Meer geruchten over de AE86

Auteur: , 55 Reacties

We kunnen er best een beetje opgewonden van raken: de mogelijke terugkomst van de AE86. Alleen cultuurbarbaren weten dan nog niet waar het over gaat, maar ook zij worden aangeraden om even verder te lezen.

De Toyota AE86 is een waar icoon, vanwege de lekkere rijeigenschappen die deze achterwielaandrijver biedt. Er waren al geruchten dat Toyota bezig was met een spirituele AE86 opvolger en nu worden ze tastbaarder. Het Japanse Best Car weet een aantal specificaties van de AE86 te melden. De lengte zou onder de 4 meter moeten blijven, terwijl de nieuwe AE86 170 cm breed en 135 cm laag wordt. De bedoeling is dat het gewicht onder de 1000 kg blijft.

Voor de aandrijving kijkt Toyota naar de 120 pk sterke 1.5 liter viercylinder. Natuurlijk krijgt de nieuwe AE86 ook weer achterwielaandrijving en volgens Best Car koopt Toyota het platform daarvoor in bij Fuji Heavy Industries, oftewel Subaru. Het beste nieuws is wellicht dat Toyota heel hard zijn best zal doen om de prijs laag te houden, in Japan wordt al gespeculeerd over een prijs van rond de 10.000 euro. Zelfs met belastingen en een kleine toeslag om de AE86 hierheen te varen, kan dit een hele interessante auto worden.

Met dank aan Joe en Stijn voor de tip!

Toyota AE86 impressie

Toyota AE86 impressie



55 reacties

VW Polo Abt Version.
Voorkant: lekker.
Achterkant: Saai ( oh nee toyota :( )
Mss nog wachtte op een krachtigere versie, al is 120 pk voor 1000kg wel rap genoeg denk ik :)
120 pk op 1000kg is natuurlijk leuk, maar dat moet wel beter kunnen lijkt me.
lekker :)
Foutje in de tekst: er staat 12o pk ->120 pk.

Ik hoop dan wel dat ik op die magazinefotoscan lijkt… :P

-Edit, dank u. De o en 0 zitten zo dicht bij elkaar op mijn toetsenbord. :-)
dit ziet er beter uit dan die nieuwe civic.
en een stuk goedkoper :-)
Interresant :D
Dat lijkt meer op een toyota paseo!
120pk is leuk maar niet echt sportief…. zit zelf meer te denken aan 140pk of 50 of 100kg minder…..
De rode lijkt op een getuunde Paseo of Honda Civic Coupe Si zo u wilt. De grijze daarentegen, lekker.
ik vind de vorige AE86 nog knapper, dat hoekige maakt het mooi, dit is precies een Celica achtige vanachter
en je kan beter een Impreza kopen, dan kan je nog een gezinnetje meenemen, het chassis van beide wagens is toch beide van Subaru
citrofiel evil twin
Eindelijk komen ze met een sportief model ze hebben ers inds de mr geen meer gehad.
een 1.8 of 2.0, een mooiere achterkant (niet zo moeilijk) en ik koop hem
de oude blijft toch het zaligst om te hebben denk ik dat is gewoon een stukje cultuur dat je dan in je handen hebt, ik zou den oude liever willen dan de nieuwen
*steekt hand op*
Blijkbaar cultuurbarbaar. Het complete idee spreekt me wel aan. Goedkope achteraangedreven coupé.
Lijkt me sterk op de grappig paasei-o van zo’n tien jaar geleden.
AE86 oftewel TRUENO Turbo dwingt respect af van elke drifter in japan, opgevoerd heeft een skyline GT-R zelfs nog moeite ermee!
http://youtube.com/watch?v=coLD8JwtToI must see!! :)
Lees ik het goed dus in het 4de kwartaal van 2008 komt ty uit. (via tip)

