De 84 jarige Clarence Cleveland Curtiss uit het Amerikaanse Shelton, rijdt nog altijd rond in zijn eerste auto, een 1929 Ford Model A. Dit is om twee redenen een opmerkelijk bericht. Allereerst omdat we het op die leeftijd liever het rijbewijs afpakken en omdat zijn ouwe trouwe Ford het nog steeds doet. Curtiss heeft geen geheim. Gewoon iedere 4.800 km de olie vervangen en dan houdt zo’n karretje het heel goed uit. Zijn Ford Model A die hij in 1938 tweedehands kocht, heeft al ruim 320.000 km op de teller en loopt nog prima.
In al die tijd heeft de auto slechts één keer een grote ingreep gehad, dat was in 1940. Toen verving hij de motor voor een exemplaar van Hudson Terraplane. Daarmee pimpte hij zijn auto van 88 km/u naar 128 km/u. Kapotte onderdelen zijn altijd wel gerepareerd of vervangen, maar de auto is nooit gerestaureerd. Ondertussen zit er een gat in de bodemplaat, komt er katoen uit de stoelen, en bladert de verf eraf. Zijn kinderen willen hem graag helpen de auto op te knappen, maar Curtiss houdt van de auto zoals hij is.
De Ford is door zijn slechte conditie niet zoveel meer waard. Hij zal de auto nalaten aan zijn familie. Naast de Ford heeft opa Curtiss nog een aantal auto’s in de garage staan, waaronder een 1907 Sears Auto Buggy, een 1937 Rolls-Royce, een 1949 Cadillac en een 1975 Sebring-Vanguard elektrische auto, waar hij ook nog steeds in rijdt (via autoblog.it).
Met dank aan iedereen voor de tip!
DiDi zegt
respect voor de opa :)
Alec zegt
Neem dan de rolls???
YannR zegt
Wat een ‘kemel’ van een dt-fout in de titel…
Mstr zegt
Ik had hier gister al over getipt :O
Het is een wonder dat een auto het zolang uithoudt, net zoals de man met z’n auto.
Mark zegt
Verhaal hier klopt niet echt.
In de link van new york times staat het volgende:
director of the Model A Ford Club of America, a collectors’ club based in La Habra, Calif., said there were an estimated 50,000 to 100,000 of those cars left.
en :
The Model A is one of about 25 cars that Mr. Curtiss owns
Dus van die ford zijn er nog zo’n 50 tot 100 duizend over en die meneer heeft 25 auto’s ;)
Maar wel mooi van die meneer dat hij die wagen al zolang heeft. En dat die het nog steeds goed doet ook nog!
f430 zegt
rijd in de titel moet met dt…
Dennis zegt
@YannR/Mark/f430: Au!!! Sorry hoor, ben niet helemaal fris meer, moet eigenlijk gewoon aan mijn weekend beginnen. Het is aangepast.
RA999 zegt
@Mark
maar het bijzondere hier is dat hij die auto al zo lang heeft, en er nog steeds mee rijdt ;)
DeAutogids.nl zegt
een 1907 Sears verbaast me, daar Sears onder die naam pas vanaf 1909 auto’s verkoopt. In ieder geval is dat dan een vroege postorder auto. Wel mooi dat hij de auto niet wil restaureren. Zo horen auto’s toch te zijn? Een gebruiksvoorwerp.
Y. zegt
Eindelijk es een verhaal op autoblog.nl dat niet over autoconsumptie gaat, maar over precies het tegenovergestelde. Prachtig!
Nick_BE zegt
Ben ik eigenlijk ook van zin, mijn eerste auto gewoon bijhouden. Tot hiertoe lukt het vrij aardig.
Die 84 jaar halen zal waarschijnlijk wat moeilijker zijn.
Mr X zegt
Whahaha ik rij ook nog in mn eerste auto. (19jaar)
Luc zegt
84 jaar is toch behoorlijk wat, die man houdt dus echt van zijn auto, wel prachtig zoiets
ZwerverRoodbaard zegt
Strakke Opa daar zou ik geen probleem mee hebben als hij mijn opa is :P
Tinos zegt
het is echt de schuld van fiat dat ik niet nog steeds in mijn eerste auto (1050 special prima) rij -roesten dat ding!-, anders zou ik opa best willen verslaan.
Tinos zegt
dat was dus een fiat 127…uit 1983. gekocht in 1992.
M5 lover zegt
hij doet het beter dan ik, mijne was na een week al totall loss :S
Rick dos zegt
Give this man a cigar!
In deze tijd van alsmaar vernieuwen is dit wel heel bijzonder. Jammer dat ik het zelf niet heb gedaan.
Jandepandaman zegt
-edit: is al gefixt-
Verder respekt voor die man- Van mijn autogarage moet ik het niet hebben, want daar begonnen ze na 2 jaar al te suggereren dat ik aan een nieuwe toe was. En dat is elk jaar alleen maar erger geworden- zeker sinds ik die langere vakantieritten ben gaan doen.
Maar goed- deze man zal wel een andere relatie hebben met de monteurs als hij 25 auto’s in zijn garage heeft staan… :-)
jack zegt
@Mstr,
Wij hebben thuis de oude vrachtwagen van mijn opa staan. Dit is een Daf Torpedo uit 1961, staat ondertussen 1,4 miljoen KM op;)
lincoln zegt
tja .. FORD what else.
Thibaut zegt
De wagen mag dan nu in mindere staat zijn, toch moet hij of steeds binnen droog gestaan hebben of is het klimaat daar veel droger.
Want hier is roest toch een groot probleem als je je wagen niet binnen zet. En dan nog eens dat zout tijdens de winter.
En 320.000 km in al die jaren is toch niet zo bijzonder veel. Als dat met de vervangmotor is, is dat gemiddeld nog geen 5000km per jaar en als dat ook met de originele motor is, dan is dat 4100km per jaar. Ik veronderstel dat de wagen al een eind niet meer gebruikt wordt als dagelijks vervoermiddel.
mart(w)in zegt
jack schrijft,
25 August 2007 om 9:03
@Mstr,
Wij hebben thuis de oude vrachtwagen van mijn opa staan. Dit is een Daf Torpedo uit 1961, staat ondertussen 1,4 miljoen KM op;)
rijden wij er in 44 maanden op :o) hebben we geen 47 jaar voor nodig…
Jandepandaman zegt
@ YannR – Wat is een ‘kemel’ ? En wat jij een schrijffout noemt klopt gewoon.
Jandepandaman zegt
Oh en wat die kilometers betreft- dat is inderdaad heeeeeeel erg zuunig gebruik maken van de auto. Ik heb met mijn vorige Fiatje Panda die ik maar 4 jaar had, 310.000 en een beetje gereden. De reden dat ik niet verder ben gekomen was omdat ik over het hoofd gezien ben door een Cayenne…
Esprit_de_Flandre zegt
@Y.:”… niet over autoconsumptie …”
Vind je? Die vent heeft zo’n twee dozijn auto’s. Dat noem ik consuptie.
Trouwens, in een auto van 78 jaar oud slecht 320.000km rijden, dat betekent dat hij veel afwisseld. Die afstand doe ik in een jaar of 6. Niet verwonderlijk dus dat mijn auto niet zo lang meegaat. Ik vind dit feit een beetje overroepen.
Esprit_de_Flandre zegt
1.000.000 km met een auto, dat is pas een verwezenlijking. Niet toevallig een Saab.
FORDGTFREAK!!! zegt
typisch ford dat ie nog ‘leeft’