Rijtest: Seat Leon FR DSG – VDV tuned

Auteur: , 43 Reacties

Na de Leon FR en Leon Cupra werd het tijd om nog een derde Leon variant aan de tand te voelen. Degene die nog niet genoeg van Leons heeft, moet vooral verder lezen of 274 pk op de voorwielen in deze Van der Velden Leon nu wel of niet te veel is.

[We wilden graag proberen of we Ruben doof konden krijgen met een sportuitlaat, dus klikkerdeklik voor de film.]

Even het geheugen opfrissen: de standaard Seat Leon FR wordt aangedreven door het bekende 2.0 TFSI blok. Met de op Lego geïnspireerde modellenpolitiek van het VAG concern vinden we de 2.0TFSI in zo’n beetje alle VAG modellen terug. In de FR levert de 2.0 TFI 200 pk en 280 nm, maar dankzij een door JD Engineering aangepast motormanagement systeem en een Milltek sportuitlaat heeft de door Van der Velden getunede Leon maar liefst 274 pk.

Seat Leon FR DSG VdV Editie

Na twee gele Leons werd het tijd voor een ander kleurtje, dus zochten we een zilvergrijs exemplaar uit. Eigenlijk een kleur die hopeloos uit de mode is, maar het moet gezegd worden: het staat de Leon bijzonder goed. Enig nadeel van een zilveren Leon FR is, dat de grijs gespoten spiegelbehuizingen daarmee niet opvallen. Gelukkig stond de testauto op zeer fraaie 19” BBS spaakvelgen met 235/35/19 banden, dus “standaard” kwam het toch al niet over.

Seat Leon FR DSG VdV Editie

De vorige twee geteste Leons waren uitgerust met een ouderwetse versnellingsbak, waar we zef nog het koppelingspedaal ter hand moesten nemen. Dit exemplaar mocht het doen met de DSG bak, dus de linkervoet kon rust houden. DSG is soms heel erg fijn, bijvoorbeeld als je tijdens het straatracen (hypothetisch voorbeeld, want het mag natuurlijk niet) een geduchte tegenstander tegenkomt. Simpelweg op het gas gaan staan en wachten tot de weg eindigt of de benzinetank leeg is. Meer hoef je niet te doen, de bak bepaalt wanneer er moet worden opgeschakeld. Dat opschakelen gebeurt vrijwel naadloos, want het DSG systeem kent twee koppelingen. De volgende versnelling kan dus al worden klaargezet, zodat er razendsnel kan worden geschakeld.

Seat Leon FR DSG VdV Editie

Wil je zelf nog enige controle over de schakelactie, dan kan met de flippers aan het stuur worden geschakeld. Daarbij wordt de liefde voor de DSG bak al wat minder. Op sommige momenten zet de bak de verkeerde versnelling voor je klaar en dan lijkt het een eeuwigheid te duren voor er daadwerkelijk geschakeld wordt. Ook betrap je jezelf er dan op soms niet te weten in welke versnelling de bak staat. Bij schakelen met een traditionele handbak blijft de laatste schakelbeweging in je onderbewuste opgeslagen en weet je dus in welk verzet de bak staat. Bij een DSG bak (en andere automaten) moet je in sommige gevallen op het display kijken om te zien of je de juiste te pakken hebt.

Seat Leon FR DSG VdV Editie

Extra pk’s zijn altijd fijn, maar het bijna 40% extra vermogen in deze Leon vraagt erg veel van de auto. Gelukkig omvat het VDV pakket dan ook de “complete works”. Behalve de aangepaste chip en sportuitlaat krijg je een Bilstein onderstel, aangepaste remmen en 18” lichtmetalo’s.

Seat Leon FR DSG VdV Editie

Dankzij alle aanpassingen worden de 274 pk’s op zeer doeltreffende wijze op het asfalt overgebracht. Overigens reden we alleen op droog asfalt, in de regen zul je met meer beleid het gaspedaal moeten hanteren in de eerste en tweede versnelling.

