Porsche GT2 GT2 GT2 GT2 GT2

Auteur: , 43 Reacties

UPDATE: nog even wat officiële info over de nieuwe Porsche 911 GT2...

Nadat we u als eerste konden verblijden met oa spyshots, scans en images zijn er nu wat uigebreidere specs vrijgegeven. En aangezien we geen genoeg krijgen van deze Posje, here it is:

De nieuwe GT2 zal dit jaar debuteren op de IAA in Frankfurt (september). De meest krachtige 911 tot nu toe heeft 530 pk en gaat van 0 naar 100 km/u in 3,7 seconden. De topsnelheid is 329 km/u (204 mph).

Het vermogen komt uit een 3,6 liter zescilinder boxer (911 Turbo) met twee turbo’s (two turbochargers with a larger compressor wheel and a flow-optimised turbine housing), dit zorgt voor 50pk extra power. Het max koppel is 680 Nm tussen 2200 en 4500 rpm. De achterwielaangedreven GT heeft een gewicht van 1440 kilo, dat is 2.72 kg per peekaa.

De auto staat eind dit jaar bij de dealert (november waarschijnlijk).
Kosten? In Duitsland zo’n 160K Euro, dat is de basisprijs ex BTW/BPM…
Voor Nederlanders blijft het waarschijnlijk wel onder de 300K.

Presenting the new 911 GT2 at the Frankfurt Motor Show, Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG, Stuttgart, is proudly launching the most powerful 911 so far homologated for road use. Through its striking design with large air intakes at the front and the rear wing so characteristic of this very special model, the new 911 GT2 expresses the power and performance potential of the fastest-ever 911 right from the start even at a standstill. Available exclusively with rear-wheel drive and a manual six-speed gearbox, this high-performance athlete accelerates to 100 km/h in just 3.7 seconds and reaches a top speed of 329 km/h (204 mph) on average fuel consumption of just 12.5 litres/100 km (equal to 22.6 mpg imp) in the New European Driving Cycle (NEDC), thus offering a level of fuel economy regarded as quite impossible in this performance class just a few years ago.

The power unit of the new 911 GT2 is based on the six-cylinder boxer engine of the 911 Turbo, with air supply by two exhaust gas turbochargers featuring variable turbine geometry (VTG). The 3.6-litre boxer engine achieves its maximum output of 530 bhp (390 kW) at 6500 rpm, with maximum torque of 680 Newton-metres maintained consistently between 2,200 and 4,500 rpm. With its unladen weight of 1,440 kg or 3,175 lb, finally, the 911 GT2 offers a power-to-weight ratio of just 2.72 kg/6.00 lb per horsepower.

The increase in engine power by 50 bhp over the ”regular“ power unit is provided in the new 911 GT2 by two turbochargers with a larger compressor wheel and a flow-optimised turbine housing raising turbocharger pressure to an even higher level. And for the first time Porsche’s engineers have combined the turbocharged engine with an expansion-type intake manifold – a genuine revolution on turbocharged power units.

The expansion intake manifold uses the principle of oscillating air in the intake manifold during the cooler expansion phase, keeping the temperature of the fuel/air mixture lower than in the 911 Turbo. This, in turn, means a significant increase in all-round efficiency, with fuel consumption down by up to 15 per cent under full load despite the increase in engine output.

The 911 GT2 offers new achievements also in terms of emission management and control: This is the first Porsche homologated for the road to feature a rear silencer and tailpipes made of titanium as standard equipment. This expensive material reduces weight by approximately 50 per cent versus a comparable component made of stainless steel to just 9 kg.

The new 911 GT2 comes as standard with PCCB brakes featuring brake discs made of a composite carbon fibre/ceramic compound ensuring maximum stopping power maintained with an extremely high level of consistency. A further advantage is that PCCB brakes reduce the weight of the unsprung masses versus comparable grey cast-iron discs by approximately 20 kg or 44 lb.

Yet another feature fitted as standard is the electronically controlled PASM Porsche Active Suspension Management. (PASM). The GT2 comes on 19-inch light-alloy wheels running at the front on 235/35 ZR 19, at the rear on 325/30 ZR 19 sports tyres.

The new 911 GT2 will be at the dealership in November 2007. The base price of the car in Germany is Euro 159,100.-, the market price including 19 per cent value-added tax Euro 189,496.-.



