Equipe Verschuur brengt Porsche RS Spyder naar Europa!

Auteur: , 37 Reacties

Vanaf volgens jaar zal de Porsche RS Spyder ook eindelijk op Europees grondgebied in actie gaan komen. De langeafstandsracer van Porsche is momenteel heer en meester in de ALMS (American Le Mans Series). Hoewel de RS Spyder uitkomt in de LMP2 klasse vermorzelt ie de Audi R10 alsof het niks is. En even voor de duidelijkheid de R10 valt in de snellere LMP1 klasse.

En het Nederlandse Equipe Verschuur zal volgend jaar deze met deze auto deel gaan nemen aan de Europese Le Mans Series en als er een uitnodiging van de organisatie komt willen ze ook deelnemen aan de 24 uur van Le Mans! Er is echter wel een grote maar. De Europese organisatie is een beetje geschrokken van het grote succes van de RS Spyder in Amerika.

Daarom is er in een “gentlemen’s agreement” afgesproken waarin staat dat Equipe Verschuur maar 1 professionele coureur zal inzetten en dat de overige coureurs amateurs zullen zijn. Ook krijgt de 775 kilo zware RS Spyder een strafgewicht van 50 kilo. De organisatie is blijkbaar nogal bang dat de superieure Porsche de Audi R10 & Peugeot 908 HDi voor schut zal zetten.

Op Le Mans zal hier overigens van af worden geweken en zullen er wel 2 professionele coureurs gebruikt worden. Wie dat zijn is overigens nog niet bekend maar Verschuur streeft er wel naar om met Nederlandse coureurs aan de start te verschijnen. Wellicht dat zakelijk partner Peter van Merksteijn een van de gelukkigen is (via autoblog.com).

En zeg nou zelf, zo’n Porsche klinkt toch 10x beter dan zo’n dieselende Audi!

En speciaal voor de fans: Porsche RS Spyder minisite & officiële site



37 reacties

“Hoewel de RS Spyder uitkomt in de LMP2 klasse vermorzelt ie de Audi R10 alsof het niks is.”

Prachtig! :D
Wat een ongelooflijk sexy wagen!! :-)
-edit: nutteloze bijdrage-
Mooi! Interessant dat die lmp2 porsche sneller is dan de lmp1 audi… Helaas blijkt bij klikken van de link dat nou net de audi pole position heeft dit weekend :D, met de porsche ‘best close’ erachter… Oh well een kniesoor die daar op let, toch?
Hier rijdt onze goede vriend Chris Harris van Autocar in een RS Spyder.
http://www.youtube.com/watch?v=a_Fze5Gndeo
Belachelijk, Porsche maakt een betere auto, en opeens mag dat niet en moeten ze strafgewicht en klunsbestuurders krijgen! Concurrentievervalsing van de concurrentie!

– A
@Apache, de Franse organisatie van Le Mans wil natuurlijk niet de Peugeot 908 een modderfiguur slaat ;)
Le Mans Winnaar 2008 :D


De Porsche RS Spyder!!!

Let maar op ;)
@ robbie

dat gaat dan dus ook werkelijk waar nergens meer over, sport met een tintje chauvinisme en een heleboel reclame/idioterie waar je gewoon al moe van zou worden als je er na ging kijken…

mijn definitie van sport is nog altijd: That the best may win! en als de beste pech heeft dan was hij gewoon niet de beste…
“vermorzelt”

nou nou nou, dat valt wel mee hoor. De Spyder heeft vooral op krappe bochtige banen een voordeel over de R10. De R10 blijft in de basis een wagen die voor snelle banen als Le Mans is gemaakt, vandaar.

Maar super dat we hem in Europa te zien gaan krijgen! Als het goed is gaat naast Verschuur nog een team met de Spyder in Europa racen (BMS hopelijk).
Dat is maar goed ook :D , want ik heb een hekel aan dieselende race-auto’s
DeAutogids.nl
Dit was een maand geleden op een site van een autoblad waar men hier nogal laatdunkend over doet. Maar desalnietemin vind ik het een prachtig initiatief.
ik heb die gele gezien op motors tv…mooi autootje!!!
cheese dippers
hoe heette dat blad ? de autogids ??? nooit van gehoord??
cheese dippers
en hoezo was die bijdrage van die fej een nutteloze bijdrage?
is dit een nutteloze bijdrage?
is het niet ook een nutteloze bijdrage om ergens bij te schrijven
dat het een nutteloze bijdrage is??

