Column nu: De Franse slag van auto’s

Auteur: , 47 Reacties

De Franse automerken hebben de afgelopen jaren moeite gehad om bij te blijven met de internationale trends, toch lijkt het tij te keren. Ze zijn namelijk bezig met een opmars, zowel op het vlak van technologie als wat betreft het design.

Vooral dat laatste is zeer bizar. Iedereen weet immers dat het design van Franse auto’s, zoals Peugeot en Renault, de laatste tijd niet echt aantrekkelijk te noemen is. Zo lijkt Peugeot in een eeuwige queeste op zoek te zijn naar een manier om de voor- en achterlichten met elkaar te verbinden. Daarnaast worden de meest vreemde bolvormingen toegevoegd om het design uniek te maken. Yep, zeer uniek.

Toch zijn de Fransen afgelopen jaren redelijk succesvol, de Peugeot 206/207 is geëvolueerd tot de uber-leasebak (voor vrouwen). En ook de Renault Laguna kun je zonder moeite spotten op een willekeurig kantoorterrein. Het merk Citroen kom je iets minder vaak tegen, die hebben nog enige identiteit kunnen behouden en zijn daardoor duidelijk wat minder populair. Toch is ook Citroen minder aansprekend geworden, ze waren vroeger altijd vooruitstrevend maar lopen volgens velen nu aan de leiband van Peugeot.

Hoogtepunt van alle Franse ellende is de nieuwe Renault Laguna. Ik heb waarschijnlijk nog nooit zoveel verschillende mensen zoveel negatieve reacties zien geven op een design. Opeens werd het duidelijk waarom er recent een aantal zelfmoorden rondom de Renault-fabriek zijn gemeld.

In mijn ogen waren de plannen voor een Renault coupe het enige lichtpuntje. Vooral met een succesvol F1 team is het gewoon broodnodig dat er een sportief model beschikbaar komt. Het merk heeft mijns inziens duidelijk behoefte aan dit soort vernieuwingen slash uitbreidingen, voordat het definitief vervalt in burgerlijkheid. En toen gebeurde het; vorige week kregen we de eerste afbeeldingen te zien van een mogelijke Renault Laguna coupe. Ik ben niet snel positief, maar dit is werkelijk een prachtig design. Het is nog een conceptcar, historisch gezien zou dat betekenen dat het uiteindelijke productiemodel er niets van weg heeft, maar in eerste instantie ben ik positief.

En dan nog iets, de Franse merken zijn namelijk al een tijdje bezig met het ontwikkelen van een hybride dieselaandrijving. Diesels worden steeds schoner, dus waarom zou je dat niet combineren met een elektrische motor? Aan beide kanten winst.

In Duitsland is op dit moment de IAA bezig. Hier wordt de Laguna coupe getoond, alsmede een hybride Peugeot 308 op diesel. Eindelijk weer eens wat vooruitgang. Vive la France?

[ gepubliceerd op nu.nl, 12 september 2007 ]



47 reacties

De Opel Ampera-e is duizenden euro's goedkoper geworden. Kijk hier voor meer info!
De twee nieuwe grote auto’s, de nieuwe Laguna en de Mondeo, vind ik er niet wereldschokkend uitzien. Wel vind ik ze allebei wat toevoegen op de straat, en heb er zeker geen hekel aan, en kijk er nog altijd even specifiek naar als ik ze zie. Gister zag ik nog de nieuwe Laguna rondrijden bij Schiphol-Rijk, waar Renault Nederland zit, trouwens.
De franse autoindustrie moet gewoon nog bekomen van de klap die ds heet :P
Nog nog een Renault Sport Laguna Coupe V6 variant.
Viva la France, nee, dat nog niet. Even afwachten wat er ook daadwerkelijk mee gedaan wordt. Beetje stoer doen met milieuvriendelijke prototypes kan elk merk.
*Nu nog (sorry, het is vroeg)
@ Nick
We vergeven het je :)
Ik weet het niet met Franse auto´s, het is in ieder geval niet my cup of tea. Echter ben ik wel van mening dat ze het eigenwijze “Franse” wel in hun design hebben. Is het mooi? dat is een andere vraag. Is haute couture mooi? Het is naar ieders z´n smaak die die vraag kan beantwoorden.