Zoja AAAAAAAAAHhH hebbe
is dit gewoon een corolla met rwd
het is idd een corolla rwd, maar met perfecte gewichtsverdeling 50/50 en zo makkelijk op te voeren, heb er namelijk ingereden in japan met 360pk turbo!! wat een monster! er is ook een driftfilm uitgebacht ”Initial D” met hoofdrol AE86 en film is weer afgeleid van een populaire mangaserie
klinkt goed! dit kan best een heel interessant autootje worden als ze het concept van de AE86 goed kunnen vertalen naar een moderne variant.
Die onderste scan ziet er prima uit, al is het wel heel veel Civic en er mogen wel best wat meer stijlelementen van het origineel toegepast worden.
Zeker de achterkant van de AE86 was zeer stoer terwijl het op de bovenste foto een slap aftreksel is van de laatste Celica…

Die prijs moet ik nog zien… reken op een verdubbeling ALS ie al in NL te koop gaat worden…
@pipil

Nope,

Het is een Auris met achterwiel aandrijving ;)

De achterlampen van het model uit ’86 (vind ik) is mooier.
exterieur is niet relevant, maar gaat om motorisch en wegligging, wil er ooit eentje inporteren. stukje japans cultuur/icoon in ons kikkerlandje!
Volgens mij gaat die ook echt komen, en concurentie is er niet in deze klasse want niemand maakt meer goedkope RWD auto’s. Dus toyota gaat dik verkopen.
De achterkant kwam me al zo bekend voor.

http://www.tte.de/images/car_models/Celica/rear.jpg
120 pk is tegenwoordig gewoon te weinig. Maar ja, we hebben het ook over een auto die in Nederland waarschijnlijk minder dan 15K moet kosten. 150pk en onder de 100 kg zou mooier zijn met achterwielaandrijving uiteraard. Ook zou het erg prettig zijn als de blok goed bestand is voor motorisch tuning.
120pk te weinig ^^ Omdat je gewend bent dat alle nieuwe sportwagens meer hebben, maar dat is het dan ook. Op een gewicht van 1000kg moet dat best wel vooruit gaan, ik heb een saxo 16V, 980kg en 120pk en die gaat toch best vlot vooruit hoor ;) Als je daar dan de prijs bij ziet en het feit dat ie achterwielaandrijving zou hebben, dan vind ik dat zeker niet mis…
Ik ben 1 van die cultuurbarbaren ik had nog nooit van AE86 gehoord. Maar gezien het prijskaartje moet het dus de Dacia Logan killer worden? Of gezien de afmetingen een Yaris replacement?
@Mpower

Tunen is geen probleem toyota heeft die 1.5 blok in de japanse vitz(yaris) rs. Maar dan met een turbo, dan levert die 150PK.

@mashell

Jij weet echt niet wat de AE86 is het is een goedkope sportauto die een legendarische status heeft berijkt. Dus het is geen dacia logan, of yaris.
Het lijkt mij prachtig om in deze tijd een auto te maken zonder alle luxe uitrusting. Zonder elektrische ramen, ABS, ESP, stuurbekrachtiging, airco, standaart sparco’s. Zo is de kostenprijs lager en het gewicht daarmee. Doelgroep is dan kleiner, maar dan heb je ook geen concurrentie meer in die prijsklasse. Een kleine (lichte) hoogtoerige motor met iig meer dan 120pk. Achterwielaandrijving maakt dan alles compleet. Met andere woorden: ‘back to basic’. Dan kan je 100% praten van een pure opvolger van de AE86. En toyota weet ook wel hoe je een hoogtoerige motor moet bouwen. Kijk maar naar de Celica 1.8 vvtl-i die ruim 192pk levert

Dit lijkt mij dan een revolutionair recept.
* Prijs:
Raar het bericht is niet volledig aangekomen jammer. En nu even geen zin meer, truste.
@pipil, dat komt omdat de AE86 een corolla is (in de vs)
Super, kan niet wachten tot deze er is. Laatst nog een documentaire gezien over driften. Daar wordt de AE86 nog steeds gebruikt en met succes. Hopelijk komt dat met deze nieuwe versie ook helemaal goed
De oude AE86 had al (minstens) 124pk, dus deze opvolger na 20 jaar krijgt echt wel meer!
Zoals kees als zei, who cares about the looks, als het maar net zo spectaculair rijdt als het origineel.
BRING IT ON!!!
Ik zie mijzelf absoluut niet als cultuurbarbaar omdat ik niet meteen wist welk model de AE86 was. Dat wil ik overigens graag zo houden. Zie het in dit geval maar als selectieve wering in mijn hersenstelsel plus mijn interesse ligt elders.
Daarnaast vind ik de achterkant wel erg lijken op die van een celica.
Ik heb heel toevallig gisteren nog een AE86 Sprinter Trueno zien rijden, echt extreem zeldzaam hier in Nederland. Een nieuwe AE86 moet gewoon licht, hoekig zijn en moet vooral klaplampen hebben, die dingen zijn zo old-skool :D
Toyota en lage verkoopprijs?
Eerst zien, dan geloven. Maar ziet er zeker wel leuk uit, vooral die 2e foto.
Wel grappig, hoe meer reacties ik lees hoe minder ik denk dat het ding verkoopt als Toyota zich aan jullie suggesties gaat houden. Tot nu toe hebben we (afgaande op de reacties) een auto;

