Mol weg als CEO Spyker! F1 team in de verkoop? [updated]

Auteur: , 73 Reacties

Heet van de telex, verse Spyker nieuwtjes! Interim CEO Michiel Mol treedt af en zal tijdelijk worden opgevolgd door commissaris Hans Hugenholtz. Bij zijn aantreden verklaarde Mol nog dat hij minimaal een jaar aan zou blijven en dat Spyker op zoek zou gaan naar een extern persoon, maar dat is er dus niet van gekomen. Zijn aftreden zou ermee te maken kunnen hebben dat Michiel Mol een bod overweegt op het F1 team. Op deze manier kan hij elke vorm van belangenverstrengeling voorkomen en wellicht nog enigszins zonder kleerscheuren het wilde Spyker-avontuur verlaten. Daarnaast heeft Spyker aangegeven dat de financiele resultaten van het F1 team tegen vallen. En dat is toch vreemd want Spyker heeft ons altijd wijs proberen te maken dat het Formule 1 team als enige winst zou maken. Ook verwacht Spyker pas in kwartaal 3 de herfinanciering afgerond te hebben.

Daarnaast heeft grootaandeelhouder Strongwind (familie Mol) nog eens 2 miljoen aan Spyker geleend. De berichten op een rijtje!

*Spyker ziet afronding herfinanciering in KW3 2007
*Spyker: financieel resultaat Formule 1 team valt tegen
*Spyker interim-CEO Mol overweegt bod op Formule 1 team
*Spyker bekijkt biedingen op Formule 1 team
*Spyker: Mol vertrekt als interim-CEO
*Spyker-commissaris Hugenholtz wordt tijdelijk CEO
*Spyker bekijkt alle opties voor onderneming
*Spyker krijgt lening EUR2 mln van aandeelhouder Strongwind

Later meer!!

UPDATE: enkele links naar wat bronnen voor de mensen die het niet geloven ;)
Volkskrant, IEX.nl, De Financiële Telegraaf

En op 31 augustus kunnen we nog meer vuurwerk verwachten want dan zal Spyker de halfjaar cijfers presenteren. Ik ga alvast met een bak popcorn achter de PC zitten.

UPDATE 2:

Persbericht van Spyker Cars is HIER te downloaden (PDF-alert).



73 reacties

Ik sta er niks van te kijken….erg jammer, maar ik zie het gebeuren dat Spyker Cars binnen 1 a 2 jaar failliet is….
Spyker is te vroeg met formule 1 begonnen..
Hij vond het toch zo leuk om een team te runnen. Veel enthousiasme en dan gaat hij nu weg? De lol was er zeker vanaf -_-“
Noem eens een bron? Dit is gewoon een roddel.
Pfff lezen, weg als ceo, niet als teambaas.
@LionSpeed, hij treed af als CEO van Spyker Cars zodat hij zelf een bod uit kan brengen op alleen het F1 team.
Wees slim, team up met Cosworth.
Dan is er nog wat uit te halen, in plaats van die F1-056H die toch wel ergens een verborgen luchtrestrictor heeft.

Als dat niet kan, stoppen meteen!

Het levert je toch niks op, de straatauto’s zullen echt niet verkopen als je achter Toyota, Honda en hun consorten blijft rijden.
Zelfs niet op het lange termijn.

En het lijkt mij dat je hiermee juist je zakken wilt vullen.
Off topic: telexen zijn afgeschaft omdat ze verre van acurate nieuwgaring opleverden. Dus…..
Heet van de telex en ik stond perplex van dit nieuws nope;). Waarom verkopen ze de C modellen niet voor een lagere prijs.
@Robie, Ok bedankt voor de uitleg ;)
ik wordt moe van het merk spyker!!!!!!!!!!!! ben blij als het niet meer bestaat!!!!!!! bah walgelijk!!!!!!

-edit: nou nou nou-
@Golfke: nog 1 a 2 jaar? optimist!
Ik ben benieuwd wat de verschillende ‘boden’ waren op het F1 team. €1,-? €.050? Komt Michiel toch weer mooi van zijn speeltje wat-ie-niet-meer-leuk-vindt af. Pappa hoeft slechts €40mio (of zelfs meer) aan verlies af te boeken en zoonlief kan weer met een nieuwe hobby beginnen.

Ik kan niet wachten wat Michiel zijn volgende project wordt. Breedband internet op de maan?
@Klaas: Je hebt gelijk, ik ben eigenlijk wel veels te optimistisch:D
DeAutogids.nl
Hier steekt meer achter…
H.W.A. (Mercedes DTM) is geintereseerd in de koop van Spyker Cars, en Spyker F1 moet weer een betaling voor september aan Midland Enginering, anders blijven ze in gebreke….
@robbie

Geen idee. Maar er werd niks gezegd over waar het vandaag kwam. En ik wil niet dat Racefreaks teveel Fok! publiek gaat trekken ;)

Interessant stukje bij de Volkskrant:

“De fabrikant van exclusieve sportwagens zei dat de berichtgeving in de pers, over vermeende financiële problemen, de bedrijfsvoering geen goed heeft gedaan. Vervolgens ontstond er een gebrek aan onderdelen waardoor de productie vertraagde, aldus Spyker. De fabrikant verwacht dat de productie en de verkoop van sportwagens voor op de weg in het derde en vierde kwartaal aantrekt.”

