Jazeker, Toyota wordt weer spannend. De nieuwe Toyota Auris is verkrijgbaar met een aantal brave motoren, maar hij was ook al een keer gespot in een lekkere sportieve uitmonstering. Toen was het nog gokken wat de hot hatch onder de kap had liggen, maar dat is nu duidelijk geworden.
Op de Japanse thuismarkt gaat de Toyota Auris door voor Toyota Blade. Onder de kap van het topmodel ligt een stevige 3,5 liter V6 die goed is voor 280 pk en 345 Nm koppel. Ter vergelijking met één van de concurrenten: De Volkswagen Golf R32 haalt uit een 3,2 liter V6 blok 250 pk en 320 Nm koppel, verhoudingsgewijs op alle punten net iets minder.
De auto heeft een zesversnellingsbak en wordt handgeschakeld- of desgewenst geleverd als automaat met flippers aan het stuur. Achter de 17 inch lichtmetalen velgen houden zich 16 inch grote remschijven schuil. Vooralsnog is onduidelijk of er bij dit topmodel ook aan het onderstel en het chassis is gesleuteld. Om hem van zijn mindere broertjes te onderscheiden kreeg hij een milde sport bodykit aangemeten. (via: motorauthority)
UPDATE: Via de reacties werden wij erop gewezen dat de Japanse Toyota Blade inderdaad een 3,5 liter V6 krijgt, maar de Toyota Blade is wel een andere auto dan de Toyota Auris. Daarnaast zullen de V6 Blade Master en Blade Master G niet handgeschakeld zijn.
Met dank aan c_p voor de uitgebreide toelichting.
Handig voor in de stad.
Mooi ding op deze manier!
is dat op de voorwielen???
16″ schijven in 17″ velgen! Krap zeg! En ook: Knap zeg!
Trouwens: ‘Blade’ klinkt toch wel wat stoerder dan het suffe en zweverige ‘Auris’.
Ik voorspel een bloeiende handel in Japanse typeplaatjes ;)
De Toyota Blade is wel ff net iets anders…
Dus de Auris hier krijgt deze motor niet?
maar als ik het goed begrijp is dit dus gewoon voorwielaangedreven? doe mij dan maar een R32… of eigenlijk… doe mij maar een Focus ST… of eigenlijk toch een C30 T5 misschien ;) nah, laat maar. Te veel keus!
280 pk op de voorwielen, das minder leuk…
en dan zit je daar in een toyota, dan toch vééééééél liever in een duitse wagen hoor! Daar heb je modellen met 4WD, kan toyota nog iets van leren
JAAA! Eindelijk weer een snelle “gewone” Toyota. Nu een paar jaar wachten tot ie betaalbaar is : )
de vraag is hoeveel we hiervoor gaan mogen dokken…
binnekort, als de golf R36 er is zal de vw wss op elk puntje gelijk of net iets meer scoren:)
Deze post en het artikel op motorauthority bevatten een aantal fouten.
Dat de Auris in Japan Blade heet, klopt niet. Dat de V6 met een manuele versnellingsbak komt, ook niet.
De Auris heet in Japan ook Auris. De Blade is een bijkomend model dat weliswaar sterk op de Auris lijkt (een soort luxueuze Auris met andere neus en andere achterlichten).
De Auris is ginds verkrijgbaar met 1.5 110 pk en 1.8 Dual VVT-i 136 pk motoren.
De Blade heeft een 2.4 liter motor met 167 pk.
Bij de introductie van de Blade waren er ook reeds geruchten over een 3.5 V6.
Het is nu niet de Auris, maar de Blade die een V6 motor zal krijgen. De nieuwe uitvoeringen “Blade Master” en “Blade Master G” hebben een 3.5 zescilinder met 280 pk. Het is een iets “gedetunede” versie van de motor van de Lexus IS350. Verder is de neus wat aangepast en zijn er andere wielen, remmen, aangepaste ophanging, … en veel luxe. Een zesversnellingsautomaat die ook sequentiëel bediend kan worden is standaard.
