Alfa Romeo Galleria

Auteur: , 25 Reacties

Nee, geen scoop over de 149 of een speciale uitvoering van de 159. Na Smart met haar Toren en Peugeot met het Peugeot Experience, komt Alfa Romeo nu met iets soortgelijks, de Galleria. Zeg nu zelf, qua naam klinkt dat al veel en veel boeiender, of niet dan?

De Alfa Romeo Galleria is een concept wat vanuit Italië (klinkt logisch…) is over komen waaien. Een Galleria is een groot, modern dealerbedrijf op een zichtlocatie in een stedelijk gebied. Door de uitstraling, de inrichting en het bieden van extra services dient de merkbeleving bij de klant versterkt te worden. Alleen al door de naam is dat gelukt, mijns inziens. De komende jaren wil Alfa zo’n vijf tot zeven Galleria’s door heel Nederland bouwen, die als voorbeeld moeten dienen voor normale dealers. De eerste, die op dit moment in Amsterdam gebouwd wordt, is tevens de nieuwe vestigingsplaats van de Importeur.

Ook klassieke Alfa’s krijgen een plekje in de Galleria, dus als de Galleria klaar is, kunnen we kwijlen in stijl!



25 reacties

De Opel Ampera-e is duizenden euro's goedkoper geworden. Kijk hier voor meer info!
Galaria, klinkt chique. Zo heet ook de duurste winkelstraat (overdekt) in milaan, waar alleen de allerduurste (uit milaan afkomstige) design merken van kleren ed. Dus dat de naam stijl uitstraalt zegt idd genoeg. Nou hopen dat dat van die klassiekers geen lokkertje is, maar ook echt wordt. Ciao.
SiLVeR(C)HaiR
Ik ben benieuwd of dit ook komt overwaaien naar België.
hmm nice :) dan kom ik wel een keertje langs! :D
Zo’n dure naam, vervolgens zo’n slechte artist impression en weinig speciaal gebouw. Dan hadden die Smart Towers tenminste nog iets unieks. Dit is gewoon een garage met een naam die moet verhullen dat het gewoon een in Alfa gespecialiseerde Kwikfit is.
5 galleria’s? is dat niet een beetje over the top voor een merk dat, inderdaad, mooie auto’s maakt, maar deze maar matig verkoopt? Ik kan mij voorstellen dat de dealers van Alfa hier niet echt blij mee zijn.
slecht? Als je niet weet waar je het over hebt…30% meer dan vorig jaar.
Ze zijn gericht op het iets hogere klassement dus zullen niet snel zo verkopen als peugot/fiat/vw etc.

Het eerste kwartaal van 2007 laat Alfa Romeo een recordgroei zien van maar liefst 34%. Daarmee is het merk een van de snelst groeiende merken op de Nederlandse automarkt en in haar klasse zelfs veruit het snelst groeiende merk.
@Pomoek: dealers? Dacht dat die Alfa-dealers een aflopende zaak waren:
http://www.autoblog.nl/archive/2006/12/21/alfa-romeo-dealers-thirteen-down-and-counting
Marco van Wensveen
Alfa Romeo is niet meer het roemruchte merk uit Italie maar een priemiejum merk.
Kortom: het wordt vakkundig om zeep geholpen door de Kroymans clan.
Daar heerst volgens mij geen Alfa virus maar een geld virus.
En daar is dit weer een goed voorbeeld van.
En wat snelste schrijft zal best waar zijn dat de groei 34% is maar het kon ook bijna niet slechter en dan is een groei van 34% al gauw gehaald. Hij vergeet 1 ding, het komt louter van de 159 want de rest scoort gewoon slecht (helaas!!!!!)
Ach slechter kon niet…ze verkopen al jaren net zoveel auto’s als een merk als honda.
Brein achter kroymans is Henk Salomons, die heeft suzuki en yamaha motorfietsen groot gemaakt in Nederland….

Verkopen personenauto’s 2006 (t/m juli):
Totale markt: + 3,6%
Alfa Romeo: + 18,2%
Audi: – 3,7%
BMW: – 5,4%

Alfa Romeo groeit dus duidelijk veel en veel sterker dan de totale markt. Waarin (concurrerende) merken als BMW en Audi zelfs een daling vertonen.

Alfa Romeo heeft na een aantal magere jaren weer de stijgende lijn te pakken met een vernieuwd modellengamma wat perspectief biedt voor de toekomst. En dat is niet alleen het beeld in Nederland, maar ook in Duitsland (toch wel een beetje het hol van de leeuw). Daar was Alfa Romeo tot nog toe het sterkst groeiende merk in 2006!!!
Ik sluit me aan bij Marco van Wensveen. Die groei van 34% komt inderdaad puur door de 159.

Er wordt hier gezegd dat ze beter groeien dan andere merken in hun klasse. Vervolgens komt er een vergelijking met BMW en Audi. Alfa mag zichzelf wel aanprijzen als premium merk maar dat betekent niet dat ze dat gelijk ook zijn he!