De beursgang van Spyker was de enige manier het te financieren, lijkt me, maar gezien het feit dat de gemiddelde Nederlander schijnbaar te nuchter is het cool te vinden, missen we de link. Hopelijk lukt het allemaal, ik vind dat ze veel dingen goed hebben gedaan. Grote aspiraties moet je hebben in die business, en met het aantrekken van o.a. Gascoyne heb ik er nog steeds vertrouwen in. Zelfs als dat binnenkort dus is als Privateer. Want die hebben we dan weer, ook al zal Spyker z’n naam er waarschijnlijk nog wel aan blijven verbinden.
Waar slaat dat ‘bak popcorn’ op Robbie? Waarom vind jij het zo vermakelijk om Spyker te bashen?
@Rick, je bent het toch hopelijk wel met me eens dat dit op een behoorlijke soap begint te lijken? En als ik dan al een soap volg doe ik dat graag met een bak popcorn, mag dat?
> Ik ga alvast met een bak popcorn achter de PC zitten.
Ik denk dat je meer ziet als je er vóór zit. :-p
Spyker zal nu erop of eronder moeten. Als komend seizoen faalt liggen ze er vast uit. Qua kosten vind ik de stap naar F1 nog steeds niet heel verstandig, ze hadden beter bij de FIA GT een echte spyker kunnen inzetten bijvoorbeeld.

Winst maken is belangrijker dan F1 vind ik.
the real stig!
@Igor

feit
@ Robbie

Tuurlijk mag je:P! Maar waarom ben ik niet uitgenodigd:(?

OT:

Ha-HA:P, ik wist het wel, stelletje landverraders is de spyker club! Nee maar serieus, nu ben ik best wel blij dat CA niet meer als officiele race-rijder bij spyker is!
Dit ziet er ook niet zo goed uit:

http://i18.tinypic.com/6420ac4.png
eerst een pet van schumacher gekocht, neemt die vent ontslag, daarna maar eentje van Spyker met de handtekening van Albers erop… word albers ontslagen, en gaat spyker F1 zn graf in…
Wat wordt het volgende team dat we gaan supporten??
ff een paar dingen op een rijtje.

Het is onzin dat Mol aan de kant is gezet omdat hij met andere teams prate. Als er iemand binnen het team enthousiast was over het f1 verhaal dan was het wel michiel. Daarnaast zijn ze al een hele tijd aan het praten met HWA, Consortum uit Abi Dhabi, en consortum uit Zuid-Korea met conecties Hiddink. Als je achteraan rijdt in de f1 ben je altijd in gesprek met andere teams.

Er is dus was anders aan de hand en ik heb de vermoeden dat de investeerders van Abi Dhabi als groot aandeelhouders niet blij waren met de koers die Mol aan het bepalen was. Ik denk dan ook dat deze investeringsmaatschappij aandelen van Mol gaat overkopen want logisch gezien zal Mol net als eerst Muller nu een gedeelte van zijn aandelen verkopen. In dit geval heeft abi dhabi een meerderheidsbelang want betekend dat Spyker niet perse meer in nederland hoeft te blijven en het f1 team een naam krijgt wat de investeerders interesanter vinden. (lang niet raar aangezien er volgend jaar een f1 race gehouden wordt in Abi Dhabi) Deze investeringsmaatschappij heeft ook aandelen Ferrari.

Wat ik wel raar vindt dat Familie Mol evengoed op dit moment nog een lening verstrekt.
Simpel zat, het is geen team dat Spijker. Koop maar een team, verf het oranje en de rest gaat vanzelf ? Echt te stom voor woorden, had nog even een paar jaar gewacht tot op zijn minst het moederbedrijf uit de rode cijfers is. Of ontwikkel van mijn part samen met Audi een eigen motor… maar hoe dit inelkaar zit… ik snap er niks van.

Toro Rosso en spijker mogen van mij snel foetsie uit de F1
@Chrizzzie, wie zegt dat Mol aan de kant gezet is omdat hij met andere teams praat? Hij is zelf opgestapt omdat hij zelf interesse heeft om het Formule 1 team te kopen. En daarom kan hij dus niet langer aanblijven als CEO van Spyker Cars en als teambaas van Spyker F1 want er zou dan namelijk sprake kunnen zijn van belangenverstrengeling.

Feit is dat er meerdere partijen geld geboden hebben voor het Formule 1 team waar Michiel Mol er dus blijkbaar ook een van is.

Spyker Cars begint er nu langzaam achter te komen dat een Formule 1 team geen cashcow is maar een bodemloze put. Er moet veel geinvesteerd worden om met een snelle auto op de baan te komen en het vinden van sponsoren blijkt ook een stukje moeilijker dan vooraf gedacht.

Mol heeft nu 1/3 van de aandelen Spyker Cars in bezit en de kans is groot dat hij deze “omruilt” voor de aandelen van het dochterbedrijf Spyker F1. Het F1 team krijgt een andere naam (Mol F1 ;) ) en hij heeft zijn handen vrij. Geen gezeik meer over de productie van straatauto’s etc…

De 2 miljoen die hij nu nog in Spyker Cars pomt is voor hem (en zijn vader) slechts “wisselgeld” en het is nodig om de boel draaiende te houden en er voor te zorgen dat Spyker Cars niet in surceance van betaling gaat want dat kan hij helemaal slecht gebruiken.
@sacha, je haalt Spyker en het F1 team door elkaar.

Het team is er alleen maar sterker op geworden, het gat naar het middenveld is kleiner, de nieuwe auto komt er aan die het gat nog wat kleiner gaat maken, ze hebben een topdesigner, ze hebben in Sutil een talentvolle coureur in handen die wanneer hij weg gaat miljoenen neer moet tellen voor het afkopen van zijn contract.