Het gevoel bekruipt mij ook dat we Franse auto´s afbranden om hun betrouwbaarheid. Roep het vaak genoeg en op een gegeven moment zullen mensen je napraten.”Kijk dan dat lampje blijft knipperen!” En daarmee aantonend dat zijn stelling zogenaamd onderbouwd wordt. Echter als je dan wat verder kijkt dan zul je zien dat dat lampje ook kan knipperen bij vergelijkbare Duitse auto´s en dan om over Italiaanse maar niet te spreken. Ik persoonlijk ken mensen in mijn directe omgeving met Renaults en Peug´s en die hoor ik niet klagen. Sterker nog soms heb ik het gevoel dat die auto´s betrouwbaarder zijn dan die van mij (WAT HELEMAAL NIET ZO IS NATUURLIJK! ;) )

Het komt er volgens mij hier op neer. Heb je hoge verwachtingen van een auto, dan zul je bij elk merk bedroge er van afkomen. Heb je gemiddelde verwachtingen van een auto en dus wellicht een realistisch beeld van zaken, dan kun je nog wel eens een fijne compagnon hebben aan een Franse auto.
@Rick dos: op zich heb je wel een punt. Hoe hoger de verwachting hoe groter de teleurstelling…. Maar ik verwachtte geen perfecte betrouwbaarheid van mijn franse leasebak…. toch valt de betrouwbaarheid erg tegen. En dan heb ik het niet alleen over lampjes die waarschuwen dat er wat mis is. Piepende remmen (als je niet aan het remmen bent maar een flauwe bocht rijdt, een nieuwe versnellingsbak omdat de 4 vrijwel onmogelijk gebruikt kon worden, storingen aan de cruisecontrol, verf die spontaan loslaat, bekleding van het stuur die spontaan loslaat en slecht starten na 25.000 km omdat de bougies versleten zijn (de auto rijdt op gas) terwijl de servicebeurt dan nog 5.000 km later zou moeten plaatsvinden…… dit allemaal in een leaseauto die nieuw was, nu iets meer dan 80.000km op de teller heeft staan in 2 jaar en vrijwel altijd op de snelweg rijdt (lange afstanden boven de 50km per enkele reis).

Mijn broer heeft ook een franse auto en die heeft problemen gehad met een turbo die stuk ging, een airco die werkt waarneer het niet nodig is en niet wanneer het snikheet is en ook een nieuwe versnellingsbak voordat er 150.000 km op zijn diesel van franse makelij staat….. twee voorbeelden van mensen die hun auto normaal gebruiken die toch echt serieus veel echte problemen hebben….. toeval? Ik ben bang van niet.
overigens…. beide auto’s zijn zeer aangename reisauto’s waarmee je zonder veel problemen 1400km op een dag rijdt en toch niet gebroken of gesloopt uitstapt.
Ach, Frankrijk is een groot land dus lange afstanden voor de bewoners zelf en dat merk je in zaken als comfort etc.
Verder halen Fransen niet zoveel vermogen uit hun motoren als de Duitsers maar zijn de Franse Diesels in de regel net iets zuiniger met brandstof dan de Duitser (Heb een Passat TDI in het bedrijf gehad en een collega een 406 HDI)
Zelf vind ik Frans altijd net ff lekkerder rijden, het gaat wat soepeler door een bocht en je hots en klots wat minder op een slecht wegdek.
Wat vormgeving betreft vind ik dat Peugeot de weg kwijt is, na de Hyundai Scoupe (of hoe heette dat gedrocht ) vind ik de 407 van Peugeot de tweede auto waarbij de carrosserie per ongeluk achterstevoren is gemonteerd.
Ik kan me dan ook nauwelijks voorstellen dat de 407 van Pininfarina’s meesterhand is !
@ Rick dos: jemig man, heb je hier de hele ochtend over na zitten denken :)

Je hebt een punt. Qua schoonheid verschillen smaken nogal, en Franse auto’s zijn niet per definitie lelijk. De Laguna coupe wordt hierboven gewaardeerd, zelf vind ik de C4 een mooie auto en vroeger de 306, de 406 coupe, om maar wat te noemen.

