
Het Amerikaanse “Insurance Institute For Highway Safety” is genadeloos in haar oordeel over de BMW 5-serie. Van de geteste luxere modellen brengt de 5-serie het er qua veiligheid het slechts vanaf. Het IIHS voerde een botsproef uit waarbij een een aanrijding van opzij werd gesimuleerd. De Honda Legend, Kia Opirus en Volvo S80 behaalden hierbij de maximale score.
De Cadillac STS en de Mercedes-Benz E-klasse eindigden iets lager. Wanneer de resultaten voor de frontale botsing worden meegerekend, dan is de Volvo de absolute winnaar. Toch is dit overigens niet de eerste keer dat de 5-serie onderuit gaat. De 5-serie mocht in 2004 de EuroNCAP botsproef voor een tweede keer doen, toen bij de eerste poging bleek dat er het nodige te verbeteren viel. Na aanpassingen aan zaken als de stuurkolom, deurbekleding, portierslot, airbags en de software, haalde de 5-serie bij een tweede test nog steeds slechts 4 sterren. Een premium merk als BMW hoort natuurlijk gewoon 5 sterren te scoren. Het complete Amerikaanse testverslag lees je hier hier.
Niks om je voor te schamen…
Boeie, tis toch ’n mooie auto =P Gewoon niet botsen!
krijg het idee dan dennis op oorlogspad is… zulk nieuws hier posten is gewoon NOT DONE
en uiteraard is Volvo weer de beste :-D
valt me eigenlijk wel tegen van de 5 serie, had ik niet verwacht van zo een dikke BMW, dat zelfs de Kia Opirus beter scoort is toch wel ronduit schandalig!
@Julian: Please do not shoot the messenger.
BMW doet met de crashtest precies wat van haar verwacht wordt. Niet voor niets is de slogan van BMW “Freude am Fahren” en niet “Freude am Crashen”
@Dennis… heb je de film “300” gezien? ;)
Ik vind het toch dat je een auto ook met beoordelen op actieve veiligheid. Brake-assist en dat soort dingen worden niet meegenomen. Wanneer je als fabrikant zorgt dat bepaalde structuren in je auto stevig zijn heb je niet automatisch een veilige auto (hoewel het tuurlijk wel vaak helpt;-)
BMW moet zich schamen…
Tja, en laat ik me nou net orienteren op een 5-serie…
Een BMW is duur. Zit met name denk ik in de afwerking, techniek, oog voor detail enz, maar ook de naam. Als Renault auto’s kan bouwen die 5 sterren halen, dan moet BMW dat ook kunnen. Is het zinvol? Dat is niet de vraag, bij een auto met zo’n hoog prijskaartje zou je er ongevraagd vanuit moeten kunnen gaan dat ze dat in orde hebben gemaakt.
boeje, morgen is iedereen het weer vergeten
@pomoek; voor Renault is het relatief makkelijk, omdat er aan kleinere auto’s minder hoge eisen worden gesteld dan aan grotere auto’s. Een 5 Serie kan in absolute termen veel beter zijn dan een Mégane, ook al heeft de 5 Serie minder sterren gekregen bij de NCAP-testen. Maar goed, het is wel ‘een beetje jammer’ dat de 5 Serie minder veilig is dan een Kia Opirus.
Poewee, de 5 serie is toch al wat langer op de markt? Het echte nieuws hier is dat de Kia Opirus heel veilig is met crashen. Omdat dat de enige goede eigenschap van die auto is stel ik voor dat we ze allemaal laten crashen ;-)
@ Rvh
Behalve de mensen die er een aanrijding mee hebben meegemaakt.
haha wat een schande en honda scoort beter wat me niet verwonderd haha
wel schandalig dat uitgerekent bmw het zo slecht doet terwijl die juist zo goed bekend staan en je zou juist denken dat wat dus aan de veiligheid te niet is gedaan wel terug zou komen in het uiterlijk maar zeg nou zelf echt mooi is ie niet (in vergelijking met lexus gs,merc cls,audi a6,jag s type) en dat is nog rustig uitgedrukt
Dat is wel erg, die 3 serie cabrio is ook al zo onveilig:s
Je zou er meer van verwachten…
Klopt, zie hier: http://www.autoweek.nl/crashtestrapport.php?id=132
Top die S80! Goed voor Volvo (drijft de prijs verder op bij evt verkoop door Ford). Klote voor de Duitsers. Ach ja, man kann auch nicht alles haben.. Nieuwe V70 wordt 100% ook 5 sterren.
