Clutchless shifting: waarom?

Auteur: , 36 Reacties

Zo nu en dan komt er een videootje voorbij waar ik het nut totaal niet van inzie, zo ook vandaag. Onderwerp is 'clutchless shifting', oftewel schakelen zonder je koppelingspedaal te gebruiken. In de volgende video wordt voorgedaan dat dit mogelijk is, maar het enige dat de bestuurder er aan overhoudt is een kapotte versnellingsbak. De acceleratietijd wordt er zo te zien niet veel korter van.

Met een motor heeft het nog enig nut om je koppeling niet te gebruiken, bij volle acceleratie trap je je motor zo door de versnellingen heen om zo die kostbare extra tiende tot het volgende verkeerslicht te pakken. Bij een auto is het leuk om te laten zien dat het kan, en daar houdt het dan ook mee op. Een beetje triest als je het mij vraagt, zeker als je voorbeeld een raar mannetje met een beschilderd gezicht is.

De onvermijdelijke vraag die volgt is: hebben jullie dit wel een geprobeerd en zo ja, waarom? Verveling? Vernielzucht? Of vond je dat Sacha gelijk had met zijn stelling dat het koppelingspedaal passé is (via autoblog)?



36 reacties

Wie wordt er Vakantieauto van het jaar in de FUN categorie, bekijk het HIER!
Wat een oetlul!
@The master
Zolang ’t mijn auto maar niet is…Hoewel, die bak is toch niet meer helemaal synchroon.
Ik heb dat zelf al eens proefondervindelijk vastgesteld, nadat ik mijn linker knieband verrekt had, niet meer de koppeling kon indrukken en toch naar huis wilde. De bak gaf toentertijd luidkeels te kennen daar niet van gediend te zijn, maar het kan dus wel.
Helemaal geen probleem mee…

ALS je je auto kent, en weet op welk toerental je ingaande en uitgaande versnellingsbakas even snel draaien. Enkel op dat moment kan je schakelen zonder ONTkoppelen en schade te veroorzaken.
Ik meen me te herinnneren dat bij de Porsche 959 zelfs werd geadviseerd niet de koppeling te gebruiken als je een sprintje vanaf stilstand wilde trekken. Dus:

Zet de pook in 1 (met koppeling).
Zet ‘m in zijn vrij (koppelingspedaal los)
Motor op 6000 toeren
Pak pook stevig vast
Ram ‘m in z’n èèn
Trek ‘m daarna ook door naar z’n twee zonder koppeling

Dit alles om de koppeling te sparen, de versnellingsbak kon er tegen volgens Porsche

(bron: hersencel met herinnering van een of andere rijtest uit 1986)
in theorie kan je elke versnelling schakelen zonder te koppelen maar de kans dat je het indeal toerental haalt is nihil.

Van neutraal naar 1 zonder koppeling kan gemakkelijk, net zoals terwijl je rijdt de pook van 3 naar neutraal zetten.

Niet de leukste dingen en je zal er de koppeling niet echt mee sparen, probeer andere technieken zoals rev-matching, double clutching en heel and toe.
als je veel gevoel bij je eigen auto hebt is dat geen probleem. als je op het juiste toerental zit kun je hem zo in de vrij tikken en een versnelling hoger.. normaal zorgt de synchromesh ring voor de gelijke toerentallen en dan doe je het op gevoel..
Wel op de motorfiets gedaan. Gaat uitstekend indien je steeds vol dooraccelereert. Rustig toerend is het niet aan te bevelen.
Lukt zonder probleem zolang je maar op het juiste toerental zit.
Van 1ste naar 2de is moeilijker.
Terugschakelen lukt niet zo best tenzij je tussengas geeft.
Wegens een lekke koppelingskabel in mijn 404 heb ik dit noodgedwongen een tijdje gedaan.
Zie mijn column: http://www.vandenbrinkdesign.com/index.php?option=com_content&task=view&id=52&Itemid=54
Wat een onkunde! Heb dit in het verleden ook wel gedaan (lease :P) maar toch wel een iets andere ervaring daarbij. Zijn methode is namelijk verkeerd in mijn ogen. Je moet namelijk de pook tegen de versnelling aanhouden (met één vinger) en zodra het juiste toerental is bereikt floept ‘ie vanzelf in de versnelling. Er is helemaal geen kracht voor nodig en het gaat bijzonder soepel.
Lastiger is terugschakelen…dat is mij nog niet gelukt. Rij nu een automaat dus kan het ook niet meer proberen ;-)
Geen probleem, heb het wel eens gedaan met een Peugeot 205 (1.3 Rallye bak lag er toen in geloof ik). Het is gewoon het juiste toerental vinden. Opschakelen ging makkelijker dan terugschakelen, moeilijkste was terug van 2 naar 1.