– Zonder ABS
– Zonder stuurbekrachtiging
– Met klapkoplampen
– Achterlichten van het model ’86
– Zonder electrische ramen
– “Toyota Paseo” look (deze had volgens mij ook een 1.5 ;))
Hulde dat Toyota het in ieder geval weer aandurft! Al die mensen die zeggen dat ze pk’s te kort komen moeten is meer bochtjes gaan draaien. Toyota heeft al sinds het origineel het idee van bochten draaien is leuker dan rechtuit branden en zelfs met de originele 120 pk was de GTS al heel leuk speelgoed.

Ik denk ook zomaar dat er nog een 1.5 SC aan zit te komen voor dit concept.
leuke bak, toevallig staat er nog een legendarische te koop op ebay met TURBO! en 200 pk.

http://cgi.ebay.nl/toyota-corrolla-AE86-turbo-200bhp_W0QQitemZ270149865588QQihZ017QQcategoryZ18290QQcmdZViewItem
Lijkt ook een beetje op een “Scion TC”

http://gallery.scionzone.com/albums/press2005tc/01_Scion_tC.jpg
@vaessen
– Zonder ABS > ik zie dit liever in de optielijst, al denk ik wel dat het voor 90% van de weggebruikers aan te raden is.

– Zonder stuurbekrachtiging > met een laag gewicht en goede gewichtsverdeling is SB ook helemaal niet nodig; het draagt zelfs bij aan een beter stuurgevoel en dus betere controle over de auto.

– Met klapkoplampen > kwestie van smaak, ik vond persoonlijk de Levin ook mooier :)

– Achterlichten van het model ‘86 > ik denk dat het zeker stijlkenmerken mee moet nemen van de AE86 achterlichtpartij en niet van de Celica.

– Zonder electrische ramen > overbodig, samen met stuurbekrachtiging. ik zou zo’n auto liever hebben met ‘fitnesspakket’ :) hoe minder speeltjes, hoe minder kosten, gewicht en complexiteit, klinkt prima als je het mij vraagt.

– “Toyota Paseo” look (deze had volgens mij ook een 1.5 ;)) > vast niet met 120PK, maar ik be te lui om na te kijken in Carbase. Als ik het me goed herinner had de originele 4AGE in de AE86 ook 120PK. En het ontwerp op de onderste scan zou ik toch HEEL GRAAG voor m’n deur zien…
Een sportief uitgebalanceerde RWD auto voor 15.000 euro zou echt geweldig zijn, en met de AE86 naam moet Toyota ook wel wat waarmaken. Ik rij nu zelf een auto met 137 pk van iets over de 1000 kg, en dat is vlot genoeg om een hoop lol te hebben. 120pk op
Lekker die halve reacties… Mental note: geen kleiner-dan teken in je tekst gebruiken.

120pk op minder dan 1000 kg zou perfekt moeten kunnen. En voor de mensen die wat meer power willen komt er vast nog wel een wat duurdere versie met de 1.8 vvti er in.
Kan een geweldige auto worden voor mensen die echt van rijden houden, en geen bmw-budget hebben.