Oh well…
http://bmw-5-serie.justgotowned.com/
@ rotorhead
waar heb je die onzin uitgehaald?
@ mashell
ik ben voor! heel goed idee;-)
Moraal van het verhaal: niet crashen met een 5-serie in de United States? ;-)
en de M5 dan?
“Ratings of good, acceptable, marginal, or poor are based on a crash test in which a barrier designed to replicate the front end of a typical SUV or pickup truck strikes the tested vehicle in the side at 31 mph.”
Oftewel dit onderzoek zegt niet zo veel IMHO. Kans is niet zo groot dat je in Nederland door een F150 of Escalade wordt aangereden, maar eerder door een Suzuki Alto. En de SUV’s en Pickups hier zijn wel een paar kiloo’tjes lichter dan de Amerikaanse tegenhangers.
tja, en dat verwacht je niet met zon prijs
trouwens, het slaat nergens op dat mensen dit niet erg vinden, pakweg vanwege de naam bmw, was dit nou een lada die crashde zag je veel ander commentaar
Is de A6 niet meegenome?
Wat zijn de BMW fans ineens angstvallig stil hier………………………..
Nee jesper, de A6 is niet meegenomeN. Lekker belangrijk ook, alsof het behaalde resultaat van de BMW 5-serie acceptabeler is als de A6 dezelfde score heeft.
BMW heeft zich qua veiligheid niet verbeterd tov. het vorige model; die scoorde 4 sterren in 1998, net zoveel als het huidige model in 2004. Mocht je de score van de A6 en veel andere merken en modellen willen zien: http://www.euroncap.com
ken je nagaan .. zelfs B.M.W heeft al een hekel aan B.M.W. rijders.
Hij ziet me er veiliger uit dan een Brilliance…
Alle bmw fans die nu durven antwoorden : ach, niet erg, laat maar waaien, wie geeft er daar nou om, m5 is toch beter, actieve veiligheid …..
alle andere die wat genoeg hebben van al die bmw aandeelhouders hier : http://bmw-5-serie.justgotowned.com/
Het is maar net hoe je de uitkomsten van instituten van EuroNCAP en IIHS uitlegd en waarde eraan schenkt.
Tuurlijk, ze geven een oordeel over veiligheid. Maar wel op de manier zoals deze instanties dit zien.
Mercedes Benz bijvoorbeeld ontwikkeld een auto niet volgens de normen van EuroNCAP maar volgens hun eigen normen.
EuroNCAP zegt dat er bij een aanrijding van voren 50 km.p/uur een van de deuren open moet kunnen, Mercedes Benz wil dat er minimaal 2 open moeten kunnen.
Een Premium merk als BMW zal ongetwijfeld hun eigen visie hebben op veiligheid en volgens hun eigen normen (veiligere normen) ontwikkelen.
Ik vindt daarom de uitkomst van dit onderzoek niet echt realistisch, en zit liever in de BMW tijdens de aanrijding dan in een Kia…..
@Tenck – ok de kans dat je hier door een Escalade of F150 wordt aangereden is klein, maar er zijn hier wel verrekte veel Scania’s Daf’s en van dat andere grote griezelige spul !
@ lincoln – heeft een kort door de bocht dag vandaag !
Niks aan, bij de NCAP chrashtesten is de vijfde ster voor voetgangersveiligheid. En laat dat nu een item zijn waar ze een paar jaar geleden echt nog niet mee bezig waren zoals nu het geval is. De 5 reeks is even veilig als eender welke andere wagen. De Amerikaanse tests zijn overigens veel strenger dan hier in Europa.
Oh ja, waarom laten ze niet eens zo een Amerikaanse SUV tegen de muur knallen? Veel succes met het overleven daarin gewenst. Rijdende doodskisten zijn het. Geeft toch een veilig gevoel he, zo hoog zitten?
@ De Sjonnies .. nou .dat nou ook weer niet .. ik heb gewoon een overdosis B.M.W nieuws achter de kiezen .. en geloof me .. dat gaat je niet in de kouwe kleren zitten..
