De LED daytime running lights en de LED achterlichten kennen we al en Audi propt nu nog meer LED’s in de koplamp unit.
In de R8 wordt straks een koplamp leverbaar waarin alle functies door LED’s worden vervuld. Zowel de daytime running lights, het knipperlicht, dimlicht en grootlicht zijn LED arrays. In totaal zijn er 54 LED’s gemonteerd in de koplamp.
De voordelen van LED’s zijn het lage energieverbruik en de lichtkleur. LED’s geven een bijzonder helder, wit licht dat erg lijkt op daglicht. De LED koplamp zal als eerste in de R8 leverbaar worden, waar het een fraai spektakel zou moeten opleveren:
The 24 white LEDs for the daytime running lights are distinctively positioned along the bottom edge of the headlight unit, giving it a three-dimensional and sophisticated appearance. The turn signal with its eight yellow high-brightness LEDs is placed on the top edge of the headlight unit pointing towards the single-frame grille, where it combines with the strip of LED daytime running lights to form a frame around the headlight.
Kristof zegt
Ik vind dat onderste lijntje van die audi led koplampen gewoon Uber-geil. Gisteren zat er zo één in mijn achteruitkijkspiegel. Echt beestig.
marwin zegt
Ledjes zijn cool !! Ben benieuwd of het een beetje licht geeft, die led koplampen. Maar nooit meer je lampjes vervangen, en nu echt wit licht :)
wideman zegt
ik wil niet weten hoeveel het kost een koplamp te vervangen voor een gelijksoortig exemplaar.
L-M zegt
@ Wideman
Ja daar dacht ik ook meteen aan. Staat het op de optielijst of moet je er al redelijk diep voor in de portemonnee tasten?
L-M zegt
Maar zal uiteindelijk wel een spektakel op de baan worden al die ledjes. Zeker als je in je achteruitkijk spiegel kijkt.
DAT zegt
Respect voor de techniek.
Maar het doet me ook een beetje hier aan denken:
bradley zegt
kerstverlichting/sfeer het ganse jaar door :)
DAT zegt
Dit dus:
http://www.elektronikashop-vdsluis.nl/images/DSC01612.JPG
dude zegt
dat is toch al zo bij Lexus?? de L600h heeft ook 100% led technologie vooraan.
Het nadeel van Audi is en blijft dat hun modellen heel sterk op elkaar lijken. Als je naar een R8 kijkt, zou je kunnen denken dat het een A5 is. Vooraan bedoel ik dan. Voor 110.000 euro hadden ze de R8 een ietwat leuker voorste mogen geven vind ik.
Maarten zegt
@ Wideman
Ik heb zoiets van, als je de R8 kan betalen, dan kan je ook nog wel een koplamp betalen
phantom zegt
Dat had de conceptcar, de lemans quattro, ook dus niet echt veel nieuws onder de zon
Klassiekerrally zegt
Ik juich de LED-techniek toe, maar dat ‘parelsnoer’ onderaan de koplamp vind ik wat te opzichtig. Kwestie van (gebrek aan?) smaak! ;)
casanova zegt
In de R8 wordt straks een koplamp leverbaar worden waarin alle ..
In de R8 wordt straks een koplamp leverbaar waarin alle ..
joep zegt
@klassiekerrally; mee eens. Het komt een beetje over als van die goedkope Taki-tuning
Piston zegt
@ Klassiekerrally
Ook met je eens. eergisteren nog een A5 gezien met die kerstverlichting… zal het wel goed doen als pooierbak !!!
Japie zegt
Agent: U licht is stuk
Jij: ehh welke van de 108? :)
tibor zegt
ik vind het er fantastisch uitzien
GerreLekker zegt
Kerstboom! Dat ze de hoofdfuncties van een koplamp door LED’s hebben vervangen zal wel zijn voordelen hebben: betrouwbaarheid, lichtopbrengst, energieverbruik.
Echter dat oogschaduw lijntje onder de koplamp vind ik echt kerstboom en wannabe tuner.
Steven zegt
Volgens mij is een ledje goedkoper dan een lamp. alleen vraagt het iets mer tijd om het in elkaar te zette.
Benjamin zegt
Lol, altijd dat gezeur dat de japanse merken de duitsers na-apen, maar wie aapt nu wie na? (check de post van Dude) :P
Palo Vieluc zegt
Beter dat de hele koplampunit uit LEDS bestaat, dan juist zo’n sierlijntje. Veilig is het wel. Vraag is alleen, hoelang zal het duren voordat de “gewone man” het op zijn wagen vindt?
