Vorige keer lichtte ik al een tipje van de sluier door twee exemplaren van de Porsche 997 GT3 RS te laten zien, beide gespot in Düsseldorf. Zoals beloofd is er meer, op één zaterdag zie je er heel erg veel. Het is dan niet zo erg als Londen, maar het is er alsnog heel erg goed spotten en bovendien is er meer afwisseling. Niet alleen moderne Porsches en Ferrari’s, maar ook veel klassiekers. Ècht bijzondere klassiekers wel te verstaan!
Aston-Martin AMV8 Roadster
Een auto die ongetwijfeld al uitverkocht is voor de komende tijd is de open versie van de redelijk populaire Aston-Martin AMV8 Vantage. We zien hem haast nooit rijden, de exemplaren die we tegen komen zijn de allereerste. Een paar maanden geleden kon ik jullie bijvoorbeeld op de hoogte stellen van de eerste AMV8 Roadster die in mijn “kring” werd gespot, een lichtgroene op Park-Lane. Nou was het vorige zaterdag weer het geval. Ik liep over de Könngsalle en hoorde de raspende brul van een V8 die alleen maar in een AMV8 kan liggen. Op datzelfde moment zag ik dat er geen dak op zat, één van de eerste Roadsters! Wees gerust, in Nederland is hij ook al te spotten, er is er zelfs al een op Nederlands kenteken! De auto is maar liefst 140 kilo aangekomen door de onthoofding, overigens is hij wel nog stijver dan de coupé!
Auburn 852 Speedster, en een nog te identificeren hot-rod.
Soms komen ze samen, zoals deze twee klassiekers. De ene is een Auburn 852 Speedster, de andere is een hotrod-achtig geval, waarschijnlijk op basis van een Ford V8. Heeft iemand nog een idee? In ieder geval is dit een Auburn, een Amerikaanse luxe en sportieve roadster uit het midden van de jaren ’30, eventueel is het een replica want het zijn gewilde auto’s. In Laren zag ik er laatst bijvoorbeeld eentje die niet echt was, maar overigens wel ongeveer uit die tijd kwam. Voorin ligt een 8-in-lijn die 4,6 liter inhoud heeft, en nog 150 pk opbrengt. Met een 0-100 van 15 seconde was het in die tijd nog een fatsoenlijk te rijden auto. In totaal zijn er bijna 7.000 gebouwd
Audi R8
Na enkele keren gezien te hebben hoe een Audi R8 vlak voor mijn neus werd gespot – of zelfs reed toen mijn fietsketting brak, en ik de achtervoging dus moest stoppen – kwam ik er zaterdag eindelijk een tegen in Düsseldorf. Een goed moment om mijn vooroordelen over de auto onderuit te kunnen halen, of te kunnen bevestigen. Ik vond het namelijk een tamelijk lelijke auto. En dat vind ik nog steeds. Die rare luchthapper aan de zijkant, die ze niet meespuiten, bijvoorbeeld. Boeit dat? Niet echt, want het belangrijkste vind ik de exclusiviteit en prestaties van een auto. En natuurlijk de indruk die het uiterlijk op je maakt.
De vormgeving van deze lage auto komt duidelijk uit de schappen van het VAG-concern, één van mijn belangrijkste kritiekpunten, het maakt het voor mij tot een wat minder exclusief design. Maar verder is het een auto waar veel mensen naar omkijken, en een auto die veel te bieden heeft. Een topsnelheid van nèt 300 km/u bijvoorbeeld, 301 zelfs. Dit komt door de combinatie van een 4,2 V8 FSI motor die 420 pk levert, een kolossale massa van 1.540 (!!) kilo, veel tests in een windtunnel, en de overbrenging van de hoogste versnelling van de handmatige zesbak. De auto lijkt nu al razend populair te zijn als je ziet dat hij nu al ongeveer zeventig keer is gespot, en dat voor een auto van anderhalve ton! Het is duidelijk dat ik hem als een van de weinigen niet bijzonder aantrekkelijk vind.