@Pim: die ervaring had ik ook, pook tegen de versnelling aanhouden, maar volgens mij werkte dat niet bij alle versnellingen.
Ik snap niet waar al die poeha voor nodig is.. Clutchless shiften doe ik regelmatig, zolang je subtiem schakelt.. en voelt wanneer de pook er in kan.. is het niet schadelijk voor je bak, ben ik van overtuigd.. (eerst oefenen in een huurauto of japppanner)
Heb het ooit vele jaren geleden noodgedwongen gedaan omdat de koppelingshulpcilinder er uit lag.. en daarna regelmatig..

Optrekken in de 1 doe je gewoon door de motor uit te zetten.. pook in de 1, en starten zonder koppleing.. (dit laatste alleen in nood.. )
Ik heb het ook wel eens vaker geprobeerd. (natuurlijk ook lease) Sneller als met koppeling lukte het mij niet. Maar ik ben er dan ook niet echt bedreven in.

De truc is inderdaad het juiste toerental te vinden en dan floept hij er zo in zoals pim zegt.

Terugschakel lukte me ook door de toeren even omhoog te jagen en bij het terugzakken van het toerental schoot hij er dan in.
Echter ik heb het vermoeden dat dit niet goed was voor mijn bak. (weet het wel zeker)

maar het is wel leuk als je je eens verveeld om wat mee te stuntelen.
subtiem=natuurlijk subtiel..

terugschakelen gaat ook best goed, maar is wat moeilijker.. met wat tussengas.. als je dit goed kan, begrijp je ook hoe je moet terugschakelen met koppeling, zonder je synchromeshes te belasten,
Ik had vroeger een oude kadett (denk type 1967), met een hele lange pook, daarbij ging het perfect.
Starten in de een zonder koppeling en dan volgas wegtrekken en zoveel mogelijk toeren maken, dan uit de versnelling tikken en in de volgende laten vallen. Heen en terugschakelen was geen probleem, alleen moest je voor het terugschakelen wel even in de vrij gasgeven en de pook voor de gewenste versnelling houden, op een gegeven ogenblik viel ie dan als vanzelf in die versnelling.
Met een beetje oefening en anticiperend op de verkeerslichten kon je gewoon zonder koppeling rijden.
Gas los en gelijk schakelen, werkt altijd. :) Zo moesten we een Corrado g60 naar de garage rijden omdat de drukcilinder (of hoe het ook heet) lek was.
ok maar nu nog het ontdekken van het nut hiervan, gezien het feit dat 99.9% van ons zich op de openbare weg bevindt en niet op een racebaan. Lekker boeiend, die .1 seconde!
@ Robert
Ik heb dus net een ZX-6r gekocht. Is het echt mogelijk om door te schakelen zonder koppeling? Ik wist niet dat dit kon. Moet je echt zoals je zelf al zegt vol dooraccellelerelnelen (mooi scrabblewoord als het al een woord is) om het te laten werken, ik dacht dat het toch altijd schadelijk is voor de koppeling om door te duwen.
Ik heb het wel een keer per ongeluk in de auto gedaan alleen was dat iets anders. Ik had een 1991 Dodge Dynasty en ik maakt een foutje met de versnelling (hoe moeilijk kan een automaat zijn). Ik reed in een beetje heuvelachtig gebied en toen ik een lange bergaf te gaan had dacht ik: ik zet hem in zijn vrij. Per ongeluk zette ik hem in R (1 standje te ver). De bak vond het volgens mij niet zo leuk maar toch is er toen niks vernield.
@ A-town

Reken maar van yes. Zoals al in de tekst aangegeven is het met een supersport in ieder geval geen probleem om met het gas vol open door de versnellingen te knallen. Ik ken mensen die het heel consequent doen en nog nooit een bak hebben hoeven vervangen.
“Lukt zonder probleem zolang je maar op het juiste toerental zit.
Van 1ste naar 2de is moeilijker.
Terugschakelen lukt niet zo best tenzij je tussengas geeft.”

Natuurlijk, engine speed =/= transmission speed.
iedereen heeft dit welles gedaan. Het is heel simpel, je kan aan je pook gewoon voelen wanneer je hem moet verzetten, mits je hem rustig in de goeie richting duwt.
@Felix

Wat is het nut van driften op de openbare weg? Met het betere rem- en stuurwerk kun je er ook sneller doorheen.

Ergo: Alle autoweetjes & tips zijn toch welkom?
Waarom zit er een koppelingspedaal in een auto? Precies…
In de motorsport is het helemaal normaal om niet de kopeling te gebruiken.