Spyker is minder waard geworden, het F1 team zeker niet, daar mag je nog steeds een miljoenenbedrag voor neertellen. Alleen de licentie om mee te mogen doen aan het kampioenschap volgend jaar is al miljoenen waard.

Overigens zie ik Mol zichzelf niet terugtrekken, in tegendeel volgens mij is Mol de grootste autosportfanaat die er bij Spyker rondloopt/rond gelopen heeft. Ik zie hem er voor aan om met een nieuw (stabieler) consortium het F1 team over te nemen, voor Mol is dat een win/win situatie. Hij kan in de F1 actief blijven, en hij is van de negatieve berichten rond Spyker af.
@ Fruitcake: Voor degene die het bedrijf wil kopen, ziet het er op zich wel goed uit. Spyker wordt steeds voordeliger. Een synario van opkopen en doorverkopen in onderdelen ligt voor de hand. Misschien ziet Mol die mogelijkheid ook. Hij is ten slotte ook een ondernemer.
UPDATE:

Persbericht van Spyker Cars is HIER te downloaden (PDF-alert).
Even een mooie zin uit het persbericht:

Recently, in assembling the data for the half year results, it became apparent that Spyker Cars N.V. will be loss-making in 2007. It is forseen that the Spyker F1 Team will not be cash neutral in 2007, as previously communicated.

Oftewel, goh we gingen een paar dagen geleden eens goed naar de cijfers kijken en toen zagen we dat het toch wel heel slecht ging. Alsof je daar plotseling achter komt :D

PS Het is trouwens allemaal de schuld van de pers ;)
Analyse op quotenet:

Mol wordt langzaam gefileerd. Zijn (Kolles) actie om Albers uit het team te gooien, heeft hem zijn kop gekost. Vader Jan werd een overspannen beeld voorgehouden van het sponsorinkomen. De side letter van JvdN heeft dit aan het licht gebracht. Het verhaal dat hij opstapt omdat hij overweegt het F1 team te kopen, is nonsens. Hij heeft geen bedrijf dat als uithangbord kan fungeren in de F1 wereld. Dit is een geregistreerde actie om verder gezichtsverlies te voorkomen. Op korte termijn zal bekend gemaakt worden dat aan andere bieders de voorkeur gegeven wordt.
Zo hoopt Mol de koers (dus zijn portemonnee) een beetje op peil te kunnen houden en zijn gezicht niet te verliezen. Het mag niet baten. Andere partijen hebben er belang bij dat de koers van Spyker nog verder duikelt. Duikelen zal de koers zeker nu er geen perspectief meer is voor Spyker. Wie krijgt straks voor een appel en een ei een Spyker? Alleen Allah zal weten of het een Rus, Jap of Arab wordt. Een ding is zeker, de jongensdroom is nu een nachtmerrie. De kaars gaat uit…..langzaam maar zeker.
Nog een mooie zin:
“Moreover, Spyker Cars N.V. states that it expects to be loss-making in 2007. This is due to the less than anticipated results from the Formula One Team, as well as the road car division and the GT2 race team.”

Ze bedoelen dus dat gewoon alles Kaa, Uuu, Tee gaat :P
Dit stukje stond op reinonline 16 maanden geleden. Een onvoorstelbare vooruitziende blik, lees mee:

dinsdag 13 juni 2006
professor doctor ir. Akkermans

De Meern. Vanmorgen werd ik gebeld door iemand die zich De Mol noemde. Hij had op de site van Frits van Eldik de verwijzing naar mijn weblog gevonden en de verhaaltjes over Formule1 gelezen. Nu dacht hij dat ik een kenner was en wilde deze man even met me praten. Ik moest hard lachen om de woorden kenner en deskundige, maar voelde me wel gevleid.

De aardappelstem wilde weten wat ik van het Midland F1 Racing Team vond en of het een goed idee was om dit te kopen. Ik denk niet dat ik ooit een Formule1 team zou kopen, ook al had ik veel te veel geld, maar dat heb ik niet gezegd. Ik heb gejuicht, geapplaudisseerd en heel hard hulde door te telefoon geroepen. Ook heb ik gezegd dat het Midland team op dit moment het aller beste team zou zijn om te kopen. Er is immers geen enkel ander team te koop.
En of ik nog een leuke naam wist voor dit team. Zelf zat Mol te denken aan Koersk F1. Toch nog een beetje Russisch, er zit ook iets in van Lost Boys, het heeft een link met de duikboottechnologie van Joepie van den Nieuwenhuyzen en de ongezellige hospitalityunit van het team hoeft niet aangepast te worden. Koersk sluit ook goed aan bij een aantal andere potentiële Nederlandse investeerders. Trust, Sence en Simplicity, Shell helpt en CO2.
Verder denken we aan U-bocht constructies en de auto’s krijgen ook de namen U1, U2 etc. Vooral de presentatie van het tweede type wordt spectaculair opgeluisterd door een Engels bandje. Voor die gelegenheid ontwikkelen we ook geen monocock, maar een Bonocock.
Ik zei dat ik dit laatste misschien een tikkeltje te ver gezocht vond en dat ik er nog even over na wilde denken, maar dat ik Koersk F1 zeker explosief vond klinken. Toen was het tijd voor de adviezen, ideeën en tips van de deskundige. Ik stak van wal.