43 reacties

-edit: nutteloze bijdrage-

The new 911 GT2 will be at the dealership in November 2007. The base price of the car in Germany is Euro 159,100.-

En hoeveel kost ie hier ook al weer :(
vØlvØ frǽk
en ik d8 altijd dat de Turbo de mooiste was, maar deze is nog beter
hebbuuuuh! :-D
De vraag blijft wie voor dat geld een GT2 koopt (lijkt sterk op een Turbo). Nee, doe mij dan maar iets anders.
Toch blijf ik hem een beetje te schreeuwerig vinden. Die luchthappers aan de achterkant hoeven van mij niet, en van die luchttoevoer van de turbo’s sta ik ook niet te springen. Doe mij maar een GT3 (een witte :p ).
300.000 Euro voor een Porsche???
Dat is 660.000 gulden (ja, noem mij maar ouderwets) voor een Porsche??? Kolere wat een geld.
bryan, eh? hoop dat je een grap maakt :)
Kost een ton meer dan te Turbo???
De turbo heeft 50 pk minder, maar met tiptronic bak is hij ook in 3.7 seconden aan de 100?
Waarom zou er iemand deze versie kopen… voor de bumpertjes en de spoiler?
veel geld , voor weinig toegevoegde waarde aan de turbo
hele gave auto!! Ook heel stoer van Porsche dat deze auto alleen leveraar is met een manual six-speed gearbox!! Zoals het hoort in een auto van dit kaliber!!
dik, maar voor hetzelfde geld heb je een gt3 EN turbo, nou dan weet ik het wel. Naar het werk de turbo, naar het circuit of op een zondagje “toeren”, die gt3. Dan hoef je ook geen concessies te doen.
@Romeo: je hebt er niet veel van begrepen, zoek de verschillen nog maar ’s op, en probeer dan vooral te begrijpen waarom de GT2 zoveel anders is dan de Turbo en z’n meerwaarde (voor de goede verstaander) ook waard is. Het gaat hier om meer dan enkel een paar getalletjes.
Misschien van 0 100 even snel als de turbo maar op het circuit kan de turbo het nooit bij houden, zelfs de gt3 zou sneller zijn op het circuit
de turbo is nog altijd die porsche die een speciaal plekje in mijn hart heeft (ik heb een leven hoor, kheb gewoon een groot hart ;) ) btw jammer van de schubben :?
@henk

Niet overdrijven, de GT3 doet ong. 155.000 en de Turbo 190.000, da’s toch wel een stukje boven de 3 ton.
Vind dee Turbo nog steeds een stuk mooier, maar deze is wel verschrikkelijk geil :P

Porsche I love you
@ Sir Smokalot : ok, maar eens de 3 ton aangetikt maakt die 50k extra doorgaans niet zo heel veel meer uit.
Ah daar ie hij eindelijk weer…de extra t! (dealert) Gelukkig maar, want ik dacht even dat we ‘m niet meer zouden zien!
Erg gaaf van Porsche dat ze hem alleen met handbak leveren!
Voor dat geld had ik toch gewoon een Turbo gekocht en laten tunen :)
Wel een kleine vermogenswinst, met een Bi-turbo en allemaal chique technieken, Porsche kan hier toch veel pk’s uit krijgen, de tuners kunnen het wel. waarom gebeurt dit niet? omdat 700 pk+ te gevaarlijk wordt?
Als ik het zo bekijk. Is die achterkant niet gewoon van één of andere tuner gejat die hier wel eens voorbij is gekomen?

Doe mij maar de GT3.

En trouwens jullie hebben een foutje gemaakt want het volgende klopt gewoon niet, hè:

” In Duitsland zo’n 160K Euro, dat is ex BTW/BPM…
Voor Nederlanders blijft het waarschijnlijk wel onder de 300K.”

In Duitsland 160k en in Nederland 300k. D.w.z. een verschil van 140k wat allemaal belastingen zouden moeten zijn.

Je moet wel in een héél gek land wonen wilt dit waar zijn!
@Jw: deze heeft dan ook alleen maar achterwielaandrijving, remember?De “gewone” porsche turbo heeft 4-wiel aandrijving, is een stuk veiliger.

Trouwens, de bi-turbo met variabele turbo geometrie techniek was al reeds aanwezig en is gewoon verbeterd.

En waarom hier geen 700+ uit persen?Simpel, kostprijs en anders is er geen markt meer voor de carrera GT, de gewone turbo is van 0-100 al sneller…

Maar aangezien de carrera GT uit productie is, veronderstel ik gewoon concurrentie.Welke ferrari of lamborghini heeft 700 + pk?Exact…

Kijk maar naar de strijd tussen m5-e63-RS6, het verschil tussen een M5 en een E63 AMG is heel miniem qua pk, maar de RS6 al iets groter, maar die gaat ook veel later uitkomen in vergelijking met voorgaande.En dan nog, die RS6 krijgt niet plotseling 200 pk meer dan de concurrentie.

Als je 700+ pk wilt, ga dan maar naar een tuner.Ik denk ook dat 530 véél handelbaarder is dan 700+ pk !Zal ook één reden zijn!
@Rick dos: in vergelijking met Duitsland?Hell yeah !Haal bv maar het geval Veyron aan.Moet ik nog meer zeggen?
Een GT3 maar dan met turbo’s?!?

