Er worden steeds vaker oude automerken nieuw leven ingeblazen. Het meest bekende voorbeeld is Spyker maar er zijn vele anderen. Deze week werd bekend dat ook De Tomaso een kandidaat is voor een revival.
Voor degenen die De Tomaso niet kennen zal ik een korte geschiedenisles geven. De Tomaso is een Italiaans automerk dat verantwoordelijk is voor diverse exotische sportwagens. Oprichter was de Argentijnse Alejandro De Tomaso, het erfgoed zie je terug via de Argentijnse vlag in het logo.
Als twintiger arriveerde Alejandro in Modena. Hij reed met een Maserati races in Italië en startte een paar jaar later zijn eigen automerk. Het eerste model was de Vallelunga, deze auto werd ontworpen door Ghia. Daarna kwam de Mangusta met Ford V8, ontworpen door Giugiaro, en de Deauville. Het meest bekende en succesvolste model was echter de Pantera, ontworpen door de Amerikaans/Nederlandse Tom Tjaarda.
De Pantera werd geproduceerd van 1971 tot 1996, ongeveer dezelfde periode waarin de Lamborghini Countach zijn hoogtijdagen beleefde. Het totaal aantal verkochte Countach’s ligt een stuk lager dan die van de Pantera, maar het merk Lamborghini is uiteindelijk een stuk succesvoller geweest en in de loop der jaren alleen maar bekender geworden. Dat geldt niet voor De Tomaso.
Het probleem met de diverse Italiaanse automerken is, dat alles is overgenomen door grote concerns zoals Fiat en VAG. En dan nog blijkt het moeilijk om het hoofd boven water te houden. Maserati bijvoorbeeld, het merk heeft deze week laten weten dat er voor het eerst sinds 17 jaar weer winst wordt gemaakt.
Het is dan ook zeer noemenswaardig dat De Tomaso de laatste jaren de enige onafhankelijke Italiaanse sportwagen-fabrikant was. Maar het heeft niet mogen baten want sinds 2004 is het erg stil rondom het merk en schijnbaar is de boel in 2006 geliquideerd. Amerikaanse en Chinese partijen zouden bezig zijn om een bod voor te bereiden op de productiefaciliteiten en de merknaam. De veiling zal waarschijnlijk komende september plaatsvinden.
Veel mensen schrikken waarschijnlijk bij het idee dat dit stukje Italiaanse historie terechtkomt bij Chinezen, maar het lijkt mij een geweldig plan. Alles beter dan Amerikanen die er mee aan de haal gaan. Die hebben het namelijk al moeilijk genoeg om hun bestaansrecht te verantwoorden.
Gratis tip voor de toekomstige eigenaar: pluk een nieuw Pantera design van het interweb en gebruik de kennis van echte liefhebbers. Op deze manier is onlangs een nieuwe Ferrari Dino ontworpen en dit is slechts het begin van de mogelijkheden.
Zodra er een goed design is gekozen voor de nieuwe Pantera dient er ergens in Europa een krachtige motor te worden aangeschaft. De Chinezen hebben genoeg partners om een goede keus te maken. Vervolgens kan de productie in China worden gestart en binnen twee jaar hebben we een nieuwe Pantera voor een redelijke prijs.
Hoor ik daar weer iemand schreeuwen over de kwaliteit van Chinese auto’s? FYI, de vorige Pantera had volgens een Duits blad meer fouten dan een hond vlooien. Lijkt me dus een mooi project voor onze Aziatische vrienden!
[ gepubliceerd op nu.nl, 25 juli 2007 ]
23 reacties
Daarnaast vind ik een motor keuze zeker zo belangrijk. Geen afgezaagd M5 of Audi V10 motor, iets met een X-factor. Iets gestoords, crazy, kamikaze achtig. Dát hoort bij de Pantera.
De Tomaso’s zijn auto’s die ik net zo bruut en fraai vind als sommige Lambo’s.
