BMW 7-Serie wordt 30 jaar

Auteur: , 78 Reacties

Slingers en confetti uit de kast! Het vlagge(n)schip van BMW, de 7-serie wordt namelijk 30 jaar oud.

Onze vrienden van Motor Authority hebben kennelijk alle memorabele dagen voor de Beierse autofabrikant op hun kalender ingevuld, want een paar dagen geleden wisten ze al te melden dat BMW 90 jaar bestaat. Dit keer is het dezelfde site die de verjaardag van de ‘Siebener’ even onder de aandacht brengt.

De eerste 7-serie, de E23, was vanaf 1977 in ons land verkrijgbaar. De instapper (728i) leverde 170 pk, terwijl de toplimousine (745i) een vermogen van 252 pk genereerde.
Inmiddels zijn we bij de vierde generatie (E65 – E68) aanbeland. Nu variëren de vermogens tussen de 231 pk (730i) en de 445 pk (760i).

Net zoals iedereen die een jaartje ouder wordt is de 7-serie ook wat kilo’s aangekomen. Wist de zwaarste 7-serie het gewicht te beperken tot 1590 kg, tegenwoordig legt de topper (760i) precies een halve ton meer op de schaal.

Ondertussen wachten we op de vijfde generatie 7-series, waarvan de eerste spyshots al te zien zijn. Toepassingen als waterstof en hybride-technologie zullen waarschijnlijk hun opwachting maken in deze nieuwe reeks luxe-wagens van BMW.

E28 in Alpenlandschap

E28 old school interieur



78 reacties

Dat moet gevierd worden! *trekt champagne, chips, bier, bitterballen en borrelnootjes uit de kast en gaat rond*
Gefeliciteerd.Alleen jammer dat de modellen steeds lelijker zijn geworden.
Ze hadden beter het kunnen vieren met het introductie van een nieuwe model.
Weten jullie wanneer die komt.Want de huidige 7 serie verliezen ze behoorlijk aan het de S klasse en de A8 ze de verkoopcijfer van af 2001 is het bergafwaarts gegaan met de 7
VW Polo Abt Version.
Ben benieuwd wat de nieuwe 7 reeks zal zijn.
Voor de rest vindt ik de 7 serie wat een beetje te groot, vindt de 5 reeks al lang en dik genoeg.
Knap dat BMW deze lijn zo lang rendabel heeft kunnen houden. Benz heeft door de jaren heen bewezen dat de grootste concurrent van de 7-serie, de S-klasse, een stuk meer biedt dan een BMW uit de 7-serie. BMW is sterker in de kleinere, sportieve modellen.
Ah… de 745i (zescilinder turbo)…
Wat een auto was dat!
BMW 7 serie en de Mercedes S klasse zijn decennia lang de topwagens. Audi is een beetje zo’n arrogant meelopertje die stoer probeert te doen.
@chukka: toch ziet bijv. nu de a8 w12 er knap gevaarlijk uit… maar ja, elke topmodel van de duitse 3 zijn eigenlijk wel vet…
Chukka:Audi moet je echt niet onderschatten hoor.Ook dit zijn topwagens.A8 ziet er trouwens een heel stuk beter uit dan die miskleun van een 7 serie.
Top limo uit de top segment.
Ondanks mijn voorkeur voor Beierse wagens, kon de nieuwste 7 mij dankzij de misvormde achterpartij niet bekoren. De nieuwe 7 laat gelukkig niet lang meer op zich wachten.

Al met al toch een reden om vanavond een feestje te vieren!
“Audi is een beetje zo’n arrogant meelopertje die stoer probeert te doen.”
Als Audi een meeloper was dan hadden ze geen vierwielaandrijving en al helemaal geen aluminium carrosserie.
De 7-serie was echt mooi tot de huidige model uit kwam. De S-class vind ik ook maar niks alleen de LS, cima en de A8 vind ik wel mooi.
“Ze hadden beter het kunnen vieren met het introductie van een nieuwe
model.”
Natuurlijk niet. Nu kunnen ze 2x een feestje geven :-)
Laten we er geen Audi vs. BMW discussie van maken.
Over de looks van de A8 kan je gewoon weinig zeggen daar ze zo voorspelbaar zijn als het ding groot is.