Inderdaad, als je naar de kwaliteit kijkt zullen meer dan een gemiddeld aantal mensen de rillingen over hun rug voelen, al dan niet uit eigen ervaring. Mijn ervaring met de enigste Franse auto die ik ooit reed is ook niet al te best dus heb ik per definitie iets tegen Franse auto’s. Terwijl ze mooi (kunnen) zijn, erg comfortabel rijden en zelfs heel veilig zijn (Renault voorop).

De manier waarop mensen een merk of zelfs alle merken van een bepaald land ervaren wordt veroorzaakt door eigen ervaring, de ervaring van mensen om je heen, smaak en beleving. En voor iedereen zijn al deze factoren anders.

On topic: vooruitgang in Franse auto industrie: goed zo!
Viva la France: toch nog even afwachten!
Het spijt me, maar is er iemand die wil beweren dat een Peugeot 407 minder spannend gestyled is dan een Honda Accord of een BMW 3-serie??
De Peugeot 406 coupé is nu al bijna een klassieker, en de Citroen C6 is een van de extreemste designs van de afgelopen tijd. (of ‘ie mooi is laat ik in het midden)
@wOoOdy

Ik hoor echt wat je zegt, maar wat je zegt hoor ik ook bij VW´s. Opels, AR´s etc.

Voorbeeld een kennis van mij had een VW Golf IV tdi, nieuw in de lease. Binnen een jaar was er al geen turbodruk meer en binnen 1,5 jaar hoorde hij een bonkend geluid onder de auto uitkomen. Ikzlef met mijn VR6 toentertijd, heerlijke auto dat moet gezegd worden, maar ook daar had ik binnen het jaar al problemen met mijn stuurinrichting. (ja jongens het is weer VAG maar ik heb ff geen andere voorbeelden)

Ik denk dan ook dat alles relatief is. Welk type persoon rijdt in welke wagen.

@markus

Tja, het kleinste kamertje in dit hele huis was een tijdje vrij en dan heb je zo wat minuutjes om na te denken, hè? ;) :P

Maar het is wel mooi om te zien hoe de ervaringen van mensen kunnen uit eenlopen. Jij en wOoOdy hebben bepaalde ervaringen met Franse auto´s, ik persoonlijk heb weer andere.

En zo ontstaan verschillende meningen over een zlefde onderwerp.

Wie er gelijk heeft? Ach ja, wie zal het zeggen.
Aan mijn zinsopbouw en mijn tekstuele opbouw te zien is het voor nu wel weer mooi geweest….. :S
Dit vind ik erg. Aan elk autoland word een tof column besteed met hun geschiedenis
grootse modellen, historie van de merken. En wat krijgen we hier bij de franse wagens ? Een hoop geleuter dat de nieuwe laguna niet iedereens goesting is of dat ze in een vorig leven een peugeot 205 hebben gehad die barslecht was. Wat is daar nu zo erg aan, hoor ik je denken. Dit zijn dus wel de mensen die blijven verkondigen dat ‘bah, franse wagens dat deugt nu niet eh’.

Inderdaad het gaat minder met de franse autoindustrie maar de geschiedenis vertelt dat elk merk zijn ups en downs heeft. Nog niet zo lang geleden dacht iedereen dat fiat verloren was, remember ?

Is er niets meer te vertellen dan dit, ik geloof het wel.
Dus autoblogger ik vind dat je jezelf het erg gemakkelijk hebt vanafgemaakt.
Mooie column, ik ben het er deels wel mee eens. Alhoewel ik vind dat Renault met bijvoorbeeld de Avantime en de Vel Satis (en in mindere mate de best mooie huidige Megáne) niet echt tot een burgerlijk merk is vervallen, zeker niet burgerlijker dan dat het was. Peugeot is dat inderdaad wel en hoewel ik een aantal modellen prima vind, zoals de 407, kan ik de voorkant van de 207 niet uitstaan, die bumper is gewoon hondslelijk. Als groot Citrofiel ben ik het eens met dat Citroën een beetje het slachtoffer is geworden van het behouden van de eigen identiteit (hoewel de C1 extreem niet-Citroën is en toch een goede stap, commercieel). De C6 is werkelijk prachtig en dat het gros van de zakenlieden nog steeds voor een Duitser gaat komt de exclusiviteit van deze auto alleen maar ten goede.