Bronnen:
http://news.windingroad.com/countriesmarkets/japan/japan-report-toyota-rolls-out-lexus-v-6-powered-blade-master-g/
http://www.7tune.com/?p=80
http://www.toyota.co.jp/jp/news/07/Aug/nt07_040.html
http://toyota.jp/blade/concept/grade/blademaster/index.html
Motorgrafiekje: http://toyota.jp/blade/concept/grade/blademaster/image/p03.gif
http://www.nihoncar.com/en/news-554-The+V6+powered+Toyota+Blade+hits+the+Japanese+show+rooms%21.html
De foto van de eerder gespotte Auris past dus helemaal niet bij deze post. Trouwens, op andere fora werd beweerd dat die Auris gewoon uitgerust is met een hele reeks accessoires van Toyota en TTE / TRD.
Lees! De Blade is alleen in Japan verkrijgbaar!!!!
En de Auris op de foto is een Auris met Toyota Team Europe bumpers e.d. De Blade is andersssss
Oke dus ik kijk naar een auto die hier nooit geleverd wordt…. zonde
De Blade 2.4 en de Auris hebben in Japan 4WD als optie, net als héél veel andere Toyota-modellen ginder. Het is dan ook vreemd dat de 3.5 V6 enkel FWD krijgt. Misschien wordt het later een optie?
quote Nihoncar.com:
“Even though many were expecting an All Wheel Drive version to support the extra power, Toyota decided to keep the Front Wheel Drive layout, as a result, many modifications were needed on the suspensions (specially tuned), brakes (16 inches diameter), 17 inches alloy wheels on 225/45R17 tyres and automatic 6 speeds gearbox.”
kan er niets aan doen maar het klinkt goed.!
Komt ook hier;
“The Blade is sold in Europe as the Auris and in other markets as the Corolla, and it’s expected that these markets will also get the new V6 version, as we reported in an earlier story. To give you an idea of just how much power this is, Volkswagen’s Golf R32 hot hatch only gets a 250hp (184kW) powerplant.”
…en toch blijft het qua uiterlijk een nietszeggend gebakje voor grijze mussen IMHO.
Nu dus met een forse onderhuidse upgrade maar toch…voor de liefhebber dan. Finnerniksan =/
Laat maar komen.
Van wikipedia (artikel van de Toyota Blade)
http://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_Blade
Drivetrain is FF or 4WD.
Dus de kracht van die V6 zal via vier wielen op de grond gezet worden.
Ik kan dit enkel toejuichen!
Jammer dat ie hier niet uitkomt. Zoveel pk in die auto, zou ik wel eens een ritje mee willen maken.
die nummerplaat is wel leuk :-)
maar eigenlijk heb ik dan liever als hot hatch de Impreza 2008 of een VW Golf R32 ze
Wat een wagen is me dat :D
Bwa mss zal ik sparen ervoor en zou ik hem wil speciaal voor een suplementje naar hier wilen :(
Helaas gaat dat mss niet.
Wat een beauty, dat zeg je niet rap van een toyota :p
Komt er dan wel nog een TS versie van de auris naar hier (benelux)?!
Als iemand hier inf. van heeft geliever het door te geven ;)
” V6 Blade Master en Blade Master G”
Ben ik het nou? Of lijken dit old skool rapnamen?
“Yoyo mannnnnn, what´s uppppp? This is the one and only V6 Blade Master and I am the one they call Blad Master G! And you´re watchin´ Yo! MTV Raps! Ya heeaaaarrrrrrdddddd”
…….maarrrrrrr het zal wel aan mijn verbeelding liggen………
Dit is te belachelijk. 280pk en 345 Nm op de voorwielen!!
Dit kan welles The King van de onderstuur worden.
Als toyota dat soort modellen nu eens naar hier gaat brengen. Daar is zeker wel markt voor. Wordt echt tijd dat die japanners eens wat concurentie aan gaan met de duitsers
verschil tussen een vw en een toyota
in een Vw r32 word je tenminsten serieus genomen ;)
zo’n Toyota Auris… vind ik persoon echt een smurfen auto…
Wel grappig als je dan serieus voorbij-gesmurft wordt in je R32.
@H.J. Vaesen: Maakt helemaal niet uit, want jij rijd dan geen Toyota.