DRU zegt
@ Japie – LOL
Nick zegt
@dude: De R8 is nou de enige Audi, naast de Q7 waarvan ik niet zou zeggen dat het een A3, A4, A5 of A6 is.
Kristof zegt
@Steven, van onze Merc moet men ook al binnen gaan om een lampje te vervangen. Daar doen ze dan nog eens 15 minuten over ofzo. Rotzakken.
Polomen zegt
@Dat, maar dat zijn geen ledjes.;)
Erik zegt
Mooie ontwikkeling, maar zodra dit betaalbaar wordt gaan alle Sjonnies het waarschijnlijk op hun E36’jes en Civic’s bouwen :(
Desalniettemin, LED’s hebben een veel langere levensduur dan halogeenlampen en zijn nauwelijks gevoelig voor trillingen. En door het gebruik van een grote hoeveelheid kleine lichtbronnen maakt het niet uit als er eens eentje stuk gaat, terwijl je nu met een defecte koplamp de helft van je licht kwijt bent…
Mr. Marteen zegt
Erg hoog kermisgehalte , ik ben benieuwd wat meneer Spee van die blauwe kleur vindt…
eb zegt
Even een beetje achtergrond info.
De Lexus LS600h heeft inderdaad de primeur om als eerste een full-LED koplamp op productie auto’s te monteren. Deze zijn helaas nog niet in massa te produceren, zo moeten met de hand geassembleerd worden. Dat heeft te maken met het grootste probleem van deze zogenaamde high-power LEDs: Ze geven veel warmte af. Hoewel LEDs erg efficient zijn en er normaal relatief weinig warmte vrijkomt, gaat het hier niet om normale huis-tuin-en-keuken LEDs. Ondanks de hittegeneratie zijn ze nog altijd een stuk efficienter dan gloeilampen.
Lexus past naast warmtegeleidende heatsinks zelfs ventilatoren toe om de boel koel te houden, wat aangeeft dat de wqarmteontwikkeling vergelijkbaar is met een processor in een PC.
De lampen van audi zijn alweer een nieuwere generatie, en zijn iets slimmer geconstrueerd (door Automotive Lighting, onderdeel van Bosch).
In geval van een kapotte LED zul je inderdaad de hele lampunit moeten vervangen. Omdat er maar 3 LEDs gebruikt worden voor dimlicht, en 4 voor grootlicht kan je er echt niet langdurig 1 missen.
De normale Xenon lampen kosten (exclusief ballast modules en lampjes) circa 650 Euro per stuk. Voor de full LEDs kan je gerust het dubbele rekenen.
Het moge duidelijk zijn dat dit soort lampen voorlopig voorbehouden blijven aan exclusieve auto’s. Grootschalige toepassingen van full LEDs zijn op zijn vroegst rond 2015 te verwachten en zal dan met name Xenon verdringen worden.
Dit alles blijft echter nog wel onzeker, want sommige fabrikanten monteren voor hun achterlichten tegenwoordig minder vaak LEDs, omdat de kosten toch wel vrij hoog blijven (vaak LED-look, met een gewone gloeilamp erin). Dus het blijft ook voor de koplampen de vraag of de techniek op grote schaal toepasbaar en betaalbaar zal worden.
Scar zegt
Kerstmis op 4 wielen. Nu nog belletjes eraan hangen….
Een spektakel zal het zeker zijn.
dekster zegt
Krijg je een mooie kerstboom vooraan…
Plus,Ik vind dat vele (led)koplampen tegenwoordig verblindend werken (ook in normale stand)
K. zegt
@eb.
Wat is er gebeurd met neon? Dacht dat BMW een tijd geleden vaak neon achterlichten had. Begon met de Z8, en toen 5-serie/3-serie, maar in de recente modellen zijn ze weer verdwenen…
Alhoewel ik laatst wel weer een 550i zag met neon verlichting achter.. vreemd..
Henk zegt
Wiki: … Ook in prijs is een led dus (nog) absoluut niet concurrerend. In levensduur wel; een led gaat gemakkelijk 50.000 uur mee, en zelfs de modernste TL buizen en natrium- of kwiklampen halen nooit meer dan 18.000 uur.
Ook al rij je dus met je R8 gemiddelt 50km/u dan gaat er dus hoogstwaarschijnlijk pas een ledje kapot bij de 2.500.000km,, tegen die tijd heb je al lang veel meer dingen vervangen.
Luc zegt
lijkt wel club verlichting
Romeo zegt
Lijkt me sterk dat Audi dit zelf maakt.