Begrijp me niet verkeerd het zijn zeker mooie auto’s. Maar kwa kwaliteit, kwantiteit en prijs is het mijn inziens nog geen premium merk.
Snelste heeft helemaal gelijk. Alfa Romeo doet het momenteel hartstikke goed. (Ja, momenteel voornamelijk door de 159, maar wat is daar mis mee? Als volgend jaar de Junior en 149 komen zal het zeker niet minder gaan.)

Aan iedereen die hier weer van alles heeft aan te merken op het Galleria-concept of Alfa in het algemeen: Als het je niet aan staat, blijf je er toch gewoon lekker weg? Dan ga je je toch gewoon in de sjowroem van je lokale BMW-boer vergapen aan het “moois” daar. Is een stuk laagdrempeliger zo’n BMW-dealer. Daar voelen Manus de Kamper en Achmed de Loverboy zich ook meteen thuis. ;-)
@Henk: “kwa kwaliteit, kwantiteit en prijs is het mijn inziens nog geen premium merk.”
Wat is dat? In kwantiteit een premium merk zijn?
“Is een stuk laagdrempeliger zo’n BMW-dealer. Daar voelen Manus de Kamper en Achmed de Loverboy zich ook meteen thuis.”

Oh gelukkig maar, Eric de xenofobe viking en Jan de bekrompenman hebben in de vorm van deze “galeria” ook een plek gevonden waar ze een auto kunnen kopen.
Marco van Wensveen
Ik voel me niet aangesproken (dus wel want anders zou ik niet reageren) maar ik vind het gewoon jammer (als ALFA freak) dat het merk zo kunstmatig opgestuwd moet worden in de vaart der volkeren. Volgens mij is dat helemaal niet nodig.
Alfa zou zich moeten onderscheiden in merkbeleving, afkomst, historie, kortom op gevoel. Dit soort luxe paleizen lijken mij overbodig, de drempel wordt nodeloos verhoogd. En termen als premium komen niet uit het Italiaans.
Trouwens, wel eens Italiaanse ALFA showrooms gezien???
@ Henk

Alfa Romeo is geen premium merk! Net als Jaguar, Maserati en Lancia. Deze merken vragen vaak wel hetzelfde of zelfs meer voor hun auto’s. Een premium merk is een term die verzonnen is door de Duitse automobielindustrie. Simpel om het onderscheid te maken tussen bv. VW en bv. Audi. De als eerste genoemde merken zijn veel meer Specialty brands dan Premium brands (geen vrachtauto’s en SUV’s als voorbeeld)

@ Marco van Wensveen

Als Alfa Romeo alleen moet richten op de Alfisten krijg waarschijnlijk binnenkort de situatie van de jaren ’80, bijna failliet dus. Alfa Romeo moet aan een veel breder publiek verkocht worden. Dit is veel makkelijker te realiseren met een mooie showroom ipv een Fiat/Alfa Romeo/Lancia dealer.
Zullen we Aimee tegenkomen aan de balie? (sorry, kon het niet laten om haar erbij te halen ;) ) Nee, ik ga zeker zeuren tegen mijn vader om een keertje langs te gaan! Lijkt me ontzettend leuk. :)
Marco van Wensveen
Ilquadrofoglio: ik propageer niet een terugkeer naar het roesttijdperk, die tijd is
gelukkig geweest. Maar wel naar de sterke kanten van Alfa zoals ik genoemd heb.
En dat houd niet in dat je de gevestigde orde klakkeloos achterna loopt.
Zolang Alfa Italiaans is en blijft (en dat hoop ik van ganser harte) zal het NOOIT een Audi of een BMW worden (en ook dat hoop ik van ganser harte).
Een Italiaan is in niks met een Duitser te vergelijken en dat wil ik graag zo houden.
(en dat mag je interpreteren zoals je dat wil)
Origineel idee met klassiekers, echter die Kroymans…………..

Kan dat niet weer gewoon een nwe Alfa Romeo Nederland gaan overnemen ? Lijkt me gezonder en beter voor merk en mensen (klanten en medewerkers).
@ Marco van Wensveen

Ik begrijp we je bedoelt. Uiteraard zal Alfa Romeo nooit een Audi of een BMW worden. Dit zijn namelijk Premium merken, Alfa Romeo is veel meer dan dat.

Maar als een bv. een Audi rijder geïnteresseerd is een Alfa Romeo 159 van €50K, wil hij niet tussen FIAT’s lopen.
@Turbopaultje:
“Origineel idee met klassiekers, echter die Kroymans…………..

Kan dat niet weer gewoon een nwe Alfa Romeo Nederland gaan overnemen ? Lijkt me gezonder en beter voor merk en mensen (klanten en medewerkers).”

Blijkbaar heb je iets tegen Kroymans, of vind je dat men daar iets verkeerd doet? Leg dan aub ook even uit wat precies. Nu doe je een totaal zinloze post, waarbij je insinueert dat Kroymans een slechte organisatie is, zonder enig feit of argument te noemen.