De BMW heeft in zn huidige vorm meer voor en tegenstanders wat logisch is als je met zo’n gewaagd design afkomt.
Zeker het vorige model 7 serie vind ik nog erg mooi. Toen hadden ze erg strakke dashes, net als de 5 serie. Lekker met die rochelende x25tds, haha.
Mensen die willen meepraten over de ‘top’, moeten eerst eens Nederlands leren. Het is het topsegment, en niet de, en het is het meelopertje dat stoer doet. Als je dat niet weet ga je maar lekker meepraten over kadetjes en golfjes. Het is godgeklaagd dat mensen in zulk achterlijk nederlands hun mening in het openbaar mogen spuien, en dan ook nog over de 7 serie.
Persoonlijk ben ik ook van mening dat het uiterlijk van de 7-serie steeds minder wordt. De A8 en LS van Lexus zijn inmiddels gedurfde concurrenten aan het worden die niet onderdoen voor de 7-serie.
De 7-serie zal het meer moeten hebben van zijn looks. De Lexus LS vind ik nu al een stuk dynamischer ogen, terwijl de 7er wat log overkomt.
gefeliciteerd bmw .. want ik heb zwak voor werkelijk elke 7 serie .. het was 30 jaar geleden een super stoer ding en nu nog steeds.
Allemaal leuk en aardig.Maar de huidige s klasse is de maatstaf in deze klasse.Dat kan niemand toch ontkennen dacht ik zo!
@VW Polo Abt Version

Daarom zie je ook vaak dat 7 serie’s goedkoper zijn dan 5 serie’s
en E klasse goedkoper dan een S klasse , mensen willen vaak niet zo’n ”slagschip” en eerlijk gezegd heb ik ook 100 keer liever een 5 / E dan een 7 / S

(als ik het geld zou hebben dan )
@Lampredi
Nederlands is sowieso een achterlijke taal. Beetje hier en daar worden lenen en hoppa een nieuwe taal.
Waar het wel om gaat is dat je beter met een argument of iets dergelijks over het onderwerp moet schrijven in plaats van een ander op hun Nederlands te wijzen.
En we gaan zeker niet over jou kadetjes en golfjes hebben.
Wat het verschil tussen ons is, dat ik een top BMW kan betalen en rijden, terwijl jij je alleen bezig houdt met dingen die je zelf alleen maar een hartaanval kunnen bezorgen. Ik zou niet zo sarcastisch doen als ik jou was, want dan raak je alleen zelf in het problemen.