Seat Leon FR DSG VdV Editie

Tractiecontrole: ik heb er een hekel aan. Vrijwel zonder uitzondering is het eerste wat ik doe na het starten van een auto, het uitzetten van de tractiecontrole. Ongetwijfeld is voor de mindere goden* een fantastische uitvinding, maar tractiecontrole zit mij vaker in de weg dan dat ik er profijt van heb. Bij drie korrels zand op de weg knijpen de meeste systemen volledig het vermogen weg. Het systeem van JD Engineering op deze Van der Velden Leon is anders, het is veel beter. De gaskraan wordt niet rücksichtslos dichtgedraaid, maar de toevoer van de brandstof en de ontsteking worden heel even onderbroken. Dat zorgt voor het karakteristieke geluid en zorgt dat de grip blijft behouden.

*Waarbij ik misschien een gemiddelde god ben.

Seat Leon FR DSG VdV Editie

Voor het knalwerk op je favoriete dijkweggetje of circuit is de Leon FR VDV meer dan geschikt, maar hoe is de filebestendigheid van deze beestachtige Leon. In de file heb je niet veel aan 3,4% extra laterale grip in lange doordraaiende bochten. Voor (serieus*) getunede auto’s zijn er twee gebieden waar mogelijke compromissen gesloten moeten worden: het uitlaatgeluid en het veercomfort. Stuiterend onder begeleiding van uitlaatgeblèr de dagelijkse 23 km file bedwingen is niet voor iedereen weggelegd. Blijkbaar word ik echt oud, want naar mijn smaak had het uitlaatgeluid ietsje minder gemogen. Tijdens voluit accelereren is het geluid super, maar bij het simpelweg weer even de cruisesnelheid oppakken stoorde de brom uit de uitlaat mij op sommige momenten. Daarbij moet wel worden opgemerkt dat de testauto geen tussendemper had. Laat je die wel zitten, dan is het geluid al een stuk beschaafder, maar nog steeds sportief.

Seat Leon FR DSG VdV Editie

De meerprijs van het VDV pakket met 18” velgen, Bilstein onderstel, chip, Milltek uitlaat, sideskirts en andere remmen en blokken is 3500,- euro. Tel daarbij de prijs op van een Leon FR (30.250) en je hebt een enorm berg pk’s voor relatief weinig geld. Wil je lekker flipperen met een DSG bak, dan heb je een extra 2000,- euro nodig.

Met dank aan Autoservice Van der Velden voor het ter beschikking stellen van hun demo-auto.

Ruben zal de Leon weliswaar niet als werkplek uitkiezen, want voor zijn videowerk werden de onregelmatigheden op het wegdek iets te veel doorgegeven. Toch kunnen we genieten van een aantal bewegende beelden.



43 reacties

Leuk bakkie!
Ik heb zelf een GTI DSG in bestelling staan, maar kan me niet helemaal vinden in de ervaring met DSG. Overigens is het flipperen leuk, maar wanneer het gadget gehalte er vanaf is zul je de bak 99 van de 100 keer in de normale automatische stand zetten, want als je zelf wil schakelen ben je beter uit met de handbak.

Overigens zijn de velgen de BBS CH. Erg fraai en staat ook goed op de Seat.

Overigens, hoeveel koppel is er verkregen bij de tuning? Normaal gezien gaat men liever niet hoger als 350nm ivm. specificaties welke VW heeft vrijgegeven over de DSG bak. (Die uit de Veyron is van een andere fabrikant, voordat men daarover begint ;) )
specs?
ze moeten dit ding 4 weeldrive make dan word eht een stuk fijner rijde denk ik,
maar dat neemt niet weg dat ie er goed uitziet
Ik heb het ook al ervaren met een normale Leon met sportonderstel. Heerlijk in de bochten, maar op sommige soorten wegdek heb je bijna een niergordel nodig!! En dan moet al helemaal niet achterin gaan zitten!
Heb je niet een enorme bak torque steer in die bak? Lijkt me ook wel dat een LSD geen overbodige luxe is.

