage
haha nouja ik heb een groot ongeluk meegemaakt ik rij meestal idd met 1 hand aant het stuur en toen ik over de kop was geslagen met mijn bmw 5 toen streelde ik die auto echt neit over zijn stuur of dashbordkastje, ik zie me meisje dat eerder doen
@clk: waarschijnlijk behandelt je auto jou ook beter dan je meisje dat doet ;-)
Leuke tekst en leuke reacties.

Controle over voertuig is; houding plus inzicht plus kennis plus reactievermogen.

Mannen en vrouwen zijn nu eenmaal verschillend, maar gelijkwaardig en niet beter! dan de andere sekse.

Ik rijd meestal met twee handen aan het stuur, stoel recht op, genoeg afstand tot mijn voorligger en ik houd rekening met achterop komend verkeer. Relaxt rijden [gepaste! snelheden, overzicht en muziekje erbij] daar kom je in nederland het snelst meevooruit.
Om je heen kijken in de file, hoe een ander zich gedraagt in de file is ook zo leuk, tijdens de file dakraam open en even ontspannen voor de rest van de rit, je ergen aan je medeweggebruikers heeft namelijk niet zoveel zin. Net als bij de rest van de dingen in je leven, iedereen wil vooruit!, minder belasting met je meedragen [zowel geestelijk als fysiek] is meer plezier in het leven hebben en brengen.
Da’s voor de verandering een leuk nutteloos onderzoek! Kudo’s BMW, ik herken me er helemaal in, alleen je hand op schoot??? Aan je lul ofzo? Nee die rechterhand bengelt lekker op de middenarmsteun, en af en toe drukt die op de next track-knop van de audio-installatie of neemt te telefoon op…
Links steunt net niet geheel gestrekt in de raamopening en houdt het stuurwiel relaxed op z’n plek. Daarvoor moet het raam wel voldoende hoogte hebben, die kleine raampjes tegenwoordig daar ligt je arm te hoog in (bijv. Alfa), dus BMW: hierbij een tip wat betreft de raampartij
@ Summer Sky: helemaal gelijk! De raamopening van Mercedes Benz C-klasse en Citroën C4 zijn daar ook geschikt voor ;-)
@ Tweaker, sorry maar ik ga toch niet helemaal akkoord met je analyse. Misschien vooral omdat je het woord ‘snelweg’ gebruikt. Als ik wat harder rij zorg ik ook dat ik goed rechtop zit met beide handen aan het stuur. Maar als je 100km moet rijden, mag je je armen wel eens laten rusten. (Leve de armsteun) Dan leg ik dus ook wel eens 1 hand boven op het stuur. Ben ik op dat moment onervaren? En heb ik totaal geen controle?

Je kan hier misschien beter enkel de scheefhangers voor gebruiken…
Dat heb ik ook altijd geleerd: hand op de pook zorgt voor slijtage. Doe ik dus niet.

Met één hand aan het stuur is een akelige gewoonte die ik me snel heb aangeleerd en maar moeilijk afleer, terwijl zoals anderen al opmerkten het ’t beste is om beide handen aan het stuur te houden om zodoende beter te kunnen reageren en ook betere controle te hebben.
Helaas ook zitten de armsteunen zowel links, op het portier, als rechts, achter de pook, net te laag om daar comfortabel een arm op te laten rusten, zodat mijn linkerelleboog al snel in het raam ligt, en als ik mijn rechterelleboog dan al neer leg, ik nog scheef ga hangen ook.
@Tweaker:
Volledig mee eens. Moet wel lachen om al die Sjonnie-beschrijvingen van iedereen.
Ik leg soms mijn handen onderin mijn stuur, ge kent het wel, op de autosnelweg, beetje vermoeide armen, ff laten rusten. Hoedanook, altijd met twee handen.

AL de rest van de tijd: kwart na negen (omdat het mag, en omdat tien voor twee ass suckt). Simpelweg omdat ik graag volledige controle heb over mijn wagen, en ik vind dat ge dat met twee handen veel meer hebt dan met het gestrekte armpje. Dàt, en het feit dat ik walg als ik een johnny zie rijden met zijn armke en een air van “ik ben de man”. :roll: Op dat moment maakt het mij niet uit of ge met een dikke bmw of merc rijdt ze.

Er zijn zo nog wel dingen waaraan ik me erger qua zitposities. Bvb, van die mensen die hun stoel net niet op ligstand zetten omdat dat wel stoer is. Niet dus. Hoe kunt ge nu ffs deftig zitten en u veilig voelen als uwe stoel ni hoger komt dan u stuur?!

Dan zijn er nog van die debielen die het zelfs niet met één hand hun stuur vast te pakken. Neeeeee, we leggen onze pols op het stuur, dan kunnen we lekker nonchalant de p(l)ooier uithangen.

Als ik deze voorgaande voorbeelden zo lees, zou ik constateren dat ik veel meer respect kan opbrengen voor de vrouwelijke automobilisten onder ons. Toch al zeker qua positie in de wagen ;-)
Wie obsessief is over zijn bekerhouder, is waarschijnlijk een workaholic.

