Porsche wil 51% belang in VW

Auteur: , 16 Reacties

Er zijn mensen die geloven dat je, als je iets maar vaak genoeg herhaalt, uiteindelijk het gelijk aan je zijde krijgt. Zo is het volgens mij ook met de geruchten dat Porsche een meerderheidsbelang in Volkswagen wil hebben. Terwijl Porsche blijft ontkennen, wordt er stilletjes van uit gegaan dat VW op korte termijn in handen van de sportwagenfabrikant zal vallen.

De geruchten worden dit keer de wereld in gestuurd door het Duitse blad ‘Der Spiegel‘, dat niet nader genoemde bronnen uit de beurswereld aanhaalt. Volgens het blad verwachten handelaars dat Porsche aan het begin van volgend jaar een meerderheidsbelang heeft in VW. Hiervoor zal het wel diep in de buidel moeten tasten, want het aandeel VW blijft maar stijgen. De afgelopen maand steeg de koers van het aandeel VW zelfs met 14% (via: automobilwoche).

Dit verhaal komt niet uit de lucht vallen. In juli verscheen het bericht dat Porsche flink wat geld had aangetrokken, en een klein rekensommetje in de comments leerde ons dat het geleende geld mooi voldoende was voor een meerderheidsbelang in VW.
Zou Porsche de stap binnenkort zetten en daarmee grootaandeelhouder Nedersaksen van zijn aandelen verlossen?



16 reacties

Waarom je de nieuwe Astra nu wilt configureren bekijk het hier!.
Het zou een goede zaak zijn.
iets meer dan 10 jr terug was porsche aan de rand van de afgrond en dankzij ondermeer als mercedes hebben ze het overleefd en nu al zo een kapitaal knap hoor ze zijn de meest winstgevende autofabrikant op aarde,maar hardlopers zijn doodlopers dus porsche blijf goed nadenken want je bent een temooi merk om tenonder tegaan
Moest het ooit zo ver komen wil ik wel eens kijken of sommige nieuwe vw modellen hun design laten ‘inspireren’ door Porsche.
Gelukkig niet andersom, want volgens mij had dit een aantal jaren terug wel eens het geval kunnen zijn. Kijk, dit zijn nou leuke ontwikkelingen in de autowereld, eens wat anders dan die failliesementen en afstotingen
Achterliggende gedachte is simpel.

Niedersachsen heeft 20% in handen (recentelijk nog bijgekocht om nog enige zeggenschap te krijgen over VW.) Niedersachsen heeft deze aandelen om de werkgelegenheid in hun provincie te behouden. Uiteindelijk zullen zij het toch moeten afleggen t.o.v. Porsche. (de multinational wint van de overheid) en dan neemt Niedersachsen eieren voor hun geld en zullen dan hun 20% verkopen aan Porsche in ruil voor duidelijke werkgelegenheidsafspraken.

Werkgelegenheidsafspraken verlopen echter altijd erg moeizaam dus het kan nog wel even duren voordat de aandelen worden verkocht.
Porsche moet wel, anders voldoen ze nooit aan de 120 gr CO2 emissie regels van de EU!!
@ Swoosh: Moeten zij daar perse een meerderheidsbelang voor hebben om voor deze regel in aanmerking te komen?

Wat zijn de maatregelen als je niet aan de CO2 emissie regel voldoet?
Dat ze dit doen om aan de nieuwe CO2 regels te voldoen geloof ik niet. Wat met al de andere sportwagensfabrikanten dan?

Zou dit niet meer goedkope reclame zijn? En het opwaarderen van het merk Volkswagen misschien (niet dat dit een slecht merk is, maar opwaarderen kan nooit geen kwaad dacht ik zo).
In ieder geval, de echte achterliggende gedachte achter dit weet niemand… en daarom stel ik mij vragen.
stel je voor porsche krijgt 51% in handen en word dan automatisch de baas van VAG en heeft dan in princiepe Volkwagen, Skoda, audi, Lamborghini, Bugattie, Bentley, en Seat erbij, en dat lijkt mij een beetje teveel van het goeie
plus originaliteit en concurentie word ook minder
VW en Skoda’s zijn al het zelfde, Lamborghini worden langzaam audi’s en audi
gebruikt blokken van Lamborghini
Bugatti rijd met VW blok rond, Seat is halv VW
oftwel alles word al één grote saaie VAG gebeuren waar je de onderdelen van verschillende merken zo uit de schappen pakt en weer een nieuwe VAG mobiel maakt
Ik weet niet of dit wel verstandig is. Porsche is voor haar ontwikkeling afhankelijk van VW (Cayenne, electronica) maar 51% van VW in handen hebben gaat een heel duur grapje worden als het eens minder goed gaat met VW. En de historie heeft ons geleerd dat VW erg conjuctuur gevoelig is, ervaringen uit het verleden bieden weinig hoop voor de toekomst.
@Marshell: ervaringen uit het verleden bieden weinig hoop voor de toekomst????

je bedoelt:
Behaalde resultaten in het verleden bieden geen garanties voor de toekomst.
Dat geld voor zowel positieve als negatieve resultaten. Oftewel als Porsche het goed doet kan je dat hele conjuctuur gevoelige verhaal door de wc spoelen.
@Piet
Nee, de eurpose auto industrie is er 1 van pieken en dalen. VW zit nu in de opgaande flank van een piek, maar als er weer eens een dal komt dan ban ik bang dat het weer een heel erg diep dal wordt en dat het Porsche ernstig kan schaden.

Het belangrijkste dat VW gedaan heeft om het volgende dal het hoofd te bieden is het produktie schema van de winstarme Golf aan te passen. De Golf 6 naar achteren en er een meer winstgevende Golf 5 GP tussen te plannen. Audi redt zichzelf wel maar Seat is nog altijd kantje boord. Er is nog altijd een groot financieel risico binnen het concern.

De winst van 100.000 ernstig winstgevende Porsches spoel je vrij snel weg als Seat op 500.000 auto’s verlies maakt.
de reden dat Porsche een nipt MEERDERHEIDS belang in VW neemt is simpel: de GEMIDDELDE CO2 uitstoot per auto gaat hiermee omlaag. Anders zou Porsche binnen een paar jaar geen auto meer kunnen verkopen. De CO2 eisen gelden namelijk voor het TOTALE bedrijf.
@ avdaa

daar heeft het helemaal niets mee te maken. Elk merk moet op zijn eentje aan de voorgeschreven uitstoot zien te geraken.
Trouwens, als Porsche dit zou doen om minder gemiddelde uitstoot per wagen te verkrijgen zouden ze bij VAG wel zot zijn, want dan gaat hun gemiddelde uitstoot omhoog!
De EU is nog bezig met het ontwerp van de nieuwe co2 regels. Porsche zal niet al dit geld uitgeven omdat er een kans is dat de regels ingevoerd worden. Ze zijn het zelfs nog niet eens met de 120 mg
Ik snap er niks van… VW is tog een veel groter merk dan Porsche? Het zou tog eerder moeten zijn dan VW Porsche op koopt?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).