BMW 327 Coupé
Deze beeldschone klassiekers zagen we helemaal aan het begin, toen ik net op de Kö had staan klooien met een statief. Ik moest namelijk per se perfecte foto’s hebben van de CLK AMG DTM die nog op de achtergrond te zien is. Overigens zijn die niet zo perfect geworden als ik had gehoopt, daarover later meer. Het is duidelijk dat men daar meer interesse heeft in klassiekers, een dergelijke auto zul je in Amsterdam haast nooit aantreffen. Daar mag je blij zijn met de trouw-Rolls-Royce die er een paar keer per jaar te zien is. Ook leuk overigens, maar dit is net iets bijzonderder. Het bijzonderste wat ik achteraf over deze auto las, is dat hij van voor de tweede wereldoorlog is! Voor dat moment moet hij er best modern uitgezien hebben, als je kijkt hoeveel “carosserie” er al is. Voorin ligt een gemodificeerde versie van BMW’s eerste zescilinder, een 1,2 liter motor uit 1934. Ditmaal was de inhoud echter 2,0 liter, wat een redelijke 80 pk leverde. Van de 327 en 328 zijn er bij elkaar tussen 1938 en 1940 maar 482 als cabriolet geleverd.
BMW M6 Cabriolet
Nog steeds zien we hem vrij weinig, de open versie van de M6. In Düsseldorf kon ik er die dag 2 vastleggen, nog steeds is het een auto waarvan ik er maar weinig heb gezien. De dichte versie zien we daarentegen al erg vaak, misschien slaat het concept niet erg aan? Zoals het nu gaat met het weer verwacht ik ook niet dat veel mensen er een zullen aanschaffen. Open rijden met regen is voor de echte die-hards, en die zien we maar zelden. Verder weten we na de talloze bezoeken van de M6 aan de Woensdagmiddag al het één-en-ander van de auto, wat er anders is aan de cabrio is de constructie van het stoffen dak, dat kost al gauw zo’n 220 kilo wat uiteraard in het nadeel werkt van de snelheid.
Ferrari 330 GTC
Het is net alsof er in Düsseldorf één bepaald straatje is waar je sowieso een bijzondere klassieker tegen komt. De vorige keer zagen we in deze straat al een Maserati 3500 GTI, Sunbeam Tiger, 356 Carrera en een XK120 Drophead Coupé. Niet de minste auto’s. De Ferrari 330 GTC, een 33 cm ingekorte (en aangepaste) Ferrari 330 GT 2+2, biedt ruimte aan twee personen, verder heeft de auto onafhankelijke vering voor en achter, wat de 2+2 niet heeft. Beide ingrepen maken dit tot een veel sportiever te rijden auto. De auto was er ook zonder dak, maar daarvan zijn er maar 100 gemaakt terwijl de coupé 598 keer van de band rolde. Alsnog een stuk minder dan de 2+2, wat het in combinatie met de wat vlottere vormgeving, en het betere weggedrag tot een kostbaardere auto maakt. Heel mooie exemplaren kunnen meer dan honderduizend euro opleveren, maar voor minder kun je ze ook verwachten.
Ferrari F355 Spider
Één van de meer geliefde achtcilinders van Ferrari is de F355, als we kijken naar het redelijk recente verleden. In ieder geval is het voor mij redelijk recent verleden omdat ik me ook al veel bezighield met auto’s toen het model werd geintroduceerd. De auto volgde de 348 op en heeft duidelijk nog wat 348 DNA in de grove lijnen zitten, zoals de hoeken, maar het is allemaal wat “gestroomlijnder”, zoals de velgen die er standaard onder liggen, de happers in de deuren, de kont, en de voorbumpers. Achterin ligt een V8 met een inhoud van 3,5 liter en 5 kleppen per cilinder, vandaar de naamgeving “355”. Dit levert een heerlijk geluid dat erg kenmerkend is voor het model, je kunt het duidelijk onderscheiden van de geluiden die een F430 en 360 voortbrengen, en uiteraard de sounds van zijn voorgangers. In 1997 kostte de auto 352.000 gulden, en om een beeld te geven van wat andere auto’s toen kostten: voor een 550 moest je f. 511.500 neerleggen, en de F50 ws toen ook nog te koop, voor 1.203.595 guldens…
Jaguar XK 120 Drophead Coupé
Na redelijk wat afgewandeld te hebben op de Kö zijn we de Heinrich-Heine-Allee eens gaan checken. Deze redelijk grote weg, vernoemd naar een Duitse schrijver uit de 19de eeuw (mocht het je boeien), is ook een goede plaats om exotische automobielen op te wachten. Zo zagen we er een Wiesmann in parelmour en ook een 997 GT3 RS kwam nog even langs. Duidelijk een vrij goede spotplaats, waar we ook deze bijzondere XK120 met stoffen kap tegen kwamen. Hier ligt een 3,4 liter 6 cilinder in lijn motor in die 160 pk levert, waardoor de auto inderdaad de beloofde 120 mijl per uur haalt. Met een waarde van een halve ton is het een kostbaar speeltje, en dan heb je bijna altijd een gerestaureerd exemplaar, originele zijn erg zeldzaam.