Maar er is één ding waar ik enorm van baal en dat is dat Citroën zo stom is geweest om die netvliesverschroeiend lelijke van Mitsubshi gekopieerde C-Crosser uitbrengt, bovendien op een moment waar de SUV-hype over zijn hoogtepunt is. Het geeft het merk nou niet bepaald een sjiek tintje. Hopelijk komt de persoon die beslist heeft dat die wagen op de markt moet komen tot bezinning en kan Citroën alsnog meeliften op het succes van de vooruitgang van Franse auto’s. En ook ik hoop dat er behalve de VAG-Veyron eens een échte sportwagen uit het land van de stokbroden komt. Wie weet…
GezondVerstand
Als ik het Franse comfort in mijn Duitse auto had dan was ik echt tevreden.
Maar ik kies toch voor Duits omdat ik niet graag onverwachts terug moet naar mijn autodealer en zeker niet graag stil sta omdat er weer iets niet werkt.
Ik ga naar de Garage als ik om de 30000 een onderhoudsbeurt nodig heb en niet eerder.

Design is een persoonlijke kwestie. Ik vind Renault en Peugeot al zeker een jaar of vijf afschuwelijke auto’s ontwerpen. De Renault Laguna Coupe is daar behalve de voorkant een zeeeeeer gunstige uitzondering op mits het productiemodel geen slap aftreksel van deze proto is.
@ parisi: Uhm, ik had slechte ervaringen met een 406 van slechts 6 jaar oud. Voor sommigen misschien al heel oud, voor mij was het de jongste auto die ik ooit reed. En ook meteen met het meest problemen. Op die manier kreeg ik wel meteen iets tegen Franse auto’s…
Fiat Coupe 20v turbo
ik ben zelf wel een voorstander van franse auto’s, mijn ouders hadden altijd Citroens (BX GTI, Xantia Turbo) en ze reden altijd heerlijk. Onlangs heb ik Frankrijk (hoe toevallig) problemen gehad met de C5 HDI van een vriendin. De auto kon niet terug rijden naar Nederland ivm. een kapotte verstuiver. Als vervangend vervoer kregen we een nieuwe Renault Scenic, ook een hele fijne auto. Zoals hierboven al gezegd is liggen de sterke punten van Franse auto’s het comfort, op dit moment zal ik geen franse auto kopen omdat ik meer van het stevige bochten werk houd. Mocht ik ooit een auto nodig hebben om veel kilometers over de snelweg te rijden dan weet ik het wel…
@ markus

het kan ook gewoon een maandag auto zijn eh. Welke voorgeschiedenis had de wagen, hoe vaak is hij in onderhoud geweest/ maar ook toegegeven de 406 was niet de betrouwbaarste wagen die ooit gebouwd is.
Ik heb zelf een renault megane coupe 16v gereden. Eentje met een clio williams blok. Ik kreeg ook problemen met deze auto. Kapotte kopeling en olie lekkage en nog wat andere zaken. Het probleem bij franse auto’s is niet zo zeer dat er iets kapot gaat maar dat je echt nergens bij kunt in de motor ruimte. En dat geldt niet alleen voor de sportievere modellen met een grote motor maar ook met de normale modellen. Het is allemaal niet zo logisch ingebouwd. Ondanks de problemen heb ik veel plezier aan deze auto gehad en heb er fijne herinneringen aan.
Ik snap het gewoon niet, waarom zeurt iedereen toch over de slechte kwaliteit en design van de Franse auto’s?! Ik snap het gewoon niet want er is helemaal niks met de kwaliteit en design! De Franse auto’s zijn van goede kwaliteit, vooral de Citroëns. Ook qua design is er helemaal niks mee, integendeel! De Franse auto’s zijn prachtig, misschien wat anders, maar wel prachtig. En juist dat excentrieke, dat anders zijn, daardoor krijgen de auto’s hun charme! Dat ís juist het mooie aan de Franse auto’s. Wat ik daardoor erg jammer vind, is dat zij zich steeds in moeten houden. Het liefst had ik namelijk alle concept cars al op de weg zien willen rijden. Deze zijn namelijk prachtig! En waarom moeten zij zich houden? Omdat dit niet wordt geaccepteerd buiten Frankrijk! Kijk bijvoorbeeld naar de DS, de prachtigste auto ooit gemaakt! Maar een Nederlander of Duitser vindt er weinig aan.