De 745 was voor zijn tijd al een behoorlijke auto. Wie weet, misschien komt er weer zo’n 7serie met turbo.
@BMW320CI
ze zijn tweedehands in landen goedkoper waar je veel wegenbelasting betaald.
Als de wegenbelasting gelijk was voor alle auto’s, dan zouden wel meer mensen een 7 willen. Daarom zakken ze ook snel in het prijs, tenminste in Nederland.
Dat geldt voor bijna alle zwaargewichten in Nederland.
@Lampredi: Kijk eerst eens naar jezelf… Er klopt geen hout van jouw eigen bericht. Sad little man.
Geen concurentie voor de S-klasse van mercedes me dunkt
Hij oogt ook nie zo strak
BMW gefeliciteerd :)
En tja, natuurlijk is de Mercedes weer ‘beter’, maar soms (als je je zoiets kunt veroorloven) wil je gewoon niet een Benz, maar een BMW. Kwestie van (goede) smaak ;-)
ik snap niet dat mensen de E65 niet mooi vinden
ik geef toe op plaatjes ziet ie er een beetje raar uit maar in het echt is het echt een vette bak
Er kwam net nog een 7 serie van de eerste generatie voor bij in de film taxi 3
De 7-serie is nooit ècht mijn cup of tea geweest. De 2e en 3e generatie waren wel mooie verschijningen. Het huidige model had tijd nodig om mij te kunnen bekoren, maar dan nog.
De 7-serie is en blijft een vette bak, proficiat BMW!
@Guus: argumenten graag: welk gedeelte van mijn nederlands klopt hier niet? Zolang je de argumenten niet hebt, heb je geen enkel recht van spreken.
Ten tweede spreek je zelf blijkbaar slecht nederlands, want de laatste zin kun je alleen in het engels uitspreken.
@CSL: Nederlands is geen achterlijke taal die alleen bestaat uit buitenlandse woorden. Tenzij je jezelf als spreker van een achterlijke taal zou willen betitelen natuurlijk.
Ten tweede zou je je als berijder van een topauto als de 7 serie wel wat meer zorgen kunnen maken als het gaat om het taalgebruik als het gaat je auto.
Ten derde: je begrijpt de nederlandse taal niet, want er zit geen enkel sarcasme in mijn opmerkingen. Zoek anders de betekenis van het woord sarcasme even op, dat verheldert veel.
Ten vierde: iedere pauper kan een 7 serie betalen, ze staan voor een prikkie te koop op Marktplaats. Dat wil niet zeggen dat het geen topauto is, maar het zegt bijzonder weinig over jou niveau.
Ten vijfde: Het zijn mijn Golfjes en Kadetjes niet, die horen meer bij jouw niveau van taalgebruik.
Ten zesde: En waar is jouw bijdrage over de 7 serie? Je hebt het bijna alleen maar over mijn bijdrage.
Ten zevende: het is “jouw” kadetjes en golfjes, niet “jou”.
Maar wel fijn dat jullie je aangesproken voelen, dat is blijkbaar terecht :)
Waar hebben jullie eigenlijk op school gezeten?
en het is natuurlijk “jouw” niveau, en niet “jou” niveau :)
Haha ik mag hem wel.
De 7-serie is een soort uberauto, waarom afkafferen terwijl niemand zo’n wagen rijdt?
En vergeet niet dat de 7 serie de eerste 12 cylinder van BMW voortbracht :)
(Voor auto’s dan)
Wist je dat…de nieuwe 7 serie de eerste F01 wordt. Alle E nummers zijn gebruikt (onder meer testauto’s en concepts)!

Het is maar dat je het ff weet!
Ik rij geen 7-serie. Als je IQ een beetje hoog was had je het allang geweten. Maak je je niet zoveel druk om mensen die niet zo goed als jou Nederlands kunnen, maar eerder om je afgunst op mensen die zich wel wat kunnen veroorloven.
Jouw reacties gaan jou in de toekomst alleen maar in het problemen brengen. En je naam veranderen helpt niet ;)
@Lampredi
1. Ik heb altijd recht van spreken.
2. nederlands=Nederlands. Tja, het ging alweer mis hè! En engels=Engels.
3. Het is 7-serie en niet 7 serie.
4. Wie ben jij om iemand de les te komen lezen! Ga toch lekker je puberige puistjes uitdrukken. Of ga Nederlands studeren als je zo graag een taalpurist wil zijn. Op autoblog.nl zit je toch echt verkeerd!
5. Wat heeft mijn educatieve achtergrond hiermee te maken? Wat een brutale vraagstelling zeg.
6. Heel goed jongen! Dat was inderdaad geen Nederlandstalige zin. Ik zit niet op autoblog.nl voor perfecte Nederlandstalige zinsconstructies. Dus nogmaals: Sad little man.
hiep hiep hoera!
Relaxed, ik hoop op een nieuwe siebener !
@CSL: Het is: “zo goed als jij”, niet “zo goed als jou”. En “het problemen” ? Beetje opletten op school vandaag he, misschien leer je het nog eens.
@Guus:
1: Nee, dat heb je niet zolang je geen argumenten aandraagt.
2: Dat is waar.
3: Waar in de Van Dale staat dat?
4: “Wilt” zijn. Tjonge, je argumenten zijn sprankelend ! Mensen die hun taal niet beheersen zijn op autoblog.nl niet thuis. Jij dus ook niet.
5: Dat heeft er alles mee te maken. Waar ik op school zat leerden we Nederlands.
6: En dat kun je niet in het Nederlands uitdrukken? Treurig.
Zonder me al te veel in de onzinnige taaldiscussie te mengen vind ik dat Lampredi, onze digitale van Dale de kroon spant met deze nog-niet-geïntegreerde-allochtonen-zin;