De wereld word steeds gekker… :P
Raar: als een tunert er zo’n taartschep op plakt is het commentaar niet van de lucht, maar nu lees ik er vrijwel niets over. En vermogenswinst? Ik denk dat er voldoende tuners hier voorbij zijn gekomen die voor minder vermogen meer vermogen leveren.
Ik denk dat het vrij simpel is waarom Porsche hier geen 700pk of iets dergelijk uit haalt, niet omdat ze het niet kunnen maar omdat het gewoon de levensduur van de machine sterk naar beneden haalt.
Tsja, mijn mening kennen jullie ondertussen…………300K euro voor een 911, met wat meer vermogen, maar ja, wel exact hetzelfde interieur, etc. als een normale 911. Als ik al een 911 fan was, zou ik toch echt eerder een 911(S) nemen voor 125K euro of zo. Ben benieuwd: morgen zie ik de nieuwe 997TT van die vriend van me…….kijken of het me wat doet. Ik zal eerlijk zijn, heus!
@marco idd zal ik het dan maar zeggen dat die spoiler echt smerig lelijk is en dat ik niet in zo’n
kleine ruimte wil zonder airco, als het buiten 25 graden + is smelt je eruit. Plus ook nog een beetje motorwarmte als je een beetje gas geeft wat wel de bedoeling is van dit ding toch.
Aan de reacties ( vooral de eersten) te lezen weten heel weinig mensen hier wat een gt2 is.
@ Rick Dos: die 300K is niet zo heel vergezocht hoor, typ maar in in je calculator: 160.000 x 1,45 (BPM) x 1,19 = 277.000…
Hm wat goed. Iedereen maar praten over cijfertjes en statistieken, braak onderwerpen als BPM etc. etc.

Boys.

Het enige wat ik doe is naar het fotootje kijken, mijn ogen dicht doen en vrrroemmm :)
Ik heb ooit eens de verschillen tussen de 996 turbo en gt2 onderzocht (als je een beetje goed zoekt kun je die documenten gewoon vinde op de porsche site=>aanrader) dan blijkt er toch wel heel veel anders te zijn wat je niet hoort, zelfs updates tussen verschillende bouwjaren. Zo was het onderblok/carter veel anders, ik weet niet of dat nu weer zo is (GT2 had bv dry sump, turbo niet)
Turbo heeft altijd dry sump…
dat zou ik nog eens nakijken als ik jou was
GT3, GT2 en Turbo hebben dezelfde GT1 blok…heel andere motor en veel duurder dan boxer uit andere 911 modellen…

321hp…je kan het makkelijk opzoeken als je wil…
B, misschien dat je nog wel eens gelijk hebt, het is in ieder geval vaag met al die verschillende 911’s. Ik ben al weer veel te lang op al die duizenden fora aan het rondstruinen en kan geen duidelijkheid vinden. Ik heb vaak de onderkant van Porsches gezien en ik weet haast zeker dat de 996 turbo een vlak carter heeft en de gt3 en gt2 het luchtgekoelde carter zonder olieopvangbak, maar de turbo kan nog wel dry sump hebben maar mischien met wel een ander carter als gt2/3. En volgens mij moet je tegenwoordig betalen bij Porsche om die documenten te bekijken. Ik was vroeger dol op Porsche, vind het eigenlijk maar een kutmerk geworden.
ik moet schijten van die BPM. Wanneer is dat nu eens afgelopen :(
Voor dat geld koop ik wel iets meer beleving en prestatie; De ferrari f430 scuderia.
Nooit begrepen waarom je voor dat geld een gewalste kever koopt…
fantastische auto alleen veel te duur in verglijking met de 997 turbo zou in verhouding met concurrentie rond de 600 pk moeten hebben iuit deze motor
hey 321

klopt wel van dat carter, alleen van de gt2 is volgens mij ook een vlak carter bij de 997.
Dat van de GT3 is nog steeds een gewijzigd carter van de 964.
het is echt het beste luchtgekoelde carter ooit gemaakt.
bij de 996 rsr klopte zelfs de serienummers van uit de 964 tijd.
@Jan,
hoe het bij de 997 is weet ik niet, toen ik bij een porschedealer stage liep kwamen net de eerste gewone 997’s.
Weet jij toevallig hoe dat zit met die documenten op de porsche site. Waren van die PDF documenten en kon je allerlei modellen opzoeken over motoren enz. maar die schooiers willen er nu volgens mij in eens geld voor (gelukkig valt de prijs mee, ‘slechts’ 5000 euro voor een jaar, dan heb je wel het meest uitgebreide abo voor dealers denk ik).
@B, dat kan niet kloppen wat je zegt, de GT1, 2, 3 en turbo hetzelfde blok, kan nooit.
Het zou een mooi topic zijn om de verschillen tussen deze modellen te laten zien.
ga een 2e hands s amg kopen met dat geld

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).