Lamborghini Diablo
Deze kennen jullie al lang van de vorige keer, en van de wallpaper-woensdag, maar omdat het een all-time classic is, en mijn favoriete supercar, kan ik het niet laten wat nieuw beeldmateriaal te tonen. Deze rode duivel komt regelmatig over de Könngsallee om zich te laten zien, die dag hebben we hem een stuk of drie keer langs zien komen. En iedereen kijkt natuurlijk om, dit is wel even wat anders dan een Ferrari’tje. Het klinkt ook nog een stuk woester en dieper, want zo is Lamborghini. Dit is de oer-Diablo, toen wist men in Sant’ Agata nog niet eens hoe het woord “geciviliseerd” gespeld moest worden. Achterin ligt een 5.707 cc V12 blok, uiteraard zoals het hoort atmosferisch. Met turbo’s hebben ze ook nog geprobeerd, dat was de Diablo VTTT, -Viscous Traction TwinTurbo-, met 600-750 pk, een topsnelheid van 358 km/u, en 0-100 in 3,2 seconde! Daar zijn er maar 6 van, wees maar niet bang er eentje tegen te komen.
Lamborghini Gallardo
Alweer een? Vorige week konden jullie al genieten van een in Noordwijk gespot exemplaar, ondertussen had ik er alweer eentje in Düsseldorf gespot en zelfs in Amsterdam ben ik er toen nog een tegen gekomen. Een druk verkochte auto, zullen we maar zeggen. Zo staan er regelmatig meerdere exemplaren in de geluidswallen van de A2, uiteraard heb ik het over de leukste speelgoedwinkel van Nederland. Maar wat maakt hem zo aantrekkelijk? Misschien zijn iets minder buitenaardse uiterlijk, makkelijkere gedrag, en relatief lage prijs. Nog steeds is de concurrentie in haast elk opzicht beter, maar een Lamborghini blijft toch een Lamborghini.
Lamborghini Murciélago Roadster
Ik hoopte het nog zo, een Murciélago Roadster. Een dag eerder had een andere AG’er hem gespot, dus ik dacht “wie weet…”. Meteen al toen ik aan de Köningsallee was aangekomen kwam het op me af, de combinatie van een open dakje, witte lak, en een kenteken uit Quatar. Kan het nog completer? Helaas had ik weinig gelegenheid om hem vast te leggen, anders had ik er wel even aan besteed. Maar wees niet getreurd, want meteen erna kon ik me storten op een CLK AMG DTM die een stukje verderop geparkeerd stond.
Maserati Gransport
Een Gransport vind ik ook al zo schitterend, het is voornamelijk het uiterlijk dat het doet, de 4200 GT is namelijk vrij braaf. Verder voegt de Gransport overigens niet heel veel toe wat betreft prestaties. Het is alleen een wat zeldzamere en indrukwekkendere auto, ik zou hem best voor mijn deur willen hebben. Voorin ligt een 4,2 V8 die 400 pk levert, genoeg voor een topsnelheid van 290 km/u en een 0-100 van 4,8 seconde. Verder zijn er nog wel wat kleine dingetjes gedaan aan de besturing, en tevens aan de aërodynamica.