Voor de rest kan je een hoop mensen verrassen hiermee :)
Ziet er strak uit zo! Vooral die 6e foto is echt prachtig!
Een van de mooiste auto’s op dit moment qua uiterlijk.
Jammer dat het interieur/dashbord van deze auto uit de oertijd stamt.
Hard plastic en een bedieningsgedeeltje (midden) dat werkelijk nergens op trekt. Hopelijk bij de volgende facelift beter!
De gereden auto is ook te koop:

http://www.seat.nl/home/occasions/zoek_een_occasion/detail/0,16206,0_11565717_D17909Lnl,00.html

Voor een kleine 37000 euro is hij van jou!
Was dat toevallig de weg naast Pernis en omstreken?

Bekende weg om effe lekker te boeken :P
Mooie auto, spijtig genoeg geen achterwielaandrijving. Doe mij ook maar een manuele 6-bak in plv dat speelgoed. Een gele Cupra of FR zou ik dan verkiezen boven deze.

(pssst, geen Aimee?!)
Hele fijne auto, vaak in geregen en zelf rij ik in een GTI met dezelfde setup (alleen dan een handbak).

Torquesteer heeft deze auto niet en zonder sper en 4wd krijgt hij het vermogen prima op de weg. Voor het vergelijk, ik had hiervoor een Mini Cooper S (ongeveer 190pk) en die had VEEL meer moeite met het vermogen dan de Leon / Golf. Dit terwijl er wel ongeveer 70pk meer in zit.

We hebben met deze auto’s al redelijk wat getest en ook op een circuit staat een auto in de trim zijn mannetje. Op zandvoort zelfs net zo snel / sneller dan een E46 M3 met aangepast onderstel.

Al met al denk ik dat dit VERREWEG de meeste bang for buck is in deze klasse. Ik kan me geen auto bedenken welke meer biedt kwa performance dan deze Leon in Van der Velden trim!
Een geweldige auto!!! Niet alleen omdat het een naam genoot is van mij, maar ook omdat ie mooi, sportief en de rest is
Mooie auto
Mooie video
Ik rij met exact dezelfde Leon als deze demo, alleen een handbak. Voor dit geld is er bijna niet snellers te koop. DSG is leuk, maar prefereerde toch de handbak en heb achteraf zeker geen spijt. Rij deze auto dagelijks, en uitlaatgeluid kan af en toe iets te aanwezig zijn, maar bij hard accelereren krijg je echt kippevel van het geluid, ook als de TC in werking treedt. De TC werkt super, houdt het vermogen in naar mate van wielspin. Dus geen oprokende voorwielen, en alleen maar grip, grip en nog eens grip. Is ook mede te danken aan de Bilstein dempers. Deze zijn wel had, maar vind ik persoonlijk niet oncomfortabel. De 19′ BBS’en maakt de auto echt af. Ik denk dat van der Velden een wereldauto heeft neergezet (nee, wordt niet betaald ;-) ).
Mooi filmpje weer! Maar die auto, tja… niet mijn favoriet. Het blijft een Alfa 147-kloon met een eierdopgrille en Japanse anime-ogen, hoe je ’t ook wendt of keert. Het geluid krijg ik ook geen kippenvel van. Het lijkt me vooral veel i.p.v. mooi geluid, maar dat kan in ’t echie natuurlijk heel hard meevallen. Heb ik dan helemaal niets positiefs te melden? Jazeker wel, de velgen zijn echt helemaal top! ;-)
ziet er goed uit, alleen die side skirts… :S
Heerlijk filmpje weer mijn complimenten.
Ook de auto is stoer en in mijn ogen een van de mooiste (minst lelijke) auto’s van dit moment in zijn klasse. Die wielen staan er ook grandioos onder trouwens.
In mijn vorige auto; Golf IV TDI 110pk had ik ook deze BBS CH velgen maar dan in 18” (i.c.m 40mm Eibach). Ik merkte een vrij groot vermogensafname hoger verbruik, lagere topsnelheid. De veel lichtere 15” higline velgen die ik ervoor had rollen reed veel prettiger, sneller en zuiniger.
mooie auto, mooie prestatie, wat wil je meer?
@CSL: Emotie?
@Solstice
Dat kun je bij voorwiel aangedreven auto’s lang zoeken ;)
@ Mpower: En je had waarschijnlijk ook veel meer bekeuringen? Dan was de afrolomtrek van je 18″ waarschijnlijk groter dan van je 15″ ;-)
Heerlijke auto….heb er zelf ook paar ker in mogen sturen en ik vind m echt super rijden! Brilliante sound en een sublieme wegligging..


