Het rommelt tussen Porsche en VW

Auteur: , 14 Reacties

In een actie tegen de in zijn ogen 'ondemocratische' voorgenomen inspraak van Porsche in Volkswagen heeft de chef van de VW-Ondernemingsraad (Bernd Osterloh) de OR van Porsche en Porsche-chef Wendelin Wiedeking tegen zich in het harnas gejaagd. Hij heeft namelijk een brief naar alle 324.000 VW-medewerkers gestuurd waarin hij zijn ongenoegen uit over de inspraakregeling van de in juni opgerichte Porsche Holding SE. Ook is er gisteren door de VW-ondernemingsraad bij de rechtbank in Suttgart een klacht tegen Porsche ingediend.

Het probleem zit hem hier: zodra Porsche zijn huidige aandeel van 31% tot een meerderheidsaandeel uitbouwt zal het VW-concern naast fabrikant Porsche een onderdeel van de Holding worden. In de ondernemingsraad van de Holding zullen zes mensen plaatshebben. Hiervan zullen er 3 Porsche vertegenwoordigen, terwijl de andere 3 plekken voor VW-vertegenwoordigers zijn gereserveerd.
Dit betekent dat Porsche, met 12.000 medewerkers, evenveel gewicht in de schaal legt als VW, dat 324.000 medewerkers telt.

Op zich is er geen grote vijandigheid tussen VW en Porsche, maar de starre houding die Wiedeking in deze kwestie aanneemt zet kwaad bloed in Wolfsburg. Ook Wiedekings kritiek op het VW-‘Haustarif’ (wat een riant salaris voor de werknemers garandeert) en de grote mate van inspraak die het VW-personeel binnen het bedrijf heeft, heeft kwaad bloed gezet.

Momenteel breidt Porsche zijn belang in VW niet uit. De verwachting is dat dit gaat gebeuren zodra er een Europese rechterlijke uitspraak is over het ‘VW-Gesetz’, dat het stemrecht van Porsche op het bedrijf tot 20% beperkt.

Enkele uitspraken van Osterloh:

“Das Vorgehen des Porsche-Chefs steht dem Demokratieprinzip der sozialen Marktwirtschaft und der von unserem Kollegen Uwe Hück gelobten deutschen Mitbestimmung zutiefst entgegen.”

„Damit wir keinen Einfluss mehr auf unsere eigenen Geschicke nehmen können, hat sich der Porsche-Vorstand einen weiteren Kniff einfallen lassen. Der Vertrag der Holding SE ist praktisch unkündbar. Eine Kündigung ist frühestens nach zehn Jahren möglich. Und auch dann nur, wenn zwei Drittel der Arbeitnehmervertreter von Porsche im Betriebsrat der Porsche Automobil Holding SE zustimmen.”

Bron: Wolfsburger Allgemeine Zeitung, via Automobilwoche



14 reacties

Ik heb die Wiedeking altijd voor een geweldig strateeg gehouden. De manier waarop hij Porsche niet alleen van de ondergang gered heeft, maar er tevens swerelds meest rentabele autobouwer heeft gemaakt, Petje af!!
Maar dit hele verhaal begint wel heel erg trekjes te krijgen van pure machtslust en heeft mijns inziens niet echt meer met effecientcie- en synergie-effecten te maken.
Dit is zoals el español al zegt… een pure machtskwestie…
dit is toch gewoon kapitalisme, op zich niets mis mee
Volkwagen moet gewoon niet zeuren!!
ze mogen blij zijn dat ferdinand porsche ooit de kever heeft bedacht :p

!!
Het feit dat Porsche zijn spaarcentjes investeert in VW lijkt me heel logisch. Investeren om nog meer spaarcentjes te hebben. Puur kapitalisme en zeker niks mis mee maar als we het over een van Duitslands grootste werkgevers hebben, mogen we de sociale kant zeker niet vergeten.
De MANIER waarop Wiedeking de Betriebsrat van VW heeft gebruikt om goedkeuring en medewerking voor aandelenaankoop te krijgen, en de manier waarop hij nu dezelfde Betriebsrat volledig aan de kant schuift door die Holdingconstructie lijkt me behoorlijk achterbaks.
en laten we hierbij even niet vergeten dat de man die hierbij het meest gebaat is, is de heer Piech himself.
Dus Wiedeking is de marionet van de Machtsgeile Piech. En VW (en geen enkel bedrijf) is op lange termijn gebaat bij dit soort machtbeluste personages.
Niks geen machtspolitiek van Herr Dr.W: Als hij met de getalsverhoudingen accoord zou gaan maakt de VW groep de dienst uit binnen de holding: 12000:324000 betekent 1 zetel voor de porsche groep in de OR en 11 zetels voor de VW groep.
“Dit betekent dat Porsche, met 12.000 medewerkers, evenveel gewicht in de schaal legt als VW, dat 324.000 medewerkers telt.”

Money talks and bullshit walks. Wel leuk dit, een beetje hetzelfde als Goliath die bij David gaat staan huilen met de mededeling “ik ben groter dan jou dus ik moet eigenlijk winnen!”

De situatie is nou eenmaal zo en is in de loop der jaren ook zo ontstaan. Deal with the situation, man!
@ Peperbus? Hoezo een OR voor de holding? De ondernemingsraad van VW en Porsche zullen gewoon gescheiden blijven

Dit geeft nog maar eens aan dat het niet om het grote van het bedrijf gaat met de centen die binnengebracht worden. Is trouwens echt niet zo raar. Als een investeringsbedrijf VW zou opkopen zouden ze ook een meerderheid in de holding willen hebben terwijl een investeringsbedrijf vaak niet meer als 100 man personeel heeft.
@ Chrizzzie

“En de ondernemingsraad van de Holding zullen zes mensen plaatshebben. Hiervan zullen er 3 Porsche vertegenwoordigen, terwijl de andere 3 plekken voor VW-vertegenwoordigers zijn gereserveerd.”

SVP 12 vervangen door 6 :) …maar volgens mij is hier sprake van “een OR voor de Holding”
“puur kapitalisme”
Hoezo, kapitalisme? Gewoon een gezonde ondernemersgeest. Of is dat hetzelfde? :(
@ Peperbus: Waarom zou de holing een OR moeten hebben?
Chrizzzie,

De duitse equivalent van de WOR zal dit waarschijnlijk voorschrijven, maar over de verdeling van de zetels gaat wel de rechtzaak!
Is iemand het soms met me eens dat deze serie wel afgezaagd begint te worden?
“s iemand het soms met me eens dat deze serie wel afgezaagd begint te worden?”

Er zitten saaie passages in, de acteurs doen ook niet erg hun best maar het gaat om de slotaflevering

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).