Direct na de overname zou ik het tentje op de pitwall door De Boer Partytenten laten uitbreiden, zodat enorme aantal belangrijke types plaats kan nemen bij de monitoren. Wel op tijd nieuwe radio’s en headsets kopen, want als je zo’n grote hoeveelheid moet hebben, dan is de levertijd lang.
De T-Car zou ik verkopen. Dat ding staat hopeloos in de weg voor alle vips en very very vips die een plek moeten hebben in de garage tijdens de trainingen, de kwalificatie en de race. Bovendien wordt de T-Car toch maar zelden gebruikt, dus misschien levert het nog wat geld op.
Ik heb geadviseerd om iets te doen met Premier Balkenende. Ze zeggen dat die man een heel land kan managen én racefan is, dus hij moet zeker in staat zijn om een strategie voor een Grand Prix te bedenken. Bovendien is het een zegen voor het land als hij het volgend jaar niet in het torentje, maar op de pitwall zit.
Eventuele criminele geldschieters kunnen gewoon in de box aanwezig zijn tijdens een race, als ze maar een helm op zetten. Deze zware jongens kunnen dan eventueel tijdens een pitstop ingezet worden met de krik. Als ze de belastingdienst kunnen tillen is het opliften van een raceauto geen enkel probleem.
Christijan Albers moet zo snel mogelijk vertrekken naar een beter team. Ondanks de gigantische Nederlandse investeringen in team Koersk F1, is Chris daar natuurlijk veel te goed voor. Hij moet naar Mc Laren of Ferrari en niet blijven hangen bij de mensen die altijd in hem geïnvesteerd hebben. Dat is logisch. Inpakken en weg wezen.
Het is misschien wel leuk om Jos Verstappen weer eens van stal te halen. Zeker als ook zijn goede vriend Michel P. in 2007 weer terug komt in het (pad)DOK en misschien zelfs medeaandeelhouder wordt van dit team.
Dat brengt me direct op het volgende gratis adviesje. Laat Oerlemans een docusoap maken over de opkomst en ondergang van Koersk F1. Een mogelijke titel zou zijn ‘De bodemloze put.’ Met die Nederlandse ego’s aan boord zijn alle afleveringen verzekerd zijn van voldoende intriges. En elke keer een spannende cliffhanger; Houdt het team het hoofd boven water tot de volgende Grand Prix? Of niet…

De Mol vroeg naar mijn dieet. Ze zoeken namelijk nog een paar zwaargewichten voor Koersk F1. Even dacht ik dat hij mij wilde hebben als eerste rijder, dus zei ik dat het besturen van een Bora in mijn geval al levensgevaarlijk is, maar toen bleek dat ze mij in gedachten hadden voor de on-board camera’s.
Of ik het leuk zou vinden om met een van de coureurs mee te rijden tijdens de race. Ik adviseerde hem voor dit baantje een goedkopere kracht te zoeken, maar heb wel aangegeven dat we altijd kunnen praten over de functie van teambaas.
Of de plannen uiteindelijk allemaal door gaan is nog maar zeer de vraag. Mij is gebleken dat De Mol een uitstekend gevoel voor humor heeft en het zou zo maar kunnen dat hij ons allemaal in de maling heeft genomen. Dan gaat die hele deal opeens niet door.

Voor de zekerheid heb ik toch maar even aangegeven dat ik beschikbaar ben.
@ professor doctor ir. Akkermans: U2 is zo Iers als het kan zijn en laat Bono maar niet horen dat hij Engels genoemd wordt.
@Berend: geweldig! Hierbij de directe link naar de column:
http://reinonline.blogspot.com/2006/06/professor-doctor-ir-akkermans.html
De koers staat nu al op -13,27% (-0,75 euro) oeps!
Beurswaarde gaat hard richting de 22 miljoen euri…
Kan trouwens iemand mij vertellen hoe de verhouding van aandeelhouders is binnen Spyker.
@Chrizzzie, ongeveer zo:

Helvetia B.V. (Victor Muller) 14,810%
J. Mol 29,870%
Marcel Boekhoorn 5,650%
Merchant Bridge Managers 7,030%
Mubadala Investment Company 14,980%

Muller heeft nog wat aandelen verkocht, dus het kan een beetje verandert zijn, maar dit zijn zo ongeveer de verhoudingen.
Spyker noteert tot 13% lager na update

AMSTERDAM (FD.nl/Betten) – Spyker Cars, producent van luxe sportwagens en eigenaar van een Formule 1-team, heeft woensdagochtend tot 13% lager genoteerd op euro 4,90, het laagste niveau in het ruim driejarige beursbestaan van de onderneming. Sinds begin dit jaar is het aandeel met 73% gedaald.

Het bedrijf meldde gisteren vlak voor het sluiten van de handel dat 2007 verlieslatend zal zijn, dat Michiel Mol terugtreedt als bestuursvoorzitter en dat het mogelijk het Formule 1-team verkoopt.

Spyker denkt over 2007 een verlies te boeken vanwege een lager dan verwacht resultaat bij het Formule 1-team, de autodivisie en het GT2 raceteam.

Spyker meldt in het persbericht verder dat een aantal derde partijen biedingen hebben gedaan, waaronder op het Formule 1-team. Voormalig bestuursvoorzitter Victor Muller, nog steeds binnen het bedrijf actief, stelde gisteravond tegenover Betten dat uit deze zin niet opgemaakt kan worden dat er biedingen op Spyker Cars zijn gedaan. ‘Dat staat er niet, en naar mijn weten is dat ook niet het geval’, aldus Muller.