Behalve design en kwaliteit, wordt er ook over sportiviteit en motorkracht gezeurd. Maar voor mij hoeft een auto geen 300 pk te hebben, of te rijden als een Formule 1 wagen. Nee, integendeel, liever niet! Een auto is niet bedoeld om over een Racetrack te scheuren, een auto moet comfortabel zijn, je moet genieten in een auto, je moet je in een auto voelen alsof je in een capsule van Frankrijk zit: rust, pracht en comfort, alsof je in de hemel vertoeft. En niet met 200 km/h door een bocht scheuren met een bezweet voorhoofd. Daarom irriteer ik mij ook soms ook een beetje aan die sportieve variant van de Citroën C2 en de Renault Clio.

Waarschijnlijk zijn de Fransen de enige die het zo zien. Maar wat is daar erg aan? Wij gebruiken de auto’s, wij vinden ze prachtig. Dit heeft gewoon te maken met cultuur en opvoeding, of misschien een gebrek aan cultuur en opvoeding. Enfin, voor mii blijft het gewoon: Vive la France! En dit zal nooit veranderen…
@blogger : Verrassende tekst, ben ik het voor een keer helemaal mee eens……….. hehe.

De gehele vakpers, incl. Autobild !! roemt de Coupe. Dat zegt genoeg lijkt me.

En die HDI Hybrid hadden Peugeot en Citroen vorig jaar ook al op de Geneve staan. Heb er uiteraard naar staan kijken en me ff laten informeren: Grootste technische probleem is het starten / stoppen van de dieselmotor
op de aandrijflijn vanwege het grote koppel en de vibraties van een diesel.
Toevallig een paar dagen geleden een Renault 16 uit “66 gezien.
Het is nu nog een aparte auto. En ik herinner me nog het comfort wat ie had.
Nee, niks mis met Franse auto’s. Destijds waren ze iets goedkoper in aanschaf, maar duurder in onderhoud. En dat omdat het werken onder de motorkap van een Duitse auto iets gemakkelijker was.
(Destijds verkoper van Audi en Renault).
-edit: leer eens schrijven-
Vive la France! :P

(ff niet zo veel tijd)
O ja, helemaal vergeten: kijk ook op de site van Citroën Cerle Privé en bekijk de filmpjes (vooral die van Camile Oostwegel) Hier is de link:

http://www.citroencercleprive.nl
Rij al in mijn 16e Peugeot en heb nog nooit stilgestaan met pech met deze auto’s
er zijn weleens kleine mankementjes geweest maar mechanisch heb ik nog nooit
iets met de Peugeots gehad, in enkele tevredenheidsonderzoeken scoort Peugeot zeer slecht ,maar in mijn geval kan ik dit niet bevestigen.De afwerking en lak laat
soms wel eens te wensen over maar daar staan ook vele positieve punten tegenover zoals comfort,weggedrag etc. Al met al geef ik Peugeot een dikke 7
Iemand ooit een lampje van het licht voor vervangen van een nieuwe fransoos? Haal de bumper er maar af…
imago imago imago