Wie maakt ze dan ? Hella?
josje zegt
lullig als 1 ledje kapotgaat, in de onderste rij… zul je denk ik OF die hele rij moeten vervangen ($$$) of ermee rond blijve rijden en dan ziet het er voor geen meter uit :P
DennieFR zegt
Ik vind het een mooie techniek.
En ik denk trouwens dat automonteurs in de toekomst een soldeercursus krijgen om de kapotte ledjes te vervangen,want die kan je natuurlijk wel vervangen ook al beweren sommige van niet.
Dat het niet eenvoudig zal zijn is een feit,maar dat is met fabriek-af xenon ook al zo goed al niet mogelijk voor de doe-het-zelver.
eb zegt
@ Dekster: Lijkt me niet dat je al verblind bent door een LED koplamp, je zou een wereldprimeur hebben. Wat je waarschijnlijk bedoeld is een verkeerd afgestelde (achteraf ingebouwde) Xenonlamp. Is sterk af te raden overigens, en ook enigszins onvriendelijk naar mede weggebruikers, omdat het lichtbeeld van halogeenlampen anders is dan van Xenon. Dus als een Xenonsetje wordt ingebouwd in een halogeenunit verblind je eerder tegenliggers. En bovendien heb je geen automatische hoogteregeling en sproei-installatie. Daarom is het bijna overal in Europa verboden om dat te doen, alleen Nederland is hier nog heel vaag over in de wetgeving.. Maar goed, dat is een ander onderwerp…
@ K.: Neon is inderdaad in de Z8 achterlichten gebruikt. En ook in de Lancia Thesis. Dat zijn de enige in Europa. Alle BMWs maken gebruik van LEDs, dmv lichtgeleiding, net als oop de nieuwe Ctroen Picasso. Is van Hella, het bekende Celis principe (door FK ook wel Angel Eyes genoemd), alleen in een iets gewijzigde vorm. Wordt in alle nieuwe modellen van BMW weer toegepast, 3 of 4 streepjes boven elkaar. En ook de nieuwe Lexus heeft het. Maar het is geen Neon. Eigenlijk wel jammer, want dat is een prachtige techniek…
@ Romeo: Automotive Lighting maakt deze lampen, althans, de normale Xenon versies die de huidige R8 heeft… Verwacht dat ook zij de LED versie zal gaan maken. Overigens heb ik van de lampen waarover we spreken nog geen foto gezien. Die hierboven staan is de “normale” Xenon versie
@ DennieFR: Het is bij wet niet toegestaan dat een individu zelf LEDs kan vervangen, omdat dat onjuiste verlichting in de hand werkt die niet goedgekeurd is. Ga er maar gerust vanuit dat je er gewoon niet bij komt, of je moet de hele lamp openzagen… Die veranderd daarna natuurlijk binnen de kortste keren in een badkuip… (koelt wel weer goed natuurlijk ;-))
speedlimit zegt
Goed idee om ’n complete koplamp van leds te voorzien…Lexus had met de LS600h al de primeur dat ’t dimlicht volledig uit leds was opgebouwd.
Groot pluspunt is wel dat leds veel langer meegaan daar kan zelfs xenon niet tegenop.
Mikeee zegt
Erik was me al voor maar ik herhaal het maar van harte: die rij LEDjes ziet er behoorlijk des Sjonniesch uit. Alsof de auto af-fabriek met zo’n opplak race-brandstofklep komt.
Kitsch!
Ad zegt
Audi’s zijn lelijke auto’s met ’n grote bek. Goede techniek verpakt in een Wibra-jas. Jammer maar ze worden steeds lelijke. Het kan dus blijkbaar nog erger.
SimonMc zegt
Hmzzz….Hier klopt iets niet.
“LED’s geven een bijzonder helder, wit licht dat erg lijkt op daglicht”
Bijzonder helder wit licht klopt, maar het is verre van daglicht.
Witte LED’s kenmerken zich juist door het koele witte licht, vergelijkbaar met maanlicht, het komt zeer kil en koud over.
Tegenwoordig worden deze LED’s ook gebruik ter decoratie van huizen, ze worden ingewerkt in de dakgoot en schijnen naar beneden, zodat deze een straal werpt over de gevel.Maar ikzelf vind dit geen goede keuze, aangezien het een zeer koel licht is.
Wat wel meer naar daglicht gaat, zijn halogeenlampen en tl-lampen, waar je in de tl -lampen een zeer grote verscheidenheid aan “kleur-temperatuur” hebt, m.a.w., het soort licht.
