Opel Corsa OPC: Phaeton-killer?

Auteur: , 57 Reacties

Deze week heeft Autoblog zich prima vermaakt in Frankfurt. Beetje postjes maken en voor de rest tussen de babes, concepts en andere dikke auto's doorlopen, da's toch geen straf. Voor de heen- en terugreis hadden we de Q7-killer en een Opel Corsa OPC tot onze beschikking. Met deze OPC ben ik op de terugweg nog even met een VW Phaeton aan het stoeien geweest.

De Phaeton kwam al lekker meehoeken door een bocht voor een snelweg-oprit. Toen ik kort daarop even naar rechts ging ivm druk verkeer kwam hij me voorbij zetten. Erin zat een jonge kerel die me even aangrijnsde. Dit betekende maar 1 ding: playtime!

Toen we kort daarop vrij baan kregen werd ik door autoblogger vanuit de Q7-killer enthousiast aangemoedigd om het VW-slagschip op te duwen. Eigenlijk dacht ik dat de achterlichten van de Phaeton alleen maar kleiner zouden worden, maar wat schetste de verbazing: hij was goed bij te houden. Ok, ik moest bij 140 wel even terug naar de vijfde versnelling, maar tot aan de top van 230+ bleef de onderlinge afstand mooi gelijk.
Hetzelfde ritueel herhaalde zich nog een paar keer vanwege langzamer inhalend verkeer en steeds wist de Phaeton niet uit te lopen. De bestuurder ging er daarna af en na het uitwisselen van duimpjes konden we weer verder .

Helaas lag de camera achterin de auto, en was passagier Ruben bovendien al iets te lang aan het filmen geweest die dagen, dus hard beeldmateriaal ontbreekt. Wij vermoedden echter dat het een basis-Phaeton was met 3,2 liter V6. Op zich geen slechte prestatie om deze met een viercilinder met de helft aan inhoud (en bijna 800 kg aan gewicht minder) bij te houden toch?

Ter vergelijking een aantal cijfertjes op rij:

OPC vs. Phaeton



57 reacties

Hier verschiet je toch niet van als je de cijfers naast elkaar legt?
puike prestatie..jammer dat er geen beelden zijn..
Goed bezig, heren!

Ik heb gister op een bochtig landweggetje een E36 BMW 320 zoekgereden met de Suzuki Alto van een vriendin. Ook goed? :P
Reclame praatje voor opel? Aangezien jullie ook reclame van opel OPC hadden…
Ach bij acceleratie gaat het om pk/gewicht verhouding, en daaruit blijkt toch duidelijk dat de Corsa in het voordeel is? Dus waarom dit ‘verbazend’ zou zijn is mij een raadsel.

Ik trek met onze Golf GTI er ook een Porsche Cayenne S met 4.4 liter V8 en 350pk aan het stoplicht vlotjes af…
@ rossi; dan kun je niks meer posten, als ze nu iets posten over porsche is het reclame voor porsche dus?


prachtig hoor, zo’n prestatie
zooooo wat knap joh .. en als een stelletje BMW leipies dat doen en het WEL filmen dan is het weer hel en verdoemenis en komt de ware koos spee bij iedereen naar boven ..

on-topic .. leuk voor jullie en bedankt voor het niet filmen.
vind dit ook niet zo super hoor,

Denk eerder dat dit een compliment is voor de Phaeton,

Deze is een stuk groter/zwaarder en heeft nog geen 50pk meer.
en daarbij komt ook nog kijken dat deze VW waarschijnlijk veel beter rijd kwa comfort
Het lijkt me nog steeds frusterend om in een opel te moeten zitten, wat je er dan ook mee bij kunt houden..
Ja,… das toch geen vergelijk… niet iets om juichend voor op een stoel te zitten. Zou beschamend zijn als je niet aan kon sluiten met de OPC. Ding is een stuk kleiner en lichter en naar verhouding erg veel vermogen.

Je moet die OPC eens vergelijken met een Ibiza Cupra, de Seat is ongeveer 5000 euro goedkoper en ongeveer even snel. Top iets hoger, acceleratie een tiende langzamer. Das een mooie match.
“Eigenlijk dacht ik dat de achterlichten van de Phaeton alleen maar groter zouden worden”

groter=kleiner? Anders heb je wel heel veel vertrouwen in een Corsa…

-edit: correctemundo! is aangepast-
pheaton,, ieder zijn eigen droom wage, maar dat is er in iedergeval 1 van mij (A)
760 kilogram zwaarder en nog geen 50 pk meer? Lekker belangrijk
En zo heeft iedereen wel van die enthousiaste verhaaltjes van hoe een grotere, sterkere en vooral duurdere auto is zoekgereden cq. bijgehouden.