Mercedes 280 SE Coupé
Uiteraard zie je in Düsseldorf niet – zoals in Londen – regelmatig een Silver Shadow rijden, klassieke Duitse auto’s kom je er veel vaker tegen. Zo’n BMW 327 is bijvoorbeeld iets heel erg bijzonders, een 280 SE Coupé of een Porsche 356 zie je hier ook nog wel eens. Dit is één van de weinige Benzen die ik oprecht “mooi” kan noemen, de lijnen doen bijna vermoeden dat het om een concurrent van de Rolls-Royce Corniche gaat. De duurste variant, de 300 SE 3.5, komt wat wat betreft dagwaarde dan ook redelijk in de buurt bij de waarde van een Corniche I, ongeveer 25 mille. Deze heb je al voor twee derde van het geld, en dan nog ligt er voorin een 2,8 liter motor die 160 pk levert, en je hebt ook nog bergen aan luxe in de auto.
Mercedes-Benz CLK AMG DTM
De CLK hebben ze groots aangepakt, als ik moet opnoemen wat er allemaal aan gedaan is ben ik lang bezig. In ieder geval is het een vreselijk snelle auto, die op een circuit echt serieuze prestaties levert. De auto wordt aangedreven door het bekende 5,4 V8 blok, ditmaal voorzien van een compressor die het vermogen op 582 pk brengt. En dat is heel erg veel. Het is een auto die zich kan meten aan de serieuzere sportmachines op aarde, ik durf te wedden dat je er een SLR het nakijken mee geeft. De auto is in veel opzichten verfijnd om op het circuit mee te racen, zoals de ophaninging, de vering, het differentiëelen de aërodynamica. Daarnaast heeft de auto de nodige hulpsystemen, dat vind ik dan weer een beetje soft. Uiteraard zit de auto vol met carbonfiber om het gewocht te drukken, maar dat is duidelijk niet helemaal gelukt getuige het feit dat hij een vrij vadsige 1.640 kilo meet, ondanks alles is het een erg snelle auto die het op kan nemen tegen heel serieuze auto’s.
Porsche 997 GT3
Iets minder heftig dan de RS van vorige week, maar niet minder krachtig. Want ook deze heeft een 415 pk krachtige zescilinder, ongeblazen en met een inhoud van maar 3,6 liter! Hoe doen ze het toch… De auto stod bij een kerkje in Düsseldorf, we zaten met zijn drieën ergens op een monument te wachten tot er wat voorbij kwam, recht voor onze neus stond deze auto maar we zagen hem niet eens staan! Na een kleine achtervolging op een gerepliceerde Ferrari F355 kwamen we er nog net op tijd achter dat er een 997 GT3 stond! Met een schitterende boxer-grom uit de twee centrale uitlaten scheurde de auto weer weg.
Rolls-Royce New Corniche
Één van de toppers van de dag was een schitterende en uiterst zeldzame Rolls-Royce New Corniche, een zwaar overprijsd model op basis van de Silver Seraph. Althans, in grote lijnen. Want de techniek is niet bepaald hetzelfde. Omdat de Corniche later kwam dan de Seraph was de 6,75 V8 weer in gebruik genomen, die hier ditmaal in lag in plaats van een 5,4 V12 die in de Seraph te vinden was. Gevoelsmatig is dat natuurlijk een vooruitgang omdat het op die manier 100% Rolls-Royce is, maar we weten allemaal dat de BMW V12 stukken geavanceerder is, hoeveel er ook door de jaren heen gesleuteld is aan de V8 uit Crewe. Denk niet alleen aan verbruik, maar ook aan de hoeveelheid schadelijke uitstoot. Deze bijzondere convertible is trouwens helemaal in Kroatië voorzien van een kenteken! Ook weer één van de leukere dingen van het spotten: verre landen.
Wiesmann Roadster
Een goede afsluiter is een Wiesmann Roadster, een erg aparte Duitse sportwagen die je vooral op de Köningsallee – of daar in de buurt – verwacht, op Park-Lane is er in ieder geval nooit een waargenomen. Zulke mensen rijden daar in een TVR, best een aardig alternatief. Deze excentrieke cabriolet uit het Duitse plaatsje Dülmen is wat betreft uiterlijk enigszins geïnspireerd op de Jaguar C-Type, als je de radiatorgrillen van de auto’s naast elkaar legt kan her niet missen lijkt me. Van de auto zijn twee varianten leverbaar, beide met een zes-in-lijn motor. De MF30 heeft een 3,0 liter motor met 231 pk aan boord, best veel voor 1000 kilo, maar bij zo’n auto kun je natuurlijk veel meer vermogen verwachten. En dat is er ook, in de Roadster MF3 ligt een 343 pk krachtige 3,2 liter zes-in-lijn. 343 pk? Klinkt misschien best bekend he? Het is inderdaad gewoon het blok dat we uit de BMW M3 E46 kennen! Misschien dat we binnenkort een Roadster kunnen verwachten met het blok uit de nieuwe M3, of anders het blok van de X5 4.8 (zoals in de GT)?