Michiel Mol legt de functie van interim-bestuursvoorzitter neer, en tijdelijk die als directeur van het Formule 1-team vanwege een belangenconflict. Dit omdat de ex-bestuursvoorzitter persoonlijke interesse heeft in de aankoop van het Formule I-team van Spyker.

Rond 10.00 uur noteert het aandeel Spyker op het Damrak 7,1% lager op euro 5,25. Er zijn dan circa 32.000 aandelen verhandeld tegen een gemiddeld dagvolume van 47.000 stukken.

(c) Het Financieele Dagblad in samenwerking met Betten Beursmedia News (contact: [email protected]/ 020-5928456)
Nou, ik ben trots op die mannen dat ze het iig geprobeerd hebben. Direct groot aanpakken of gewoon niks doen en met je handjes afblijven. Wat mij tegenvalt zijn de neerlandse (top) bedrijven die het niet aandurven om de hollandse glorie te sponsoren en dus naar een hoger plan te tillen. ING uitgesloten, maar die was al een aantal maanden met Renault bezig…
Muller gaat komende jaren zijn aandelen verkopen aan Trafalgar Investment. die worden nu met 4,2% nog niet genoemd maar dat zal in de toekomst nog wel veranderen.

Wat ik wel een interesant gegeven vindt is dat Mol in totaal +/- 25 mil heeft geleend aan Spyker NV met als onderpand het aandeel van Spyker NV in Spyker F1. (Ongeveer 20 mil. waard). Mol heeft ook 1/3de van de aandelen in hand in Spyker NV. Als hij deze aandelen zou verkopen zou de kans erg groot worden dat Spyker NV failiet gaat. Niet meer de lening aan Mol kan terug betalen. En Mol automatisch groot eigenaar wordt van Spyker F1.

Het is een smerig spelletje maar op dat niveau is volgens mij wel veel geoorloofd. Daarnaast is Spyker F1 over een maand nog 15mil schuldig aan Midland en volgend jaar 23mil.

HWA is serieus in gesprek met Mol (niet met Spyker F1) en zijn extra de beurs opgegaan om voor de investering geld bij een te krijgen en Ron Dennis ziet het idee van een Mercedes jeugd team wel zitten, of dit nou bij Mol terecht komt of bij Prodrive. Daarom is het nu ook zo angstvallig stil rondom Prodrive.

Voor Mol maakt het niet uit hoe het team heet en dan is het voor hem interesanter om met HWA gesteund door Mercedes in zee te gaan dan met het financieel twijfelachtige Spyker.

Het is wel belangrijk voor Mol dat hij de steun behoudt van Mabudala omdat zij veel geld hebben maar ook connecties met Ferrari en ik weet niet hoe zij reageren als Mol met Mercedes aan het flirten is.
@Chrizzzie: Als het Mol lukt om via H.W.A. indirect aansluiting te vinden bij Mercedes dan wordt dat de beste gezichtsreddende operatie uit de geschiedenis van zakelijke fiasco’s. Had Mol dan misschien beter meteen met H.W.A. in zee kunnen gaan, hoewel H.W.A. nu waarschijnlijk voor een ongelooflijke discount (gratis?) kan instappen waarbij de Fam. Mol enkel nog financiëel het schip in gaat, maar imagotechnisch er boven op komt.
@Chrizzzie, ik gok ook dat Mol uiteindelijk als lachende derde wegloopt met het F1 team onder zijn arm en dat alles met gesloten beurzen.

Mol heeft daarna zijn handen vrij om met het F1 team te doen en laten wat hij wil. En vergeet niet dat er nog wel iets van potentie in het team zit. Ze hebben een contract met een top ontwerper, de windtunnel is net voor veel geld opgeknapt en kan nu pas eigenlijk echt gebruikt worden. Ze hebben een toptalent (Sutil) die ze eventueel voor veel geld kunnen “verkopen”. En dan worden volgend jaar de regels soepeler en krijgen de slechtere teams ook nog eens meer geld van de TV opbrengsten. Kassa!
Wat het hele verhaal HWA verhaal nog interesanter maakt is dat Kolles in het verleden al zaken heeft gedaan met HWA in de F3 en DTM en zijn dus oude bekenden.

Daarnaast is er een stormvloed aan talentvolle Duitse coureurs opkomst. Vettel, Suttil, glock, hulkenberg, Kechele waarin het Duitse bedrijfsleven wil investeren en HWA een rol voor kan beteken.

Dit alles kan interesant zijn ergens in de toekomst voor Yelmer Buurman aangezien hij in het Young Development team van Mercedes zit. Ik heb zowiezo wel bewondering voor deze coureur en vindt het ook een goede keus van zijn management om wat minder in de publiciteit te treden. (Als je bekijkt wat de Nederlandse pers met Albers heeft gedaan.)
@Chrizzzie. je schrijft dat HWA de beurs op is gegaan om extra geld om te halen voor de aanschaf van het F1 team. Ik kan me herinneren dat ze extra geld op gehaald hebben, maar volgens mij was dat bestemd voor het uitbreiden van de productiecapaciteit en voor de ontwikkeling van de SLC.
HWA gaat in de toekomst meer samenwerken met Mercedes en een gezamelijk model op de markt brengen. Investering hiervoor zal daarom ook deels gefinancierd worden door Mercedes en ik geloof niet dat ze hiervoor de beurs op zouden gaan daarnaast zouden ze voor dit soort investering veel beter een lening kunnen krijgen via de Daimler bank. HWA gaat in de toekomst dus een meer publieke rol vervullen en dan is de publiciteit van de F1 wel weer interesant.

