Volvo C30 Efficiency: 4,5L/100km

Auteur: , 28 Reacties

Volvo leek zich lange tijd niet zo bezig te houden met lage verbruikswaarden en dito CO2-waarden. Althans, niet zoveel als de Zweedse concurrent Saab en de drie Duitse concurrenten Audi, BMW en Mercedes. En dat is toch gek, want als je aan Zweden denkt, dan denk je aan bos, meren en schone blondines.

Goed, ze zeggen wel dat ze zich focussen op biofuels en hybride technologie en er reden al aardig snel en veel V70’s ‘bi-fuels’ rond, toch lijken de eerder aangehaalde vier merken een groter milieu-marketingbudget te hebben. Vooral de laatste paar maanden worden we overspoeld met termen als Bluetec, Efficient Dynamics, BioPower en BlueMotion.

Daar lijkt Volvo verandering in aan te willen brengen, want lieten we eerder al weten dat Volvo in het WTCC met schone S60’s ging racen, nu gaat het Zweedse merk ook een speciale versie van de Volvo C30 uitbrengen met de heerlijk originele naam ‘Volvo C30 Efficiency’. En wat houdt dat ‘Efficiency’ allemaal in. In ieder geval een verbruik en CO2-waarden die vrijwel gelijk zijn aan Volkswagen’s Golf Bluemotion: 4,5L/100km en 120g/km. Ook het aantal peekaas van de 1.6D is trouwens gelijk aan de Wolfsburger: 105 pk.

Volvo heeft deze reductie gerealiseerd door de volgende aanpassingen:

· Aerodynamica: verlaagd onderstel, nieuwe achterspoiler, achterbumper en bodempanelen, aangepaste koeling en speciale velgen
· Rolweerstand: toepassing van speciale banden
· Overbrengingsverhoudingen: andere overbrenging van de derde, vierde en vijfde versnelling is aangepast
· Motor en transmissie: onder meer toepassing van low-friction versnellingsbakolie en aanpassing van het motormanagement

Het lijkt er dus sterk op dat Volvo goed bij Volkswagen’s BlueMotion heeft gekeken. Volvo vermeldt tevens dat deze aanpassingen ook voor alle andere motorvarianten mogelijk zijn. Binnenkort zullen dus meer Volvo-modellen zuiniger zijn. Ik hoop echter niet dat die andere Volvo-modellen er dan qua uiterlijk ook op achteruit gaan.

Begin 2008 zal Volvo overigens ook de “PowerShift” introduceren. Deze geheel nieuwe automatische transmissie wordt bediend door twee separate koppelingen, waardoor de volgende versnelling altijd ‘klaar staat’. Aangezien er bij het wisselen van verzet hierdoor geen enkel verlies van koppel optreedt, werkt de PowerShift efficiënter dan een conventionele automaat. Dit resulteert in een 8 procent lager brandstofverbruik. De speciale PowerShift-transmissie zal alleen leverbaar zijn voor de 2.0D-varianten van de C30, S40 en V50.



28 reacties

Bluemotion en DSG bak? …. boeiend :P
“Speciale velgen”?? Die zijn wel erg lelijk!
met de c30 t5 moet je vaak tanken ja :p
wel erg lelijk maar dat is een computer rendering en de velgen zijn speciaal in de zin dat ze de luchtweerstand waarschijnlijk omlaag brengen
Rijdt meestal voor geen meter dat groene/eco/energy type banden. Geen grip in bochten, geen gevoel en onderstuurrrrrrr.
@ Alwood

verdedig volvo trouwens even ik heb het idee dat het helemaal niet waar is dat volvo niets aan milieuproblematiek doet. Volgens mij zijn zij het die bossen planten, die al jaren milieuvriendelijke materialen gebruiken enz.
De groene zijn aan de winnende hand en daar moeten de looks van auto”s onder gaan lijden. Niet dat ik er wat tegen heb ofzo maarja, waarom worden auto’s niet lichter Haal al het onnodige elektrische apparaten weg zou ik zeggen en gebruik lichtere matrialen. Wat kost meer?

Offtopic :D
http://www.motorpasion.com/2007/08/19-mitsubishi-eclipse-con-1232-leds
Zweden heeft het meest CO2 vervuilende autopark van Europa.
Dat komt omdat ze allemaal in dikke Volvo’s en Saab’s rondrijden.
Zou ik trouwens ook doen in z’on koud eenzaam land.

Dus bos, meren en schone blondines, forget it.
daihatsu cuore 4.6l/100km maar deze heeft toch iets of wat meer uitstraling
4,6 liter per 100 km , dat is meer dan de helft minder dan nu
Bij de C30 krijg ik altijd het ‘mijn glas is halfvol of halfleeg gevoel’ , iets dubbels dus. Misschien kan ik het dan beter omschrijven als het ‘dubbelvla’ gevoel.

Maar bij het zien van deze uitvoering krijg ik meer het gevoel: ‘Het Amstel MALT glas is zeker halfLEEG’ . Bah , blerhg, ieuw en gadverdamme.
Tsja, zoals Evo al schrijft was Volvo al lang bezig met oa. Bi-fuels. Alleen maalde niemand er om, en degene die het kocht, was een linkse geitenwollensokken rakker.