“Ten tweede zou je je als berijder van een topauto als de 7 serie wel wat meer zorgen kunnen maken als het gaat om het taalgebruik als het gaat je auto.”

Hahaha geweldig als iemand om goed taalgebruik gaat schreeuwen en zoiets plaatst. Heel goed Lampredi!
Lampredi heeft wel een punt. Je moet niet je eigen taal gaan vernachelen simpelweg omdat je op een weblog post. Overlezen voordat je een tekstje plaatst doet niemand kwaad. Ik vraag me trouwens wel waarom iemand zich stoort aan een Engelse uitdrukking, beetje komman**ker misschien?

@ Guus: Als iedereen vindt dat hij/zij recht van spreken heeft, zonder argumenten aan te dragen, dan kunnen we net zo goed weer hunebedden gaan verslepen. Ongevraagd advies valt altijd in slechte aarde, maar zie het als opbouwende kritiek. Dan kan je er tenminste nog wat mee.
het moet niet gekker worden in de bmw topic’s eerst loop er iemand te zeveren over een nissan en nu al over de nederlandse taal wat maakt dat nou uit of je schrijf fouten maakt iedereen begrijpt toch wel wat ik bedoel
er zijn ook mensen die hun school niet hebben afgemaakt en toch een dikke auto kenne betale
Dames, heren. Kunnen we het een beetje gezellig houden? BMW nodigt natuurlijk uit tot generalisaties en off-topic discussies over taalgebruik, maar laten we niet gaan overdrijven.
@ Sacha

Ben ik met je eens. Maar KIA is wel dikker dan BMW, maar nu moet iedereen normaal doen! Muhaha.
M5: Wat heeft het wel of niet kunnen betalen van een mooie auto met correct taalgebruik te maken? Er zijn zát mensen die zonder hoge opleiding opleiding, maar met een slimme handelsgeest veel verder komen dan menig acadamicus.
interceptor III mark
Dat BMW en Mercedes de absolute top van topsegment vertegenwoordigen is duidelijk. Het is een voortdurende nek aan nek race hoewel Mercedes in de wereld net een streepje meer heeft dan BMW, behalve natuurlijk in Nederland, want geld mag niet worden getoond, dat is vies! De rest volgt, waarbij Lexus aardig opstoomt, maar nog niet het image en de branding heeft van een BMW of Mercedes.

Degene die roept dat Audi de uitvinder is van vierwielaandrijving voor personenauto’s vergeet de Jensen FF, die in 1968 werd geintroduceerd en al vierwielaandrijving en een mechanische ABS has. Door Audi is deze auto volledig uit elkaar gehaald om de Audi quatro te ontwikkelien. Audi blijft een goede volger.

Ten aanzien van Lexus, Japanners zijn goed in kopieren en perfectioneren, maar hij zal nooit baanbrekend worden.

Mercedes haar probleem was dat zij te arrogant werden en vanaf de S Kathedraal de adem van BMW in haar nek voelen en tot slot Jaguar is gewoon uitgewoond door Ford, zoals ze bijna met alle merken hebben gedaan.