Ik zal eens proberen om via via wat meer te weten te komen over HWA en hun plannen.

Ik las daarnaast ook dar Prodrive binnen twee zijn plannen bekend gaat maken. (Maar goed dat hebben we toch al vaker gehoord)
HWA AG investiert in Wachstum

Affalterbach, 30. Mai 2007; Der Renn- und Straßensportwagenhersteller HWA AG baut am Standort Affalterbach die Kapazitäten erheblich aus. “Wir wollen unsere Aktivitäten im Bereich Straßensportwagen vorantreiben und werden unsere Kapazitäten im Bereich Produktion und Logistik um weitere 7.500m² auf 17.500m² ausbauen”, sagt Vorstandssprecher Hans-Jürgen Mattheis. Der entsprechende Bauantrag wurde gestellt und im Juni soll der Spatenstich erfolgen. Produktionsstart in dem neuen Gebäude ist für Dezember 2007 geplant. Ein neues Projekt im Segment Straßensportwagen wird die HWA AG im Frühjahr 2008 vorstellen und damit den Grundstein für dynamisches Wachstum legen. Auf die bisherige Fläche von 10.000m² entfällt auf das Segment Straßensportwagen lediglich eine Fläche in Höhe von 1.200m². Diese Kapazität soll durch den Neubau verdreifacht werden, damit die geplanten Produktionsstückzahlen erreicht werden können.

“In der Zukunft ist es unser Ziel in Zyklen von ca. 15 Monaten neue Projekte in limitierten Serien von hochwertigen Straßensportwagen herzustellen. Um das daraus zu erwartende Wachstum umzusetzen, investieren wir in die Erweiterung unserer Kapazitäten”, so Mattheis. In einem ersten Schritt wird die HWA AG 20 bis 25 neue Arbeitsplätze schaffen. Die Kosten für das Investitionsvorhaben werden sich auf ca. 4,5 Millionen Euro belaufen. Finanziert wird diese Investition aus den Eigenmitteln und Fremdkapital. Aufgrund der soliden Finanzierung der HWA AG ist eine Kapitalerhöhung für den Ausbau der Fläche nicht notwendig. Insgesamt verläuft die Geschäftsentwicklung der HWA AG in allen Segmenten im Rahmen der Erwartungen des Vorstandes. Insbesondere in der DTM und im Motorenbau ist das Unternehmen weiterhin erfolgreich. Nach 3 Rennen in der DTM führt AMG-Mercedes Pilot Paul die Resta die Gesamtwertung an. Beim jüngsten Rennwochenende am EuroSpeedway Lausitz fuhr HWA-Pilot Mika Häkkinen vom Team AMG-Mercedes in der neuen C-Klasse seinen zweiten Sieg in seiner
DTM-Karriere ein. Im Motorenbereich wurden alle bisherigen Läufe der Formel 3 Euroserie und der Britischen Formel 3 von Fahrern gewonnen, welche mit Motoren der HWA ausgestattet wurden. Nach insgesamt 52 vermieteten Motorenpakete an Teams im Jahr 2006 konnten in diesem Jahr bereits 77 Motoren vermarktet werden.


Bron
En we zijn de dag gesloten op 5,25 (-6,73%, -0,38 euro). Het laagste punt lag vandaag op 4,90. De beurswaarde is na vandaag nog maar een schamele 24 miljoen…
Voor de hele Spijker bups is het koffiedik kijken en nieuws is alleen maar dat Michiel Mol gewogen is en te licht is bevonden.
Het lijkt wel alsof het door mij voorspelde spel met het rondpompen vanhet geld is begonnen.
Spijker bestaat uit een x-aantal BV’s en degenen die aan het roer zitten lijken nu wel pogingen te doen on de geinvesteerde poet zo veilig mogelijk te stellen zodat, als het moment van de waarheid daar is (de curator), de kleine investeerder de pineut is (delul dus) !
De famillie Mol schijnt uit twee kwaden te moeten kiezen 1. een zo goed als waardeloze autofabriek 2. een formule 1 team dat nog wat waarde heeft.
Zie dit geheel vanmij echter als koffidik kijken – ik heb geen inzage in de Spijker-Soap, maar zo zou ik het doen !
Interview met Michiel Mol:
http://www.formule1.nl/index.php?pid=10&nid=6230

Mocht ik het team in handen krijgen, zou het gaan om eens losstaand bedrijf. Eentje dat niet beursgenoteerd is en waarvan de financiële huishouding dus niet op straat komt te liggen. Dat is een gedachte die ik zeer kan waarderen.
We zullen zien wat er allemaal gaat gebeuren en of HWA hier een rol in speelt. Ik geloof in iedergeval dat prodrive problemen heeft om de deal als mercedes junior team rond te krijgen en dat er dus een tweede gegadigde is en dat Spyker hier iets mee te maken heeft.
kost dat? ….
Autoblogger, volgens mij hadden we nog een ideetje liggen om een automerk te gaan beginnen.
@Chrizzzie, het is idd vreemd dat Prodrive zo lang niks van zich laat horen. Maar voor de vraagprijs van het Spyker F1 team kan dat natuurlijk slecht nieuws zijn. Stel namelijk dat er straks 2 teams/startlicenties op de markt verschijnen. Spyker is dan natuurlijk wel in het voordeel omdat er al een infrastructuur ligt.