-edit: je zit nu op het randje…-
als audi zou winnen dan is dat toch compleet onverdient. en dan is die overwinning toch niet veel meer waard? niemand wil toch winnen als je weet dat de tegenstander niet eens zijn best deed.
nu zal men altijd in het achterhoofd houden dat de porsche niet optimaal wordt gebruikt. stel je voor dat porsche nu zou winnen!dat zou spectakel geven.
Je bouwt een goede auto en wat krijg je? Strafgewicht! Dat slaat helemaal nergens op dat je gestraft wordt voor het maken van een goede auto. Hier zit duidelijk weer een luchtje aan in de vorm van veel zakelijke belangen en sponsorgelden.

Zielig! autosport word er zo niet leuker op!
auw dat moet zeer doen bij de audi fans :P :P :P :P :P lol :)
Waarom krijgt ie een strafgewicht? Omdat ie te licht is ? Ja is een diesel motor niet altijd zwaarder? Wat is hier de logica?
Strafgewicht omwille van het beter zijn van de wagen is totaal ongehoord! Waarom zou men dan uberhaupt nog betere wagens willen maken!!!
Als ik het mij goed herinner zijn de 2 belangrijkste regels voor LPM2 de volgende:
– min. 750 kg
– max 3.4 liter (atmosferisch), of max 2 liter (turbomotor)

De Porsche zou (droog?) 775 kg wegen en een 503 pk sterke 3.4 liter atmosferische V8 hebben.

Bovendien werd er in een eerder artikel het volgende gezegd:
“De nieuwe RS Spyder voldoet aan de regels die de ACO (Automobile Club de L’Ouest, organisator van de 24 uur van Le Mans) heeft vastgesteld voor de deelname in de Le Mans Prototype 2-serie.”

Wat ze nu doen is pure concurrentievervalsing (zoals bij Maseratie met hun MC12 bij de GT’s)
en wie mag er in rijden dochterlief,of toch zoonlief, of gaat papap frans er zelf in rijden
Zo te zien leeft de PORSCHE legende nog immer op de Sarthe !
Trouwens de Audi R10 is een Joest – Audi en waar is Joest racing groot mee geworden? Porsche dus !
Ik veronderstel dat ze ook een beetje de geest van de 2 verschillende categorieën willen behouden.

De LMP1 categorie was oorspronkelijk voorzien voor fabrieksteams met professionele piloten. En de LMP2 categorie voor amateurs en zelf gecustomiseerde bolides. Om dat af te dwingen, kunnen ze het reglement gebruiken (http://www.lemans.org/sport/sport/reglements/ressources/auto_2007/regl_2007_prototype_ACO_fr_gb.pdf).

Er staat o.a. onder art. 19 :

ART. 19 – ADJUSTMENT OF THE PERFORMANCE
The ACO wants to maintain the LMP1 on a performance level slightly higher than the one of the LMP2. Consequently adjustments will be carried out at the end of each race season if a variation of less 1.5% is observed on several races between the faster LMP1 and LMP2 (average of the 30 best lap times during the
race).
These performance adjustments are exclusively the responsibility
of the ACO.

De voorwaarde om mee te doen in de LMP1 klasse is een minimum gewicht van 925 kg (tov. 775 (in 2007) en nu dus 825 kg voor de LMP2 klasse).

Langs de andere kant moeten de diesels wel in de LMP1 categorie racen, want in LMP2 zijn alleen benzinemotoren toegelaten (zie reglement art. 5).
Dat betekent automatisch dat die dus wel minstens 925 kg droog aan de haak moeten wegen.

Aangezien ze niet willen dat auto’s uit de LMP2 klasse die van de LMP1 overtroeven en andere amateurs afschrikken, passen ze dus het reglement aan.