daar draait het om
Ook ik ben nog steeds uiterst tevreden over een Clio 16v uit 2000. Er staan weliswaar nie zo veel kilometers op maar ik rij er regelmatig mee alsof ik hem gestolen heb. Ligt heerlijk in de bochten, stuurt fantastisch en na een aantal jaren gejaag over landweggetjes en af en toe nuttig gebruik is alles nog prima in orde. Tot nu toe alleen nog maar een defecte transponder in de sleutel gehad maar daar lig ik niet echt wakker van aangezien ik zie wat mensen uit mijn directe omgeving afzien met hun (nagenoeg allen Duitse) auto’s. Variërend van een krakend interieur (hoe krijg je het in godsnaam voor elkaar) tot vastlopende versnellingsbakken en roest op plaatsen die nooit beschadigd zijn geweest.
Voorheen overigens een Peugeot 205 gehad waar werkelijk ook nooit maar dan ook nooit iets aan kapot ging. Het beestje stond dag in dag uit buiten en werkelijk nergens was ook maar een beetje roest te bespeuren. Mooiste was dat bij inruil de garage vroeg; ‘altijd binnen gestaan zeker?’.
Nee, zolang dit ding blijft doen wat hij moet doen zonder ook maar een kick te geven word de volgende sportieveling wederom een Fransman. De R26 zou daarbij wel eens héél veel kans kunnen gaan maken! :)
@ Vive la FRANCE! schrijft,
15 September 2007 om 14:48

Ik snap het gewoon niet, waarom zeurt iedereen toch over de slechte kwaliteit en design van de Franse auto’s?! Ik snap het gewoon niet want er is helemaal niks met de kwaliteit en design! .

Hahahahaha! Stoelen waarin je wegzakt en geen steun vindt, vering waardoor je geen contact met de weg hebt, …., verder zijn het mooie autos, vooral de grotere als je een 55+ man bent, compleet met hoed en pijp! Kortom, wil je harder dan 110 kmu rij GEEN fransoos.
@ yellomello

ga maar naar beneden, uw mama heeft viskes gebakken ;)
@ yellomello”: koop een lekkere KEIHARDE BMW M serie, breng em ff naar een Duitse tuner en laat er nog GROTERE velgen onder leggen zodat je nog lagere bandjes hebt, vraag om BILSTEIN dempers de hardste die er zijn, koop dan ook vooral een DR brulpijp eronder en ga ff duizend kilometer sturen.
Gegarandeerd dat je je drollen er door een steenhouwer uit moet laten bikken !
Enig idee misschien waarom vrachtwagens die internationaal grote afstanden rijden allemaal een zacht afgeveerde cabine hebben, fluisterstil van binnen zijn, alle comfort aan boord hebben en super deluxe stoelen hebben? Of zijn truckers in jou wereldse beleving soms idioten ?
Ik heb zelluf een oude klassieke Duitse Sport/racewagen en een zeer dikke Fransoos voor dagelijks gebruik, die Duitser is leuk om ff mee te gummen, maar als ik duizend kilometer op een dag moet rijden : La Francaise !
@de sjonnies

”Ik heb zelluf een oude klassieke Duitse Sport/racewagen en een zeer dikke Fransoos voor dagelijks gebruik”

Nou maak je me nieuwsgierig ;)
@yellomello

pardon! Ten eerste: met de vering is helemaal niks mis mee, die van Citroën is de beste ter wereld. In de DS bijv., voel je nauwelijks de hobbels. En ‘stoelen waarin je wegzakt’, nou in ieder geval beter dan de keiharde Duitse stoelen. Ik hoef helemaal niet harder dan 110, waarom zou je dat willen, misschien omdat je zo snel mogelijk UIT de auto wil. Nee, een auto moet comfort bieden, het is toch geen raceauto!