En hij ziet er nog heel behoorlijk uit ook.
Cool!
Ik heb een keer in een AE86 gezeten en een kennis van ons die heeft eens een driftcursus gewonnen. dus we gingen een keer toen het regende ( wanneer niet ) ff op een industrieterreintje in dat ding rijden van hem.. zoo! gaaf man. kan niet wachten om mijn kennis weer eens te zien en dat hij dan aankomt rijden met deze. hahah
Ik kende het model ook niet, maar als hij er inderdaad zo uit ziet als ‘Bouwman’ aangeeft via zijn link, http://cgi.ebay.nl/toyota-corrolla-AE86-turbo-200bhp_W0QQitemZ270149865588QQihZ017QQcategoryZ18290QQcmdZViewItem , was hij niet echt een schoonheid. Het laatste plaatje van de gegeven plaatjes is toch wel het mooist.

Ik denk overigens niet dat als de betreffende auto dusdanig legendarisch was, dat hij dan geprijsd wordt voor rond de 10000 euro… (Al zou het wel mooi zijn)
@Lexus IS

Ik weet niet voor jouw maar ik vind de levin en sprinter hele mooie auto’s. En AE86 is een echt legende maar dat zie je ook aan de prijzen, je betaalt minimaal €10000 voor een goeie in Japan.
jammer, 2 totaal verschillende fotosjops. Ik geloof der niks van
Een AE86 is gewoon een uitvoering van een oude generatie Corolla’s uit de tijd dat voorwiel aandrijving nog niet algemeen goed was, zeker niet bij Japanse autofabrikanten die hun auto goedkoop wilden houden.
Als ik het goed begrijp is dit dus de nieuwe Corolla, en komt daar een RWD model van?
Kweenie, de retro aanpak zoals op de new Beetle en new Mini hadden van mij hier best op los mogen laten. dit heeft weinig met een hachi te maken. Hoewel het vast een leuke auto om te rijden zal zijn.
aangezien ik een auto heb met een sterk chassis, van net iets meer dan 1000kg, met 131pk (origineel) en achterwielaandrijving en een bijna perfecte gewichtsverdeling weet ik wel waar ik het over heb….. een 1,6 of nog kleiner zal te weinig koppel hebben onderin om echt lekker vlot te zijn. Dus lijkt me een 1,8 liter met 140pk of meer een beter plan. 130pk op dat gewicht is best vlot, maar niet meer dan dat.. om leuk te spelen is meer wel aan te raden.
nu ik er even over na denk….. Toyota heeft ongetwijfeld al een hele stapel bruikbare onderdelen en ontwerpen in de bureaulades liggen. De Mr2 die ze tot 2005 hebben gebouwd had tenslotte achterwielaandrijving. Weliswaar met de motor achter de voorstoelen, maar aandrijfassen en de rest van de basis voor de auto is er al. Het enige wat nodig is, dat is het ontwerpen en uitwerken van een nieuw “chassis”. Aangezien de Ae86 qua gewicht, pk’s, en grootte redelijk in de buurt blijft van de Mr2 zullen ze veel van die auto kunnen gebruiken. Of zijn er mensen die dit idee absurd vinden (met argumenten graag)?
@ W0o0dy

Dat is helemaal geen gek idee. Als er een merk is die gebruik maakt van bestaande onderdelen dan is het de Toyota Motor Corporation.
Kijk maar eens naar bijvoorbeeld een heel simpel onderdeel als een ruitenwisser, bij de meeste merken zie je al aerowisserbladen en op de achterkant van de auto een rechte ruitenwisser.
Bij Toyota niet, gewoon lekker ouderwets want daar hebben ze veel van liggen of is gewoon goedkoper te produceren.

Niks slechts over een Toyota overigens hoor, maar op dat soort design details lopen ze gewoon achter. Met die filosofie zijn ze natuurlijk super winstgevend en niet voor niets de grootse autofabrikant ter wereld.
Ik denk daarom dat jouw idee van toepassing zal zijn voor de Ae86, maar reken niet op een lage instapprijs…..
Van mij mogen ze ook best een extreme uitvoering maken met in het vooronder het welkbekende Celica GT Four turbo blok met intercooler met minimaal 270 pk.
Land rover-freak
achterkant precies de celica
Getuppa!! - Paseo GT
De paseo heeft 90 pk maar weegt nog geen 900 kg.
Maar dit lijkt mij een ideale opvolger en ze mogen hem van mij ook wel weer Paseo noemen!
Zou erg leuk zijn.

groetjes Marcel

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).