Het is klein en intelligent

Auteur: , 37 Reacties

Ra ra wat is het? Is het André van der Toorn? Fout! Het is een nieuw ZEN concept van Toyota, de iQ. De uitdagende buitenkant geeft het wagentje namelijk een dynamische indruk, terwijl het interieur heel ruim gebleven is. Iets waar de verhouding breedte - lengte ook in meespeelt. Geheel in balans dus.

Ik heb het ook niet verzonnen, maar dat is waar het kort samengevat op neer komt. Met een totale lengte van 2.98 meter is de iQ 42 cm korter dan de Aygo. Toch schijnt er ruimte te zijn voor 3 volwassenen en een kind. Of bagage. Om geen claustrofobische neigingen te krijgen is er tevens een groot zonnedak gemonteerd, opdat niemand zich opgesloten zal voelen. En hoe dan ook, je wil dit wagentje hebben, want: deze ultracompacte, ruimtelijke en milieuvriendelijke auto optimaliseert de levensstijl van de hippe inwoners van de Europese steden.

Een optimale levensstijl, net wat ik nodig heb. Alhoewel, eerst maar eens hip worden.







37 reacties

Mij niet in zo’n ding gezien
ik wil foto’s zien van 3 Europese volwassen en een kind die er in zitten, dan geloof ik het pas…
Die neus is trouwens heel erg wennen.. terwijl de rest perfect lijkt.
Ze lopen nu al achter de feiten aan, want de VW Up and go heeft 4 zitplaatsen.

Waarmee ik niet wil zeggen dat dit geen leuk autootje is. Beter dan de SMART in ieder geval.
wil iever de nieuwe VW. Als hij 800kg weegt en 100pk heeft kan het leuk worden.
zeker zeker aantrekkelijk dit brokje levensstijl
@Rick Dos..
Achter de feiten aanlopen…? De VW Up/Lupo wordt concurent van de Aygo.. die bestaat al 2 jaar…
Deze moet je meer vergelijken met de Smart.
wel het is weer een sort smart
citrofiel evil twin
Is dit nu die fameuze smart concurrent ik weet wel te kiezen!
@ml

De Fox is toch de concurrent van Aygo?
ik denk heeeeel interresant .. voor de japanse markt .. daar is ie ook voor gemaakt.
Smart Smart Smart Smart Smart Smart.
Maar niet zo Smart van Toyota…
Hij is lelijk!
Ik moest ROFL-en @ Rick Dos z’n opmerking van “VW Up & Go”

Overigens lijkt dit op een ieniemienie-versie van dit ding:
http://members.lycos.nl/mbmarduk5612/kuttoyota.jpg
Ik vindt hem in ieder geval wel mooi. Ik zie er nog geen 3 volwassenen en een kind in zitten (duh, die zitten er ook nog niet in)

Kijk toch eens naar die gewelfde zijkant en de inpassing van achterraam en lichten voor en achter in de lijnen.

waarom dit intelligent moet zijn is mij onduidelijk. Daarvoor moeten ze toch echt meer technische trucken uithalen.
Ja voorkant lijkt raar. Achterkant … bwah. Idee is wel in orde natuurlijk. De vergelijking met de Yaris maakt het duidelijk.

@ Rick Dos: Ik denk dat ml gelijk heeft, dat de Up een concurrent word voor de Aygo, en dus zelf achterna komt. Ten tweede, als de Up dan toch een concurrent wordt voor dit origami-neuzige kleintje, heb jij al een concept Up gezien? VW spreekt dan misschien wel al (heel eventjes) over een nieuw kleintje, Toyota toont er wel al een. Ze hebben gewoon hun mond gehouden en gewerkt, ipv te zeggen ‘we gaan dit …’ en ‘we gaan dat …’.
Hate to disappoint you, maar VW komt achter. De hele EuroAutoIndustrie komt trouwens achter, dus begrijp me niet verkeerd, ik wil hier niet VW afbreken. Als je kijkt naar compacte (lees: betaalbare) SUV’s bvb komt PSA nu pas (met een kloon dan nog), VW met de Tiguan en Ford met de Kuga. Renault, da’s nog een jaartje wachten of zo en Seat en Skoda zullen ook wel de Tig overnemen met een ander neusje, ook over minimum een jaartje. Fiat heeft de Sedici die niet eens een SUV kan genoemd worden, laat staan een 4×4. En dat alles terwijl Toyo, Kia en Huyndai al jaren succes hebben met hun hoogpotige stations.

De Europese autoindustrie is jammerlijk traag. Ik vrees het ergste.
@ Rick Dos
Gezien de afmetingen van de nieuwe Volkswagen kun je deze wagen er niet mee vergelijken. Het scheelt een halve meter! Dus is zelfs nog ietsje langer als een Aygo.
Vind het echt een tof wagentje van Toyota, dit wordt het volgende verkoop succes.
oh, btw, met ‘bwah’ bedoel ik ‘valt mee, maar ook niet meer dan dat’. Niet hetzelfde als ‘bah’ dus.
Ik vraag me toch sterk af, waar zit de motor?
Alé, ik weet niet hoe die japaners de ruimte bekeken hebben maar ik zie m’n benen daar nog niet gemakkelijk in zitten…
@ Mikeee

Diezelfde neus op die ik-ben-de-naam-vergeten-coupe vind ik wel nog staan. Op het kleine echter…
op de driehoekige lampen en het niet realistische interieur ziet het er grappig uit, leuke auto dus
………en zo geschiedde het dat Rick dos het moest opnemen voor een VAG product……..