@ lincoln – ik ken het gevoel !
hmm ging BMW niet die chinezen helpen om de Brilliance veiliger te maken? :P
oeps ik ben nu ongerust
gewoon in geval van een ongeval op het laatste moment naar links of naar rechts hahaha
dat volvo goed scoort is normaal want volvo is gewoon de veiligste auto.
als je kijkt hoe die auto”s gemaakt worden is het gewoon op en top en die mensen bij volvo houden overal rekening mee met alle veiligheid die je maar kunt bedenken.grote pluim.
Volvo is gelukkig nog steeds Volvo zie ik. ;)
Ik ben het ook eens met de stelling dat je er eigenlijk blind van uit moet kunnen gaan dat veiligheid bij zo’n premium merk gewoon goed moet zitten.
ongeacht de testsituatie en of dat wel een beetje real-world is; BMW weet prima wat deze test inhoudt en wat het betekent voor het merkimago. Ge-Own3d worden door KIA!? Beetje jammer dus.
Best niet met die van ons ergens tegenknallen dus. :-/
met een BMW moet je blij zijn en lekker rijden, niet botsen…’t is gwoon een liefhebbers auto…geen saaie veilige kia of whatever=)
Toen de XC90 op de markt kwam, las ik in het Volvo-eigenaarsblad (m’n broer rijdt met een 940) dat Volvo ervan overtuigd was dat de XC90 de veiligste SUV van het moment was en dat ze die auto niet ontwikkeld hadden om goed te scoren op de EuroNCAP-tests (ik ben ervan overtuigd dat Renault dat wél doet), maar volgens hun eigen (op sommige vlakken strengere) eisen, iets wat Mercedes ook doet volgens Golfke. Volvo had er alle vertrouwen in dat hun SUV het goed zou doen op de NCAP-tests, maar had hem niet in dat opzicht ontwikkeld.
BMW maakt auto’s om veel en hard te rijden, dat weet iedereen. Ik ben er dan ook van overtuigd dat zij veel aandacht besteden aan de veiligheid van hun producten. Maar wat zegt een NCAP of een Amerikaanse crashtest? Dat een auto tegen snelheid x tegen object x er goed of slecht vanaf komt. Maar geen énkel ongeval is hetzelfde, laat ons dat niet vergeten. Je krijgt zelfs extra punten als je van die verdomd hatelijke “je draagt je gordel niet” lampjes en geluidjes aan boord hebt. Alsof je je gordel moet aanhebben om je auto 2 meter verderop de oprit te parkeren!
Dus of we nu mogen concluderen dat de 5 minder veilig is dan de Kia Opirus, daar ben ik toch nog niet zo zeker van.
Juist , BMW is niet altijd perfect . Dennis is gewoon zo eerlijk en post gewoon wat waar is ! En gaat geen dingen verzwijgen omdat het een bepaald merk is .
volvo natuurlijk!
vandaar dat bmw volvo wilt kopen.
alles valt in 1 keer op zijn plaats.
Aangezien overigens tegenwoordig heelveel auto’s 5 sterren halen (= hoogsthaalbare) ben ik van emening dat er sterren aan toegevoegd dienen te worden. Dus een tser 6 of misschien wel 7.
Dit stimuleert de autofabrikanten om nog veiligere auto’s te maken.
valt toch wel tegen dat resultaat, maar goed een goede testscore alleen is niet zaligmakend…. ik vind wel dat BMW aan de bak mag, maar aan de andere kant…. de huidige 5 serie is natuurlijk al een redelijk oud ontwerp in vergelijking tot een aantal andere geteste modellen……
@ joost
Inderdaad, Bmw heeft een goede, populaire naam en Volvo maakt de beste auto’s aan een lagere prijs dan zijn concurrenten. Ideaal duo.
het gaat in dit geval alleen over een zijkant aanrijding door een usa suv van een miljoen kilo en dan was het boven wel goed en onder ook wel alleen iets onder het midden had je grote kans op bot breuken
maar als je door een vrachtwagen van achter word aangereden dan is elke auto plat en dat maakt niemand wat uit terwijl de kans even groot is als aangereden worden door zon usa suv en dan ook nog op de despertreffende plek in de zijkant
Als kia ’t kan waarom bmw dan niet?
De 5-serie is op zich ’n mooie wagen en ben totaal geen bmw liefhebber.
@powerslide:
Ik geef je helemaal gelijk, de goedkopere merken verbergen zich steeds achter hun sterren terwijl de actieve veiligheid zeer vaak ontoereikend is. ESP is in zulke wagens nog steeds een optie.