Spyker F1 heeft overigens eens verklaring uitgegeven naar aanleiding van de geruchten:
http://www.spykerf1.nl/?pag=90&newsid=452
Schiedam-Zuid
Uiteindelijk was het Mol’s idee om een F1-team te beginnen. Hopelijk kan hij deze droom op deze manier doorzetten!
Spyker was een mooie kers op de taart (of de appelmoes bij V.d. Valk). Het zou natuurlijk wel mooi zijn als ze de merknaam kunnen blijven voeren en daarnaast de 2 bedrijven loskoppelen zodat beiden afzonderlijk aan hun problemen kunnen werken.

Vooralsnog blijf ik hopen…
Een Nederlands – Duitse (HWA) combinatie zou niet slecht zijn voor Albers en Buurman die bij beide partijen contacten hebben. (Respectievelijk ex-dtm en F3/mercedes young development driver)
jammer dat een paar “Stijve pikken” wederom de NL F1 toekomst om zeep helpen. Het is ook elke keer het zelfde met die polder boeren. Ze denken: geld plus F1 auto en ik ben binnen. “Ja meneer de sponsor. dan kan ik alles voor u regelen”. Want ik heb een FIA pas en ik mag overal komen……….
Sorry heren (+damens) ook hiervoor moet hard gewerkt worden. TV kijken is goedkoper.

Jammer Spyker had de potentie om een mooie plek in de autosport te krijgen. Formule 1 was een stapje te groot. Eerst de 24h van Le Mans leren uit rijden. Daarna de F1 in ….met “Nulla tenaci invia est via” op de helm.

Hopelijk word het management van Spyker verstandig en kiezen ze voor een goede partner. die het wereldje van Eckelstone kent.

“Er zijn enkele Nederlanders in de Autosport, die niet willen luisteren”; Norbert Haug. Motorsport director Mercedes. Jammer dat C.Albers alleen aan de centen dacht en niet aan zijn kansrijke toekomst.
Natuurlijk maakt Snaider zich geen zorgen. Of hij wordt betaald, of hij krijgt het team terug voor 0 Euro.
@ R3: Hoezo denkt Albers alleen maar aan de centen?

Bijna elke coureur moet aan centen denken want daar draait het F1 wereldje nu eenmaal om. Dit is niet de schuld van de coureurs.
Mol gaat Spyker F1 echt niet krijgen. De rede is eigenlijk simpel en heel erg eenvoudig.
Er is bekend geworden dat SpykerF1 70 miljoen moet gaan kosten.
Daar komt bij 23 miljoen voor Shnaider (midland) en nog eens en minmaal bedrag van 75 miljoen operationele kosten voor 2008. Iemand die het Spyker team dus wel hebben moet rekenen op en bedrag van minimaal 168 miljoen wil ze veilig 2008 door komen. Ik geloof nooit dat Mol dat heeft nog dat hij dat ooit bij elkaar kan krijgen.
Schiedam-Zuid
@Ronald; volgens mij valt e.e.a. behoorlijk te relativeren. Dat zo’n 168 miljoen moeilijk tot onmogelijk bij elkaar te krijgen is, zelfs voor Dhr. Mol, dat staat als een paal boven water.

Maar Spyker wil graag in zijn geheel of gedeeltelijk van het team af omdat diens kosten zijn tegengevallen en dat ze sowieso (te) veel kosten van zichzelf hebben. Het is niet zo dat men er niet meer mee geassiocieerd wenst te worden.

In dat geval kan het heel goed dat Dhr. Mol het team voor bijvoorbeeld een symbolisch bedrag kan overnemen (ik zeg maar wat, voor 1 euro). Daarmee kan je die 70 miljoen wegstrepen. Operationele kosten (welke volgens zeggen al zijn beraamd voor 2008) worden gedekt door sponsoring. En de gaten daarin, samen met de aflossing aan Dhr. Schnaider zijn op die manier weer wat meer te behappen. zeker als zijn vader ook geinteresseerd is!

Tel daarbij op dat Dhr. Mol graag de Spyker-naam wil behouden als et team in zijn handen komt en dat hij (mits gewenst) ook openstaat voor een hernieuwde samensmelting zodra het met beide bedrijven weer goed mocht gaan en je komt toch tot de conlusie dat e.e.a. niet geheel onrealistisch is.

Ikzelf zou het toejuichen iig. Zowel voor Spyker als Nederlandse merknaam en als voor Michiel, omdat het hele idee van een Nederlands team toch ZIJN idee was! Hij is er toch zeker niet mee klaar!

Groeten!
leuk maar je maakt wat fouten.
ten eerste is beraamd iets heel anders dan het geld ook daad werkelijk hebben. bovendien willen sponsors waar voor hun geld. en als blijkt dat dit niet lukt wordt het heel moeilijk om ze te houden laat staan ze te krijgen.

ten tweede zal spyker nooit verkopen voor 1 euro maar eerder voor en zo groot mogelijk bedrag. vergeet ff niet dat spyker in de schulden zit.

ten derde mol senior is helemaal niet geluk met spyker nog spyker f1. in tegen deel hoe eerder hij er van af kan hoe liever het hem is.

of mol junior er nog niet mee klaar is? ik denk dat hij weinig keuze heeft.
hij kan beter als geldschieter bij en team gaan zitten dan als team eigenaar.

f1 is en bodemloze put waar enorm veel geld in verdwijnt. en ja als je het goed doet als sponsor verdien je er ook behoorlijk aan. maar dan moet je niet bij spyker zijn. elk jaar opnieuw moet er geld komen en liefst elk jaar meer. als de resultaten er zijn is dat makkelijk maar zijn de resultaten slecdht dan word het financiele plaatje rond krijgen ook lastig. kijk maar naar honda.

anders word het natuurlijk als je en kapitaalkrachtige organistatie hebt zo als redbull en toyota. maar dat heeft mol niet.
Schiedam-Zuid
Nee hoor, ik ben zelf niet zo’n fan van reageren op fori, dus ik voordat ik iets intik check ik het een paar keer. Fouten zijn het niet, heb me waarschijnlijk niet goed genoeg duidelijk gemaakt.