Op de dragbaan maakt het ook niet uit of je in je Skyline in word ingemaakt door een Supra, enkel door het feit dat jij geen Toyota rijd. ;)
@rick dos
Blade Master Ali G bedoel je zeker…
doe mij toch maar een duits wagentje!!
hehe, met sperdifferentieel moet dit zeer aangenaam zijn met zoveel pk’s. ik ken koersauto’s in de btcs met zoveel pk’s( 2 clio’s, 3 civic’s en astra, allemaal voorwielaandrijving en die houden dat zeer goed met sperdifferentieel, ze kunnen dan wel de bmw’s volgen vindt ik zeer opmerkelijk en dan zijn ze lichter vanvoor, zonder de sper ging het niet, de ene zette sper en de volle pk’s werden met de grip van de banden benut, en zo doet de rest dat nu ook, go sper.
@ Coolguy :
er staat “The JDM Auris is offered either with 1.5 liter 1NZ-FE, or 1.8 liter 2ZR-FE engine. Trim levels are 150X and 180G. Drivetrain is FF or 4WD. ”
Dat van die drivetrain geldt dus voor de Auris.
Blade 2.4 heeft ook optionele 4WD, de 3.5 V6 echter (nog?) niet.
koppel valt iets tegen voor zo’n motorpotentieel
Typisch Toyota: een technisch hoogstandje bouwen met zo’n tegenvallend uiterlijk. Proefrit gemaakt in de Auris D-cat 177pk, rijdt helemaal fantastisch. Maar als je dan uitstapt en naar die kont kijkt…. het ziet er niet uit! jammer…
@ Henk
Hoe serieus wil jij in ’n r32 genomen worden als je zelf niet zeker weet dat die vw heel blijft?
Bij ’n toyota weet je dat wel maar van ’n vw kan je dat niet zeggen dus blijf maar lekker vw rijden en lekker betalen aan de anwb!!!
@speedlimit: Toyota mag dan een ijzersterke reputatie hebben op het gebied van betrouwbaarheid, maar wil je beweren dat VW het zo slecht doet? Heb ik nog nooit gehoord.
@ Ron
Waar jij ’t over hebt zijn de normale burger golfjes…2.0 fsi of tdi meestal…hoe vaak zie je nu zo’n r32 op straat?
@speedlimit: De reden dat je er weinig ziet zoek ik meer in de richting dat het prijsverschil met de Golf GTi zo groot is en dat er daarnaast maar weinig mensen zullen zijn die 45.000 euro willen betalen voor een Golf. (net zoals de prijs van zo’n supersnelle Auris ook niet mis zal zijn)
Is een r32 zoals jij dat stelt kwalitatief slecht dan?
@ ron
Behalve bmw (5/6 serie) is er geen enkele duitser waar ik ooit in zal willen rijden…dus ook ’n vw en al is ’t ’n golf r32 dan nog niet.
@speedlimit: das geen antwoord, maar okee, prima.
Ik heb zo’n auris als deze maar met de 2.2 d-cat moter gechipped naar 215 pk en 480 nm!
Smaken verschillen idd maar rijdt toch menig gtitje en bmwtje stront voor de ogen haha
heb ook tms voor en achter spoiler en de mijne is zwart.
Voor de critici:Een erg snel lelijk eendje dus maar voor mij persoonlijk een geweldige snelle bak waar ik nog heel lang plezier in ga beleven! ;)
overigens is de versie boven de 200 pk sportstudy die ik met mijn auris dus gewoon al own haha ;)
Jo de mannen, zo’n Auris met 2.2l motor (diesel) zal ook aardig wat meer verbruiken dan een VAG Tdi, en dit ben ik 100% zeker want ikzelf en mijn familie rijden met wagens v d Toyota/Lexus groep en de VAG groep.
En qua garantie kan ik je verzekeren dat het gemakkelijk is om ‘5 years warranty’ te plaatsen op de achterruit (in België), tot dat er iets scheelt en niemand je gratis kan helpen!!! Dit is puur recentelijke eigen ervaring, ik ben persoonlijk de rompslomp beu momenteel.