Die goedkopere merken waarover ik het had bouwen hun wagens naar de eisen van die crash-tests die in jaren niet vernieuwd zijn i.p.v. in actieve veiligheid te investeren, want dat is niet zo’n overtuigend verkoopsargument niet?
lol @ PigPen
Ik vind de uitslagen van crashtests niet bijzonder boeiend… M’n autokeuze zou ik er niet vanaf laten hangen. 4 of 5 sterren is me om ’t even.
@ R6 tornado: “Niks aan, bij de NCAP chrashtesten is de vijfde ster voor voetgangersveiligheid.” –> Dat klopt niet. 5 sterren zijn voor inzittenden. Er zijn dan aparte sterren voor voetgangersveiligheid.
“dat zelfs de Kia Opirus beter scoort is toch wel ronduit schandalig” –> is dat niet verkeerd geformuleerd? Wat is er schandalig aan dat die Kia zo veilig is? Niets toch. Maar het is uiteraard niet goed voor BMW dat de 5-serie wat achteroploopt…
als zoiets uitkomt over bmw dan krijg je van die reacties als:
“gewoon niet botsen”
“zulk nieuws hier posten is gewoon NOT DONE”
“je moet beoordelen op actieve veiligheid”
“ze zullen wel hun eigen, betere, normen gebruiken”
Als het een Chinese auto zou zijn, dan stond in plaats van deze reacties andere dingen, zoals “ze moesten oprotten met al hun ouderwetse producten uit dat land”. Bij BMW echter verschijnt bovenstaande lijst met excuses.
Nuja de 5-serie is ook echt al enkele jaren oud en zal wel ongeveer even goed scoren als zijn leeftijdsgenoten zeker? De volgende 5-serie moet dan maar al die sterren halen.
Maar toch. Die Honda, Kia en Volvo zijn toch veiliger dan die duitse snobmobiel. Dat ze die inferieure Duitse producten maar ginder houden.
Tja kwestie van prio’s….
BMW heeft nu eenmaal van die fraaie inline 6 cilininders in de lengte eronder liggen. Zijn echter ook een beetje lang, dus is de kreukelzone niet je van het.
Tis makkelijker als Volvo de motor in de dwarsrichting te plaatsen, is beter voor de crash. Maar je moet nu eenmaal het totaalplaatsje zien
“BMW 5-serie verliest gezicht bij crashtest VS”
Ja duh! Dat kon ik immers al aan de foto zien….
Please guys, I am not a complete moron, oké? :D
Tja die test zegt dus:
ik neem een crashdummy van x kilo met een lenge van Y, die vervolgens boor ik in opstakel met de snelheid Q, bij een hoek van XYQ.
Nou wat gebeurd er als ik niet x kilo weeg, niet een lengte heb van Y, niet met een snelheid van Q een botsing heb en niet onder een hoek van XYQ…? Die kans is best groot dacht ik zo………………………
Oftwel ik geloof dat het een makkie is om een hoge score te bereiken voor een bepaalde situatie die je van te voren al kent, maar dat dat nog niks zegt over die andere qadrioeljoen situaties…..(ok behalve bij Volvo dan)
Ik vind persoonlijk dat veiligheid toch primeert op al de rest en dat hierdoor men minstens zou verwachten dat de 5 reeks klassewagen op zijn minst hoog scoort op vlak van veiligeid. En of het nu 4 sterren of 5 sterren zijn maakt indd weinig uit. De kans dat je een zware crash overleefd is uiteindelijk gewoon puur geluk. Voor hetzelfde geld kom je er niet levend uit bij een 5-sterren wagen.
Maar het feit dat bmw 2 testen heeft moeten ondergaan en na aanpassingen net de eindstreep haalt wil toch wel iets zeggen over de houding van bmw tov veiligheid. BMW’s filosofie kennende is sportief rijden koppelen aan een laag verbruik en lage emissie. Een snufje veiligheid hieraan koppelen zou hen alleen maar ten goede komen.
Evidently I am…..