Overigens: Sinds Kroymans de Alfa import heeft overgenomen gaat het in Nederland alleen maar beter met Alfa. Dat komt niet alleen door Kroymans, maar het spreekt ook zeker niet tegen Kroymans.
Verder is de bezem gegaan door het slecht aangeschreven dealerbestand en wordt er eindelijk een actief en effectief reclamebeleid gevoerd. Denk aan de campagne rond de 159 (Business), en de “herintroductie” van de GT, waardoor de GT momenteel zowat beter verkoopt dan toen die gloednieuw was en slapjes en totaal ineffectief geintroduceerd werd door de oude importeur!
Natuurlijk veroorzaakte de verandering van importeur ook de nodige onrust en onzekerheid bij dealers enzo. Dat is helaas bij iedere reorganisatie het geval. Veel mensen houden nou eenmaal het liefst alles bij het oude. Maar de onrust die de overname in eerste instantie veroorzaakte, is allang voorbij. Inmiddels is te merken dat het service-niveau van de “gemiddelde” Alfadealer verbeterd is. Kroymans heeft duidelijk aangegeven dat dat moest gebeuren, met als stok achter de deur dat men afscheid zou nemen van dealers die daarin niet mee konden/wilden. Geen leuke boodschap, maar wel een duidelijke en noodzakelijke. Mijn ervaring is dat veel dealers de handschoen succesvol hebben opgepakt, en dat lijkt me een goede zaak voor iedereen die het merk Alfa Romeo een warm hart toe draagt.

Natuurlijk zal er nog genoeg te verbeteren zijn, maar met een opmerking dat het tijd wordt dat iemand anders de Alfa-import van Kroymans overneemt zonder enige verdere argumentatie, kan ik niks.
@Ilquadrifoglio:
“Maar als een bv. een Audi rijder geïnteresseerd is een Alfa Romeo 159 van €50K, wil hij niet tussen FIAT’s lopen.”

Klopt helemaal! Of bijvoorbeeld tussen de VW’s. Daarom zie je bijvoorbeeld bij Audi ook steeds meer dedicated Audi centers en steeds minder gecombineerde VW/Audi dealers.

Ik snap dan ook volkomen dat Alfa ook die weg inslaat. Toch ook een klein kritiekpuntje van mijn kant. Aan de ene kant probeert Kroymans op deze manier Alfa “weg te halen uit de Fiat showroom”, maar in de praktijk komt Alfa dan vaak terecht bij een bestaande vestiging van de Kroymans retailgroup. En da’s dan bijvoorbeeld een Opel dealer. Weliswaar in een gescheiden showroom en/of met het voornemen tot het bouwen van een nieuw pand, maar toch… In eerste instantie zie ik daarin niet altijd direct de verbetering.
@Eric:

Je noemt zelf een belangrijk argument, verder kan ik er nog een paar noemen: Kroymans is oorspronkelijk een high end premiun car importer
in NL. Nu is Kroymans ook in het buitenland actief en met premium merken als Alfa, met een twijfelachtig resultaat. Alfa Romeo is een merk, dat een sterk netwerk had in NL en veel Alfisti. Daar heeft Kroymans een eigen draai aan gegeven…….zogenaamd in afstemming met Alfa Romeo Spa in Italie.
Jaja, ik geloof dat niet zo erg.
“Maar als een bv. een Audi rijder geïnteresseerd is een Alfa Romeo 159 van €50K, wil hij niet tussen FIAT’s lopen.”

Die uitspraak is blasé en incorrect. Ga je dan ook zeggen dat een 147 niet naast een 166 mag staan, want de 166-snob mag niet langs de 147 moeten lopen? Het is precies dankzij die vlaggeschepen en sjiekere merken binnen één groep dat de “goedkopere” modellen opgewaardeerd worden. Dat is ook marketing.
@ bmw

Je ziet vaak dat de auto’s een stategische indeling hebben bij de dealers. Hiernaast is het onlogisch een Alfa Romeo Brera in een FIAT showroom te verkopen. Als je zo’n dure aanschaf gaat doen, wil je een winkel met uitstraling. Het is niet zijn niet alleen de auto’s wat een merk een topmerk maakt.
Ben het in alle opzichten eens met Marco van Wensveen. Na jaren Alfa-plezier ben ik na vervanging van mijn laatste 156 van 2004 overgestapt naar hoogvolume-auto Ford, en met pijn in mijn hart. Maar op het laatst tellen toch de centen en dan kom je bij Alfa bedrogen uit. Een 156 van 2004 met full options inruilen voor een kale 159, het is echt niet wat je dan moet bijbetalen.
Daar lusten de honden geen brood van. De afschrijving is gigantisch en de 159 is 5.000 euro duurder geworden. Deze twee samen maakt het voor mij ‘Mission Implossible’. Ook is Kroymans veel minder coulant bij fabrieksstoringen dan Fiat-Nederland. Ga maar lekker het gevecht aan met onze dikke duitsers dat winnen jullie in geen enkel opzicht, niet in naam èn niet in kwaliteit.

EXIT_ALFA!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).