Met de crosmotor gebruik ik ‘m zelden, en met de racemotor als je aan het gassen bent ook niet. BTW voor de crossmotor is er ook een andere koppeling te krijgen, waarbij je dus echt geen koppeling meer nodig hebt. dan kan je ‘m zonder koppeling in de een zetten, doet ie nog niks. maar zodra je gas geeft gaat ie als een tierelier dr vandoor. meer zoals een vespatje werkt..


maar met de auto vind ik het allemaal erg zinloos. regelmatig pedal to the metal met een auto is leuk en daarvoor is ie feitelijk ook gemaakt, maar voor de fun de koppeling niet gebruiken is gewoon verkrachten…
@ Bimmers
Kun je ook zonder koppeling schakelen als je rustig rijdt? Ik had eens op internet gekeken en daar zeggen ze dat het beter is om niet zonder koppeling te schakelen op lage snelheden. Het is geen probleem om koppelingsloos te schakelen als je goed doorrijdt.

Info please. Iemand anders nog motorrij ervaringen met koppelingsloos schakelen??????????

Sorry voor het offtopic, maar ik wil het graag even weten.
Waarom zou je zonder koppeling schakelen als je rustig rijdt? dan wil je toch een beetje vloeiend rijden. zonder de koppeling schokt het.
ik ben eens zonder koppeling uit barcelona terug gereden met een bmw 2002 dus het kan zeker wel, gewoon rustig uit de versnelling trekken en daarna niet in de versnelling rammen maar ertegenaanhouden tot ie erin valt.
wegrijden was problematischer, op de startmotor in zijn 1…. dat gaat niet vloeiend..
nooit iemand gehoord van het dubbel clutchen ? vroeger, en dan praat ik over zo’n 50 jaar terug, was het doodnormaal om de stad door te rijden zonder ook maar je koppeling aan te raken. toen was de versnellingsbakken nog niet ( ok hier gaat tie : ) gesyncroniseerd :) of zoiets dergelijks…

en je hoefje motor echt echt echt NIET helemaal door te trekken naar 100 slagen per seconde of verder. dat verschilt per auto maar de meeste trek je net een beetje verder door dan dat je normaal schakelt ( zeg zo’n 3500 of 4000 toeren ) dan neem je je pook rusitg beet en druk je heeel zachtjes naar ze neutraal ( bijv. van 1 naar 2 ). dan zul je em voelen om als het ware ze plek te vinden tussen al de tandwielen. en dan valt tie idd ( zoals wimbers hier boven mij zegt ) vanzelf in ze versnelling. ohh by the way, niet je gas loslaten…want dan ken je boutjes en moertjes gaan rapen.

en nog ff antwoord op de vraag van smokalot : omdat ik nieuwsgierig was :P
@zonderkoppeling schakelaars
..ik heb mezelf dit truckje ook geleerd in een oud barrel. Als je het goed doet geeft het je versnellingsbak volgens mij ook niks te lijden. Doe het nu zelfs zonder daat ik er erg in heb..
Wat is er zo vervelend om een automaat te rijden? Ik rijd al jaren zonder te schakelen :P
Zag laatst ook een filmpje van zoiets in een Passat. De bestuurder deed het daar subtiel, zachtjes tegen een versnelling aanleggen en floep.

Ach, zelfs met koppeling van 2 naar 1 vinden sommige bakken niet leuk. De ene gaat kraken, bij de ander hoor je een kloenk in het vooronder.
heb dit gisterennacht ook gelezen op autoblog.com, en vandaag eens letterlijk en figuurlijk aan de tand gevoeld.

zoals velen hierboven al vermeldden: aanvoelen tot het punt komt wannneer je pook er zoals beschreven ‘invalt, doorglijdt of whatever’ en dan netjes doorbewegen naar de gewenste versnelling, lukt keurig van 1 naar 2, 2 naar 3 verliep iets stroever, belangrijk om het toerental stabiel te houden op dat moment en dan had ik het ongeveer gehad.

leuk om te weten, maar lijkt me niet gemakkelijk in stressy situations en nefast voor je bak.

oja, this piece of clutchless shifting was performed on a closed road in Belgium ;-)
Ex- vr6 rijder
Voor de vrijdagavond macdonalds gangsters is het weer een knap stukje gewichtsbesparing, geen koppelingspedaal meer in de auto. Binnenkort in de Autostyle, camouflage setje voor je koppelingspedaal -> nu ook in chroom
dit is toch niets nieuws, trouwens als je je koppeling 2 cm induwt kan je al schakelen zonder beschadiging
Ik heb het zelf een keer moeten doen omdat mijn koppelingspomp ermee was gestopt. dan maar zonder koppeling naar huis toe, toch?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).