Auto’s die m’n hart sneller laten slaan. Of ’t nu de Vallelunga (alleen de naam al!), de Longchamp (met z’n Mercedes SLC looks) of de allerkleinste De Tomaso is. Ze zijn stuk voor stuk opwindend:
http://www.classic-sportcars.ch/data/pictures/Bild_start_6122.jpg
http://www.kaeserfahrzeugbau.ch/picture/longchamp2.jpg
http://www.arcar.com.ar/Fotos/Vehiculos/5667-Innocenti-De-Tomaso.jpg
Leuk detail: de Mangusta (Mangoest) is het enige dier dat de cobra kan doden.
Waanzinnig mooie auto ook:
http://www.car-mag.jp/contents/img/historic/photo/mangusta_1.jpg
En de Pantera, wat moet je daar nog aan toevoegen (behalve betrouwbaarheid en ‘build quality’)?
In mijn ogen auto’s die niet te evenaren zijn. Zet de Qvale Mangusta eens naast z’n voorbeeld… Dan is wel duidelijk ‘who the daddy is’.
http://www.geocities.com/sports_car_central/Mangusta.jpg
Ik stel voor een Koenigsegg V8 met turbo’s. Of een AMG V12 met turbo’s.
– Apache
En de Pantera, whaa mooi zo laten nix meer aan doen.. Meestal wordt het originele ontwerp ‘verkracht’ door er een moderne versie van te maken.
Een AMG V12 heeft dezelfde X-factor als een BMW of Audi V10 uit. Niet gek genoeg van de De Tomaso
De Koenigsegg V8 motor is een doorontwikkelde motor uit de Ford Mustang GT (als ik het goed heb)
Ik hoop niet dat het in Chinese handen valt, kijk wat er met MG en Rover gebeurd is..
Inderdaad, zoiets belachelijks moet het worden. Desnoods een oude Lambo V12 met nog een turbo of twee. Zolang het maar het Wa-wa-wie-wa effect heeft.
zat ik ook over na te denken vlak nadat ik gepost had :P maar er zijn ook maar heel weinig amerikaanse blokken die écht lekker zijn. De Z06 V8 vind ik er eentje die echt lekker is… en vroeger hadden plymouth, Dodge en Chevrolet nog wat meer van die extra lekkere blokken.
De V10 valt me alleen heel erg tegen eigenlijk… Op vakantie kwam er een voorbij rijden en het klinkt stationair niet beter dan mijn volvo 2.3 4-cyl. zowiezo zit er weinig emotie of ander lekkers aan.
De viper v10 klinkt misschien niet zo bruut stationair maar heeft wel genoeg power en je kan er leuke turbo’s en of superchargers opgooien….
De corvette v8 die waarschijnlijk in de Bleu Devil komt te liggen is een doorontwikkeling van het originele blok.
@ontopic
wat betreft het design moeten ze proberen naar het kunstje te kijken wat lamborghini heeft gedaan met de muira conceptcar.
Die was vrijwel gelijk aan het origineel en hij was egt wel cool
Vind dan ook dat de originele ontwerper de nieuwe pantera moet gaan tekenen en dat het iin mijn ogen niet moet worden overgenomen door chinezen maar door amerikanen
meeliftte op het succes van de andere exoten, Ferrari en Lamborghini, maar omdat hij in de Pantera gebruik maakte van een Ford V8 maakte dit de Pantera niet alleen goedkoper dan de concurrenten maar vooral onderhoudsvriendelijker met name in de VS !
Verder had de Tomaso een innige band met Ford, hij gebruikte hun komponenten en de Longchamp (een vierdeurs) was gewoon een schoonheid.
met de Ford V8 deden de de Tomaso’s het helemaal niet gek, vooral omdat de belangrijkste afzetmarkt, de VS genoeg tuners heeft om zo’n V8 te kietelen.
Ik hoop dat de Chinezen weer voor een Italiaanse designer gaan met een Amerikaanse transplant als aandrijving, maar wat voor toegevoegde waarde hebben de Chinezen dan ?
De Deauville was de 4-deurs, inderdaad een schoonheid:
http://img247.imageshack.us/img247/7575/vetture7ee5.jpg