De “Rocket Ranger” van SPAL USA heeft onlangs een nieuw snelheidsrecord gereden (“Land Speed Record”), zoals gewoonlijk vond dit plaats op de Bonneville zoutvlakte. Het ging daarbij om ’s werelds snelste diesel pickup… juist ja.
De “Rocket Ranger” heeft met een 6-liter diesel een gemiddelde snelheid van 346 km/u gereden (215.091 miles per hour). Lijkt heel wat, maar het is slechts 2 miles sneller dan het vorige record (213.583 miles per hour). Doe mij maar gewoon een dieselmax (480 km/u), dat schiet tenminste een beetje op.
In 2001, SPAL USA approached Ford with the “Rocket Ranger” concept. Ford was eager to offer support by providing a stock Ford Ranger pickup. Currently the “Rocket Ranger” is equipped with a Ford Powerstroke(R)/International 6.0- litre diesel engine equipped with Hypermax intercooled series turbochargers, injectors and Mach 7 performance module, dual SPAL USA 12″ high-performance cooling fans and a ZF 6-speed transmission.
Mr. Marteen zegt
wat een lelijk hok
Coolguy zegt
Doe mij ook maar zo een motor ;)
Tommy zegt
lijkt me heel erg snel.
aangezien de luchtweerstand van dat hok gigantisch is moet die dieselmotor,ondanks zijn zes liter, zwaar opgetuned zijn, ik zie namelijk de Q7 6.0TDI V12 geen snelheden halen van meer dan 300km/u.
joep zegt
wat een loos record….
autoblogger zegt
Die luchtweerstand snap ik ook niet. Kijk naar de voorbumper, helemaal dicht. Is het niet handiger om daar wat luchtinlaten te maken ofzo?
vla zegt
een amerikaanse pickup…ik sta perplex…
PieterA zegt
Sterk om zo’n snelheid te halen met iets wat de aërodynamica schijnt te hebben van een koelkast.
Marc zegt
Amerikanen he.. Weinig begrip op het gebied van aerodynamica.. Gewoon grof geweld en beuken met die handel..
jela zegt
http://www.pickuptruck.com/html/news/rocketranger.html
hier staat nog wat informatie en ook de rocket ranger met een andere voorbumper, ergens in het artikel staat ook dat ze de voorbumper aangepast hebben, maar ik weet niet welke ze gebruikt hebben voor het record
PieterA zegt
[off topic] Hoe kan ik een tip insturen?
RenJie zegt
@PieterA
[email protected] lijkt mij ;)
rider zegt
niet slecht voor een diesel. maar het nut?
oja de audi Q7 v12 loopt zonder begrenzer 270km/h. dus als er een tuner een beetje gaat sleutelen moet de 300 er ook wel inzitten, dit even terzijde.
Suske zegt
Kijk eens rechtsboven je eigen bericht! (dus: [email protected])
Stephan zegt
En die Q7 V12 zal ook lang niet maximaal tuned zijn, en deze waarschijnlijk wel.
Marten zegt
Ik weet niet meer hoe de formule gaat, maar volgens mij is voor een verdubbeling van snelheid 4 x zoveel vermogen nodig. Dus van 270 naar 300 = 23% meer vermogen nodig… Dat is bvb van 500 pk 620 maken… hmm..moet kunnen! : )
Michiel zegt
@ Jela:
de foto’s bij dat artikel zijn van een andere truck, kijk maar naar de bestickering en de sideskirts. Er verschilt wel meer dan alleen de bumper
jela zegt
@Michiel
hmm ja, het is ook een iets ouder artikel zie ik nu, mijn fout
wimbers zegt
nou ben ik geen zware techneut, dus misschien klinkt dit heel dom, maar zij werken met een v8 diesel motor met een “4 barrel carburater” dat klinkt niet als common rail diesel inspuiting onder hoge druk, dus het lijkt me dat dit weer niet het toppunt van dieseltechniek is wat hier een record gevestigd heeft.
oftewel, dat kan sneller met een staaltje europese dieseltechniek.
Michiel zegt
@ Jela
Ja, heb het nog eens doorgekeken. En ze hebben het daar ook over een record van maar 205
lodewijk HPF racing zegt
Haha mijn buurman heeft een americaanse camper met een 6.2 liter V8 diesel.
Smoren die diesel!!!
RPM Racing zegt
@ wimbers
Dat is zeker geen toppunt van dieseltechniek, want deze four-barrel carburetor zit op een 800 pk V8 benzinemotor. Compleet andere recordpoging dus.
ananas zegt
mss de snelste maar zeker niet de mooiste!!
Jan C. zegt
205 is dat mijlen per uur wellicht?
Thomaz zegt
@ autoblogger:
Volgens mij is die bumpr daarom juist dicht. Volgens mij rijden wielrenners toch ook met een dicht achterwiel voor een lage luchtweerstand?
autoblogger zegt
@Thomaz: ok, het blijkt wederom dat ik niks van aerodynamica afweet;)
Chief_S5 zegt
En als er een bocht komt… :P ;) Neeh, die uberdiesel die misschien ooit te koop zal zijn is toch die Q7 V12 TDI. Die Dieselmax is trouwens ook niet mis.. :) Maar over deze Ford, wel knap, zeker voor een Amerikaan. ;)
christian zegt
Zo’n record kan ik ook nog wel halen bijv. “snelheidsrecord hybride toyota prius” er zijn al te veel records vind ik
Pannekoek zegt
@ autoblogger
Moet je eens goed kijken naar de wielen, die zijn er dun, en met profiel zodat ze extra weinig weerstand leveren.
Spectre Performence heeft dit eens bij de F40 gedaan, met nog wat kleine veranderen, en het resultaat was 363 km/h !!
http://www.powerflowracing.com/spectre-countdown.asp
En gaten in de voorkant, zijn alleen maar slecht voor de aerodinamica (zo goed geschreven?) vergelijk de oude M3 en de M3 CSL maar, bij de CSL hebben ze slecht een luchthappertje overgelaten.
Snap je het nu?
Mr X zegt
Dat zou wel leuk zijn voor een boer met haast.
Just Me zegt
@ Wimbers… ;-)
Een staaltje van diesel techniek zou ik persoonlijk al vinden wanneer een diesel motor een carborateur heeft… ;-) Een dieselmotor werkt met verstuivers en dus zonder carborateur.. ;-)
Michiel zegt
@ Jan C
205 mph inderdaad, maar in het bovenstaande artikel hebben ze het over een record van 213 mph. Hoger dus ;)