Waarom ze er nu een marketingverhaal van maken? Omdat het gewoon commercie is, en helemaal geen echte bezorgdheid over het milieu. Het is echt te hypocriet allemaal. De fabrikant die nu niets doet aan ‘milieu’ is gewoon niet commercieel genoeg.
Als ze hem nu mooi hadden gemaakt. Was het net wat beter geweest.
Wat een flutmerk dat Volvo, na jaren pas met iets komen wat je bij de concurrentie gezien hebt.
verlagen is dus positief voor de zuunigheid, da’s mooi. de velgen kunne volgens mij wel mooier en aerodynamischer tegelijk, dit is natuurlijk geen pan.

die versnellingsbak moeten ze ook toepassen op de D5. daar is een fatsoenlijke automaat ook wel welkom.

laten we eerlijk zijn, het hele principe van een vloeistofkoppeling met eigenlijk vrijwel altijd slip is enorm achterhaald. een dsg-bak is een goedprincipe. waarmee het goed mogelijk moet zijn om zuiniger te rijden dan handmatig.
Audi heeft de e modellen, BMW de efficient dynamics dus moet Volvo ook met zoiets komen anders kunnen ze het schudden in de leasemarkt (die zuinige modellen hebben natuurlijk de laagste leaseprijzen).
Ik rij een Volvo S60 2.5T en haal gemakkelijk 32 mile uit een gallon op de snelweg. (50 km op 3.5 liter ongeveer) Andere auto’s in de vergelijkbare klasse halen dat bij lange na niet. Hoezo Volvo is achterop kwa zuinig rijden.

En ja de C30 is niet de mooiste auto maar ik vind de S60 wel degelijk een mooi model. In ieder geval mooier dan de nieuw Passaat.
En hoe moet je rijden om die 4.5 te halen? Dat haal je in normaal gebruik niet! Reken maar op 5-6/100
vØlvØ frǽk 
@ floryn
Alwood is er blijkbaar nog niet, dus zal ik het maar ff doen ;-)
Volvo plant wel al jaren voor elke verkochte Volvo een boom in een speciaal bos. Voor meer info zie deze link:
http://www.volvo-plaza.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=16&Itemid=1&el_mcal=2

OT: het ziet er niet uit en met die 105PK zal het ook niet erg opschieten. Laat dat milieu voor mij maar zitten en geef mij maar een T5!
lijkt me best een leuk wagentje :) maarja, tis ook volvo ;) Ik vind het zeker een mooie ontwikkeling en de C30 is een prachtig model om veel verschillende modellen van uit te brengen. Zowel deze als de T5 zien er allebij leuk uit en hebben een eigen uitstraling. Zolang er maar niet te veel 2.0d’s rondrijden zonder spoilerts met bloemetjes velgen(die zijn lelijk!)

verder zijn volvo’s meestal zuiniger in dagelijks gebruik dan wat opgegeven wordt. Dat geldt in ieder geval als de auto net geredenn wordt. 1:25 zou met rustig rijden dan ook best moeten kunnen met dit wagentje schat ik in.
binnenkort rijden we allemaal rond in bomma-autootjes
de opkomst vd diesel is al een feit, waardoor het sensatiegevoel al verdwenen is en nu nog wat langere versnellingen plaatsen, de motor laten afslaan als je stilstaat, amai
hey volvo freak :P das toevallig ;)
blijft een lelijk gedrocht , en 4.5l en 120 gr is toch al geeuw …..
vØlvØ frǽk 
@ alwood
jah ik zag net nadat ik mijn reactie plaatste dat jij nog bij de c-crosser was ;-)
Of dat die modellen allemaal gaan helpen voor het milieu.
Die ene druppel is al gevallen op de emmer en er valt nu niks aan te doen.
Juist zoals de bleumotion van volkswagen.
De gewone TDI’s vebruiken iets meer dan de bleumotion producten.
Het is gwn zielig als je er nu bij zo’n wagen rondrijd.
Deze zien er gwn lelijk uit met die ”aërodynamische kwaliteiten”
Als je met uw stadsauto op uw gemak rijd kan je dat cijfer ook halen.
Bende milieuactivisten…
Laag verbruik = goed voor milieu….?

mwah, gaat toch nog steeds om de emissies nietwaar? En nee dat betekent niet alleen CO2. Volvo doet het al jaren goed om vooral schone auto’s te bouwen -en goed mischien niet de zuinigste. Volvo zou eens de Ozonvreter moeten introduceren, die ze hadden laten zien op een autoshow ipv VW na te apen.

btw in Zweden tankt bijna niemand diesel, want als het stevigd vriest dan stolt het spul
Als je een auto niet aantrekklelijk vindt, koop hem dan niet. Simpel.

In de VS genieten flex-fuel (“biopower”) voertuigen een speciale – en volstrekt belachelijke – voorkeursregeling in het sommetje waarmee het CAFE gemiddelde en de gas guzzler tax worden bepaald. In Europa hebben we die onzin gelukkig niet en dus lukt het niet om met flex-fuel voertuigen de toekomstige EU-lat van gemiddeld 130gCO2/km te halen. Volvo/Ford is daar nu eindelijk ook achter gekomen en gaat dus versterkt met diesel eco-modellen komen. Ik verwacht dat met name de nieuwe versnellingsbak (cp. DSG van VW) van Volvo in steeds meer modellen toegepast zal worden.
ja en wat blijft er over van het uiterlijk, helemaal niets!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).