Vergeet de discussie en geef gewoon toe dat Mercedes de beste is en blijft, vooral met het nieuwe management dat weet dat de oude slogan “Das Beste order nichts” alleen opgaat in het topsegment.
OK, terug dan naar de gezelligheidsmodus. Mag ik dan mijn eerder geponeerde stelling op een andere manier zeggen?
Ik vind (en dat is mijn mening) dat we hier een klein beetje op ons taalgebruik moeten letten, met name als het gaat om de omschrijving van een klasse-auto als de BMW 7.
De rest van al mijn beweringen trek ik in, met excuses aan de betrokkenen.
Toch was het interieur van de oude 7,een knap luxe vertoning…Voor z’n tijd he mensen!!
@ Lampredi

Je m’excuse, maar het slaat nergens op wat je zegt. Op het moment dat wij een iets dikkere auto bekijken moeten wij meer op ons taalgebruik gaan letten?

Haha, wat goed.
vé onze goeie vriend lampredi, goon wij een beteke onzen best doen hé: we ziteen nie meer opt sckool, en dus mogen we hier ons ding doen.

Ik vind de 7 altijd al een auto die gezag uitstraalt. Je kijkt er naar, of je nu wil of niet.
@H.J. Vaesen: Maar natuurlijk, ik vind dat heel logisch. Maar als je vindt dat dat bij dunnere auto’s ook moet, dan kan ik daar alleen maar achter staan :)
@666: Dat is weer zo charmant, daar kan ik geen nee tegen zeggen!
@ Lampredi

Naja, genoeg over taal. Want het slaat nergens op om op autoblog.nl over het gebruik van de Nederlandse taal te gaan discussiëren.
@H.J. Vaesen:
Precies, dat was oorspronkelijk de reden van commentaar op Lampredi.

@Lampredi
1. *zucht*
2. Goedzo.
3. Dat heet een koppelteken. Zoek maar op.
4. Dat was helemaal geen argument… Tja, tot overmaat van ramp… de letter t vergeten! Erg hè…
5. Nee jongen, jij begrijpt het alweer niet. Dat heeft niks met autoblog.nl te maken.
6. Vul het maar weer voor iemand anders in… Hoezo KAN ik dat niet, waaruit concludeer jij dat? Ik had daar geen zin in. Sad little man!
Interceptor III

Dat van Jensen Interceptor FF (ferguson fourwheeldrive) is gemaakt door Ferguson, een bekende in de traktor wereld. Maar in 1906 had Spyker, ja een nederlands merk, al permanente 4 wiel aandrijving. Dus hoezo dat audi de 4wd heeft uitgevonden.
Tja gebeurd niet zo vaak dat ik een liever een tweedehansje heb dan een nieuwe. Ik heb het natuurlijk over de vorige 7 en de huidige.

Waarom is het zo moeilijk om in het topsegment klasse uit te stralen middels een elegant design. Ik bedoel je hebt dik 5 meter om met je potlood te spelen. Een elegante smaakvolle uitstraling is dan toch niet zo moeilijk?

De Duitsers denken tegenwoordig dat prestige gelijk is aan Panzerwagendesign. Hopelijk wordt de nieuwe minder plomp.
@Guus: Ik denk dat jij het hele concept “argument” niet begrijpt. Dat kan aan je opleiding of aan je algehele intelligentie liggen, dat weet ik niet, maar het verklaart wel waarom jij geen donder geeft om je eigen taal. Dat moet jij weten, maar probeer dan ook niks in die taal te zeggen. Het internet is nog altijd een publieke plaats waar een gemeenschappelijke taal wordt gesproken. Daar is niks puristerigs bij, gewoon normaal Nederlands voldoet ook. Maar als dat ook al niet meer kan, dan kun je zo’n blog net zo goed vervangen door 3 pagina’s volkomen willekeurige letters. Of een reactie van jou natuurlijk, die zijn net zo veelzeggend.
Verder had je ook kunnen lezen dat ik allang excuses had gemaakt. Die jegens jou trek ik dan bij deze in. Niet dat dat veel uitmaakt, want ik denk dat je dat concept ook niet helemaal begrijpt.
Nog een tip voor je: De “b” zit in het midden onderaan je toetsenbord, de “o” ergens rechtsboven en de “e” ergens linksboven. Als je die in de juiste volgorde intypt krijg je ongeveer de tekst die jij al bezigt, maar dan zonder dat je er over hoeft na te denken. Veel plezier!
@lamperdi .. leuk voor jouw dat je goed kan nazeggen wat ooit geleerd is .. maar om iemand naar zijn educative achtergrond te vragen verteld meer over uw sociale achtergrond.
Ik rij in een e32 750i uit 1993 en vind het een pracht van een auto die ook nog eens geweldig rijdt. Auto’s van vroeger hadden tenminste nog een beetje chroom en bumpers.
@Lampredi
Wat een ontiegelijk gefrustreerd mannetje ben jij zeg. Te triest voor woorden.