Ook heb ik mijn twijfels over de reikwijdte van deze LED’s.Ok, het zijn zogenaamde power-LED’s, maar dan nog…
LED’s werpen een zeer verspreid licht, terwijl je eigenlijk meer gebundeld licht nodig hebt.Zoiets zie je zeer goed terug op LED lichten voor op fietsen bv.
Deze lichten zijn niet te gebruiken om de weg te verlichten, maar eerder om een tegenligger er attent op te maken dat je hem tegenmoet komt in de tegengestelde richting, het is eigenlijk het soort licht dat komt van achterlichten, het verlicht niet echt, maar het “licht op”.
Ook werken LED’s met een lens.Dit wil zeggen dat het licht zich niet 180 graden kan verspreiden, maar dat het pal voor zich schijnt.
Maar ik denk wel dat ze dit deels kunnen opvangen met spiegels en reflectoren in de koplamp, zoals ze nu al doen eigenlijk.
Conclussie: ikzelf ben meer voor Xenon, het is een niet zo zeer verblindend licht, en is een excellente verlichting, en ook is de levensduur MEER DAN LANG GENOEG.(Xenon is op basis van TL, dit wil zeggen een fluorescerend gas)en wil ook zeggen dat deze een levensduur hebben van om en bij de 20.000 uur, en nieuwere generaties TL-lampen doen daar nog een schepje bovenop.
Erikje zegt
Ik dacht dat je volgens de wet maximaal 4 lampen aan de voorzijde aan mag hebben. Deze kerstboom heeft er 48!?!? Ik vind het nog lelijker dan al die getunede auto’s met TL’s eronder…
Master_R zegt
k vind t wel bij de auto passen al die LED-lampjes
Windhoos zegt
dekster schrijft,
10 August 2007 om 13:31
Krijg je een mooie kerstboom vooraan…
Plus,Ik vind dat vele (led)koplampen tegenwoordig verblindend werken (ook in normale stand)
————————————————————————————-
Minder dan aftermarket Xenon, en als je lichtopbrengst desondanks toch nog 10x zo hoog is? Waarom niet.
Nou ik erover nadenk, k’moet toch een beetje lachen, want iedere Anti-Audiliefhebber zit contstant te zeuren over het “saaie” voorkomen van Audi en nou Audi daar een keertje vanaf stapt is het volgens jullie meteen kitserig, moeilijk publiek hoor ;-)
rene zegt
gaat niks boven xenon verlichting
A6 rijder zegt
Mooie techniek :)
Voorsprong door techniek !
P. van der Welle zegt
Het verkrijgen van de benodigde leds voor de koplampen van de Audi (R8) is minder duur dan aangenomen wordt.
Ik heb het concept voor de andere soorten Audi’s al, ook de leds.
Het gaat hier om het type Audi waar een lens de dimverlichting verzorgt.
In nauwe samenwerking met Audi onderhoudsbedrijven in Maleisie werk ik aan dit concept, wat nu realiteit geworden is.
De gebruikte leds kun je inderdaad fel noemen, doch de mogelijk verblindende factor hangt in zijn geheel af van de afstelling van het binnenwerk van de koplamp ( 3-4 afstelpunten).
Mocht je meer interesse hebben, kun je me mailen op:
[email protected]
Sjonnie zegt
Nou ik wil dus die lampe wel kope met leds om mijn auto te pimpe!
Ken dat al ergens?
Nou de massel he?
Sjonnie E36
peter zegt
ACH ze zijn goedkoper te krijgen dan je denkt onze devil eyes koplampen is maar een voorbeeldje.
http://www.cargoods.nl/shop/devil-eyes/page-2/
eb zegt
@ Peter: Even voor de duidelijkheid, Devil Eyes zijn geen goedgekeurde dagrijverlichting (kijk de E-keur er maar op na). Dat is allmaal nep, ziet er aardig uit, maar niet functionerend als de originele lampen. Ook mbt bouwkwaliteit (afdichting, hechting van de coatings, pasvorm, nauwkeurigheid van de gebruikte matrijzen etc) bij lange na niet de kwaliteit van een originele Hella of Automotive Lighting lamp. Dus kwaliteit heeft zijn prijs…
Algemeen aan iedereen: Nog niet iedereen begrijpt de essentie van dit artikel: Het gaat niet om de dagrijverlichting (dat is zo moeilijk niet meer). Het gaat om dimlicht/grootlicht. LED gaat het wel worden. Kijk de nieuwste Prius, die ook met volledige LED dimlicht/dagrijlicht te krijgen is. Een technologisch hoogstandje, nu al bereikbaar voor de middenklasse… Nu nog minder efficient dan Xenon (maar efficienter dan halogeen), maar dat zal niet heel lang meer duren…