Niet om er een ellenlange discussie van te maken, maar toch even:

1) inderdaad, daarom gebruikte ik ook voor het woord beramen het
gedeelte ‘volgens zeggen’.

2) Spyker wil in eerste instantie van de EXTRA kosten af en niet de huidige schulden aflossen met de verkoop van het team, dat is irreeel en waarschijnlijk onmogelijk. Een symbolisch bedrag als 1 euro, zal haast niet en was ook maar een voorbeeld. Men wil gewoon het team als kostenpost uit de boeken hebben.

3) dat wist ik niet; heb je hier ergens een bron van??? Ben ik serieus in geintereseerd!

Voor de rest, tsja, de een heeft een negatieve visie, de andere een postieve; ieder zijn mening, ja toch? ;-)
schiedam als je op google nieuws naar spyker zoekt kom je van zelf verschillende teksten tegen.
ik heb weinig tijd op het moment om het op te zoeken. weet nog wel dat het van en pagina was die officele info geeft financieel gezien. dus geen sportsites of fora.
Schiedam-Zuid
Owkeej, thnks!

Heb nu 14 pagina”s met links door zitten klikken, maar heb nog niks gevonden. Dus mocht je nog een keer tijd hebben… Heb echt lopen zoeken op Mol, Mol sr., Strongwind en Spyker, maar noppes :-(

Niet om bijdehand te lijken, maar ik vond wel een bericht wat de burger moed geeft en mijn standpunten min of meer bevestigt:

http://www.fembusiness.nl/fembusiness/content/nieuws/61730/article.html

Iig wel bedankt voor Google News; stom eigenlijk, gebruik net als iedereen al jaren Google, maar had daar nog nooit gekeken! Prima informatiebron!
ik baal kan het bericht niet weer vinden. bovendien zijn en aantal berichten zoals van de financiele telegraaf niet weer te vinden.

maar je weet nu waar je snel veel info kunt vinden gewoon in google nieuws. ik type dan meestal spyker in maar spyker f1 en spyker cars werken ook.

als ik hem perongeluk nog tegen kom zal ik hem alsnog posten.
Ik snap in het geheel niet wat Spyker in de F1 te zoeken heeft. Een Nederlands F1 team is een grote flop en rijden rond met de afdank motoren van Ferrari.
Het ziet er wel leuk uit hoor, maar ze niets anders dan de hekkesluiters in de F1. Opdoeken dat zooitje en die centjes lekker in de fabriek stoppen, als er nog wat van overblijft.
En hoe hebben ze ooit het zotte idee gekregen om een pannenkoek van Christian A in een F1 te zetten. Hij maakt nooit fouten en het is de schuld van een ander. Nee, had lekker onze grote vriend uit Rotterdam in dat ding gezet, maar misschien beter voor hem dat hij het niet is geworden. Want Robert doet beter in de VS. En dat zeg ik als Amsterdammer.
Mol kan alleen verlies kopen.
Een F1-team van het soort Spyker/Midland kost op jaarbasis circa 140 miljoen euro. Aan dekking, sponsors/tv/premies, kan er hooguit 80 tot 110 miljoen gehaald worden. Op jaarbasis zal er altijd een tekort zijn van minstens 30 miljoen euro. Dat nadelig saldo kan – met veel geluk – weggewerkt worden als er in de prijzen gereden wordt. Om dat laatste te bereiken heb je echte talenten nodig. Talenten nemen geen of weinig geld mee.

Bij Spyker/Midland bewandelen ze de omgekeerde weg. Ze nemen weinig talentvolle rijders aan die – wel veel geld meenemen – echter nimmer in de prijzen zullen vallen. Ook de sponsoring gaat dan naar beneden. Een neergaande spiraal die alleen maar meer geld kost.

Om een F1-team als Spyker/Midland te gaan runnen zijn er een minimaal aantal voorwaarden waar aan voldaan moet worden.

1. Een oorlogskas van 120 miljoen om de eerste 3 jaren het verlies op te vangen;
2. Een bedrijf/merk te bezitten die de verliezen fiscaal kan compenseren;
3. Talenten opsporen en opleiden in eigen stal;
4. 2 toppers aantrekken die in de picture kunnen rijden;
5. Een teambaas aantrekken die niet besmet is, het metier kent, de media respecteert en waar het gehele team voor gaat. Een soort Jan Lammers dus.
6. Tenminste een eigenaar die oprecht van autosport houdt, een soort Jordan maar dan met veel, heel veel geld.

En ook niet onbelangrijk een man/vrouw die het team kan overnemen zonder afbetaling. Een echte eigenaar die kan zeggen: het is van mij, ik ben de baas. Fouten zijn mijn fouten en succes is mijn succes. F1 rijden kost gewoon geld en als je dat niet voldoende hebt moet er met je vingers van af blijven.

Dus Michel Mol als je aan de minimaal genoemde 6 voorwaarden kunt voldoen, van harte welkom. Als je er niet aankunt voldoen, wegblijven!!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).