Het verband tussen de twee was me nog nooit opgevallen, maar idd, er klopt wel wat van. Nuja, then again, een mens moet wat met z’n tijd als ie uit zelfbehoud zowat elke vorm van sociaal contact dient af te zweren. Dan maar een beetje kicken op de bekerhouder, nietwaar? En op het werk natuurlijk. Jah, wat zit ik hier eigenlijk te doen ook…moet werken….
@ vinox : jij bent gewoon een vrouw in een mannenlichaam… voor de rest lijk je me wel ok… ;)
“Daarnaast kwam uit het onderzoek nog een aantal zaken naar voren. Als we zingen in de auto, dan is de kans vier keer zo groot dat dit onderweg is naar het werk, dan onderweg naar huis.”

Ik weet niet hoe het met de rest zit, maar s’morgens wil ik alleen maar een paar koppen koffie en rust, heel veel rust……………………..
Mijn auto heeft geen bekerhouders… wel weer lekker representatief dit onderzoek ;-) Verder sturen altijd kwart voor 9 (want daar zitten de spaken met de rustpunten voor de duimen), met twee handjes als ’t hard gaat, en ééntje bij ’t cruisen (de andere op de raamstijl als ’t weer het toelaat :P)
Dat moest zijn handen op kwart voor drie…. of kwart over negen ;-) Ingewikkeld…
Lig-Modus? Zoals Wouter moest zitten van Aimee in de rijtest van de Honda Civic Type-R? :P
Adriaan schrijft: “. . . versnellingspook leggen is idd slecht, het klein beetje drukken erop zorgt voor slijtage.”

Wat rij jij dan, of hoe zwaar is je hand? M’n 11 jaar oude Civicje heeft nergens last van en schakelt nog steeds geweldig.
Klinkt aannemelijk. Ikzelf leg m’n rechterhand eerder op m’n knie dan op de versnellingspook.
Dink schrijft,

16 July 2007 om 21:00
Adriaan schrijft: “. . . versnellingspook leggen is idd slecht, het klein beetje drukken erop zorgt voor slijtage.”

Wat rij jij dan, of hoe zwaar is je hand? M’n 11 jaar oude Civicje heeft nergens last van en schakelt nog steeds geweldig.


————————————————————————————-

Elk gerespecteerd automerk adviseert niet te gaan leunen op de versnellingspook…………..
Herkenbaar:)
ik rij meestal met de rechterhand op de rechterleuning/kopsteun; dsg dus waar heb je 2 handen voor nodig?? stuurpompje doet de rest, cruisecontrol en ik kan mn voeten naast de padalen neerleggen, navigatie geeft de impulsen wanneer ik aan het stur moet draaien, ik slaap meestal tijdens het rijden. snurk…
@YelloMello,



:-P :-D
@Solstice: Nee, kwart over negen is met je handen gekruist :)
vrachtwagenchauffeurtje
Ach…op de snelwegen heb ik ook meestal maar 1 hand aan het stuur want dan kan ik met die andere koffie drinken hi hi hi hi…..Ik vind dat ze beter onderzoek kunnen gaan doen waarom zoveel van die “jongetjes” tegenwoordig veelste hard rijden op wegen waar dat helemaal niet kan en dit soort zinlose “mannen dit contra vrouwen dit” onderzoeken achterwegen laten. Overigens typisch weer een onderzoek van BMW want daar rijden meestal de grootste brokkenpiloten in.
Re: Windhoos.

‘Leunen’ is wat anders dan je hand paraat houden voor een schakelactie ;)
Als je deze berichtjes leest, blijkt het dat mannen het er mee eens zijn, maar vrouwen niet…
Maar ik ben het volkomen eens hoor :p
haha ik denk dat dit waar is!!
mijn verloofde doet precies alles wat hier in staat hahaha
bijvoorbeeld nog 1x omkijken als hij uit is gestapt, met 1 hand sturen etc
haha
dit artikel is puur de waarheid
:D nee man dit is niet helemaal waar… :)

ik hou van mijn bak :) ik rij met 1 hand, mn andere hand rust op mn versnellingspook :) ik doe heel rustig met mn auto, streel ook mn dashboard :d hahaha en als ik hem geparkeerd heb, draai ik me ook wel 2 keer om, alsof ik afscheid neem :)

en ja, ik ben een vrouw :D hahahahah dus voor mij geldt deze uitslag niet :)

maar het is over het algemeen wel zo dat mannen meer van hun auto houden dan een vrouw :)

-edit: cut back on the smileys please-
haha ik stuur/rij met 1 hand en die andere hand ligt op de armleuning van de deur
en ja ook ik loop een rondje om mn auto en kijk ff achterom.
@Dink, daar zit wat in ;-)
ik vind het nergens op slaan iedereen doet toch wat ie zelf wil, als ie is aant rijden deze theorieen of wat het dan ook zijn vind ik nergens op slaan
Kijk mama, zonder handen
1 arm op de deurstijl met hand aan het stuur, de andere op mijn been, 10 voor 2? ik heb het meestal kwart voor 5
Ik denk dat de werkelijke reden is dat ze één hand vrij houden zodat ze lekker aan hun pook kunnen sjorren. Heeft niks te maken met je ontspannen voelen in de auto. Overigens uit alle tot nu toe gedane onderzoeken blijkt steeds weer dat vrouwen de beste bestuurders zijn en mannen de brokkenpiloten.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).