Leuk, maar wel een beetje puberaal, nietwaar? ;)
het meest spannende verhaal dat ik ooit gelezen heb….
@Roadronner

Als het mijn eigen auto was geweest en ik een enorme poser was geweest wel. Ik verbaasde me echter over het kleine (geen) verschil tussen de 2 auto’s. Eigenlijk had ik verwacht dat de Phaeton toch wel een 4,2 V8 was geweest (wie koopt er nou een Phaeton met 3,2 V6?) en op hogere snelheid zou je verwachten dat het grotere koppel van de VW-slee toch wel verschil zou uitmaken.

De post zou je kunnen beschouwen als een ‘q7-killer redux’
@2SLOW4ME
Is die Pheaton nadat je dit hebt gelezen dan niet 2SLOW4YOU? :D
er wordt gezegd in het verhaal dat het waarschijnlijk de 3.2 v6 was. Misschien was het wel de 4.2 v8. Lijkt me ook waarschijnlijker met een verschil van 750kg.
maartenunplugged
De 3.2 V6 is een heerlijke wagen om in te rijden. Zeker als chauffeur. Genoeg vermogen, niks te overdreven, dus waarom zou je de snelle nemen? Is op zich niet nodig tenzij je wilt patsen.

Ik vind de prestatie trouwens niet eens zo knap, want die V6 is echt niet snel. Hij is eigenlijk hardstikke standaard qua prestaties. Zoals donstil zegt, het zou triest zijn als je hem niet bij had kunnen houden.
Gister vanuit Frankfurt de hele tijd een Touareg op de bumper van de XJ8 gehad. Zal wel een V10 TDI zijn geweest, want anders had ie me mooi niet bijgehouden ;)
er achteraan is zoiezo geen kunst, de slipstream die die Pheaton creeert zuigt je zo mee. Helemaal bij de hogere snelheden. maargoed, het zegt wel wat over de power van dat opc ding, ik denk als je die test dat hij nog wel eens wat hoger kan uitvallen op de testbank. schijnt bij de astra OPC ook zo te zijn
Statler&Waldorf
“Als het mijn eigen auto was geweest en ik een enorme poser was geweest wel. ” Als je dat was gelukt dan was het wel een SciFi boek waard geweest hehehe. Misschien met Magneto uit X-Men op de passagiersstoel; of met behulp van een Star Trek tractor beam :D
@ Emmanuel

Met je Golf GTI’tje ben je niet sneller dan een Cayenne S, de Cayenne is 0,6 seconden sneller indien je geen DSG hebt, en 0,3 indien je die wel hebt. Dus die Cayenne zal gewoon niet eens willen racen hebben met een stom golfje, en dan denk jij van ‘oh yeah wat ben ik stoer, ik ben sneller dan een Cayenne S’.
Uiteindelijk rijd jij nog altijd in een golfje en die andere persoon in een Cayenne.
stoer
cayenne heeft wel gelijk
Zitten je vullingen er nog in met de opgevoerde koekblik?
@Rossi: yep, die Q7-killer was ook een advertentie van Alfa…
Wel belachelijk van die mannen die zich met hun stadautootjes en gezinswagens proberen te bewijzen tegen auto’s van verschillende klasses hoger.
Ik word nog liever in een basisversie gezien van een Phaeton of Cayenne dan in een Astra OPC of Corsa OPC .
beetje slappe hap dat flauwe commentaat van een aantal heren hier. Ik denk dat bijna iedereen wel een keer een moment heeft gehad dat er iemand wel wilde dollen en dat er een lollig wedstrijdje plaatsvond……

Ik heb ooit met een Leon 1,6 (105pk) tegen een Octavia (125pk) wat sprintwedstrijdjes gedaan…. die auto’s zijn bijna gelijk qua sprinttijden… dat was ook lollig. Je moet alles goed doen ander verlies je…

Het is best opvallend dat een corsaatje meekan met een grote limo(flinke prestaties voor zo’n klein en goedkoop karretje) en het geeft ook aan dat de v6 phaeton eigenlijk een tikkie onder gemotoriseerd is….
@wOoOdy .. het is omdat je nu in een super symphatieke auto rond kart .. anders had ik gezegd …. zooooooooo 105 pk ….. stoer hoor.
@Cayenne

Uiteindelijk rijd jij nog altijd in een golfje en die andere persoon in een Cayenne. Dus…??
@lincol… klopt 105pk is peanuts… ben ik met je eens. En 125pk in een octavia is ook peanuts…. en toch is het lachen om met twee auto’s die bijna gelijk zijn qua sprinttijden een beetje te stoeien, juist omdat ze niet teveel pk’s hebben moet je precies goed timen, met genoeg (maar niet teveel wheelspin) vertrekken en heel snel schakelen… doe je het goed win je doe je het fout wint de ander…. en da’s lollig.
@Cayenne

0.3 sec. loopt tie wel in met tanken.
@wOoOdy .. tuurlijk .. ik plaag je ook maar .. op een solex is dit soort ongein nog wel funny .. (ik kan alleen geen “smile” maken anders had ik dat wel gedaan) ….
@Lincoln: i know, no swear.