PS; ik was het woordje ‘mis’ vergeten in de zin: Ik snap […] kwaliteit en design. Excuus voor het ongemak.
@maarten g : een C6 2.7 HDI en een oude 911 2.7Liter met K-jet tronic injectie
Auto live gezien vandaag: mooiste conceptauto van de IAA. By far.
Vind iedereen die Audi neus nou zo geweldig qua design?
Je moet wel erg goed kijken of er een A3 of een A6 aan komt rijden. ( van de tien keer op linkerbaan met blauwe walmen erachter en een kapotte koplamp of achterlicht.
Waarom hoor ik niemand over het design van de Audi A2. Daar wil je echt niet dood in gevonden worden. Wat is dat ding lelijk zeg.
En over comfort: ga maar lekker stuiteren in een duitse auto, Ik zweef lekker over de weg in mn C6 2.7Hdi. Ik heb een BMW 530 D gehad wat een tractor was dat zeg. Ben blij dat ik van dat kreng af ben.
Over uiterlijk valt te twisten. Ik heb de nieuwe Laguna gereden (wat een topauto trouwens!) en je gaat houden van het uiterlijk.dan wat anders : Het lijkt in autowereld “in” te zijn om Renault te bashen. Vaak ook nog door mensen die niet eens Renault rijden. Kwaliteit was 5 jaar gelden ook niet geweldig, geef ik toe. Maar Renault is sinds 3 jaar bezig dit zwaar te verbeteren via PER (Plan Exellence Renault). Daar verplichten ze zich in om qua kwaliteit en service bij de beste 3 merken te komen en dat gaat ze ook lukken. Kijk de ADAC pannenstatistik maar eens na.

http://www.adac.de/images/Pannenstatisti

Het is jammer dat er vaak niet naar feiten worden gekeken maar vooral wordt geluisterd naar alle sterke verhalen tijdens verjaardagen….
…..en nu met een wel werkende link……..

http://www.adac.de/images/Pannenstatistik2006_tcm8-179730.pdf
Helemaal mee eens @ jkn!
Franse auto’s PFFF, die fransen zijn allemaal achterlijk en sto m vullisvolk en dat zie je terug in hun “auto’s” de meest idiote mankementen,

bij het ontwerpen zit er een stokbroodhomo aan de ene kant een blok te tekenen, en aan de andere kant van het gebouw word een carroserie getekent,
ze lopen naar mekaar toe en zeggen KLAAAARRR dan zien ze dat het NOOIT bij mekaar past..
ze leggen de tekeningen OP mekaar en maken er een grote prop van ZO en nu bouwen,
wat ik hiermee wil zeggen is dat het bij een reparatie noodzakelijk is een halve auto uit mekaar te schroeven eerdat je ergens bij komt. heel DOM

zoek GOOGLE maar af tik alleen maar FRANSE AUTO in en je vind op de forums die je ziet vrijwel nergens iets POSITIEFS, iedereen zegt spijt te hebben van z’n fransje,

nu zullen er altijd debieltjes zijn die t blijven kopen en het doodgewoon vinden om 6 keer per jaar naar de garage te moeten, en minstens 4 keer per jaar de ANWB te bellen.

de 3 franse automerken behoren tot de comfortabelste auto’s die er zijn, dat is waar maar de KWALITEIT en TECHNIEK zijn ZWAAR beneden peil.

om het nog ff samen te vatten FRANSJES zijn NIET te vertrouwen. AMEN.

hier nog ff een lijstje met BETROUWBARE merken (willekeurige volgorde)

-Volvo
-Mercedes
-BMW
-Ford
-Toyota
-Mazda
-Honda
-Saab
-Volkswagen
-etc.
dus zo’n beetje ALLE Duitse auto’s de Scandinavische, en de Jappen.


ONBETROUWBAAR:

-Renault
-Peugeot
-Citroen
-Fiat
-Alfa
-Kia
-Daewoo (nu Chevy UHUHUHMMMM) :(
-Dacia.

Een ieder die dit tegenspreek of beweert dat dit gelul is en zegt dat de lijsten juist OMGEDRAAID zouden moeten zijn…. 2 YOU ALL:

U R ALL a BUNCE OF FU*KING RETARDS


DUS MESNJES DENK NA KIJK NAAR DE LIJST EN KIES JE VOLGENDE WAGEN UIT DE BOVENSTE RIJ OF EEN DIE IN DIE RIJ HOORT, EN VERGEET DE REST,
IEDEREEN WIL AUTORIJDEN EN NIET PROBLEMEN OP WIELEN RONDSTUREN
Ik wil effe reageren, je hoort vaak over de kwaliteit van franse auto’s maar ik heb er geen slechte ervaringen mee. Over het uiterlijk (smaak) valt te twisten, maar een 206 bv is toch
echt mooier als een polo, of het vorige model corsa om maar wat te noemen!!!