Zo schandalig is dat niet alleen van BMW hoor, die vier sterren. Mercedes verkoopt ook nog altijd de M-klasse met vier sterren en de audi Q7 haalt er ook maar vier. Wel grappig om te lezen dat de BMW aanhangers opeens gaan beweren dat dit “niet belangrijk”is :). Je zou ze eens moeten horen als dit bij een ander premium merk zou zijn gebeurd. Heerlijk! ;)
Ik sluit me helemaal aan bij Azerty…
BMW is behoorlijk op zoek geweest naar het besparen van kilo’s… en ja… dat is gelukt… De massa’s van de huidige modellen zijn nauwelijks toegenomen tov de vorige modellen. Dit heeft een positief effect op verbruik en dynamische eigenschappen maar blijkbaar zijn ze bij de 5-serie de veiligheid een beetje uit het oog verloren. Ze hebben hier gewoon punten laten liggen en zijn door menig concurrent (blijkbaar zelfs KIA) opp dit punt voorbij gestreefd.
Ik vind die opmerking over XY enzo wel terecht. Ik zou liever real life reports of statistieken zien van crashes dan dit soort ’testen’. Hoeveel van dit type waren er betrokken bij aanrijdingen, wat was de schade, hoeveel van linksvoor/achter/boven/onder etc etc etc
Want net als met andere statistieken + media geldt hier ook dat het subjectief aangezet of afgezwakt wordt waar het de schrijver uitkomt.
Ik richt mij ook niet op dit soort tests bij het kiezen. Ik vind mijn 5 serie gewoon een onhandig ding qua ontwerp. Maar rijden doet ie als geen ander. Crashen test ik niet, maar de restultaten + interpretatie van zo’n onderzoek is onvoldoende voor mij om een waarde oordeel te geven.
Dan niet alleen ervarings cijfers (en die zijn er, reken maar. maar waar en hoe krijg je ze boven water) maar ook relatieve cijfers. Wil ik best weten: die Haianhyyoundai Atos die voor me linksplakt tegen mijn ’typisch bmw rijders klevend’ monster die er in 2 seconden voorbij is ‘dus waarom plak je links opa met slechte pensioenregeling’
Zou het opa absoluut gunnen om nog langer te leven maar vrees dat mijn blikken doos mij beter beschermt dan die van hem.
Alle gekheid op een stokje: waarin overleef je beter als je tegen een bus/truck/atos/andere van gelijk merk en type/duurder/goedkoper type etc. etc.
Werkt het vergelijken dan nog met zo’n NCAP of andere standaard test?
@ saxo VTS, als jij zo een auto hebt en hij haalt ook maar 4 sterren, ga je zeggen van” ooh nee ik wil die niet meer”, want als je dat zegt heb je elke maand zo een botsing. dan spreek je zo, maar ik denk dat je wel een beter chauffeur zijt e, en zegt van” ochja, dan heeft de mijne maar 4sterren, ik rij ermee en is niet bedoeld om te botsen” niet? ;-)
@bmwF: Klopt ik zou daardoor zeker niet van auto veranderen. Ik rijd momenteel met een (nouja, redelijk) gerust hart in een 17 jaar oude wagen (Clio uit 91) die botsingtechnisch gezien waarschijnlijk faalt op alle fronten van de huide maatstaven. De belangrijkste veiligheidsmaatregel heb je nog altijd in eigen hand en blijft toch nog altijd het goed uitkijken vind ik.
hahahahahahahahahaha. grappig! duitse kwaliteit..hmmm. In duitsland ja.
Jongens waar gaat het nu toch eigenlijk over net alsof iedereen in een nieuwe bmw 5 serie rijdt. Denk dat driekwart van de mensen in een meer dan 10 jaar oude auto rijdt. Wel leuk die ncap tests maar ja net alsof iedereen nieuwe auto’s koopt en dan nog als ik het geld zou hebben zou ik toch schijt hebben aan die uitslagen een bmw is gemaakt om te driften en niet om frontaal te crashen. Toch blijf ik de 5 serie de mooiste vinden en die uitslagen zullen mij niet tegenhouden om er eentje te kopen.
@ rotorhead; Hij blijft leuk! :D
Trouwens, leest iedereen hier nou overheen?! “Van de geteste luxere modellen brengt de 5-serie het er qua veiligheid het slechts vanaf.” Een T-tje te weinig. (slechtst)
Smak eens een Ford Sierra tegen die obstakels. Alsof die 4 sterren zal behalen. Ik wil maar zeggen dat een auto die niet het maximum aantal punten haalt, blijkbaar een onveilige auto is. Ik denk daarentegen dat die nog altijd véél veiliger is dan de “veilige Volvo’s” van een aantal jaar geleden.
als die bmw5 in de tekst wordt vervangen door een of ander chinees huang xuang dingdong-merk, dan was iedereen al volop aan het lachen met die auto en aan het zeggen dat de chinezen knoeiers zijn. Maar nu lees ik niet anders dan excuses in de reacties… Zielig hoeveel status die lelijke bmw’s zoals de 5-reeks hebben!