Kan het niet zo zijn dat ze in hetzelfde (prijs)segment zullen opereren, maar dat beide bedrijven er verschillende filosofiën op nahouden?

Just asking!
Is volgens mij gewoon de opvolger van de aygo.
@ Rick Dos

Had het nog niet gezien daarstraks, maar nu dus wel: Seat Tribu, op basis van de Tiguan. Dus over een jaartje, SUV’tje met Tribu-neus maar met 4 deuren.

En zelfde prijssegment? Ik verwacht eigenlijk (al jaren) geen scherpe prijs meer van VW. Toyo is daar beter in. Het zou zeker mogen, nog een keer een echte VOLKSwagen.
Ik las een tijdje terug op een Engelstalige blog over de geschiedenis van de Golf. Die vent schreef iets in de zin van: The original Golf offered, like it’s predicessor, the beetle, a compact, yet roomy car, reasonably powered, and affordable priced.

Ik denk dat het daar mis gegaan is, niet alleen voor de Golf maar voor alle VW modellen. VW tracht een sub-premium merk te worden, ipv een gewoon massamerk. Ze doen dit door veel uitrusting, straffe motoren en meer luxe. Maar dat alles heeft zijn prijs. Ik vind het dan ook niet verwonderlijk dat Skoda, maar in dit geval de Aziatische merken, veel VW klanten afsnoept.
Jezus wat een auto :s
Gezien de afmetingen komt deze gewoon onder de aygo.
Deze iQ is 2,98m lang en de aygo is 3,41m dus zelfs 4 cm korter dan de vw up and go.
Dat er 3 volwassenen en ’n kind erin kunnen geloof ik niet…misschien die japanse lui ja maar de europeanen zullen ’t lastig hebben.
@ Rick Dos

GVD, ik ben er weer aan gerekkerd (Vlaamse uitdrukking, onthou die maar) Staat hier toch wel een paar uur eerder een Up! op Autoblog zeker! Sorry Rick Dos, dat van ‘Toyo toont, VW zegt’ trek ik terug, maar al de rest telt nog.
@ Esprit de Flandre
Volgens mij is dat de concept car van de Supra of Celica ofzo.
Eureka! Ik zat me toch een partij me brein te breken over waar die voorkant mij aan doet denken. Casper the Friendly Ghost!

http://en.wikipedia.org/wiki/Casper_the_Friendly_Ghost
ploatjes:
http://images.google.com/images?hl=en&q=casper+the+friendly+ghost&btnG=Search+Images&gbv=2
@Rick dos: De VW Up is ook 43 cm langer, en ik heb al eens een concept gezien van een Toyo hier op AB

Kan iemand nieuws (en links) geven over het verband tussen deze iQ en het Toyo concept? Want van dat concept heb ik maar 1 x wat gehoord. Ik had even gezocht naar het blog erover op AB maar ik kan hem nergens vinden…
Nóg iets verder gezocht en ik bedoelde deze: http://www.autoweek.nl/nieuws.php?id=6434 . Maar goed, iets heel anders dus, heeft niets met elkaar te maken.
het ziet er allemaal heel leuk en strak uit, maar ik hou niet van auto’s waarin ik zelf de kreukel zone ben.
Heeft veel met elkaar te maken. Beide ongeveer even groot en zelfde interieurconcept, wel ander design. Bovendien werd reeds eerder aangekondigd dat op deze Frankfurt show een vervolg op de Endo ging getoond worden.
Volgens autoblog.com zit de motor vooraan: http://www.autoblog.com/2007/09/11/frankfurt-2007-it-aint-the-endo-its-the-toyota-iq/ .
Daar moet gewoon iedereen in rijden.
Men neme-
1 Nieuwe Fiat 500
1 Smart for two
1 Aygo
…Zette de blender er goed op, schudden en opdienen als: iQ. Tadaaaaaaa!
Wanneer komt de 4-deurs versie?
@peer: Precies, en dat verschil in design (binnen én buiten) is wat het zo anders maakt vind ik, maar goed, leuk om te horen dat de Endo nog niet van het doek verdwenen is. Dat ding heeft geinige deuren.
@ ML: Nee twee dikke amerikanen en idem dito kind.
Het is de bedoeling van Toyota om een premium “ultra-mini” op de markt te brengen. In deze tijden van milieu-problematiek is de tendens toch aan het overgaan op kleinere wagens en toyota speelt hier handig op in door een milieu-vriendelijke, luxueuze mini op de markt te brengen. Aan de foto’s te zien op autoblog.com is de wagen ver productie-klaar.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).