Mijn vader rijd nu in zijn 4e peugeot 504, 505, 505 en 806 met intotaal een 1.100.000 kilometer zonder noemswaardige problemen, behalve de normale slijtage. Ik zelf rij in een 206 met 52.000 km op de klok, enigste probleem storing airbag, op kosten van peugeot t een en ander vervangen, zou niet mogen maar het word verholpen. (collega heeft zelfde probleem gehad met
zijn avensis). Hiervoor 70.000 km met 306 gereden zonder problemen.

Voor mijn werk heb ik een citroen jumper 70.000 km 2,5 jaar oud geen problemen, collega heeft
een citroen jumper met 150.000 km op de klok geen problemen, en hij is er niet echt zuinig op.
Een ander jumper is met bijna 180.000 km ingeruild op een jumpy, inmiddels 4 jaar oud zonder
problemen!!!

Dus ja??? zeg het maar, ik denk dat iedere auto wel iets heeft of iets kan hebben misschien
bij het ene merk meer als bij het andere merk????
@ Franse troep..
Jemig kom! Franse merken hebben idd de naam onbetrouwbaar te zijn maar de laatste jaren is er een behoorlijk inhaalslag gemaakt (bekijk de post van JKN maar eens goed). Ik (en/of m’n ouders) heb nog nooit problemen gehad met Franse, meestal Citroën, auto’s. Met de jaarlijkse APK kan ik er tot nu toe nog steeds weer een heel jaar tegenaan. Laatste tijd hoor ik juist steeds meer verhalen van bekenden/kennissen die een aantal jaren geleden de overstap naar een zogenaamd betrouwbaar Duits merk hebben gemaakt en nu toch weer een Franse auto kopen omdat niet alleen de betrouwbaarheid van de auto maar ook de behulpzaamheid van de dealer nogal tegenviel.
Natuurlijk zijn er altijd pechvogels die een auto met net iets meer mankementen kopen, maar dat geldt niet alleen voor Franse auto’s.
FranSe TroeP:
Kwaliteit van franse auto’s is gemiddeld minder dan die van Jap’s, dat moet nu maar publiek geheim worden. De negatieve geluiden zijn ook niet allemaal uit de lucht gegrepen (geen persoonlijke ervaring maar keer op keer bevestigd). De statistieken zullen ongetwijfelt kloppen. Is dit dodelijk voor de franse autoindustrie?

Die franse troep gaat desondanks (alleen al in ned.) minimaal 100.000 x over de toonbank (wereldwijd meer dan 5.000.000), jaar na jaar.

Waar zal dat aan liggen FranSe TroeP?:
-Willen ze geen Duits en vinden ze japans 3xniets? Amerikanen en koreanen zijn immers verboden onderwerpen?, dus kwellen zichtzelf met frans?
-Het zijn de 5milj ultra debielen in de wereld die graag zelf knutselen of vriendje zijn van de garagist?
-Allemaal francofielen met een bodemloze portemenee?
-Die fransen verkopen nog steeds een concurrende mobiele service?; dus goede prijs/kwaliteit/techniek voor een redelijk aantrekkelijk product? :-)

Vul maar zelf in, ik weet het wel.

PSA heeft diepere dalen gekend (bijv:1982/83) evenals Renault (bijv: eind80/begin90). Vergeleken daarmee is de recente stagnatie bijna niet noemenswaardig. Ik denk dat de franse autoindustrie, anders dan de britse, niet alleen zal overleven maar een belangrijke rol zal blijven spelen. Ze roeren zicht nu internationaal ook met succes.
Het lijk alsof zij altijd nog net optijd tot inkeer komen en alsnog de juiste beslissingen nemen.
Yurtdisi Egitim
does anyone knows if there is any other information about this subject in other languages?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).