64 reacties
Mooi stuk, mooie foto’s ;)
:)
En dat zijpaneel van die R8 is inderdaad raar omwille van de aparte kleur, maar als ge een exemplaar ziet waar dat vervangen wordt door carbon, ik kan u verzekeren, das sweet ze.
Das nu zonder zwans de eerste keer dat ik een zwarte DTM AMG zie, en ik moet zeggen, das NOG mooier dan dat hij al is in het zilver. Die uitlaat sierstukken zijn echt wel proper, zo gesplitst, maar niet zoals bij Porsche.
En dan die hotrod, zalig! Have a nice day ;-)
Jaja, Dusseldorf. Da gaan we onthouden! :-)
zie ik daar een Cayenne TechArt Magnum? :P
En die wiesmann is ook dik!
Hotrod lijkt me een gechopte Ford coupe uit 1932. Daarnaast, links naast de Gallardo een techart Magnum als ik het goed zag;)
@ Sem de witte Murci is niet een speciale uitvoering, er is wel een LP640 Versace, die is inderdaad wit.
Keep up the good work!
Ik ben de eerste R8 overigens al tegengekomen in het wild.
een witte met lichtgrijs zij-scherm.
Mooie auto hoor, jammer dat ik geen camera bij me had :-(
Echter die kerstverlichting van de R8 is gewoon lelijk.
Alleen mag je wat mij betreft wel wat harder uithalen naar de audi-lambo’s. Die oude lambo’s zijn vele malen mooiere auto’s. Dat design is zo lomp goed, daar kunnen de brave edel-R8’s niet aan tippen. Eigenlijk is er zelfs een prachtig merk verloren gegaan. Ik snap daarom ook niet dat er nu nog van die brave borsten zijn die dat een mooie auto’s kunnen noemen. Er is niks meer aan zijn, design is veel te braaf en veel te herkenbaar als audi. Dat vind ik eeuwig zonde en daar moet hard over geoordeeld worden.
Mazzelpik!
Ik zou Kroatië nou niet bepaald een ver land willen noemen, het is dichterbij dan Spanje. Voor de rest mooie spots.
Het spreekwoordelijke ‘appeltje voor de dorst’ komt hier maar weer eens tot uiting;)
Me want one bad!
(btw, kleurstelling sucks big time)
vraagje ga je alleen voor de auto’s naar dusseldorf :O
veder wel super mooie serie auto’s
(Het kon ook zijn dat het een replica was, wat misschien waarschijnlijker is)
Ook de Lamborghini Murciélago Roadster heb ik afgelopen week reeds meerdere malen gezien op de kö. Echter wacht ik nog steeds op mijn eerste spot van een Zonda daar. Verder is er naar mijn menig bijna werkelijk alles te spotten.
verder net als altijd een prachtige spotserie :)
vind de witte mooier :-p
Als ik naar die jaguar XK120 kijk dan zie ik ook opeens waar de mannen van Wiesmann naar hebben gekeken bij het ontwerp van de Wiesmann GT. Ik neem ze niets kwalijk, de XK is een erg mooi gelijnde auto met een paar heerlijk simpele, maar fijne details (van die kleine pitjes als achterlichten, houd ik wel van).
ten slotte wil ik nog even opmerken dat ik de kwaliteit van jouw foto’s er flink op vooruit vind gaan. Leuk om te zien!
De klassiekers zijn weer errug lekker! Met name de BMW en de Ferrari 330 spreken me wel aan.
Dat klopt inderdaad een Techart Cayenne. Onze buurman heeft er ook een wel een tikkeltje fout hoor die velgen.
@Stofmeister
Ja, alleen voor de auto’s. Maar mijn volgende tripje Londen bijvoorbeeld doe ik ook voor de omgeving, daar wil ik ook wel veel foto’s van!