Lexus GS?
Valt wel tegen voor BMW:D
Even voor de duidelijkheid:
“De 5-serie mocht van EuroNCAP een tweede test ondergaan, nadat BMW na de eerste poging zaken als de stuurkolom, deurbekleding, portierslot, airbags en de software heeft verbeterd. De Fünfer heeft een erg sterke en stabiele carrosserie, de deformatie is minimaal. Ook de voetenruimte blijft behouden. Airbags en gordelspanners werken perfect, en de spankrachtbegrenzers voorkomen overbelaste borstkassen. Maar ondanks alle aandacht die BMW heeft besteed aan de bekleding van de stuurkolom, blijft er een kleine kans op letsel aan de bovenbenen. De zijdelingse botsproef verloopt prima. De zij- en hoofdairbags werken goed, maar hoofd en bekken komen er beter vanaf dan borst en onderbuik. De protectie van voetgangers is bedroevend, en zodoende slechts twee miezerige puntjes voor dit toch zeer belangrijke onderdeel. Dat moet echt beter, BMW!”
Wat ik wel bezwaarlijk vind is dat de wagen zo slecht scoort in het aanrijden van voetgangers. het schijnt namelijk dat die er slecht vanaf komen?
Tevens is naar voren gekomen dat tijdens een frontale aanrijding het geluidsniveau dusdanig in de cabine toeneemt dat dit een tijdelijke gehoorbeschadiging kan veroorzaken. Ook hier word door BMW aan gewerkt.
Even serieus:
Deze tests worden met een snelheid van tussen de 50 en 60 km/u gemaakt. In werkelijkheid komt dat stuk beton ook met die snelheid op je af denderen. Dat is dus 50 of 60 km/u maal twee! Of je auto er tegen kan of niet, je bent gewoon dood! je organen kunnen namelijk die vetraging niet verwerken!
Ergo, BMW had haar zaken gewoon niet voor elkaar de 1. keer. Grappig hoe daar mee omgegaan werd en wordt…………
Als het Brilliance of Landwind betreft, waar mede door de prijs niet echt hoge veiligheidseisen mogen worden gesteld, worden die genadeloos afgemaakt in de pers………
Dat de duitse degelijkheid niet meer bestaat was voor die test toch ook al duidelijk?!
waarde loos die nieuwe bmw s ben er al een paar jaar terug op afgeknapt
echt slap en oude achterhaalde techniek
echt zonde vroeger maakten ze kwaliteit nu is het alleen nog de naam waarop ze teren
kunnen het beter bij motorfietsen houden
haha ja die bmw moet zich maar is gaan schamen maar de rest heeft mazzel dat audi niet meedoet want die komt standaard boven aan geen twijfel mogelijk!!
koop dan gewoon een VOLVO!
Dat de 5 wat slechter uit de test komt. Pech, net als andere type auto’s. Komen die er slecht uit? Pech.
Ik ga toch voor het uiterlijke e.d. En ik zal niet zo zeer op bij een crashtest behaalde score kijken. Min of meer wel, maar zal er geen moeite voor doen, wil ik het in de (volgende) aanschaf betrekken.
Het feit dat het nu wat minder gaat met een BMW, wil niet zeggen dat de gehele kwaliteit achteruit is gegaan. Ook nu in vergelijking met een ander merk de BMW wat minder scoort, wil het niet zeggen dat het andere merk direct op ALLE fronten beter is… Ik weet het, Volvo enzo, het zijn allemaal hele goede en sterke auto’s. Maar er zijn gewoon mensen, die van een BMW houden.
Ik vind het daarom ook een beetje zwak dat de BMW-liefhebbers nu alleen maar excuses weten op te sommen. Wees gewoon eerlijk en accepteer dat het een keertje wat minder gaat. Jammer dan.
Zelf vind ik ook dat BMW verschrikkelijk laag scoort bij een botsing met een voetganger. Maar daar kan vast nog wel wat aan gedaan worden. En ik ben er ook mee eens, wat iemand al eerder heeft gezegd, dat elke botsing anders is.
Voor de mensen die nu gaan denken dat ik niet echt een BMW-liefhebber ben. Jammer dan voor jullie, maar ik ben het WEL.