Saab Turbo X: Black Turbo herboren

Auteur: , 20 Reacties

In mei schreven we er al over en nu lijkt het er toch echt van te gaan komen: de wederopstanding van de Black Turbo. Op de IAA in Frankfurt zal Saab de spirituele opvolger in de vorm van de Turbo X presenteren. Daarmee vieren de Zweden het feestje dat ze al dertig jaar turbotechniek toepassen bij hun personenauto's.

De Saab Turbo X wordt het topmodel van de 9-3 range en zal in een gelimiteerde oplage op de markt komen. Saab belooft een spannend uiterlijk geinspireerd door de Saab 99 en 900 Black Turbo’s. Officieel laat Saab nog niets los over de specificaties en de prestaties, maar waarschijnlijk wordt de Turbo X door een 290 pk sterke variant van de 2.8 V6 Turbo voortgestuwd. De Turbo X zou bovendien vierwielaandrijving krijgen en mede daardoor in minder dan 5,5 tel naar de 100 sprinten.

Saab Turbo X

Saab 900 Black Turbo



20 reacties

Wie wordt er Vakantieauto van het jaar in de FUN categorie, bekijk het HIER!
Volgens mij hebben ze bij Saab eindelijk terug de juiste ontwerpers/ ingenieurs/euro’s gevonden om de oorspronkelijk geest verder te zetten.
mag ook graag een saab zien,…9-3 vind ik erg mooi,…9-5 kan ook nog wel,..beetje “oud”,…9-7 TOP,..
Tenzij het een drie deurs coupe is hoeft het niet van mij.
Netjes, maar zal het een soort van coupe-vormige sedan zijn.
http://sampes.files.wordpress.com/2007/05/9-3ssc_front.jpg
Ik wil eerst alle foto’s zien
netjes van saab ziet er in eerste instantie goed uit
die saab op de 2e foto heeft me moeder heel lang geleden al eens gehad
bah wat was dat een gedrocht
@ GOD

Een gedrocht??
Nu ben ik er nog meer van overtuigd: God bestaat niet.
Bij SAAB wordt wel aan de heritage gedacht, marketing of niet, ik kan dat wel waarderen. Griffin was mooi, dat mag terug komen van Vaesen.

Vaesen keurmerk!
@ GOD

Blijkbaar zit goede smaak niet in de genen geprogrammeerd.
ik vindt de huidige saabs helemaal niet mooi. het hele idee van die prachtige hatchback met lange rechte neus, ronde voorruit en aflopende achterkant is finaal weg. het is en blijft een vectra. iik het gevoel dat je in een oude 900 turbo krijgt wordt bij lange na niet benaderd in een nieuwe 9-3.
de oude 9-3 viggen en aero hadden qua model nog wel net datgene dat je om deed kijken als je er een zag.
http://static.autoblog.nl/images/wp2007/Saab%209-3%20Viggen2.jpg

het is goed dat ze wat heritage terughalen, maar laat ze eerst maar eens een compleet nieuw 900 / 9-3 model met wat knipogen naar de good ol’ days neerzetten.

(wimbers kijkt met weemoed terug naar de foto’s van zijn 900 red arrow)
Zalige 9-3 Wimbers!
“Saab belooft een spannend uiterlijk geinspireerd door de Saab 99 en 900 Black Turbo’s.”
Yes, weer een 3 deurs hatchback met dikke turbo en grote kofferbak! Of zou Saab ons (weer) teleurstellen met een vrij gewone zwarte 9-3?
Ik zie een auto naar mijn hart!!
Ach, de persjongens waren tot voor kort maar matig geïnteresseerd in de recente 9-3. Maar de commentaren die ze hebben over de opgefriste 9-3, wel, laten we zeggen dat het iets bij hun heeft losgemaakt. Vooral dan als het gaat over de versies met XWD – dat blijkt toch een “iets” betere handling te geven dan de voorwielaangedreven exemplaren. En ja, de styling mag nog wat meer aanleunen bij de 99 en 900, maar nog liefst meer bij de Aero-X. En zowel het een als het ander zal pas voor de volgende modelincarnatie zijn. Dus neen, ik zie er geen coupé van komen. Saab zit al voldoende in de rode cijfers, ze hoeven echt niet dieper door er nog eens een coupé bovenop te gooien. Maar een Turbo X estate / sporthatch, dat zie ik wel zitten :-)
Super mooi. Echt waar!
Ik vind de nieuwste 9-3 reeks niet te versmaden.
Terugkijkend had Saab het op sommige punten bij het rechte eind: ze hebben altijd al kleine 4 cilinder benzines met turbo gehad, iets wat je nu bij veel merken tegenkomt (hoewel de Saab turbo’s niet als echt zuinig bekendstonden…..:)
(Saab had destijds ook geen geld om grotere motoren te ontwikkelen, maar soit)

Ik zat net op internet te zoeken naar een mooie 2de hands 9-5 Aero Estate automaat (met 250 pk en 5-traps automaat, van na de eerste facelift). Mooie discrete sportiviteit. Daar zou ik mijn 3de hands Duitse stationcar wel voor in willen ruilen…….ze zijn nog wel wat aan de prijs helaas, misschien eens kijken om er zelf eentje te importeren?
mijn vader heeft op dit moment de 9-5 aero estate facelift, niet dat laatste schijtmodel.

Dit blijft gewoon een superauto pikzwart met spoilertje uiteraard :)
Saab is al te ver heen… :(. Niets zweeds meer an, niet vernieuwend, turboloze motor ook leverbaar, GM invloed (nog erger voor Caddilac trouwens), en zelfs een wanhoopsproduct uit Amerika, de 9-7x.
helemaal top, ’t komt wel weer goed met saab, het is een te leuk merk om zomaar ter ziele te gaan, dit ziet er eindelijk weer eens veelbelovend uit..
Sinds 1985 heb ik altijd met Saabs gereden. 900’s 4deurs, 3deurs classic cabrio’s versleten maar de mooste auto die Saab ooit gemaakt heeft is en blijft voor mij althans de 900Turbo 16 V Aero. Vind er nu nog maar eens een mooi exemplaar van dan betaal je je blauw.Een relikwie. Wie kan mij er een mooie bezorgen?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).