@viertaktisbeterdantweetakt
Ik ben het best met je eens, maar het afkraken van auto’s wordt me nooit zo in dank afgenomen denk ik, en tevens vind ik de achterkant van de Gallardo nog best mooi, een Diablo is echter niet te verslaan door welke Lambo ook!
dank voor reactie.
Meer in het algemeen heb ik het idee dat die aversie van afkraken hier misschien veroorzaakt wordt door de magische kracht die van al die merknamen uitgaat, terwijl veel van die merken geen schim meer zijn van wat ze vroeger waren. Mijn pleidooi aan het adres van Autoblog: noem de auto’s gewoon consequent naar de eigenaar van de merknaam, want in veel gevallen is een merknaam inmiddels niet meer dan een typenaam
Dus een paar voorbeeldjes..: VW Veyron, Volkswagen (of audi) Gallardo, Ford XJ, Ford V70.
Dit zou de discussies over stijl en smaak die hier regelmatig gevoerd worden een stuk meteen een stuk overzichtelijker maken, als men zich wat minder zou leiden door de magie van de merknaam. Bovendien siert het Autoblog met een extra onafhankelijkheid tegenover de autoindustrie. Zou goed zijn want die onafhankelijkheid is een schaars iets in de autojournalistiek.
Om die reden hou ik zo van auto’s uit de tijd dat ‘marketing’ nog moest worden uitgevonden!
Kijk eens naar een fotoverslag van de restauratie van zo’n beauty!
Op m’n site kan je ook de restauratie van een XK140 vinden. Even rechtsboven selecteren en op ‘OK’ klikken.
De XK140 carrosserie is doormidden gezaagd t.b.v. de restauratie. Klinkt eng, maar is een goede manier om alles perfect te krijgen. Voor ’t beter wordt, wordt alles eerst slechter ;)
Beide auto’s (of wat er op dat moment van gereed is) staan tijdens de Klassiekerrally op 2 september te pronken. Maar zelfs helemaal kaal zijn ’t magnifieke kunstwerken.
Sorry voor de thread-hijack…
no problem ;) Ik vind het een leuke bijdrage.
@ Solstice
Die klassiekers vond ik ook echt geweldig, daar zie je echt bijzondere en zo’n XK120 vind ik ook zoooo mooi!
@Viertaktistweetakt
Veel merken zijn inderdaad een beetje hun identiteit verloren, afgezien van het logo is het dan inderdaad gewoon een Volkswagen (Conti GT, Veyron, Gallardo een klein beetje) of een Ford/BMW oid. Vandaar dat ik ook zo veel heb met een merk als TVR, tegendraads en helemaal zichzelf.
Dat zou gwn een zalige wallpaper zijn, vandaar de vraag!!
Dan last but nog least; De porsche GT3 is van de vader van een jongen uit me klas. Heeft een multinational in isolatie; Illbruck Elements. Deze man spaart overigens Ferrari’s en heeft er welgeteld 24 daarnaast nog een porsche turbo(feb 2007) Range rover sport.(kennisen van ons koninklijkhuis)
Anyway als er af en toe wat foto’s gemaakt moeten worden op de Kö moet de redactie van auto blog maar even contact opnemen;)
nog een exclusieve bv die altijd op weekend avonden op de Kö staat is de Mercedes R63.
Verder heb ik nog exclusieve foto’s liggen van een CLK GTR van een mercedes dealer in italie. Mijn vader had pech met de mercedes R van hem en moest toen naar de garage en zag daar de CLK GTR.
verder vind ik ze allemaal natuurlijk hartstikke mooi
zijn ook leuke foto’s geworden zeg _O_
jammer dat david en ik zo in de weg lopen :P
groetjes Mick
heb een beetje rare vraag misschien niet de juiste weg maar vertrek binnenkort naar london voor een aantal dagen alleen wil zelf ook wel eens kijken naar de dure auto’s daarzo wie kan mij goed locaties noemen hiervoor?
groeten martijn
Hyde park bv
ga er een s goed voor zitten mannen en dames die dit mooi vinden mooie auto”s bij ons in de buurt zit een deftig restaurant vette dikke metcedes s en c AMG en porsche!!!!!!!!!!!cayman en cayenne enz…..
Groeten nick 9jaar