Natuurlijk weet ik wel wat een argument inhoud. Echter waren alle punten uit mijn bericht niet allemaal argumenten. Maar dat was klaarblijkelijk iets te gecompliceerd voor meneer. Dus ter verduidelijking; enkel punt 2 en 3 waren argumenten. De andere punten waren enkel opmerkingen richting de sociaal gefrustreerde reacties die jij eerder geuit had. En deze frustraties laat je nu nogmaals zien. Enige vorm van sociale ontwikkeling is in ieder geval ver te zoeken bij meneer Lampredi.
De huidige 7-serie is een heel mooi ontwerp, helaas iets te vooruitstrevend. Ditzelfde geldt voor de Z4, de 6-serie en zelfs de 5-serie. De huidige 3-serie coupe is echter, ondanks de aardige lijn, bijna een retro-look BMW en eigenlijk gewoon een saaie auto. We zullen de huidige 7-serie, 6-serie en Z4 nog gaan missen als ze vervangen worden. Dit zijn overduidelijk modellen waar het publiek nog niet klaar voor was en die over enkele jaren zeer hoog gewaardeerd gaan worden. En wees nu eerlijk, bijvoorbeeld de Audi A6. Vond ik het begin ook wel een aardig ontwerp, als je hem nu echter ziet is het een grijze en saaie bak. Of wil iedereen in een zelfde auto rijden met een ander embleempje erop?
@Guus: Die ontwikkeling is er wel, maar aan jou in het geheel niet besteed, dus ook niet toegepast. Om er ook maar eens een Engelstalige oneliner tegenaan te gooien: “When in Rome…”
@Lampredi
Wat? Een Engelstalige oneliner?! “spreek je zelf blijkbaar slecht nederlands, want de laatste zin kun je alleen in het engels uitspreken.” Proficiat Lampredi! Discussie ten einde.
Jij ook proficiat Guus: Dit is je eerste bijdrage zonder taalfouten!
Lampredi, ik zou je willen vragen om je kinderachtige gezeur elders ten toon te spreiden. Je vermoordt het hele BMW topic, bedankt daarvoor.
Ga da lekker bij Guus zeiken. Ik was er al lang mee gestopt en overgegaan in de ‘gezelligheidsmodus’, maar hij moest er zo nodig mee doorgaan.
sedert wanneer is dit nu taalblog???
Laatste reactie over taalfouten. Nu weer ontopic!
De 7 serie uit 2000 (de facelift) vind ik toch het meeste gezag uitstralen.
@ Taalhuilies:
Het is 7 Serie. BMW spelde de series altijd met een koppelteken er tussen, maar heeft dat een jaar of twee geleden veranderd. Dit heeft dus niets te maken met Nederlandse taalregels maar met aanduidingen zoals de fabrikant die gebruikt.
@ Erik

Ehm..ok.
das leuk maar nog leuker is dat ik er ook een heb die over 2 maanden 25 word (en dus wegenbelasting vrij!!!)
waarom zie je in maimi alleen maar mercedes amg
de mooiste bmw 7 serie was de e38 vooral die 740i van 1999, zeer luxe en sportieve auto met een uiterlijk en intrieur die nooit te vergelijken is met de s klasse en de a8
opa plas piemel
ik vond de 2500\2800\3.0 serie altijd gaaf…echt stoere auto”s,..de eerste 7 serie was ook blitz….daarna alleen maar meuk.
Verjaardag in mineur naar mij bescheiden mening…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).