Vandaag lopen stoeien met beemers met iets meer dan 120pk en eentje met 170pk… was ook leuk, ging van geen meter hard, maar wel lachen.
no sweat bedoelde ik
“Maar uiteindelijk rijdt je een Opel………”

Uhm ja, oké. Maar uiteindelijk rijdt die andere persoon een VW en als er Phaeton achter staat, dan rijdt hij ook nog eens een VW waar hij veel te veel voor betaald heeft……
Een vergelijking van een muis tegen een olifant, lekker belangrijk, ander onderwerp graag.
Frankfurt was geweldig! :D

en er was een supergezellig en leuk volvo-meisje ;)
@Cayenne

Je hebt het waarschijnlijk over de splinternieuwe geupdate Porsche Cayenne S, met een 4.8 liter V8 ipv 4.4 liter. Die is inderdaad een beetje sneller geworden. Vandaar dat ik in mijn post duidelijk vermeldde dat het om de 4.4 V8 ging.

Het ging hier echter om de ‘oude’ Cayenne S. Die zit in 7.2 seconden aan 100, onze GTI met DSG in 6.9s, waarvan ik er met Launch Control nog een paar tienden kan afpitsen.

En dat hij niet zou doorgegeven hebben betwijfel ik. Bij 200 km/u vond ik het welletjes en heb ik ingehouden, waarna hij mij met een overdovend geluid voorbijkwam. Toch goed geprobeerd, maar ik moet je teleurstellen :-)
*Dat laatste moet uiteraard oorverdovend zijn. Mijn excuses.
Ah, maar aan wie heb je die DSG versnellingsbak te danken ?
Een goeie uitvinding v
Van Porsche dus…
@ cayenne, volgens mij toch echt een vinding van VW zelf noem mij eens een Porsche met de DSG-bak? Volgens mij was de Golf 4 R32 in 2002 de eerste met DSG-bak, maar ik kan er helemaal naast zitten?
Ja zeg, ze zijn even snel. Alleen doe je het in de een in stijl, luxe en stilte en hoop je in de andere dat hij niet uit elkaar valt.

Geef dus maar de phaeton.
zei er hier iemand dat die Corsa OPC een “goedkoop karretje” is? Ja hoor, 29.000 EUR is geen geld voor zo’n kleine auto… Wat verdienen jullie eigenlijk?
@Cayenne:
Aan een ex-Audi ingenieur die ontslagen werd en het maar bij Citroën ging bouwen.

Althans, het DCT-principe dan.


De DSG is puur VAG-BorgWarner.
Logitech G25 Racer
Die Corsa is tog maar een kek wagentje :D
geef mij maar de luxuezere, grotere, comfortabele phaeton. dat kleine opgevoerde koekblik is vast wel erg leuk om mee te rijden tot het einde van de straat, maar na een paar verkeersdrempels zou ik het wel gehad hebben.
Vind de Corsa OPC maar niks…. Doe mij maar een Civic Type R of zow…

Maar toch leuk verhaaltje.
@ Jeffrey:

Dat heb ik nu net andersom.
Nouw.. waarom neem je dan een Zwakke 3.2 V6 ??
als je ook een OER W12 kan uitkiezen.. :D
laat die OPC maar komen! ! !

de Opc ziet er van buiten grappig uit..
maar van binnen is het gewoon een doormidden gezaagde Kliko ..
Hee, dat is vet :)
mooi ding, die OPC kleur ziet er ook goet uit, neej, dat is mijn favo!
trouwens, allen OPC’s zien er goet uit, vinden jullie niet?
astra, zafira, nix mis mee
In een Opel wil je nog niet begraven worden. Hoe hard ze zo’n apparaat ook laten lopen en hoe duur ze hem ook maken het is en blijft een opel.
Ik lees vaker dergelijke berichten en verbaas me vaak hoe auto’s van anderen minachtend omschreven worden. Zo lees ik hier: het is en blijft een Opel of in een Opel wil je niet begraven worden terwijl het hier toch om een prijzige, snelle en ongetwijfeld zeer goede auto gaat.

En: wie koopt er nu een Phaeton V6? Nou, ik dus.

Af en toe gebeurt het wel eens dat ik iets meemaak zoals in dit bericht, maar dan vanuit de andere kant, rijdend in een Phaeton. Vooral met invoegen op een snelweg komt het wel eens voor dat een kleinere auto links of heel soms wel eens rechts voorbij stormt om eerder op de snelweg te kunnen zijn.
Wie daadwerkelijk de snelste kan zijn laat ik er nooit op aankomen, wie er zo nodig voorbij wil geef ik zelfs nog de ruimte.

Racen zoals de Corsa- en Phaetonbestuurders uit uw bericht dat doen mag leuk lijken tot het misgaat. Vooral op de Duitse snelwegen komt dat regelmatig voor.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).