kopen dus!
En twijfelen over een cupra……?
Een cupra met het zelfde pakket gaat naar ongeveer 330 pk…ghehe
Als je ruben doof wilt hebben moet je hem gewoon een keer aan mij meegeven als ik de auto weer klaar heb. Geen soundproofing, een blok wat tegen het schutbord aan hangt en tot slot natuurlijk een rechte pijp naar achteren midden onder de auto door, met op het einde alleen een absorbtiedemper. Ik lever mensen die meerijden dan ook standaard oorpluggen mee….
Wat ik overigens niet snap is dat het een VDV getunede Leon is. JD verdient in dat opzicht veel meer lof, aangezien het complete motorprogramma van hem af komt. De rest is wat nieuwe onderdelen monteren. Wat JD heeft gedaan is maatwerk. Kortom, leuk auto, maar de verkeerde naam staat erop….
Knap staaltje. Vind het echt top dat ze hier 274 verantwoorde pk’s uitkrijgen, en idd die TC die aangepast is. Levert eigenlijk een veel betere auto op (afgezien van meer pk, ook motorloop!) Topwerk.
Lijkt me niet de weg langs Pernis, als de auto uit Zoetermeer komt tim :)

Maargoed dat harde afveren lijkt me helemaal nix. Liever een Audi S3 dan.

Of wachten op de Cupra R, of Koepra ER zoals Wouter zegt met Rotjeknor accent ;)

Ik miss Aimee wel eigenlijk, is ze op vakantie ?
Als het nou écht zo bizar moet…

Dan had ik toch echt die achterbank eruit gesloopt, daar de 2.0 TFSI geplaatst, uiteraard ruim voor de achteras.

Voorwielaandrijving maakt niet zoveel uit, een ouwe Saab Sonett of Citroën SM zijn MF’s (middenmotor met voorwielaandrijving) en die kunnen door krappe chicanes, in die wereld kennen ze de term onderstuur niet eens..
En daar zat je dan… Met je 911 en z’n onderstuur.


Op zich zou het wel interessant (of tenminste origineel) zijn om de aandrijflijn van een FMR om te draaien naar een RMF.
De middenmotor achter en de aandrijving voor.


Maar ja, liever geen RWD of FWD maar gewoon AWD. Zoals het een waardige auto betaamt en geen skelter of speelgoedauto.
@CSL:
Emotie heb je inderdaad vooral bij achterwielaangedreven auto’s.
Als je met overstuur van een ravijn afglijd of in de sloot rijd dan kun je inderdaad wel janken.
Toch wel een wonder, zo’n DSG.
Vijf maal goedkoper dan een conventionele sequentiele bak, zuiniger, betrouwbaarder, gaat theoretische twee maal beter om met de koppeling en het klinkt alsof je een automaat rijd.

Niet dat het laatste per se beter is, maar een automaat klinkt zo lekker.
Behalve bij het neerschakelen uiteraard…
@Geejee

Diameter verschil van de wielen waren gering, 0,3 % om precies te zijn, dus daar lag de 10km/h topsnelheidafname niet ;) Ik denk eerder aan de ET waarde die 30 bedroeg ipv 36 of zoiets en het gewicht van de velgen natuurlijk.
Ik zat als passagier in deze auto op Zandvoort, ons laatste ‘uitrijrondje’ toen er een e46 m3 langs kwam knallen, aan het stuur een ervaren DSC-rijder. Mijn bestuurder keek me even aan en zei: “zullen we dan nog maar een rondje?” Binnen twee of drie bochten zaten we op de kont van de m3, op een het rechte stuk liepen we in z’n kielzog zelfs op de m3 in en na wat angstige momenten in Tarzanbocht waren we er voorbij. Zonder enig probleem loopt deze auto dan behoorlijk uit. De tijden met deze op Zandvoort waren rond de 2.11 (erewoord) en dat is afgrijselijk snel voor een straatauto.