Tja, misschien gewoon de 2 klassen samenbrengen en de reglementen wat versoepelen…
@hagar

Aangezien ze niet willen dat auto’s uit de LMP2 klasse die van de LMP1 overtroeven en andere amateurs afschrikken, passen ze dus het reglement aan.




of terwijl porsche bouwt gewoon betere auto’s dan de in een hogere klasse rijdenen peugoet en audi

of heb ik het mis
Beetje zielig dat ze al die beperkingen opleggen voor een auto die nog geen meter gereden heeft en de Europese LM-series.
Is snelheid tijdens het racen soms een misdaad?
Dat er regels worden ingevoerd om het veld bij elkaar te houden is een veelgebruikt middel om een kampioenschap spannend te houden. WTCC, FIA GT, DTM en nog veel meer.
Is dit eerlijk, niet echt maat willen we spannende races ja.
Het is wel geweldig dat tenminste iemand moeite doet om die Porsche naar Europa te halen.
@Porsche Fan
Inderdaad, in feite passen ze het reglement aan om de auto’s uit de LMP2 klasse trager te houden dan die uit de LMP1 klasse.

Maar eigenlijk hadden volgens mij gewoon beter de regels voor de LMP2 klasse zo gelaten en ofwel het minimale gewicht voor LMP1 verminderd (de Peugeot HDI zit momenteel al op het minimaal toegelaten gewicht van 925 kg en kan waarschijnlijk ook nog wat lager) naar hetzelfde als LMP2, ofwel ook diesels toegelaten in LMP2.
De allerbeste oplossing lijkt mij anders wel gewoon een nieuwe categorie te creëren, enkel voor diesels, los van de andere. Dan kunnen de benzines voluit gaan zonder (technische) belemmeringen.
En dan moeten ze de Porsches geen ballast geven.
Maar ja, zij zijn natuurlijk de baas en Peugeot zou heel graag winnen hé…
Misschien moet de redactie zich iets meer in de autosport en in het bijzonder de ALMS verdiepen voordat ze onzin verhalen met onwaarheden publiceren.
Dit is toch maar tijdelijk. In 2010 wordt de LMP1 opgedoekt en mogen er alleen nog maar gesloten auto´s rijden waarvan het design gebasseerd is op een straatauto. Het is nog een beetje onduidelijk hoe dit in de praktijk gaat werken maar ze hopen op deze manier meer autofabrikanten te krijgen.

De LMP2 blijft wel bestaan en daar mogen dan alleen nog maar priveteams rijden om het budget zo laag mogelijk te houden.
En weer een overwinning erbij voor de RS Spyder afgelopen weekend:

1. Dumas/Bernhard (Porsche) 125 laps in 2h 45m 43.043s
2. Capello/McNish (Audi R10 TDI) + 19.576s (1st in LM P1)
3. Maassen/Briscoe (Porsche) + 30.598s
4. Pirro/Werner (Audi R10 TDI) + 33.892s (2nd in LM P1)
5. Herta/Franchitti (Acura/Honda) + 1m 00.640s
6. Bach/Devlin (Lola-Mazda) – 1 lap
7. Dyson/Smith (Porsche) – 1 lap
8. Fernandez/Diaz (Acura/Honda) – 1 lap
9. Wallace/Leitzinger (Porsche) – 1 lap
10. O’Connell/Magnussen (Chevrolet) – 9 laps
“Hoewel de RS Spyder uitkomt in de LMP2 klasse vermorzelt ie de Audi R10 alsof het niks is. En even voor de duidelijkheid de R10 valt in de snellere LMP1 klasse.”

Hihihihi en dan mij voor gek verklaren als ik hier zeg dat Audi de laatste jaren Le Mans heeft gedomineerd omdat ze geen concurrentie hadden…
cheese dippers
‘je zit op het randje kan ik wat mee. dat is wel zinvol. hartelijk bedankt.
die porsche is trouwens sneller dan een veyron want het is mogelijk om met deze auto 420 te rijden indien de afstelling goed is….
cheese dippers
als deze auto s een keer niet wint moeten ze die ballast er vanaf halen…..
de r10 heeft toch een luchtinlaat restrictor gekregen, omdat hij te snel ging het eerste jaar. Als audi de luchtinlaat en het gewicht zelf mag bepalen, denk ik dat de porsche het wel eens best moeilijk kan krijgen.

maja mischien maar goed dat er eens een lmp2 snel is, de aston martin dbr9 en corvette co6 reden regelmatig even snel als de lmp2 wagens, da zegt genoeg
Wel een beetje raar dat de mensen continue zeggen dat equipe verschuur de aanbieding heeft gehad terwijl vm-motorsport daadwerkelijk is benaderd. Waarschijnlijk komt dat omdat vm-motorsport equipe verschuur als team heeft gevraagt het project te leiden. Maar de porsche is van vm-motorsport;)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).