Wat betreft die DSC, dat is een absoluut perfect systeem, schakelt razendsnel, voor mijn gevoel sneller dan SMG enzo. Staande start naast exact dezelfde auto met handbak maakt duidelijk dat de DSG ondanks het veel hogere gewicht veel sneller is. Precies op de schakelmomenten loopt de auto veel uit. DSG heeft echt maar één nadeel: dat het ook in manualmodus doorschakelt wanneer je de toerenbegrenzer bereikt, maar dat kan er uit geprogrammeert worden (duur!) en dan is het de perfecte versnellingsbak…
De auto zelf heeft trouwens wel de bekende softheid van alle getunede turbo’s. Heel erg indirect op het gas. Maargoed, dat heeft een EVO of een Sub ook. Ik vind het niets, maar je went eraan. Geef mij maar atmosferisch…
“@CSL: Emotie?”

Werkelijk iedereen die er in heeft gereden, wordt er erg hebberig van. Dus met die emotie zit het wel snor.

En ja: het is wel de weg bij Pernis.

@Patman: over DSG. Jup het is sneller, maar toch zou ik zelf een auto zonder kiezen. Zelf schakelen blijft toch leuker. Blijkbaar ben ik toch nog niet zo oud. :-)
@ Wouter,

Ik vind het erg jammer dat je in de test niet meer ingegaan bent op de aanpassingen. Dit zijn natuurlijk de verschillen met een standaard Leon FR / Cupra.

Hoe is het vermogen, hoe komt het op de weg, wat is het verschil tussen een snel genomen bocht met en zonder traction control, wat is er voordeel van het onderstel naast het nadeel van de stugheid, wat is het verschil met de remmen, etc etc.

Natuurlijk is de auto heel erg stug met de bilstein dempers, maar daar staat wel een superieure wegligging tegenover. Niet te vergelijken met een standaard FR of Cupra.

Mijns inziens krijgt iedereen nu geen goed beeld van de aanpassingen.

Daarnaast is het natuurlijk wel weer een gaaf filmpje, complimenten daarvoor! Dit soort artikelen onderscheiden autoblog op een positieve manier.
Deze Leon met het verlaagde onderstel en de waanzinnig fraaie lichtmetaal wielen is echt een hele fraaie wagen! Uit mijn eigen ervaring weet ik dat de Leon ook zonder knetterhard gedempt te zijn een enorm goed weggedrag heeft…. alleen niet zo “speels” als zou kunnen. Het weggedrag zou misschien iets minder extreem maar voor meer mensen een supercompromis kunnen zijn met iets minder harde demping en een maatje (of 2) kleinere wielen en iets meer “wang”. Wel één van de leukste opties in de klasse en voor het geld.

Goede review, Wouter en lekker filmpje, Ruben.
@autoblog

Is het niet onze Aimee die nu op ned 3 te zien is in het programma the phone?
@Rick dos
inderdaad, grappig, ze is nu 5.000 euro rijker…
edit: http://www.autoblog.nl/archive/2007/07/21/aimee-gespot-op-tv
Geweldige Fr, die van VDV. Ik heb er ook in gereden en dat ding wil wel. Zelf heb ik bij VDV een FR handschakelbak aangeschaft met VDV pakket. Doe het ook prima. 271 pk en 420 nm bij 1309 kg.
Wat zijn die krengen snel (ook in de bochten)
CHris
I like its’s sound. En die BBS’ers staan hem beeldig. Ik ben niet wild van het uiterlijk van een standaard Leon, maar het rijdt echt wel ok.
FreudeAmFahren
Extra gekieteld of niet: het blijft een vrouwen auto met FWD. DSG en dat soort rommel ? Zelf schakelen, zelf rijden, zelf corigeren.
Natuurlijk gaat zo’n opgevoerd beestje als dit hard, maar de fun factor op de lange duur: nul.
Mooie test over een mooie wagen.
Nu nog een keer de door JD getunede Leon II Cupra testen.
Deze heeft meer dan 300pk ;)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).